abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75885475
quote:
Op maandag 21 december 2009 11:21 schreef LXIV het volgende:
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de prijzen tot februari 2009 nog aan het stijgen waren, dus de werkelijke waarde van de grafiek betwijfel ik. Volgens mij lag de top (waarop de lijn de nullijn doorkruiste) eerder rond feb 2008.
Volgens mij klopt het wel. Kan me iig van deze reeks nog wel herinneren dat tot jan/feb dit jaar er nog steeds geen daling was.
  Moderator maandag 21 december 2009 @ 16:52:41 #154
236264 crew  capricia
pi_75885533
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:51 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Volgens mij klopt het wel. Kan me iig van deze reeks nog wel herinneren dat tot jan/feb dit jaar er nog steeds geen daling was.
Die markt reageert gewoon een beetje traag, naar beneden dan, he...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75885793
Economische groei = dalende huizenprijzen toch?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_75887980
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat kan best wel eens kloppen, maar andersom dan ook. Zie mijn post in BBB:
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:24 schreef Prutzenberg het volgende:
Nederland is minder waard geworden!
Op Nu.nl staat een video waar ik best wel van ben geschrokken:
---
"Ten opzichte van 1996 is de waarde van Nederland meer dan verdubbeld"...
..."Ruim de helft van het bezit bestaat uit huizen, die werden drie keer zoveel waard in die periode."
Bron: NUvideo

---
Een simpel hoofdrekensommetje leert dat als de huizen niet meegerekend worden, Nederland dus minder waard geworden is:
De waarde van NL is per inwoner ongeveer 2 ton. Om het overzichtelijk te houden reken ik met dat getal.
1996
Huis: 105.000
Rest: 95.000
Totaal: 200.000

2008
Huis: 315.000
Rest: 85.000
Totaal: 400.000

Conclusie: dankzij de maatregelen van banken en overheden om meer te kunnen lenen voor een huis hebben wij kunnen groeien. Anders zaten we al sinds 1996 in een recessie.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 21 december 2009 @ 17:54:08 #157
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75888080
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:51 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

[..]
Is het kenmerk van een bubble die groeit tegen iedere ratio in
pi_75888325
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:51 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

[..]

Rare manier van rekenen heb je
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_75888364
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Rare manier van rekenen heb je
Vertel...
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 21 december 2009 @ 18:09:03 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75888538
Het is natuurlijk een beetje raar om de waarde van Nederland voor zo'n groot deel af te laten hangen van de huizenprijs op een bepaald moment. Omdat je al deze huizen nooit aan iemand zou kunnen verkopen, zeker niet voor dat geld, is het eigenlijk een non-issue.
Op Z24 ofzo was een "econoom" die precies deze berekening van de waarde van Nederland gebruikte in een pleidooi tegen afschaffing van de HRA. Want dan zou de "waarde" van Nederland veel meer dalen dan wanneer we de staatsschuld met tientallen miljarden lieten oplopen! En zo'n meneer krijgt dan geld om dat soort dingen te schrijven, dan denk ik: ik heb mijn roeping gemist!

Wat wél een effect is: het deel van onze economische groei die samenhangt met de stijging of daling van de huizenprijzen. Dat is wel een reeel effect. Als mensen, zoals ze de afgelopen jaren gedaan hebben, geld gaan lenen met hun overwaarde als onderpand en dit gaan uitgeven in de reeele economie leidt dat tot werkelijke groei. Net zoals minder consumptie vanwege een verlies bij de verkoop van een huis leidt tot een groeiverlaging.
The End Times are wild
pi_75888668
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:02 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Vertel...
Vraag het je neefje van 4 zou ik zeggen, die kan het je ook uitleggen
pi_75888758
Dat geld wat is opgenomen uit de overwaarde, daar staat toch schuld tegenover? Per saldo blijft de waarde gelijk, lijkt mij. Dat het op korte termijn economische bedrijvigheid oplevert is mooi meegenomen maar op de lange termijn leveren we in: over het opgenomen bedrag moet namelijk rente betaald worden.
pi_75888781
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik vraag het aan jou.
of kan je het niet uitleggen?
pi_75888808
Hoe weet jij hoeveel overwaarde je buurman opneemt?
pi_75889028
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe weet jij hoeveel overwaarde je buurman opneemt?
Mijn buurman heeft geen overwaarde. Wij huren.
Daarbij snap ik niet waarom je dat vraagt, heb je moeite met het lezen van voorbeelden?
pi_75889617
Jammer dat je nogal traag van begrip bent en mijn punt niet begrijpt
pi_75889683
DAM, loop 'ns niet zo te zieken....

Discusieer op een normale manier mee, of zoek een zandbak op.
(of ga sneeuwballen gooien, misschien wat toepasselijker voor het moment....)
pi_75889873
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jammer dat je nogal traag van begrip bent en mijn punt niet begrijpt
Kappen met dit soort wazige oneliners.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 21 december 2009 @ 20:37:53 #169
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_75895276
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:47 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

[..]

Kappen met dit soort wazige oneliners.
Daar dondert hij al 4 topics mee vol, ban hem eens svp....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_75902269
Wat stond er ook alweer over een ban-request in de FAQ?
  maandag 21 december 2009 @ 22:41:13 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75902576
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kijk, DAM. Je hebt hier mensen die geloven dat de markt blijft zakken en mensen die geloven dat de markt weer zal gaan stijgen. Allebei met hun eigen beargumenteerde redenen. En die mensen kunnen in het algemeen prima met elkaar discussieren. Zo denk ik dat de markt zakt, en Dinosaur bijvoorbeeld dat de markt zal herstellen.
Maar dat is voor Dinosaur of mij nog geen reden om op elkaar te schelden of de ander voor idioot uit te maken. We strijden op basis van argumenten en het doel is alleen maar de fun. Want het effect op de huizenmarkt is precies 0,0.

Als jij dat nu ook zou doen dan zou er helemaal niemand om een ban vragen. Maar zelfs je mede-stieren vinden het wel welletjes met je provocaties.
The End Times are wild
  Moderator maandag 21 december 2009 @ 23:09:17 #172
236264 crew  capricia
pi_75904044
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ideeen van DAM inzake de huizenmarkt!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75904076
Vanavond weer eens even bijgepraat met een vriend, hij wil graag groter gaan wonen met het oog op toekomstige gezinsuitbreiding. Hij heeft een koopwoning maar wil onder geen beding een ander huis kopen voordat hij zijn huidige paleisje gesleten heeft. Hij heeft er een zwaar hoofd over in dat hij zijn woning onder de huidige marktcondities tegen een gunstige prijs kan verkopen. Het gevolg is dat hij niet kan doorstromen naar een grotere woning, we zijn tot de conclusie gekomen dat ook datgene dat er te koop staat te duur is om te kunnen kopen voor de meeste starters. Zijn ouders en die van zijn vriendin hebben allebei een woning, gekocht, jaren geleden voor Fl. 110.000,- en Fl. 210.000,- Soortgelijke huizen moeten tegenwoordig ¤160.000 en ¤240.000 opbrengen, hun standpunt was dat dat 'niet eerlijk' was. Ik vind dat ze daarin groot gelijk hebben, waarom zou de jonge generatie zoveel meer geld moeten betalen voor een huis? Zijn deze huisbezitters gewoon niet te hebberig? Hebben we elkaar niet gewoon een oor aangenaaid met onze hebzucht? Welvaart gecreëerd uit het niets? "Only God can create something out of nothing", misschien moeten CDA en CU maar eens dezelfde conclusie trekken
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  maandag 21 december 2009 @ 23:11:34 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75904155
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:09 schreef xenobinol het volgende:
Vanavond weer eens even bijgepraat met een vriend, hij wil graag groter gaan wonen met het oog op toekomstige gezinsuitbreiding. Hij heeft een koopwoning maar wil onder geen beding een ander huis kopen voordat hij zijn huidige paleisje gesleten heeft. Hij heeft er een zwaar hoofd over in dat hij zijn woning onder de huidige marktcondities tegen een gunstige prijs kan verkopen. Het gevolg is dat hij niet kan doorstromen naar een grotere woning, we zijn tot de conclusie gekomen dat ook datgene dat er te koop staat te duur is om te kunnen kopen voor de meeste starters. Zijn ouders en die van zijn vriendin hebben allebei een woning, gekocht, jaren geleden voor Fl. 110.000,- en Fl. 210.000,- Soortgelijke huizen moeten tegenwoordig ¤160.000 en ¤240.000 opbrengen, hun standpunt was dat dat 'niet eerlijk' was. Ik vind dat ze daarin groot gelijk hebben, waarom zou de jonge generatie zoveel meer geld moeten betalen voor een huis? Zijn deze huisbezitters gewoon niet te hebberig? Hebben we elkaar niet gewoon een oor aangenaaid met onze hebzucht? Welvaart gecreëerd uit het niets? "Only God can create something out of nothing", misschien moeten CDA en CU maar eens dezelfde conclusie trekken
Er is ook nog inflatie en een toegenomen mogelijkheid tot financieren. Met eerlijk heeft dat niks te maken.

Maar voor jouw vriend is het nu juist een heel gunstig tijdstip om te verhuizen!
The End Times are wild
  Moderator maandag 21 december 2009 @ 23:12:36 #175
236264 crew  capricia
pi_75904210
Huh, die vriend heeft een koophuis, en toch is ie een starter? Of lees ik je verhaal verkeerd?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75905267
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:12 schreef capricia het volgende:
Huh, die vriend heeft een koophuis, en toch is ie een starter? Of lees ik je verhaal verkeerd?
Ik denk dat die vriend zijn doelgroep 'de starter' is.
  Moderator maandag 21 december 2009 @ 23:37:07 #177
236264 crew  capricia
pi_75905456
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:33 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik denk dat die vriend zijn doelgroep 'de starter' is.
Ah, okay. Helaas staat er niet bij vermeld voor hoeveel zijn vriend het huis gekocht heeft, hoe lang geleden, en voor hoeveel hij het wil verkopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75912049
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:09 schreef capricia het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ideeen van DAM inzake de huizenmarkt!
Wat de afgelopen 2 jaar is uitgekomen.
  dinsdag 22 december 2009 @ 08:05:59 #179
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_75912761
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat wil je zeggen?
Welke economische groei? groei van de staatschuld?

Je probeert heel stoer te doen. Naar mijn mening een beetje op het narcistische af
pi_75913398
- kappen DAM -

[ Bericht 85% gewijzigd door PietjePuk007 op 22-12-2009 09:04:02 ]
pi_75913538
Ff een berekeningetje doen... Puur op basis van inflatie en speculatie... Stel iemand koopt een huis in 1980 voor Fl 100.000,-. Ik neem even een gemiddelde inflatie van 4% per jaar, vanaf 1980.

De prijs zou nu zijn: Fl 312.000,- is ongeveer ¤ 142.000,-

Dus met enkel de inflatie (van een aangenomen 4%) is de prijs al 3 keer over de kop gegaan sinds 1980...
pi_75913607
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
- kappen DAM -
Je bent de weg kwijt, maar aangezien ik niet de beroerdste ben moet je die post erboven deleten. Doe je meteen je werk als mod goed en is iedereen blij
  dinsdag 22 december 2009 @ 09:28:58 #183
pi_75913933
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:09 schreef RvLaak het volgende:
Ff een berekeningetje doen... Puur op basis van inflatie en speculatie... Stel iemand koopt een huis in 1980 voor Fl 100.000,-. Ik neem even een gemiddelde inflatie van 4% per jaar, vanaf 1980.

Dus met enkel de inflatie (van een aangenomen 4%) is de prijs al 3 keer over de kop gegaan sinds 1980...
Jij toont hier nogmaals aan dat het in Nederland echt idioot uit de hand gelopen is.
Het is bij vele verboden om simpele sommetjes te maken. Het is allemaal emotie en vertrouwen in hun ogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 22-12-2009 09:36:36 ]
pi_75914373
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Jij toont hier nogmaals aan dat het in Nederland echt idioot uit de hand gelopen is.
Het is bij vele verboden om simpele sommetjes te maken. Het is allemaal emotie en vertrouwen in hun ogen.
30 jaar 4% samengestelde interest/inflatie is toch een prijs met een factor meer als 3 ?

Dat is toch een simpel sommetje?
  dinsdag 22 december 2009 @ 09:53:36 #185
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_75914489
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Weer een onliner. Ban request kan niet maar volgens mij letten de modjes niet op. Iedereen in de topic baalt van jou onliners, geen onderbouwing, en vreemde opmerkingen. Je vergalt gewoon een goed topic.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_75915292
In de verschillende landen lopen de ontwikkelingen van de huizenprijzen en de inflatie nogal uiteen. In Nederland ligt de huizenprijsstijging ongeveer tweeënhalf keer hoger dan de inflatie; in Frankrijk is dit daarentegen zesmaal.

Als er rekening gehouden wordt met de inflatie dan daalt de huizenprijs nu ook sneller dan de absolute daling zoals aangegeven in de maand op maand cijfers van het CBS of vergis ik me daarin?

Volgens mij is de rekensom ook te simpel. Wanneer je die 1 op 1 zou leggen naast de olieprijs of benzineprijs of welke ander product dan ook dan zou je niet op de prijs van het huidige product komen. Dus wat is het waard om zo'n rekensom te maken?
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_75915405
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:09 schreef RvLaak het volgende:

Geindexeerd voor een inflatie van 4% zou deze berekening kloppen, maar dat zou dan gelden voor de prijs van een nieuw huis. Waarom zou je dezelfde prijs (of meer) betalen voor een 30 jaar oude woning
Overigens is een inflatiecijfer van 4% gemiddeld veel hoger dan de werkelijke inflatie over deze periode, er zou eerder gerekend moeten worden met 2 tot 2,5%. Maar laat ik je tegemoet komen en het getal te hoog inschatten, zeg 3%.

Dan zou je niet krijgen

Fl. 100.000,- * (1,04)^29 = FL. 311.865,- maar:

FL.100.000,- * (1,03)^29 = Fl. 235.657,-

Dat is 25% lucht die direct aantoonbaar is voor nieuwbouw woningen, oude huizen moeten afgeschreven worden en zijn dus nog veel minder waard, hoezo zeepbel

Nogmaals, het inflatie cijfer ligt in werkelijkheid nog lager, met 2,5% inflatie zou je uitkomen op Fl. 205.000, dan kom je zelfs uit op 34% echte koetjesreep chocolade
I'll sing you a lullaby.
pi_75915604
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:23 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geindexeerd voor een inflatie van 4% zou deze berekening kloppen, maar dat zou dan gelden voor de prijs van een nieuw huis. Waarom zou je dezelfde prijs (of meer) betalen voor een 30 jaar oude woning
Overigens is een inflatiecijfer van 4% gemiddeld veel hoger dan de werkelijke inflatie over deze periode, er zou eerder gerekend moeten worden met 2 tot 2,5%. Maar laat ik je tegemoet komen en het getal te hoog inschatten, zeg 3%.

Dan zou je niet krijgen

Dat is 25% lucht die direct aantoonbaar is voor nieuwbouw woningen, oude huizen moeten afgeschreven worden en zijn dus nog veel minder waard, hoezo zeepbel

Nogmaals, het inflatie cijfer ligt in werkelijkheid nog lager, met 2,5% inflatie zou je uitkomen op Fl. 205.000, dan kom je zelfs uit op 34% echte koetjesreep chocolade
2.63% was de gemiddelde inflatie over die periode volgens CBS. Voor wat het waard is natuurlijk
Grondprijzen zijn wel wat harder gestegen, en over bouwkosten zullen we het maar niet hebben. Wij bouwden in 1996 voor 200 gulden per m3 (eigenbouw), dat zal nu richting de 300 euo gaan.

Ik neem aan dat in jouw beleving 16e eeuwse grachten panden al lang afgeschreven zijn en dus voor drie dubbeltje over de toonbank zouden moeten gaan. Of zouden prijzen met name ook door locatie gedreven worden, en zijn soms oudere locaties hoger gewaardeerd dan een vinex straat? (jaren '70 en '80 vinex straten uitgezonderd trouwens, want daar word ik persoonlijk vaak heel droevig van)
  dinsdag 22 december 2009 @ 10:33:50 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75915707
Het gaat niet om de inflatie maar om de financieringsmogelijkheden. Zeker in zo'n krappe markt. En die zijn met veel meer dan 2,63% gestegen natuurlijk!
The End Times are wild
pi_75915798
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:33 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet om de inflatie maar om de financieringsmogelijkheden. Zeker in zo'n krappe markt. En die zijn met veel meer dan 2,63% gestegen natuurlijk!
mijn salaris is sinds 1992 ook verzesvoudigd, da's geen 2,63% (teruggerekend naar wanneer ik ergens in vaste loondienst zou werken).

Wat dacht je van verhoogde arbeidsparticipatie in die periode? Ik ken nu bijna geen gezin meer zonder twee inkomens, terwijl in mijn jeugd dat uitzondering was.
  dinsdag 22 december 2009 @ 10:38:28 #191
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75915827
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

mijn salaris is sinds 1992 ook verzesvoudigd, da's geen 2,63% (teruggerekend naar wanneer ik ergens in vaste loondienst zou werken).

Wat dacht je van verhoogde arbeidsparticipatie in die periode? Ik ken nu bijna geen gezin meer zonder twee inkomens, terwijl in mijn jeugd dat uitzondering was.
Ja, precies dat bedoel ik ook! En daarbij nog het feit dat als je meer gaat verdienen, je ook een relatief groter percentage aan wonen kunt besteden als je dat moet of wil.
The End Times are wild
pi_75916028
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, precies dat bedoel ik ook! En daarbij nog het feit dat als je meer gaat verdienen, je ook een relatief groter percentage aan wonen kunt besteden als je dat moet of wil.
Daarom is het ook aardig om te poneren dat huizenprijzen hoog of laag zijn. Maar huizenprijzen zijn altijd relatief hoog of laag. Relatief aan de tijdsgeest, inkomen, financieringsmogelijkheden, mode, wereldbeeld, etc.

Het is geen absolute waarde. Trendwatchers kunnen waarschijnlijk huizenprijzen beter voorspellen dan economen.

Als huizen inwisselbare niet-schaarse (wat je daar ook van denkt) producten zouden zijn, die je zou zou kunnen omwisselen voor alternatieven, zoals bijvoorbeeld bij auto's (of ik nou in een Honda of een Toyota rij), zou ik denken dat de prijs zou tenderen naar de productiekosten, die zou tenderen naar de inflatie.

Maar dat is het dus niet. Niet alleen neemt een woning een heel andere plaats in de behoeften in bij mensen (vergeet het verlangen naar veiligheid en zekerheid niet), maar die relatieve factoren hebben een veel grote invloed.
pi_75916105
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

2.63% was de gemiddelde inflatie over die periode volgens CBS. Voor wat het waard is natuurlijk
Grondprijzen zijn wel wat harder gestegen, en over bouwkosten zullen we het maar niet hebben. Wij bouwden in 1996 voor 200 gulden per m3 (eigenbouw), dat zal nu richting de 300 euo gaan.

Ik neem aan dat in jouw beleving 16e eeuwse grachten panden al lang afgeschreven zijn en dus voor drie dubbeltje over de toonbank zouden moeten gaan. Of zouden prijzen met name ook door locatie gedreven worden, en zijn soms oudere locaties hoger gewaardeerd dan een vinex straat? (jaren '70 en '80 vinex straten uitgezonderd trouwens, want daar word ik persoonlijk vaak heel droevig van)
Lol, doe je voor je eigen lol een berekening maken gebaseerd op lucht, krijg je een hoop interessante reacties .

Als we 2.63% aannemen voor waar, dan is het bouwen na 29 jaar Fl 424,61/m3 geworden. Da's ongeveer ¤ 192.67...

even ruim aannemen, 200 euro/m3. Dus 33% lucht. Klopt dus behoorlijk met de berekening van xenobinol.

Ennuh.. aangezien die 2,63% volgens het CBS het gemiddelde cijfer is, mag je daar mee rekenen. Tenminste, als we de cijfers van het CBS nog vertrouwen...
  dinsdag 22 december 2009 @ 10:50:26 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75916181
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daarom is het ook aardig om te poneren dat huizenprijzen hoog of laag zijn. Maar huizenprijzen zijn altijd relatief hoog of laag. Relatief aan de tijdsgeest, inkomen, financieringsmogelijkheden, mode, wereldbeeld, etc.

Het is geen absolute waarde. Trendwatchers kunnen waarschijnlijk huizenprijzen beter voorspellen dan economen.

Als huizen inwisselbare niet-schaarse (wat je daar ook van denkt) producten zouden zijn, die je zou zou kunnen omwisselen voor alternatieven, zoals bijvoorbeeld bij auto's (of ik nou in een Honda of een Toyota rij), zou ik denken dat de prijs zou tenderen naar de productiekosten, die zou tenderen naar de inflatie.

Maar dat is het dus niet. Niet alleen neemt een woning een heel andere plaats in de behoeften in bij mensen (vergeet het verlangen naar veiligheid en zekerheid niet), maar die relatieve factoren hebben een veel grote invloed.
Dit wordt vooral veroorzaakt door de schaarse ruimte hier. Zou er volop ruimte zijn en ook geen OR-beleid, zodat je op je eigen stukje grond een eigen huisje mocht bouwen, zoals in grote delen van de wereld nog steeds het geval is, dan zou de huizenprijs veel eerder tenderen naar de inflatie, want vooral afhankelijk van de prijzen van grondstoffen en arbeid. En als de financieringsmogelijkheden dan stegen dan zou de kwaliteit van de huizen (grootte, etc) dat ook doen. Nu stijgt alleen de prijs voor hetzelfde huis.
The End Times are wild
pi_75916193
Even terugkomend op een eerder post van LXIV: overigens denk ik niet dat de huizenmarkt nu weer booming gaat, hoor

Ik geloof alleen niet zo in de paniekzaaierij, en de voorspellingen van dikke dalingen.

Zoals altijd zullen bepalend zijn:
- hoogte van de rente
- werkloosheid

Daarbij komt op middellange termijn: hypotheekrente aftrek, die vast naar analogie van de AOW op termijn beperkt zal worden, en maakt zich daar nu iemand zorgen over anders dan een over het paard getilde vakbondsviswijf (scrabble that)?

Maar de echte bepalende factor is demografie. Over 20 tot 30 jaar is er absoluut een overschot aan huizen, en een einde aan de absolute schaarste (eerder zelfs denk ik).
Wel zal er door de 'haves' verhevigd worden geconcurreeerd om schaarse huizen, en die schaarste is met name locatiegebonden.

Dus koop je een huis, zorg er maar voor dat het uniek is. Over dertig jaar staan de huidige vinex wijken leeg.
pi_75916250
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit wordt vooral veroorzaakt door de schaarse ruimte hier. Zou er volop ruimte zijn en ook geen OR-beleid, zodat je op je eigen stukje grond een eigen huisje mocht bouwen, zoals in grote delen van de wereld nog steeds het geval is, dan zou de huizenprijs veel eerder tenderen naar de inflatie, want vooral afhankelijk van de prijzen van grondstoffen en arbeid. En als de financieringsmogelijkheden dan stegen dan zou de kwaliteit van de huizen (grootte, etc) dat ook doen. Nu stijgt alleen de prijs voor hetzelfde huis.
da's waar, maar maak je geen illusies: dat verandert niet.
En als je al op eigen grond mag bouwen, krijg je nog te maken met baatbelasting.
pi_75917000
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Even terugkomend op een eerder post van LXIV: overigens denk ik niet dat de huizenmarkt nu weer booming gaat, hoor

Ik geloof alleen niet zo in de paniekzaaierij, en de voorspellingen van dikke dalingen.

Zoals altijd zullen bepalend zijn:
- hoogte van de rente
- werkloosheid

Daarbij komt op middellange termijn: hypotheekrente aftrek, die vast naar analogie van de AOW op termijn beperkt zal worden, en maakt zich daar nu iemand zorgen over anders dan een over het paard getilde vakbondsviswijf (scrabble that)?

Maar de echte bepalende factor is demografie. Over 20 tot 30 jaar is er absoluut een overschot aan huizen, en een einde aan de absolute schaarste (eerder zelfs denk ik).
Wel zal er door de 'haves' verhevigd worden geconcurreeerd om schaarse huizen, en die schaarste is met name locatiegebonden.

Dus koop je een huis, zorg er maar voor dat het uniek is. Over dertig jaar staan de huidige vinex wijken leeg.
In hoeverre is het uitleengedrag van banken bepalend of is hier geen effect meer te verwachten omdat ze reeds vrij streng omgaan met het verstrekken van een hypotheek? En welke invloed denk je dat het steeds dynamischer worden van de arbeidsmarkt heeft op die hypotheekverstrekking. Denk dat een hoop mensen voorlopig met jaarcontracten of halfjaarcontracten aangenomen worden en dat er veel vaste contracten van onbepaalde tijd, met de WW als tussenstop, omgewisseld gaan worden voor tijdelijk contracten.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_75917740
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:12 schreef dramatiek het volgende:

[..]

In hoeverre is het uitleengedrag van banken bepalend of is hier geen effect meer te verwachten omdat ze reeds vrij streng omgaan met het verstrekken van een hypotheek? En welke invloed denk je dat het steeds dynamischer worden van de arbeidsmarkt heeft op die hypotheekverstrekking. Denk dat een hoop mensen voorlopig met jaarcontracten of halfjaarcontracten aangenomen worden en dat er veel vaste contracten van onbepaalde tijd, met de WW als tussenstop, omgewisseld gaan worden voor tijdelijk contracten.
De VS is een mooi voorbeeld van wat ons te verwachten staat, echter in de VS kan je gewoon je sleutels afgeven bij de bank, dan durven mensen nog wel een huis te kopen. De arbeidsmarkt in NL is grotendeels verandert in een 'diensten' economie, er worden hier nog maar weinig industriele producten vervaardigt. Zo'n beetje alle fabrieken zijn verplaatst naar lage lonen landen, dat betekend dat er ook een hele hoop kennis, vaardigheden en ervaring op uitsterven staan of al reeds verloren gegaan zijn. Economen kijken veelal niet verder dan de cijfertjes voor het volgende kwartaal, door de korte termijn strategie van het bedrijfsleven verandert NL langzaam in een bananenrepubliek, zelfs als de 'global warwing' niet doorzet
"Nederland, kennisland", het is slechts een holle frase, we zitten in een economisch neergaande spiraal, het resultaat van 30 jaar wanbeleid door onze overheid en het bedrijfsleven.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 22 december 2009 @ 11:46:38 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75918360
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

da's waar, maar maak je geen illusies: dat verandert niet.
En als je al op eigen grond mag bouwen, krijg je nog te maken met baatbelasting.
Nee, dat zal absoluut niet veranderen. Of 50% van de Nederlandse bevolking moet opeens verdwijnen.
The End Times are wild
pi_75920905
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat zal absoluut niet veranderen. Of 50% van de Nederlandse bevolking moet opeens verdwijnen.
Oooh... dus daarom moest er gevaccineerd worden tegen de Mexicaanse varkensgriep
I'll sing you a lullaby.
pi_75924649
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:20 schreef dramatiek het volgende:
In de verschillende landen lopen de ontwikkelingen van de huizenprijzen en de inflatie nogal uiteen. In Nederland ligt de huizenprijsstijging ongeveer tweeënhalf keer hoger dan de inflatie; in Frankrijk is dit daarentegen zesmaal.

[ afbeelding ]

Als er rekening gehouden wordt met de inflatie dan daalt de huizenprijs nu ook sneller dan de absolute daling zoals aangegeven in de maand op maand cijfers van het CBS of vergis ik me daarin?

Volgens mij is de rekensom ook te simpel. Wanneer je die 1 op 1 zou leggen naast de olieprijs of benzineprijs of welke ander product dan ook dan zou je niet op de prijs van het huidige product komen. Dus wat is het waard om zo'n rekensom te maken?
Tijd om de woningprijzen mee te nemen in de inflatiecijfers.
pi_75925459
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 14:21 schreef HarryP het volgende:

Tijd om de woningprijzen mee te nemen in de inflatiecijfers.
Mmmm.... nee we houden liever de rente laag, want anders word er niemand 'rijk'. Als de inflatie omhoog gaat dan geld dat ook voor de rente. We zitten in een feedback systeem met teveel fase draaiing en teveel versterkende elementen, het resultaat is een instabiel systeem dat na veel positieve opslingering nu in het dal terecht gaat komen. Alleen als er maatregelen worden genomen om het systeem te stabiliseren zijn we gedoemd om deze exercitie te herhalen.
I'll sing you a lullaby.
pi_75929329
Alleen met een lange periode van hyperinflatie of van langurige negatieve groei versla je niet de inflatie
  dinsdag 22 december 2009 @ 18:25:57 #204
pi_75934139
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 16:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Alleen met een lange periode van hyperinflatie of van langurige negatieve groei versla je niet de inflatie
huuuuhhhhh wat? Diego, dat witte poeder is niet goed voor je ;-)
pi_75934185
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 18:25 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

huuuuhhhhh wat? Diego, dat witte poeder is niet goed voor je ;-)
kun je wellicht ook nog normaal en inhoudelijk reageren?

misschien doet dat het niveau van de discussie wel wat goed.
  dinsdag 22 december 2009 @ 18:28:07 #206
179598 Deprater
pi_75935376
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 18:28 schreef Deprater het volgende:

[..]

I'll sing you a lullaby.
pi_75947756
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat speelt allemaal mee, maar dat zijn normale factoren. Salarissen stijgen, net zoals prijzen. Wat alles enorm heeft opgeklopt is de HRA en de daarop gebaseerde krankzinnige hypothecaire producten.

In de grensstreek in Belgie en Duitsland zijn de prijzen ook enorm gestegen toen Nederlanders daar met Nederlandse hypotheken huizen konden gaan kopen.
pi_75949428
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:23 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dan zou je niet krijgen

leuk om dit te zien

ik heb een aantal maanden geleden ook een huis gekocht en ik heb bij het kadaster het een en ander uitgezocht.

bouwjaar wijk 1972:

buurman aan de linkerkant woont er al sinds het begin en heeft FL. 115.000 betaald
buurman aan de rechterkant woont er sinds 2007 en heeft ¤243.000 betaald
ik woon hier sinds aug en heb ¤200.000 betaald

als ik nu van een inflatie uitga van 4% per jaar kom ik uit op ¤222.729
(FL 115.000,- * (1,04)^37 = ¤222,729

dan valt het wel mee eigenlijk
namaste
pi_75950546
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 23:39 schreef Dulk het volgende:

[..]

leuk om dit te zien

ik heb een aantal maanden geleden ook een huis gekocht en ik heb bij het kadaster het een en ander uitgezocht.

bouwjaar wijk 1972:

buurman aan de linkerkant woont er al sinds het begin en heeft FL. 115.000 betaald
buurman aan de rechterkant woont er sinds 2007 en heeft ¤243.000 betaald
ik woon hier sinds aug en heb ¤200.000 betaald

als ik nu van een inflatie uitga van 4% per jaar kom ik uit op ¤222.729
(FL 115.000,- * (1,04)^37 = ¤222,729

dan valt het wel mee eigenlijk
En als je met 3% inflatie rekent voel je je best genaaid, lijkt me.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_75956661
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_75959535
quote:
Op woensdag 23 december 2009 00:04 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met historisch lage financieringskosten zou dat best wel eens kunnen meevallen
  woensdag 23 december 2009 @ 10:14:16 #213
179598 Deprater
pi_75959571
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 23:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat speelt allemaal mee, maar dat zijn normale factoren. Salarissen stijgen, net zoals prijzen. Wat alles enorm heeft opgeklopt is de HRA en de daarop gebaseerde krankzinnige hypothecaire producten.

In de grensstreek in Belgie en Duitsland zijn de prijzen ook enorm gestegen toen Nederlanders daar met Nederlandse hypotheken huizen konden gaan kopen.
In Spanje en Frankrijk kun je nog steeds met Nederlandse HRA een woning kopen
pi_75959706
quote:
Op woensdag 23 december 2009 10:14 schreef Deprater het volgende:

[..]

heeft alleen slechts nut als je Nederlands inkomen hebt, nietwaar?

Juist daarom zie je uit de grensstreken nu weer mensen terugkomen. Want da's leuk die hypotheekrente aftrek, maar als je in pensioen in Belgie belast wordt, dan heb je niet zo heel veel aan Nederlandse hypotheekrente aftrek. Maar erger nog, ze kunnen ook niet hun fictieve Nederlandse belastingplicht opheffen, want dan wordt de aftrek van de komende 10 (of was het 8) jaar teruggenomen.

De enige oplossing is het huis verkopen en terug migreren aan Nederland. Wat ze toch al wilden, want als fiscaal bejaarde asielzoeker in den vreemde wonen is maar ook zo-zo. Want hoe zit het met gezondheidszorg, de kleinkinderen wonen in NL etc.
pi_75962931
quote:
Op woensdag 23 december 2009 10:14 schreef Deprater het volgende:

[..]

Als je Nederlands inkomen hebt en het je hoofdverblijf gaat worden dan wel.
pi_75962993
quote:
Op woensdag 23 december 2009 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

heeft alleen slechts nut als je Nederlands inkomen hebt, nietwaar?

Juist daarom zie je uit de grensstreken nu weer mensen terugkomen. Want da's leuk die hypotheekrente aftrek, maar als je in pensioen in Belgie belast wordt, dan heb je niet zo heel veel aan Nederlandse hypotheekrente aftrek. Maar erger nog, ze kunnen ook niet hun fictieve Nederlandse belastingplicht opheffen, want dan wordt de aftrek van de komende 10 (of was het 8) jaar teruggenomen.

De enige oplossing is het huis verkopen en terug migreren aan Nederland. Wat ze toch al wilden, want als fiscaal bejaarde asielzoeker in den vreemde wonen is maar ook zo-zo. Want hoe zit het met gezondheidszorg, de kleinkinderen wonen in NL etc.
Nederlands inkomen en het moet je hoofdverblijfplaats zijn. De rente die je betaalt voor de hypotheek op een vakantiehuisje in de Ardennen komt niet in aanmerking voor HRA.
pi_75965952
Kees de Kort over de huizenmarkt-outlook van ING: http://www.niburu.nl/index.php?articleID=22390
pi_75966580
quote:
Op woensdag 23 december 2009 00:04 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

SPOILER
Daarnaast zou je moeten rekenen voor de prijs van een nieuwbouwhuis. Een oud huis is een oud huis, als het goed onderhouden en gemoderniseerd is word het natuurlijk een ander verhaal.
I'll sing you a lullaby.
pi_75966766
quote:
Op woensdag 23 december 2009 12:59 schreef Halcon het volgende:
Kees de Kort over de huizenmarkt-outlook van ING: http://www.niburu.nl/index.php?articleID=22390
Kees for president

Hij heeft altijd een mooi verhaal.
I'll sing you a lullaby.
pi_75968441
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kees for president

Hij heeft altijd een mooi verhaal.
helaas vullen praatjes geen gaatjes

Wat zei Kees begin dit jaar over de economie en aandelenmarkten, bijvoorbeeld?
pi_75968536
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

helaas vullen praatjes geen gaatjes

Wat zei Kees begin dit jaar over de economie en aandelenmarkten, bijvoorbeeld?
Vaak bekruipt mij het gevoel dat menig AEX-poster soms een beetje te negatief qua sentiment zit...
Netjes gezegd dan.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75968604
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Vaak bekruipt mij het gevoel dat menig AEX-poster soms een beetje te negatief qua sentiment zit...
Netjes gezegd dan.
Dat is ook wel een beetje de trend. Als het slecht gaat, dan hebben mensen toch de neiging om het allemaal nog net wat erger te maken en de blits te maken met allerlei doemscenarios.
pi_75969414
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:02 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is ook wel een beetje de trend. Als het slecht gaat, dan hebben mensen toch de neiging om het allemaal nog net wat erger te maken en de blits te maken met allerlei doemscenarios.
Het wordt pas triest als je zo eenkennig bent dat je vast blijft houden aan je mening
pi_75970962
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Netjes gezegd dan.
Daar is dan nog ook al wat aanleiding toe. Dat de beurzen nu (relatief) hoog staan, doet daar helemaal niets aan af.
pi_75971014
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:54 schreef zoost het volgende:

[..]

Daar is dan nog ook al wat aanleiding toe. Dat de beurzen nu (relatief) hoog staan, doet daar helemaal niets aan af.
Vertel
pi_75971055
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Het wordt pas triest als je zo eenkennig bent dat je vast blijft houden aan je mening
Het wordt triest als je feiten naast je neerlegt en je mening op het feit gaat stoelen dat dat altijd al je mening was. Helaas zijn de feiten nu niet van dien aard dat dit een juich stemming rechtvaardigt.
pi_75971077
quote:

[..]

We zitten hier toch in het AEX-gedeelte? De beurzen doen er dus wel degelijk toe.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75971184
quote:

[..]

het gaat eigenlijk meer om de geloofwaardigheid van de mening van de aangehaalde Kees de Kort. Vermaak is belangrijk in het leven, maar je kunt er niet in wonen

Als ik Hans Sibbel (Lebbis) vraag wat ie van wat dan ook denkt krijg ik waarschijnlijk ook een lading gal over me heen. Maar dan ook altijd. Of de zon nou schijnt of niet. Of er aanleiding voor is of niet. Kees de Kort komt ook zo over. Maakt niet uit welk thema, maakt niet uit welk moment. Altijd is het een voorbode van ellende.

Proefondervindelijk blijkt dat hij niet altijd gelijk heeft (zeg ik het nog voorzichtig).

Zijn bijtende cynisme is vermakelijk , daar niet van. Maar ik schaar 'm zolangzamerhand meer in de categorie carberatiers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')