Het is dan ook een zoekresultaat gericht op inkomens van 1500-2000 euro. Daarboven gaat het aanbod al snel een andere richting uit. Met 2500 kan je met NHG en koopsubsidie ongeveer 175.000 lenen, dat is een koopprijs van ca 160.000.quote:Op maandag 7 december 2009 21:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
De wijken die er qua aantallen bovenuit springen zijn achterbuurten. Ik kan me best indenken dat een net persoon met een inkomen van EUR 2.500,00 bruto per maand niet in deze wijken wil wonen.
jammer dat je geen uitsplitsing krijgt waar al het geld naar toe verdwijnt...quote:Op dinsdag 8 december 2009 00:25 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik denk dat LXIV best wel eens gelijk kan hebben met zijn indicatie van de bouwkosten.
Reken zelf maar na.
Voorbeeldje:
Oppervlak woning: 75m2
Aantal slaapkamers: 4
Dakkapel: breedte: 4m
Prijs incl. btw: ¤ 118.600 (en winst aannemer)
En dan de tekst onder de berekening:
[..]
Waarschijnlijk kan het nu nog goedkoper.![]()
nu is als starter (of 26-jarige) 2650 bruto ook niet echt laag. Voor de meesten is het nóg moeilijker om wat te vinden. Moet je ook niet willen, de prijzen in NL zijn bizar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 08:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja als starter een motor, klassieker en leaseauto willen hebben, daarnaast elke week willen stappen en een dikke telefoon. Dan blijft er inderdaad weinig over om een woning van te betalen.
Het is heel normaal dat je met een modaal inkomen tussen het uitschot gaat wonen.quote:Op maandag 7 december 2009 21:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
De wijken die er qua aantallen bovenuit springen zijn achterbuurten. Ik kan me best indenken dat een net persoon met een inkomen van EUR 2.500,00 bruto per maand niet in deze wijken wil wonen.
Van de ondervraagden verwacht 64% stijgende prijzen maar 60% van hen verwacht ook meer gedwongen verkopen.quote:'Huizenprijs zal niet meer dalen'
Uitgegeven: 8 december 2009 10:12
Laatst gewijzigd: 8 december 2009 10:41
ZOETERMEER - Van de Nederlanders verwacht 64 procent dat de prijzen van koopwoningen volgend jaar gelijk zullen blijven of zelfs stijgen. Vorig jaar dacht 67 procent nog dat de prijzen zouden dalen.
© ANP
Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek door Maurice de Hond in opdracht van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
De zorgen over de eigen financiële situatie als gevolg van de kredietcrisis zijn afgenomen, maar mensen zijn er niet gerust op dat anderen niet getroffen zullen worden door de recessie.
Gedwongen
Zo verwacht 60 procent van de mensen dat in de komende paar jaar veel woningen gedwongen verkocht zullen worden, tegenover 30 procent vorig jaar.
Het aantal huishoudens dat van plan is in de komende twaalf maanden binnen Nederland te verhuizen, bleef gelijk: 19 procent. NHG-directeur Karel Schiffer zegt dat de uitkomsten van het onderzoek sporen met het beeld dat de markt van koopwoningen zich de laatste maanden herstelt.
Het gaat om een representatieve steekproef van tweeduizend Nederlanders, aldus Maurice de Hond.
quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:32 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het is heel normaal dat je met een modaal inkomen tussen het uitschot gaat wonen.
Dat hoeft elkaar toch ook niet uit te sluiten? Ligt er maar net aan in welke mate er meer gedwongen verkopen zijn...quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:53 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Van de ondervraagden verwacht 64% stijgende prijzen maar 60% van hen verwacht ook meer gedwongen verkopen.
Je slaat de spijker op z'n kop. De markt klopt gewoon niet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik weet niet wat jou definitie van normaal is maar dat is dus absoluut niet normaal. Het is natuurlijk vreemd dat je met een modaal inkomen je hetzelfde huis kan veroorloven als iemand met een uitkering. Tenzij je in Noord Korea woont, dan is dat inderdaad wel normaal.
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten maar ik zie er wel een tegenstrijdigheid in. De oorzaak van gedwongen verkopen is volgens mij omdat mensen hun huis niet op een normale manier verkocht krijgen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hoeft elkaar toch ook niet uit te sluiten? Ligt er maar net aan in welke mate er meer gedwongen verkopen zijn...
Ga je liever in een hutje onder de brug wonen?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
nu is als starter (of 26-jarige) 2650 bruto ook niet echt laag. Voor de meesten is het nóg moeilijker om wat te vinden. Moet je ook niet willen, de prijzen in NL zijn bizar.
Ik ben het met je eens.quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ga je liever in een hutje onder de brug wonen?
Das dus zeg maar 260k voor alles zonder de grond. Volgens mij moet je super de luxe bouwen want voor 70k heb je luxe bouw volgens de kenners hierquote:Op dinsdag 8 december 2009 09:00 schreef trekker25 het volgende:
[..]
jammer dat je geen uitsplitsing krijgt waar al het geld naar toe verdwijnt...
Oppervlak woning: 275 m2
Aantal slaapkamers: 4
Garage: ja
Carport:
Serre: ja oppervlakte: 20 m2
Dakkapel: breedte: m
Kelder:
Moet het huis nog
ontworpen worden?: ja
Moet de grond nog
worden aangekocht?: ja
Oppervlak grond: 600 m2
Prijs grond: 200 euro/m2
berekening: ¤ 437.300
Het grappige is ook dat je 4 slaapkamers hebt, maar dat het huis nog ontworpen moet worden...quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Das dus zeg maar 260k voor alles zonder de bouw. Volgens mij moet je super de luxe bouwen want voor 70k heb je luxe bouw volgens de kenners hier
Het "uitschot" krijgt die woningen natuurlijk niet marktconform. Als jij een huurwoning hebt van de woningbouwstichting dan betaal je daar (hier) iets van 450 euro voor. Netto, dus minus de huursubsidie, betaal je dan ongeveer 250 euro. En dan hoef je niks te betalen aan OZB, onderhoud, verzekeringen, etc.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik weet niet wat jou definitie van normaal is maar dat is dus absoluut niet normaal. Het is natuurlijk vreemd dat je met een modaal inkomen je hetzelfde huis kan veroorloven als iemand met een uitkering. Tenzij je in Noord Korea woont, dan is dat inderdaad wel normaal.
Zijn die koopwoningen dan te duur, of zijn die huren te laag? Of beiden?quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het "uitschot" krijgt die woningen natuurlijk niet marktconform. Als jij een huurwoning hebt van de woningbouwstichting dan betaal je daar (hier) iets van 450 euro voor. Netto, dus minus de huursubsidie, betaal je dan ongeveer 250 euro. En dan hoef je niks te betalen aan OZB, onderhoud, verzekeringen, etc.
Die woningen zijn best wel goed! Af en toe stoot de woningbouwstichting er hier een af. Dan hebben ze een vraagprijs (en die is bij hen heel hard) van rond de 240K euro. Deze woningen zijn immers goed onderhouden en geisoleerd en hebben vaak ook nog aardig wat grond. Voor 240K moet je in de rij staan, ook in deze tijd zijn ze zó weg.
Om een woning van 240K te financieren heb je al 260K nodig. Een inkomen van ongeveer 50.000 euro. Dat is meer dan modaal.
Zo kan het dus dat je beiden hetzelfde huis kunt "veroorloven"
De overheid verstoort de markt zó dat de koopwoningen te duur zijn (HRA) en de huren te laag (huursubsidie en niet-marktconforme huurprijzen)quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Zijn die koopwoningen dan te duur, of zijn die huren te laag? Of beiden?
niet dat die idioten eens die 6% op eigen overheid kunnen bezuinigen.... jezus deze overheid is zich alleen maar aan het vergroten.... 30% moet er makkelijk vanaf kunnen en dan de belastingen ook flink omlaag.. EPD/kilometerheffing, Rouvoets kinder geneuzel... wel 30 projecten te noemen waar zoveel geld gesneden kan worden...quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:41 schreef Deprater het volgende:
De Jager wil overdrachtsbealsting afschaffen ..
Soort kikker in een pan die je langzaam aan de kook brengt, effect.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:49 schreef trekker25 het volgende:
[..]
maar iedereen heeft het net te goed om zich zelf nog echt druk te maken en blijft betalen..
enige wat helpt is zorgen zelf sneller meer geld te verdienen als de overheid zijn lasten verhoogtquote:Op dinsdag 8 december 2009 17:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Soort kikker in een pan die je langzaam aan de kook brengt, effect.
Het is dan ook niet ineens geschrapt in Zweden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:04 schreef trekker25 het volgende:
[..]
enige wat helpt is zorgen zelf sneller meer geld te verdienen als de overheid zijn lasten verhoogt
helaas niet voor iedereen weggelegd....
Waarom worden alle (technologische) producten in korte tijd steeds goedkoper (goede marktwerking) en weet de overheid van alles een te duur zooitje te maken... Begin maar eens met flink saneren in de woningmarkt, desnoods de hele HRA ineens schrappen of anders binnen 10-15 jaar! Zweden is ook niet doodgegaan aan ineens schrappen!
Het verschil tussen arm er rijk wordt te groot. De rijken zijn zo rijk dat modaal bijna gelijk is aan minimum..quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, ik ben niet rijk, maar modaal is wel weinig ja.quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:22 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het verschil tussen arm er rijk wordt te groot. De rijken zijn zo rijk dat modaal bijna gelijk is aan minimum..
Precies, plus dat het maar verwachtingen zijn. Zie het als een vol voetbalstadion waar 10 mensen doodgeschoten gaan worden en 10 mensen de Postcodekanjer winnen. Mensen verwachten allemaal dat ze winnen en mensen verwachten allemaal dat ze niet worden neergeschoten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hoeft elkaar toch ook niet uit te sluiten? Ligt er maar net aan in welke mate er meer gedwongen verkopen zijn...
Lijkt me een kijkcijferkanon voor de TV, btw!quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Precies, plus dat het maar verwachtingen zijn. Zie het als een vol voetbalstadion waar 10 mensen doodgeschoten gaan worden en 10 mensen de Postcodekanjer winnen. Mensen verwachten allemaal dat ze winnen en mensen verwachten allemaal dat ze niet worden neergeschoten.
Je moet hiervoor misschien eerder naar het modale huishoudensinkomen kijken. Dat ligt toch net even anders.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:06 schreef LXIV het volgende:
Modaal is per definitie niet weinig! Al kun je er misschien moeilijk mee rondkomen.
Ik denk dat 80% van de mensen in een bedrijf een bijna gelijk netto salaris heeft, daar zit maximaal 500 euro tussen, dus eigenlijk zijn we allemaal zielepotenquote:Op dinsdag 8 december 2009 20:06 schreef LXIV het volgende:
Modaal is per definitie niet weinig! Al kun je er misschien moeilijk mee rondkomen.
De kosten van levenonderhoud zijn steeds gestegen, waardoor subsidies nodig waren om mensen met de laagste lonen nog overeind te houden. Nu krijgt zowat half Nederland subsidie. Die hebben allemaal ongeveer hetzelfde.
Piramidevorm gaat meestal wel op en dan zit het grootste gedeelte inderdaad onderin als het gaat om het salarishuis.quote:Op zondag 13 december 2009 13:01 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ik denk dat 80% van de mensen in een bedrijf een bijna gelijk netto salaris heeft, daar zit maximaal 500 euro tussen, dus eigenlijk zijn we allemaal zielepoten
Ja blijven herhalen dat de markt 50% daalt en dat het einde nabij is is dan ook iets voor zwakzinnigenquote:Op zondag 13 december 2009 12:15 schreef xenobinol het volgende:
In dit topic zit net zoveel schot als de huizenmarkt
Hoezo? het einde is nabij, de daling heeft pas ingezet, vanaf nu zullen we jarenlang een neergaande trend waarnemenquote:Op zondag 13 december 2009 20:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ja blijven herhalen dat de markt 50% daalt en dat het einde nabij is is dan ook iets voor zwakzinnigen
jaja, vanaf nu gebeurt het echtquote:Op maandag 14 december 2009 19:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoezo? het einde is nabij, de daling heeft pas ingezet, vanaf nu zullen we jarenlang een neergaande trend waarnemen
Nee echt!quote:Op maandag 14 december 2009 19:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
jaja, vanaf nu gebeurt het echt
Ja, vanaf nu...vorig jaar riepen ze dat ook, maar vanaf nu echt...quote:
Zet je alvast maar schrapquote:Op maandag 14 december 2009 19:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
jaja, vanaf nu gebeurt het echt
5 4 3 2 1 ...........................................quote:
Champagne?quote:Op maandag 14 december 2009 19:15 schreef Sjabba het volgende:
[..]
5 4 3 2 1 ...........................................
Dat doet me hier aan denken:quote:
Die opnames zijn voorlopig uitgesteld, volgend jaar is alles de helft goedkoper dus dat scheelt voor de makers van dit programma!!!!!quote:Op maandag 14 december 2009 19:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat doet me hier aan denken:
[ afbeelding ]
![]()
quote:Op maandag 14 december 2009 19:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoezo? het einde is nabij, de daling heeft pas ingezet, vanaf nu zullen we jarenlang een neergaande trend waarnemen
Nope, laat de flessen maar knallen want er is economisch herstel aan de horizon en de huizen verkopen als luchtkastelen is binnenkort weer 'business as usual'quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:31 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Je wilt champagne omdat je jezelf gigantisch voor lul zet met die opmerking?
Tegenwoordig mogen ze wel twee flessen open trekken als er een huis verkocht word, anders liggen die flessen toch maar te verstoffenquote:Op maandag 14 december 2009 19:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat doet me hier aan denken:
[ afbeelding ]
![]()
Volgend jaar krijg je een huis bij aankoop van een fles champagne.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:41 schreef xenobinol het volgende:
Tegenwoordig mogen ze wel twee flessen open trekken als er een huis verkocht word, anders liggen die flessen toch maar te verstoffen
Of als extra cadeau bij een mobiel telefoonabonnement.quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:06 schreef dvr het volgende:
[..]
Volgend jaar krijg je een huis bij aankoop van een fles champagne.
Beide!quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar is niets raars aan. Die WBV's moesten door de rechtse wind allemaal geprivatiseerd worden. En wat is het voornaamste doel van geprivatiseerde ondernemingen? Juist ja winstmaximalisatie.quote:Op woensdag 16 december 2009 09:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Beide!
Het hele huursubsidie-gedoe is net zo'n probleem als de HRA: het is met goede bedoelingen opgericht, en zorgt nu alleen nog voor geld voor woningbouwcorporaties. Sowieso raar, dat die corporaties enkele miljoenen huizen bezitten, die dus al betaald zijn, nog 25 miljard in kas hebben, en ondertussen fijn doorgaan met zichzelf verrijken i.p.v. de woningnood op te lossen.
Tja marktwerking he.quote:Op woensdag 16 december 2009 09:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Sowieso raar, dat die corporaties enkele miljoenen huizen bezitten, die dus al betaald zijn, nog 25 miljard in kas hebben, en ondertussen fijn doorgaan met zichzelf verrijken i.p.v. de woningnood op te lossen.
gemeentelijke molen heeft na 1,5 jaar van studies en rapporten maar besloten om er van te zien van die 25 prachtige kavels... makkelijk een 50.000 euro weggesmeten..quote:Op zondag 6 december 2009 21:07 schreef trekker25 het volgende:
[..]
heb ook zitten denken:
1. ik kan misschien een 500-600m2 kavel kopen en dit kan ik met inbreng eigen geld (80%)
2. wat kost het dan nog om daarna een vergelijkbare woning neer te zetten als je zelf veel in eigen beheer laat doen? Ben zelf totaal niet handig.
Is zo'n huis dan goedkoper neer te zetten? (zeker met wat wel handige familie etc.)
is nog weinig info over de kavels die komen, maar ben je verplicht meteen te bouwen? Misschien wil ik wel een kavel kopen maar dan nog 1-2 jaar wachten tot ik het financieel rond kan krijgen om te huis grotendeels zelf te financieren. (ik heb een goed betaalde onderneming, maar veel onzekerheid waardoor een hypotheek lastig wordt) Wil dus zelf een flink deel van het huis ook echt eerst verdiend hebben.
ruimte voor ruimte project heet dat...quote:Op woensdag 16 december 2009 16:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ondernemersrisico heet dat, gek begrip he?
Einde is niet nabij, maar die 50% gaan we nog wel halen komende jaren..quote:Op zondag 13 december 2009 20:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ja blijven herhalen dat de markt 50% daalt en dat het einde nabij is is dan ook iets voor zwakzinnigen
Wat is jou onderbouwing dat het niet gaat dalen?quote:Op woensdag 16 december 2009 17:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Door je goede onderbouwing geloof ik je
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |