haarzelf, toch?quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:06 schreef Lienekien het volgende:
Ja, zichzelf of hemzelf. Of zijzelf als het een zij is.
Van Dale wel.quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:09 schreef OeJ het volgende:
[..]
website Onze taal kent die vorm niet, Lienekien.
http://www.onzetaal.nl/advies/wederkerig.php
quote:ook als versterkend tweede lid in samengestelde persoonlijke en wederkerende vnw.
gijzelf, hemzelf, henzelf, hijzelf, ikzelf, jezelf, jijzelf, julliezelf, onszelf, uzelf, wijzelf, zijzelf
Dat zal het zijn.quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:18 schreef Lienekien het volgende:
Nou ja, ik heb er wel mijn twijfels bij. Ik kom het nu ergens (google) tegen als iets voor Friesland en omstreken. Daarom klinkt het mij misschien minder vreemd in de oren.
Is dat dan niet de meervoudsvorm?quote:gijzelf, hemzelf, henzelf, hijzelf, ikzelf, jezelf, jijzelf, julliezelf, onszelf, uzelf, wijzelf, zijzelf
Ik stond mij net onder het gehakt aanbraden te bedenken dat dát in ieder geval fout was.quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:19 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Is dat dan niet de meervoudsvorm?
Stond je dan niet van gedachten te veranderen? Ik heb bij me bedenken altijd mijn bedenkingen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik stond mij net onder het gehakt aanbraden te bedenken dat dát in ieder geval fout was.![]()
Dat is wat anders dan je iets bedenken, oftewel tot een besef of inzicht komen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Stond je dan niet van gedachten te veranderen? Ik heb bij me bedenken altijd mijn bedenkingen.
De driedelige Van Dale is het met mij eens:quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:50 schreef Vanyel het volgende:
Maar dat bedenk je dan toch gewoon ipv dat je het je bedenkt?
Ik weet het niet zeker hoor, maar ik krijg er hetzelfde gevoel bij als bij zich beseffen. Ook zo vreemd.
Online vandale is het met me eens zie ik. Doet een mens altijd goed
(Daar zie je dus ook direct staan dat beseffen niet wederkerend is.)quote:6ˇ(ook wederk.)
tot het besef of inzicht komen
synoniem: beseffen, zich realiseren
6ˇopeens bedacht hij dat hij nog boodschappen moest doen
Lienekien en haar slak liggen vandaag wel onder vuur.quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:50 schreef Vanyel het volgende:
Maar dat bedenk je dan toch gewoon ipv dat je het je bedenkt?
Ik weet het niet zeker hoor, maar ik krijg er hetzelfde gevoel bij als bij zich beseffen. Ook zo vreemd.
Online vandale is het met me eens zie ik. Doet een mens altijd goed
Kom maar op, hoor.quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:55 schreef OeJ het volgende:
[..]
Lienekien en haar slak liggen vandaag wel onder vuur.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De driedelige Van Dale is het met mij eens:
Juist niet. De betekenenis is wel wederkerend, maar zoals jij het gebruikte zou zou het cursieve voorbeeld toch Opeens bedacht hij zich dat hij nog boodschappen moest doen moeten zijn.quote:6ˇ(ook wederk.)
tot het besef of inzicht komen
synoniem: beseffen, zich realiseren
6ˇopeens bedacht hij dat hij nog boodschappen moest doen
Er staat toch 'ook wederk.', oftewel: het voorbeeld kun je ook lezen met 'zich'.quote:Op donderdag 14 januari 2010 20:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]
[..]
Juist niet. De betekenenis is wel wederkerend, maar zoals jij het gebruikte zou zou het cursieve voorbeeld toch Opeens bedacht hij zich dat hij nog boodschappen moest doen moeten zijn.
De betekenenis van tot besef komen is er dan wel, maar de extra zich (of je of me of wat dan ook) niet.
Inderdaad.quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De driedelige Van Dale is het met mij eens:
[..]
(Daar zie je dus ook direct staan dat beseffen niet wederkerend is.)
Ik zou hemzelf of haarzelf nog wel zonder problemen lezen, maar gebruiken niet gauw, denk ik.quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:06 schreef Lienekien het volgende:
Ja, zichzelf of hemzelf. Of zijzelf als het een zij is.
Keeeeees! Blijft van je suster af! Foortaan lichd iedereen hier in ze eiche nesd....quote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik zou hemzelf of haarzelf nog wel zonder problemen lezen, maar gebruiken niet gauw, denk ik.
En henzelf voor het meervoud zou ik wel vreemd vinden.
Ik kom uit Brabant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |