abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75905267
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:12 schreef capricia het volgende:
Huh, die vriend heeft een koophuis, en toch is ie een starter? Of lees ik je verhaal verkeerd?
Ik denk dat die vriend zijn doelgroep 'de starter' is.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator maandag 21 december 2009 @ 23:37:07 #177
236264 crew  capricia
pi_75905456
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:33 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik denk dat die vriend zijn doelgroep 'de starter' is.
Ah, okay. Helaas staat er niet bij vermeld voor hoeveel zijn vriend het huis gekocht heeft, hoe lang geleden, en voor hoeveel hij het wil verkopen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75912049
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:09 schreef capricia het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ideeen van DAM inzake de huizenmarkt!
Wat de afgelopen 2 jaar is uitgekomen.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 22 december 2009 @ 08:05:59 #179
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_75912761
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Economische groei = dalende huizenprijzen toch?
Wat wil je zeggen?
Welke economische groei? groei van de staatschuld?

Je probeert heel stoer te doen. Naar mijn mening een beetje op het narcistische af
pi_75913398
- kappen DAM -

[ Bericht 85% gewijzigd door PietjePuk007 op 22-12-2009 09:04:02 ]
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_75913538
Ff een berekeningetje doen... Puur op basis van inflatie en speculatie... Stel iemand koopt een huis in 1980 voor Fl 100.000,-. Ik neem even een gemiddelde inflatie van 4% per jaar, vanaf 1980.

De prijs zou nu zijn: Fl 312.000,- is ongeveer ¤ 142.000,-

Dus met enkel de inflatie (van een aangenomen 4%) is de prijs al 3 keer over de kop gegaan sinds 1980...
pi_75913607
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
- kappen DAM -
Je bent de weg kwijt, maar aangezien ik niet de beroerdste ben moet je die post erboven deleten. Doe je meteen je werk als mod goed en is iedereen blij
  dinsdag 22 december 2009 @ 09:28:58 #183
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_75913933
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:09 schreef RvLaak het volgende:
Ff een berekeningetje doen... Puur op basis van inflatie en speculatie... Stel iemand koopt een huis in 1980 voor Fl 100.000,-. Ik neem even een gemiddelde inflatie van 4% per jaar, vanaf 1980.

Dus met enkel de inflatie (van een aangenomen 4%) is de prijs al 3 keer over de kop gegaan sinds 1980...
Jij toont hier nogmaals aan dat het in Nederland echt idioot uit de hand gelopen is.
Het is bij vele verboden om simpele sommetjes te maken. Het is allemaal emotie en vertrouwen in hun ogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 22-12-2009 09:36:36 ]
pi_75914373
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:28 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Jij toont hier nogmaals aan dat het in Nederland echt idioot uit de hand gelopen is.
Het is bij vele verboden om simpele sommetjes te maken. Het is allemaal emotie en vertrouwen in hun ogen.
30 jaar 4% samengestelde interest/inflatie is toch een prijs met een factor meer als 3 ?

Dat is toch een simpel sommetje?
  dinsdag 22 december 2009 @ 09:53:36 #185
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_75914489
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat stond er ook alweer over een ban-request in de FAQ?

Weer een onliner. Ban request kan niet maar volgens mij letten de modjes niet op. Iedereen in de topic baalt van jou onliners, geen onderbouwing, en vreemde opmerkingen. Je vergalt gewoon een goed topic.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_75915292
In de verschillende landen lopen de ontwikkelingen van de huizenprijzen en de inflatie nogal uiteen. In Nederland ligt de huizenprijsstijging ongeveer tweeënhalf keer hoger dan de inflatie; in Frankrijk is dit daarentegen zesmaal.

Als er rekening gehouden wordt met de inflatie dan daalt de huizenprijs nu ook sneller dan de absolute daling zoals aangegeven in de maand op maand cijfers van het CBS of vergis ik me daarin?

Volgens mij is de rekensom ook te simpel. Wanneer je die 1 op 1 zou leggen naast de olieprijs of benzineprijs of welke ander product dan ook dan zou je niet op de prijs van het huidige product komen. Dus wat is het waard om zo'n rekensom te maken?
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_75915405
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 09:09 schreef RvLaak het volgende:

Geindexeerd voor een inflatie van 4% zou deze berekening kloppen, maar dat zou dan gelden voor de prijs van een nieuw huis. Waarom zou je dezelfde prijs (of meer) betalen voor een 30 jaar oude woning
Overigens is een inflatiecijfer van 4% gemiddeld veel hoger dan de werkelijke inflatie over deze periode, er zou eerder gerekend moeten worden met 2 tot 2,5%. Maar laat ik je tegemoet komen en het getal te hoog inschatten, zeg 3%.

Dan zou je niet krijgen

Fl. 100.000,- * (1,04)^29 = FL. 311.865,- maar:

FL.100.000,- * (1,03)^29 = Fl. 235.657,-

Dat is 25% lucht die direct aantoonbaar is voor nieuwbouw woningen, oude huizen moeten afgeschreven worden en zijn dus nog veel minder waard, hoezo zeepbel

Nogmaals, het inflatie cijfer ligt in werkelijkheid nog lager, met 2,5% inflatie zou je uitkomen op Fl. 205.000, dan kom je zelfs uit op 34% echte koetjesreep chocolade
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_75915604
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:23 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geindexeerd voor een inflatie van 4% zou deze berekening kloppen, maar dat zou dan gelden voor de prijs van een nieuw huis. Waarom zou je dezelfde prijs (of meer) betalen voor een 30 jaar oude woning
Overigens is een inflatiecijfer van 4% gemiddeld veel hoger dan de werkelijke inflatie over deze periode, er zou eerder gerekend moeten worden met 2 tot 2,5%. Maar laat ik je tegemoet komen en het getal te hoog inschatten, zeg 3%.

Dan zou je niet krijgen

Fl. 100.000,- * (1,04)^29 = FL. 311.865,- maar:

FL.100.000,- * (1,03)^29 = Fl. 235.657,-

Dat is 25% lucht die direct aantoonbaar is voor nieuwbouw woningen, oude huizen moeten afgeschreven worden en zijn dus nog veel minder waard, hoezo zeepbel

Nogmaals, het inflatie cijfer ligt in werkelijkheid nog lager, met 2,5% inflatie zou je uitkomen op Fl. 205.000, dan kom je zelfs uit op 34% echte koetjesreep chocolade
2.63% was de gemiddelde inflatie over die periode volgens CBS. Voor wat het waard is natuurlijk
Grondprijzen zijn wel wat harder gestegen, en over bouwkosten zullen we het maar niet hebben. Wij bouwden in 1996 voor 200 gulden per m3 (eigenbouw), dat zal nu richting de 300 euo gaan.

Ik neem aan dat in jouw beleving 16e eeuwse grachten panden al lang afgeschreven zijn en dus voor drie dubbeltje over de toonbank zouden moeten gaan. Of zouden prijzen met name ook door locatie gedreven worden, en zijn soms oudere locaties hoger gewaardeerd dan een vinex straat? (jaren '70 en '80 vinex straten uitgezonderd trouwens, want daar word ik persoonlijk vaak heel droevig van)
  dinsdag 22 december 2009 @ 10:33:50 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75915707
Het gaat niet om de inflatie maar om de financieringsmogelijkheden. Zeker in zo'n krappe markt. En die zijn met veel meer dan 2,63% gestegen natuurlijk!
The End Times are wild
pi_75915798
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:33 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet om de inflatie maar om de financieringsmogelijkheden. Zeker in zo'n krappe markt. En die zijn met veel meer dan 2,63% gestegen natuurlijk!
mijn salaris is sinds 1992 ook verzesvoudigd, da's geen 2,63% (teruggerekend naar wanneer ik ergens in vaste loondienst zou werken).

Wat dacht je van verhoogde arbeidsparticipatie in die periode? Ik ken nu bijna geen gezin meer zonder twee inkomens, terwijl in mijn jeugd dat uitzondering was.
  dinsdag 22 december 2009 @ 10:38:28 #191
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75915827
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

mijn salaris is sinds 1992 ook verzesvoudigd, da's geen 2,63% (teruggerekend naar wanneer ik ergens in vaste loondienst zou werken).

Wat dacht je van verhoogde arbeidsparticipatie in die periode? Ik ken nu bijna geen gezin meer zonder twee inkomens, terwijl in mijn jeugd dat uitzondering was.
Ja, precies dat bedoel ik ook! En daarbij nog het feit dat als je meer gaat verdienen, je ook een relatief groter percentage aan wonen kunt besteden als je dat moet of wil.
The End Times are wild
pi_75916028
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, precies dat bedoel ik ook! En daarbij nog het feit dat als je meer gaat verdienen, je ook een relatief groter percentage aan wonen kunt besteden als je dat moet of wil.
Daarom is het ook aardig om te poneren dat huizenprijzen hoog of laag zijn. Maar huizenprijzen zijn altijd relatief hoog of laag. Relatief aan de tijdsgeest, inkomen, financieringsmogelijkheden, mode, wereldbeeld, etc.

Het is geen absolute waarde. Trendwatchers kunnen waarschijnlijk huizenprijzen beter voorspellen dan economen.

Als huizen inwisselbare niet-schaarse (wat je daar ook van denkt) producten zouden zijn, die je zou zou kunnen omwisselen voor alternatieven, zoals bijvoorbeeld bij auto's (of ik nou in een Honda of een Toyota rij), zou ik denken dat de prijs zou tenderen naar de productiekosten, die zou tenderen naar de inflatie.

Maar dat is het dus niet. Niet alleen neemt een woning een heel andere plaats in de behoeften in bij mensen (vergeet het verlangen naar veiligheid en zekerheid niet), maar die relatieve factoren hebben een veel grote invloed.
pi_75916105
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

2.63% was de gemiddelde inflatie over die periode volgens CBS. Voor wat het waard is natuurlijk
Grondprijzen zijn wel wat harder gestegen, en over bouwkosten zullen we het maar niet hebben. Wij bouwden in 1996 voor 200 gulden per m3 (eigenbouw), dat zal nu richting de 300 euo gaan.

Ik neem aan dat in jouw beleving 16e eeuwse grachten panden al lang afgeschreven zijn en dus voor drie dubbeltje over de toonbank zouden moeten gaan. Of zouden prijzen met name ook door locatie gedreven worden, en zijn soms oudere locaties hoger gewaardeerd dan een vinex straat? (jaren '70 en '80 vinex straten uitgezonderd trouwens, want daar word ik persoonlijk vaak heel droevig van)
Lol, doe je voor je eigen lol een berekening maken gebaseerd op lucht, krijg je een hoop interessante reacties .

Als we 2.63% aannemen voor waar, dan is het bouwen na 29 jaar Fl 424,61/m3 geworden. Da's ongeveer ¤ 192.67...

even ruim aannemen, 200 euro/m3. Dus 33% lucht. Klopt dus behoorlijk met de berekening van xenobinol.

Ennuh.. aangezien die 2,63% volgens het CBS het gemiddelde cijfer is, mag je daar mee rekenen. Tenminste, als we de cijfers van het CBS nog vertrouwen...
  dinsdag 22 december 2009 @ 10:50:26 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75916181
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daarom is het ook aardig om te poneren dat huizenprijzen hoog of laag zijn. Maar huizenprijzen zijn altijd relatief hoog of laag. Relatief aan de tijdsgeest, inkomen, financieringsmogelijkheden, mode, wereldbeeld, etc.

Het is geen absolute waarde. Trendwatchers kunnen waarschijnlijk huizenprijzen beter voorspellen dan economen.

Als huizen inwisselbare niet-schaarse (wat je daar ook van denkt) producten zouden zijn, die je zou zou kunnen omwisselen voor alternatieven, zoals bijvoorbeeld bij auto's (of ik nou in een Honda of een Toyota rij), zou ik denken dat de prijs zou tenderen naar de productiekosten, die zou tenderen naar de inflatie.

Maar dat is het dus niet. Niet alleen neemt een woning een heel andere plaats in de behoeften in bij mensen (vergeet het verlangen naar veiligheid en zekerheid niet), maar die relatieve factoren hebben een veel grote invloed.
Dit wordt vooral veroorzaakt door de schaarse ruimte hier. Zou er volop ruimte zijn en ook geen OR-beleid, zodat je op je eigen stukje grond een eigen huisje mocht bouwen, zoals in grote delen van de wereld nog steeds het geval is, dan zou de huizenprijs veel eerder tenderen naar de inflatie, want vooral afhankelijk van de prijzen van grondstoffen en arbeid. En als de financieringsmogelijkheden dan stegen dan zou de kwaliteit van de huizen (grootte, etc) dat ook doen. Nu stijgt alleen de prijs voor hetzelfde huis.
The End Times are wild
pi_75916193
Even terugkomend op een eerder post van LXIV: overigens denk ik niet dat de huizenmarkt nu weer booming gaat, hoor

Ik geloof alleen niet zo in de paniekzaaierij, en de voorspellingen van dikke dalingen.

Zoals altijd zullen bepalend zijn:
- hoogte van de rente
- werkloosheid

Daarbij komt op middellange termijn: hypotheekrente aftrek, die vast naar analogie van de AOW op termijn beperkt zal worden, en maakt zich daar nu iemand zorgen over anders dan een over het paard getilde vakbondsviswijf (scrabble that)?

Maar de echte bepalende factor is demografie. Over 20 tot 30 jaar is er absoluut een overschot aan huizen, en een einde aan de absolute schaarste (eerder zelfs denk ik).
Wel zal er door de 'haves' verhevigd worden geconcurreeerd om schaarse huizen, en die schaarste is met name locatiegebonden.

Dus koop je een huis, zorg er maar voor dat het uniek is. Over dertig jaar staan de huidige vinex wijken leeg.
pi_75916250
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit wordt vooral veroorzaakt door de schaarse ruimte hier. Zou er volop ruimte zijn en ook geen OR-beleid, zodat je op je eigen stukje grond een eigen huisje mocht bouwen, zoals in grote delen van de wereld nog steeds het geval is, dan zou de huizenprijs veel eerder tenderen naar de inflatie, want vooral afhankelijk van de prijzen van grondstoffen en arbeid. En als de financieringsmogelijkheden dan stegen dan zou de kwaliteit van de huizen (grootte, etc) dat ook doen. Nu stijgt alleen de prijs voor hetzelfde huis.
da's waar, maar maak je geen illusies: dat verandert niet.
En als je al op eigen grond mag bouwen, krijg je nog te maken met baatbelasting.
pi_75917000
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Even terugkomend op een eerder post van LXIV: overigens denk ik niet dat de huizenmarkt nu weer booming gaat, hoor

Ik geloof alleen niet zo in de paniekzaaierij, en de voorspellingen van dikke dalingen.

Zoals altijd zullen bepalend zijn:
- hoogte van de rente
- werkloosheid

Daarbij komt op middellange termijn: hypotheekrente aftrek, die vast naar analogie van de AOW op termijn beperkt zal worden, en maakt zich daar nu iemand zorgen over anders dan een over het paard getilde vakbondsviswijf (scrabble that)?

Maar de echte bepalende factor is demografie. Over 20 tot 30 jaar is er absoluut een overschot aan huizen, en een einde aan de absolute schaarste (eerder zelfs denk ik).
Wel zal er door de 'haves' verhevigd worden geconcurreeerd om schaarse huizen, en die schaarste is met name locatiegebonden.

Dus koop je een huis, zorg er maar voor dat het uniek is. Over dertig jaar staan de huidige vinex wijken leeg.
In hoeverre is het uitleengedrag van banken bepalend of is hier geen effect meer te verwachten omdat ze reeds vrij streng omgaan met het verstrekken van een hypotheek? En welke invloed denk je dat het steeds dynamischer worden van de arbeidsmarkt heeft op die hypotheekverstrekking. Denk dat een hoop mensen voorlopig met jaarcontracten of halfjaarcontracten aangenomen worden en dat er veel vaste contracten van onbepaalde tijd, met de WW als tussenstop, omgewisseld gaan worden voor tijdelijk contracten.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_75917740
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:12 schreef dramatiek het volgende:

[..]

In hoeverre is het uitleengedrag van banken bepalend of is hier geen effect meer te verwachten omdat ze reeds vrij streng omgaan met het verstrekken van een hypotheek? En welke invloed denk je dat het steeds dynamischer worden van de arbeidsmarkt heeft op die hypotheekverstrekking. Denk dat een hoop mensen voorlopig met jaarcontracten of halfjaarcontracten aangenomen worden en dat er veel vaste contracten van onbepaalde tijd, met de WW als tussenstop, omgewisseld gaan worden voor tijdelijk contracten.
De VS is een mooi voorbeeld van wat ons te verwachten staat, echter in de VS kan je gewoon je sleutels afgeven bij de bank, dan durven mensen nog wel een huis te kopen. De arbeidsmarkt in NL is grotendeels verandert in een 'diensten' economie, er worden hier nog maar weinig industriele producten vervaardigt. Zo'n beetje alle fabrieken zijn verplaatst naar lage lonen landen, dat betekend dat er ook een hele hoop kennis, vaardigheden en ervaring op uitsterven staan of al reeds verloren gegaan zijn. Economen kijken veelal niet verder dan de cijfertjes voor het volgende kwartaal, door de korte termijn strategie van het bedrijfsleven verandert NL langzaam in een bananenrepubliek, zelfs als de 'global warwing' niet doorzet
"Nederland, kennisland", het is slechts een holle frase, we zitten in een economisch neergaande spiraal, het resultaat van 30 jaar wanbeleid door onze overheid en het bedrijfsleven.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 22 december 2009 @ 11:46:38 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75918360
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

da's waar, maar maak je geen illusies: dat verandert niet.
En als je al op eigen grond mag bouwen, krijg je nog te maken met baatbelasting.
Nee, dat zal absoluut niet veranderen. Of 50% van de Nederlandse bevolking moet opeens verdwijnen.
The End Times are wild
pi_75920905
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat zal absoluut niet veranderen. Of 50% van de Nederlandse bevolking moet opeens verdwijnen.
Oooh... dus daarom moest er gevaccineerd worden tegen de Mexicaanse varkensgriep
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')