zoals ik al zei kan ik zelf niet eenvoudig hypotheek krijgen door "onzeker" bestaan en zie geen andere optie. Verder staat de plaats al vast waar ik ga bouwen, ga me dorpje niet uitquote:Op zondag 6 december 2009 21:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou nooit echt geld gebruiken om een huis te kopen! Dat is het weggooien van prima centen. Waarom niet gewoon een max-hypotheek? De staat plus de inflatie betalen dan bijna alles! Eigenlijk ben je geld als je echt geld gaat gebruiken om in de huizenmolen te stoppen. Ik heb ook wel wat, maar zou dat nooit doen, hooguit om nét een huis te kunnen kopen dat anders niet bereikbaar is.
Als je uit Limburg komt en graag een groot kavel wil dan kun je wellicht beter in Duitsland of in België kijken. Vooral de grondprijs is daar veel lager.
Een woning neer laten zetten (met een marktwaarde van zo'n 4 ton, dat bij zo'n kavel past?) Ik denk iets van 160K, als je het niet te luxe aanpakt. Familie van mij heeft het helemaal zelf gedaan (die kant zit in de bouw) dus geen arbeid, gereedschap van het werk en ook nogal eens wat materiaal, en die waren 60K kwijt voor het casco van een luxe-huis met inhoud van 500m3.
beetje vage website??quote:Op zondag 6 december 2009 21:33 schreef dvr het volgende:
Trekker25, kijk hier eens: http://www.particulieropdrachtgeverschap.nl
In de buurten waar ze staan, waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Enig idee in welke buurten al die appartementen in Rotterdam staan?
Rond de grote steden heb je (serieus) weinig voor 150.000 euro's. Je bent voor zo'n bedrag veroordeeld tot de 'prachtwijken'.quote:Op zondag 6 december 2009 00:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 2000 per maand kan je nu ongeveer 150.000 lenen. Daar moet echt wel wat tussen zitten waarbij je geen last hebt van de illegalen, huisjesmelkers, wietplantages en hoeren.
Je moet kijken welke lasten je kan/wil dragen en of je daarmee en huis naar je zin kan kopen. Dat het vroeger goedkoper was en alle onzin eromheen vergeten.quote:Op maandag 7 december 2009 13:34 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Rond de grote steden heb je (serieus) weinig voor 150.000 euro's. Je bent voor zo'n bedrag veroordeeld tot de 'prachtwijken'.
In mijn geval ga ik het nog maar even aankijken. Ik huur nu een mooi appartement voor niet al te veel geld, maar ik wil uiteindelijk wel terechtkomen in een woning met tuin etc etc.
Moet ik nu kopen met een dalende prijs maar met vooruitzichten dat ze gaan morrelen aan de HRA, of moet ik wachten totdat de HRA afgeschaft is (althans... afbouwen van) en dan inspringen. Maar ik heb geen zin om 2,5 ton neer te leggen voor een doorzonwoning uit 1970 die 10 jaar geleden 1,5 ton in guldens kostte......
De vraag is eigenlijk natuurlijk hoeveel deze huizen juist over 10 jaar zullen kosten! Dan kun je het instapmoment pas bepalen. En niemand kan daarover met zekerheid uitsluitsel geven.quote:Op maandag 7 december 2009 13:34 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Rond de grote steden heb je (serieus) weinig voor 150.000 euro's. Je bent voor zo'n bedrag veroordeeld tot de 'prachtwijken'.
In mijn geval ga ik het nog maar even aankijken. Ik huur nu een mooi appartement voor niet al te veel geld, maar ik wil uiteindelijk wel terechtkomen in een woning met tuin etc etc.
Moet ik nu kopen met een dalende prijs maar met vooruitzichten dat ze gaan morrelen aan de HRA, of moet ik wachten totdat de HRA afgeschaft is (althans... afbouwen van) en dan inspringen. Maar ik heb geen zin om 2,5 ton neer te leggen voor een doorzonwoning uit 1970 die 10 jaar geleden 1,5 ton in guldens kostte......
Door goed te timen kun je lagere maandlasten krijgen of een mooier huis voor hetzelfde geld. Het is dus wel zeker slim om goed op te letten en een juiste keuze te maken.quote:Op maandag 7 december 2009 13:40 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je moet kijken welke lasten je kan/wil dragen en of je daarmee en huis naar je zin kan kopen. Dat het vroeger goedkoper was en alle onzin eromheen vergeten.
Als je alles binnen 30 jaar aflost (of een klein stukje niet, tenslotte hoef je na 30 jaar heus niet ineens gratis te wonen) maakt het niet zoveel uit. Het is geen aandeel dat je koopt, maar een huis.
UIteraard, maar als je een woningaankoop 10 jaar moet uitstellen (illiguide, je zegt het zelf) omdat je maandlasten tegen die tijd misschien 100,- lager zijn ben je mi ook niet logisch bezig. Maar ieder voor zich.quote:Op maandag 7 december 2009 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Door goed te timen kun je lagere maandlasten krijgen of een mooier huis voor hetzelfde geld. Het is dus wel zeker slim om goed op te letten en een juiste keuze te maken.
Daar heb je helemaal gelijk in hoor! Dat zou ik ook niet doen, zeker niet als je op dit moment niet naar wens woont. Zelfs als je zeker zou weten dat je over 10 jaar minder betaald kun je die 100 euro er best voor over hebben om die 10 jaar tenminste fijn te wonen. Het verschil tussen de huizenmarkt en de aandelenmarkt is dat je primair in de eerste stapt om te wonen en niet alleen om te verdienen!quote:Op maandag 7 december 2009 13:51 schreef Sjabba het volgende:
[..]
UIteraard, maar als je een woningaankoop 10 jaar moet uitstellen (illiguide, je zegt het zelf) omdat je maandlasten tegen die tijd misschien 100,- lager zijn ben je mi ook niet logisch bezig. Maar ieder voor zich.
Ik ga geen 10 jaar van mijn leven wachten op ene voordeel, ik haat het al in grote drukte te staan omdat iets in de aanbieding is. Wil niet zeggen dat ik rijk ben, maar ik wil van het geld dat ik heb gewoon genieten.
Klopt en zolang je naar wens woont kan je je die luxe permiteren. Verhuizen is daarom een luxe. Aan de andere zijde zullen andere dan weer niet verhuizen omdat een daling teveel zou kosten (of te weinig zou opbrengen).quote:Op maandag 7 december 2009 14:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in hoor! Dat zou ik ook niet doen, zeker niet als je op dit moment niet naar wens woont. Zelfs als je zeker zou weten dat je over 10 jaar minder betaald kun je die 100 euro er best voor over hebben om die 10 jaar tenminste fijn te wonen. Het verschil tussen de huizenmarkt en de aandelenmarkt is dat je primair in de eerste stapt om te wonen en niet alleen om te verdienen!
Je moet jezelf de vraag stellen hoeveel je er wel voor wil betalen. Want voor 2000 euro per maand zou ik (woon nu prima) de keuze juist wel maken om nog even te wachten. Dat is 24.000 euro per jaar dus voor een gemiddelde woning zo'n 8% daling. Dat is geen irreeel scenario voor de komende drie jaar.
Toch moet je dat m.i. niet te snel roepen. Er is door al het steun- en publiciteitsgeweld van de overheden de verwachting gewekt dat het wel weer goed komt met de economie, en nu de beurzen flink gestegen zijn en de werkloosheid wat langzamer toeneemt kan de massa daar ook daadwerkelijk in gaan geloven, zoals ook in 1930 gebeurde. De woningmarkt kan dan gemakkelijk aantrekken -er is immers een flinke stagnatie geweest, dus veel mensen willen nu wel eens verkassen-, terwijl de grote crash nog moet komen.quote:Op maandag 7 december 2009 13:46 schreef LXIV het volgende:
Zelf heb ik me voorgenomen dat het beste moment om in te stappen (dus met kans op een zo laag mogelijke verkoopprijs) het moment is waarop de markt structureel weer begint aan te trekken.
Mijn inziens ene erg realistisch senario. Uiteraard is het wel beter een lage schuld te hebben dan een lage rente. maar Als je het toch in 30 jaar volledig gaat aflossen kan je het zo uitrekenen en dan makt het niet veel uit.quote:Op maandag 7 december 2009 14:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Toch moet je dat m.i. niet te snel roepen. Er is door al het steun- en publiciteitsgeweld van de overheden de verwachting gewekt dat het wel weer goed komt met de economie, en nu de beurzen flink gestegen zijn en de werkloosheid wat langzamer toeneemt kan de massa daar ook daadwerkelijk in gaan geloven, zoals ook in 1930 gebeurde. De woningmarkt kan dan gemakkelijk aantrekken -er is immers een flinke stagnatie geweest, dus veel mensen willen nu wel eens verkassen-, terwijl de grote crash nog moet komen.
En daarnaast is voor de meeste kopers de renteontwikkeling natuurlijk belangrijk. Het zou mij niet verbazen als de toekomstige daling van de huizenprijzen zo'n beetje gelijk opgaat met de stijging van de rente. Dan schieten starters nog nauwelijks op als de prijzen omlaag gaan.
Je weet nooit hoe het gaat verlopen. Dat maakt het ook zo lastig.quote:Op maandag 7 december 2009 14:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Toch moet je dat m.i. niet te snel roepen. Er is door al het steun- en publiciteitsgeweld van de overheden de verwachting gewekt dat het wel weer goed komt met de economie, en nu de beurzen flink gestegen zijn en de werkloosheid wat langzamer toeneemt kan de massa daar ook daadwerkelijk in gaan geloven, zoals ook in 1930 gebeurde. De woningmarkt kan dan gemakkelijk aantrekken -er is immers een flinke stagnatie geweest, dus veel mensen willen nu wel eens verkassen-, terwijl de grote crash nog moet komen.
En daarnaast is voor de meeste kopers de renteontwikkeling natuurlijk belangrijk. Het zou mij niet verbazen als de toekomstige daling van de huizenprijzen zo'n beetje gelijk opgaat met de stijging van de rente. Dan schieten starters nog nauwelijks op als de prijzen omlaag gaan.
Je bijdrage blijft hopelijk beperkt tot deze ene, nutteloze opmerking.quote:Op maandag 7 december 2009 08:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In de buurten waar ze staan, waarschijnlijk.
De pak 'm beet 1750 woningen onder de 125.000 zijn als volgt verdeelt over de rotterdamse wijken. Daaruit blijkt dat het antwoord van Magnet op je vraag best wel een beetje klopt. Er zijn maar weinig buurten waar deze woningen niet te vinden zijn. Al zijn er natuurlijk altijd wijken die er bovenuit springen.quote:Op maandag 7 december 2009 17:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je bijdrage blijft hopelijk beperkt tot deze ene, nutteloze opmerking.
quote:Afrikaanderwijk (4)
Agniesebuurt (8)
Bedrijventerrein Rotterdam Noord-West ()
Bergpolder (61)
Beverwaard (22)
Blijdorp (24)
Blijdorpse Polder ()
Bloemhof (38)
Bospolder (12)
Buurt 15 ()
Buurt 81 ()
C.S. kwartier ()
Carnisse (289)
Cool (2)
De Esch ()
Delfshaven (17)
Dijkzigt ()
Eemhaven ()
Feijenoord (6)
's-Gravenland ()
Groot-IJsselmonde (106)
Heijplaat ()
Het Lage Land (10)
Hillegersberg-Noord (2)
Hillegersberg-Zuid (16)
Hillesluis (64)
Hoofdweg Sector A ()
Katendrecht (4)
Kleinpolder (43)
Kop van Zuid ()
Kop van Zuid-Entrepot (1)
Kralingen-Oost ()
Kralingen-West (41)
Kralingse Bos ()
Kralingse Veer (3)
Landzicht ()
Liskwartier (8)
Lombardijen (96)
Middelland (34)
Molenlaankwartier (8)
Nesselande ()
Geen voorkeur
Nieuw-Crooswijk ()
Nieuwe Werk ()
Nieuwe Westen (35)
Nieuw-Mathenesse ()
Noordereiland (2)
Noord-Kethel ()
Ommoord (14)
Oosterflank (11)
Oud-Charlois (139)
Oud-Crooswijk ()
Oude Noorden (30)
Oude Westen (3)
Oud-IJsselmonde (3)
Oud-Mathenesse (144)
Overschie (9)
Pendrecht (93)
Prinsenland ()
Provenierswijk (4)
Rivium ()
Rubroek (21)
Schiebroek (28)
Schiemond (4)
Schieveen ()
Spaanse Polder ()
Spangen (17)
Stadsdriehoek (3)
Struisenburg (1)
Tarwewijk (189)
Terbregge ()
Tussendijken (13)
Vreewijk (12)
Waalhaven ()
Waalhaven-Zuid ()
Wielewaal ()
Witte Dorp ()
Zestienhoven ()
Zevenkamp (7)
Zuiderpark ()
Zuidplein ()
Zuidwijk (47)
Als je hetzelfde doet voor Utrecht dan krijg je het volgende resultaat:quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
In Rotterdam hebben ze volgens Funda momenteel ca 1500 koopwoningen (voornamelijk appartementen) staan in de prijsklasse 75.000-125.000 en dat is haalbaar met een dergelijk inkomen. En in Den Haag bijna 1000.
Toch allemaal in de Randstad, het zal allicht niet aan je wensen voldoen maar er is wel degelijk aanbod.
Dat is inderdaad de enige valide reden om onroerend goed als zijnde beleggingsobject te kopen: tegen een mogelijke hyperinflatie.quote:Op maandag 7 december 2009 20:07 schreef OpenYourMind het volgende:
De enige twee redenen waarom ik als starter in de komende 2 jaar een woning zou kopen zijn bij het verder barsten van de huizenbubble (minimaal 10% eraf) of bij de keuze van de westerse wereld om middels hyperinflatie haar schulden in waarde te laten afnemen.
Alleen ben je volledig kansloos hier!quote:Op maandag 7 december 2009 20:50 schreef BeamofLight het volgende:
Leuk stukje topic wat afgelopen week toevallig perfect aansloot op een praktijksituatie:
Jongere collega, man, 26 jaar thuiswonend riep:
" ik ga effe op funda kijken, wil huisje kopen".
Succes riep ik en ging eea voor hem uitwerken:
2650 * 12,96 * 4,5 = 155.000
Ik vertelde hem nog dat ie niet tot 150.000 moest gaan kijken ivm k.k.
Komt ie tot de conclusie dat er maar liefst 1 huis was in zijn gewenste zoekgemeenten...
Ik reken hem voor:
1750 netto
750 hyporente en aflossing
50 harley
25 klassieker
50 iphone, sms etc
100 ziektekosten
25 telefoon, internet, tv
100 verzekeringen, gemeentelijke belastingen etc.
150 extra bijtelling ivm wens dikkere auto vd zaak
200 stappen
250 boodschappen
![]()
Dus of wijf zoeken of emigreren
Wat een land hè.
harley, klassier, iphone.quote:Op maandag 7 december 2009 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alleen ben je volledig kansloos hier!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |