Mee eens.quote:Op zondag 20 december 2009 12:08 schreef justanick het volgende:
[..]
Het is juist geweldig dat politici niet ingrijpen; als er in Kopenhagen een serieus akkoord was bereikt, was het een 100% FUBAR-akkoord geworden. Een akkoord waarbij er miljarden in de fik zou worden gestoken en waarbij er uiteindelijk nauwelijks een fatsoenlijk effect was geweest.
Je moet helemaal niet naar de politiek kijken, daar gaat de oplossing ook niet vandaan komen. De oplossing komt uit een andere hoek; o.a. peak oil. Voor de economische crisis stond de olieprijs erg hoog en als gevolg daarvan zijn er diverse hybride auto's ontwikkeld (en is men serieus gaan investeren in full-electric). Ik was een jaar geleden in de VS en je wilt niet weten hoeveel Priusjes daar inmiddels rondtuffen en het idee 'bigger is better' is aldaar qua auto's ook al aan het afnemen. Volgens mij worden er steeds minder SUV's verkocht. Amerikaanse consumenten beginnen zelf ook door te krijgen dat een gas guzzler erg duur is ;-). Na de economische crisis gaat de olieprijs weer gewoon net zo hard omhoog (zelfs als je de effecten van een mogelijke peak oil-situatie buiten beschouwing zou laten). Dat stimuleert een overstap naar electrisch rijden, waterstof of andere alternatieve bronnen enorm. Veel meer dan een overheid zou kunnen doen, behoudens een compleet verbod op fossiele energiebronnen.
Het grote punt is immers dat een hoge prijs voor fossiele brandstoffen bedrijven en consumenten zal stimuleren verder te kijken. Bedrijven zullen vele miljarden investeren in research, consumenten zullen opener staan voor alternatieven. Daarmee kom je uiteindelijk op de situatie dat duurzame energie structureel en wereldwijd goedkoper zal zijn dan fossiele brandstoffen. Problem solved.
De peak oil-HOAX toch zeker?quote:Op zondag 20 december 2009 12:19 schreef huhggh het volgende:
Zeker als dat peak oil-verhaal waar is.
Je hebt niet liggen slapen idd. Je bent comateus. Om een voorbeeldje te geven van hoe overconsumptie het milieu raakt:quote:Op zondag 20 december 2009 12:00 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik zie geen verband tussen het consumentarisme en het feit dat het slecht gaat met onze planeet. En ik heb niet liggen slapen. Ik ben blijkbaar niet dogmatisch en kortzichtig genoeg om het consumentarisme aan te wijzen als oorzaak?
Jij gaat er blijkbaar blind van uit dat alle consumptie per definitie negatief is voor het milieu (dogmatisch en kortzichtig). Terwijl het niet de consumptie - of het niet bestaande 'overconsumptie' - is wat het probleem veroorzaakt, maar de manier waarop we met z'n allen consumeren.quote:Op zondag 20 december 2009 12:26 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Je hebt niet liggen slapen idd. Je bent comateus. Om een voorbeeldje te geven van hoe overconsumptie het milieu raakt:
Nou en waarom doen we daar niets aan danquote:Op zondag 20 december 2009 12:26 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Je hebt niet liggen slapen idd. Je bent comateus. Om een voorbeeldje te geven van hoe overconsumptie het milieu raakt:
Dat weet ik dus niet.quote:
was tekenend voor Buitenhof om de camera niet even op Cramer te richten op dat 'pijnlijke' momentquote:Op zondag 20 december 2009 12:52 schreef Dutchguy het volgende:
Fantastische column van Max Pam bij Buitenhof net die een mooie analogie maakt van Cop15 met religie. Zodra hij online staat zal ik hem eens plaatsen.
De goedkoop winbare aardolie raken we zeker wel doorheen. Autorijden op fossiele brandstof zal vast wel blijven kunnen alleen betaal je dan bijvoorbeeld 10 keer zoveel voor een litertjequote:Op zondag 20 december 2009 13:09 schreef huhggh het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet.
Ik hoor verschillende geluiden daarover.
Maar wie zien wel of het waar is, zolang we kunnen blijven rijden op fossiele brandstof is er niks aan het handje.
Als het gebruik van fossiele brandstoffen door beprijzing minder aantrekkelijk wordt zorgt dat er vanzelf voor dat we minder afval dumpen en we minder olie gaan gebruiken voor goedkope wegwerptroepquote:Op zondag 20 december 2009 12:48 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nou en waarom doen we daar niets aan dan
en well het ongrijpbare CO2 gaan belasten ???
Had haar reactie wel graag willen zien inderdaad.quote:Op zondag 20 december 2009 13:11 schreef kawotski het volgende:
[..]
was tekenend voor Buitenhof om de camera niet even op Cramer te richten op dat 'pijnlijke' moment
Ach, als de overheid eens wat minder inhalig wordt qua accijnzen komen we al een heel eind wil dat gebeuren.quote:Op zondag 20 december 2009 13:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
De goedkoop winbare aardolie raken we zeker wel doorheen. Autorijden op fossiele brandstof zal vast wel blijven kunnen alleen betaal je dan bijvoorbeeld 10 keer zoveel voor een litertje. En dan worden de alternatieven vanzelf aantrekkelijker. Als we dan zorgen dat die alternatieven er vast liggen is dat voor iedereen gunstig
Olie is nu inderdaad gewoon nog veel te goedkoop om alternatieve maatregelen voor het grote publiek aantrekkelijk te maken. Dat verandert vanzelf welquote:Op zondag 20 december 2009 13:23 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ach, als de overheid eens wat minder inhalig wordt qua accijnzen komen we al een heel eind wil dat gebeuren.
En volgens mij zijn er op Fok geen geologen die deze theorie definitie kunnen beamen of ontkrachten.
Maar dat hysterische gedoe om allerlei angstbeelden voor te zijn is weggegooid geld.
We zien dus wel.
En het mooie is dat er in dat geval vanzelf investeerders komen die de (zeer winstgevende) alternatieven willen ontwikkelen en aanbieden, daar heb je geen subsidies en overheidsbemoeienis voor nodig. De olie wordt vanzelf duurder en alternatieven worden vanzelf aantrekkelijkquote:Op zondag 20 december 2009 13:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
De goedkoop winbare aardolie raken we zeker wel doorheen. Autorijden op fossiele brandstof zal vast wel blijven kunnen alleen betaal je dan bijvoorbeeld 10 keer zoveel voor een litertje. En dan worden de alternatieven vanzelf aantrekkelijker. Als we dan zorgen dat die alternatieven er vast liggen is dat voor iedereen gunstig
En dat is dan een tweede probleem. Grijze energie levert de overheid erg veel op qua belastinginkomsten, terwijl groene energie juist erg veel kost qua subsidies. Wat wil de overheid in de toekomst gaan doen om dit te compenseren?quote:Op zondag 20 december 2009 13:23 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ach, als de overheid eens wat minder inhalig wordt qua accijnzen komen we al een heel eind wil dat gebeuren.
Maar als we slim zijn zetten we daar eerder op in. Daar kunnen we als BV Nederland erg veel welvaart aan gaan ontlenen. We hebben namelijk een groot deel van de kennis al in huis. Want je kan al van verre zien dat het moment er aankomt dat aardolieproducten voor veel toepassingen te duur zijn.quote:Op zondag 20 december 2009 13:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En het mooie is dat er in dat geval vanzelf investeerders komen die de (zeer winstgevende) alternatieven willen ontwikkelen en aanbieden, daar heb je geen subsidies en overheidsbemoeienis voor nodig. De olie wordt vanzelf duurder en alternatieven worden vanzelf aantrekkelijk
Goh, dat is weer eens wat anders.quote:Op zondag 20 december 2009 12:52 schreef Dutchguy het volgende:
Fantastische column van Max Pam bij Buitenhof net die een mooie analogie maakt van Cop15 met religie. Zodra hij online staat zal ik hem eens plaatsen.
Als er echt veel welvaart mee te winnen zou zijn, dan zouden er ook genoeg andere investeerder zijn die er zonder subsidies e.d. brood in zien. Ik zie de overheid trouwens niet als een BV, ik zou er niet aan moeten denken zelfsquote:Op zondag 20 december 2009 13:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar als we slim zijn zetten we daar eerder op in. Daar kunnen we als BV Nederland erg veel welvaart aan gaan ontlenen.
Dan zien andere investeerders dat ook van verre aankomen.quote:We hebben namelijk een groot deel van de kennis al in huis. Want je kan al van verre zien dat het moment er aankomt dat aardolieproducten voor veel toepassingen te duur zijn.
Meewerken aan betere randvoorwaarden voor dit soort zaken betaalt zich dubbel en dwars terugquote:Op zondag 20 december 2009 13:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als er echt veel welvaart mee te winnen zou zijn, dan zouden er ook genoeg andere investeerder zijn die er zonder subsidies e.d. brood in zien.
Dan begrijp je mijn woorden hier verkeerdquote:Ik zie de overheid trouwens niet als een BV, ik zou er niet aan moeten denken zelfs![]()
[..]
Dat valt soms wel tegen hoor. Kijk maar naar de problemen die de autoindustrie in de VS heeft. Die zijn veel te lang bezig geweest met de benzineslurpers. Maar ook de ouderwetse staalindustire, de mijnen en de textielindustrie in Europa hebben laten zien dat vooruit kijken vaak niet eenvoudig is. De druk is helaas toch vaak gericht op winst op korte termijn.quote:Dan zien andere investeerders dat ook van verre aankomen.
Dan worden in notime energiebesparende of leverende woningen gebouwd want dat is de markt nu eenmaalquote:Op zondag 20 december 2009 13:34 schreef du_ke het volgende:
Want je kan al van verre zien dat het moment er aankomt dat aardolieproducten voor veel toepassingen te duur zijn.
quote:Op zondag 20 december 2009 13:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En het mooie is dat er in dat geval vanzelf investeerders komen die de (zeer winstgevende) alternatieven willen ontwikkelen en aanbieden, daar heb je geen subsidies en overheidsbemoeienis voor nodig. De olie wordt vanzelf duurder en alternatieven worden vanzelf aantrekkelijk
Dat is maar deels het geval. Aan de andere kant komt het ook door de steeds strenger wordende normen voor de woningbouw.quote:Op zondag 20 december 2009 13:50 schreef Deprater het volgende:
[..]
Dan worden in notime energiebesparende of leverende woningen gebouwd want dat is de markt nu eenmaal
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |