Eens met de 1e alinea. De overheid heeft er werkelijk alles aan gedaan om de overfinanciering in stand te houden en te vergroten. HRA, allerlei subsidies, bijleenregelingen en nu mag je zelfs met een NHG-hypotheek de achterstand laten oplopen tot 9% van de hoofdsom van je lening. Dit komt neer op een betalingsachterstand van 24(!!) maanden. Dit alles om illusies in stand te houden.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:52 schreef justanick het volgende:
[..]
Het probleem is dat veel van die cowboyhypotheken zijn gestimuleerd door de overheid. De HRA ontmoedigt aflossen. Zelfs bij dat soort onverantwoordelijke constructies komen de overheden nog met bijleenregelingen om woningen 'betaalbaar' te houden voor starters.
De combi 'te weinig fatsoenlijke woonruimte' en 'idioot beleid rondom hypotheken' heeft NL in een situatie gebracht die eigenlijk alleen voor de banken amusant was. Het tekort aan woonruimte zie je gewoon als je eens gaat kijken naar een huurhok in de noordelijke Randstad. Zelfs een 'flat' is in veel gevallen al niet meer voor een normale prijs te huren; je komt al snel uit in een woonhuis dat door de eigenaar in appartementen is gesplitst, waar je vervolgens alsnog de hoofdprijs voor betaald. Er er komen steeds meer van dat soort noodgrepen. De woningproductie blijft al jaren achter op wat het zou moeten zijn, met als gevolg dat de vrije huursector het dus zelf op gaat lossen middels dit soort constructies.
Dat ligt er maar net aan hoeveel je spaart. Als je 100 euro per maand spaart, dan duurt het even, maar als 500 euro per maand spaart dan heb je in 2,5 jaar dat huis met een hypotheek met een verstandige LTV en LTI.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:57 schreef justanick het volgende:
[..]
Als je een woning van 150K wilt kopen zul je dus 15K eigen geld in moeten leggen. Het duurt wel een paar jaar voordat je dat bij elkaar hebt gespaard. Dat lost het probleem van het scheefwonen dus niet 1-2-3 op. Afgezien daarvan ben je ook gewoon knettergek als je je goedkope sociale huurhokje vervangt door een koopwoning waarbij je woonlasten verdubbelen en je er qua woonkwaliteit nauwelijks op vooruit gaat.
Overigens ben ik het ermee eens dat eigen geld inleggen goed zou zijn (gewoon een goede lending practice voor banken). Het is alleen niet de heilige graal.
Dat zeg ik: je moet de woningmarkt veel breder aan gaan pakken. Er is sprake van een absurde scheefgroei, maar niet alleen de scheefgroei is de kern van het probleem. Als je kijkt naar zaken als de woningprijzen tov de inkomens (en dus ook de totale hypotheekschulden) moet er ergens een belletje gaan rinkelen, helemaal als je vervolgens de cijfers omtrent de woningproductie erbij pakt. Er zijn simpelweg te weinig woningen gebouwd de afgelopen decennia. En dat zul je ook moeten gaan corrigeren, gecombineerd met een integrale aanpak van de koop- en huurmarkten. Krampachtig focussen op 1 of 2 elementen los niets op.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoeveel je spaart. Als je 100 euro per maand spaart, dan duurt het even, maar als 500 euro per maand spaart dan heb je in 2,5 jaar dat huis met een hypotheek met een verstandige LTV en LTI.
De sociale huurhokjes moet men mee gaan kappen. Het is krankzinnig dat allerlei mensen d.m.v. subsidies gewilde locaties bevolken en dat anderen, die wel zelf hun eigen broek op kunnen houden, hun heil moeten gaan zoeken in andere provincies of achterbuurten.
Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat wegen aanleggen niets oplost en we gewoon niet meer met de auto moeten gaan.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met woningproductie los je in de huidige marktomstandigheden niets op.
geef elke koe een led-tv. Is ook goed voor de economie. En dan?quote:Op zaterdag 5 december 2009 20:48 schreef Deprater het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat wegen aanleggen niets oplost en we gewoon niet meer met de auto moeten gaan.
Niet dat benauwde jongen.
Het is beter als we 1 miljoen van de 2 miljoen subsidiekoeien opruimen en eens wat ruimer gaan bouwen, goed voor de economie
Dat is goed voor de Zuid-Koreaanse economiequote:Op zaterdag 5 december 2009 20:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
geef elke koe een led-tv. Is ook goed voor de economie. En dan?
Doe dan meteen een lening, dan doe je ook nog wat goedquote:Op zaterdag 5 december 2009 21:06 schreef Deprater het volgende:
[..]
Dat is goed voor de Zuid-Koreaanse economie
Ik heb overigens net een nieuwe Samsung internetTV besteld dus dat zit wel goed
Leningen doe ik niet aanquote:Op zaterdag 5 december 2009 21:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Doe dan meteen een lening, dan doe je ook nog wat goedEn dat beetje extra karma loop je vast tegen dat el cheapo huis aan
Kiva FOK-team #6 Microkredieten - Voorbij de $20.000!
wel janken in het ik-kan-geen-duur-huis-betalen-topic, maar geen kwartje over hebben om te LENEN aan je medemens. Hollander.quote:
Je had het over de categorie van 1500 tot 2000 euro per maand. Daar ben ik met m'n zoektocht op funda ook vanuit gegaan. Overigens heb ik met onderstaande excelsheet even uitgerekend wat je zou kunnen lenen met koopsubsidie, dat is ca 108.000. Dat is genoeg voor een koopsom tot ca 1 ton. Daarvan zijn er 991 in Rotterdam volgens Funda. Je hebt als koper met inkomen dat maar net boven het minimumloon ligt dus best wel wat keuze. Niet op de mooie plekken en het zijn ook niet de mooiste huizen. Maar dat is nergens weggelegd voor de minima in een land.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:08 schreef justanick het volgende:
[..]
Ten eerste overdrijf je schromelijk met je 1500 koopwoningen, mdat je prijsklasse-selectie niet overeenkomstig de praktijk is. De hypotheekeis is tegenwoordig 4,3x je jaarinkomen. Stel dat je 1500 bruto per maand pakt:
1500 * 12 * 1,08 * 4,3 = 84.000 euro aan maximale hypotheek. Maximale koopprijs is dus 76.000 k.k. Die woningen die jij nu aanwijst (krotten in tot op het bot verpauperde wijken) zijn dus zelfs voor deze doelgroep gewoon niet betaalbaar.
In Almere werken niet zo gek veel mensen, dat is een beetje het makke, daarom zeuren ze ook zo om extra wegen voor alle forensen die daar weg willenquote:Daarnaast heb je er weinig aan als je in Almere of Amersfoort werkt. En aangezien jij het ook niet zo hebt op bijvoorbeeld nieuwe wegen om het woon-werkverkeer te veraangenamen, is een krot in een verpauperde wijk voor deze groep dus om meerdere redenen volstrekt geen optie.
Met 2000 per maand kan je nu ongeveer 150.000 lenen. Daar moet echt wel wat tussen zitten waarbij je geen last hebt van de illegalen, huisjesmelkers, wietplantages en hoeren.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het stellen van eisen compleet is doorgeslagen. Stratenmakers in villa's en kapsters in dure Vinex-hutten, die tijden zijn wel voorbij. Men had die mogelijkheid door de ruime verstrekkingsnormen van banken en dat is nu voorbij.
De andere kant: de appartementen van 75.000 euro in Rotterdam staan in achterbuurten waar de meeste mensen niet willen wonen. Je moet voor de grap eens wat rond gaan kijken daar. Ga je niet vrolijk van worden.Natuurlijk wonen mensen naar hun stand, maar iemand met een vast inkomen van 2.000 euro bruto per maand hoort niet thuis tussen de illegalen, huisjesmelkers, wietplantages en hoeren.
Niet zo gek ook omdat je al zo op 100.000-150.000 zit voor alleen het bouwen en een basic inrichting.quote:Meer grond haalt ook niets uit. Ik zie op Funda nauwelijks nieuwbouwwoningen van onder de 150.000. Een beetje nieuwbouwwoning kost al gauw 200.000 of meer.
Klopt sparen en aflossen zouden gepromoot moeten worden.quote:Wat mensen eens in zouden moeten zien is dat ze ook zelf verantwoordelijkheid hebben om wat spaarvermogen op te bouwen om dat in te brengen in de aan te kopen woning. Dat is in Duitsland en Belgie heel normaal. Men moet niet alleen teren op mogelijkheden om 125% te financieren, een 6e hypotheek te nemen en met allerlei wazige constructies tot meer dan 5 keer het bruto jaarinkomen te financieren.
Nou, dat moet wel een keer lukken hoor als je wilt. Ik verdien wat meer maar ik krijg dit met een koopwoning nog wel vrij snel voor elkaar hoor. En dan bezuiniging niet eens ergens op ofzo.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:57 schreef justanick het volgende:
[..]
Als je een woning van 150K wilt kopen zul je dus 15K eigen geld in moeten leggen. Het duurt wel een paar jaar voordat je dat bij elkaar hebt gespaard.
Dan krijg je nieuwbouwwoningen van 250.000 +. Lijkt me niet dat de mensen met een inkomen van 1.500 euro bruto per maand daar wat aan hebben.quote:Op zaterdag 5 december 2009 20:48 schreef Deprater het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat wegen aanleggen niets oplost en we gewoon niet meer met de auto moeten gaan.
Niet dat benauwde jongen.
Het is beter als we 1 miljoen van de 2 miljoen subsidiekoeien opruimen en eens wat ruimer gaan bouwen, goed voor de economie
quote:Op zondag 6 december 2009 00:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 2000 per maand kan je nu ongeveer 150.000 lenen. Daar moet echt wel wat tussen zitten waarbij je geen last hebt van de illegalen, huisjesmelkers, wietplantages en hoeren.
[..]
Niet zo gek ook omdat je al zo op 100.000-150.000 zit voor alleen het bouwen en een basic inrichting.
[..]
Klopt sparen en aflossen zouden gepromoot moeten worden.
Meppel is wel wat anders dan de Randstad.quote:Op zondag 6 december 2009 00:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou, dat moet wel een keer lukken hoor als je wilt. Ik verdien wat meer maar ik krijg dit met een koopwoning nog wel vrij snel voor elkaar hoor. En dan bezuiniging niet eens ergens op ofzo.
dan moeten de woningen iets minder kostenquote:Op zondag 6 december 2009 01:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan krijg je nieuwbouwwoningen van 250.000 +. Lijkt me niet dat de mensen met een inkomen van 1.500 euro bruto per maand daar wat aan hebben.
Oh, wacht, dus deze mensen moeten zich even extra diep in de schulden steken om een krot te kunnen kopen in een 'prachtwijk'? Of gebruik maken van een subsidieregeling waarvan het nog maar de vraag is of die over twee jaar nog bestaat? Dan krijg je dus mogelijk de moeder van alle subprime hypotheek constructies, daar trapt een bank niet in.quote:Op zondag 6 december 2009 00:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je had het over de categorie van 1500 tot 2000 euro per maand. Daar ben ik met m'n zoektocht op funda ook vanuit gegaan. Overigens heb ik met onderstaande excelsheet even uitgerekend wat je zou kunnen lenen met koopsubsidie, dat is ca 108.000. Dat is genoeg voor een koopsom tot ca 1 ton. Daarvan zijn er 991 in Rotterdam volgens Funda. Je hebt als koper met inkomen dat maar net boven het minimumloon ligt dus best wel wat keuze. Niet op de mooie plekken en het zijn ook niet de mooiste huizen. Maar dat is nergens weggelegd voor de minima in een land.
http://www.senternovem.nl/koopsubsidie/proefberekening/index.asp
Er zijn wel degelijk banen in Almere, but that is besides the point. Punt is dat in de regio waar ik woon ik steeds meer kunstgrepen toegepast zie worden om woonruimte te verkrijgen - en niet alleen in de regio waar ik resideer zie ik dat gebeuren, ook in andere regio's. Dat komt omdat de hele markt muurvast zit; fatsoenlijke koopwoningen zijn voor een grote groep gewoon niet te betalen, sociale huurwoningen kennen een wachtlijst van tig jaar & particulier huren kan wel, maar is vaak schreeuwend duur tov de alternatieven. Afgezien daarvan haalt de particuliere huur het qua woongenot vaak niet bij een sociaal huurhok of een koopwoning (je zit vaak niet in een flat oid, je zit in een woonhuis dat is gesplitst in aparte woonunits). Ze betalen dus meer voor minder. Alleen maar omdat de woningmarkt volledig op slot zit. Dan krijg je dus ook de situatie dat veel van die jongeren moeten gaan sparen voor een koopwoning, maar dat moeten doen vanuit de situatie dat ze in een particuliere woonunit zitten.quote:In Almere werken niet zo gek veel mensen, dat is een beetje het makke, daarom zeuren ze ook zo om extra wegen voor alle forensen die daar weg willen.
De regio rond Amersfoort en Utrecht is inderdaad heel lastig. Maar daar worden ook echt wel heel veel woningen gebouwd. Die krijgen de prijs van de andere woningen echter niet goed naar beneden. Voor de doelgroep waar jij het over hebt zullen echter niet of nauwelijks koopwoningen gebouwd worden omdat dit eigenlijk niet uit kan.
Op mijn werk heb ik vier jonge collega's die allemaal een woning zoeken, ze kunnen het gewoon vergeten, geen huwelijk, geen gezin, gewoon bij pa en ma blijven wonen, een heeft met hulp van pa en ma onlangs een heel klein flatje gekocht, kleiner dan mijn living, een gezin kan hij wel vergeten, samenwonen ook.quote:Op zondag 6 december 2009 10:25 schreef justanick het volgende:
[..]. Dat komt omdat de hele markt muurvast zit; fatsoenlijke koopwoningen zijn voor een grote groep gewoon niet te betalen, sociale huurwoningen kennen een wachtlijst van tig jaar & particulier huren kan wel, maar is vaak schreeuwend duur tov de alternatieven. Afgezien daarvan haalt de particuliere huur het qua woongenot vaak niet bij een sociaal huurhok of een koopwoning (je zit vaak niet in een flat oid, je zit in een woonhuis dat is gesplitst in aparte woonunits). Ze betalen dus meer voor minder. Alleen maar omdat de woningmarkt volledig op slot zit. Dan krijg je dus ook de situatie dat veel van die jongeren moeten gaan sparen voor een koopwoning, maar dat moeten doen vanuit de situatie dat ze in een particuliere woonunit zitten.
Daarom denk ik ook dat de woningmarkt scheef zit. Als je met een modaal inkomen een woning van 130K kunt kopen, en met een modaal gezinsinkomen (inclusief eenpersoonsgezinnen, part-time werkende vrouwen, etc. etc) dan hooguit 180.000 euro dan zouden gemiddelde woningen gewoon ongeveer zoveel moeten kosten. En niet bijna 100.000 euro meer!quote:Op zondag 6 december 2009 13:41 schreef Deprater het volgende:
[..]
Op mijn werk heb ik vier jonge collega's die allemaal een woning zoeken, ze kunnen het gewoon vergeten, geen huwelijk, geen gezin, gewoon bij pa en ma blijven wonen, een heeft met hulp van pa en ma onlangs een heel klein flatje gekocht, kleiner dan mijn living, een gezin kan hij wel vergeten, samenwonen ook.
Twee staan al acht jaar ingeschreven![]()
heb ook zitten denken:quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat zijn flinke prijzen voor huizen in Limburg... Neemt niet weg dat het qua afmetingen best leuk is, maar die prijs slaat nog steeds nergens op! Bakstenen zijn echt niet zo duur, en bouwvakkers ook niet...
Altijd doen,koop een leuke bestaande tekening, zoek een goeie poolse aannemer en je bent voor een eitje klaarquote:Op zondag 6 december 2009 21:07 schreef trekker25 het volgende:
[..]
heb ook zitten denken:
1. ik kan misschien een 500-600m2 kavel kopen en dit kan ik met inbreng eigen geld (80%)
2. wat kost het dan nog om daarna een vergelijkbare woning neer te zetten als je zelf veel in eigen beheer laat doen? Ben zelf totaal niet handig.
Is zo'n huis dan goedkoper neer te zetten? (zeker met wat wel handige familie etc.)
dat klinkt wel erg eenvoudigquote:Op zondag 6 december 2009 21:11 schreef Deprater het volgende:
[..]
Altijd doen,koop een leuke bestaande tekening, zoek een goeie poolse aannemer en je bent voor een eitje klaar
Ik zou nooit echt geld gebruiken om een huis te kopen! Dat is het weggooien van prima centen. Waarom niet gewoon een max-hypotheek? De staat plus de inflatie betalen dan bijna alles! Eigenlijk ben je geld als je echt geld gaat gebruiken om in de huizenmolen te stoppen. Ik heb ook wel wat, maar zou dat nooit doen, hooguit om nét een huis te kunnen kopen dat anders niet bereikbaar is.quote:Op zondag 6 december 2009 21:07 schreef trekker25 het volgende:
[..]
heb ook zitten denken:
1. ik kan misschien een 500-600m2 kavel kopen en dit kan ik met inbreng eigen geld (80%)
2. wat kost het dan nog om daarna een vergelijkbare woning neer te zetten als je zelf veel in eigen beheer laat doen? Ben zelf totaal niet handig.
Is zo'n huis dan goedkoper neer te zetten? (zeker met wat wel handige familie etc.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |