Misschien is het iets wat wordt gedaan in omgeving Utrecht alleen? Bij ons in de buurt deed iedereen het alle kinderen noemden alle ouders van elkaar oom of tantequote:
ohw, nu je het zo zegt idd, als heel klein kind (tot mn 10e ofzo) deden wij dat ook idd. (Amsterdam Oud west / Jordaan).quote:Op zondag 27 december 2009 09:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Misschien is het iets wat wordt gedaan in omgeving Utrecht alleen? Bij ons in de buurt deed iedereen het alle kinderen noemden alle ouders van elkaar oom of tante
Wij ook jaquote:Op zondag 27 december 2009 09:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Misschien is het iets wat wordt gedaan in omgeving Utrecht alleen? Bij ons in de buurt deed iedereen het alle kinderen noemden alle ouders van elkaar oom of tante
De buurjongetjes van mijn ouderlijk huis noemen mijn ouders ook oom en tantequote:Op zondag 27 december 2009 09:36 schreef Ruud het volgende:
[..]
Wij ook ja
Ook vlakbij Utrecht, maar lijkt mij niet echt typisch iets van deze omgeving.
Als Sjaan de moeder van Jantje, het buurjongetje was, noemden wij haar Jantjes moeder, danwel Jantjes mamaquote:Op zondag 27 december 2009 09:38 schreef Paul het volgende:
De mensen die geen tante of oom zeiden, hoe noemden jullie dan je buurvrouw? bijv als je buurvrouw Sjaan heet, hoe zei je dan iets tegen haar?
Ohjaquote:Op zondag 27 december 2009 09:39 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Als Sjaan de moeder van Jantje, het buurjongetje was, noemden wij haar Jantjes moeder, danwel Jantjes mama
Gewoon buurvrouw + achternaamquote:Op zondag 27 december 2009 09:38 schreef Paul het volgende:
De mensen die geen tante of oom zeiden, hoe noemden jullie dan je buurvrouw? bijv als je buurvrouw Sjaan heet, hoe zei je dan iets tegen haar?
Buurvrouw Sjaan?! Of gewoon buurvrouw? of hee ouwe?
'mevrouw die en die'quote:Op zondag 27 december 2009 09:38 schreef Paul het volgende:
Buurvrouw Sjaan?! Of gewoon buurvrouw? of hee ouwe?
En voor de rest trouwens gewoon bij de voornaam. Dus ik riep naar mijn moeder: Ik ga naar Sjaan en Kees, met Jantje spelen!quote:
Mja, ik weet het niet...quote:Op zondag 27 december 2009 09:41 schreef PierreTT het volgende:
[..]
En voor de rest trouwens gewoon bij de voornaam. Dus ik riep naar mijn moeder: Ik ga naar Sjaan en Kees, met Jantje spelen!
Vroeger...
Ook dat ja.quote:Op zondag 27 december 2009 09:42 schreef Huppelmuts het volgende:
Niet zozeer de buren maar wel vrienden en kennissen die tot oom/tante werden omgedoopt.
Tante Huppelmuts mag ik een lolly?quote:Op zondag 27 december 2009 09:42 schreef Huppelmuts het volgende:
Niet zozeer de buren maar wel vrienden en kennissen die tot oom/tante werden omgedoopt.
Vrienden van mij laten hun kinderen ook tante tegen mij zeggen. Weet nog niet echt of ik dat wel zo leuk vind.
Is ook zo, zo ben ik ook opgevoedquote:Op zondag 27 december 2009 09:42 schreef freecell het volgende:
[..]
Mja, ik weet het niet...
Volwassenen zijn toch echt 'u' en 'meneer/mevrouw' tenzij ze zélf duidelijk anders aangeven.
Tante Tallyquote:
Als ik kijk naar de kinderen hier in de straat, ze noemen alle volwassen bij de voornaam. Weinig gevoel voor respect.quote:Op zondag 27 december 2009 09:44 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Is ook zo, zo ben ik ook opgevoedAlleen was de saamhorigheid met de buren vroegah best groot, en dan gaat dat allemaal iets makkelijker
quote:Op zondag 27 december 2009 09:48 schreef MinderMutsig het volgende:
Alle vrienden van mijn ouders en andere volwassenen waar de band goed mee was zonder dat er een familiare band was noemden we oom en tante.
Daaraan kon je ook goed aflezen hoe de verhoudingen lagen want er waren ook mensen die vrij regelmatig over de vloer kwamen die we gewoon meneer X en mevrouw X moesten noemen. Met die mensen hebben ze inmiddels ook geen contact meer.![]()
Enschede trouwens.![]()
Maar er valt mij een ander verband op tussen de posters die dit wel kennen/deden dan geografie. Allemaal komen uit een behoorlijk Christelijk (protestants?) gezin. Zou het daar mee te maken hebben? Dat hele broeder en zuster verhaal?
Ik kom uit een Gereformeerd gezinquote:Op zondag 27 december 2009 09:48 schreef MinderMutsig het volgende:
Alle vrienden van mijn ouders en andere volwassenen waar de band goed mee was zonder dat er een familiare band was noemden we oom en tante.
Daaraan kon je ook goed aflezen hoe de verhoudingen lagen want er waren ook mensen die vrij regelmatig over de vloer kwamen die we gewoon meneer X en mevrouw X moesten noemen. Met die mensen hebben ze inmiddels ook geen contact meer.![]()
Enschede trouwens.![]()
Maar er valt mij een ander verband op tussen de posters die dit wel kennen/deden dan geografie. Allemaal komen uit een behoorlijk Christelijk (protestants?) gezin. Zou het daar mee te maken hebben? Dat hele broeder en zuster verhaal?
ehmmm.... vind je conclusie nogal apart. Waar zie jij staan dat de posters gelovig zijn? Als ik geografisch kijk zie ik vooral verband met grotere steen. Ik ben totaal niet gelovig, en zo ook absoluut niet opgevoedquote:Op zondag 27 december 2009 09:48 schreef MinderMutsig het volgende:
Enschede trouwens.![]()
Er zijn ook beleefde mensen die niet gelovig zijn hoorquote:Op zondag 27 december 2009 09:50 schreef freecell het volgende:
Hey, dat zou ook nog best kunnen
In de kerk noemden wij de betere vrienden van mijn ouders inderdaad ook oom en tante en in de kerk waar ik nu lid ben is dat eigenlijk ook zo. En dat terwijl ik nu lid ben van een behoorlijk evangelische kerk
Het viel mij laatst ook al op dat van mijn leeftijd de mensen die 'u' tegen hun ouders zeggen ook bijna allemaal protestants christelijk zijn
Freecell, Viking, Ik en volgens mij ook Paul komen allemaal uit zo'n gezin. Jouw post had ik toen nog niet gezien.quote:Op zondag 27 december 2009 09:50 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
![]()
Waar haal je dat idee vandaan?
Het was geen conclusie maar een vraag.quote:Op zondag 27 december 2009 09:52 schreef BrandX het volgende:
[..]
ehmmm.... vind je conclusie nogal apart. Ik ben totaal niet gelovig, en zo ook absoluut niet opgevoed
Geloof heeft er in mijn geval niets mee te maken. Ik weet alleen wel dat in oude Amsterdamse volksbuurten het vroeger (naar mezelf gekeken spreek ik dus over 30-40 jaar geleden) doodnormaal was om mensen uit de buurt waar je ouders vriendschappelijk mee om gingen, oom X en tante Y te noemen. Hetzelfde gold voor ouders van vriendjes die jouw ouders ook kenden.
het ljikt me eerder een echt volksbuurt ding, waar het ons kent ons gehalte sowieso hoger is.
Juist!!quote:Op zondag 27 december 2009 09:52 schreef BrandX het volgende:
[..]
ehmmm.... vind je conclusie nogal apart. Ik ben totaal niet gelovig, en zo ook absoluut niet opgevoed
Geloof heeft er in mijn geval niets mee te maken. Ik weet alleen wel dat in oude Amsterdamse volksbuurten het vroeger (naar mezelf gekeken spreek ik dus over 30-40 jaar geleden) doodnormaal was om mensen uit de buurt waar je ouders vriendschappelijk mee om gingen, oom X en tante Y te noemen. Hetzelfde gold voor ouders van vriendjes die jouw ouders ook kenden.
het ljikt me eerder een echt volksbuurt ding, waar het ons kent ons gehalte sowieso hoger is.
Nee absoluut niet, ik denk ook dat BX met haar "conclusie" veel beter in de goede richting zitquote:Op zondag 27 december 2009 09:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Freecell, Viking, Ik en volgens mij ook Paul komen allemaal uit zo'n gezin. Jouw post had ik toen nog niet gezien.![]()
Maar voor jou klopt dat dus niet?
wat mij betreft is het U zeggen gewoon een opvoedding. Een opvoedding die de laatste 20 jaar wat is laten varen. Net zoals dat kinderen tegenwoordig volwassenen bij hun voornaam noemen. Dan wordt het (de uitzonderingen daar gelaten) ook lastiger om zo;n kind wijs te maken dat hij wel U moet zeggen tegen Hans en Miekequote:Op zondag 27 december 2009 09:50 schreef freecell het volgende:
Hey, dat zou ook nog best kunnen
In de kerk noemden wij de betere vrienden van mijn ouders inderdaad ook oom en tante en in de kerk waar ik nu lid ben is dat eigenlijk ook zo. En dat terwijl ik nu lid ben van een behoorlijk evangelische kerk
Het viel mij laatst ook al op dat van mijn leeftijd de mensen die 'u' tegen hun ouders zeggen ook bijna allemaal protestants christelijk zijn
ehm, het was wel een conclusiequote:Op zondag 27 december 2009 09:53 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Het was geen conclusie maar een vraag.
Bij ons was overigens geen sprake van een volksbuurt.![]()
quote:Maar er valt mij een ander verband op tussen de posters die dit wel kennen/deden dan geografie. Allemaal komen uit een behoorlijk Christelijk (protestants?) gezin. Zou het daar mee te maken hebben? Dat hele broeder en zuster verhaal?
Behalve dan dat ik absoluut niet uit een volksbuurt kom.quote:Op zondag 27 december 2009 09:54 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Nee absoluut niet, ik denk ook dat BX met haar "conclusie" veel beter in de goede richting zit
Mijn zoon weet dat ik het juist niet leuk vind als er U tegen mij wordt gezegd maar dat andere mensen dat wel waarderen. Hij heeft altijd al gehad dat hij mensen U noemt tot zij aangeven dat ze dat niet willen.quote:Op zondag 27 december 2009 09:54 schreef BrandX het volgende:
[..]
wat mij betreft is het U zeggen gewoon een opvoedding. Een opvoedding die de laatste 20 jaar wat is laten varen. Net zoals dat kinderen tegenwoordig volwassenen bij hun voornaam noemen. Dan wordt het (de uitzonderingen daar gelaten) ook lastiger om zo;n kind wijs te maken dat hij wel U moet zeggen tegen Hans en Mieke.
Tja das lullig zat.quote:
Jij ziet daar niet achter staan dat ik vraag of het daarmee te maken zou kunnen hebben?quote:Op zondag 27 december 2009 09:55 schreef BrandX het volgende:
[..]
ehm, het was wel een conclusie
[..]
Ik kom dus ook uit Groningen en niet uit een volksbuurtquote:Op zondag 27 december 2009 09:54 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Nee absoluut niet, ik denk ook dat BX met haar "conclusie" veel beter in de goede richting zit
Ik ook nietquote:Op zondag 27 december 2009 09:56 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Behalve dan dat ik absoluut niet uit een volksbuurt kom.
Voor mij klopt het ook niet, hoorquote:Op zondag 27 december 2009 09:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Freecell, Viking, Ik en volgens mij ook Paul komen allemaal uit zo'n gezin. Jouw post had ik toen nog niet gezien.![]()
Maar voor jou klopt dat dus niet?
Bij ons was ongeveer 90 procent in de wijk christelijk, dus het zou wel kunnen opzichquote:Op zondag 27 december 2009 09:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Voor mij klopt het ook niet, hoor. Ik noemde maar 1 stel oom en tante en dat waren geen mensen met wie ik een bijzonder sterke band had (ik kan me niet eens meer herinneren hoe ze eruit zagen
). En verder had ik dus een Beppe Dropje, maar dat was een atheistische vrouw
. Dus nee, geen verband tussen geloof en 'u' en 'oom' en 'tante' zeggen hier
.
volksbuurt bedoel ik geen tokkiebuurt mee he?quote:Op zondag 27 december 2009 09:57 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik kom dus ook uit Groningen en niet uit een volksbuurt
Dus bij mij zitze er dan naast.
Blijkbaar.quote:Op zondag 27 december 2009 09:58 schreef freecell het volgende:
Ok, mogen we dan concluderen dat het iets gezamelijks is van volksbuurten en kerken?
Ik denk het ook wel. In ieder geval was het bij ons, 15-20 jaar geleden, in de Vinex-wijk heel gebruikelijk om mensen als kind bij de voornaam te noemen. Maar goed, je kwam er ook ongeveer dagelijks over de vloer en alle mensen die er woonden waren tussen de 30 en 40 ongeveer.quote:Op zondag 27 december 2009 09:52 schreef BrandX het volgende:
Ik woonde in een nieuwbouwwijk toentertijdquote:Op zondag 27 december 2009 09:59 schreef BrandX het volgende:
[..]
volksbuurt bedoel ik geen tokkiebuurt mee he?
Gewoon oudere buurten. Dus bijv. ook het statenkwartier hier in Den Haag of de grachtengordel in Amsterdam. Geen voks-volksbuurten maar wel oude buurten.
Naja, het lijkt mij iig eerder een ouderwets c.q. oude buurtding, dan een religieus achtergrond hebbend ding
ze zegt toch:quote:
Dus dat er een ander verband is behalve geografie, namelijk allemaal komen we/ze uit een behoorlijk christelijk oid gezin.quote:Maar er valt mij een ander verband op tussen de posters die dit wel kennen/deden dan geografie. Allemaal komen uit een behoorlijk Christelijk (protestants?) gezin.
Snap ik, maar wij hadden met de buren eigenlijk niet zoveel contact. En als we het hadden was het zakelijk contact zeg maar, we gingen er echt geen koffie drinken.quote:Op zondag 27 december 2009 09:59 schreef BrandX het volgende:
[..]
O, daar kom ik ook nooit, maar ik ben gereformeerd vrijgemaakt opgevoed en zit nu zelf bij een happy-clappy kerkquote:Op zondag 27 december 2009 10:03 schreef BrandX het volgende:
En ik weet van een aantal posters die tot die post hier postte, dat zij zelden ein W&F komen
Lol jij ook geref. misschien komt het dan toch daar doorquote:Op zondag 27 december 2009 10:05 schreef freecell het volgende:
[..]
O, daar kom ik ook nooit, maar ik ben gereformeerd vrijgemaakt opgevoed en zit nu zelf bij een happy-clappy kerk
quote:Op zondag 27 december 2009 10:07 schreef Paul het volgende:
[..]
Lol jij ook geref. misschien komt het dan toch daar door
Weet ik, waarom doe je altijd zo streng tegen mequote:Op zondag 27 december 2009 10:08 schreef BrandX het volgende:
[..]lees je je eigen topic wel door? Genoeg hier die aangeven dat bij hun geen geloof aanwezig was, maar wel oom en tante zeggers waren
of je leest het topic gewoon ff door?quote:Op zondag 27 december 2009 10:09 schreef D. het volgende:
De mensen die ja stemden wonen in een inteelt commune?
ik behoed je voor misstappen, zodat je niet weer gelijk tegen een ban aanloopt.quote:Op zondag 27 december 2009 10:10 schreef Paul het volgende:
[..]
Weet ik, waarom doe je altijd zo streng tegen me
Nog even teruggelezen en MinderMutsig was inderdaad wel wat stellig (het zou al anders zijn als ze zou zeggen "veel posters hier" ipv "posters". Maar dat maakt het nog geen conclusie, want ze vraagt zich af of er een verband is. Het zou pas een conclusie zijn als ze zou zeggen: "Iedereen hier die uit een gelovig gezin komt zegt 'oom' en 'tante' tegen buren, dus er is blijkbaar een verband tussen religieuze achtergrond en 'oom' en 'tante' tegen je buren zeggen."quote:Op zondag 27 december 2009 10:03 schreef BrandX het volgende:
[..]
ze zegt toch:
[..]
Dus dat er een ander verband is behalve geografie, namelijk allemaal komen we/ze uit een behoorlijk christelijk oid gezin.
Zo lees ik die zin iig.
En ik weet van een aantal posters die tot die post hier postte, dat zij zelden ein W&F komen
maar goed, maakt verder niet uit, het had zomaar zo kunnen zijn.
Alles op z'n tijdquote:Op zondag 27 december 2009 10:10 schreef BrandX het volgende:
[..]
of je leest het topic gewoon ff door?
Tante Brandx leert u mij fokkenquote:Op zondag 27 december 2009 10:11 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik behoed je voor misstappen, zodat je niet weer gelijk tegen een ban aanloopt.![]()
jajaja you say potato i say potatoquote:Op zondag 27 december 2009 10:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nog even teruggelezen en MinderMutsig was inderdaad wel wat stellig (het zou al anders zijn als ze zou zeggen "veel posters hier" ipv "posters". Maar dat maakt het nog geen conclusie, want ze vraagt zich af of er een verband is. Het zou pas een conclusie zijn als ze zou zeggen: "Iedereen hier die uit een gelovig gezin komt zegt 'oom' en 'tante' tegen buren, dus er is blijkbaar een verband tussen religieuze achtergrond en 'oom' en 'tante' tegen je buren zeggen."
Dus.
Vraag ze dan eens naar hun beweegredenenquote:Op zondag 27 december 2009 09:42 schreef Huppelmuts het volgende:
Vrienden van mij laten hun kinderen ook tante tegen mij zeggen. Weet nog niet echt of ik dat wel zo leuk vind.
Tante BrandX wilt u mij begeleiden op fok?quote:Op zondag 27 december 2009 10:15 schreef BrandX het volgende:
[..]
Hoofdletter X lieverd. Hoofdletter X
ik doe mijn bestquote:Op zondag 27 december 2009 10:15 schreef Paul het volgende:
[..]
Tante BrandX wilt u mij begeleiden op fok?
Welja, die hebben we tegenwoordig ook al in de veenkoloniënquote:Op zondag 27 december 2009 10:09 schreef D. het volgende:
De mensen die ja stemden wonen in een inteelt commune?
Wel ja joh, analyseer nog even door.quote:Op zondag 27 december 2009 10:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nog even teruggelezen en MinderMutsig was inderdaad wel wat stellig (het zou al anders zijn als ze zou zeggen "veel posters hier" ipv "posters". Maar dat maakt het nog geen conclusie, want ze vraagt zich af of er een verband is. Het zou pas een conclusie zijn als ze zou zeggen: "Iedereen hier die uit een gelovig gezin komt zegt 'oom' en 'tante' tegen buren, dus er is blijkbaar een verband tussen religieuze achtergrond en 'oom' en 'tante' tegen je buren zeggen."
Dus.
wij hadden 'Sjaan de hoer'.. je woonde hopelijk niet in Duindorp?quote:Op zondag 27 december 2009 11:27 schreef wokje het volgende:
Tsja, we hadden letterlijk een "tante Sjaan" die geen familie was (de achterbuurvrouw)
Of bij bepaalde dorpen. Vissers dorpen bijv. Daar kent iedereen écht iedereen.quote:Op zondag 27 december 2009 09:59 schreef BrandX het volgende:
[..]
Gewoon oudere buurten. Dus bijv. ook het statenkwartier hier in Den Haag of de grachtengordel in Amsterdam. Geen voks-volksbuurten maar wel oude buurten.
Naja, het lijkt mij iig eerder een ouderwets c.q. oude buurtding, dan een religieus achtergrond hebbend ding
quote:Op zaterdag 5 mei 2012 13:13 schreef Dzenan het volgende:
Nee, maar in groep 1-2 noemde ik m'n lerares weleens mama. Zij vond het wel schattig toen.
Ik in Bunschoten en nooit gedaan. Wat een onzin eigenlijk... ik noem zelfs mijn eigen oom en tante niet eens oom of tante. Waarom dan wel kennissen/buren?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:20 schreef Sylvana het volgende:
Ja, ik moest dat wel (woonde in Nijkerk, dus ook wel omgeving Utrecht)
in Bunschoten is toch iedereen op 1 of andere manier familie van elkaar?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:33 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik in Bunschoten en nooit gedaan. Wat een onzin eigenlijk... ik noem zelfs mijn eigen oom en tante niet eens oom of tante. Waarom dan wel kennissen/buren?
Bij nader inzien waren / zijn dit ook eigenlijk allemaal (oud)ooms en (oud)tantes van me...quote:Op zaterdag 5 mei 2012 10:37 schreef Nielsch het volgende:
Mijn familie aan moeders kant komt uit verschillende Utrechtse volksbuurten. Op verjaardagen was het inderdaad vroeger ook altijd Ome Dick, Ome Wim, Ome Ton, Ome Joop, Tante Sjaan, Tante Miep, Tante Aggie, Tante Riet enzovoorts...
quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:34 schreef Paul het volgende:
[..]
in Bunschoten is toch iedereen op 1 of andere manier familie van elkaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |