ze maken geen gebruik van een windtunnel, hierdoor kunnen ze aardig wat geld besparen.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:44 schreef bodylotion het volgende:
Virgin rijdt met minder dan 44 miljoen, staat op GPUpdate
hoe kun je dan concurreren? Als je ook bijna niet mag testenquote:Op woensdag 16 december 2009 11:50 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
ze maken geen gebruik van een windtunnel, hierdoor kunnen ze aardig wat geld besparen.
Computational Fluid Dynamics technology.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:51 schreef bodylotion het volgende:
[..]
hoe kun je dan concurreren? Als je ook bijna niet mag testen
CFD misschien?quote:Op woensdag 16 december 2009 11:51 schreef bodylotion het volgende:
[..]
hoe kun je dan concurreren? Als je ook bijna niet mag testen
De leren jassen vind ik juist wel "rock&roll", dat kan de F1 wel gebruiken.quote:Op woensdag 16 december 2009 06:40 schreef Schunckelstar het volgende:
die leren jassen![]()
nee, ik vind het er iets té "kijk ons eens tof zijn" uit zien
Gewaagd om zonder windtunnel een auto te bouwen. Hopen dat het geen volledige miskleun wordt à la Lola in de jaren negentig...quote:Op woensdag 16 december 2009 11:55 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Computational Fluid Dynamics technology.
oja dohquote:Op woensdag 16 december 2009 11:55 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Computational Fluid Dynamics technology.
De beperkingen zijn rekenkracht, eventuele fouten in berekeningen, beperkingen aan de programma's zelf.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:23 schreef bodylotion het volgende:
Renault blijft onder haar eigen naam racen
[..]
oja doh![]()
kan een team daarme concurreren met een team met windtunnel? wat zijn de beperkingen van CFD?
Zeker kunnen ze concurreren. Wirth heeft met CFD de Acura ALMS racer ontworpen, die het afgelopen jaar een aantal races heeft gewonnen. De SpaceShipOne is met alleen CFD ontworpen en ook Aston Martin BDR9 is met CFD ontworpen.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:23 schreef bodylotion het volgende:
Renault blijft onder haar eigen naam racen
[..]
oja doh![]()
kan een team daarme concurreren met een team met windtunnel? wat zijn de beperkingen van CFD?
Aan de ene kant leuk dat er misschien weer een (halve) Nederlander in de F1 komt te rijden. Aan de andere kant vrees ik dat hij veldvulling wordt: echt indrukwekkende prestaties heeft hij nog niet neergezet tijdens zijn carrière. Een maatje te klein voor de Formule 1. Daarom zou ik liever een talent in die wagen zetten.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:56 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Wellicht tung in de F1, zat zou wel erg grappig zijn omdat er juist zo weinig media aandacht voor hem was mbt een stoeltje in de F1.
quote:Op woensdag 16 december 2009 13:05 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zeker kunnen ze concurreren. Wirth heeft met CFD de Acura ALMS racer ontworpen, die het afgelopen jaar een aantal races heeft gewonnen. De SpaceShipOne is met alleen CFD ontworpen en ook Aston Martin BDR9 is met CFD ontworpen.
De meeste teams gebruiken CFD in combinatie met een windtunnel, maar CFD lijkt nu zo volwassen te zijn dat ze de gok zonder windtunnel aandurven. En voor BMW Sauber was dit ook de reden van de investering in de supercomputer in plaats van een tweede windtunnel.
quote:The new changes include:
* Changes to how drivers are given time penalties after a race
* A reduction in the amount of one-day aerodynamic tests a team may conduct from eight to six
* Teams may now substitute aerodynamic test days for 24 hours of full-scale wind tunnel testing
* Teams which choose to bring in a driver with no prior F1 experience will be permitted an extra days’ testing on a non-calendar track
* A new clause stipulates that pit space will be allocated “on a strictly equal basis” – this space will be under pressure with the addition of new teams in 2010
* Teams are no longer allowed to use powered devices to lift the cars in the pit lane
* Although tyre warmers remain legal a new clause says the heating element may only act on the surface of the tyre
* There are new restrictions on how teams can test tyres
* Drivers who use two additional engines during a weekend will be moved back ten places on the grid at that race and the next one
* Drivers who get away slowly on the formation lap and cannot start from their designated starting position must start the race from the pit lane.
* During safety car periods drivers must lap slower than a designated lap time displayed in their cars
quote:* Teams are no longer allowed to use powered devices to lift the cars in the pit lane
quote:Op woensdag 16 december 2009 11:51 schreef bodylotion het volgende:
[..]
hoe kun je dan concurreren? Als je ook bijna niet mag testen
quote:* Verandering in hoe coureurs tijdstraffen te geven na afloop van een race;
quote:Op woensdag 16 december 2009 12:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
De leren jassen vind ik juist wel "rock&roll", dat kan de F1 wel gebruiken.
Maar omdat iedereen daar in hetzelfde jack zit krijgt het idd een beetje een "kijk ons eens tof zijn" gehalte.
Ze hadden gewoon de drie coureurs in een leren jas neer moeten zetten en het management in een zwart strak gesneden colbert met hetzelfde logo en een nette bloes eronder.
goed nieuwsquote:Op woensdag 16 december 2009 12:21 schreef Beach het volgende:
Ik lees net dat Kobayashi heeft getekend bij Sauber.
http://f1-club.clint.be/nieuws/verslag.php?id=2094
http://f1.gpupdate.net/nl(...)stoeltje-bij-sauber/
hij zat vorig jaar natuurlijk wel gebakken en voor een duppie op de eerste rij bij Brawn. Dit kan hem nog wel eens vies gaan tegenvallen. Helemaal omdat je in F1 gewoon veel geld nodig hebt om hard te gaan.quote:
daarom denk ik ook dat we over 2 jaar niks meer van hem horenquote:Op woensdag 16 december 2009 17:09 schreef bodylotion het volgende:
[..]
hij zat vorig jaar natuurlijk wel gebakken en voor een duppie op de eerste rij bij Brawn. Dit kan hem nog wel eens vies gaan tegenvallen. Helemaal omdat je in F1 gewoon veel geld nodig hebt om hard te gaan.
Onder welke steen heb jij gelegen?quote:Op woensdag 16 december 2009 17:30 schreef Mikkie het volgende:
Eigenlijk best opvallend. Jarenlang gaat het kut met de F1... alleen maar kostenbesparingen etc. En dan in een tijd van crisis komen er drie (!) extra teams!
Denk jij dat die knakker niet bulklt van het geld?quote:Helemaal omdat je in F1 gewoon veel geld nodig hebt om hard te gaan.
quote:Op woensdag 16 december 2009 18:05 schreef vosss het volgende:
Salaris over 2008 +/- 365 miljoen engelse ponden.
En geschat vermogen van 2,5 miljard.
Als die vent het leuk vind kan ie er geld inpompen waar je akelig van wordt.
Overigens zag ik ook liever een Richards, maargoed
Bericht op site van Lotusquote:Fernandes accepts Branson's challenge
Lotus chief Tony Fernandes has accepted fellow airline entrepreneur Richard Branson's challenge that whoever's Formula 1 team finishes lowest next season should act as a stewardess on one of the winner's flights.
Fernandes - the founder of Air Asia - joked at last week's Motor Sport Business Forum that he really wanted his Lotus squad to beat air travel rival Branson's Virgin team in 2010, saying: "Number one we have to be ahead of Branson, otherwise I will retire and kill myself."
At yesterday's Virgin Racing launch, Branson raised the stakes further by suggesting a forfeit for the losing team boss.
"Having come from a music background, I suppose we might be able to choose the music for the funeral," Branson was quoted as saying by Reuters. "But I like Tony a lot so I hope he doesn't have to kill himself.
"At the same obviously we would like to beat him. Maybe we can think of another challenge. He has an airline, we have an airline and if we beat him he can come and work on our airline as a Virgin stewardess.
"We will make sure that the stewardess outfit is perfect. I suspect that he might ask us to reciprocate. I'll have to check how fetching his stewardess outfits are but I'd be game to do it while totally confident of winning."
Now Fernandes has accepted the challenge, with Lotus publishing a mock-up picture on its website featuring Branson in an Air Asia stewardess uniform.
"It's quite fitting, don't you think?" said Fernandes. "Our passengers will be delighted to be served by a Knight of the Realm.
"But, knowing Richard, the real challenge will be to prevent him from asking our guests 'coffee, tea or me?' That would be scary."
alsof hij dat zou doenquote:Op woensdag 16 december 2009 18:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Denk jij dat die knakker niet bulklt van het geld?
Die kan (als ie wilt) makkelijk een jaar of 5 draaien dunkt me, puur van prive geld.
Weet iemand voor hoeveel die kerel in de boeken staat?
Zelfs dat is geen garantie, zie Toyota. Maar ik zou het een goede zaak vinden als er door innovatie en niet door veel geld eens een team bovenaan komt.quote:Op woensdag 16 december 2009 17:09 schreef bodylotion het volgende:
[..]
hij zat vorig jaar natuurlijk wel gebakken en voor een duppie op de eerste rij bij Brawn. Dit kan hem nog wel eens vies gaan tegenvallen. Helemaal omdat je in F1 gewoon veel geld nodig hebt om hard te gaan.
Maar voorlopig is de F1 zo zwaar gereguleerd dat wezenlijke innovatie niet kan. Active suspension, four-wheel drive etc zijn allemaal taboe. Hadden de teams Mosley´s voorstel maar overgenomen dan was het echt spannend geworden. Nu rijden we met techniek van voor de tachtiger jaren.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:06 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zelfs dat is geen garantie, zie Toyota. Maar ik zou het een goede zaak vinden als er door innovatie en niet door veel geld eens een team bovenaan komt.
Weet je hoe inmens duur dat dan gaat worden? Niet dat ik de techniek niet zou waarderen, maar dat is in het huidige economische klimaat niet echt te doen. Blijven er maar 2 teams overquote:Op woensdag 16 december 2009 20:40 schreef voyeur het volgende:
[..]
Maar voorlopig is de F1 zo zwaar gereguleerd dat wezenlijke innovatie niet kan. Active suspension, four-wheel drive etc zijn allemaal taboe. Hadden de teams Mosley´s voorstel maar overgenomen dan was het echt spannend geworden. Nu rijden we met techniek van voor de tachtiger jaren.
Het voorstel was: technische vrijheid binnen een financiele beperking (30/40 miljoen).quote:Op woensdag 16 december 2009 20:51 schreef kepler het volgende:
[..]
Weet je hoe inmens duur dat dan gaat worden? Niet dat ik de techniek niet zou waarderen, maar dat is in het huidige economische klimaat niet echt te doen. Blijven er maar 2 teams over
wat waren de budgetten ongeveer pre 1993, toen al die driver aids verboden werden?quote:Op woensdag 16 december 2009 22:17 schreef voyeur het volgende:
[..]
Het voorstel was: technische vrijheid binnen een financiele beperking (30/40 miljoen).
ow, dat had ik dan gemistquote:Op woensdag 16 december 2009 22:17 schreef voyeur het volgende:
[..]
Het voorstel was: technische vrijheid binnen een financiele beperking (30/40 miljoen).
Vergelijkbaar met die 40 miljoen pond (let wel: het voorstel voor de cap was dat dit bedrag niet de salarissen van de rijders hoefde te dekken, de PR en de motoren, dus een team kan nog makkelijk een veelvoud spenderen als ze willen)quote:Op woensdag 16 december 2009 22:31 schreef bodylotion het volgende:
[..]
wat waren de budgetten ongeveer pre 1993, toen al die driver aids verboden werden?
ja, dan schiet je er nog steeds niks mee op. Dat zijn 3 dure postenquote:Op woensdag 16 december 2009 22:49 schreef voyeur het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met die 40 miljoen pond (let wel: het voorstel voor de cap was dat dit bedrag niet de salarissen van de rijders hoefde te dekken, de PR en de motoren, dus een team kan nog makkelijk een veelvoud spenderen als ze willen)
Maar dat hoef je niet uit te geven. Virgin zit naar verluidt nog onder de 40 miljoen pond voor dit jaar. Salarissen zijn flink naar beneden gegaan (maximaal zo´n 8 miljoen dollar voor een toprijder, andere brengen geld mee), PR is wat de gek uit wil geven en hoeveel je terug verwacht. Ferrari verdient geld door zijn PR, marketing, petjes en shirtjes. Williams doet daar vrijwel niets aan, maar hoeft dan ook geen auto´s te verkopen.quote:Op woensdag 16 december 2009 22:52 schreef kepler het volgende:
[..]
ja, dan schiet je er nog steeds niks mee op. Dat zijn 3 dure posten
Nou, je staat niet alleen: ik denk er precies zo over. Het is té; te popi, en overdone bovendien.quote:Op woensdag 16 december 2009 17:05 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
die leren jassen vind ik nou juist totaal niet "rock&roll" eigenlijk![]()
dat is gewoon een compleet en zorgvuldig uitgedacht idee om een imago te kweken, er is nota bene meer tijd gestoken in de outfits dan in het goed spellen van de naam van de coureur![]()
als ie écht rock&roll was geweest, had ie er weinig om gegeven wat voor imago zijn team zou hebben, als ie zelf maar plezier heeft.
ik vind die branson echt een rasvoorbeeld van mensen die de f1 nou juist NIET kan gebruiken, HET voorbeeld van de vercommercialisering (is dat eigenlijk wel een bestaand woord) van de sport.
ik durf er een krat hertog jan op te verwedden dat we na 2 seizoenen al niks meer van hem horen of zien en dat het team een andere naam heeft gekregen.
ik verwacht de woorden "jong, dynamisch en lekker eigenwijs" ook nog wel een paar keer uit zijn mond te horen volgend seizoen als ie het over zijn team heeft![]()
erg jammer dat dit soort mensen de plaatsen op de grid wel krijgen, en mensen zoals dave richards, die wel een echt race-hart hebben niet. imo zijn DAT de soort mensen die de f1 goed kan gebruiken...
sportmensen die er alles voor over hebben om te winnen, en ook durven zeggen wat ze denken( net als stoddart bijv. dat vind ik ook al zo'n held)
m.i gebruikt die branson de f1 alleen om als een playboy een beetje door de pitstraat te wandelen. een soort van 2e flavio eigenlijk![]()
maar goed, gezien de vele positieve reacties sta ik hierin alleen![]()
bovenstaande baseer ik op de beelden van hem van vorig jaar en een beetje onderbuikgevoel ()
die jasjes versterken dat gevoel alleen maar
Virgin zit erg laag inderdaad, maar eerst eens kijken hoever ze ermee komen. Technische vrijheid klinkt erg mooi, maar daar gaat stiekem ook veel geld inzitten. Ik vraag me dan af hoever je met 40 miljoen zou komen (wat voor een groot gedeelte naar de 'standaard' ontwikkeling gaat). Je moet dan echt wel een heel simpel en goed idee hebben. Verder ben ik dan bang dat iedereen toch stiekem dezelfde richting op gaat. Je zal dan wel actieve vering moeten hebben, en een turbo, etc. Gaat al het geld toch weer op aan die 'standaard'-dingen.quote:Op woensdag 16 december 2009 22:56 schreef voyeur het volgende:
[..]
Maar dat hoef je niet uit te geven. Virgin zit naar verluidt nog onder de 40 miljoen pond voor dit jaar. Salarissen zijn flink naar beneden gegaan (maximaal zo´n 8 miljoen dollar voor een toprijder, andere brengen geld mee), PR is wat de gek uit wil geven en hoeveel je terug verwacht. Ferrari verdient geld door zijn PR, marketing, petjes en shirtjes. Williams doet daar vrijwel niets aan, maar hoeft dan ook geen auto´s te verkopen.
Motoren kosten vijf miljoen per jaar als ik het goed heb. Dus met pak ´m beet 60 miljoen per jaar kan een team draaien met redelijk goede rijders etc. Dat is andere koek dan de 400 miljoen van Toyota. Als je daarbij technische vrijheid zou hebben werd het rete spannend.
quote:Op donderdag 17 december 2009 00:16 schreef voyeur het volgende:
Ach Sally, een leren jasje is niet het einde en erg duur zijn ze ook niet voor een teampresentatie.
Dit was ook niet duur en best leuk
[ afbeelding ]
Het is helaas dan ook afgeblazen door de fabrikanten. Geen technische vrijheid in F1 dus het zou veel harder kunnen, maar het mag niet. Zelfs waar het mag (Kers) hebben de teams afgesproken het niet te gebruiken. Vind dat niet de spirit van F1.quote:Op donderdag 17 december 2009 00:19 schreef kepler het volgende:
[..]
Virgin zit erg laag inderdaad, maar eerst eens kijken hoever ze ermee komen. Technische vrijheid klinkt erg mooi, maar daar gaat stiekem ook veel geld inzitten. Ik vraag me dan af hoever je met 40 miljoen zou komen (wat voor een groot gedeelte naar de 'standaard' ontwikkeling gaat). Je moet dan echt wel een heel simpel en goed idee hebben. Verder ben ik dan bang dat iedereen toch stiekem dezelfde richting op gaat. Je zal dan wel actieve vering moeten hebben, en een turbo, etc. Gaat al het geld toch weer op aan die 'standaard'-dingen.
Vergeet ook niet dat die dingen zoals traction control, actieve vering, die afzuiging aan de onderkant, etc. meestal ook gewoon gaten in de toenmalige wetgeving waren en later alsnog verboden werden (of juist toegestaan). Dat gebeurt nu toch precies hetzelfde? Denk aan de diffuser van dit jaar, of de flex-wings van vorig jaar.
Teveel vrijheid is ook niet goed
nicequote:Officieel: Kobayashi vindt onderdak bij Sauber
17 december 2009
Kamui Kobayashi zal volgend seizoen voor Sauber in de Formule 1 rijden. Dit is donderdag bekendgemaakt. De 23-jarige Japanner maakte dit jaar veel indruk als invaller van de geblesseerde Timo Glock, bij het team van Toyota. Kobayashi schuwde het duel niet en ging zelfs in gevecht met Jenson Button.
"Ik ben enorm blij dat de twee races die ik dit jaar heb gereden, mij een stoeltje voor volgend seizoen hebben opgeleverd", reageerde Kobayashi, die daarmee de eerste Japanner is die een racestoeltje voor 2010 heeft bemachtigd. "Ik zal mij maximaal inzetten voor het team van Peter Sauber. Ook zal ik mijn best doen om de Japanse eer hoog te houden in de Formule 1."
Sauber, die het team onlangs overnam van de Duitse autofabrikant BMW, laat weten dat hij erg onder de indruk was van de prestaties van Kobayashi in Brazilië en Abu Dhabi. "Ik kijk er erg naar uit om met Kobayashi samen te werken", vertelde Sauber. "Kamui kreeg dit jaar een onverwachte kans om zijn kwaliteiten te tonen en greep die kans met beide handen aan. Vooral in Abu Dhabi liet hij zien dat hij niet alleen heel erg snel is, maar dat hij ook zeer succesvol een strategie ten uitvoer kan brengen. Ik weet zeker dat deze jongen erg veel potentie heeft en alles eruit wil halen."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |