Bronquote:Duizenden kinderen in DNA-databank
AMSTERDAM - Het aantal kinderen dat is opgenomen in de landelijke DNA-databank is in anderhalf jaar tijd verdubbeld.
In totaal zijn nu DNA-profielen van twaalfduizend kinderen in de databank opgenomen en er komen er steeds meer in, zegt de organisatie Defence for Children.
De organisatie kreeg de cijfers van het Nederlands Forenisch Instituut na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
Wie een overtreding begaat waar vier jaar cel voor kan worden opgelegd, moet altijd DNA afstaan voor de databank. Dat geldt ook voor kinderen vanaf 12 jaar.
In de meerderheid van de gevallen worden de kinderen volgens Defence for Children voor lichte overtredingen zoals een vechtpartijtje of fikkie stoken in de databank opgenomen.
Celstraf
"In theorie kan voor brandstichting een flinke celstraf worden gegeven, maar in de praktijk valt het vaak mee en wordt alleen een taakstrafje opgelegd', zegt een woordvoerder.
De privacy van kinderen moet volgens de organisatie beter worden beschermd. "Als zo'n kind later een bank bezoekt die even daarna wordt overvallen, kan zijn DNA daar worden gevonden en wordt hij wellicht opgepakt voor verhoor", legt de woordvoerder uit. "Dat is voor de kinderen geen fijn idee."
De organisatie is niet altijd tegen opname van kinderen in de databank. "Beruchte raddraaiers en kinderen die ernstige overtredingen begaan moeten natuurlijk in de gaten worden gehouden."
Wel wil de zegsvrouw dat een rechter of een officier van justitie bij kinderen een afweging maakt of ze in de databank moeten worden opgenomen.
De databank bevat in totaal 91 duizend DNA-profielen.
Zet je adres en telefoonnummer dan even hier in dit topic.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Mensen die het hardst zeiken om privacy zijn juist de mensen die verkeerde dingen doen.
Als je niks te verbergen hebt is er toch ook niks aan de hand?
dit dusquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Mensen die het hardst zeiken om privacy zijn juist de mensen die verkeerde dingen doen.
Het zou mij bijvoorbeeld niks kunnen schelen als ze mijn telefoon zouden aftappen, alsof het mij of hun iets kan verotten waar en wanneer ik afspreek met vrienden om uit te gaan oid.
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:47 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Zet je adres en telefoonnummer dan even hier in dit topic.
Iedereen heeft iets te verbergen. Ook jij. En dat is niet erg, dat maakt je mens. 100% volgens de regels leven kán simpelweg niet. Overigens maakt het niet uit of je wel of niets te verbergen hebt, je moet sowieso de káns hebben iets te kunnen verbergen. Ook dat maakt je mens, je bent immers een individu. Wat hebben derden met mijn leven te maken? Waarom moeten de autoriteiten ten alle tijden weten waar ik me bevind? Dat is toch mijn zaak?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Stofje het volgende:
[..]
Iedereen heeft iets te verbergen. Ook jij. En dat is niet erg, dat maakt je mens. 100% volgens de regels leven kán simpelweg niet. Overigens maakt het niet uit of je wel of niets te verbergen hebt, je moet sowieso de káns hebben iets te kunnen verbergen. Ook dat maakt je mens, je bent immers een individu. Wat hebben derden met mijn leven te maken? Waarom moeten de autoriteiten ten alle tijden weten waar ik me bevind? Dat is toch mijn zaak?
Gelukkig zijn de systemen van de overheid zo goed beveiligd!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?
Je gegevens openbaar stellen of beschikbaar maken aan de overheid is iets heel anders.
Kijk hier eens: www.onzeprivacy.nlquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.
Ze gaan jou dan ook echt niet stalken als ze je niet verdenken van een misdrijf.
Nee, er staat dat 't dan moet. In de praktijk gebeurt 't al bij kleine overtredingen zoals fikkie stoken door een 12jarige.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:50 schreef Basekid_NZ het volgende:
Er staat duidelijk dat je pas in de DNABank komt als je een overtreding doet waarbij je 4 jaar in de bak kan krijgen. Dus je moet er wel flink je best voor doen, het is niet zo dat elke kind dat iets doet er in komt, alleen de echte raddraaiers. Dat stuk over een vechtpartijtje lijkt me ook raar, want voor zoiets krijg je geen 4 jaar gevanggenis straf.
Dat die kinderen nou alleen een taakstraf krijgen en geen gevanggenis straf lijkt me eerder het probleem.
Maar ze houden me wel in de gaten. Het dreigt een trend te worden dat je schuldig bent, tot het tegendeel bewezen is in plaats van andersom. En "ze" / "de autoriteiten". Zijn dat dan de mensen die mij op het rechte pad willen houden? Of zijn ze zelf ook niet altijd consequent? Hoe betrouwbaar zijn zij?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Het is inderdaad jouw persoonlijke leven en daar hebben derden eigenlijk niets mee te maken tot dat jij een bedreiging vormt voor de samenleving.
Ze gaan jou dan ook echt niet stalken als ze je niet verdenken van een misdrijf.
Totdat er weer iemand ergens een USB-stick op straat laat liggen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
Je gegevens openbaar stellen of beschikbaar maken aan de overheid is iets heel anders.
Je overdrijft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:52 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de systemen van de overheid zo goed beveiligd!![]()
Zulke gegevens aan de overheid verstrekken staat gelijk aan het op straat gooien!
Het ging volgens mij over je gegevens verbergen. Dus, naam, doopnamen indien van toepassing, rekeningnummer, paspoortnummer, vingerafdrukken, kentekennummer, adres en relaties met anderen, schnell bitte.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je beseft dat die gegevens van kinderen niet openbaar worden gemaakt maar alleen toegangelijk zijn voor de overheid?
Sla de krant eens vaker open.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Hoe vaak komt het nou voor dat persoonlijke gegevens door schuld van de overheid op straat belanden in Nederland?
Ze houden je niet in de gaten, er is geen master overwatch kamer binnen de overheid waar ze iedereen hun doen en laten bekijken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:53 schreef Stofje het volgende:
[..]
Maar ze houden me wel in de gaten. Het dreigt een trend te worden dat je schuldig bent, tot het tegendeel bewezen is in plaats van andersom. En "ze" / "de autoriteiten". Zijn dat dan de mensen die mij op het rechte pad willen houden? Of zijn ze zelf ook niet altijd consequent? Hoe betrouwbaar zijn zij?
I have nothing to hide!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
quote:Benjamin Franklin reads
"Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." It's also true that those who would give up privacy for security are likely to end up with neither.
Recent voorbeeldje: http://www.nu.nl/algemeen(...)noniem-incident.htmlquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Hoe vaak komt het nou voor dat persoonlijke gegevens door schuld van de overheid op straat belanden in Nederland?
Ben jij de overheid? Nein.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:56 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Het ging volgens mij over je gegevens verbergen. Dus, naam, doopnamen indien van toepassing, rekeningnummer, paspoortnummer, vingerafdrukken, kentekennummer, adres en relaties met anderen, schnell bitte.
Vaker dan je denkt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Je overdrijft.
Ehm, jawelquote:
You tell me.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:59 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Vaker dan je denkt.
Hoevaak laat een agent niet een of andere usb-stick/dossier/weet ik veel wat slingeren?
Mensen denken er anders over dan ik dus dan moet het wel een komplot zijnquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Tacobell het volgende:
Dit topic begint overigens een beetje uit te lopen in komplot theorieën.
MHOEHAHAHAquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Bronquote:Dat het systeem misbruikt zal worden lijkt slechts een kwestie van tijd. Dit jaar ontsloeg een Amerikaans ziekenhuis 13 man omdat die het dossier van Britney Spears wilden bekijken. Ziekenhuispersoneel werd ook betrapt toen George Clooney werd opgenomen. Uiteindelijk schorste het ziekenhuis 27 werknemers die in zijn dossier wilden grasduinen. In Nederland bleken tweehonderd agenten van het korps Rotterdam-Rijnmond het dossier van voetballer Van Persie in te willen zien, toen hij van verkrachting verdacht werd. De agenten hadden hiervoor geen bevoegdheid. Bruce Schneier zegt hierover: "Ik zou willen dat hetzelfde gedaan wordt als de persoonlijke informatie van onbekende mensen wordt bekeken."
Ah joh, dat is toeval!quote:
Ik vertrouw de overheid erop dat ze zorgvuldig en verstandig met mijn gegevens omgaan.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:59 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ehm, jawel
bovendien ontwijk je de vraag: je geeft aan niets te verbergen te hebben, want onschuldig. Dan zou je ook geen moeite hebben met het posten van je eigen info....
Criminele kinderen ja, prima dus.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Bron
klacht: naieve mensen die nog steeds niet inzien dat al je privacy stukje bij beetje wordt afgepakt. Het heeft al lang niks meer met conspiracies te maken. Het gaat hier om kinderen
.
Dat vind ik nogal wat.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:01 schreef Tacobell het volgende:
[..]
You tell me.
Ik denk dat het aantal gevallen in Nederland nog niet op 2 handen te tellen is.
Prima, maar de overheid kan jou geen 100% garantie geven dat ze dat ook zullen doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:06 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Ik vertrouw de overheid erop dat ze zorgvuldig en verstandig met mijn gegevens omgaan.
Iedereen heeft toch wel eens fikkie gestookt of te vroeg vuurwerk afgestoken of weet ik wat voor onbenulligs waarmee je in aanraking met de politie zou kunnen komenquote:Op dinsdag 8 december 2009 12:06 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Criminele kinderen ja, prima dus.
Nee dat niet, ik kan ook wel begrijpen dat mensen hun privacy waarderen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:02 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Mensen denken er anders over dan ik dus dan moet het wel een komplot zijn
Dat klopt, daar zul je ze dan maar op moeten vertrouwen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:09 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Prima, maar de overheid kan jou geen 100% garantie geven dat ze dat ook zullen doen.
Je hoeft je privacy maar één keer op te geven en je bent 'm voor je hele leven kwijt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Nee dat niet, ik kan ook wel begrijpen dat mensen hun privacy waarderen.
Maar sommige mensen denken echt dat de overheid 1 grote komplot machine is die de wereld wilt opblazen en weet ik veel wat.
Ik neem mijn sleutels liever mee als het niet hoeft. En daar wringt hem ook meteen de schoen: waarom moet ik bij voorbaat iets afstaan?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:06 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Ik vertrouw de overheid erop dat ze zorgvuldig en verstandig met mijn gegevens omgaan.
Echter is onze 'normale' medemens niet of slecht te vertrouwen.
Bij wie zou je eerder je auto sleutels laten liggen? Op het politiebureau of ergens midden op straat of bij vreemden thuis?
Het is slechts een voorbeeldje he, kom nou niet aan met flauwe antwoorden als, waarom zou ik m'n sleutels laten liggen?
Dit dus.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Masegate het volgende:
Als jij later geen criminele activiteiten bezigt, maakt het ook geen kont uit dat je DNA is opgeslagen. Dan wordt er nooit naar gezocht en weet de politie/overheid niet eens dat je er in staat.
Precies door dit soort redenaties komt de overheid keer op keer ermee weg. "Het is voor je eigen veiligheid".quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Masegate het volgende:
In dit geval vind ik het terecht.
Laatst hebben een aantal kinderen (lees: tussen de 12 en 16) onze berging in de hens gestoken met vuurwerk. Voordat dat gebeurde, heb ik die "kindjes" gezien. Het zijn vooroordelen, ik weet het, maar als je het mij vraagt waren dat van die kindjes, die later crimineeltjes worden. Voor het zelfde geld was de fik overgeslagen naar woningen he, vind je ze dan nog zo lief?
Van mij mag je die gevallen in de databank zetten hoor. Geen probleem. Zodra ze dan later iets flikken, weten ze meteen wie het is, kunnen ze ze meteen in de bak pleuren. Hartstikke goed systeem.
Als jij later geen criminele activiteiten bezigt, maakt het ook geen kont uit dat je DNA is opgeslagen. Dan wordt er nooit naar gezocht en weet de politie/overheid niet eens dat je er in staat.
waarschijnlijk is het merendeel ook van marokkaanse of antilliaanse afkomst ... zulke jongeren komen ook het meeste met de politie in contact, veelal beginnend met lichte overtredingenquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Bron
klacht: naieve mensen die nog steeds niet inzien dat al je privacy stukje bij beetje wordt afgepakt. Het heeft al lang niks meer met conspiracies te maken. Het gaat hier om kinderen
.
Dat vertrouwen heb ik, en velen met mij, niet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:12 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Dat klopt, daar zul je ze dan maar op moeten vertrouwen.
Het leven zit nou eenmaal vol met risico.
Weliswaar soms onnodig maar goed.
Pff, geef nou maar gewoon antwoord op de vraag.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:12 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik neem mijn sleutels liever mee als het niet hoeft. En daar wringt hem ook meteen de schoen: waarom moet ik bij voorbaat iets afstaan?
En precies door jouw reactie vind ik jou een beetje lijken op Mel Gibson in Conspiracy Theory.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Precies door dit soort redenaties komt de overheid keer op keer ermee weg. "Het is voor je eigen veiligheid".
Het favoriete excuus van iedere aso.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Iedereen heeft toch wel eens fikkie gestookt of te vroeg vuurwerk afgestoken of weet ik wat voor onbenulligs waarmee je in aanraking met de politie zou kunnen komen.
Dit dus.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:54 schreef mstx het volgende:
[..]
Totdat er weer iemand ergens een USB-stick op straat laat liggen.
hier sluit ik mij bij aanquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Het zou mij bijvoorbeeld niks kunnen schelen als ze mijn telefoon zouden aftappen, alsof het mij of hun iets kan verotten waar en wanneer ik afspreek met vrienden om uit te gaan oid.
Geef eerst het goede voorbeeld en geef antwoord op mijn eerdere vraag.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:14 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Pff, geef nou maar gewoon antwoord op de vraag.
Het ligt aan jou. Mensen willen niet dat alles klakkeloos geregistreerd wordt voor een oneindige periode. Zelfs je strafblad heeft een houdbaarheidsdatum.quote:Het is slechts een voorbeeld, gewoon een 'stel dat'.
Ligt het nou aan mij of hebben de meeste mensen ontzettend veel moeite om 'out-of-the-box' te denken.
Het maakt dan toch ook niks uit of je DNA is afgenomen of niet? Dat je in die database staat maakt je geen crimineel ofzo.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Iedereen heeft toch wel eens fikkie gestookt of te vroeg vuurwerk afgestoken of weet ik wat voor onbenulligs waarmee je in aanraking met de politie zou kunnen komen.
dat klopt natuurlijk niet ... het is zeer goed mogelijk én waarschijnlijk dat bij strafrechterlijke onderzoeken ook verschillende DNA-sporen gevonden worden én toegepast voor verder onderzoek:quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:11 schreef Masegate het volgende:
Echt onzin wat je schrijft. In jouw voorbeeld hebben ze DNA gevonden, maar geen match. Ze gaan echt niet willekeurig mensen uit die databank halen als het DNA dat ze gevonden hebben niet in de databank staat hoor. Die onschuldig veroordeelden die hebben ze met een andere reden beschuldigd dan hun DNA.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat klopt natuurlijk niet ... het is zeer goed mogelijk én waarschijnlijk dat bij strafrechterlijke onderzoeken ook verschillende DNA-sporen gevonden worden én toegepast voor verder onderzoek:
Ook ander DNA-sporen dan van dader zelf, en het aantreffen van een DNA-spoor is zelf geen sluitend bewijs (alhoewel het bij sperma-sporen en een verkrachting natuurlijk wel een zeer belangrijke clue zal zijn).
Als je bv kijkt naar recente strafzaken waarbij veel misgegaan is, bv de Parkmoord in Schiedam of de Puttense moordzaak, in beide gevallen werd en onschuldig veroordeeld; Was het in beide gevallen zo dat er óók DNA-sporen van de werkelijke dader gevonden waren en bekend was dat die niet overeen kwamen....
echtr, toendertijd werd dat makklijk terzijde geschovn, ook omdat er bv géén cntrale DNA-bank was (waar in beide gevallen volgens de huidige wetgving de echte daders wel terecht gekomen waren, deze waren nl. ook voorbestraft)..
méér aandacht voor DNA als bewijsmateriaal had bkende foute veroordelingen als van de Parkmoord in Schiedam of de Puttens Moordzaak wél kunnen voorkomen.
Kijken welke ziektes je krijgt, zodat je niet meer verzekerd kan worden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:21 schreef JohnLocke het volgende:
En dan nog, wat gaan ze met je DNA profiel doen?
Al die gegevens worden ook een feest in tijden van oorlog, maar oorlog is een ondenkbaar iets. Dat komt nooit meer in Nederland.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Kijken welke ziektes je krijgt, zodat je niet meer verzekerd kan worden.
Je DNA achterlaten op plaatsen waar een misdrijf gepleegd is, om jou verdachte te maken.
Kijken of je wellicht pedofiel bent, en uit voorzorg uit de maatschappij geplukt kunt worden.
Het zijn maar wat voorbeelden.
Daar zijn wetten tegen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen aan de hand van de informatie op een usb-stickquote:Je DNA achterlaten op plaatsen waar een misdrijf gepleegd is, om jou verdachte te maken.
Was het maar zo gemakkelijk.quote:Kijken of je wellicht pedofiel bent, en uit voorzorg uit de maatschappij geplukt kunt worden.
Waarom denkt iedereen dat dit soort dingen meteen voor ALLE andere mogelijke toepassingen gebruikt gaat worden? Deze databank is voor het opsporen van criminelen, NIET voor verzekeringsmaatschappijen!quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je DNA achterlaten op plaatsen waar een misdrijf gepleegd is, om jou verdachte te maken.
Kijken of je wellicht pedofiel bent, en uit voorzorg uit de maatschappij geplukt kunt worden.
Dit bedoelde ik dus met de komplot denkers.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Alsof er nog nooit mensen onschuldig in de gevangenis hebben gezeten en nog steeds zitten dankzij DNA bewijsvoering.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:19 schreef Masegate het volgende:
[..]
En als dat dan JOUW DNA is, dan ben je gewoon een vieze moordenaar en hoor je ook opgepakt te worden.
En als JOUW DNA in de database staat en je doet de rest van je leven niks crimineels, dan heeft nooit iemand geweten dat jouw DNA in die database staat.
Mensen die denken dat de overheid heel goed is in automatiseringstrajecten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:21 schreef Masegate het volgende:
Oh... en die DNA databank die zetten ze echt niet even op een USB-stickje die mensen kwijt kunnen raken hoor!
Heb jij enig idee hoe naďef jij klinkt?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik dus met de komplot denkers.
Heb je enig idee hoe achterlijk dat klinkt?
Nee dat kun je niet. Genoeg voorbeelden van mensen die op deze manier jarenlang in de gevangenis hebben gezeten. Laat staan de mensen die nog steeds onschuldig in de gevangenis zitten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:24 schreef Masegate het volgende:
[..]
Echt onzin wat je schrijft. In jouw voorbeeld hebben ze DNA gevonden, maar geen match. Ze gaan echt niet willekeurig mensen uit die databank halen als het DNA dat ze gevonden hebben niet in de databank staat hoor. Die onschuldig veroordeelden die hebben ze met een andere reden beschuldigd dan hun DNA.
Het kan wel zo zijn dat jouw DNA bijvoorbeeld OOK op een plaats delict is gevonden. Nou... als je dan niks hebt gedaan, dan kun je gewoon uitleggen hoe het komt dat jouw DNA daar terecht komt.
De wereld vergaat ook niet ergens in 2012, nu ben ik naďef.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:31 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe naďef jij klinkt?
En wie geeft de garantie dat in de toekomst een regering de databank niet open zet voor bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Masegate het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen dat dit soort dingen meteen voor ALLE andere mogelijke toepassingen gebruikt gaat worden? Deze databank is voor het opsporen van criminelen, NIET voor verzekeringsmaatschappijen!
En als je de overheid op een gegeven moment niet meer kan vertrouwen? En reken maar dat de overheid lekt, bewust of onbewust, en reken ook maar dat de overheid mensen kan tegenwerken. Dat is in het verleden al vaker gebeurd.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:29 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Daar zijn wetten tegen.
[..]
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen aan de hand van de informatie op een usb-stick
[..]
Was het maar zo gemakkelijk.
En daarom moeten we ons dus inzetten voor een doorzichtige, zelf-corrigerende overheid met voldoende checks en balances. Vechten tegen deze ontwikkelingen is vechten tegen de bierkaai. Je kunt beter zorgen dat er goed mee omgegaan wordt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:34 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
En als je de overheid op een gegeven moment niet meer kan vertrouwen? En reken maar dat de overheid lekt, bewust of onbewust, en reken ook maar dat de overheid mensen kan tegenwerken. Dat is in het verleden al vaker gebeurd.
Probleem is dat de bewijslast bij jou komt te liggen, iedereen is bij voorbaad verdachte. Dan druist recht in tegen het basisprincipe dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen.
Dat de overheid nu te vertrouwen is zegt uiteraad helemaal niets over de toekomst. Denken dat je in de toekomst kunt kijken is inderdaad naďef. Ik zeg niet dat het in de toekomst mis gaat. Het kan ook tot in de eeuwigheid goed blijven gaan. Domweg van dat laatste uitgaan is echter zeer naďef.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:33 schreef Tacobell het volgende:
[..]
De wereld vergaat ook niet ergens in 2012, nu ben ik naďef.
Ik ben liever naďef met een gezond verstand dan een doemdenker die die de overheid ervan verdenkt de aanslagen op 9/11 gepleegd te hebben of forensisch bewijs van onschuldige mensen bij misdaden planten.
Ik zie je al zitten met je alu-hoedje op.
Waar heeft men het over complotten?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:38 schreef Masegate het volgende:
Waarom meng ik me ook altijd in die discussies waarbij je al op voorhand kunt weten dat het vol gaat zitten met hippies die overal complotten in zien? Ik ben er weer klaar mee.
Dat is onmogelijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:37 schreef JohnLocke het volgende:
Je kunt beter zorgen dat er goed mee omgegaan wordt.
Wil je alvast alleen in een cel gaan zitten? Je hebt immers niets te verbergenquote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik dus met de komplot denkers.
Heb je enig idee hoe achterlijk dat klinkt?
Dat het KAN is al erg genoeg imhoquote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Masegate het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen dat dit soort dingen meteen voor ALLE andere mogelijke toepassingen gebruikt gaat worden? Deze databank is voor het opsporen van criminelen, NIET voor verzekeringsmaatschappijen!
En zoals ik zeg, dat is vechten tegen de bierkaai. Kansloos. Als de technieken er zijn, worden ze toegepast, zo gaat het gewoon. Probeer het in goede banen te leiden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:39 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk.
Juist nu is het moment om deze maatregelen tegen te houden.
Toch nog maar even een laatste reactie op deze krankzinnige reactie van Dlocks.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:34 schreef Dlocks het volgende:
[..]
En wie geeft de garantie dat in de toekomst een regering de databank niet open zet voor bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen?
Juist door deze gegevens NIET op te slaan, voorkom je problemen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:41 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
En zoals ik zeg, dat is vechten tegen de bierkaai. Kansloos. Als de technieken er zijn, worden ze toegepast, zo gaat het gewoon. Probeer het in goede banen te leiden.
Word.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:42 schreef Masegate het volgende:
[..]
Toch nog maar even een laatste reactie op deze krankzinnige reactie van Dlocks.
Ga maar eens even heel goed (!) nadenken over wat er zou gebeuren, nee, wat de Nederlandse bevolking zou doen als de overheid deze gegevens zomaar even ergens anders beschikbaar voor gaat maken. Denk daar maar eens even goed over na. Er is namelijk geen overheid die het in zijn hoofd haalt om zoiets belachelijks te doen. En daar is een hele simpele reden voor. Denk daar maar even over na.
En nu ben ik echt weg hier.
Aangezien diezelfde bevolking wel aan alle kanten jankt over de invoer van bijvoorbeeld het rekeningrijden of de aanleg van een HSL/Betuwelijn maar te lui is om in opstand te komen tegen deze incompetentie: niet bijster veel, en te meer omdat de draden slechts stap voor stap verbonden gaan worden, niet ineens een totale openbaring van alle systemen...quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:42 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ga maar eens even heel goed (!) nadenken over wat er zou gebeuren, nee, wat de Nederlandse bevolking zou doen als de overheid deze gegevens zomaar even ergens anders beschikbaar voor gaat maken. Denk daar maar eens even goed over na. Er is namelijk geen overheid die het in zijn hoofd haalt om zoiets belachelijks te doen. En daar is een hele simpele reden voor. Denk daar maar even over na.
De mensen zullen dan hetzelfde zeggen als nu: "Maakt toch niets uit als je niets te verbergen hebt?"quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:42 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ja, zoiets heb ik ook al gehoord, dat je snel matched met iemand die niet eens familie isquote:Op dinsdag 8 december 2009 13:01 schreef Skull-splitter het volgende:
Tel daarbij op dat met de huidige DNA profielen een op de tienduizend mensen matcht met iemand anders... En dus moet een ander stuk DNA worden vergeleken.
Rest ons eigenlijk enkel de vraag: wie toetst de staat?
Je stukje over Dhr. Bernard Welten deed me wel even lachen, hoezo snapt hij niet dat die film juist TEGEN bij voorbaat inrekenen van criminelen, en volgens mij ook het gebruik van een "makkelijk" identiteitssysteem zoals de ogen die overal worden geregisteerd en waar je ook mee betaald... gadverredamme.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:10 schreef Skull-splitter het volgende:
"Onze" geweldige identiteitsregistratie is ook al een belangrijke springplank geweest bij het opsporen van een bepaalde bevolkingsgroep enkele decenia terug. Nu zal het niet snel op dergelijke schaal terug komen, maar ik vind het ronduit kortzichtig te noemen dat mensen alleen naar de (tijdelijke) voordelen van een dergelijk systeem kijken.
quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Je snapt het niet, je kunt dit niet meer voorkomen. Kijk naar de geschiedenis van technologische ontwikkelingen. Dit is niet tegen te houden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:43 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Juist door deze gegevens NIET op te slaan, voorkom je problemen.
Er hoeft dan ook niets in goede banen geleid te worden.
Voorkomen is beter dan genezen.
Nog een kleine aanvulling op mijn vorige reactie:quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:42 schreef Masegate het volgende:
[..]
En toch haalt hij die film er altijd bij de haren bij als het over technische ontwikkelingen gaat: en dan wel de scene dat hij op het laatste moment de man met de schaar tegen kan houden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:16 schreef essacee het volgende:
[..]
Je stukje over Dhr. Bernard Welten deed me wel even lachen, hoezo snapt hij niet dat die film juist TEGEN bij voorbaat inrekenen van criminelen, en volgens mij ook het gebruik van een "makkelijk" identiteitssysteem zoals de ogen die overal worden geregisteerd en waar je ook mee betaald... gadverredamme.![]()
Als mensen gewoonweg niet inzien wat daar allemaal fout aan is, dan is het hek van de dam...
En daarbij is het ook helemaal niet nodig dat ALLES in een systeem staat, en de regering ZOMAAR je kan doorlichten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:17 schreef Semisane het volgende:
[..]Wellicht moet je dit even lezen en anders de gehele essay. Dan weet je meteen waarom de opmerking "Als je niks te verbergen hebt" niets anders dan dom is. en lachwekkend
Iedereen heeft wel iets te verbergen.
quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:24 schreef Masegate het volgende:
[..]
Echt onzin wat je schrijft. In jouw voorbeeld hebben ze DNA gevonden, maar geen match. Ze gaan echt niet willekeurig mensen uit die databank halen als het DNA dat ze gevonden hebben niet in de databank staat hoor. Die onschuldig veroordeelden die hebben ze met een andere reden beschuldigd dan hun DNA.
Het kan wel zo zijn dat jouw DNA bijvoorbeeld OOK op een plaats delict is gevonden. Nou... als je dan niks hebt gedaan, dan kun je gewoon uitleggen hoe het komt dat jouw DNA daar terecht komt.
Hoe effectief is de DNA databank überhaupt? Hoeveel misdaden zijn er mee opgelost die anders niet waren opgelost?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bron
.
En jij vertrouwt de overheid, waarom precies?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef Tacobell het volgende:
Nu niet, maar in de toekomst kan zo maar besloten worden dat dat wel zo is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:30 schreef Masegate het volgende:
[..]
Maar wacht eens even, jij gaat er in jou geval van uit dat een dader al iets heeft gedaan waardoor hij/zij zijn DNA heeft afgestaan aan de databank.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]waar heb je het over? begrijp je wat en databank _is_ ...?
in het geval van de Schiedams Parkmoord én de Puttense Moordzaak was er DNA gevonden, maar had men geen centrale DNA-datenbank om het gevondn DNA me te vergelijken....
had die toen al bstaan, waren die zakn snel n makklijk opgelost én was de tercht dadr al direkt in de gevangnis gekomen....
Nu zijn er eerst onschuldigen opgepakt, terwijl DNA bwijsmateriaal gnegerd werd, omdat de politie er weinig mee kon...
zovr dus het idee dat een grote centrale DNA-datnbank nkel maar 'slecht' of 'gvaarlijk' is en het idee dat ht beschermen van 'privacy' daadwerkelijk burgers ten goede komt..
Hét merendel van de gevallen waar de privacy-maatrgelen toegepast worden, profiteren daarvan gewoon juist criminelen het allermeest (niet dat ik tegen het beschermen van privacy ben, integendeel, maar j moet wél eerlijk erin zijn dat juist privacy-maatregeln zélf ook veelvuldig misbruikt kunnen worden en dat dat ook vaak gebeurt).
In Duitsland zijn een aantal van privacybeperkende maatregelen er niet doorheen gekomen. En met de kilometerheffing heeft privacy eindelijk ook wat meer aandacht gekregen in de media.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:18 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Je snapt het niet, je kunt dit niet meer voorkomen. Kijk naar de geschiedenis van technologische ontwikkelingen. Dit is niet tegen te houden.
Stroman drogreden en ad hominem.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:33 schreef Tacobell het volgende:
[..]
De wereld vergaat ook niet ergens in 2012, nu ben ik naďef.
Ik ben liever naďef met een gezond verstand dan een doemdenker die die de overheid ervan verdenkt de aanslagen op 9/11 gepleegd te hebben of forensisch bewijs van onschuldige mensen bij misdaden planten.
Ik zie je al zitten met je alu-hoedje op.
Misschien nieuwe politieke partij? Partij voor de Privacy.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:47 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
In Duitsland zijn een aantal van privacybeperkende maatregelen er niet doorheen gekomen. En met de kilometerheffing heeft privacy eindelijk ook wat meer aandacht gekregen in de media.
Ik vrees helaas ook dat het er allemaal wel doorheen gedrukt wordt hoor. Maar daarmee wordt het denk ik wel een van de grootste fouten die de mensheid in de 21e eeuw zal maken.
Als jij nu even kijkt naar de geschiedenis ivm met privacy, dan zie je dat er scenario's zijn die je echt niet wil meemaken. Als de politiek en hier nou even bij stil stond, dan moet er toch draagvlak zijn om wat voorzichtiger met privacy om te gaan.
Ja, even los van dat ik one-issuepartijen niks vind.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:54 schreef essacee het volgende:
[..]
Misschien nieuwe politieke partij? Partij voor de Privacy.![]()
Moet de partij wel een baas hebben als lijsttrekker..maar wie?
Zal helemaal niet verkeerd zijn eigenlijk
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:53 schreef Rafelbaard het volgende:
[..]
Stroman drogreden en ad hominem.
Valt geen zinnige discussie met jou te voeren.
Ik krijg inmiddels het idee dat het merendeel van de publieke opinie richting pro totalitair regime (of iets wat daar sterk op lijkt) is geschoven.
Wie zweert bij het afdwingen van absolute en onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en gelooft dat dit streven elk middel heiligt kijkt niet verder dan de neus lang is.
Veel mensen realiseren zich niet dat het wel of niet iets te verbergen hebben helemaal niet relevant is.
Het gaat om een veel te grote machtsverschuiving bij de burger vandaan.
Pareer gerust met een gevat argument als 'lol! alu hoedje'.
Even een vraagje aan de mensen die beweren dat ze nog nooit in hun leven iets onwettigs hebben gedaan en kinderen die een fikkie hebben gestookt als gevaarlijke crimineel bestempelen.
Waar zijn jullie en hoe doe je het?
Ik begeef me absoluut niet in slechte milieus maar ik heb nog nooit de ultieme ultra gehoorzame burger ontmoet.
De burger die nog nooit verkeerd geparkeerd heeft, zonder licht gefietst, gerookt op te grote afstand van de rookpaal, een paar kilometer te hard gereden al was het maar om veiliger in te halen, een onbetaald mp3'tje geluisterd, een foto op hvyes gezet zonder rechten te controleren, over een hekje is geklommen op privé land om dichterbij te komen voor een foto, onder invloed van alcohol is gaan fietsen (of lopen wat dat betreft), gevist met net verlopen vergunning, een slokje bier gedronken voor je zestien was, gebarbecued waar het niet mocht ook al ruimde je netjes op, gezwommen waar het niet mocht, fikkie gemaakt als kind, een dag te vroeg vast een mooie sierpot afgestoken met oud en nieuw, boomhut gebouwd, film gekeken / game gespeeld waar je volgens de regels te jong voor was, etc, etc, etc.
Mijn excuses, ik had je verhaal precies verkeerd om geďnterpreteerd.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]waar heb je het over? begrijp je wat en databank _is_ ...?
in het geval van de Schiedams Parkmoord én de Puttense Moordzaak was er DNA gevonden, maar had men geen centrale DNA-datenbank om het gevondn DNA me te vergelijken....
had die toen al bstaan, waren die zakn snel n makklijk opgelost én was de tercht dadr al direkt in de gevangnis gekomen....
Nu zijn er eerst onschuldigen opgepakt, terwijl DNA bwijsmateriaal gnegerd werd, omdat de politie er weinig mee kon...
zovr dus het idee dat een grote centrale DNA-datnbank nkel maar 'slecht' of 'gvaarlijk' is en het idee dat ht beschermen van 'privacy' daadwerkelijk burgers ten goede komt..
Hét merendel van de gevallen waar de privacy-maatrgelen toegepast worden, profiteren daarvan gewoon juist criminelen het allermeest (niet dat ik tegen het beschermen van privacy ben, integendeel, maar j moet wél eerlijk erin zijn dat juist privacy-maatregeln zélf ook veelvuldig misbruikt kunnen worden en dat dat ook vaak gebeurt).
Ik moest ook gelijk aan Partij voor de Dieren denken. Beetje jammer.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:56 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, even los van dat ik one-issuepartijen niks vind.
Ik zou er wel op stemmen.
lees mn eerdre posts gewoon een keertje door...quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:40 schreef essacee het volgende:
[..]
Maar wacht eens even, jij gaat er in jou geval van uit dat een dader al iets heeft gedaan waardoor hij/zij zijn DNA heeft afgestaan aan de databank.
loop eens en tijdje rond in probleemwijken waar 12-jarig gastjes op straat rondlopen en zo makkelijk in contact komen met criminelen en snel een criminele carriere opbouwen.quote:Maar als je kinderen van 12 gaat registreren omdat ze fikkie hebben gestookt, volgens mij schiet je dan het doel voorbij...
Wil je nou gewoon niet snappen dat er niets met je DNA gegevens gebeurt? Die gegevens die staan er maar. Je wordt niet als crimineel geregistreerd, je krijgt ook geen strafblad. Het staat er maar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:40 schreef essacee het volgende:
[..]
Maar wacht eens even, jij gaat er in jou geval van uit dat een dader al iets heeft gedaan waardoor hij/zij zijn DNA heeft afgestaan aan de databank.
Maar wat nou als er een moord wordt gepleegd in een rustig dorpje met een criminaliteitscijfers van niks. Geen enkele inwoner staat in de database, zal de politie het toch moeten doen met "normaal" opspeur werk.
Dat zo'n database heel "handig" is voor de politie om moorden/misdaden op te lossen wil niet zeggen dat iedere moordernaar er bij voorbaat al instaat. En daarbij heb ik er niets op tegen als zware criminelen (verkrachters, moordernaars, veroordeelde pedofielen etc.) in die database komen om de overduidelijke redenen (terugval etc).
Maar als je kinderen van 12 gaat registreren omdat ze fikkie hebben gestookt, volgens mij schiet je dan het doel voorbij...
Zoals ik al zei in mijn post; ZWARE deliquenten heb ik geen enkel probleem mee om deze vast te leggen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
lees mn eerdre posts gewoon een keertje door...
alvorens schijnbaar je oordeel al vast te hebben staan, wat erin gezegd 'zou' kunnen worden.
Ik heb twee zaken als voorbeeld genomen waarbij de uiteindelijk gepakte dader makkelijk direkt al gepakt had kunnen worden als er een centrale datenbank had bestaan met DNA van eerdere strafdaders...
toendertijd bestond die niet en deels daardoor én door politiefalen kwamen onschuldign vast te zitten
...
Nogmaals, ik bn niet eenkennig 'voor' n DNA datnbank, maar wil gewoon wel de feiten objectief benadern n an sich is het voordeel van en DNA-datenbank bij het oplosen van misdrijvn gwoon verschrikkelijk groot n onontkenbaar...
natuurlijk zou er daarnaast óók gekeken moeten worden waar bepaalde fouten gemaakt worden in het toepassen van opsporingstechnieken, en alles gdaan moeten worden om het passeren van zulke foute veroordelingen te voorkomen, maar enkel een bepaald techniek bij voorbaat 'afschrijven' omdat mensen het maar 'eng' vinden....
bovendin maakt dat misdrijf-bestrijding en het oplossen van criminaliteit heus niet beter, door de politie enkel steviger de handen te binden tov. criminelen ... wél moet ht strafrchterlijk proces transparanter en ook een beter en onafhankelijker controle op die politie-onderzoekn mogelijk (waarbij overigens nu juist en term als 'privacy' vaak tégen betere transparantie en controle van politietaken misbruik wordt ... het inzien van politi-dossiers door derden is zo goed als onmogelijk gemaakt juist door privacy-wetten)
[..]
loop eens en tijdje rond in problemwijken waar 12-jarig gastjes op straat rondlopen n zo makkelijk in contact komen met criminelen en snel een criminele carriere opbouwen.
Het ovrgrot del van de 20-jarigen die nu als crimineel in contact komt mt de rchtbank, begon zn misdaadcarriere al rond hun 12e ...
het hele idee dat 'jongeren niet echt criminel _kunnen_ zijn' in het jeugdstrafrecht is imho grote onzin... aparte jeugdstrafrechtregls lijken me wel handig om dez in de strafuitoefening te schiden van ouder criminelen, maar verder moet ook het jeugdstrafrecht imo een stuk volwassener en realistisch worden....
Eruit met de geitenwollensokken
Als 12-jarigen iets doen waar ze in theorie 4 jaar cel voor kunnen krijgen (ik zeg niet dat dat dan ook altijd de ogelegde straf wordt, het feit alleen is al genoeg) vind ik dat reden genoeg om hun DNA vast te leggen. En dat is nu dus de norm en daar is het hele topic mee begonnen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:13 schreef essacee het volgende:
[..]
Zoals ik al zei in mijn post; ZWARE deliquenten heb ik geen enkel probleem mee om deze vast te leggen.
Maar wat ik ook wou zeggen is dat sommigen ook van niets naar een zwaar misdrijf gaan. Huisvrouw die man vermoord etc. En in die gevallen is dus zo'n databank niet nodig. Dit kreeg ik in jou verhaal niet mee en wou ik toch even aanstippen.
En dat 12 jarigen "crimineeltjes" doorgroeien tot 20-jarige criminelen dat kan zeker kloppen. Maar dan nog vind ik het wel behoorlijk ver gaan om kinderen op deze manier in een dna-database vast te leggen.
Met die logica kunnen we wel IEDERE NEDERLANDER in de database stoppen om zodoende ALTIJD een match te vinden bij een moord/ernstig misdrijf. (en ga nou niet zeggen dat dit geweldig zou zijn... DNA-matching staat nog in de kinderschoenen zoals eerder in dit topic genoemt is, hier kunnen veel foutive matches uit komen. En de privacy is in dit geval helemaal weg.)
Ook vind ik dat bij 12 jarige vandaaltjes/crimineeltjes EERST een goed gesprek met de ouders moet worden aangegaan. Die zijn in eerst instantie verantwoordelijk. Daar kan nog veel in verbeterd worden.
Ik reageerde dus meer op deze quote uit de OP:quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:15 schreef Masegate het volgende:
[..]
Als 12-jarigen iets doen waar ze in theorie 4 jaar cel voor kunnen krijgen (ik zeg niet dat dat dan ook altijd de ogelegde straf wordt, het feit alleen is al genoeg) vind ik dat reden genoeg om hun DNA vast te leggen. En dat is nu dus de norm en daar is het hele topic mee begonnen.
EDIT: voor ontspoorde jongeren/veelvuldige overtreders, waar sociaal werkers ook (bijna) niets meer mee aan kunnen is dit inderdaad een goede registratie. Maar vaak is de jongere in kwestie dan al geen 12 meer, maar 15-16.quote:In de meerderheid van de gevallen worden de kinderen volgens Defence for Children voor lichte overtredingen zoals een vechtpartijtje of fikkie stoken in de databank opgenomen.
Ja, als dit gebeurt wordt dus afgewogen of de straf erg genoeg is om DNA af te nemen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:17 schreef essacee het volgende:
[..]
Ik reageerde dus meer op deze quote uit de OP:
[..]
Ik lees het zoals het er letterlijk staat. Dus geen poging tot doodslag, of brandstichting.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:20 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ja, als dit gebeurt wordt dus afgewogen of de straf erg genoeg is om DNA af te nemen.
Een 'vechtpartijtje' kan ook zijn dat een 12-jarige een andere 12-jarig bijna doodschopt: DNA afnemen en snel een beetje!
Een 'fikkie stoken' kan dus ook zijn een heel appartementencomplex in de hens zetten: DNA afnemen en snel een beetje!
Nou ja goed, dan hoeft er van mij geen DNA afgenomen te worden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:21 schreef essacee het volgende:
[..]
Ik lees het zoals het er letterlijk staat. Dus geen poging tot doodslag, of brandstichting.
Maar vechten tussen jongens/meiden en een paar bosjes/coniferen in de brand.
Goed, dan zijn we het eigenlijk met elkaar eens en is het bericht in de OP gewoon een beetje een slecht geschreven bericht.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:21 schreef essacee het volgende:
[..]
Ik lees het zoals het er letterlijk staat. Dus geen poging tot doodslag, of brandstichting.
Maar vechten tussen jongens/meiden en een paar bosjes/coniferen in de brand.
Daarbij wil ik ook even melden dat ik het niet met je oneens ben, maar er mag volgens mij best vraagtekens gezet worden WAAROM, WIE, en WAARVOOR zulke informatie wordt vastgelegd.
En ik ben het verder ook niet met je oneens, bij grove overtredingen is zulke registratie te rechtvaardigen.
Het ging me dus vooral om de op waarin kinderen werden genoemd met lichte overtredingen (poging tot doodslag vind ik geen lichte overtreding).
Ik kan hier heel artikel 77 van het Wetboek van Strafrecht neerpleuren, maar daar kun je ook zelf op googlen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:20 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ja, als dit gebeurt wordt dus afgewogen of de straf erg genoeg is om DNA af te nemen.
Een 'vechtpartijtje' kan ook zijn dat een 12-jarige een andere 12-jarig bijna doodschopt: DNA afnemen en snel een beetje!
Een 'fikkie stoken' kan dus ook zijn een heel appartementencomplex in de hens zetten: DNA afnemen en snel een beetje!
Je punt is duidelijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:24 schreef Masegate het volgende:
[..]
Nou ja goed, dan hoeft er van mij geen DNA afgenomen te worden.
Het gaat erom dat er een regel voor is. Als je voor je misdrijf theoretisch 4 jaar kan krijgen (en dat is echt niet het geval als er een vechtpartij op school heeft plaatsgevonden of als een container in de fik is gestoken) dan moeten ze je gewoon registreren.
Klaar. Punt. Hartstikke duidelijk.
Woohooquote:Op dinsdag 8 december 2009 14:27 schreef Masegate het volgende:
[..]
Goed, dan zijn we het eigenlijk met elkaar eens en is het bericht in de OP gewoon een beetje een slecht geschreven bericht.
Misschien hebben veel mensen nog vertrouwen dat ik inmiddels al lang niet meer heb.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:58 schreef essacee het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Mijn paspoort is al een tijdje verlopen...
Straks kom ik ook in het DNA-profiel, de grote boef dat ik ben...![]()
Maar het gaat inderdaad niet om "heb niets te verbergen". Het gaat erom dat de overheid alle kennis/gegevens in zijn macht heeft terwijl je als burger ook je RECHTEN hebt(onschuldig tot anders bewezen etc.), en privacy is een heel belangrijk recht.
Wordt hier wel heel lichtelijk over gedaan merk ik.
Had net echt genoeg van alle inhoudsloze niet-onderbouwde reacties. Na een tijdje reageren op de meest intelligente reacties leek me een beter idee.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:28 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
En voor iemand die al een paar uur weg zou zijn ben je bijzonder hardnekkig![]()
Informatie die opgeslagen wordt, kan ook uiteindelijk in verkeerde handen vallen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Ik denk dat je dit een beetje overschat. Noem eens een voorbeeld dan.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:51 schreef moonmovies het volgende:
[..]
Informatie die opgeslagen wordt, kan ook uiteindelijk in verkeerde handen vallen.
Je maakt er nu een grapje over, maar de meesten in deze discussie denken dus wel echt dat het zo is ja.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:55 schreef SpecialK het volgende:
Bij de AIVD hebben ze dus ook netjes 2 files op de netwerkschijf staan.
Criminelen.mdb en Schobbejakken.mdb
waarom _mag_ ik van jou niet zeggen wat ik daarvan vind ...?quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:13 schreef essacee het volgende:
Met die logica kunnen we wel IEDERE NEDERLANDER in de database stoppen om zodoende ALTIJD een match te vinden bij een moord/ernstig misdrijf. (en ga nou niet zeggen dat dit geweldig zou zijn...
En als het theoretisch mogelijk is dat een kind van 12 jaar wel 4 jaar kan krijgen voor het in de fik steken van een container? Dan ben je het dus niet eens met deze maatregel?quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:24 schreef Masegate het volgende:
[..]
Nou ja goed, dan hoeft er van mij geen DNA afgenomen te worden.
Het gaat erom dat er een regel voor is. Als je voor je misdrijf theoretisch 4 jaar kan krijgen (en dat is echt niet het geval als er een vechtpartij op school heeft plaatsgevonden of als een container in de fik is gestoken) dan moeten ze je gewoon registreren.
Klaar. Punt. Hartstikke duidelijk.
quote:Stel dat jij 25 jaar geleden te horen zou krijgen dat de overheid alles van jouw gaat bijhouden zoals:
- Al je telefoongesprekken
- Op paar meter nauwkeurig bijhouden waar je bent geweest plus tijdstippen
- Al jouw medische gegevens in centraal dossier waar derden bij kunnen
- Dossier van jouw kinderen
- DNA
- Vingerafdruk
- Al jouw verzonden en ontvangen brieven op slaan (tegenwoordig e-mail)
- Welke website jij bezoekt (bestond toen nog niet, maar dat terzijde)
etc. etc. etc.
En stel nu dat jij 25 jaar geleden te horen zou hebben gekregen dat de overheid dat zonder toestemming over 5 dagen in één keer zou gaan invoeren. Zou je dan destijds ook de dooddoener: "Ze doen maar want ik heb toch niets te verbergen." hebben gebruikt?
Als jij nu zegt dat je dat destijds dan inderdaad ook gewoon zou hebben gezegd dan ga jij over bijvoorbeeld 25 jaar als er al veel meer wordt bijgehouden (denk aan videobeelden e.d) ook zeggen dat het geen enkel probleem is als verzekeringsmaatschappijen toegang krijgen tot jouw dossier.
Totdat opeens een gestappo aan de macht komt en al jouw info gebruikt om je vast te zetten in je zogenaamde vrije wereld... oke te ver gegrepen, wat dacht je van deze: je hebt een erfelijke ziekte en je verzekering komt er achter en eist nu dat je meer betaalt/je verzekering zegt contract op/etc.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Als de overheid heeft bepaald dat een kind van 12 jaar wel 4 jaar kan krijgen voor het in de fik steken van een container (wat natuurlijk niet is en nooit gaat gebeuren), ben ik het WEL eens met deze maatregel. Want in dat geval vinden ze het namelijk zo'n ernstig misdrijf dat eer 4 jaar op kan staan. Ik vertrouw de overheid erop dat er over wetten en straffen goed is nagedacht. Zij bepalen hoe ernstig een delict is. Als zij 4 jaar een gepaste straf vinden, vind ik ook dat het DNA mag worden vastgelegd.quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:41 schreef Dlocks het volgende:
[..]
En als het theoretisch mogelijk is dat een kind van 12 jaar wel 4 jaar kan krijgen voor het in de fik steken van een container? Dan ben je het dus niet eens met deze maatregel?
En nogmaals, dat iets nu niet is zegt niets over de toekomst. Anders bekijk je even het meerdere malen eerder genoemde filmpje van Professor Vincent Icke.
Ik ben ook nog wel benieuwd naar jouw reactie op onderstaande:
[..]
Jij denkt dat verzekeringsmaatschappijen dit uit een DNA-database mogen halen?quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:47 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Totdat opeens een gestappo aan de macht komt en al jouw info gebruikt om je vast te zetten in je zogenaamde vrije wereld... oke te ver gegrepen, wat dacht je van deze: je hebt een erfelijke ziekte en je verzekering komt er achter en eist nu dat je meer betaalt/je verzekering zegt contract op/etc.
Dat dachten we 25 jaar geleden ook over al de tegenwoordige maatregelen. Stapje voor stapje komt het gewoon dichterbij.quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:04 schreef Masegate het volgende:
[..]
Jij denkt dat verzekeringsmaatschappijen dit uit een DNA-database mogen halen?
De overheid laat dit NOOIT toe. Nu niet en in de toekomst ook niet.
Verzekeraars moeten jou vragen naar wat er aan je mankeert. Jij tekent daarbij voor het feit dat je de waarheid spreekt. Dit blijft ook in de toekomst de procedure.
Voor de duidelijkheid. Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Wel wil de zegsvrouw dat een rechter of een officier van justitie bij kinderen een afweging maakt of ze in de databank moeten worden opgenomen.
Dit is dus zo'n reactie waar ik geen zin meer had om op te reageren. Ik vind dit grote bullshit.quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:08 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat dachten we 25 jaar geleden ook over al de tegenwoordige maatregelen. Stapje voor stapje komt het gewoon dichterbij.
Dat mag. We zien het vanzelf.quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:10 schreef Masegate het volgende:
[..]
Dit is dus zo'n reactie waar ik geen zin meer had om op te reageren. Ik vind dit grote bullshit.
quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:04 schreef Masegate het volgende:
[..]
Jij denkt dat verzekeringsmaatschappijen dit uit een DNA-database mogen halen?
De overheid laat dit NOOIT toe. Nu niet en in de toekomst ook niet.
Nogmaals, niemand die kan voorspellen hoe procedures zich in de toekomst ontwikkelen, het is naďef om te denken dat procedures wel het zelfde blijven, omdat jij je geen tijd voor de geest kan halen toen het eea anders werd gedaan.quote:Verzekeraars moeten jou vragen naar wat er aan je mankeert. Jij tekent daarbij voor het feit dat je de waarheid spreekt. Dit blijft ook in de toekomst de procedure.
Zijn jullie nou echt ZO dom!? Man o man... hoe oud zijn jullie. Jullie lijken wel pubers die tegen de rechterlijke macht aan willen schoppen "omdat dat stoer is in bijzijn van jullie vrienden".quote:
Weer zo'n slecht onderbouwde kreet die maar de ruimte in wordt geslingerd zonder er echt over nagedacht te hebben.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:59 schreef Appelknaller het volgende:
Iemand ooit gehoord van het gezegde: kennis is macht?? Dat is waarom privacy belangrijk is, zonder privacy kan de overheid steeds meer kennis over jouw vergaren en daarmee steeds meer macht.
Maar de macht van de overheid moet in de perken blijven en het voorbeeld dat in de OP staat vind ik toch duidelijk buiten de perken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:01 schreef Masegate het volgende:
[..]
Weer zo'n slecht onderbouwde kreet die maar de ruimte in wordt geslingerd zonder er echt over nagedacht te hebben.
De politie heeft ook die macht nodig om criminelen op te kunnen sluiten. Dat is het hele punt.
Yep, we zijn het er allemaal al over eens dat een rechter moet bepalen of een kind opgenomen moet worden in de databank of niet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:06 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Maar de macht van de overheid moet in de perken blijven en het voorbeeld dat in de OP staat vind ik toch duidelijk buiten de perken.
Hoezo? Lang voor de ontdekking van DNA werden criminelen ook opgesloten. Of heb ik iets gemist?quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:01 schreef Masegate het volgende:
De politie heeft ook die macht nodig om criminelen op te kunnen sluiten. Dat is het hele punt.
Het is volgens mij nu vaak en duidelijk genoeg uitgelegd.quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:01 schreef Masegate het volgende:
[..]
Weer zo'n slecht onderbouwde kreet die maar de ruimte in wordt geslingerd zonder er echt over nagedacht te hebben.
Dat is weer een hele andere discussie. Hoeveel procent werd er vroeger opgepakt. Hoeveel erge misdrijven werden er gepleegd. Hoeveel van de misdaden waren onopgelost. Onmogelijk om te vergelijken. Een feit is dat een databank (na investering) veel geld kan schelen in onderzoeken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo? Lang voor de ontdekking van DNA werden criminelen ook opgesloten. Of heb ik iets gemist?
Dat is niet een heel andere discussie. Je beweert dat de DNA databank nodig is voor de politie om misdrijven op te sporen. Ik bestrijd zelfs dat DNA noodzakelijk is om misdrijven op te sporen, laat staan een databank.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:27 schreef Masegate het volgende:
[..]
Dat is weer een hele andere discussie.
Dat maakt het nog steeds geen noodzaak. Het is imo een gezonde houding om de vergelijken wat een maatregel oplevert en wat er wordt ingeleverd. Het DNA van kinderen vast leggen is vrij ver strekkend, terwijl nog nooit aantoonbaar is gemaakt dat er misdrijven door worden voorkomen of opgelost die anders niet zouden zijn voorkomen of opgelost.quote:Hoeveel procent werd er vroeger opgepakt. Hoeveel erge misdrijven werden er gepleegd. Hoeveel van de misdaden waren onopgelost. Onmogelijk om te vergelijken. Een feit is dat een databank (na investering) veel geld kan schelen in onderzoeken.
Nou, als je een beetje logisch nadenkt weet je dat dat wel zo zal zijn, mits de databank straks goed gevuld is. Daarnaast gaat het enorm veel tijd schelen, wat ook een hoop oplevert.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat maakt het nog steeds geen noodzaak. Het is imo een gezonde houding om de vergelijken wat een maatregel oplevert en wat er wordt ingeleverd. Het DNA van kinderen vast leggen is vrij ver strekkend, terwijl nog nooit aantoonbaar is gemaakt dat er misdrijven door worden voorkomen of opgelost die anders niet zouden zijn voorkomen of opgelost.
Veiligheid is altijd goed, maar niet ten koste van alles. Sowieso voel ik me vrijwel nooit onveilig in Nederland. Agressieve mensen blijf je altijd houden, maar daar kun je zelf ook een rol in nemen om dat te bestrijden. Diefstal en vernielingen maken onderdeel uit van de kleine criminaliteit, die erg vervelend is maar niet heel erg gevaarlijk. Ik zie overigens niet in hoe een DNA databank die kleine criminaliteit gaat terug dringen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:42 schreef Masegate het volgende:
Misschien nuttig om het eens van een andere kant te bekijken.
Ik zou het wel fijn vinden als het veiliger zou worden in Nederland.
Zoals gezegd, minder criminaliteit is altijd beter. Maar niet tegen elke prijs. Middelen om criminaliteit terug te dringen moeten effectief zijn en geen grote gevolgen op andere gebieden hebben. Een DNA databank voldoet niet aan die eisen. De effectiviteit er van is niet bewezen en tegelijkertijd wordt er wel een boel informatie opgeslagen waarvan nu niet te garanderen is dat dat misbruikt gaat worden op een zeker moment.quote:Willen jullie dat ook?
Betere opleiding voor opsporingsambtenaren en innovatie binnen de forensische wetenschappen zie ik meer heil in.quote:En zo ja, hebben jullie dan een beter idee?
Hoezo ideaal? Kun je me ajb wijzen op onderzoeken waaruit de effectiviteit blijkt?quote:Want nogmaals, ik vind dit echt een ideale methode.
Ik denk logisch na en zie het nog steeds niet. Op het moment dat de databank gevuld wordt is het sowieso al niet gelukt om een misdrijf te voorkomen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:45 schreef Masegate het volgende:
Nou, als je een beetje logisch nadenkt weet je dat dat wel zo zal zijn, mits de databank straks goed gevuld is.
Hoezo gaat het tijd schelen? Het werkt sowieso alleen voor daders waar sprake is van herhaling en die eerder veroordeeld zijn voor een misdrijf waar een maximumstraf van 4 jaar of langer op staat. Daarbij moet er op de plaats delict DNA zijn aangetroffen en die DNA sporen moeten dusdanig gepositioneerd zijn dat er een onmiskenbare samenhang is tussen de dader en het delict. Nog steeds is daarvoor conventioneel speurwerk nodig. Met alleen dat conventionele speurwerk zou hetzelfde resultaat bereikt worden, maar dan zonder dat er allerlei databanken gevuld worden.quote:Daarnaast gaat het enorm veel tijd schelen, wat ook een hoop oplevert.
Komop joh, in het buitenland wordt deze techniek al langer dan vandaag gebruikt. het is ook zo simpel: men vindt bloed van een dader. Filtert het DNA daaruit, zoekt het op en bij een match heb je de vermoedelijke dader al gevonden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Veiligheid is altijd goed, maar niet ten koste van alles. Sowieso voel ik me vrijwel nooit onveilig in Nederland. Agressieve mensen blijf je altijd houden, maar daar kun je zelf ook een rol in nemen om dat te bestrijden. Diefstal en vernielingen maken onderdeel uit van de kleine criminaliteit, die erg vervelend is maar niet heel erg gevaarlijk. Ik zie overigens niet in hoe een DNA databank die kleine criminaliteit gaat terug dringen.
[..]
Zoals gezegd, minder criminaliteit is altijd beter. Maar niet tegen elke prijs. Middelen om criminaliteit terug te dringen moeten effectief zijn en geen grote gevolgen op andere gebieden hebben. Een DNA databank voldoet niet aan die eisen. De effectiviteit er van is niet bewezen en tegelijkertijd wordt er wel een boel informatie opgeslagen waarvan nu niet te garanderen is dat dat misbruikt gaat worden op een zeker moment.
[..]
Betere opleiding voor opsporingsambtenaren en innovatie binnen de forensische wetenschappen zie ik meer heil in.
[..]
Hoezo ideaal? Kun je me ajb wijzen op onderzoeken waaruit de effectiviteit blijkt?
Ja sorry hoor. Maar hoe kun je het nou niet zien. Je schetst het plaatje al bijna helemaal zelf. Ik ga geen moeite steken in je proberen uit te leggen wat al zo duidelijk is. DNA is HET bewijs bij uitstek op een plaats delict. Het plaatst een persoon op een plek. Iets wat zonder databank nauwelijks te achterhalen is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:50 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk logisch na en zie het nog steeds niet. Op het moment dat de databank gevuld wordt is het sowieso al niet gelukt om een misdrijf te voorkomen.
[..]
Hoezo gaat het tijd schelen? Het werkt sowieso alleen voor daders waar sprake is van herhaling en die eerder veroordeeld zijn voor een misdrijf waar een maximumstraf van 4 jaar of langer op staat. Daarbij moet er op de plaats delict DNA zijn aangetroffen en die DNA sporen moeten dusdanig gepositioneerd zijn dat er een onmiskenbare samenhang is tussen de dader en het delict. Nog steeds is daarvoor conventioneel speurwerk nodig. Met alleen dat conventionele speurwerk zou hetzelfde resultaat bereikt worden, maar dan zonder dat er allerlei databanken gevuld worden.
Waarbij dus gemakshalve vergeten wordt dat de 20 andere DNA-sporen die er liggen net zo goed van de dader kunnen zijn.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:52 schreef Masegate het volgende:
Komop joh, in het buitenland wordt deze techniek al langer dan vandaag gebruikt. het is ook zo simpel: men vindt bloed van een dader. Filtert het DNA daaruit, zoekt het op en bij een match heb je de vermoedelijke dader al gevonden.
Het enige wat je hebt is dat je een mogelijke verdachte in beeld krijgt, maar niet meer dan dat. Het DNA zegt op zichzelf vrij weinig. Het levert misschien zelfs gevaar op voor tunnelvisie.quote:Wil overigens niet zeggen dat er geen onderzoek meer plaats hoeft te vinden, maar een flinke vergemakkelijking van het proces is het in ieder geval.
Nee, dat is het niet. Wanneer er sprake is van sperma met DNA er in, dan is het bewijs. Maar in het geval van een haar of wat druppels bloed is daar al veel minder sprake van. Je bewijst daarmee alleen dat de dader in de buurt van het slachtoffer is geweest of zich verwond heeft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:58 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ja sorry hoor. Maar hoe kun je het nou niet zien. Je schetst het plaatje al bijna helemaal zelf. Ik ga geen moeite steken in je proberen uit te leggen wat al zo duidelijk is. DNA is HET bewijs bij uitstek op een plaats delict.
Maar nog niet met een sluitende tijd. Voor bewijsvoering heb je er dus op zichzelf niet zoveel aan. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken om de verdachte eens extra aan de tand te voelen, maar die moet dan ook net maar wat sjoege geven.quote:Het plaatst een persoon op een plek. Iets wat zonder databank nauwelijks te achterhalen is.
Die veelplegers moeten dan net wel DNA achterlaten op de plaats delict die als bewijs kan dienen.quote:En het is nu misschien nog zo dat er weinig matches zullen zijn, maar binnen de kortste keren is die database gevuld. En in tegenstelling tot wat jij zegt zijn er behoorlijk wat veelplegers.
Het gaat helemaal niet om kinderen. Het gaat om aluhoedjes die kinderen misbruiken om hun gelijk te halen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Bron
.
Frappanter is dat het pas nieuwswaarde lijkt te hebben als kinderen dezelfde registratie krijgen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 21:12 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om kinderen. Het gaat om aluhoedjes die kinderen misbruiken om hun gelijk te halen.
Je zou bijna ouderwets kaarten gaan versturenquote:Op dinsdag 8 december 2009 22:09 schreef tjuppi het volgende:
wees maar gerust, iedere vorm van communicatie wordt al heel lang afgeluisterd
http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. - Benjamin Franklinquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Dan kunnen deze er ook wel bij.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:37 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. - Benjamin Franklin
Ben JIJ zo dom of hoe zit dat? Het gaat idd niet om het verliezen van een usb stick het gaat er om dat de overheid aantoonbaar slecht is met het omgaan van grote hoeveelheden gegevens en grote databases brengen inherent risico's met zich mee, je kan dat ontkennen, maar daar toon je enkel jouw gebrek aan kennis van dit soort systemen aan.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:47 schreef Masegate het volgende:
[..]
Zijn jullie nou echt ZO dom!?
*knip de rest van de onzin rant*
quote:Op woensdag 9 december 2009 08:54 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ben JIJ zo dom of hoe zit dat? Het gaat idd niet om het verliezen van een usb stick het gaat er om dat de overheid aantoonbaar slecht is met het omgaan van grote hoeveelheden gegevens en grote databases brengen inherent risico's met zich mee, je kan dat ontkennen, maar daar toon je enkel jouw gebrek aan kennis van dit soort systemen aan.
En de Nederlandse bevolking dit iets niet accepteert?Wij hebben de laatste 10 jaar _alle_ privacy beperkende wetgeving geaccepteerd, sterker nog we hebben de regeringen die dit hebben doorgevoerd nog beloont ook door later nogmaals op hen te stemmen.
Dit is een kwestie van beetje bij beetje het doorvoeren van wetgeving, tot dat de overheid bereik heeft wat ze willen. Er is al een lijstje ergens in dit topic neergezet met alle wetgeving die men de laatste 10 jaar heeft doorgevoerd, als je 15 jaar geleden had gezegd dat Nederlanders al die wetgeving zoetjes zou slikken, was je uitgelachen en hadden figuren zoals jij gezegd dat Nederlanders dat nooit zouden accepteren.
Even inhaken op de DNA discussie, jij bent wel op de hoogte dat ook DNA databases en onderzoek foutmarges bezitten? Door de manier waarop DNA materiaal wordt gebruikt in onderzoek is het geen 100%, waterdicht bewijs, 1 van de reden waarom een rechtbank DNA als ondersteunend bewijs ziet en men niet iemand veroordeeld op enkel DNA.
Lees het topic en je weet dat we er allemaal zo over denken.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:38 schreef Red_85 het volgende:
Wir leben in einem totalstaat.
Ziek, ik las het gister in de krant en ik vind het te ziek voor woorden. Totale schending van de rechten van het kind is het volgens mij ook nog. Zieke staat.
quote:Op woensdag 9 december 2009 11:39 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ik ben er van overtuigd dat dit nu in de kamer besproken gaat worden en dat hier wat aan gedaan gaat worden.
Ik zal deze post eens doorsturen naar de kinderbescherming, kijken of je nog moeder mag worden nadat ze zien dat je geilt op het slaan van kinderen.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:43 schreef Smart_ass het volgende:
Kiddo.
Kinderen die fikkies stoken.Voed je kroost eens goed op, zeg.
En nee, ik ben er geen voorstander van dat ze in een DNA bank opgenomen worden.Laat ze maar eens een goede corrigerende tik krijgen.
Dus jij vindt het ook acceptabel om op deze manier door je vriend te worden gecorrigeerd?quote:Op woensdag 9 december 2009 12:00 schreef Smart_ass het volgende:
Ten eerste wil ik sowieso nooit van m'n leven moeder worden, en ten tweede is er niets mis met een corrigerende tik. Integendeel.
Het is juist een heel effectief middel, mits met mate gebruikt. In tegenstelling tot het opslaan van DNA...quote:Op woensdag 9 december 2009 12:00 schreef Smart_ass het volgende:
en ten tweede is er niets mis met een corrigerende tik. Integendeel.
1) Sterke reactie!quote:
Precies.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:02 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is juist een heel effectief middel, mits met mate gebruikt. In tegenstelling tot het opslaan van DNA...
Natuurlijk.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:01 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Dus jij vindt het ook acceptabel om op deze manier door je vriend te worden gecorrigeerd?
Het zal ongetwijfeld worden besproken, maar of er iets aan wordt gedaan durf ik zeer te betwijfelen.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:04 schreef Masegate het volgende:
[..]
1) Sterke reactie!![]()
2) Ik weet dat je geen vertrouwen hebt in de politiek, maar dit gaat echt nergens meer over. Natuurlijk wordt hier iemand mee belast en gaat diegene onderzoek doen en gaat dit besproken worden. Als je serieus denkt van niet, dan hoor je echt bij de groep mensen waar ik de naam niet van wil noemen, omdat ik het een beetje een kort door de bocht term vindt. Iets met aluminium bedoel ik dan...
Geil.quote:
Ja want het is natuurlijk zo'n trieste bedoeling daar in Den Haag, dat ze het goed vinden dat kinderen worden behandeld als criminelen, zelfs als ze nauwelijks iets hebben gedaan.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:07 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld worden besproken, maar of er iets aan wordt gedaan durf ik zeer te betwijfelen.
mattie jij ben egt kk dom :pquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
Heel goed voorbeeld om het verschil aan te geven! Dank je!quote:Op woensdag 9 december 2009 12:08 schreef Smart_ass het volgende:
Het Elektronisch patiëntendossier, om maar een voorbeeld te noemen.
Noem een fikkie stoken maar niets!!!!1 Dat zegt heul wat over de toekomst van zo'n kind.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:09 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ja want het is natuurlijk zo'n trieste bedoeling daar in Den Haag, dat ze het goed vinden dat kinderen worden behandeld als criminelen, zelfs als ze nauwelijks iets hebben gedaan.
Dus de hele samenleving kankert alleen maar op de overheid, vertrouwd niks wat ze doen, alles is corrupt en zakkenvullerij maar DINGEN DIE VAN ONSZELF ZIJN, WAAR DE OVERHEID NUL KOMMA NUL MEE TE MAKEN HEEFT vertrouwen we ze wel toe?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef Tacobell het volgende:
[..]
Neuh, maar als ze het op de juiste manier verdraaien kunnen ze het zonder problemen als zeer kindvriendelijk afdoen.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:09 schreef Masegate het volgende:
[..]
Ja want het is natuurlijk zo'n trieste bedoeling daar in Den Haag, dat ze het goed vinden dat kinderen worden behandeld als criminelen, zelfs als ze nauwelijks iets hebben gedaan.
quote:Op woensdag 9 december 2009 12:14 schreef Masegate het volgende:
[..]
Haha, zo praten vind ik ook al reden genoeg om DNA af te nemen en op te slaan.
Je hebt fikkie stoken en fikkie stoken.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:12 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Noem een fikkie stoken maar niets!!!!1 Dat zegt heul wat over de toekomst van zo'n kind.
True true. Maar het gaat wel overtredingen waar 4 jaar voor kan worden opgelegd he. Dat vind ik niet alleen maar onschuldige kattenkwaad.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:16 schreef Masegate het volgende:
[..]
Je hebt fikkie stoken en fikkie stoken.
quote:Wie een overtreding begaat waar vier jaar cel voor kan worden opgelegd, moet altijd DNA afstaan voor de databank. Dat geldt ook voor kinderen vanaf 12 jaar.
Als jij crimineel bent... En dit zeg ik niet omdat je zo praat he... Stel even dat jij crimineel bent. Dan heeft de overheid zeker wel heel wat met jou te maken. Dan hoor je gewoon geregistreerd te staan door middel van een strafblad. Geen discussie over mogelijk.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:17 schreef Cacciatore het volgende:
ik snap nie dat julie zo je shit aan de politie enzo meegeve seirues he de regering heeft geen kk te make met mij behalve zorge voor n normaal land enzo volges mij is er vroeger de regering begonne om mense te helpe nie om amaal shit op te slaan en te weten van ons dusssss opkkeren kk regering:w
En daar ben ik het ook mee eens. Ik ben het alleen niet eens met het feit dat er wordt gezegd dat als ik als 12-jarig boefje een prullenbak in de fik steek, dat ik daar dan 4 jaar voor zou kunnen krijgen.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:20 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
True true. Maar het gaat wel overtredingen waar 4 jaar voor kan worden opgelegd he. Dat vind ik niet alleen maar onschuldige kattenkwaad.
[..]
Dat is ook niet zo. Er staat dat er 4 jaar voor opgelegd kán worden, maar dat dat in de praktijk bij kinderen nooit gebeurt. Kinderen kunnen niet eens 4 jaar gevangenisstraf krijgen.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:22 schreef Masegate het volgende:
[..]
En daar ben ik het ook mee eens. Ik ben het alleen niet eens met het feit dat er wordt gezegd dat als ik als 12-jarig boefje een prullenbak in de fik steek, dat ik daar dan 4 jaar voor zou kunnen krijgen.
Ja, precies. Dus vind ik het nergens voor nodig om DNA af te nemen. Daarom moet een rechter dat beslissen.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:25 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo. Er staat dat er 4 jaar voor opgelegd kán worden, maar dat dat in de praktijk bij kinderen nooit gebeurt. Kinderen kunnen niet eens 4 jaar gevangenisstraf krijgen.
ma dat ben ik nie dus moeten ze opkkeren met mn infoquote:Op woensdag 9 december 2009 12:21 schreef Masegate het volgende:
[..]
Als jij crimineel bent... En dit zeg ik niet omdat je zo praat he... Stel even dat jij crimineel bent. Dan heeft de overheid zeker wel heel wat met jou te maken. Dan hoor je gewoon geregistreerd te staan door middel van een strafblad. Geen discussie over mogelijk.
Inderdaad. Als jij niks fout doet, is er ook geen reden om je DNA op te slaan.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:31 schreef Cacciatore het volgende:
[..]
ma dat ben ik nie dus moeten ze opkkeren met mn info
Als het jouw toch allemaal niets uitmaakt, en privacy niet belangrijk is deel het dan met ons!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:46 schreef Tacobell het volgende:
fikkie stoke is normaal mattie heb jij dat never gedaan????quote:Op woensdag 9 december 2009 12:32 schreef Masegate het volgende:
[..]
Inderdaad. Als jij niks fout doet, is er ook geen reden om je DNA op te slaan.
Lees je wel, of niet?quote:Op woensdag 9 december 2009 12:35 schreef Cacciatore het volgende:
[..]
fikkie stoke is normaal mattie heb jij dat never gedaan????
Nee, ik zeg er mee dat veel Nederlanders geen enkel besef hebben wat er precies gebeurt. Subtiel verschil.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:24 schreef Masegate het volgende:
[..]
![]()
Wat je eigenlijk zegt is: 'Heej er gebeurt hier van alles dat ik niet wil, maar dat is mijn eigen schuld'. Als ; iedereen' er zo tegen is, dan zie ik jullie wel vrij weinig op het nieuws met jullie protesten. Ik denk juist dat er helemaal niet zoveel mensen tegen zijn. Daarnaast stem je zelf op de mensen die je in de regering wilt. Als geen partij bij je past, begin je eigen partij. Want je denkt blijkbaar dat je half Nederland al op je hand hebt.
De beveiliging van die databases is meestal iets beter dan bij de overheid, zijn vaak kleine databases die voor specifieke doeleinde zijn opgezet en de toegang is, anders dan bij de overheid, beperk. Dat is niet alleen acceptabel, het is hoe je met databases moet omgaan. Kennelijk ben jij niet zo goed op de hoogte van wat databases doen en wat de beperkingen en risico's ervan zijn. Zoals ik al aangaf, het besef bij veel Nederlanders ontbreekt en ook bij jou.quote:Dat het houden van grote databanken risico's met zich meeneemt is een feit. Maar die zijn zeker acceptabel en ik vraag me nu twee dingen af:
1) Leven jullie in een grot en zijn jullie bij geen enkel bedrijf klant? Want ook daar zijn al dit soort systemen, met daarin nog veeeeeeel meer gevoelige informatie. En dat accepteer je dan wel?
Net als bij andere databases bij dit soort overheidsprojecten zijn het een soort gaarbakken waar kenneljik van alles in gestopt wordt, Ook objecten die er oorspronkelijk niet in zouden moeten staan. De database was opgezet om jeugdige delinquenten die "zware" vergrijpen op hun naam hadden staan mee in de gaten te kunnen houden, maar nu staan er ook koters in die een keer hebben gevochten of fikkie hebben gestoken.quote:Jullie overschatten het project echt enorm. Deze databank is niet zo enorm als jullie denken.
Ik ben iemand die de overheid niet blind vertrouwd, jij wel kennelijk.quote:2) Ik vraag me af wat voor een mensen jullie zijn.
Ik kom sowieso niet in deze database want ik ben jong noch deliquent, maar dit is niet het enige "mega-database"project wat de overheid graag wilt opzetten, er was al sprake dat iedereen maar even hun DNA moest gaan inleveren en ondanks dat dit een proefballonnetje was en afgeschoten is (terecht) geeft het wel de stille ambitie aan.quote:Want jullie zijn duidelijk allemaal bang dat JULLIE in die databank komen te staan. Laat ik je geruststellen. Als je een normaal burger bent en je een beetje aan de regeltjes houdt (kom niet weer aan met fikkie stoken, want die discussie hebben we al gehad) kom je never nooit niet in die databank terecht.
Ik betwijfel ten zeerste of dat de enige zijn? Kennelijk komen er ook kinderen in, die verder een keer in de fout zijn gegaan, maar niet iets echt schokkends uitgevoerd hebben. Dat is dan niet alleen data vervuiling, maar er is ook totaal geen controle over hoe er verder met die gegevens om wordt gegaan en laten we wel wezen in een democratie systemen neerzetten waarover diegene die er in staan geen controle hebben over wat er in staat, maar ook niet over hoe er met de informatie om wordt gegaan is alles behalve een goed idee.quote:De enigen die in die databank terecht komen, zijn mensen die het verdienen. Verkrachters, overvallers, moordenaars, idioten die dronken achter het stuur gaan zitten, inbrekers etc. etc. Ik mag toch echt hopen dat ik niet aan het discussieren ben met mensen die tot deze groep behoren.
En ik ga daar niet vanuit bij de overheid, ik wil keihard bewijs dat ze dat gaan doen, want de overheid kennende laten ze het verhaal op beloop en gaan ze lekker verder met waar ze mee bezig waren of dat nou goed is of niet.quote:Ik ga er hierbij natuurlijk wel vanuit dat het hele verhaal waar dit topic mee is begonnen tot resultaat heeft dat er beter wordt gekeken door rechters naar wie er wel en wie er niet in die databanken wordt opgenomen. Maar nogmaals. Die discussie hebben we al gehad.
Kortzichtig? De kennis over DNA bij de politie, OM maar ook de rechters is helemaal niet zo groot hoor, een rechter is specialist in de wet, niet in DNA technieken, het is gewoon wachten op fouten.quote:En natuurlijk ben ik op de hoogte van een foutmarge. Wat jullie echter niet in willen zien is dat zo'n databank een hulpmiddel is. Of denken jullie dat als er ergens DNA wordt gevonden en er een match is in de database, dat zo'n rechter dan meteen zegt: Heej jochie, jij bent er gloeiend bij. Het gevang in, en snel een beetje! Hoezo kortzichtig!?
Je moet niet zo zeker van je zaak zijn, als je blijk geeft dat je van het onderwerp maar bar weinig kennis hebt, maar ik adviseer je bij deze echt “I’ve Got Nothing to Hide” and Other Misunderstandings of Privacy" van DANIEL J. SOLOVE te lezen, niet alleen komt hij met een aantal situatie schetsen, maar hij analyseert diepgaand de argumenten van voor en tegenstanders van "privacy beperkende" wetten en probeert daarin ook een degelijke omschrijving en definitie te creëren van de term "Privacy", daarnaast bespreekt hij de problemen die kunnen ontstaan door die privacy beperkende wetten.quote:Tot slot nog even dit. Ik heb eerder in dit topic iemand uitgedaagd om een situatie te schetsen waarbij 'deze gevoelige informatie' in 'de verkeerde handen' terecht komt. Wanneer zou het dus echt een probleem worden wanneer de data op straat ligt. Daar hoor ik bar weinig reactie op. Waarom? Omdat je die niet kunt verzinnen.
Als het je wel lukt, zal ik meteen toegeven dat je gelijk hebt, maar ik ben er vrij zeker van dat ik het kan tegenspreken.
Je gebruikt ongeloooooooofelijk veel woorden, maar je zegt maar één ding:quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |