Bronquote:Duizenden kinderen in DNA-databank
AMSTERDAM - Het aantal kinderen dat is opgenomen in de landelijke DNA-databank is in anderhalf jaar tijd verdubbeld.
In totaal zijn nu DNA-profielen van twaalfduizend kinderen in de databank opgenomen en er komen er steeds meer in, zegt de organisatie Defence for Children.
De organisatie kreeg de cijfers van het Nederlands Forenisch Instituut na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
Wie een overtreding begaat waar vier jaar cel voor kan worden opgelegd, moet altijd DNA afstaan voor de databank. Dat geldt ook voor kinderen vanaf 12 jaar.
In de meerderheid van de gevallen worden de kinderen volgens Defence for Children voor lichte overtredingen zoals een vechtpartijtje of fikkie stoken in de databank opgenomen.
Celstraf
"In theorie kan voor brandstichting een flinke celstraf worden gegeven, maar in de praktijk valt het vaak mee en wordt alleen een taakstrafje opgelegd', zegt een woordvoerder.
De privacy van kinderen moet volgens de organisatie beter worden beschermd. "Als zo'n kind later een bank bezoekt die even daarna wordt overvallen, kan zijn DNA daar worden gevonden en wordt hij wellicht opgepakt voor verhoor", legt de woordvoerder uit. "Dat is voor de kinderen geen fijn idee."
De organisatie is niet altijd tegen opname van kinderen in de databank. "Beruchte raddraaiers en kinderen die ernstige overtredingen begaan moeten natuurlijk in de gaten worden gehouden."
Wel wil de zegsvrouw dat een rechter of een officier van justitie bij kinderen een afweging maakt of ze in de databank moeten worden opgenomen.
De databank bevat in totaal 91 duizend DNA-profielen.
Zet je adres en telefoonnummer dan even hier in dit topic.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Mensen die het hardst zeiken om privacy zijn juist de mensen die verkeerde dingen doen.
Als je niks te verbergen hebt is er toch ook niks aan de hand?
dit dusquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Mensen die het hardst zeiken om privacy zijn juist de mensen die verkeerde dingen doen.
Het zou mij bijvoorbeeld niks kunnen schelen als ze mijn telefoon zouden aftappen, alsof het mij of hun iets kan verotten waar en wanneer ik afspreek met vrienden om uit te gaan oid.
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:47 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Zet je adres en telefoonnummer dan even hier in dit topic.
Iedereen heeft iets te verbergen. Ook jij. En dat is niet erg, dat maakt je mens. 100% volgens de regels leven kán simpelweg niet. Overigens maakt het niet uit of je wel of niets te verbergen hebt, je moet sowieso de káns hebben iets te kunnen verbergen. Ook dat maakt je mens, je bent immers een individu. Wat hebben derden met mijn leven te maken? Waarom moeten de autoriteiten ten alle tijden weten waar ik me bevind? Dat is toch mijn zaak?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Stofje het volgende:
[..]
Iedereen heeft iets te verbergen. Ook jij. En dat is niet erg, dat maakt je mens. 100% volgens de regels leven kán simpelweg niet. Overigens maakt het niet uit of je wel of niets te verbergen hebt, je moet sowieso de káns hebben iets te kunnen verbergen. Ook dat maakt je mens, je bent immers een individu. Wat hebben derden met mijn leven te maken? Waarom moeten de autoriteiten ten alle tijden weten waar ik me bevind? Dat is toch mijn zaak?
Gelukkig zijn de systemen van de overheid zo goed beveiligd!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?
Je gegevens openbaar stellen of beschikbaar maken aan de overheid is iets heel anders.
Kijk hier eens: www.onzeprivacy.nlquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.
Ze gaan jou dan ook echt niet stalken als ze je niet verdenken van een misdrijf.
Nee, er staat dat 't dan moet. In de praktijk gebeurt 't al bij kleine overtredingen zoals fikkie stoken door een 12jarige.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:50 schreef Basekid_NZ het volgende:
Er staat duidelijk dat je pas in de DNABank komt als je een overtreding doet waarbij je 4 jaar in de bak kan krijgen. Dus je moet er wel flink je best voor doen, het is niet zo dat elke kind dat iets doet er in komt, alleen de echte raddraaiers. Dat stuk over een vechtpartijtje lijkt me ook raar, want voor zoiets krijg je geen 4 jaar gevanggenis straf.
Dat die kinderen nou alleen een taakstraf krijgen en geen gevanggenis straf lijkt me eerder het probleem.
Maar ze houden me wel in de gaten. Het dreigt een trend te worden dat je schuldig bent, tot het tegendeel bewezen is in plaats van andersom. En "ze" / "de autoriteiten". Zijn dat dan de mensen die mij op het rechte pad willen houden? Of zijn ze zelf ook niet altijd consequent? Hoe betrouwbaar zijn zij?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.
Ze gaan jou dan ook echt niet stalken als ze je niet verdenken van een misdrijf.
Totdat er weer iemand ergens een USB-stick op straat laat liggen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
Je gegevens openbaar stellen of beschikbaar maken aan de overheid is iets heel anders.
Je overdrijft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:52 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de systemen van de overheid zo goed beveiligd!![]()
Zulke gegevens aan de overheid verstrekken staat gelijk aan het op straat gooien!
Het ging volgens mij over je gegevens verbergen. Dus, naam, doopnamen indien van toepassing, rekeningnummer, paspoortnummer, vingerafdrukken, kentekennummer, adres en relaties met anderen, schnell bitte.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?
Sla de krant eens vaker open.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Hoe vaak komt het nou voor dat persoonlijke gegevens door schuld van de overheid op straat belanden in Nederland?
Ze houden je niet in de gaten, er is geen master overwatch kamer binnen de overheid waar ze iedereen hun doen en laten bekijken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:53 schreef Stofje het volgende:
[..]
Maar ze houden me wel in de gaten. Het dreigt een trend te worden dat je schuldig bent, tot het tegendeel bewezen is in plaats van andersom. En "ze" / "de autoriteiten". Zijn dat dan de mensen die mij op het rechte pad willen houden? Of zijn ze zelf ook niet altijd consequent? Hoe betrouwbaar zijn zij?
I have nothing to hide!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
quote:Benjamin Franklin reads
"Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." It's also true that those who would give up privacy for security are likely to end up with neither.
Recent voorbeeldje: http://www.nu.nl/algemeen(...)noniem-incident.htmlquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Hoe vaak komt het nou voor dat persoonlijke gegevens door schuld van de overheid op straat belanden in Nederland?
Ben jij de overheid? Nein.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:56 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Het ging volgens mij over je gegevens verbergen. Dus, naam, doopnamen indien van toepassing, rekeningnummer, paspoortnummer, vingerafdrukken, kentekennummer, adres en relaties met anderen, schnell bitte.
Vaker dan je denkt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Ehm, jawelquote:
You tell me.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:59 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Vaker dan je denkt.
Hoevaak laat een agent niet een of andere usb-stick/dossier/weet ik veel wat slingeren?
Mensen denken er anders over dan ik dus dan moet het wel een komplot zijnquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Tacobell het volgende:
Dit topic begint overigens een beetje uit te lopen in komplot theorieën.
MHOEHAHAHAquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Bronquote:Dat het systeem misbruikt zal worden lijkt slechts een kwestie van tijd. Dit jaar ontsloeg een Amerikaans ziekenhuis 13 man omdat die het dossier van Britney Spears wilden bekijken. Ziekenhuispersoneel werd ook betrapt toen George Clooney werd opgenomen. Uiteindelijk schorste het ziekenhuis 27 werknemers die in zijn dossier wilden grasduinen. In Nederland bleken tweehonderd agenten van het korps Rotterdam-Rijnmond het dossier van voetballer Van Persie in te willen zien, toen hij van verkrachting verdacht werd. De agenten hadden hiervoor geen bevoegdheid. Bruce Schneier zegt hierover: "Ik zou willen dat hetzelfde gedaan wordt als de persoonlijke informatie van onbekende mensen wordt bekeken."
Ah joh, dat is toeval!quote:
Ik vertrouw de overheid erop dat ze zorgvuldig en verstandig met mijn gegevens omgaan.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:59 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ehm, jawel
bovendien ontwijk je de vraag: je geeft aan niets te verbergen te hebben, want onschuldig. Dan zou je ook geen moeite hebben met het posten van je eigen info....
Criminele kinderen ja, prima dus.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Bron
klacht: naieve mensen die nog steeds niet inzien dat al je privacy stukje bij beetje wordt afgepakt. Het heeft al lang niks meer met conspiracies te maken. Het gaat hier om kinderen
.
Dat vind ik nogal wat.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:01 schreef Tacobell het volgende:
[..]
You tell me.
Ik denk dat het aantal gevallen in Nederland nog niet op 2 handen te tellen is.
Prima, maar de overheid kan jou geen 100% garantie geven dat ze dat ook zullen doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:06 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Ik vertrouw de overheid erop dat ze zorgvuldig en verstandig met mijn gegevens omgaan.
Iedereen heeft toch wel eens fikkie gestookt of te vroeg vuurwerk afgestoken of weet ik wat voor onbenulligs waarmee je in aanraking met de politie zou kunnen komenquote:Op dinsdag 8 december 2009 12:06 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Criminele kinderen ja, prima dus.
Nee dat niet, ik kan ook wel begrijpen dat mensen hun privacy waarderen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:02 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Mensen denken er anders over dan ik dus dan moet het wel een komplot zijn
Dat klopt, daar zul je ze dan maar op moeten vertrouwen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:09 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Prima, maar de overheid kan jou geen 100% garantie geven dat ze dat ook zullen doen.
Je hoeft je privacy maar één keer op te geven en je bent 'm voor je hele leven kwijt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Nee dat niet, ik kan ook wel begrijpen dat mensen hun privacy waarderen.
Maar sommige mensen denken echt dat de overheid 1 grote komplot machine is die de wereld wilt opblazen en weet ik veel wat.
Ik neem mijn sleutels liever mee als het niet hoeft. En daar wringt hem ook meteen de schoen: waarom moet ik bij voorbaat iets afstaan?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:06 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Ik vertrouw de overheid erop dat ze zorgvuldig en verstandig met mijn gegevens omgaan.
Echter is onze 'normale' medemens niet of slecht te vertrouwen.
Bij wie zou je eerder je auto sleutels laten liggen? Op het politiebureau of ergens midden op straat of bij vreemden thuis?
Het is slechts een voorbeeldje he, kom nou niet aan met flauwe antwoorden als, waarom zou ik m'n sleutels laten liggen?
Dit dus.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Masegate het volgende:
Als jij later geen criminele activiteiten bezigt, maakt het ook geen kont uit dat je DNA is opgeslagen. Dan wordt er nooit naar gezocht en weet de politie/overheid niet eens dat je er in staat.
Precies door dit soort redenaties komt de overheid keer op keer ermee weg. "Het is voor je eigen veiligheid".quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Masegate het volgende:
In dit geval vind ik het terecht.
Laatst hebben een aantal kinderen (lees: tussen de 12 en 16) onze berging in de hens gestoken met vuurwerk. Voordat dat gebeurde, heb ik die "kindjes" gezien. Het zijn vooroordelen, ik weet het, maar als je het mij vraagt waren dat van die kindjes, die later crimineeltjes worden. Voor het zelfde geld was de fik overgeslagen naar woningen he, vind je ze dan nog zo lief?
Van mij mag je die gevallen in de databank zetten hoor. Geen probleem. Zodra ze dan later iets flikken, weten ze meteen wie het is, kunnen ze ze meteen in de bak pleuren. Hartstikke goed systeem.
Als jij later geen criminele activiteiten bezigt, maakt het ook geen kont uit dat je DNA is opgeslagen. Dan wordt er nooit naar gezocht en weet de politie/overheid niet eens dat je er in staat.
waarschijnlijk is het merendeel ook van marokkaanse of antilliaanse afkomst ... zulke jongeren komen ook het meeste met de politie in contact, veelal beginnend met lichte overtredingenquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Bron
klacht: naieve mensen die nog steeds niet inzien dat al je privacy stukje bij beetje wordt afgepakt. Het heeft al lang niks meer met conspiracies te maken. Het gaat hier om kinderen
.
Dat vertrouwen heb ik, en velen met mij, niet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:12 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Dat klopt, daar zul je ze dan maar op moeten vertrouwen.
Het leven zit nou eenmaal vol met risico.
Weliswaar soms onnodig maar goed.
Pff, geef nou maar gewoon antwoord op de vraag.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:12 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik neem mijn sleutels liever mee als het niet hoeft. En daar wringt hem ook meteen de schoen: waarom moet ik bij voorbaat iets afstaan?
En precies door jouw reactie vind ik jou een beetje lijken op Mel Gibson in Conspiracy Theory.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Precies door dit soort redenaties komt de overheid keer op keer ermee weg. "Het is voor je eigen veiligheid".
Het favoriete excuus van iedere aso.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Iedereen heeft toch wel eens fikkie gestookt of te vroeg vuurwerk afgestoken of weet ik wat voor onbenulligs waarmee je in aanraking met de politie zou kunnen komen.
Dit dus.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef mstx het volgende:
[..]
Totdat er weer iemand ergens een USB-stick op straat laat liggen.
hier sluit ik mij bij aanquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Het zou mij bijvoorbeeld niks kunnen schelen als ze mijn telefoon zouden aftappen, alsof het mij of hun iets kan verotten waar en wanneer ik afspreek met vrienden om uit te gaan oid.
Geef eerst het goede voorbeeld en geef antwoord op mijn eerdere vraag.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:14 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Pff, geef nou maar gewoon antwoord op de vraag.
Het ligt aan jou. Mensen willen niet dat alles klakkeloos geregistreerd wordt voor een oneindige periode. Zelfs je strafblad heeft een houdbaarheidsdatum.quote:Het is slechts een voorbeeld, gewoon een 'stel dat'.
Ligt het nou aan mij of hebben de meeste mensen ontzettend veel moeite om 'out-of-the-box' te denken.
Het maakt dan toch ook niks uit of je DNA is afgenomen of niet? Dat je in die database staat maakt je geen crimineel ofzo.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Iedereen heeft toch wel eens fikkie gestookt of te vroeg vuurwerk afgestoken of weet ik wat voor onbenulligs waarmee je in aanraking met de politie zou kunnen komen.
dat klopt natuurlijk niet ... het is zeer goed mogelijk én waarschijnlijk dat bij strafrechterlijke onderzoeken ook verschillende DNA-sporen gevonden worden én toegepast voor verder onderzoek:quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Masegate het volgende:
Echt onzin wat je schrijft. In jouw voorbeeld hebben ze DNA gevonden, maar geen match. Ze gaan echt niet willekeurig mensen uit die databank halen als het DNA dat ze gevonden hebben niet in de databank staat hoor. Die onschuldig veroordeelden die hebben ze met een andere reden beschuldigd dan hun DNA.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat klopt natuurlijk niet ... het is zeer goed mogelijk én waarschijnlijk dat bij strafrechterlijke onderzoeken ook verschillende DNA-sporen gevonden worden én toegepast voor verder onderzoek:
Ook ander DNA-sporen dan van dader zelf, en het aantreffen van een DNA-spoor is zelf geen sluitend bewijs (alhoewel het bij sperma-sporen en een verkrachting natuurlijk wel een zeer belangrijke clue zal zijn).
Als je bv kijkt naar recente strafzaken waarbij veel misgegaan is, bv de Parkmoord in Schiedam of de Puttense moordzaak, in beide gevallen werd en onschuldig veroordeeld; Was het in beide gevallen zo dat er óók DNA-sporen van de werkelijke dader gevonden waren en bekend was dat die niet overeen kwamen....
echtr, toendertijd werd dat makklijk terzijde geschovn, ook omdat er bv géén cntrale DNA-bank was (waar in beide gevallen volgens de huidige wetgving de echte daders wel terecht gekomen waren, deze waren nl. ook voorbestraft)..
méér aandacht voor DNA als bewijsmateriaal had bkende foute veroordelingen als van de Parkmoord in Schiedam of de Puttens Moordzaak wél kunnen voorkomen.
Kijken welke ziektes je krijgt, zodat je niet meer verzekerd kan worden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:21 schreef JohnLocke het volgende:
En dan nog, wat gaan ze met je DNA profiel doen?
Al die gegevens worden ook een feest in tijden van oorlog, maar oorlog is een ondenkbaar iets. Dat komt nooit meer in Nederland.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Kijken welke ziektes je krijgt, zodat je niet meer verzekerd kan worden.
Je DNA achterlaten op plaatsen waar een misdrijf gepleegd is, om jou verdachte te maken.
Kijken of je wellicht pedofiel bent, en uit voorzorg uit de maatschappij geplukt kunt worden.
Het zijn maar wat voorbeelden.
Daar zijn wetten tegen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen aan de hand van de informatie op een usb-stickquote:Je DNA achterlaten op plaatsen waar een misdrijf gepleegd is, om jou verdachte te maken.
Was het maar zo gemakkelijk.quote:Kijken of je wellicht pedofiel bent, en uit voorzorg uit de maatschappij geplukt kunt worden.
Waarom denkt iedereen dat dit soort dingen meteen voor ALLE andere mogelijke toepassingen gebruikt gaat worden? Deze databank is voor het opsporen van criminelen, NIET voor verzekeringsmaatschappijen!quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je DNA achterlaten op plaatsen waar een misdrijf gepleegd is, om jou verdachte te maken.
Kijken of je wellicht pedofiel bent, en uit voorzorg uit de maatschappij geplukt kunt worden.
Dit bedoelde ik dus met de komplot denkers.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Alsof er nog nooit mensen onschuldig in de gevangenis hebben gezeten en nog steeds zitten dankzij DNA bewijsvoering.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:19 schreef Masegate het volgende:
[..]
En als dat dan JOUW DNA is, dan ben je gewoon een vieze moordenaar en hoor je ook opgepakt te worden.
En als JOUW DNA in de database staat en je doet de rest van je leven niks crimineels, dan heeft nooit iemand geweten dat jouw DNA in die database staat.
Mensen die denken dat de overheid heel goed is in automatiseringstrajecten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:21 schreef Masegate het volgende:
Oh... en die DNA databank die zetten ze echt niet even op een USB-stickje die mensen kwijt kunnen raken hoor!
Heb jij enig idee hoe naïef jij klinkt?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik dus met de komplot denkers.
Heb je enig idee hoe achterlijk dat klinkt?
Nee dat kun je niet. Genoeg voorbeelden van mensen die op deze manier jarenlang in de gevangenis hebben gezeten. Laat staan de mensen die nog steeds onschuldig in de gevangenis zitten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:24 schreef Masegate het volgende:
[..]
Echt onzin wat je schrijft. In jouw voorbeeld hebben ze DNA gevonden, maar geen match. Ze gaan echt niet willekeurig mensen uit die databank halen als het DNA dat ze gevonden hebben niet in de databank staat hoor. Die onschuldig veroordeelden die hebben ze met een andere reden beschuldigd dan hun DNA.
Het kan wel zo zijn dat jouw DNA bijvoorbeeld OOK op een plaats delict is gevonden. Nou... als je dan niks hebt gedaan, dan kun je gewoon uitleggen hoe het komt dat jouw DNA daar terecht komt.
De wereld vergaat ook niet ergens in 2012, nu ben ik naïef.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:31 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe naïef jij klinkt?
En wie geeft de garantie dat in de toekomst een regering de databank niet open zet voor bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Masegate het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen dat dit soort dingen meteen voor ALLE andere mogelijke toepassingen gebruikt gaat worden? Deze databank is voor het opsporen van criminelen, NIET voor verzekeringsmaatschappijen!
En als je de overheid op een gegeven moment niet meer kan vertrouwen? En reken maar dat de overheid lekt, bewust of onbewust, en reken ook maar dat de overheid mensen kan tegenwerken. Dat is in het verleden al vaker gebeurd.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:29 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Daar zijn wetten tegen.
[..]
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen aan de hand van de informatie op een usb-stick
[..]
Was het maar zo gemakkelijk.
En daarom moeten we ons dus inzetten voor een doorzichtige, zelf-corrigerende overheid met voldoende checks en balances. Vechten tegen deze ontwikkelingen is vechten tegen de bierkaai. Je kunt beter zorgen dat er goed mee omgegaan wordt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:34 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
En als je de overheid op een gegeven moment niet meer kan vertrouwen? En reken maar dat de overheid lekt, bewust of onbewust, en reken ook maar dat de overheid mensen kan tegenwerken. Dat is in het verleden al vaker gebeurd.
Probleem is dat de bewijslast bij jou komt te liggen, iedereen is bij voorbaad verdachte. Dan druist recht in tegen het basisprincipe dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen.
Dat de overheid nu te vertrouwen is zegt uiteraad helemaal niets over de toekomst. Denken dat je in de toekomst kunt kijken is inderdaad naïef. Ik zeg niet dat het in de toekomst mis gaat. Het kan ook tot in de eeuwigheid goed blijven gaan. Domweg van dat laatste uitgaan is echter zeer naïef.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:33 schreef Tacobell het volgende:
[..]
De wereld vergaat ook niet ergens in 2012, nu ben ik naïef.
Ik ben liever naïef met een gezond verstand dan een doemdenker die die de overheid ervan verdenkt de aanslagen op 9/11 gepleegd te hebben of forensisch bewijs van onschuldige mensen bij misdaden planten.
Ik zie je al zitten met je alu-hoedje op.
Waar heeft men het over complotten?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:38 schreef Masegate het volgende:
Waarom meng ik me ook altijd in die discussies waarbij je al op voorhand kunt weten dat het vol gaat zitten met hippies die overal complotten in zien? Ik ben er weer klaar mee.
Dat is onmogelijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:37 schreef JohnLocke het volgende:
Je kunt beter zorgen dat er goed mee omgegaan wordt.
Wil je alvast alleen in een cel gaan zitten? Je hebt immers niets te verbergenquote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik dus met de komplot denkers.
Heb je enig idee hoe achterlijk dat klinkt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |