quote:
Op dinsdag 8 december 2009 16:14 schreef Frollo het volgende:Als ik zo eens naar de afgelopen jaren kijk, dan zie ik de volgende ontwikkelingen:
islamitisch terrorisme in enkele westerse steden
nieuwe Nederlanders uit moslimlanden die moeilijk integreren en soms zelfs onze mooie taal niet spreken en daardoor een sociale achterstand krijgen en houden
relpubertjes in achterstandswijken. Dit is natuurlijk van alle tijden, maar op dit moment in de geschiedenis worden die achterstandswijken voor een groot deel door allochtonen bevolkt. En dat is niet toevallig, maar komt juist vanwege het vorige punt
een schizofreen die Theo van Gogh vermoord heeft
een liberale traditie in Nederland die niet te veel eisen wil stellen aan hoe mensen hun leven moeten leiden en die niet de ene mening boven de andere wil stellen
Stuk voor stuk ernstige ontwikkelingen, absoluut (de eerste vier dan), maar in principe staan ze compleet los van elkaar. Op de een of andere wijze echter is dit in het brein van de Wildersstemmer gaan gisten en broeien totdat er een allesomvattende theorie uitkwam die één groot links-islamitisch complot achter de ontwikkelingen ziet.
Ik vind dat je toch een niet onbelangrijk aspect vergeet, namelijk de overheid en het overheidsoptreden.
Er is lange tijd geen overheidsbeleid inzake immigratie en integratie geweest, dat onnodige vertraging voor de integratie heeft opgeleverd. De overheid is op dit moment nog steeds bezig mensen te laten inburgeren. Soms betreft het mensen die hier al tientallen jaren wonen.
Wat de overheid, in de tijd dat zij op dit dossier duidelijk nog zoekende was, ideologische kenmerkte is het omarmen van het multiculturalisme. De sociaal-democratie was met name in de jaren '70 en '80 een vrij dominante stroming, waarbij de opvatting dat overheidsingrijpen de samenleving verbetert centraal stond; de maakbare samenleving.
Een exponent van deze maakbaarheidsgedachte is het ideaal van de multiculturele samenleving, dat als een verrijking voor de samenleving wordt beschouwd.
Ik wil er aan toevoegen dat ook het ontbreken van overheidsbeleid er voor gezorgd heeft dat het multiculturalisme de leidende stroming kon worden.
Het multiculturalisme kenmerkt zich door het plaatsen van mensen in afgescheiden
cultuurhokken.
Je ziet dit terug in het door de overheid onderbrengen van Turkse en Marokkaanse (arbeids)migranten in een islamitische zuil. Ook als ze geen moslim zijn of de islam niet als hoodidentiteit beschouwen. De overheid ontloopt hiermee haar verantwoordelijkheid.
De migranten worden niet individueel aangesproken, maar bemiddeling vindt plaats via onder andere contactorganen, imams en moskeeën. Orthodoxe groeperingen waren in deze zuil het best georganiseerd, dus deze islamzuil werd behoudend. Kind van de rekening werden allochtone vrouwen, ten behoeve van, voor het eerste aangezicht, sociale vrede.
Het gevolg is dat in de main stream beeldvorming migranten gelijkgesteld worden aan moslims en moslims gelijkgesteld worden met mensen die moderniteit afwijzen ('de islam is een achterlijke religie').
Hoewel de SP en VVD-leider Bolkestein de eersten waren die de problematiek op dit dossier aanhangig maakte waren het vooral Paul Scheffer en Pim Fortuyn die de discussie openbraken.
Soms schiet het wat door en er wordt nu zelfs gepraat over
nieuw politiek correctisme, maar dat is, mijn inziens, een gevolg van het op slot gooien van het publieke debat ten tijde van de hoogtijdagen van het multiculturalisme.
Ik wil hieraan toevoegen dat de discussie zich niet beperkt door de retoriek van Geert Wilders, Michiel Smit, (insert gelijkgestemden die jij niet mag/waar jij tegen bent) en dat er op verschillende niveaus zoals politiek, antropologisch, cultureel-maatschappelijk, criminologisch, religieus, etc. zaken in kaart worden gebracht en onderdeel zijn gaan uitmaken van de discussie.
Het enige dat ontbreekt is overheidsverantwoording voor het immigratiebeleid van de afgelopen jaren. De commissie Blok deed wel onderzoek, maar met het rapport en de bevindingen werden, niet in de laatste plaats vanwege de conclusies en aanbevelingen, nauwelijks iets gedaan.
Het ontbreekt aan een uitleg bijvoorbeeld waarom in een individualistische samenleving, die Nederland was verworden door ontkerkelijking, secularisering, seksuele vrijheid, etc. migranten in een islamzuil zijn opgesloten, als groep op hun verantwoordelijkheden (in de praktijk meer de rechten, emancipatoire zaken) zijn benaderd en waarom de stelling dat de multiculturele samenleving een verrijking is niet gestaafd kan worden.
De PVV buit dit uit door Kamervragen te stellen over de kosten van de immigratie en ondertussen is het gemor ook algemener geworden. Dat niet iedereen de voorstellen van de PVV omarmt is evident, maar bijgevolg is een herijking van de eigen standpunten op het gebied van samenleven, burgerschap en omgeving.
In de 'Staat en Recht' stond dat 55% van de SP-kiezers en nog de helft van de PvdA-kiezers de stelling onderschrijft dat Wilders als het gaat om criminaliteit en overlast de vinger op de zere plek legt.