ik heet toch duidelijk klaasdj.quote:Op maandag 21 december 2009 22:01 schreef betty_sue het volgende:
Ik denk dat je vrienden hun ouders/schoonouders het beste kennen en je dus de beste antwoorden kunnen geven.
Bij iedereen is het anders, zo vindt klaas bijv dat je best eten mee kan nemen maar ik zou niet willen dat iemand anders iets meeneemt als ik ze uitnodig voor kerst.
Bij mij zou het nette broek en overhemd zijn of een leuk jurkje
En een bedankje is genoeg als je ook al kerstcadeau's meeneemt.
Ieder zn eigen invulling dus
wat een kutuserquote:Op maandag 21 december 2009 22:05 schreef flashlightstar het volgende:
wat een kuttopic
Dat is de zo'n beetje de regel.quote:Op maandag 21 december 2009 22:09 schreef __Saviour__ het volgende:
Bosje bloemen of mooie plant (geen cactus), doosje Merci en een toffe fles wijn.
Kleding hoeft echt niet al te chic te zijn. Maar het moet ook precies weer geen trainingspak gaan zijn.
waarom niet? de meeste mensen zullen dit juist weten te waarderen (aangenomen dat je goed kunt kokenquote:Op maandag 21 december 2009 21:56 schreef thloreg het volgende:
Vrienden van ons die hebben m'n vriendin en ik uitgenodigd om Kerstavond
bij hun ouders te komen vieren die aardig in de slappe was zitten.
Men weet trouwens dat wij geen varkensvlees eten en houden daar rekening
mee. Aangezien dit voor mij/ons de eerste keer is dat wij Kerstavond bij
anderen ( in dit geval dus 'kazen') vieren kan ik wel wat tips gebruiken wat
te doen en wat eventueel mee te nemen.
[ afbeelding ]
1:
Met dat laatste bedoel ik dan niet zo zeer cadeautjes ( want dat nemen wij
toch wel mee) maar eerder of het normaal is om zelf wat eten mee te nemen
om aan het kerstmaal toe te voegen.Voor hen die het niet weten: Bij ons
Turken is het heel normaal om bijvoorbeeld heerlijke Turkse gerechten als
wij op bezoek gaan voor de gastvrouw/gastheer mee te nemen. Kan dit?
vraag het haar, zij kent ze het beste, voor je straks in je pinguin-outfit daar staat en de rest in jammies rondlooptquote:2:
Hun ouders wonen in Wassenaar dus moet je dan op Kerstavond bij dit
soort mensen lakschoenen en een smoking oid aantrekken of kan je ook
gewoon in een nette broek met jasje aankomen zetten?
nederlanders krijgen nooit genoeg cadeauxquote:3:
Is een fles (Turkse)wijn voor de gastheer gepast als geschenk of zijn de Kerst
kado's voldoende als bijdrage voor de Kerstavond?
Als je het zo kut vindt, waarom reageer je dan? Oftewel, mafketel, tyf een eind op als je het niet boeiend vindt.quote:
Waarom? Omdat het allemaal domme vragen zijn. DAAROM.quote:Op maandag 21 december 2009 22:36 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Als je het zo kut vindt, waarom reageer je dan? Oftewel, mafketel, tyf een eind op als je het niet boeiend vindt.
Mja ik vind het weer een beetje ongepast om eten mee te nemen naar een kerstdiner.quote:Op maandag 21 december 2009 22:51 schreef childintime het volgende:
Ik zou zeker iets zelfgemaakts te eten mee nemen. Zo neem je je eigen traditie een beetje mee en kan alleen maar een toevoeging zijn, toch? Het 1, sluit het ander niet uit![]()
Toch is dat ook in Nederland zo'n beetje traditie. Dat eenieder ook iets van zichzelf meebrengt. Ook al is het maar iets lekkers, iets zoets ofzo. Iets wat gewoon als extra bij de gerechten geserveerd kan worden. Lijkt mij juist leuk, als je gasten van een andere cultuur uitnodigt en zij zelf iets meebrengen wat voor hen speciaal is, je dat integreert is jouw menu. Zo nemen zij ook een beetje mee wat voor hen belangrijk is op dat moment. Als ik uitgenodigt zou worden bij bv een suikerfeest, zou ik het zelf ook heel leuk vinden om iets mee te nemen.quote:Op maandag 21 december 2009 23:04 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Mja ik vind het weer een beetje ongepast om eten mee te nemen naar een kerstdiner.
Zoals al gezegd, iemand heeft dan al een aantal gangen uit staan etc. En dan zou jouw gerecht daar een beetje tussen gepropt moeten worden.
quote:Op maandag 21 december 2009 22:03 schreef Armageddon het volgende:
Je moet je niet zo druk maken. Gewoon gaan en lol hebben. Niks aan de hand.
Ja dat. Mensen nodigen je uit om wie je bent. Ze nodigen je uit omdat ze het dus gezellig vinden jou erbij te hebbenquote:
Godvergete kutmoslim. In zin 3 begin je al met ons uit te schelden en dan vind je het gek dat je met de nek aangekeken wordt op straat?quote:Op maandag 21 december 2009 21:56 schreef thloreg het volgende:
[ afbeelding ]
1:
2:
3:
idd de naam suikerfeest is een klap in het gezicht voor alle diabetici!!quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:17 schreef kurk_droog het volgende:
moslimsIk kom toch ook niet op jullie suikerfeest :R
Kamervragen!quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:21 schreef Ps2K het volgende:
[..]
idd de naam suikerfeest is een klap in het gezicht voor alle diabetici!!
quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:33 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Kamervragen!
Maar even ontopicIk heb korte tijd in Wassenaar in de bieb gewerkt, en er wonen niet alleen maar dikke nekken en walgelijke nuffige rijke lui. Er woont ook doodnormaal volk, dus een smoking is nou niet echt nodig
Trek gewoon een mooie broek aan, mooie trui erop en klaar, zou ik zeggen!
Thanksquote:Op dinsdag 22 december 2009 00:37 schreef Rock-N-Rolla het volgende:
[..]
Dat dus, en een flesje wijn lijkt me prima!
(Trouwens, Drizzt_DoUrden. Je avatar is geniaal!)
Ik ook! Ik heb ze wel op Arrow gezien!quote:Op dinsdag 22 december 2009 01:04 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
ThanksIk hoop ze komend jaar te zien op Graspop
Was er niet ergens een aktie "haal een moslim in huis met kerst"?quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:40 schreef AryaMehr het volgende:
Als moslim uitgenodigd? Hoe gaat dat in zijn werking dan? Je hebt een uitnodiging gekregen waarin staat dat jij als moslim bent uitgenodigd? Of ben je simpelweg als vriend van de familie uitgenodigd? Het zou al een boel schelen als de meeste allochtonen niet zo snel het geloof erbij betrekken.
You too!quote:Op dinsdag 22 december 2009 01:13 schreef Rock-N-Rolla het volgende:
[..]
Ik ook! Ik heb ze wel op Arrow gezien!
Have a twisted christmas!
Ja, zeker als je wat strenger gelovig bent, (Alleen vis hoeft toch niet door geestelijke behandelt worden?) Eten zal er vaak wel al volop zijn. Belangrijkste tip die ik hier voor kan geven is het gewoon te vragen aan de mensen waar je naar toe gaatquote:Op maandag 21 december 2009 21:56 schreef thloreg het volgende:
[ afbeelding ]
1:
Zelfs mensen met een dubbele voornaam hebben geen pak aan.quote:2:
Als ze echt zo Nederlands zijn als je stelt, kunnen ze nooit genoeg krijgen.quote:3:
Kanker je ff heel gauw op naar die godsvergeten zandbak van je met je bijdehante gelul.quote:Op maandag 21 december 2009 21:56 schreef thloreg het volgende:
Aangezien dit voor mij/ons de eerste keer is dat wij Kerstavond bij
Gefrustreerde sjonniequote:Op dinsdag 22 december 2009 09:54 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Kanker je ff heel gauw op naar die godsvergeten zandbak van je met je bijdehante gelul.
Ja jouw post draagt veel bij aan de topic.quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:54 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Kanker je ff heel gauw op naar die godsvergeten zandbak van je met je bijdehante gelul.
Oh stel je niet zo aan man, alsof je er serieus last van hebt als iemand dat zegt. Gewoon weer aangrijpen wat je kan om te zeiken, gaat nergens over.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:14 schreef pisnicht het volgende:
Kazen is idd nogal denigrerend tov mensen die het fatsoen je uit te nodigen voor iets wat je vaak in intiemere sfeer viert.
De kern van het topic is dat hij niet weet wat algemeen aanvaardbaar is omdat hij uit een andere cultuur komt, lijkt me vrij logisch dat vast in de TT te zetten, niet?quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:06 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Dikke plus dat hij wil integreren, maar waarom "als moslim uitgenodigd worden..." in de TT? Daar wordt nogal op gehapt hier op Fok
!
Dat is zo not done.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:20 schreef piepkuiken21 het volgende:
nette spijkerbroek en bloesje (weet niet hoe je het goed schrijft) met een eventuele stropdas voldoet. voor dames is een net shirt (een shirt met een open hals en zonder opvallende print) en een linnen broek doen het goed.
Schoenen moeten bij je kledij passen
Is dat zo? Als ik hier schrijf dat ik door een paar zwarten wordt uitgenodigd om een of ander negerfeest te vieren is dat zeker ook geen probleem.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:24 schreef Litso het volgende:
[..]
Oh stel je niet zo aan man, alsof je er serieus last van hebt als iemand dat zegt. Gewoon weer aangrijpen wat je kan om te zeiken, gaat nergens over.
TS, wat betreft het eten zou ik idd niks aan het gerecht toevoegen. Een hapje voor bij de koffie voor/na het eten is prima. Als je bij kwam eten en baklava mee zou nemen zou ik uiterst gelukkig zijn
Waarom zou je die mensen geen fijne dagen mogen wensen?quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:38 schreef Gia het volgende:
Vind dit wel een leuk topic. Goed voor de integratie ook. Moslims die mee kerst vieren.
Even in het verlengde hiervan een vraagje:
Ik stond straks bij de kassa en de caissière leek me een moslimmeisje. Geen hoofddoekje of zo, maar toch had ik die indruk. Nu zeggen de meeste caissieres in deze tijd netjes "fijne dagen gewenst" of iets van die strekking tegen hun klanten, maar dit meisje dus niet. Ze zei 'en nog een prettige dag verder'. Op zich niks mis mee, maar wat doe je als klant? Ik wens zelf die meisjes achter de kassa ook fijne dagen toe. Kan je dat ook doen bij een moslim meisje/jongen of doen zij helemaal niks met die vrije dagen?
vorige week bij de kapper geweest, een turk. na het betalen toen ik wegging, zei hij toch mooi wel fijne feestdagen. dus uiteraard ook dat teruggezegd.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:38 schreef Gia het volgende:
Vind dit wel een leuk topic. Goed voor de integratie ook. Moslims die mee kerst vieren.
Even in het verlengde hiervan een vraagje:
Ik stond straks bij de kassa en de caissière leek me een moslimmeisje. Geen hoofddoekje of zo, maar toch had ik die indruk. Nu zeggen de meeste caissieres in deze tijd netjes "fijne dagen gewenst" of iets van die strekking tegen hun klanten, maar dit meisje dus niet. Ze zei 'en nog een prettige dag verder'. Op zich niks mis mee, maar wat doe je als klant? Ik wens zelf die meisjes achter de kassa ook fijne dagen toe. Kan je dat ook doen bij een moslim meisje/jongen of doen zij helemaal niks met die vrije dagen?
Nou ja, sommige zijn al bij het minste of het geringste beledigd. En omdat zij dat niet zei, wist ik niet goed of ik dat nou wel zou zeggen of niet.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:44 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Waarom zou je die mensen geen fijne dagen mogen wensen?
Mwa, ik ben weleens bij een Marokkaans gezin geweest en die had in zijn kerstpakket een flesje wijn gekregen. Ze waren blij dat ze het aan iemand konden schenken.quote:Op dinsdag 22 december 2009 19:36 schreef capricia het volgende:
Ik zou er zelf wel van opkijken als mijn gasten zelf een fles wijn meebrengen en geen wijn drinken.
De meeste Turken drinken gewoon hoor.quote:Op dinsdag 22 december 2009 19:36 schreef capricia het volgende:
Ik zou er zelf wel van opkijken als mijn gasten zelf een fles wijn meebrengen en geen wijn drinken.
Lekker hypocriet, maarja dat zijn bijna alle gelovigen dusja.. zolang zij maar denken dat het na hun dood wel goed komt is alles goed he?quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:06 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
De meeste Turken drinken gewoon hoor.
Hoewel varkensvlees zo goed als niet wordt gegeten in Turkije, is alcohol over het algemeen veel verkrijgbaar en ook veel genuttigd door Turken.
oke kaasquote:Op dinsdag 22 december 2009 23:29 schreef thloreg het volgende:
Zijn we weer.
Aller eerst allemaal bedankt voor antwoorden op mijn vragen en die enkele azijnzeikers met
hun scheldkanonades die mij van racisme oid beschuldigen omdat ik het woord "kaas" met
enige regelmaat gebruik: Luister ik bedoel er niks negatiefs mee want zo kun je op elk woord
wel zout strooien als je begrijpt wat ik bedoel want het enige wat ik ermee poog aan te geven
is wat voor soort nederlander het is. Het is algemeen bekend dat de meeste witte = blanke
nederlander kaasliefhebbers zijn en veel kaas eten. Of moet ik de volgende keer zeggen
Tulpenbollenkwekers...of nog erger.. plantagehouders zoals ten tijde van de koloniale
overheersing door de nederlanders... Met "kaas" geef ik aan dat het een autochtone
"witte" nederlander is. Is makkelijk, weet iedereen gelijk wat voor type landgenoot ik bedoel.
OT:
Ik kan wel vertellen wat ik als cadeau ga geven: Ik heb een mooi zijden geweven tapijtje
voor de ouders van onze vrienden klaarliggen om te geven.Het komt uit de geboorte
plaats van mijn familie te weten Kusadasi. Als eetbaars neem ik een verzameling verse
lokum in een doosje mee naast een fles Merlot-Bogazkere. Ik kan zo voor de eerste
keer als genodigde bij nog wel een Kerstmaal (heilig voor Christenen) niet met AH spul
komen aanzetten en al helemaal niet als ze in Wassenaar wonen.
Is dat niet familiegebonden? Bij ons is het vrij normaal dat iedereen wat eten meeneemt.quote:Op dinsdag 22 december 2009 02:04 schreef Equites het volgende:
Geloof me Nederlanders willen niet dat je met eigen eten aan komt zetten. Waarschijnlijk is het diner tot in de puntjes uitgewerkt omdat degene die het doet zo zenuwachtig als de neten is. En dan kom jij aanzetten met eten wat ze waarschijnlijk niet eens kennen en gooit heel het schema door de war. Dat wordt paniek!
Dat doe ik ook altijd. Simple weg omdat ik zelf geen wijn drink en andere altijd wel blij mee kan maken.quote:Op dinsdag 22 december 2009 19:36 schreef capricia het volgende:
Onder een familie is dat wel normaal, maar niet naar mensen die buiten de familie zitten.quote:Op dinsdag 22 december 2009 23:40 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Is dat niet familiegebonden? Bij ons is het vrij normaal dat iedereen wat eten meeneemt.
Klinkt goed man!quote:Op dinsdag 22 december 2009 23:29 schreef thloreg het volgende:
Zijn we weer.
Aller eerst allemaal bedankt voor antwoorden op mijn vragen en die enkele azijnzeikers met
hun scheldkanonades die mij van racisme oid beschuldigen omdat ik het woord "kaas" met
enige regelmaat gebruik: Luister ik bedoel er niks negatiefs mee want zo kun je op elk woord
wel zout strooien als je begrijpt wat ik bedoel want het enige wat ik ermee poog aan te geven
is wat voor soort nederlander het is. Het is algemeen bekend dat de meeste witte = blanke
nederlander kaasliefhebbers zijn en veel kaas eten. Of moet ik de volgende keer zeggen
Tulpenbollenkwekers...of nog erger.. plantagehouders zoals ten tijde van de koloniale
overheersing door de nederlanders... Met "kaas" geef ik aan dat het een autochtone
"witte" nederlander is. Is makkelijk, weet iedereen gelijk wat voor type landgenoot ik bedoel.
OT:
Ik kan wel vertellen wat ik als cadeau ga geven: Ik heb een mooi zijden geweven tapijtje
voor de ouders van onze vrienden klaarliggen om te geven.Het komt uit de geboorte
plaats van mijn familie te weten Kusadasi. Als eetbaars neem ik een verzameling verse
lokum in een doosje mee naast een fles Merlot-Bogazkere. Ik kan zo voor de eerste
keer als genodigde bij nog wel een Kerstmaal (heilig voor Christenen) niet met AH spul
Hm, ik zou niet zo blij zijn met dat kleedje, eigenlijk. Moet je maar net van houden. En je verplicht die mensen min of meer dit ergens in huis te gaan gebruiken.quote:
Tja, thloreg, dat risico zou ik niet nemen.quote:Op woensdag 23 december 2009 17:48 schreef AryaMehr het volgende:
Ho, stop maar met al je plannen:
Prominente moslimprediker komt met kerstfatwa
Netjes, klinkt goed hoorquote:Op dinsdag 22 december 2009 23:29 schreef thloreg het volgende:
Zijn we weer.
OT:
Yes!quote:
Nou ik wist niet dat als je bij Turken thuis komt de schoenen uit moeten. Vragen hoe dat gaat van te voren was geloof ik wel slim. En ze waren aangenaam verrast toen ik me schoenen uittrok bij de voordeur. Wat ook weer toont dat je respect hebt. Voor de gebruiken en cultuur. Maar jij bent blijkbaar kortzichtig in je denken. Zoals meer mensen in dit land tegenwoordig.quote:Op maandag 21 december 2009 22:40 schreef flashlightstar het volgende:
[..]
Waarom? Omdat het allemaal domme vragen zijn. DAAROM.
Wauw, leuk manquote:Op zaterdag 26 december 2009 16:16 schreef thloreg het volgende:
Update! (de dag erna)
Goed,ik heb dus Kerst gevierd voor de eerste keer met mijn vriendin,en vrienden van ons wiens ouders in Wassenaar wonen. Het beeld wat wij bij het horen van de naam Wassenaar hebben is altijd grote huizen,hoge heggen en hekken en minimaal twee bolides voor de deur. Nou dat klopt ook wel want hun huis heeft veel weg van dit huis. Je komt er ook niet zo maar want is het afgesloten door een hoog hekwerk,camera's en een intercom.Onnodig om te vertellen dat er een 24/7 bewakingsdienst is in de straat waar zij wonen dus je wordt constant in de gaten gehouden als je door de straat rijdt.
De ouders van onze vrienden zijn echte kakkers van het "heur eensch" type maar ontzettend lieve
en ruimdenkende mensen die veel van Nederland,de wereld en de maatschappij afweten. De meegebrachte cadeaus (kleedje,lokum en Merlot-Bogazkere) werden hartelijk ontvangen met kreten als
" dat had je niet hoeven doen heur " en " wat aardig toch,prachtig ". Mijn vriendin en ik voelden ons heel erg op ons gemak bij deze mensen en terugkomend op de kledingvoorschriften: Als ik een smoking of jacket had aangetrokken dat had ik voor lul gelopen want de heer des huizes had een grijs kostuum aan en de vrouw had iets van Chanel aan (mijn vriendin vroeg later nl. van welke ontwerper dat mooie jasje was dat mevrouw aanhad) en wat een beetje op dit mantelpakje leek alleen dan in zwart-wit. De eettafel was helemaal in kerstsferen gedekt en er was een gigantische kerstboom in de woonkamer neergezet met daaronder een lading cadeaus.
De woonkamer is bij hun een woonkamer met open haard en waar (naar ik nu weet) men na het tafelen terugkeert om zoals het heet "een cognacje oid te drinken en wat te roken "(wist ik niet) De eetkamer is in een ander deel van het huis en daar wordt alleen gegeten! De ouders van onze vrienden hebben ook een wijnkelder die ik later even mocht zien en echt...ik heb wat wijnen van 1975 en later mogen zien die volgens mij een vermogen kosten maar die de heer des huizes gewoon op 'speciale momenten" ontkurkte alsof je een flesje bier opentrok. Uiteraard begonnen de maaltijd met champagne (DP) en een voorgerecht (totaal 4 gangen) tussengerecht,hoofdgerecht en tenslotte nagerecht. De ingrediënten waren: kreeft,soep van paddestoelen,Edelhert & Damhert en totslot Schwarzwälderkirsch taart! Onnodig om te vertellen dat het allemaal fantastisch eruit zag en smaakte!
Tijdens het eten werden mijn vriendin over allerlei zaken uitgehoord en werd onze mening zeer gerespecteerd en op prijs gesteld. Van maatschappelijke zaken tot zelfs politieke kwesties,niks was teveel. Ik hoorde bij voorbeeld aan hoe zij(de ouders dus) hun leven hebben opgebouwd na de oorlog en gemaakt tot wat het nu is. Na afloop werd de tafel door de bediendes (ingehuurd? of inwonend?) afgeruimd en moesten wij ons naar de woonkamer verplaatsen voor iets gedistilleerd zoals congnac of rum. In de humidor lagen van die Havana's maar die liet ik even aan mij voorbij gaan. Al met al een hele ervaring voor mij om zoiets mee te maken op een dag die voor Christenen heilig is en nog wel bij deze elite van Nederland. Tot slot meld ik dat wij van de ouders van onze vrienden een envelop met inhoud! hebben gekregen als kerstcadeau (denk aan een paar groene briefjes!!!!). Het was een gedenkwaardige dag/avond!
edit: Wij hebben onze vrienden en diens ouders uitgenodigd om bij ons het suikerfeest te komen vieren in 2010 als tegenprestatie waarbij de ouders gelijk lieten weten dat wij dat volgend jaar dan nog even moeten kortsluiten aangezien zij heel veel reizen en in die week mischien niet in Nederland zijn. Wordt dus vervolgd!
reactie op edit2: 99% van Turkije trekt wel de schoen uit in huis. Dus je geeft een sterk vertekende beeld op. Het is gewoon ongelooflijk onhygienisch en vies. Ik vind het eerlijk gezegd niet getuigen van beschaving wanneer men zijn/haar schoenen niet uittrekt. Dus als je "modern" wil zijn, moet je juist je schoenen uittrekken.quote:Op zaterdag 26 december 2009 16:16 schreef thloreg het volgende:
Update! (de dag erna)
Goed,ik heb dus Kerst gevierd voor de eerste keer met mijn vriendin,en vrienden van ons wiens ouders in Wassenaar wonen. Het beeld wat wij bij het horen van de naam Wassenaar hebben is altijd grote huizen,hoge heggen en hekken en minimaal twee bolides voor de deur. Nou dat klopt ook wel want hun huis heeft veel weg van dit huis. Je komt er ook niet zo maar want is het afgesloten door een hoog hekwerk,camera's en een intercom.Onnodig om te vertellen dat er een 24/7 bewakingsdienst is in de straat waar zij wonen dus je wordt constant in de gaten gehouden als je door de straat rijdt.
De ouders van onze vrienden zijn echte kakkers van het "heur eensch" type maar ontzettend lieve
en ruimdenkende mensen die veel van Nederland,de wereld en de maatschappij afweten. De meegebrachte cadeaus (kleedje,lokum en Merlot-Bogazkere) werden hartelijk ontvangen met kreten als
" dat had je niet hoeven doen heur " en " wat aardig toch,prachtig ". Mijn vriendin en ik voelden ons heel erg op ons gemak bij deze mensen en terugkomend op de kledingvoorschriften: Als ik een smoking of jacket had aangetrokken dat had ik voor lul gelopen want de heer des huizes had een grijs kostuum aan en de vrouw had iets van Chanel aan (mijn vriendin vroeg later nl. van welke ontwerper dat mooie jasje was dat mevrouw aanhad) en wat een beetje op dit mantelpakje leek alleen dan in zwart-wit. De eettafel was helemaal in kerstsferen gedekt en er was een gigantische kerstboom in de woonkamer neergezet met daaronder een lading cadeaus.
De woonkamer is bij hun een woonkamer met open haard en waar (naar ik nu weet) men na het tafelen terugkeert om zoals het heet "een cognacje oid te drinken en wat te roken "(wist ik niet) De eetkamer is in een ander deel van het huis en daar wordt alleen gegeten! De ouders van onze vrienden hebben ook een wijnkelder die ik later even mocht zien en echt...ik heb wat wijnen van 1975 en later mogen zien die volgens mij een vermogen kosten maar die de heer des huizes gewoon op 'speciale momenten" ontkurkte alsof je een flesje bier opentrok. Uiteraard begonnen de maaltijd met champagne (DP) en een voorgerecht (totaal 4 gangen) tussengerecht,hoofdgerecht en tenslotte nagerecht. De ingrediënten waren: kreeft,soep van paddestoelen,Edelhert & Damhert en totslot Schwarzwälderkirsch taart! Onnodig om te vertellen dat het allemaal fantastisch eruit zag en smaakte!
Tijdens het eten werden mijn vriendin en ik over allerlei zaken uitgehoord en werd onze mening zeer gerespecteerd en op prijs gesteld. Van maatschappelijke zaken tot zelfs politieke kwesties,niks was teveel. Ik hoorde bij voorbeeld aan hoe zij(de ouders dus) hun leven hebben opgebouwd na de oorlog en gemaakt tot wat het nu is. Na afloop werd de tafel door de bediendes (ingehuurd? of inwonend?) afgeruimd en moesten wij ons naar de woonkamer verplaatsen voor iets gedistilleerd zoals congnac of rum. In de humidor lagen van die Havana's maar die liet ik even aan mij voorbij gaan. Al met al een hele ervaring voor mij om zoiets mee te maken op een dag die voor Christenen heilig is en nog wel bij deze elite van Nederland. Tot slot meld ik dat wij van de ouders van onze vrienden een envelop met inhoud! hebben gekregen als kerstcadeau (denk aan een paar groene briefjes!!!!). Het was een gedenkwaardige dag/avond!
edit: Wij hebben onze vrienden en diens ouders uitgenodigd om bij ons het suikerfeest te komen vieren in 2010 als tegenprestatie waarbij de ouders gelijk lieten weten dat wij dat volgend jaar dan nog even moeten kortsluiten aangezien zij heel veel reizen en in die week mischien niet in Nederland zijn. Wordt dus vervolgd!
edit 2: Mensen die bij ons op bezoek komen hoeven geen schoenen uit te trekken! Dat is iets voor
die boerenfamilies en laten we voor 1 keer het duidelijk maken: De gemiddelde Turk is modern en is
westers en niet een boer met een huifkar wiens beeld elke keer naar voren wordt geschoven als
zijnde een "gemiddelde" Turk. Verre van...
Het heeft ook geen zak met Turk zijn te maken, alleen met hygiëne idd. Als je modderpoten hebt gewoon uitdoen die schoenen, schoenen zonder profiel kunnen wel gewoon. Op parket/laminaat e.d. boeit het niet zo, maar in tapijt krijg je het er met geen mogelijkheid uitquote:Op zondag 27 december 2009 22:42 schreef Burakius het volgende:
[..]
reactie op edit2: 99% van Turkije trekt wel de schoen uit in huis. Dus je geeft een sterk vertekende beeld op. Het is gewoon ongelooflijk onhygienisch en vies. Ik vind het eerlijk gezegd niet getuigen van beschaving wanneer men zijn/haar schoenen niet uittrekt. Dus als je "modern" wil zijn, moet je juist je schoenen uittrekken.
Ook met parket/laminaat uit doen. Kom op zeg we zijn geen barbaren. Tevens heeft het te maken met hygiëne idd en dat is weer terug te slaan op de Islam. Maar goed Ts komt uit Kusadasi, en daar is alles al mee gezegd.quote:Op zondag 27 december 2009 22:45 schreef Rookert het volgende:
[..]
Het heeft ook geen zak met Turk zijn te maken, alleen met hygiëne idd. Als je modderpoten hebt gewoon uitdoen die schoenen, schoenen zonder profiel kunnen wel gewoon. Op parket/laminaat e.d. boeit het niet zo, maar in tapijt krijg je het er met geen mogelijkheid uit
Turk-->hygiëne-->Islam?quote:Op zondag 27 december 2009 22:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ook met parket/laminaat uit doen. Kom op zeg we zijn geen barbaren. Tevens heeft het te maken met hygiëne idd en dat is weer terug te slaan op de Islam. Maar goed Ts komt uit Kusadasi, en daar is alles al mee gezegd.
Islam --> Hygiënequote:
Hygiëne moet volgens mij tegenwoordig toch echt iets universeels zijn. In termen van procentuele kans, is er meer kans dat jij inderdaad onhygiënischer bent dan een Moslim.quote:Op zondag 27 december 2009 22:53 schreef Rave_NL het volgende:
Ik ben een infidel dus een onhygiënisch stuk vreten!!!~~!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |