abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75410288
Het kleine babietjestopic (0-6 maanden) deel 7

Kleine babietjes

14 juni 2009: Max en Tygo, zonen van mikoxx
20 juni 2009: Graeme James, zoon van Tessie
09 juli 2009: Finn, zoon van Flower-Ti-Amo
12 juli 2009: Thijs, zoon van McLaura
*** 20 juli 2009: Senna, dochter van miss_sly en het_fokschaap ***
25 juli 2009: Dewi, dochter van Urla
01 augustus 2009: Timo Ruben, zoon van Chan
03 augustus 2009: Iris, dochter van Nijna
07 augustus 2009: Roy, zoon van Bar
08 augustus 2009: Willow, dochter van Innepin
23 augustus 2009: Thomas, zoon van Ca.ra
*** 23 augustus 2009: Evi Mare, dochter van DuchessX en Juup©***
*** 24 augustus 2009: Oscar Morrison, zoon van Brighteyes en Stinkie ***
25 augustus 2009: Amélie, dochter van Huuphuup
27 augustus 2009: Toby Benjamin, zoon van Kersjes
30 augustus 2009: Dorien, dochter van Hi_flyer en Bromfly_er
31 augustus 2009: Lena, dochter van Poppedein
11 september 2009: Lars, zoon van XXXKarinXXX
11 september 2009: Moha, van Zwartemarktplaats
17 september 2009: Esmee, dochter van stiemie
20 september 2009: Lotte, dochter van Linda2205
23 september 2009: Lente, dochter van Ssserpente
27 september 2009: Rocker, zoon van RockabeIIa
28 september 2009: Driekus, zoon van mefke79
29 september 2009: Xeentje, dochter van Xenia
02 oktober 2009: Alexa, dochter van Takkembah
08 oktober 2009: minisproetje, dochter van sproet-je
12 oktober 2009: Isabeau, dochter van sorbootje
19 oktober 2009: Jochem Tobias Aaron, zoon van Troel en Bert
22 oktober 2009: Niels, zoon van Twinkly
06 november 2009: Xandy, dochter van lunastar
13 november 2009: Ivan, zoon van Claudia_x
16 november 2009: Thomas, zoon van Aoraki
24 november 2009: Stef, zoon van Incantrix
27 november 2009: Ties, zoon van Ziggyziggyziggy
05 december 2009: Evie Elleke, dochter van Beessie-Jen

*** vermeldingen zijn officiele fokbaby's
(Een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar de ouders elkaar hebben leren kennen op/door Fok

[ Bericht 52% gewijzigd door BE op 08-12-2009 15:12:58 ]
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_75410302
idd bij geblokkeerde users.
Wist niet eens dat die optie er was, en heb het ook echt niet bewust gedaan hoor Bar
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_75410326
ben niet boos op je hoor
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_75410334
Gaat iedereen pm'n zit het topic vol

Araoki, ik heb Driekus hier in een slaapzak van de hema liggen, badstof en zonder mouwen. En dan een shirtje met lange mouwen, een romper. Eroverheen gaan een laken en een hoesje van katoen met daarin een dun dekentje (niet dubbelgevouwen). Het enige lastige is dat Driekus zo koude handen krijgt, maar de rest voelt altijd lekker warm. Die slaapzakken hebben ze al vanaf maatje 50. Die dikke slaapzakken lijken me zo warm of ligt dat aan mij? Leg je je kindje dan zonder deken in bed ofzo?

Nou, prikjes zijn wel gewoon gezet. Hij heeft geen koorts, longen waar schoon en het is echt alleen zijn neusje. De arts vond het dan wel verantwoord en ik dus ook Voor de rest goedgekeurd, op de heupjes na. Een beentje is wat stijver, waarschijnlijk door de voorkeurshouding. Maar nou moeten we de volgende afspraak weer naar de arts en kijken ze dan of ie naar het ziekenhuis verwezen wordt voor een echo. En flink gegroeid, 5995 gram en volgens hun meetding 61 cm. Die cm geloof ik niet echt, wij komen hier thuis op zeker 2 cm meer.

Be, raar he dat Oscar dan soms ineens niet wil. Wie weet kan de osteopaat er inderdaad nog wat mee, ik hoop het!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_75410370
Welk modje had er zo'n haast dat ie me niet eens af laat maken waar ik mee bezig was
  dinsdag 8 december 2009 @ 15:15:00 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_75410407
Als ze een dik slaapzakje hebben kunnen ze idd zonder dekentje liggen. Sommige kinderen zijn zo beweeglijk.
Maar ik vind het idee van een dekentje altijd wel fijn.

Opgelost!

Sorry MeNicole, ik dacht dat je al klaar was...
pi_75410478
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:15 schreef Brighteyes het volgende:
Als ze een dik slaapzakje hebben kunnen ze idd zonder dekentje liggen. Sommige kinderen zijn zo beweeglijk.
Maar ik vind het idee van een dekentje altijd wel fijn.

Opgelost! [ afbeelding ]

Sorry MeNicole, ik dacht dat je al klaar was...
Nee was nog met de link bezig. Maar tis je vergeven
pi_75410479
Lars ligt in een bakerzakje, ook handig voor koude handjes! Al is dat natuurlijk niet het doel van de bakerzak, maar wel een mooie bijkomstigheid.

Mooi gewicht zeg Mefke! Dat gaat Lars niet redden. Zal hem morgen op het cb ook even weer laten wegen. Heb een gesprek met de wvk over hoe nu verder met de voeding.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_75410619
Karin, ik vond het ook erg veel hoor, dat gewicht van Driekus. Maar ja, met die lengte erbij zie je het nauwelijks. Hij heeft nog steeds amper spekjes. Wel een vierkante kop volgens mijn vader (en dan tegen mij: had jij ook op die leeftijd. Bedankt pap). Ik hoop dat je gewoon een verwijzing krijgt voor die voeding, dit lijkt me een duidelijk gevalletje toch?

Wij mogen trouwens hypo-allergeen afbouwen naar gewoon. Ze verwacht niet dat het invloed heeft op eczeem en als dat wel zo is, dan komt het toch wel als ie ouder is. Ik kijk wel of het gaat, zo niet, dan weer naar de hypallergeen voeding.
pi_75410688
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:18 schreef bodpa09 het volgende:
Chan, onze M (een jaar) had vrijdag ook een oorontsteking in beide oortjes, 40 graden koorts, die niet zakte met paracetamol. Hij wilde alleen nog maar op me liggen, af en toe een lachje, af en toe een hapje fruiithap/appelmoes, maar vooral veel drinken. Meer niet. Vochtig washandje op zijn hoofd vond ie fijn.

Vrijdagavond begonnen met antibiotica, zaterdagmorgen liep ie al weer vrolijk rond. Super spul.
Dat klinkt als een fijn vooruitzicht! Timo wilde juist helemaal niet meer drinken, maar sinds hij de 1e dosis antibiotica, een keer paracetamol en twee keer neusspray heeft gehad vandaag ligt hij zowaar heerlijk fanatiek te spelen in zn wipstoel
Ik twijfel alleen nog een beetje of ik hem morgenochtend wel of niet naar het kdv breng, ik heb een afspraak met de diëtiste en het zou handig zijn als ik dan mn handen vrij heb... maar ik wil het arme schaap daar ook niet ziek heenbrengen..
pi_75410691
Als de verhouding maar goed is!
een vierkante kop??? foto?
pi_75410760
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:22 schreef Chan het volgende:

[..]

Dat klinkt als een fijn vooruitzicht! Timo wilde juist helemaal niet meer drinken, maar sinds hij de 1e dosis antibiotica, een keer paracetamol en twee keer neusspray heeft gehad vandaag ligt hij zowaar heerlijk fanatiek te spelen in zn wipstoel
Ik twijfel alleen nog een beetje of ik hem morgenochtend wel of niet naar het kdv breng, ik heb een afspraak met de diëtiste en het zou handig zijn als ik dan mn handen vrij heb... maar ik wil het arme schaap daar ook niet ziek heenbrengen..
is maar eventjes dan denk ik? Miss wel even goeie afleiding, mits hij wat opgeknapt is natuurlijk
  dinsdag 8 december 2009 @ 15:24:42 #13
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_75410767
mama's, hoeveel dekentjes hebben jullie eigenlijk?
Is 1 voldoende of moet je er 2 hebben?
pi_75410812
ik heb er eentje die dubbel in een hoes zit
pi_75410853
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:24 schreef Asyniur het volgende:
mama's, hoeveel dekentjes hebben jullie eigenlijk?
Is 1 voldoende of moet je er 2 hebben?
Ik heb er 2. Voor het geval de ene ondergespuugd word ofzo. En leander heeft heel soms ze ook alle 2 over!
pi_75410875
ja het zou hooguit 2 uur zijn alles bij elkaar.. Ik denk dat ik ze zo maar even bel om te overleggen

Asy ik heb 1 dekentje bij de wieg en 2 bij het ledikant... Alleen ik weet niet of het nodig is dat ik er 2 bij het ledikant heb, Timo heeft er nog nooit in gelegen.. Dus eigenlijk heb je niet zoveel aan mijn reactie
pi_75411110
Asy, 1 dekentje hier in een hoes en dan een lakentje erbij voor de wieg. Voor het ledikant hebben we er wel 2. Ik heb wel meer hoezen, maar dekentjes/hoezen worden hier niet zo snel vies, tis vooral het hoeslaken wat nogal eens sneuvelt door lekkende luiers of spugende Driekus. Die schade kun je trouwens prima beperken met een hydrofielluier die je dubbelvouwt en waar je dan een gewone luier tussen doet.
  dinsdag 8 december 2009 @ 15:34:28 #18
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_75411160
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:27 schreef Chan het volgende:
ja het zou hooguit 2 uur zijn alles bij elkaar.. Ik denk dat ik ze zo maar even bel om te overleggen

Asy ik heb 1 dekentje bij de wieg en 2 bij het ledikant... Alleen ik weet niet of het nodig is dat ik er 2 bij het ledikant heb, Timo heeft er nog nooit in gelegen.. Dus eigenlijk heb je niet zoveel aan mijn reactie
Nou ja, ik heb dus ook een wiegje en een ledikantje...
En de eerste tijd gaat harry in de wieg bij ons op de kamer, maar om nou helemaal niks in het ledikantje te leggen...
En inderdaad als ie er eentje volspuugt...

dank jullie wel!
  dinsdag 8 december 2009 @ 15:36:09 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_75411223
Chan, ik zou idd even overleggen. Is voor jou wel fijn als je je handen vrij hebt idd. En als hij nu echt al zo veel beter te pas is kan het weinig kwaad. Fijn dat het beter gaat.

Wij hebben 2 dekentjes. Idd voor als er eens eentje onder gespuugd wordt ofzo.
Oscar ligt in een bakerzakje (van fleece) met een dekentje en lakentje er losjes overheen.
Met alleen een romper aan in de bakerzak.
  dinsdag 8 december 2009 @ 15:54:11 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_75411922
Wij hebben drie dekentjes. Eentje voor op de camping, eentje in de wieg en eentje in het ledikant. Maar ook deze baby is een rare, het liefst alleen een lakentje
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75413433
Niels is snipverkouden, arm jochie, is de hele tijd aan het jammeren. Zijn eerste verkoudheid, mijlpaal! Gelukkig sliep hij wel in de sling.
Nou wilde ik zijn neusje uizuigen met zo'n geval maar er komen alleen harde snotjes uit. Klopt dat of doe ik iets verkeerd?
is zoutoplossing aan het kopen, we hebben op zich ook wel een pipetje in huis om zelf zoutoplossing in te maken, maar een pipet lijkt me zo'n gedoe bij zo'n kleintje.

Hij huilt trouwens niet meer zo als vorige week: krijzen na iedere voeding. Zou mijn dieet dan toch al effect hebben? Ik durf het niet te hopen.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_75413738
Twinkley, eerst zoutoplossing in de neus en daarna proberen iets eruit te krijgen met de neuspeer. En hier komt ook alleen het watersnot er echt uit.
Wie zei nou ook alweer dat prikken voor slaperige kindjes zorgen? Driekus zit al zeker een kwartier op mijn schoot te brullen, helemaal over zijn toeren. Ik ga em zo eens wat drinken geven (wel te vroeg maar ja, hij heeft vandaag zijn flessen niet helemaal leeg gedronken, dus het kan wel) en dan een zetpil. Arm jochie
pi_75414070
Och arme Driekus.. Timo wilde ook niet slapen hoor na zn prikjes, die was ook helemaal over zn toeren.. Maar een zetpil werkte wel super goed, daarna heeft hij toen heerlijk liggen slapen!

Timo mag morgen later dan gebruikelijk gebracht worden en na de afspraak kan ik hem ook meteen weer ophalen, ideaal Hij ligt nu lekker te slapen nadat hij nog best lang heeft gespeeld Ben benieuwd hoe het vanavond gaat..
pi_75414761
Ik zit hier alvast mee te lezen om goede ideeen en tips op te doen. Nu lees ik de vraag van Asy over de dekentjes, en hoor ik jullie praten over een hoes voor de deken. Bedoelen jullie dan een soort van dekbedovertrek?
pi_75415415
Huilmiddag
Fake it till you make it...
pi_75415526
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 17:25 schreef Nijna het volgende:
Huilmiddag
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_75415829
Nijna
NieuweUser, ik heb inderdaad zelf een soort van dekbedovertrekje gemaakt omdat ik geen mooie dekentjes kon vinden in de kleur die ik wilde. En dit mag wel gewoon, zo lang je er maar geen dekbed in doet.

Een fles was de truc...die ging vlotjes op en daarna moest er nog even tegen mama aangelegen worden (heeerlijk mama onderkwijlen en ondersnotteren). Nu ligt ie, zonder zetpil, in de box te spelen. Volgende keer geef ik die zetpil meteen na de prikjes, je mag er maar 1 per 6 uur en die wil ik nu graag 'bewaren' voor de laatste fles.
pi_75418706
Driekus heeft z'n zwembroek!

Dit is een maatje s er is ook nog xs, dus Martine, misschien is dat een idee? Ik heb ze gisteren besteld en vandaag binnen. Deze zit heel netjes strak rondom zijn beentjes en buikje. Ik had ook de maat groter besteld omdat ik twijfelde over de maat, maar die bewaar ik dan nu maar.
pi_75421405
Driekus, stoere vent! En nu maar zwemmen!
pi_75422543
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 17:39 schreef mefke79 het volgende:
Nijna
NieuweUser, ik heb inderdaad zelf een soort van dekbedovertrekje gemaakt omdat ik geen mooie dekentjes kon vinden in de kleur die ik wilde. En dit mag wel gewoon, zo lang je er maar geen dekbed in doet.
Ok dankje!
pi_75423428
Oja, die vierkante kop (zoals ons pap het zei) is niet echt te zien op deze foto. Ik zie zelf nu wel dat ie meer op mij begint te lijken.
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:30:59 #32
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_75427742
Nijna
pi_75428182
Driekus stoere zwembroek, nu maar lekker spetteren!

En Nijna Vanavond lekker vroeg naar bed met een goed boek om even bij te tanken?

Esmee had vandaag een rommelig dagje. Van 6 tot 10 geslapen en daarna steeds maar een uurtje tussen de voedingen. Ze was verder gelukkig niet echt huilerig dus het viel allemaal erg mee (gelukkig wisselen de meiden elkaar hier keurig af met piep-en-huil-uurtjes ) Morgenmiddag weer naar de ostheopaat. Hopelijk gaat ze daarna weer wat meer slapen want ze was gewoon wel erg moe.
pi_75429101
Nijna
Oeh driekus met z'n zwembroek Geweldig! Heeft ie al wat minder last van z'n prikjes? *verder leest* Ah, fijn dat het nu alweer beter gaat!
Elk kindje reageert er anders op, hè, je moet niet uitgaan van het makkelijkste (slapen) Ik ging uit van 't ergste, koorts en huilen. en ze heeft inderdaad alleen maar geslapen, maar ja
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:04:27 #35
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_75429168
Leuke zwembroek Driekus
pi_75429284
Nijna zwaar zo'n huil dagje! Ik duim voor je dat het morgen allemaal weer wat beter gaat!

Driekus stoere zwembroek
pi_75434443
Stiemie, succes bij de osteopaat vandaag en hopelijk gaat Esmee er wat meer van slapen!

Irisje zit lekker te keuvelen nu in de wipstoel, maar het was vannacht weer feest en ze besloot vanmorgen dat ze geen mama-melk meer hoefde.
Dus we zijn helemaal over op de fles nu.
  woensdag 9 december 2009 @ 08:45:51 #38
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_75434699
Thomas van Ca.ra is opgenomen in het ziekenhuis op verdenking van RS virus of Mex griep
pi_75434845
Nijna Wat vind je er zelf van dat ze nu geen mamamelk meer wil? Jammer of valt het mee voor je?

Mefke heeft Driekus uiteindelijk nog lang last gehad of was het na de fles helemaal goed? Mooie zwembroek heeft hij! Wanneer gaan jullie beginnen met zwemmen?

Stiemie succes bij de osteopaat!

Ca.ra en Thomas Héél erg veel beterschap!!
pi_75434848
Ow jee , hopelijk valt het mee.

Wens haar maar veel sterkte en beterschap voor de kleine man Asy
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
pi_75434933
Och wat sneu voor Thomas. Ik hoop dattie snel
beter is!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Jubileum moderator woensdag 9 december 2009 @ 08:59:11 #42
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_75434935
Ah nee, arme Thomas!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 9 december 2009 @ 08:59:56 #43
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_75434945
Och jee, wat sneu! Heel veel beterschap!
pi_75435015
oh jee, beterschap voor Thomas en hopelijk valt het mee!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_75435342
Och, wat een schrik! Arme Thomas, heel veel beterschap!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_75435376
Oe, Thomas, doe es niet zo eng. Bah, zulke ukken in het ziekenhuis is niet leuk. Van de andere kant, daar kunnen ze ze goed in de gaten houden.

Nee, het was niet goed na de fles. Even wel. Hij heeft nog even liggen spelen en lachen, viel toen in slaap en werd een half uurtje later krijsend wakker. Ik heb em nog nooit zo overstuur gezien, arm manneke. Toen weer een flesje en daarna weer naar bedje. Uiteindelijk wakker gemaakt voor de laatste voeding, zetpil gegeven want koorts, luuf op z'n borst, neusspray er in en slapen maar. Dat ging prima, vanochtend was het kwart over zes. En toen zag ie er al veel beter uit, gelukkig.

Nijna, toch helemaal over op de fles. Vind je het jammer of is het wel goed zo? Driekus wilde hier ook ineens niet meer, alsof er gewoon niets meer uitkwam ofzo. Wat eigenlijk niet kan, want het lekte juist uit de borst nog heel lang.

Stiemie, fijn dat ze het afwisselen die meiden van jullie, maar het zou natuurlijk fijner zijn als het gewoon eens een dagje niet zo was. Hopelijk werkt de osteopaat.

We gaan volgende week op vakantie (naar zo'n burgerlijk vakantiepark bij Ca.ra in de buurt) en daar is een zwembad. Dus daar gaan we zwemmen. En daarna willen we ook gaan babyzwemmen hier in de buurt.
pi_75435640
he bah, ik hoop voor Ca.ra dat het allemaal meevalt met Thomas en dat hij snel weer mee naar huis mag... wat vervelend zeg!

Hier ook maar weer een update.
Evie en ik zijn nog steeds in het ziekenhuis. Inmiddels de 5e dag en ik begin toch wel wat last te krijgen van heimwee hoor. Het is hier zo druk druk druk de hele dag...
ik ben de hele dag bezig met voeden en kolven en heb eigenlijk totaal geen tijd om af en toe even te rusten... best moeilijk.
Omdat de voeding nog op gang moet komen ben ik soms een half uur tot een uur bezig met aanleggen en proberen Evie te laten drinken; en vervolgend moet ik daarna nog ongeveer 20 min kolven... aangezien ze om de 3 uur gevoed wordt; is het dus een druk programma...
gelukkig komt de melkproductie wel goed op gang, dus ik hoop dat Evie de techniek ook snel onder de knie gaat krijgen....
het zou zo fijn zijn als we van het weekend naar huis zouden mogen... aangezien papa dan ook nog even 3 dagen samen met ons kan zijn...

en o ja; wat ook erg vervelend is; preventieve maatregel ivm mexicaanse griep; ik mag geen bezoek ontvangen hier; alleen vriendlief is welkom en verder wordt iedereen buiten de deuren gehouden...
echt genieten van gezellig kraambezoek en beschuit met muisjes is er helaas dus niet bij...

*einde klaagpost*

maaaaaar ik ben wel heel erg blij met ons lieve kleine meisje hoor!
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  woensdag 9 december 2009 @ 09:56:29 #48
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_75436097
Oh, dat is ongezellig zeg, dat je geen bezoek mag ontvangen! Wel begrijpelijk, maar niet echt leuk...
Heeft je vriend nu vrij? Kan hij dat niet opschuiven totdat jullie thuis zijn eventueel?
pi_75436260
BJ, geen bezoek? Wat lijkt me dat moeilijk! Hebben ze gezegd wanneer je eventueel naar huis mag? Als Evie een bepaald gewicht heeft of goed zelf drinkt ofzo? Sterkte.

Bij mijn zus lukte borstvoeding ook niet zo goed, en zij vond het ook erg vermoeiend. Eerst proberen aan de borst, dan kolven, dan vingervoeden... Bij haar kwam de melkproductie ook niet goed op gang, gelukkig bij jou wel!

Thomas en Ca.ra, ook veel sterkte en beterschap!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_75438034
quote:
Op woensdag 9 december 2009 08:45 schreef Asyniur het volgende:
Thomas van Ca.ra is opgenomen in het ziekenhuis op verdenking van RS virus of Mex griep
dat is schrikken! Wens Ca.ra maar het beste met Thomas! ik hoop dat het meevalt en dat hij gauw weer naar huis mag... arm ventje...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')