met het verschil dat het waarschijnllijk enkel met losse kreten werd onderbouwd, ipv wat je hier zag, concrete mathematische uitwerkingen etc.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:44 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ik zag Smoot z'n nieuwste artikel vanochtend, heb het echter nog niet doorgelezen.
Ik moet zeggen dat de grappen over entropische natuurkunde nou wel een beetje flauw beginnen te worden tijdens de lunchWe hadden vanmiddag weer een gesprek hierover, en vroegen ons af of het idee van Verlinde ook zo zou worden opgepikt als het van iemand buiten de wetenschap zou komen (een crackpot, dus). Het vermoeden was eigenlijk "nee". Best typisch, eigenlijk. Het laat toch weer es zien hoe eigenaardig en menselijk wetenschap kan zijn.
Dus voor alle Rudeonline's en Bankfurts: de wetenschap is vastgeroest einz lol OMFG!!!!!!!!
Nee, dat is het punt nou juist: de mathematische uitwerkingen zijn niet bepaald "concreet" te noemen. En als ik dat eerste artikel van Smoot erbij pak wat 2 weken geleden uitkwam, dan is het ronduit slordig te noemen. Als het artikel, zoals Verlinde het op arXiv neergezet heeft, uit was gekomen onder een andere naam onverbonden aan een instituut, dan vraag ik me af of het überhaupt opgemerkt wasquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:18 schreef Bensel het volgende:
[..]
met het verschil dat het waarschijnllijk enkel met losse kreten werd onderbouwd, ipv wat je hier zag, concrete mathematische uitwerkingen etc.
Ik moet hier gepost hebben!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:44 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ik zag Smoot z'n nieuwste artikel vanochtend, heb het echter nog niet doorgelezen.
Ik moet zeggen dat de grappen over entropische natuurkunde nou wel een beetje flauw beginnen te worden tijdens de lunchWe hadden vanmiddag weer een gesprek hierover, en vroegen ons af of het idee van Verlinde ook zo zou worden opgepikt als het van iemand buiten de wetenschap zou komen (een crackpot, dus). Het vermoeden was eigenlijk "nee". Best typisch, eigenlijk. Het laat toch weer es zien hoe eigenaardig en menselijk wetenschap kan zijn.
Dus voor alle Rudeonline's en Bankfurts: de wetenschap is vastgeroest einz lol OMFG!!!!!!!!
tja, het is natuurlijk wel een interessante gedachte. En een leuke richting om verder mee te gaan. Om de kennis van de huidige theorien (QM etc) om te kunnen zetten naar dit entropisch gebeuren, om zo nog precieser/duidelijker begrip te kunnen krijgen van zowel het begrip entropie, als het algehele plaatje. En voor zover ik het zie, is het redelijk elegant. In hoeverre de wiskunde kloppend word is nog maar de vraag, maar kan mijns inziens zeker geen kwaad om daar verder op in te gaanquote:Op vrijdag 19 maart 2010 17:33 schreef Haushofer het volgende:
Gisteravond nog met em uit eten geweest met de nodige discussie erbij, en hij had een interessante kijk op snaartheorie. Zover ik het nu begrijp (maar ik kan er naast zitten) gelooft hij niet meer in fundamentele theorieën, en dus ook niet in snaartheorie als zijnde fundamenteel. Het feit dat snaartheorie bijvoorbeeld gravitonen beschrijft vergelijkt hij met het feit dat drukverschillen in materialen gekwantiseerd kunnen worden via fononen, maar deze fononen zijn ook geen fundamentele deeltjes; het is een effectieve beschrijving. Hoewel snaartheorie dus wel UV-compleet claimt te zijn zou het dan toch ook nog steeds een effectieve theorie blijven. Uiteindelijk lijkt het erop dat hij het entropische principe voor alle krachten wil gaan toepassen.
Ik kreeg het idee dat het Verlinde meer te doen is om een soort paradigmaverschuiving teweeg te brengen; we zouden dan anders over krachten moeten gaan nadenken. Hij vergeleek het met het feit dat de Broglie op een gegeven moment ook poneerde dat het dualiteitsverschijnsel niet alleen voor fotonen opgaat, maar voor alle deeltjes. Dat is uiteindelijk een erg belangrijk aspect van kwantummechanica geworden, hoewel het op het moment dat de Broglie het invoerde met veel scepsis werd ontvangen (ik geloof dat zelfs Einstein tussenbeide moest komen om de leescommissie van de Broglie's proefschrift te overtuigen van de relevantie). Het "probleem" hiermee is natuurlijk dat het op een gegeven moment wel verschillen moet gaan opleveren met de huidige beschrijvingen, anders weet je wetenschappelijk niet wat je aan zo'n nieuw denkkader hebt. Dus zolang het niet concreter wordt is het moeilijk om er een goed oordeel over te geven.
Ik ben erg benieuwd naar zijn eigen concrete toepassingen op het gebied van kosmologie. Verlinde zag overeenkomsten tussen zijn theorie toegepast op de Sitter ruimtetijden en MOND.
Een kernbegrip in dit alles is dat ruimtetijd "emergent" is, wat hier wordt toegelicht. Zal me er binnenkort es wat in verdiepen.Nu eerst weekend
Tja de natuur is een grote analoge bagger intelligent design gestructureerde chaos in structuren vallende chaos, daar hoef je enkel fok voor te lezen wil je dat gaan denken. Sommige aspecten lijken digitaal, maar zijn het niet.quote:Gisteravond nog met em uit eten geweest met de nodige discussie erbij, en hij had een interessante kijk op snaartheorie. Zover ik het nu begrijp (maar ik kan er naast zitten) gelooft hij niet meer in fundamentele theorieën, en dus ook niet in snaartheorie als zijnde fundamenteel.
Dank voor deze mooie update 'from the horse's mouth'. Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat en of Verlinde met toetsbare voorspellingen gaat komen.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 17:33 schreef Haushofer het volgende:
Gisteravond nog met em uit eten geweest met de nodige discussie erbij, en hij had een interessante kijk op snaartheorie. Zover ik het nu begrijp (maar ik kan er naast zitten) gelooft hij niet meer in fundamentele theorieën, en dus ook niet in snaartheorie als zijnde fundamenteel. Het feit dat snaartheorie bijvoorbeeld gravitonen beschrijft vergelijkt hij met het feit dat drukverschillen in materialen gekwantiseerd kunnen worden via fononen, maar deze fononen zijn ook geen fundamentele deeltjes; het is een effectieve beschrijving. Hoewel snaartheorie dus wel UV-compleet claimt te zijn zou het dan toch ook nog steeds een effectieve theorie blijven. Uiteindelijk lijkt het erop dat hij het entropische principe voor alle krachten wil gaan toepassen.
Ik kreeg het idee dat het Verlinde meer te doen is om een soort paradigmaverschuiving teweeg te brengen; we zouden dan anders over krachten moeten gaan nadenken. Hij vergeleek het met het feit dat de Broglie op een gegeven moment ook poneerde dat het dualiteitsverschijnsel niet alleen voor fotonen opgaat, maar voor alle deeltjes. Dat is uiteindelijk een erg belangrijk aspect van kwantummechanica geworden, hoewel het op het moment dat de Broglie het invoerde met veel scepsis werd ontvangen (ik geloof dat zelfs Einstein tussenbeide moest komen om de leescommissie van de Broglie's proefschrift te overtuigen van de relevantie). Het "probleem" hiermee is natuurlijk dat het op een gegeven moment wel verschillen moet gaan opleveren met de huidige beschrijvingen, anders weet je wetenschappelijk niet wat je aan zo'n nieuw denkkader hebt. Dus zolang het niet concreter wordt is het moeilijk om er een goed oordeel over te geven.
Ik ben erg benieuwd naar zijn eigen concrete toepassingen op het gebied van kosmologie. Verlinde zag overeenkomsten tussen zijn theorie toegepast op de Sitter ruimtetijden en MOND.
Een kernbegrip in dit alles is dat ruimtetijd "emergent" is, wat hier wordt toegelicht. Zal me er binnenkort es wat in verdiepen.Nu eerst weekend
Eerste zin:quote:Op donderdag 1 april 2010 09:39 schreef Haushofer het volgende:
Nou, Smoot heeft weer een artikeltje:
Go with the flow. Ben benieuwd of het begrijpelijker is dan voorgaande.
Deze retorische vraag deed mijn hart natuurlijk meteen sneller kloppen. Zie bijv. deze post eerder in dit draadje: Holographic Hot Horizons ...quote:IV. WHY IS TEMPERATURE PROPORTIONAL TO THE CURVATURE?
When one looks at it, it seems that having the temperature proportional to the curvature
of space time is a strange thing. Why too does the number of states available vary inversely
to the curvature? We have entropy proportional to the inverse of the curvature (S ~ R2)
and temperature proportional to the curvature (T ~ 1/R2) so that the product is a constant
for a fixed enclosed energy.
Wat je beschrijft is het zelfde dat gebeurd als twee waterstof atomen in een covalente binding terecht komen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:05 schreef Agno het volgende:
Feit blijft natuurlijk dat de allerlaagste entropiereductie bereikt wordt als de massa's volledig samensmelten (dan overlappen namelijk alle rode lijnen in alle richtingen). Dat is wat zwarte gaten graag doen. Alle nabije massa opslokken om daarmee de entropiereductie van de totale massa te minimaliseren.
Mastertje,quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:19 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Wat je beschrijft is het zelfde dat gebeurd als twee waterstof atomen in een covalente binding terecht komen.
[ afbeelding ]
Ik zie massa's niet een eindje uit elkaar zweven, is dit wel het geval voor zwarte gaten?
Ik heb helaas op dit moment niet de tijd om je hele verhaal aandachtig door te lezen wegens eigen onderzoek, maar hiervoor zou je es naar het equivalentieprincipe kunnen kijken. Kijk es vanaf pagina 97 (begin hoofdstuk 4) van Sean Carroll's lecturenotes over algemene relativiteit. Dit gedeelte is vooral conceptueel en gaat hier wat dieper op in. Misschien heb je er wat aan.quote:Op dinsdag 13 april 2010 00:29 schreef Agno het volgende:
Massa is dus een eigenschap van materie of energie, die de weerbarstigheid tegen verandering in beweging aangeeft.
quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met deze notes heb ik de eerste stappen gezet in de wondere wereld van de ART![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |