Maar in een goede laag vet tot glazig gaat toch prima?quote:Op zondag 27 december 2009 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Knof kan je wel stoven, maar je moet heb niet bruin braden, dan wordt ie idd bitter.
Dus pas toevoegen na het blussen met een vloeistof dan kan er niets misgaan
Heeft dus niet wat met de tijd te maken, maar met hoe bruin je ze bakt.
Ik heet geen Piet, maar 180 graden lijkt me een prima temperatuur om te voorkomen dat ze al te vet worden.quote:Op zondag 27 december 2009 22:57 schreef botterfly het volgende:
Ik heb het in de search gegooid en die vond niets!
Piet weet jij wat de temperatuur moet zijn van oliebollenvet?
Ik kwam een tijdje geleden eindelijk een koekenpan tegen zoals mijn oma die altijd had: van zwaar staal, met een wafelbodem. Meteen gekocht en hij bevalt erg goed. Hij is van het merk Habonne en is hier te bewonderen bij kookpannenservice.nl (waar ze trouwens ook prachtige messen van o.a. Robert Herder hebben). Ze zijn er ook in duurzame anti-aanbak uitvoering, maar ik wilde juist een pan die je flink kunt opstoken. Zo'n zware pan met dikke bodem reageert inderdaad trager op temperatuurveranderingen, maar als ik bv. een stuk vlees niet langer wil laten bakken, steek ik er gewoon een dunne houten spatel onder tot de pan koeler is en ik het vlees veilig wat kan laten nagaren. Die wafelbodem heeft allemaal kleine putjes, officieel om 'vetarm' te kunnen bakken, maar volgens mij heeft het ook een soort antiaanbak-effect. Het plakt in ieder geval veel minder dan een gewone stalen bodem.quote:Op zondag 20 december 2009 20:36 schreef piepster het volgende:
Maar met een gietijzeren koekenpan kan je de temperatuur toch niet zo snel regelen? Hoe doe je dat dan?
Geen Piet maar wel bedankt!quote:Op zondag 27 december 2009 23:05 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik heet geen Piet, maar 180 graden lijkt me een prima temperatuur om te voorkomen dat ze al te vet worden.
Geen dank en als het nog beter kan corrigeert de meester me vast wel.quote:
In de koelkast? Als er geen ei in zit een dag of 2 schat ik.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:42 schreef DarkElf het volgende:
hoelang kun je een zelfgemaakte dressing eigenlijk bewaren? Heb net een heerlijke dressing gemaakt met yoghurt/olie/peper en zout/ rode wijnazijn/ mosterd, tabasco en mierikswortel... Voor vanavond maar ik heb wrs te veel dus vroeg mij af hoe lang ik het in het potje kan laten in de koelkast (ik mix altijd in potjes, is zo handig)
3 graden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ligt er natuurlijk ook aan hoe koud je koelkast staat.
Portioneren en invriezen?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:44 schreef Fogel het volgende:
Ik ga morgen een hele ossehaas halen (2-2,5 kg), maar aangezien we maar met 3 volwassenen zijn is het zelfs voor een enorme vleesliefhebber als ikzelf toch wat veel om een portie van ca 700 gram te serveren per persoon
Een deel snij ik gewoon in stukken van ca 300-350 gram om die vervolgens (uiteraard na het op kamertemperatuur laten komen) even dicht te schroeien en dan te verorberen. Maar, wie heeft er tips wat ik met de rest kan doen?
Nah, portioneren en invriezen is saaiquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Portioneren en invriezen?
Dun uitsnijden en met citroensap en walnotenolie op wat rucola en Parmezaanse kaas?
met een mes fijnhakken en als tartaar serveren? Ook lekker op brood de volgende dagquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:52 schreef Fogel het volgende:
[..]
Nah, portioneren en invriezen is saai
Ik heb helaas geen snijmachine, dus een goede carpaccio er van maken gaat lastig worden, maar inderdaad wel een goed alternatief.
Rollades hoef je niet te kruiden, die zijn gekruid (de reden waarom ik ze niet koop btw)quote:Op woensdag 30 december 2009 14:02 schreef Omnifacer het volgende:
Beste Piet,
Zou ik nog iets kunnen vragen? Ik heb voor morgenavond een mooi stukje kiprollade gekocht, en die wilde ik graag braden en opdienen met wortel, ui, paprika en salami. Zou je die gewoon bij de kip in de pan gooien tijdens het braden? Ik vroeg me ook af: op welke manier kan ik de rollade zelf wat smaak meegeven? Marineren gaat een beetje lastig... Kan ik hem bijvoorbeeld insmeren met kruiden voor het braden?
Sorry maar ik ben een fraaie kookn00b
Het klinkt echt verrukkelijkquote:Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rollades hoef je niet te kruiden, die zijn gekruid (de reden waarom ik ze niet koop btw)
Beste wat je kan doen, als je dat lekker vind, is een grote ovenschaal of bakblik nemen en daar je wortel, ui, paprika en salamie op doen, aardappels erbij, spekkies.Wat grof zeezout erover, peper, hier en daar wat knoflooktenen, takje rozemarijn.
Braad de kiprollade aan in een koekepan en als ie mooi bruin is de ovenschaal in en dan in de oven bij 175 graden.
na, dat wordt dan een prutje.quote:Op woensdag 30 december 2009 20:10 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Het klinkt echt verrukkelijk, ik ben alleen vergeten te zeggen dat ik nog geen oven heb (net verhuisd)
Is het allicht een idee om de rollade eerst aan de braden in die koekepan en hem daarna in de braadpan bij de rest van de ingredienten te doen?
Thanks
Zeker. Of denk je dat ik die gesneden groente ook bijvoorbeeld de laatste 10 a 15 minuten mee zou kunnen braden met de kip?quote:Op woensdag 30 december 2009 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
na, dat wordt dan een prutje.
Rollade in de braadpan braden en de aardappels bakken, en de groente wokken een idee?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 30 december 2009 20:19 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Zeker. Of denk je dat ik die gesneden groente ook bijvoorbeeld de laatste 10 a 15 minuten mee zou kunnen braden met de kip?Dat kan ook, beter wat te kort dan te lang trouwens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Jep, en verse rozemarijn, pommes d'Almange noemen ze dat in frankrijkquote:Op woensdag 30 december 2009 20:21 schreef krakkemieke het volgende:
Eventueel spek en ui met de aardappels meebakken?
OK, thanks voor de uitleg en een prettige jaariwsseling! Ik zal hier laten weten hoe het gegaan isquote:Op woensdag 30 december 2009 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan ook, beter wat te kort dan te lang trouwens.
Ja, sorry, mijn Frans is uitstekend, maar met de taal heb ik problemen.quote:Op woensdag 30 december 2009 20:50 schreef krakkemieke het volgende:
Piet, bedoel je pommes d'allemagne?
Ach, ik kan weer heel goed grieksquote:Op woensdag 30 december 2009 22:34 schreef krakkemieke het volgende:
Och Piet, ik spreek frans omdat ik het woord truc, dinges ken...
Het roken is niet het probleem, het is gezouten en gedroogd, dus als je het als normaal buikspek wilt klaarmaken moet je het eerst een 24 uur in water leggen om het zout er uit te krijgenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:21 schreef Erasmo het volgende:
Piet,
Ik wil deze week een lekker stuk buikspek braden, alleen had de slager enkel nog de gerookte variant. Is dit een probleem en moet ik hier rekening mee houden met het braden?
Zou dat niet doen, eerst het zout weg, en bij je marinade daarna geen zout gebruikenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:34 schreef Erasmo het volgende:
Ok dan leg ik hem straks in een bakje in de koelkast![]()
Kan ik hem ipv in het water gelijk in de marinade leggen?
quote:Op woensdag 16 december 2009 21:53 schreef RobinOok het volgende:
Ik kom niet vaak bij een slager. En als ik er wel kom geloof ik niet dat ik gauw/makkelijjk zou vragen om een nieuw stuk sucade af te snijden als ie lappies had liggen. Ik ben niet zo van het vragen in winkels.
Oh, op zeker niet van de toko's! Haha, als je daar iets vraagt is het meestal "hebben we niet". Ongeacht je vraag.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 19:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]Hoe kom je dan achter al die info voor je tokowijzer?
Ik wacht nog steeds op een search engine waar je een foto van een willekeurig product / groente / fruit kunt invoeren en die je vervolgens precies vertelt wat dat is.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 19:55 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oh, op zeker niet van de toko's! Haha, als je daar iets vraagt is het meestal "hebben we niet". Ongeacht je vraag.Maar dat geeft niet, genoeg boeken en internet is een onuitputbare bron.
Kook de pasta niet zo gaar?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 19:50 schreef DonJames het volgende:
Ik had laatst een pastasaus gemaakt met gepelde tomaten, room, citroensap en wat knoflook. Erg lekker bij de versgemaakte (niet zelfgemaakte..) tagliatelle, maar ik mis wat structuur (de '" stukjes", het is me iets te glad)![]()
Wat is volgens jou het missende ingrediënt? Het moet iets vegetarisch zijn (maar geen ui), en het mag de wat romige tomaten/citroensmaak niet verpesten. Suggesties voor het verbeteren van m'n saus van harte welkom!
Gek idee, maar er zijn prachtige boeken met fotos van allerlei tropisch fruit en groente.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds op een search engine waar je een foto van een willekeurig product / groente / fruit kunt invoeren en die je vervolgens precies vertelt wat dat is.
Hehe, nee, die tokomedewerkers komen vaak niet verder dan 'ik niet beglijp'.
Echt?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kook de pasta niet zo gaar?
Wil je korreligheid? Wat dacht je van geroosterd grof broodkruim, dat deden arme italianen vroeger bij gebrek aan kaas.
Ik ben bang van wel, maar het is het proberen waard.quote:Of wat dacht je van blaadjes spinazie (geen prut zoals a la creme, maar blaadjes)
Deze hebben echter waarschijnlijk teveel smaak voor je?
Kan ik ook nog proberen, maar de saus moet ook weer niet te vol van smaak worden. Daarom is die citroen erdoor nou juist zo lekker!quote:Of wat ricotta (niet meekoken, vlak voor het serveren toevoegen)
Dat lijkt mij een hele goeie, ga ik zeker proberenquote:Ik zou het broodkruim proberen, neem een paar sneden brood en snij die aan kleine stukjes en rooster die in een dikke koekenpan met een beetje olijfolie.
Mensen waren vroeger erg arm, jaquote:
Precies.quote:[..]
Ik ben bang van wel, maar het is het proberen waard.
[..]
Kan ik ook nog proberen, maar de saus moet ook weer niet te vol van smaak worden. Daarom is die citroen erdoor nou juist zo lekker!![]()
[..]
Dat lijkt mij een hele goeie, ga ik zeker proberenIk neem aan dat je het de stukjes vrij klein snijdt, omdat het anders croutons worden?
Google goggles kan datquote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds op een search engine waar je een foto van een willekeurig product / groente / fruit kunt invoeren en die je vervolgens precies vertelt wat dat is.
Hehe, nee, die tokomedewerkers komen vaak niet verder dan 'ik niet beglijp'.
I know en die vind ik ook erg tof.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek idee, maar er zijn prachtige boeken met fotos van allerlei tropisch fruit en groente.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |