Ah, dat was het tentamen waar je laatst over klaagde? Met allemaal mediation theorien en god weet wat nog meer?quote:Op woensdag 30 december 2009 20:57 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Nou, ik denk dat ik niet zo'n hoog punt voor procesrecht heb, maar dat komt omdat ze het tentamen voor naar ik schat) 60% aan mediationvragen en andere ADR-schtige onzin hadden volgepropt.
Ja hoor. Had van jou alleen wel iets over faillissement verwacht.quote:
Ik doe de master strafrecht.quote:Op woensdag 30 december 2009 21:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ah, dat was het tentamen waar je laatst over klaagde? Met allemaal mediation theorien en god weet wat nog meer?
Maar dan nog twijfel ik er niet aan dat "echte" civilisten pur sang meer weten van procesrecht dan bescheiden notarielen/fiscalisten als ik.
Ja, maar ik schaar iedereen die niet onder notarieel, fiscaal en bestuursrecht valt onder civilistenquote:Op woensdag 30 december 2009 21:04 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik doe de master strafrecht.![]()
Maar ik vind verbintenissen/overeenkomsten ook wel leuk. Ik probeer nu ook arbeidsrecht als extra vak in januari te doen, al is dat tevens vanwege die overname waar ik het over had.
Nee, ik probeer dat soort vragen/mensen niet te belasten met een weldaad aan informatie (waarvan ze een groot deel toch niet kunnen gebruiken)quote:Op woensdag 30 december 2009 21:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ja hoor. Had van jou alleen wel iets over faillissement verwacht.
Ik heb trouwens de nieuwste druk van BPR van Stein/Rueb en daarin gebruiken ze nu "conservatoor". Ik denk ik meld het even (zonder reden anders dan dat ik anders bang ben dat hier gedacht wordt dat ik het per ongeluk zo schrijf).
Op de UvT is het eigenlijk toch maar 3 ECTS. Het vak is 6 ECTS, met drie WC's aan BPR en drie WC's aan ADR (wat een afkortingen in één zin trouwens).quote:Op woensdag 30 december 2009 21:09 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, maar ik schaar iedereen die niet onder notarieel, fiscaal en bestuursrecht valt onder civilisten. Daarmee bedoel ik te zeggen dat jullie procesrecht (veel) uitgebreider behandelen dan wij, dat moet ook wel denk ik.
[..]
Hmm, bij ons was het een 6 of 7 ECTS vak in het 2e jaar. Maar de civilisten/strafrecht mensen krijgen dan uiteraard nog strafprocesrecht (dat ook kan samenlopen met burgerlijk procesrecht?) en de civilisten krijgen uberhaupt in hun vakken volgens mij meer vraagstukken m.b.t. procesrecht, althans het is meer geintegreerd.quote:Op woensdag 30 december 2009 21:17 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Op de UvT is het eigenlijk toch maar 3 ECTS. Het vak is 6 ECTS, met drie WC's aan BPR en drie WC's aan ADR (wat een afkortingen in één zin trouwens).
Ik heb daar ook al over geklaagd bij de (online) evaluatie. BPR is een verplicht onderdeel van het civiel effect, en ik vind dat je dat niet zomaar even kunt uithollen omdat er toevallig een paar professoren/docenten rondlopen die geïnteresseerd zijn in ADR. Dan moeten ze dat maar in een ander vak gieten/integereren, of BPR/ADR een 9 ECTS-vak maken of zo....
[/rant]
Eerlijk? Bijna alles. Op de universiteit leer je de basis en die pas je toe op casusposities die precies passen. In de praktijk moet je maar zien hoe je casus uitvalt en welke rechtsregels je gaat toepassen. Er is 1000 keer meer jurisprudentie dan je je kunt voorstellen en die kan allemaal op jouw casus van toepassing zijn. Er is zelden maar 1 goed antwoord, veel meer wegen kunnen naar Rome leiden. Van heel veel wetsartikelen - ja zelfs uit het BW - blijk je nog nooit gehoord te hebben. Er zijn opeens allerhande wetten en regelingen van toepassing in de zaak waar je mee te maken hebt, waarvan je niet eens wist dat ze bestonden, laat staan dat je er wat mee kon, etc etc.quote:Op woensdag 30 december 2009 20:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat weet iemand na de studie dan nog niet van het recht, wat je toch nog nodig hebt als je gaat werken?
Fantastischquote:Op woensdag 30 december 2009 21:31 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Eerlijk? Bijna alles. Op de universiteit leer je de basis en die pas je toe op casusposities die precies passen. In de praktijk moet je maar zien hoe je casus uitvalt en welke rechtsregels je gaat toepassen. Er is 1000 keer meer jurisprudentie dan je je kunt voorstellen en die kan allemaal op jouw casus van toepassing zijn. Er is zelden maar 1 goed antwoord, veel meer wegen kunnen naar Rome leiden. Van heel veel wetsartikelen - ja zelfs uit het BW - blijk je nog nooit gehoord te hebben. Er zijn opeens allerhande wetten en regelingen van toepassing in de zaak waar je mee te maken hebt, waarvan je niet eens wist dat ze bestonden, laat staan dat je er wat mee kon, etc etc.
Alle afstudeerders die net beginnen met werken komen vol goede moed binnen en denken dat ze heel wat weten. Dat is over het algemeen na een dag, een week, een maand maximaal wel voorbij. Het recht is veel en veel groter en complexer dan je nu kunt overzien.
-edit- En wat Maharbal zegt
Hoe snel had je het gevoel te verzuipen in onkunde, of is dat niet iets dat gebeurt?quote:Op woensdag 30 december 2009 21:31 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Eerlijk? Bijna alles. Op de universiteit leer je de basis en die pas je toe op casusposities die precies passen. In de praktijk moet je maar zien hoe je casus uitvalt en welke rechtsregels je gaat toepassen. Er is 1000 keer meer jurisprudentie dan je je kunt voorstellen en die kan allemaal op jouw casus van toepassing zijn. Er is zelden maar 1 goed antwoord, veel meer wegen kunnen naar Rome leiden. Van heel veel wetsartikelen - ja zelfs uit het BW - blijk je nog nooit gehoord te hebben. Er zijn opeens allerhande wetten en regelingen van toepassing in de zaak waar je mee te maken hebt, waarvan je niet eens wist dat ze bestonden, laat staan dat je er wat mee kon, etc etc.
Alle afstudeerders die net beginnen met werken komen vol goede moed binnen en denken dat ze heel wat weten. Dat is over het algemeen na een dag, een week, een maand maximaal wel voorbij. Het recht is veel en veel groter en complexer dan je nu kunt overzien.
-edit- En wat Maharbal zegt
Inderdaad heel erg herkenbaarquote:Op woensdag 30 december 2009 21:34 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Fantastisch. Zo ervaarde ik de eerste paar weken van m'n werken op een kantoor precies haha.
Dat heeft denk ik ook grotendeels te maken met het feit dat een heel groot deel van de vragen in WGR gaat over verbintenissenrecht, en laat dat nou vol zitten met open normen als "redelijke termijnen" "r&b" etc. Dan is het vaak lastig om, zonder alle omstandigheden van het geval te kennen, een oordeel te vellen. Maar ik snap inderdaad wat je bedoelt. Vooral bij de open normen ga je nog wel eens twijfelen.quote:Op woensdag 30 december 2009 21:37 schreef Bartaz het volgende:
Sowieso, als je denkt dat je veel weet, pak eens een willekeurig topic uit de WGR lijst met iemand die een probleem heeft. Soms is het makkelijk op te lossen omdat het een typisch studievraagstuk is, maar vaak zijn er zoveel bijkomende omstandigheden dat je merkt dat je niet alles (zeker) weet.
Je wordt gewoon heel snel heel hard met je neus op de feiten gedrukt, dan moet je accepteren dat je onderaan een lange lange ladder staat en langzaam gaan klimmen. Het ligt aan jezelf hoe lang het acceptatie- en verwerkingsproces duurtquote:Op woensdag 30 december 2009 21:34 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Hoe snel had je het gevoel te verzuipen in onkunde, of is dat niet iets dat gebeurt?
Goederenrecht vind ik opzich wel leuk, maar ik heb even een moment nu waarop ik serieus de onderliggende vordering niet kan zien.quote:Tijdens het bestuderen van het arrest Sogelease kwam bij mij een vraag op.
In dat arrest ging het om een Sale-and-lease-back constructie en om de vraag of dit een fiduciaire overdracht ging.
In zijn arrest bepaalt de Hoge Raad dat er geen sprake is van art. 3:84, lid 3 BW als het doel van de constructie is om het goed uiteindelijk te doen overgaan op de verkrijger.
In de hierboven genoemde constructie verkoopt A een goed aan B. B geeft het goed vervolgens in gebruik bij A tegen een vergoeding. Als is bedongen dat B in het geval van wanprestatie van A de gebruiksovereenkomst kan ontbinden en weer met zijn goed kan doen wat hij of zij wil, dan is volgens de Hoge Raad sprake van een daadwerkelijke overdracht die niet in strijd is met 3:84, lid 3. Als echter in de overeenkomst is opgenomen dat in geval van wanprestatie van A B slechts het goed mag executeren en het overschot aan A moet overdragen, dan is er wel sprake van strijd met 3:84, lid 3.
So far so good hoop ik dan, maar nu komen mijn vragen:
1) Welk overschot wordt hier op gedoeld? Het overschot na....?
2) Als er sprake is van wanprestatie en B moet het overschot overdragen, ter verzekering van welke vordering is het goed dan uiteindelijk overgedragen? Ik heb moeite met het zien van de onderliggende vordering. Gaat het er dan om dat het goed dan slechts aan B is overgedragen ter verzekering van betaling van de gebruiksvergoeding van A aan B? Nogmaals, ik snap dus vooral niet voor welke vordering er hier nou een (niet toegestane) zekerheid wordt gesteld.
Heb ik gedaan ja...quote:Op donderdag 31 december 2009 00:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Heb je overal "art." voor- en "BW" achtergezet?
Het overschot na executie was duidelijk. Maar WELK overschot. Om een overschot te hebben moet er eerst iets zijn dat er vanaf moet worden getrokken (anders is er niks overquote:Op woensdag 30 december 2009 23:55 schreef Dr_Strangelove het volgende:
1) Het overschot na executie.
Even tussendoor: Stel ik koop een machine voor 100k en die verkoop ik (cp) aan jou, waarna ik 'm teruglease. Ik heb dus een schuld van 100k bij jou (omdat jij die eerste 100k gefinancierd hebt). Als ik die schuld niet kan afbetalen, dan kun jij die machine "uitwinnen". Als we contractueel afspreken dat het overschot (stel dat ik 50k heb afgelost en de machine 75k oplevert) naar mij terugvloeit, is er in feite sprake van een overdracht tot zekerheid aan jou. Als we afspreken dat de machine daadwerkelijk in jouw vermogen terugvalt bij wanprestatie van mij dan is dat niet het geval.
2) In ons geval ter verzekering van de vordering van de koop van de machine (die ik daarna verkoop en weer teruglease). Maar ik denk dat dit in principe tot "verzekering" van elke vordering kan, als de machine maar daadwerkelijk in jouw vermogen terugvalt en niet een verkapt pandrecht is.
Ik heb m'n post intussen ook ge-edit.quote:Op donderdag 31 december 2009 00:18 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het overschot na executie was duidelijk. Maar WELK overschot. Om een overschot te hebben moet er eerst iets zijn dat er vanaf moet worden getrokken (anders is er niks over). Wat moet er vanaf worden getrokken?
Je bedoelt dus dat jij de machine hebt gekocht van geleend geld van mij? Allejezus, hoe heb ik over zoiets simpels heen kunnen lezen in dat arrest.
Mijn dank is groot.
edit: Dan kom ik toch op iets anders. Wat als die machine gewoon van jou was, afbetaald en wel. Je wilt liquide middelen dus je verkoopt de machine aan mij, en least het weer terug. Dan kom ik volgens mij weer bij mijn zelfde vraag uit (ik heb soms van die momenten waarop ik serieus niks meer zie: dit is er één)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |