abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:13:19 #176
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_76288991
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ook al zou je dergelijke waarden- en normenstelsels kunnen of willen toetsen aan het UVRM. Wat wil je doen met de uitslag die daar dan uit voort vloeit? Ik vraag mij zelfs aan wat voor meerwaarde dergelijke toetsingen hebben.
Het gaat hier niet over die toetsing an sich, maar over het gebrek aan zelfvertrouwen om misstanden die voortvloeien uit bepaalde waardesystemen aan de orde te stellen. Zoals Bolkestein het verwoordt als westerse zelfverloochening mogelijk gevoed door schuldgevoel over het kolonialisme .
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:19:29 #177
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_76289128
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 12:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Laten we wel wezen, de werkloosheid stijgt alsnog en het aantal nieuwe vacatures is nog steeds veel te laag. Ik doelde zelf trouwens niet zozeer op Nederland of Amerika. Meer op landen als bijvoorbeeld Spanje. Een land binnen de EU met een werkloosheidspercentage dat hikt tegen de 20%. Waar steeds meer mensen vertrekken. In Nederland is de traditionele immigratie ook behoorlijk laag, vooral veel migratie binnen de EU.
Misschien dat de wereldwijde economische situatie effecten zullen hebben, maar dat zal dan nog moeten blijken uit de cijfers, laat onverlet dat Spanje het belangrijkste Europese immigratieland is en de prognose is dat in 2025 30% van haar bevolking uit buitenlanders of kinderen van immigranten zal bestaan.
pi_76289231
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:13 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het gaat hier niet over die toetsing an sich, maar over het gebrek aan zelfvertrouwen om misstanden die voortvloeien uit bepaalde waardesystemen aan de orde te stellen. Zoals Bolkestein het verwoordt als westerse zelfverloochening mogelijk gevoed door schuldgevoel over het kolonialisme .
Volgens mij worden misstanden uit die waardesystemen goed genoeg aan de orde gesteld. Het probleem met de visie van Bolkenstijn is dat hij zelfkritiek of zelfcorrecties van het eigen systeem vrij snel ziet als "toegeven aan een andere cultuur" of verloochening van de eigen cultuur. Ik denk hierbij aan het voorbeeld dat hij zelf opnoemt om zijn stelling kracht te geven: De persoon die geen kruis over kleding mocht dragen. Hij vergeet daarbij te melden dat de ratio achter die regel niets te maken heeft met zelfverloochening van de eigen westerse cultuur, maar juist met veiligheid en het verbod op (zichtbare) sieraden.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:39:43 #179
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_76289600
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Volgens mij worden misstanden uit die waardesystemen goed genoeg aan de orde gesteld. Het probleem met de visie van Bolkenstijn is dat hij zelfkritiek of zelfcorrecties van het eigen systeem vrij snel ziet als "toegeven aan een andere cultuur" of verloochening van de eigen cultuur. Ik denk hierbij aan het voorbeeld dat hij zelf opnoemt om zijn stelling kracht te geven: De persoon die geen kruis over kleding mocht dragen. Hij vergeet daarbij te melden dat de ratio achter die regel niets te maken heeft met zelfverloochening van de eigen westerse cultuur, maar juist met veiligheid en het verbod op (zichtbare) sieraden.
Ik ben niet van plan het betoog van Bolkestein te verdedigen, maar ik ben er het wel mee eens dat de integratie van moslims moeizaam verloopt en dat de talloze incidenten daar een potsierlijke weerspiegeling van zijn en die hebben niet altijd te maken met een kerstboom (of in dit specifieke geval waar vanuit de directiekamer niet met, maar voor de allochtone student wordt bepaald waartegen hij of zij aanstoot zou kunnen nemen), maar geregeld met zelfcensuur of het koketteren met hoge gehalte multiculturalisme.
pi_76303640
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 12:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je kan in dit geval ook wel een algemeen beeld opwerpen. Uiteraard vallen asielzoekers doorgaans onder een andere categorie. Echter de grote bulk van immigranten komen doorgaans uit nogal armzalige gebieden en zijn op zoek naar economische voorspoed.
En die economische voorspoed. Waar komt die vandaan? Groeit dat aan de boom of hebben we dat samen gerealiseerd.

Toch onze cultuur dus.
Seculier-Fundamentalistisch
pi_76314408
Deze reactie op de site van de Volkskrant sprong bij mij eruit: "Het is niet slim van Bolkestein om de islam aan te vallen door het christendom te verdedigen. Dat leidt tot niets dan een westrijdje verpissen."
pi_76319676
quote:
Eeuwenlang hebben we toegeleefd naar een vrije en democratische samenleving. Dat ging niet zonder slag of stoot; daarom mogen we dit voorrecht dan ook nooit verkwanselen.
Dat is niet waar. In de jaren dertig kon men niet wachten om de democratie en vrijheden op te geven. Ja, vooral ook buiten Duitsland. Liever wat te vreten in een autoritaire staat dan vrijheden hebben waar je niet van kunt eten.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:16:25 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76319921
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:08 schreef Steeven het volgende:

[..]

Dat is niet waar. In de jaren dertig kon men niet wachten om de democratie en vrijheden op te geven. Ja, vooral ook buiten Duitsland. Liever wat te vreten in een autoritaire staat dan vrijheden hebben waar je niet van kunt eten.
Spreek voor jezelf. Niet elke ideologie en partij deed dat zonder slag of stoot.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_76320063
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf. Niet elke ideologie en partij deed dat zonder slag of stoot.
Dat klopt, maar het geeft wel aan dat democratie en vrijheden geen speerpunten geweest zijn om een samenleving op te bouwen in al die eeuwen tijd. Het lijkt nu net of er gesteld wordt alsof dat het grote doel is geweest van de mensch.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:37:53 #185
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_76320561
quote:
Op donderdag 31 december 2009 20:42 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe kan een overheid de burgers schoppen, voorliegen bedriegen, uitzuigen, van alles en wat verplcihten. En dan vragen om saamhorigheid. Zeggen dat we met zn allen de zelfvertrouwen zijn verloren. LIKE WTF?
Frits Bolkestein maakt geen deel uit van de overheid.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:41:33 #186
235357 TitusPullo
pi_76320653
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 11:06 schreef Jesper22 het volgende:

[..]

Dit stuk staat vol onwaarheden. Max Pam is zelf joods overigens en laat zijn haat jegens Christenen/Katholieken/Blanke Europeanen iets te veel doorschemeren in dit stuk.

Zoek de blanke Europeaan.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:45:44 #187
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76320757
quote:
Op donderdag 24 december 2009 15:55 schreef SlechtseenAap het volgende:
Wie een verklaring zoekt voor de bloei van het Westen, moet teruggaan naar de Renaissance of zelfs naar de klassieke Oudheid. Kolonialisme heeft niets te maken met die bloei.
Niet? Ik zou toch zweren dat het kolonialisme de aanjager was achter onze groeiende economie.
Intelligent, but fucked up.
pi_76320789
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:41 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zoek de blanke Europeaan.
De onderste, want dat is een Christen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_76320880
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Niet? Ik zou toch zweren dat het kolonialisme de aanjager was achter onze groeiende economie.
Nee, dat is een misvatting. Engeland was er lange tijd van overtuigd dat hun koloniale gebieden juist zorgden voor welvaart in eigen land, terwijl als je de statistieken erbij pakt, die invloed erg klein is geweest. Overigens waren alle Europese landen ervan overtuigd dat je rijk werd van buitenlandse gebieden, maar daarvoor geldt hetzelfde principe.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:51:13 #190
235357 TitusPullo
pi_76320889
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:
De verlichting is slechts in zoverre voortgekomen uit het christendom in die zin dat het een tegenbeweging is, tegen religie.
Dat is wel weer wat al te simpel.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:52:33 #191
235357 TitusPullo
pi_76320928
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De onderste, want dat is een Christen.
Ik wens jou ook een gelukkig nieuwjaar, Muzelman.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:55:33 #192
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76320996
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:50 schreef Steeven het volgende:

[..]

Nee, dat is een misvatting. Engeland was er lange tijd van overtuigd dat hun koloniale gebieden juist zorgden voor welvaart in eigen land, terwijl als je de statistieken erbij pakt, die invloed erg klein is geweest. Overigens waren alle Europese landen ervan overtuigd dat je rijk werd van buitenlandse gebieden, maar daarvoor geldt hetzelfde principe.
Ik heb het niet over die gebieden an sich en de opbrengsten daaruit, maar puur over het feit dat er geld in de economie werd gepompt om uberhaupt twee planken op elkaar te kunnen timmeren.

Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar ik kan maar heel moeilijk geloven dat dit verwaarloosbaar is geweest.
pi_76321266
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ik heb het niet over die gebieden an sich en de opbrengsten daaruit, maar puur over het feit dat er geld in de economie werd gepompt om uberhaupt twee planken op elkaar te kunnen timmeren.

Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar ik kan maar heel moeilijk geloven dat dit verwaarloosbaar is geweest.
Je hebt het ook verkeerd.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:03:37 #194
235357 TitusPullo
pi_76321302
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Dat klinkt niet bepaald als een winstgevende bezigheid: hoe kan het dan een aanjager van onze economie zijn geweest?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:05:06 #195
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76321360
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:03 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Dat klinkt niet bepaald als een winstgevende bezigheid: hoe kan het dan een aanjager van onze economie zijn geweest?
Doordat er meer middelen vrijkomen? Doordat er gigantische kredieten worden verstrekt die via via hun weg naar beneden vinden? Iets in die richting.
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:02 schreef Steeven het volgende:

[..]

Je hebt het ook verkeerd.
Tof, maar nu nog met uitleg
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:06:29 #196
235357 TitusPullo
pi_76321405
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:05 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Doordat er meer middelen vrijkomen? Doordat er gigantische kredieten worden verstrekt die via via hun weg naar beneden vinden? Iets in die richting.
Maar dat zegt niets over de opbrengst van die investering.
pi_76321698
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:05 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

[..]

Tof, maar nu nog met uitleg
Op de eerste plaats hebben de omstandigheden in Europa zelf de stimulans naar rijkdom gelegd, niet het kolonialisme. Neem de demografische explosie in de 18e-19e eeuw, de concurrentie tussen staten, de steeds meer gecentraliseerde staten, ontwikkelingen in de landbouw; allemaal factoren die een precedent wisten te schapen. Deze factoren hebben niks te maken met het kolonialisme, maar ze leidden wel naar nieuwe ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld de eerste en tweede industriële revolutie, die zorgden pas echt dat er geld binnen kwam. Dat ging gepaard met wetenschappelijke ontwikkelingen die een constante positieve invloed hadden op de ontwikkeling van de economieën in Europa. Dit is ook met cijfers aan te tonen.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:24:17 #198
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76321931
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:06 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Maar dat zegt niets over de opbrengst van die investering.
Dat is ook niet zo relevant. Dat geld dat vervliegt namelijk niet. Dat geld gaat rond en voor dat geld wordt waarde gecreeerd die net zo min vervliegt.

Althans, dat neem ik aan.
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:16 schreef Steeven het volgende:

[..]

Op de eerste plaats hebben de omstandigheden in Europa zelf de stimulans naar rijkdom gelegd, niet het kolonialisme. Neem de demografische explosie in de 18e-19e eeuw, de concurrentie tussen staten, de steeds meer gecentraliseerde staten, ontwikkelingen in de landbouw; allemaal factoren die een precedent wisten te schapen. Deze factoren hebben niks te maken met het kolonialisme, maar ze leidden wel naar nieuwe ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld de eerste en tweede industriële revolutie, die zorgden pas echt dat er geld binnen kwam. Dat ging gepaard met wetenschappelijke ontwikkelingen die een constante positieve invloed hadden op de ontwikkeling van de economieën in Europa. Dit is ook met cijfers aan te tonen.
En waar vind ik zulke cijfers dan?
pi_76321949
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:24 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Dat is ook niet zo relevant. Dat geld dat vervliegt namelijk niet. Dat geld gaat rond en voor dat geld wordt waarde gecreeerd die net zo min vervliegt.

Althans, dat neem ik aan.
[..]

En waar vind ik zulke cijfers dan?
In literatuur. Moet ik nu boeken gaan scannen?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:29:59 #200
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76322118
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:24 schreef Steeven het volgende:

[..]

In literatuur. Moet ik nu boeken gaan scannen?
Nee, maar als daar cijfers van zijn dan zullen die best ergens op internet terug te vinden zijn.

Ik waag ze op voorhand al te betwijfelen, dat wel. Maar ik sta geheel open voor gedegen argumentatie. Het gaat me er niet om wie gelijk heeft, meer om wat de waarheid is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')