wat betekent datquote:Op maandag 21 december 2009 21:54 schreef timmmmm het volgende:
Wat begrijp je niet aan onbevlekt ontvangen?
Dat dat niet mogelijk is.quote:Op maandag 21 december 2009 21:54 schreef timmmmm het volgende:
Wil je afspreken? Zal ik je laten zien wat het NIET betekent.quote:
Dus?quote:
dat je denkt dat het niet mogelijk is, toont aan dat je wel weet wat het is. Helaas voor jou is het wel degelijk mogelijk als maagd zwanger te raken. In Bijbelse zin is het wat onwaarschijnlijker, omdat er helemaal geen man bij komt kijken.quote:
Geloof jij dan niet dat de wereld in 6 dagen is gemaakt, en Maria bezwangerd is door de heilige geest, en Jezus nooit met die hoer gebatst heeft?quote:Op maandag 21 december 2009 21:57 schreef Snakey het volgende:
Abraham is toch ook iets van 200 nog iets oud geworden?
En meer van die fabels
Sinterklaas is al meer dan 1700 jaar oud als ik me niet vergis.quote:Op maandag 21 december 2009 21:57 schreef Snakey het volgende:
Abraham is toch ook iets van 200 nog iets oud geworden?
En meer van die fabels
Dat is wat er ingepomd is, maar nee, ik ben een afvaliige.quote:Op maandag 21 december 2009 21:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Geloof jij dan niet dat de wereld in 6 dagen is gemaakt, en Maria bezwangerd is door de heilige geest, en Jezus nooit met die hoer gebatst heeft?
Nou ja, de baard als bewijs? Ofzo.quote:Op maandag 21 december 2009 22:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sinterklaas is al meer dan 1700 jaar oud als ik me niet vergis.
Onbevlekt is dat Maria niet door de erfzonde belast was, niet dat ze maagd was.quote:Op maandag 21 december 2009 21:54 schreef timmmmm het volgende:
Dat was ten tijde van de ijstijd. Godverdomme. Dat weet je toch wel?quote:Op maandag 21 december 2009 21:59 schreef mirved het volgende:
Misschien kunnen jullie mij meteen ook uitleggen hoe hij over water kon lopen? Had hij zo'n grote voeten soms?
Dat wist ik nietquote:Op maandag 21 december 2009 22:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Onbevlekt is dat Maria niet door de erfzonde belast was, niet dat ze maagd was.
Ik kan in de winter ook over water lopenquote:Op maandag 21 december 2009 21:59 schreef mirved het volgende:
Misschien kunnen jullie mij meteen ook uitleggen hoe hij over water kon lopen? Had hij zo'n grote voeten soms?
dat was mozus toch?quote:Op maandag 21 december 2009 21:59 schreef mirved het volgende:
Dus haar ouders waren wel bevlekt, maar op de een of andere manier heeft ze dat in tegenstelling tot alle andere mensen niet geërfd.quote:Op maandag 21 december 2009 22:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat is de erfzonde in godsnaam?quote:Op maandag 21 december 2009 22:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
We worden al tot in de eeuwigheid gestraft voor het stelen van een appel.. of zoiets.quote:
idd,iedereen behalve mariahquote:Op maandag 21 december 2009 22:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus haar ouders waren wel bevlekt, maar op de een of andere manier heeft ze dat in tegenstelling tot alle andere mensen niet geërfd.
Nou, sedert Adam & Eva en de zondeval (na het eten van de boom) is, zo wil Christelijke leer, iedereen met de erfzonde belast. Bij Maria is die ‘vlek’ weggehaald door God, al van te voren. Daarom, onbevlekt ontvangen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:04 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat wist ik niet
Daarom heb ik denk ik ook op jou gestemd, als mod met meeste kennis van zaken.
Kun je hier verder wat licht op laten schijnen?
Echter, sommigen beschouwen dit als ‘wel familie maar niet letterlijk broer’. Enfin, Katholieken kennen het dogma dat Jezus onbevlekt ontvangen is, maar Protestanten kunnen daar anders over denken, en evenzo m.b.t. de maagdelijkheid.quote:Marcus 6:3: 3 Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem.
De bijbeltekst is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzondequote:De erfzonde is, volgens de christelijke leer, de zondigheid die ieder mens door zijn geboorte aankleeft als gevolg van de zondeval van het eerste mensenpaar.[1] Vrijwel alle christelijke kerken onderschrijven dit leerstuk. De joodse theologie en de islam kennen het begrip niet. Niet-christenen gebruiken in dit verband soms de termen "menselijke imperfectie" of "het menselijk tekort
Klopt, zag gisteren een film over een doos met een knop. Hoop gezeik als je op die knop drukt. Wie denk je dat er op drukt?quote:Op maandag 21 december 2009 22:09 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik zeg je, als die smerige hoer gewoon van die appel af was gebleven was ons allemaal een hoop gezeik bespaard gebleven.
Altijd weer die kutwijven die de zaak aant sodemieteren helpen!
Jezus liep op water, Mozes spleet de rode zee.quote:
misschien heb je wat aan deze link: http://www.encyclo.nl/begrip/Erfzondequote:
Eva?quote:Op maandag 21 december 2009 22:11 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Klopt, zag gisteren een film over een doos met een knop. Hoop gezeik als je op die knop drukt. Wie denk je dat er op drukt?
De indoctrinatie werkt best goed. Mensen sterven ervoor.quote:Op maandag 21 december 2009 22:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde
Nee. De Apostelen zijn ook heilig b.v. maar zijn niet onbevlekt geboren. Abraham ook niet.quote:Op maandag 21 december 2009 22:10 schreef lovethisx het volgende:
[..]
idd,iedereen behalve mariah
maar mariah is een heilige
&dat is een excuus
Het hele idee van geloof is bagger. En dan niet alleen het christelijke geloof, maar allemaalquote:Op maandag 21 december 2009 22:13 schreef Triggershot het volgende:
Zullen we eens kappen met het baggeren?
Second that.quote:Op maandag 21 december 2009 22:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Het hele idee van geloof is bagger. En dan niet alleen het christelijke geloof, maar allemaal
Dat hij broers en zussen had, wist ik. Was er niet een heel verhaal over Jezus en zijn broer, die Romeinen tegenkwamen. Als men je dwingt een uur te lopen, loop er dan twee, dat soort dingen?quote:Op maandag 21 december 2009 22:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, sedert Adam & Eva en de zondeval (na het eten van de boom) is, zo wil Christelijke leer, iedereen met de erfzonde belast. Bij Maria is die ‘vlek’ weggehaald door God, al van te voren. Daarom, onbevlekt ontvangen.
Jezus werd zo niet geboren uit een zondige moeder.
Los daarvan staat het leerstuk dat Maria nog maagd was toen Jezus (en dat ze eeuwig maagd gebleven is).
Omdat dit alles niet letterlijk in de Bijbel, zijn er natuurlijk verschillen in opvattingen. Sterker nog, er staat zelfs in de Bijbel dat er sprake van broers en zussen:
[url=http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mar%206:3&id18=1&pos=0&l=nl&set=10]
[..]
Echter, sommigen beschouwen dit als ‘wel familie maar niet letterlijk broer’. Enfin, Katholieken kennen het dogma dat Jezus onbevlekt ontvangen is, maar Protestanten kunnen daar anders over denken, en evenzo m.b.t. de maagdelijkheid.
Het is alleen maar een gedachte die je opgedrongen wordt. Maak je niet al te druk.quote:Op maandag 21 december 2009 22:13 schreef vosss het volgende:
- edit : niet de bedoeling dus- jeetje, wat ben jij snel Triggershot.
Mensen sterven voor zoveel, van jouw idealen tot dingen waar je geen belang aan hecht, zo werkt alles wel op een relatieve schaal.quote:Op maandag 21 december 2009 22:13 schreef Snakey het volgende:
[..]
De indoctrinatie werkt best goed. Mensen sterven ervoor.
Vooral voor religie, das wel jammer. Er is zoveel meer in het leven.quote:Op maandag 21 december 2009 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mensen sterven voor zoveel, van jouw idealen tot dingen waar je geen belang aan hecht, zo werkt alles wel op een relatieve schaal.
Je snapt dat er mensen zijn die wel geloven in XYZ en voor wie dat niet bagger is? Dit topic gaat ook niet over geloof ansich, maar over Maria en haar bevruchting.quote:Op maandag 21 december 2009 22:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Het hele idee van geloof is bagger. En dan niet alleen het christelijke geloof, maar allemaal
quote:Op maandag 21 december 2009 22:15 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat hij broers en zussen had, wist ik. Was er niet een heel verhaal over Jezus en zijn broer, die Romeinen tegenkwamen. Als men je dwingt een uur te lopen, loop er dan twee, dat soort dingen?
quote:Matteüs 5:41: 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op.
De bijbeltekst is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
En jij bent Christen?quote:Op maandag 21 december 2009 21:54 schreef timmmmm het volgende:
Dat ik Christen ben betekent niet dat ik alle ins en outs uit de Bijbel weet. Dat betekent dat ik het eens ben met waar het geloof voor staat. Ik ben het vierkant eens met de normen en waarden van Jezus, en zijn do's en don't in de Bergrede.quote:Op maandag 21 december 2009 22:24 schreef Louis22 het volgende:
[..]
En jij bent Christen?
Wanneer leren mensen het nou eens? Onbevlekt ontvangen betekent dat ze zonder erfzonde geconcipieerd is. Geconcipieerd, want dat is conceptueel anders dan geboren. Zo bepleitte Aquinas dat ze alleen onbevlekt geboren was, Duns Scotus dat ze ook onbevlekt ontvangen was.
Dat ze eeuwig maagd is gebleven is een losstaand dogma.
ze kan wel onbevlekt bevangen zijn, maar als ze gebaard heeft was ze erna in ieder geval géén maagd meer (in de zin van met intact maagdenvlies).quote:Op maandag 21 december 2009 22:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je snapt dat er mensen zijn die wel geloven in XYZ en voor wie dat niet bagger is? Dit topic gaat ook niet over geloof ansich, maar over Maria en haar bevruchting.
Ik denk dat je het zelf al zegt: (in de zin van met intact maagdenvlies).quote:Op maandag 21 december 2009 22:35 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
ze kan wel onbevlekt bevangen zijn, maar als ze gebaard heeft was ze erna in ieder geval géén maagd meer (in de zin van met intact maagdenvlies).
waarom noemt men haar dan toch, tegen beter weten in, een maagd? of had zij een startrek-teleporter voor onbevlekte baring?
O, je bent een rekkelijkequote:Op maandag 21 december 2009 22:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat ik Christen ben betekent niet dat ik alle ins en outs uit de Bijbel weet. Dat betekent dat ik het eens ben met waar het geloof voor staat. Ik ben het vierkant eens met de normen en waarden van Jezus, en zijn do's en don't in de Bergrede.
Waarom moet een Christen volgens jou alles over de Bijbel weten? Dat vind ik eigenlijk kortzichtiger dan niet weten waar onbevlekt voor staat.
Dat was aangekondigd door een Engel.quote:Op maandag 21 december 2009 22:36 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik blijf het een vreemd gegeven vinden zo als ts ook al zegt.
Maria was opeens zwanger en zij en Jozelf wisten ook gelijk dat als het niet van hem was dan was het van god ?
Dus het was bekend op grond van de Bijbelse traditie.quote:Lucas 1:26–31:
Aankondiging van de geboorte van Jezus
26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, 27 naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria. 28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ 29 Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. 30 Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. 31 Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen.
Preciezen hebben ook geen vrijbrief om metquote:
En alleen Maria heeft die engel gezien ?quote:Op maandag 21 december 2009 22:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat was aangekondigd door een Engel.
[url=http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Luk%201:26-31&id18=1&pos=0&l=nl&set=10]
[..]
Dus het was bekend op grond van de Bijbelse traditie.
Maja, je hoeft ook bepaald niet te geloven in een superwezen om te geloven in normen en waarden. Menselijke ethiek, menselijke moraliteit bestaat onafhankelijk van religie.quote:Op maandag 21 december 2009 22:32 schreef timmmmm het volgende:
Dat ik Christen ben betekent niet dat ik alle ins en outs uit de Bijbel weet. Dat betekent dat ik het eens ben met waar het geloof voor staat. Ik ben het vierkant eens met de normen en waarden van Jezus, en zijn do's en don't in de Bergrede.
Zacharias en Elisabeth, de ouders van Johannes de Doper, hebben die Engel ook gezien:quote:Op maandag 21 december 2009 22:42 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
En alleen Maria heeft die engel gezien ?
Of ook meerdere mensen ?
Ja sorry ik vraag veel maar ken heel de bijbel niet.
quote:Lucas 1:5–25:
Aankondiging van de geboorte van Johannes
5 Toen Herodes koning van Judea was, leefde er een priester die Zacharias heette en tot de priesterafdeling Abia behoorde. Zijn vrouw, Elisabet, stamde af van Aäron. 6 Beiden waren vrome en gelovige mensen, die zich strikt aan alle geboden en wetten van de Heer hielden. 7 Ze hadden geen kinderen, want Elisabet was onvruchtbaar, en beiden waren al op leeftijd. 8 Toen de afdeling van Zacharias eens aan de beurt was om de priesterdienst te vervullen, 9 werd er volgens het gebruik van de priesters geloot en werd Zacharias door het lot aangewezen om het reukoffer op te dragen in het heiligdom van de Heer. 10 De samengestroomde menigte bleef buiten staan bidden terwijl het offer werd gebracht. 11 Opeens verscheen hem een engel van de Heer, die aan de rechterkant van het reukofferaltaar stond. 12 Zacharias schrok hevig bij het zien van de engel en hij werd door angst overvallen. 13 Maar de engel zei tegen hem: ‘Wees niet bang, Zacharias, je gebed is verhoord: je vrouw Elisabet zal je een zoon baren, en je moet hem Johannes noemen. 14 Vreugde en blijdschap zullen je ten deel vallen, en velen zullen zich over zijn geboorte verheugen. 15 Hij zal groot zijn in de ogen van de Heer, en wijn en andere gegiste drank zal hij niet drinken. Hij zal vervuld worden van de heilige Geest terwijl hij nog in de schoot van zijn moeder is, 16 en hij zal velen uit het volk van Israël tot de Heer, hun God, brengen. 17 Als bode zal hij voor God uit gaan met de geest en de kracht van Elia om ouders met hun kinderen te verzoenen en om zondaars tot rechtvaardigheid te brengen, en zo zal hij het volk gereedmaken voor de Heer.’ 18 Zacharias vroeg aan de engel: ‘Hoe kan ik weten of dat waar is? Ik ben immers een oude man en ook mijn vrouw is al op leeftijd.’ 19 De engel antwoordde: ‘Ik ben Gabriël, die altijd in Gods nabijheid is, en ik ben uitgezonden om je dit goede nieuws te brengen. 20 Maar omdat je geen geloof hebt gehecht aan mijn woorden, die op de voorbestemde tijd in vervulling zullen gaan, zul je stom zijn en niet kunnen spreken tot de dag waarop dit alles gaat gebeuren.’ 21 De menigte stond buiten op Zacharias te wachten, en de mensen vroegen zich af waarom hij zo lang in het heiligdom bleef. 22 Maar toen hij naar buiten kwam, kon hij niets tegen hen zeggen. Ze begrepen dat hij in het heiligdom een visioen had gezien; hij maakte gebaren tegen hen, maar spreken kon hij niet. 23 Toen zijn tempeldienst voorbij was, ging hij terug naar huis. 24 Korte tijd later werd zijn vrouw Elisabet zwanger. Ze leefde vijf maanden lang in afzondering en zei bij zichzelf: 25 De Heer heeft zich mijn lot aangetrokken. Hij heeft dit voor mij gedaan opdat de mensen me niet langer verachten.
Ik ben geen precieze, ik ben agnost. Maar wel een die alleen respect heeft voor preciezen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Preciezen hebben ook geen vrijbrief om mette strooien.
In welke zin dan? Die van 'dienstmaagd' bv.? Ik meen dat het in die zin afgeleid is van 'maagd' in de zin van 'persoon die nog geen geslachtsverkeer heeft gehad'. Net als alles met 'meisje'.quote:Eeuwenlang is het Hebreeuwse ´almah´ als ´maagd´ vertaalt, maar het hoeft niet persé ´maagd´ in seksuele zin te zijn.
Jezus zegt zelf dat het er niet om gaat dat je alles precies weet en vertelt, maar dat je er met je hart naar leeft. Dus dat jij alles weet, wil nog niet zeggen dat jij een goed Christen bent. Dat ik niet alles weet, wil niet zeggen dat ik een slecht Christen ben. Je hebt dus totaal geen basis dat oordeel te vellen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:37 schreef Louis22 het volgende:
[..]
O, je bent een rekkelijke.
Het staat niet in de bijbel, het is een theologisch vraagstuk. En ja, ik vind het belangrijk dat je de kleine lettertjes leest voordat je je handtekening ergens onder zet.
Eens. Al is het voor sommigen een enige manier om iets zinnigs uit hun leven te halen. Beetje sneu natuurlijk, maar mooi loat'n.quote:
Als niet-christen vind ik het een van de mooiste sprookjes die er zijn. Immers, vrouwen zijn op hun best als jonge moeders - zorgzaam, kuis, nog niet aangetast door de tand des tijds. Helaas moet je om moeder te worden iets oneerbaars doen, wat die kuisheid in zekere zin tot leugen maakt. Omdat Maria moeder is, maar toch maagd, is ze de ideale vrouwquote:Op dinsdag 22 december 2009 00:31 schreef poldergeist het volgende:
Ik vraag me af waar dit topic eigenlijk naar toe gaat. Terwijl de simplistische redenatie van de OP best een interessante is, omdat veel christenen het letterlijk interpreteren en geloven dat Jezus uit de maagd Maria geboren is. Ik vraag me af hoe de christenen met dit verhaal omgaan. Lezen ze er langs, raken ze het niet aan omdat het eeuwenoude geloofsbelijdenis is en dat dit de waarde van Jezus en Maria bevestigd, of zien ze dit als een figuurlijk verhaal?
Als zij dit ontstaan van Jezus figuurlijk zien, hoe gaan zij dan om met zijn eventuele goddelijkheid?
Moeilijke dilemma's voor een gelovige lijkt mij.
Allahu Akhbar!quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:53 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Als niet-christen vind ik het een van de mooiste sprookjes die er zijn. Immers, vrouwen zijn op hun best als jonge moeders - zorgzaam, kuis, nog niet aangetast door de tand des tijds. Helaas moet je om moeder te worden iets oneerbaars doen, wat die kuisheid in zekere zin tot leugen maakt. Omdat Maria moeder is, maar toch maagd, is ze de ideale vrouw
Dit uiterlijk is waarschijnlijker:quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:57 schreef Louis22 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is ongeveer hoe ik me haar voorstel, al mag de kleding wat ingetogener. Lange rossige haren![]()
Jaja, Freud.
Uhmm...?quote:Op dinsdag 22 december 2009 01:37 schreef Louis22 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet vies van een goede, bleke jodin met lang, glanzend, sluik haar, maar dit ongewassen woestijndier?
vergeet de pijpekrullen niet bij den oortjesquote:Op dinsdag 22 december 2009 01:37 schreef Louis22 het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet vies van een goede, bleke jodin met lang, glanzend, sluik haar, maar dit ongewassen woestijndier?
De vrouwkes niet. Zou misschien wel charmant staan.quote:Op dinsdag 22 december 2009 01:43 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
vergeet de pijpekrullen niet bij den oortjes
Ooh ik dacht dat alle Joden dit van nature al haddenquote:Op dinsdag 22 december 2009 01:59 schreef Louis22 het volgende:
[..]
De vrouwkes niet. Zou misschien wel charmant staan.
dat kan ze dus niet zijn als ze een kind baart (baren kan ook alleen maar vaginaal).quote:Op maandag 21 december 2009 22:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk dat je het zelf al zegt: (in de zin van met intact maagdenvlies).
Caesar leefde voor Jezus en naar wie is de keizersnede ook weer vernoemd?quote:Op woensdag 23 december 2009 23:36 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
dat kan ze dus niet zijn als ze een kind baart (baren kan ook alleen maar vaginaal).
ik volg je dus niet.
doh, maar sinds wanneer onderging maria volgens het verhaal een keizersnede?quote:Op woensdag 23 december 2009 23:59 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Caesar leefde voor Jezus en naar wie is de keizersnede ook weer vernoemd?
bevallen via een keizersnede heeft niks met passeren door het baringskanaal (= baren) te maken, maar mogelijk kun jij iets wat wij medici nog niet hebben ontdekt, zoals rectaal baren wellicht?quote:Op donderdag 24 december 2009 00:41 schreef Louis22 het volgende:
Daar gaat het niet om, jij zegt dat baren alleen vaginaal kan.
Jij denkt dat 'baren' naar het 'baringskanaal' is vernoemd?quote:Op donderdag 24 december 2009 00:43 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
bevallen via een keizersnede heeft niks met passeren door het baringskanaal (= baren) te maken, maar mogelijk kun jij iets wat wij medici nog niet hebben ontdekt, zoals rectaal baren wellicht?
oh ja, wat dom van mij, dan moet een sectio cesareae wel een vorm van baren zijn, ook al heeft het geen reet met (het medische begrip) baren te maken.quote:Op donderdag 24 december 2009 00:45 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Jij denkt dat 'baren' naar het 'baringskanaal' is vernoemd?
Wat dacht je van 'zorgen baren'?
Tering jij bent dom.quote:Op maandag 21 december 2009 21:52 schreef lovethisx het volgende:
ik ben gelovige van het katholicisme,sinds kort ben ik de bijbel gaan lezen en ik snap iets niet namelijk :
Mariah de heilige maagd hoe kan ze maagd zijn als ze jezus heeft gekregen,haar man is jozef,maar de vader van jezus is god,is de heilige mariah vreemd gegaan met god en dus helemaal niet zo heilig?
ik begin nu te twijfelen aan mijn geloof?
zijn er mensen die dit kunnen uitleggen,zo ja? graag.
Iets met een splinter en een balk.quote:
Dat Maria dat 'altijd zal zijn' is o.a. een katholiek dogma maar het staat nergens in de bijbel. Volgens de bijbel heeft Jezus broers (Jozes, Simon, Judas en Jakobus) en twee zussen. Maria is dus niet altijd maagd gebleven.quote:Op donderdag 24 december 2009 03:07 schreef Suusje-V het volgende:
Volgens de Bijbel is Maria altijd maagd geweest en zal dat ook altijd zijn.
Als er geen seks of penetratie aan te pas is gekomen hoe kan je het dan 'neuken' noemen? Raar geformuleerd.quote:Op donderdag 24 december 2009 03:07 schreef Suusje-V het volgende:
God heeft haar dus bevrucht, en daar kwam dus geen sex met Jozef aan te pas.
Eigenlijk heeft God haar dus geneukt zonder haar sexueel te penetreren
Hoe precies?quote:Op donderdag 24 december 2009 03:07 schreef Suusje-V het volgende:
Als je 't zo bekijkt kun je dat eigenlijk wel als vreemdgaan zien ja
Waar heb je deze onzin vandaan?quote:Op donderdag 24 december 2009 03:07 schreef Suusje-V het volgende:
Die hele Bijbel klopt trouwens niet, want geestelijken (uit bijv. de Middeleeuwen) hebben er hele boekdelen uit weggelaten of juist bijgeschreven, of dingen eraan veranderd, als ze iets lazen (want zij waren toen nog de enige overgebleven die konden lezen/schrijven) wat hun niet beviel, of wat niet in hun referentiekader paste wat geloof betreft.
Neem dat (goede) advies ook zelf eens ter harte.quote:Op donderdag 24 december 2009 03:07 schreef Suusje-V het volgende:
Niets mis met ergens in geloven hoor, maar hou het rationeel en stel vooral (ten alle tijden) je eigen gezonde verstand vooraan![]()
Je laten bevruchten door een andere man dan waar je mee getrouwd bent, vindt jij geen vreemdgaan?quote:Op donderdag 24 december 2009 11:26 schreef koningdavid het volgende:
Hoe precies?
Ik geloof dat er enkele vertaalfouten waren van Hebreeuws-Grieks-Latijn-Nederlands.quote:Als je nu een bijbel in de winkel koopt (NBV bijv.) kan je ervan uitgaan dat hij voor zo'n 99% overeenkomt met de originele schrijfsels uit de eerste eeuw.
quote:Op maandag 21 december 2009 21:52 schreef lovethisx het volgende:
ik ben gelovige van het katholicisme,sinds kort ben ik de bijbel gaan lezen en ik snap iets niet namelijk :
Mariah de heilige maagd hoe kan ze maagd zijn als ze jezus heeft gekregen,haar man is jozef,maar de vader van jezus is god,is de heilige mariah vreemd gegaan met god en dus helemaal niet zo heilig?
zijn er mensen die dit kunnen uitleggen,zo ja? graag.
Was jij erbij dan?quote:Op donderdag 24 december 2009 11:26 schreef koningdavid het volgende:
Dat Maria dat 'altijd zal zijn' is o.a. een katholiek dogma maar het staat nergens in de bijbel. Volgens de bijbel heeft Jezus broers (Jozes, Simon, Judas en Jakobus) en twee zussen. Maria is dus niet altijd maagd gebleven.
Neuken is een groot woord. Maar God heeft Maria zwanger gemaakt, 'bevruchting' is meestal neuken, behalve in dit abnormale gevalquote:[..]
Als er geen seks of penetratie aan te pas is gekomen hoe kan je het dan 'neuken' noemen? Raar geformuleerd.
God maakte Maria zwanger, Maria was getrouwd met Jozef, etc..quote:[..]
Hoe precies?
Waarom concludeer jij gelijk dat het onzin is?quote:[..]
Waar heb je deze onzin vandaan?
Als je nu een bijbel in de winkel koopt (NBV bijv.) kan je ervan uitgaan dat hij voor zo'n 99% overeenkomt met de originele schrijfsels uit de eerste eeuw.
Dat is wat ik het grootste deel van m'n leven aan het doen benquote:[..]
Neem dat (goede) advies ook zelf eens ter harte.
Edit: Het was niet mijn bedoeling mezelf te quoten. Ik dacht dat ik op edit had gedrukt, want ik zag een spelfout die ik wilde verbeteren.quote:Op donderdag 24 december 2009 12:10 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Je laten bevruchten door een andere man dan waar je mee getrouwd bent, vindt jij geen vreemdgaan?
[..]
Ik geloof dat er enkele vertaalfouten waren van Hebreeuws-Grieks-Latijn-Nederlands.
God schiep de Aarde niet, maar scheidde de Aarde ofzoiets en er was ook iets met dat Judas Jezus had verraden in opdracht van Jezus.
Verder verschillen bijna alle Christenen van mening hoe de bijbel geïnterpreteerd moet worden en kun je daar als politicus/koning/geestelijke op tactische wijze bijna elke interpretatie aan geven die je wilt.
Discusiëren met ChistenenWaarom blijf ik dat toch doen?
Eensch.quote:Op donderdag 24 december 2009 12:10 schreef Hondenbrokken het volgende:
Verder verschillen bijna alle Christenen van mening hoe de bijbel geïnterpreteerd moet worden en kun je daar als politicus/koning/geestelijke op tactische wijze bijna elke interpretatie aan geven die je wilt.
Discusiëren met ChistenenWaarom blijf ik dat toch doen?
Wat de neuk? Van alle onzin die het Christelijk geloof bevat, is dít hetgeen waardoor je twijfeltquote:Op maandag 21 december 2009 21:52 schreef lovethisx het volgende:
Je zou dit als IVF avant la lettre kunnen zien natuurlijk.quote:Op donderdag 24 december 2009 12:14 schreef Suusje-V het volgende:
Neuken is een groot woord. Maar God heeft Maria zwanger gemaakt, 'bevruchting' is meestal neuken, behalve in dit abnormale geval![]()
Er zijn natuurlijk wel gevallen bekend van fragmenten die toegevoegd zijn, en daarnaast is er een canon gemaakt, maar het idee dat er naar believen wat toegevoegd is, en dat we dat nooit kunnen weten, is moeilijk hard te maken.quote:Waarom concludeer jij gelijk dat het onzin is?
Historici hebben deze dingen onderzocht enzo.
Ik snap eerder niet waar jij vandaan haalt dat de bijbel voor 99% overeenkomt met de originele schrijfsels.
Behalve van het verschil in Nederlands dat een eeuw geleden gangbaar was, en wat nu gangbaar is, is dit m.i. niet hard te maken.quote:Ook als je niet uitgaat van historische feiten, zou dat debiel zijn om aan te nemen.
De bijbel komt al nauwelijks overeen met de bijbels die 100 jaar geleden werden verkocht.
Maar de Bijbel gaat niet in een lineaire lijn. En je hebt ook niet alleen de uitkomst. Het is meer een boom, waarin de eerste persoon het aan vijf personen vertelt, die het ook weer aan vijf personen vertellen, en uit die boom heb je fragmenten bij de uiteinden, maar ook uit het midden. En door onderlinge vergelijking valt er dan wel wat meer van te maken.quote:Denk maar aan dat ene spelletje. Dat je met z'n alle in een kring zit en 1 persoon fluistert een zinnetje naar de persoon naast hem. Die fluistert dat zinnetje (of wat hij ervan gehoord heeft) dan weer door naar de persoon naast hem. Zo gaat het door tot de hele kring het (verkapte) zinnetje heeft gehoord.
Uiteindelijk heeft de laatste persoon een héél andere zin gehoord dan de 1e persoon in eerste instantie doorgefluisterd had. Omdat mensen een zin op verschillende manieren verstaan, begrijpen, en interpreteren. Die mensen geven het dan weer door waarop die anderen het weer op hún manier verstaan, begrijpen en interpreteren.
Als 1 zo'n zinnetje al in 5 minuten is veranderd binnen een kring van ongeveer 20 mensen, hoe zou zo'n heel boek (eigenlijk boeken) dan niet veranderen in een periode van 2000 jaar en binnen het hele christendom (geen idee hoeveel aanhangers dat heeft wereldwijd, vast heel veel)?
Instructief is dan dat er b.v. Oud-Testamentische teksten zijn gevonden die nagenoeg identiek zijn aan de huidige, maar meer dan 2000 jaar oud zijn. (Zie: Masoretische tekst). Niet dat dat de oertekst is, uit een Griekse vertaling (Septuagint) weet men dat er verschillen zijn, maar die verschillen zijn er geen die in de Middeleeuwen geïntroduceerd zijn.quote:Logisch gezien kán het niet dat de bijbel die we nu vasthebben hetzelfde was als de originele schrijfsels.
Historisch gezien al helemaal niet.
Aparte hoofdstukken zijn misschien (bijna) hetzelfde, maar dat neemt niet weg dat er stukken uit zijn weggelaten, en dingen zijn bijgeschreven.
Geconsummeerd overigens. Maar, consummatie vond altijd na de trouwcermonie plaats. Het hoorde er wel bij, in zekere zin, maar niet voor de ceremonie.quote:Op donderdag 24 december 2009 12:18 schreef Netsplitter het volgende:
Was het niet zo toendertijd dat een huwelijk pas erkent en echt was als het geconsumeerd was?
Dus kan maria geen maagd zijn geweest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |