Laat ik het anders verwoorden. Ik gun het autistische mensen dat ze deze tekorten niet of in veel mindere mate zouden hebben. Dan zouden ze niet meer lijden onder onbegrip en op meerdere terreinen mee kunnen draaien. Ja, dat is radicaal, want in feite praat ik hier over het wegnemen van het autisme. Ik geloof namelijk dat autisme vooral mogelijkheden wegneemt. Welke mogelijkheden en kansen worden ontnomen, verschilt van persoon tot persoon.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:28 schreef Oxymoron het volgende:
Misschien gún je dat wel, maar ik snap het niet, hoe je conclusies trekt.
Autisme = kwalitatieve tekorten in sociale interactie, communicatie en verbeelding.
Als je:
- veel vrienden
- een baan waarin je veel verdient (en dat is vaak, een baan waarin je erg communciatief moet zijn)
- leuke vakanties, zonder enige beperking
hebt,
ben je dan wel autistisch?
Want het autisme duidt er juist op, dat je die dingen niet KUNT.
Autisme is een diep doordringende ontwikkelingsstoornis op alle gebieden van het leven.
Dat betekent bijvoorbeeld, dat je niet zonder begeleiding op vakantie kunt, kunt werken, kunt wonen etc.
Is het dan wel autisme, wat je hebt, als je geen problemen ervaart op alle ''vereiste'' gebieden?
Ik snap jou niet.
Hoe jij over de meeste van ons denkt hier zo denk ik over de meeste NT-ers. Ik word er ook moe/boos van als mensen denken dat ik geen leven heb omdat ik bepaalde dingen niet doen of juist wel doe.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:03 schreef Oxymoron het volgende:
Het is niet leuk zoals jullie schrijven over mensen, die de snoeppot beheren op hun dagbesteding.
Misschien hebben ze niet allemaal van die, standaard behoeften zoals velen schrijven over vrienden, werk, uitgaan etc.
Mét wajong en dagbesteding en 24-uurs zorg etc, ben ik wel erg gelukkig. Ik zou niet weten wat ik met vrienden, of werk of uitgaan of afwisseling of of of moet doen. Het is echt vervelend als anderen hun ''dromen'' op mensen gaan projecteren, die ze niet kennen.
Normaal kijk ik niet meer in dit topic, want ik word er niet vrolijk van, zoals jullie over autisten praten/schrijven.
Welkomquote:Op donderdag 10 december 2009 19:47 schreef SeanDaley het volgende:
Ik heb PDD-NOS, wat ik nu ook wel merk, raak het overzicht gelijk al kwijt in zo een topic, laat staan dat dit deel 27 is. Maar ik sta altijd open om er over te praten, natuurlijk. De belevingswereld is voor ieder persoon anders.
En dan ontstaat er weer interessante materie om over te praten. Nou wil ik allereerst zeggen dat niet iedereen op deze manier schrijft.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:03 schreef Oxymoron het volgende:
Het is niet leuk zoals jullie schrijven over mensen, die de snoeppot beheren op hun dagbesteding.
Misschien hebben ze niet allemaal van die, standaard behoeften zoals velen schrijven over vrienden, werk, uitgaan etc.
Mét wajong en dagbesteding en 24-uurs zorg etc, ben ik wel erg gelukkig. Ik zou niet weten wat ik met vrienden, of werk of uitgaan of afwisseling of of of moet doen. Het is echt vervelend als anderen hun ''dromen'' op mensen gaan projecteren, die ze niet kennen.
Normaal kijk ik niet meer in dit topic, want ik word er niet vrolijk van, zoals jullie over autisten praten/schrijven.
En zelfs als het altijd aan je voorbij is gegaan, zelfs als je de hoop op geeft, hoeft er maar 1 iemand te zijn die overal doorheen kijkt en je accepteerd en van je houdt om wie je bent.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:07 schreef francis998 het volgende:
EN over dat van wat je niet kent dat je dat niet kan missen..ben ik het maar deels mee eens.
Omdat bepaalde dingen kan je niet makkelijk missen...en vooral materiele. Maar emotionele dingen..kan je weer wat meer missen..mischien omdat je er behoefte aan hebt..maar het niet lukt.
En het hanngt denk ik ook van het type autisme.
Welkom! Leuke naam heb je trouwens!quote:Op donderdag 10 december 2009 19:47 schreef SeanDaley het volgende:
Ik heb PDD-NOS, wat ik nu ook wel merk, raak het overzicht gelijk al kwijt in zo een topic, laat staan dat dit deel 27 is. Maar ik sta altijd open om er over te praten, natuurlijk. De belevingswereld is voor ieder persoon anders.
Vreemdgaan? Heb jij je dan niet voorgesteld?quote:Op donderdag 10 december 2009 20:20 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
En dan ontstaat er weer interessante materie om over te praten. Nou wil ik allereerst zeggen dat niet iedereen op deze manier schrijft.
En ik ben het er ook totaal niet mee eens.
Verder vraag ik het me ook af, of je iets kunt missen wat je nooit gekent hebt.
En het zal het laatste zijn wat mij zou boeien, iemand die meer zorg nodig heeft en minder kan, maakt diegene er niet een minder mens om. Zolang de wil er maar is.. Pas op t moment als mensen zich achter labeltjes gaan verschuilen, en gewoon weigeren mee (proberen!) te komen in de maatschappij, onder t mom van ik kan niets en ik wil niets zal ik geneigd zijn om te zeggen, daar kan ik dan ook weer totaal niet mee door een deur.
Maar dat is een zeldzaamheid.
En ja je gunt een ander een leuk leven vol sociale contacten en veel uitdaging.. Maar wie zegt dat dat noodzakelijk is, wie zegt dat dat een vereiste is voor geluk? Ik heb sporadische sociale contacten, kies ik bewust voor, eens in de 2 weken een smsje oid. Meer hoef ik ook niet, ben het liefst op mij zelf en toch vrij gelukkig. Er is er maar 1 die ik met flinke regelmaat zie maar dat is ook meer een relatie.
Ik begin mij trouwens serieus af te vragen of ik niet echt wat harder moet worden en wat minder meeleven met anderen. Ben al voor alles en nog wat uitgemaakt en tot overmaat van ramp word ik nu ook nog beschuldigd van vreemdgaan. Waar doe ik t voor denk ik dan
Wat voor richting heb je gedaan op het MBO? Kreeg je begeleiding op school?quote:Op donderdag 10 december 2009 20:26 schreef SeanDaley het volgende:
Hey,
het is niet mijn naam helaas, het is de echte naam van rapper Slug van Atmosphere. Ik vind het een heel getalenteerd persoon, vandaar dat ik deze naam van hem leen. Mijn echte naam is wat minder indrukwekkend, dat is Erwin van der Wal/
Voor de rest, ik ben 22-jaar, inwonend bij mijn ouders in Friesland. Ik besteed veel tijd aan internetten, schrijven/typen, muziek downloaden en chatten. Evenals het grotere gedeelte heb ik niet veel sociaal actieve hobby's. Ik ga bijvoorbeeld weinig tot nooit uit en ben ook niet lid van een sportclub.
Ik doe geen school, ik heb een tijdje MBO gedaan, maar doormiddel van te weinig structuur en veel depressie & situatie~onmacht ben ik daarmee gestopt. Ik ga binnenkort wat snuffel'stages' doen, zodat ik aan het werk kan. Want ik ben er achter gekomen dat een opleiding voor mij niet gaat werken, alhoewel ik het intellect wel heb. Ik ben in dit topic beland, omdat ik vooral benieuwd ben hoe anderen het ervaren om PDD-NOS te hebben. Niet in de zin of ze het leuk of niet leuk vinden, maar hoe ze er mee omgaan en er ook gelijkenissen te vinden zijn.
Nee ik stel mij nooit voorquote:Op donderdag 10 december 2009 20:27 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Vreemdgaan? Heb jij je dan niet voorgesteld?Toch niet door je ex?
Zonde dat je vastliep tijdens de stages.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:33 schreef SeanDaley het volgende:
Ik heb 3 verschillende opleidingen geprobeerd. Grafische vormgeving, Onderwijsassistent en Journalistiek, allen op MBO-niveau. Op somminge momenten ging het gewoon goed, maar zodra er iets in de vorm van stage kwam, liep dat frontaal vast. Al geheel was de motivatie er wel.
Ik had een vorm van begeleiding, maar dat was niet voldoende. Ik vind het zelf ook niet erg, het geeft in ieder geval heel veel rust in mijn hoofd dat die druk verdwenen is.
quote:Op donderdag 10 december 2009 20:36 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
Nee ik stel mij nooit voor
Nouja mijn ex zei dat ik loog en mijn ex-zwager wil geen contact meer wegens rare dingen zoals vreemdgaan. Nu moet je weten dat ik goudeerlijk ben en véél te lief voor en tegen anderen, zo erg dat ik er zelf onder door ga. Das de reden dat ik mijn relatie had verbroken. Dus vreemdgaan.. komt niet voor in mijn woordenboek
Succes met die zoektochtquote:Op donderdag 10 december 2009 20:40 schreef SeanDaley het volgende:
Iets creatief, in ieder geval niet heel eentonig werk. Dus ik weet nog niet concreet wat, vandaar dus die zoektocht dat wordt georganiseerd via de gemeente. Wat dus ook automatisch betekend dat er hulp verwacht zal worden vanuit die kant. Eerlijk gezegd denk ik dat ik gewoon eens wat minder kieskeurig moet zijn. Geluk valt uit meer grachten te vissen.
hmm...in dit stuk herken ik mezelf.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:26 schreef SeanDaley het volgende:
...
Ik doe geen school, ik heb een tijdje MBO gedaan, maar doormiddel van te weinig structuur en veel depressie & situatie~onmacht ben ik daarmee gestopt. Ik ga binnenkort wat snuffel'stages' doen, zodat ik aan het werk kan. Want ik ben er achter gekomen dat een opleiding voor mij niet gaat werken, alhoewel ik het intellect wel heb. Ik ben in dit topic beland, omdat ik vooral benieuwd ben hoe anderen het ervaren om PDD-NOS te hebben. Niet in de zin of ze het leuk of niet leuk vinden, maar hoe ze er mee omgaan en er ook gelijkenissen te vinden zijn.
Na school is die begeleiding ook nog nodig. Hulp bij het zoeken naar werk enzo is voor autisten ook nodig. Anders lopen ze vast. Dit is bij mij dus gebeurd.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:51 schreef francis998 het volgende:
[..]
hmm...in dit stuk herken ik mezelf.
Alleen of het door mijn stage kwam is de vraag.
Maar de lessen enzo..te saai..en de stof te makkelijk...maar stage..hmmm...gewoon zowat 0 begeleiding...en moest het hele jaar 3 dagen in de week stage lopen..en nog eens het competentie gedoe, prieven van bekwaamheidEN 2 dagen school.
TOen ging het mis..in december...gestopt voor kerstvakantie als pauze..en uiteindelijk rest van het schooljaar....jaar daarop weer verder gegaan..maar zonder interesse...deed het meer omdat ik in de prestatiebeurs zat.
Maar dat is imo het grootste probleem voor autisten wat school betreft..de begeleiding..en dat je vrij snel aan jezelf over gelaten word..
Handje vasthouden hoeft ook niet. Voor veel autisten is het iets waarop ze terug kunnen vallen als het nodig is. Een extra steuntje in de rug dus.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:55 schreef SeanDaley het volgende:
Inderdaad, alhoewel ik ook weer niet bij het handje hoef vastgehouden te worden. Maar soms is het voor iedereen zo logisch wat voor mij vrijwel onmogelijk is haha. Ik kom ook over als een jongen waarbij je het niet kan merken, het is geen fysiek zichtbare aandoening. Mijn trots wil soms ook geen begeleiding, maar het is het vaker veel beter voor mij om het wel te krijgen.
Kijk, je slaat de spijker op zijn kop. Dit is het moeilijke van autisme, een beperking die talloze dilemmas bezorgt. Mensen met autisme weten vaak wel hoe het moet, alleen kunnen ze het niet altijd in praktijk brengen. Men zegt ook wel dat wij een meester zijn in het rationeel analyseren van situaties. Er is geen aandoening waarvoor zoveel onbegrip is als autisme. Dat komt doordat de sociale vaardigheden ver achterlopen op intelligentie.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:55 schreef SeanDaley het volgende:
Inderdaad, alhoewel ik ook weer niet bij het handje hoef vastgehouden te worden. Maar soms is het voor iedereen zo logisch wat voor mij vrijwel onmogelijk is haha. Ik kom ook over als een jongen waarbij je het niet kan merken, het is geen fysiek zichtbare aandoening. Mijn trots wil soms ook geen begeleiding, maar het is het vaker veel beter voor mij om het wel te krijgen.
Ik merk zelf nogal eens, en dat geld voor veel mensen met asperger meen ik gelezen/gezien te hebben, is dat ik niet zo van autoriteit/regels ben. En ik ervaar dingen ook snel zo, er bestaat ook goede begeleiding maar soms is het ook wel een nare factor.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:58 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Handje vasthouden hoeft ook niet. Voor veel autisten is het iets waarop ze terug kunnen vallen als het nodig is. Een extra steuntje in de rug dus.
Helaas is niet alles goed geregeld.quote:Op donderdag 10 december 2009 21:21 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik merk zelf nogal eens, en dat geld voor veel mensen met asperger meen ik gelezen/gezien te hebben, is dat ik niet zo van autoriteit/regels ben. En ik ervaar dingen ook snel zo, er bestaat ook goede begeleiding maar soms is het ook wel een nare factor.
Ze schrijven dingen over je buiten je om vaak, dat soort dingen oh man waardelooseigenlijk.
Veel mensen met autisme zijn autididact. Door hun ijzersterke analyserend vermogen menen ze het soms zelf beter te weten dan de begeleiding. De visies van een ervarings‘deskundige’ of een beroepsprofessional staan niet zelden op gespannen voet met elkaar. Zo kende ik ook een tistje, en die wist precies wat hij wil. Het moest echt volgens zijn schema. Dat maakt het ook zo moeilijk om met autisten om te gaan (ook al ben ik er zelf een). En het is: eens autistisch, altijd autistisch.quote:Op donderdag 10 december 2009 21:21 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik merk zelf nogal eens, en dat geld voor veel mensen met asperger meen ik gelezen/gezien te hebben, is dat ik niet zo van autoriteit/regels ben. En ik ervaar dingen ook snel zo, er bestaat ook goede begeleiding maar soms is het ook wel een nare factor.
Ze schrijven dingen over je buiten je om vaak, dat soort dingen oh man waardelooseigenlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |