Ik heb Bruce Springsteen nooit zo begrepen. Zijn nummers zijn best aardig, met intelligente teksten en hij speelt met een bewonderenswaardige passie en vuur, maar het spreekt me toch niet echt aan. Maar dat blijk je niet te mogen zeggen, want dat is erger dan de profeet Mohammed met een kamelenlul in zijn kont op de voorpagina van de krant af te beelden. Want Bruce is "The Boss" en iedereen die iets naars over hem zegt, is een ketter.
Ik heb ook zo'n doorgeslagen Bruce-malloot in mijn vriendengroep zitten. Het is een aardig meisje hoor, ik mag haar best maar ik word zo moe van die Bruce-idolatrie. Ze heeft vrijwel alleen cd's van Bruce in haar platenkast staan, en vrijwel alle andere bands en artiesten zijn stom. Behalve natuurlijk als het om Bruce-artiesten gaat. Zodoende kijkt ze bijvoorbeeld vaak naar Conan O Brien alleen omdat daar Max Weinberg van de E-Street band meespeelt.
Ze gaat niet echt op vakantie, maar reist alleen Bruce achterna. Samen met haar vriend, die even idolaat is. Dan ziet ze dus tientallen optredens in een paar weken. Als Bruce in NL is dan ligt ze altijd vooraan bij de kaartverkoop, en al moet ze daar nachten voor in de regen liggen, het boeit haar niets. Heel regelmatig pakt ze zomaar even het vliegtuig naar Amerika, om 1 optreden van haar held bij te wonen. Van de rest van het land ziet ze dan niks, en dat boeit haar ook niet want het gaat natuurlijk alleen om Bruce. De rest is bijzaak.
En zij is daar echt niet alleen in. Er zijn heel veel van die enge Bruce-fans. Zo heb ik een keer uit de mond van een bekende popjournalist gehoord dat "iemand die Bruce niet geweldig vindt, die zou ik niet aardig kunnen vinden, daarmee kan ik geen vrienden worden." Dat is toch krankjorem, dan ben je toch gewoon ziek in je hoofd?
Natuurlijk zijn er massa's obsessieve fans van andere bands en artiesten, maar bij Bruce lijkt het toch anders te liggen. Dat is gewoon een religie, nee een sekte, met The Boss als charismatische Goeroe. En zoveel volgelingen die hem trouw zijn! Als Bruce morgen zegt: draag allemaal je onderbroek over je gewone broek heen, dan doen al die fans dat waarschijnlijk nog ook, en worden de mensen die daarom lachen met pek en veren getooid. Want Bruce die volg je gewoon, waar hij ook heengaat.
Krankzinnig toch? Of ligt dat nou aan mij, en begrijp ik Bruce inderdaad gewoon niet?