Bronquote:Duizenden kinderen in DNA-databank
AMSTERDAM - Het aantal kinderen dat is opgenomen in de landelijke DNA-databank is in anderhalf jaar tijd verdubbeld.
In totaal zijn nu DNA-profielen van twaalfduizend kinderen in de databank opgenomen en er komen er steeds meer in, zegt de organisatie Defence for Children.
De organisatie kreeg de cijfers van het Nederlands Forenisch Instituut na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
Wie een overtreding begaat waar vier jaar cel voor kan worden opgelegd, moet altijd DNA afstaan voor de databank. Dat geldt ook voor kinderen vanaf 12 jaar.
In de meerderheid van de gevallen worden de kinderen volgens Defence for Children voor lichte overtredingen zoals een vechtpartijtje of fikkie stoken in de databank opgenomen.
Celstraf
"In theorie kan voor brandstichting een flinke celstraf worden gegeven, maar in de praktijk valt het vaak mee en wordt alleen een taakstrafje opgelegd', zegt een woordvoerder.
De privacy van kinderen moet volgens de organisatie beter worden beschermd. "Als zo'n kind later een bank bezoekt die even daarna wordt overvallen, kan zijn DNA daar worden gevonden en wordt hij wellicht opgepakt voor verhoor", legt de woordvoerder uit. "Dat is voor de kinderen geen fijn idee."
De organisatie is niet altijd tegen opname van kinderen in de databank. "Beruchte raddraaiers en kinderen die ernstige overtredingen begaan moeten natuurlijk in de gaten worden gehouden."
Wel wil de zegsvrouw dat een rechter of een officier van justitie bij kinderen een afweging maakt of ze in de databank moeten worden opgenomen.
De databank bevat in totaal 91 duizend DNA-profielen.
Zet je adres en telefoonnummer dan even hier in dit topic.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Mensen die het hardst zeiken om privacy zijn juist de mensen die verkeerde dingen doen.
Als je niks te verbergen hebt is er toch ook niks aan de hand?
dit dusquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Mensen die het hardst zeiken om privacy zijn juist de mensen die verkeerde dingen doen.
Het zou mij bijvoorbeeld niks kunnen schelen als ze mijn telefoon zouden aftappen, alsof het mij of hun iets kan verotten waar en wanneer ik afspreek met vrienden om uit te gaan oid.
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:47 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Zet je adres en telefoonnummer dan even hier in dit topic.
Iedereen heeft iets te verbergen. Ook jij. En dat is niet erg, dat maakt je mens. 100% volgens de regels leven kán simpelweg niet. Overigens maakt het niet uit of je wel of niets te verbergen hebt, je moet sowieso de káns hebben iets te kunnen verbergen. Ook dat maakt je mens, je bent immers een individu. Wat hebben derden met mijn leven te maken? Waarom moeten de autoriteiten ten alle tijden weten waar ik me bevind? Dat is toch mijn zaak?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Stofje het volgende:
[..]
Iedereen heeft iets te verbergen. Ook jij. En dat is niet erg, dat maakt je mens. 100% volgens de regels leven kán simpelweg niet. Overigens maakt het niet uit of je wel of niets te verbergen hebt, je moet sowieso de káns hebben iets te kunnen verbergen. Ook dat maakt je mens, je bent immers een individu. Wat hebben derden met mijn leven te maken? Waarom moeten de autoriteiten ten alle tijden weten waar ik me bevind? Dat is toch mijn zaak?
Gelukkig zijn de systemen van de overheid zo goed beveiligd!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?
Je gegevens openbaar stellen of beschikbaar maken aan de overheid is iets heel anders.
Kijk hier eens: www.onzeprivacy.nlquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.
Ze gaan jou dan ook echt niet stalken als ze je niet verdenken van een misdrijf.
Nee, er staat dat 't dan moet. In de praktijk gebeurt 't al bij kleine overtredingen zoals fikkie stoken door een 12jarige.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:50 schreef Basekid_NZ het volgende:
Er staat duidelijk dat je pas in de DNABank komt als je een overtreding doet waarbij je 4 jaar in de bak kan krijgen. Dus je moet er wel flink je best voor doen, het is niet zo dat elke kind dat iets doet er in komt, alleen de echte raddraaiers. Dat stuk over een vechtpartijtje lijkt me ook raar, want voor zoiets krijg je geen 4 jaar gevanggenis straf.
Dat die kinderen nou alleen een taakstraf krijgen en geen gevanggenis straf lijkt me eerder het probleem.
Maar ze houden me wel in de gaten. Het dreigt een trend te worden dat je schuldig bent, tot het tegendeel bewezen is in plaats van andersom. En "ze" / "de autoriteiten". Zijn dat dan de mensen die mij op het rechte pad willen houden? Of zijn ze zelf ook niet altijd consequent? Hoe betrouwbaar zijn zij?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.
Ze gaan jou dan ook echt niet stalken als ze je niet verdenken van een misdrijf.
Totdat er weer iemand ergens een USB-stick op straat laat liggen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
Je gegevens openbaar stellen of beschikbaar maken aan de overheid is iets heel anders.
Je overdrijft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:52 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de systemen van de overheid zo goed beveiligd!![]()
Zulke gegevens aan de overheid verstrekken staat gelijk aan het op straat gooien!
Het ging volgens mij over je gegevens verbergen. Dus, naam, doopnamen indien van toepassing, rekeningnummer, paspoortnummer, vingerafdrukken, kentekennummer, adres en relaties met anderen, schnell bitte.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?
Sla de krant eens vaker open.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Hoe vaak komt het nou voor dat persoonlijke gegevens door schuld van de overheid op straat belanden in Nederland?
Ze houden je niet in de gaten, er is geen master overwatch kamer binnen de overheid waar ze iedereen hun doen en laten bekijken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:53 schreef Stofje het volgende:
[..]
Maar ze houden me wel in de gaten. Het dreigt een trend te worden dat je schuldig bent, tot het tegendeel bewezen is in plaats van andersom. En "ze" / "de autoriteiten". Zijn dat dan de mensen die mij op het rechte pad willen houden? Of zijn ze zelf ook niet altijd consequent? Hoe betrouwbaar zijn zij?
I have nothing to hide!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
quote:Benjamin Franklin reads
"Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." It's also true that those who would give up privacy for security are likely to end up with neither.
Recent voorbeeldje: http://www.nu.nl/algemeen(...)noniem-incident.htmlquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Hoe vaak komt het nou voor dat persoonlijke gegevens door schuld van de overheid op straat belanden in Nederland?
Ben jij de overheid? Nein.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:56 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Het ging volgens mij over je gegevens verbergen. Dus, naam, doopnamen indien van toepassing, rekeningnummer, paspoortnummer, vingerafdrukken, kentekennummer, adres en relaties met anderen, schnell bitte.
Vaker dan je denkt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Ehm, jawelquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |