Eens met TTquote:Verhagen begrijpt de opstelling van de coalitiegenoot niet.
Je word dus alleen serieus genomen als je het met de anderen eens bent. Waar heb je dan argumenten voor nodig?quote:Nederland wordt ook nauwelijks meer serieus genomen als het zich zo weigerachtig opstelt. "Je krijgt zo dat er niet meer geluisterd wordt naar onze argumenten".
We zijn er alleen aan begonnen omdat de "opbouwmissie" uiterlijk 2 jaar zou duren.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:12 schreef Strolie75 het volgende:
Ik vind dat we moeten afmaken waar we aan begonnen zijn.
quote:Art. 97
- 1. Ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk, alsmede ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde, is er een krijgsmacht.
- 2. De regering heeft het oppergezag over de krijgsmacht.
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gczvv5nvquote:Art. 100
- 1. De regering verstrekt de Staten-Generaal vooraf inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Daaronder is begrepen het vooraf verstrekken van inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht voor humanitaire hulpverlening in geval van gewapend conflict.
Een meerderheid in de kamer kan het kabinet laten vallen, dus uiteindelijk wel.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:35 schreef Sloggi het volgende:
Volgens mij heeft de Kamer helemaal niets te zeggen over Afghanistan:
[..]
[..]
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gczvv5nv
Er kan een motie van afkeuring of iets dergelijks worden ingediend, maar in directe zin gaat het parlement niet over de inzet van het leger bij vredesmissies. Het kabinet kan dus haar eigen plan trekken.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een meerderheid in de kamer kan het kabinet laten vallen, dus uiteindelijk wel.
Dit zou dus betekenen dat we niet meer aan dit soort missies mee kunnen doen. Kunnen we net als de Duitsers en Japanners laf in een hoekje blijven staan, terwijl andere landen de hete kastanjes uit het vuur halen.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:32 schreef isogram het volgende:
Ministers kunnen hoog of laag springen, maar uiteindelijk beslist de Tweede Kamer over verlenging van de missie, al dan niet in afgeslankte vorm. En daar lijkt erg weinig draagvlak voor. Niet in de laatste plaats omdat het ons klauwen met geld kost.
De regering regeert namens de kamer en de kiezer. De kamer kan de begroting afkeuren of de post buitenlandse missies op nul zetten. Dat Verhagen graag een keer secretaris-generaal van de NATO zou willen worden speelt voor de kamerleden wat minder.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Er kan een motie van afkeuring of iets dergelijks worden ingediend, maar in directe zin gaat het parlement niet over de inzet van het leger bij vredesmissies. Het kabinet kan dus haar eigen plan trekken.
Wat valt er te overwegen?quote:Op donderdag 3 december 2009 13:33 schreef BasEnAad het volgende:
Woehoe kabinetscrisis in zicht!![]()
Verhagen moet zich niet zo aanstellen, er was immers al afgesproken dat de missie niet langer zou duren.
Maar goed ze moeten het natuurlijk wel overwegen.
De Tweede Kamer heeft geen bevoegdheden op dit terrein. Dat ze het kabinet vervolgens willen laten struikelen over iets anders moeten ze zelf weten, maar ze moeten niet net doen of ze het overheidsbeleid aangaande militaire missies bepalen. Dat doen ze niet, dat is de taak van de regering.quote:Op donderdag 3 december 2009 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De regering regeert namens de kamer en de kiezer. De kamer kan de begroting afkeuren of de post buitenlandse missies op nul zetten. Dat Verhagen graag een keer secretaris-generaal van de NATO zou willen worden speelt voor de kamerleden wat minder.
In beginsel moet je het wel per geval bekijken bedoel ik. Niet gelijk uitsluiten, omdat dat een jaar geleden gezegd is.quote:Op donderdag 3 december 2009 13:53 schreef gtotep het volgende:
[..]
Wat valt er te overwegen?
De 2e-kamer heeft in grote meerderheid reeds gezegd dat men het niet wil.
Het kabinet maakt het zichzelf moeilijk.
Zeg tegen Amerika: "Er is in nederland geen maatschappelijke steun voor een vervolgmissie."
Je geeft direct duidelijkheid.
Je houdt niemand voor het lapje.
Die beslissing is genomen toen "war monger" GWB nog in het Witte Huis zat. Met Obama aan het roer is de situatie compleet anders geworden.quote:Op donderdag 3 december 2009 13:53 schreef gtotep het volgende:
[..]
Wat valt er te overwegen?
De 2e-kamer heeft in grote meerderheid reeds gezegd dat men het niet wil.
Dat is ook volkomen logisch. Artikel 99 van de grondwet bepaalt namelijk dat Nederland de internationale rechtsorde bevordert. Net zo min als vredesmissie werden agressieve imperialistische oorlogen veronderstelt in die regeling. De veronderstelling is dat Nederland wordt aangevallen en de regering dan iets moet doen en niet gewacht kan worden tot de tweede kamer bij elkaar is.quote:Op donderdag 3 december 2009 14:05 schreef Sloggi het volgende:
De Tweede Kamer heeft geen bevoegdheden op dit terrein. Dat ze het kabinet vervolgens willen laten struikelen over iets anders moeten ze zelf weten, maar ze moeten niet net doen of ze het overheidsbeleid aangaande militaire missies bepalen. Dat doen ze niet, dat is de taak van de regering.
De regering gaat niet tegen de wil van de kamer in oorlog voeren, dat hoeft de kamer niet te pikken. En daarvan zijn ze beter op de hoogte dan jij. De realiteit is dat als er de tijd voor is, de steun van de kamer wordt gezocht, en dat wanneer diezelfde tijd er is, de kamer alle mogelijkheden heeft het te verhinderen.quote:Ik denk overigens niet dat veel kamerleden op de hoogte zijn van dit feit, gezien het denkniveau van het gemiddelde kamerlid.
Eh, nee.quote:Op donderdag 3 december 2009 14:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die beslissing is genomen toen "war monger" GWB nog in het Witte Huis zat. Met Obama aan het roer is de situatie compleet anders geworden.
Je hebt gelijk. Ik dacht aan de afspraak uit 2007.quote:Op donderdag 3 december 2009 15:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Eh, nee.De Tweede Kamer heeft die beslissing twee maanden geleden genomen, toen Obama al lang en breed president was.
In artikel 96 wordt over een eventuele oorlogsverklaring gesproken. In het geval van een vredesmissie is echter geen sprake van een oorlogsverklaring. Daarom heeft de kamer er de jure geen zeggenschap over.quote:Op donderdag 3 december 2009 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook volkomen logisch. Artikel 99 van de grondwet bepaalt namelijk dat Nederland de internationale rechtsorde bevordert. Net zo min als vredesmissie werden agressieve imperialistische oorlogen veronderstelt in die regeling. De veronderstelling is dat Nederland wordt aangevallen en de regering dan iets moet doen en niet gewacht kan worden tot de tweede kamer bij elkaar is.
Ik ben volkomen op de hoogte van het feit dat de kamer genoeg middelen heeft om het kabinet tot de orde te roepen. Mijn stelling is het kabinet in staatsrechtelijk opzicht absoluut niet gebonden is zich aan de eerder aangenomen motie over verlenging van de missie. De kamer heeft niets te zeggen over militaire inzet met betrekking tot vredesmissie. Dat er in de realiteit draagvlak gewenst is, is niet meer dan logisch. En ja, als het kabinet de missie toch verlengt zal de stekker er uit gaan. Waarschijnlijk zal er weer een halfbakken compromis uitrollen waardoor Nederland met minder man in Afghanistan blijft maar vertrekt uit Uruzgan. Bondgenoten blij, CDA blij, PvdA weer de lul en al het werk dat is gedaan is Uruzgan is voor niets geweest.quote:[..]
De regering gaat niet tegen de wil van de kamer in oorlog voeren, dat hoeft de kamer niet te pikken. En daarvan zijn ze beter op de hoogte dan jij. De realiteit is dat als er de tijd voor is, de steun van de kamer wordt gezocht, en dat wanneer diezelfde tijd er is, de kamer alle mogelijkheden heeft het te verhinderen.
Dat komt omdat Amerikanen het harder spelen. Het is niet voor niets dat ze daar doodsbenauwd zijn voor de macht van de overheid. Je geeft ze een vinger en...quote:Op donderdag 3 december 2009 16:17 schreef Derfel het volgende:
Ik vind het altijd wel typisch dat als de Amerikanen iets nodig hebben dat we dan volwaardige en gelijkwaardige bondgenoten zijn en ons steentje bij moeten dragen, maar als het om bankgegevens oid gaat dat dan Amerika een alleenrecht heeft om dat aan Nederland/Europa te vragen en onder geen beding zelf deze gegevens beschikbaar stelt aan Nederland/Europa.
Persoonlijk heb ik dan zoiets dat Nederland dit ook maar eens hard moet spelen. Een afspraak is een afspraak, met altijd het schoothondje van Amerika spelen schiet je ook niets op en dat levert je ook geen internationaal respect op.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat komt omdat Amerikanen het harder spelen. Het is niet voor niets dat ze daar doodsbenauwd zijn voor de macht van de overheid. Je geeft ze een vinger en...
Ik verkies te denken dat je je respect juist kwijtraakt als je na een parlementair 'nee' alsnog je militaire steun voortzet omdat de Amerikanen een keertje "ah toe nou" zeggen.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:25 schreef Sloggi het volgende:
Je hebt het trouwens over internationaal respect: als je nu vertrekt verlies je juist ongelooflijk veel respect. Dit is een NAVO-missie, en je daar aan onttrekken terwijl andere belangrijke lidstaten wel meehelpen doet je aanzien binnen de internationale gemeenschap geen goed.
Nationaal gezien wel. Internationaal gezien is je post op zijn minst simplistisch te noemen. Het gaat hier niet alleen om Amerika. Het gaat hier ook om andere landen die je het vuile werk op laat knappen terwijl wij lekker thuis zitten: GB, Australië, Duitsland om maar even de meest prominente landen te noemen. Daar hoeven wij voorlopig niet meer aan te kloppen als wij eens iets nodig hebben.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik verkies te denken dat je je respect juist kwijtraakt als je na een parlementair 'nee' alsnog je militaire steun voortzet omdat de Amerikanen een keertje "ah toe nou" zeggen.
Er zal nou niet bepaald een breuk in de EU ontstaan door die paar honderd militairen die Nederland niet zendt.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nationaal gezien wel. Internationaal gezien is je post op zijn minst simplistisch te noemen. Het gaat hier niet alleen om Amerika. Het gaat hier ook om andere landen die je het vuile werk op laat knappen terwijl wij lekker thuis zitten: GB, Australië, Duitsland om maar even de meest prominente landen te noemen. Daar hoeven wij voorlopig niet meer aan te kloppen als wij eens iets nodig hebben.
Zeg ik dat ergens? Verdiep je eens in de diplomatieke wereld; het is één grote koehandel, en als we deze koe niet kopen kost het ons een hoop punten.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:39 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Er zal nou niet bepaald een breuk in de EU ontstaan door die paar honderd militairen die Nederland niet zendt.
Daar hoef je niet lang naar te raden. Leuke dingen voor de mensen.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:46 schreef justanick het volgende:
Jan Roos gaf vandaag op BNR in zijn column best treffend commentaar: De PvdA zal uiteindelijk overstag gaan en ligt nu alleen maar dwars omdat ze iets van het CDA willen.
Vraag is dan dus wat het CDA de PvdA gaat geven...
Lijkt me geen verstandige tactiek in dit geval. Als ze nu nog toegeven gaat het ze een hoop stemmen kosten.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:46 schreef justanick het volgende:
Jan Roos gaf vandaag op BNR in zijn column best treffend commentaar: De PvdA zal uiteindelijk overstag gaan en ligt nu alleen maar dwars omdat ze iets van het CDA willen.
Vraag is dan dus wat het CDA de PvdA gaat geven...
Ik vind het vrij stuitend dat je diplomatieke betrekkingen blijkbaar belangrijker vindt dan het potentiële leed dat Nederland haar militairen en Afghaanse burgers aandoet door de missie te verlengen.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zeg ik dat ergens? Verdiep je eens in de diplomatieke wereld; het is één grote koehandel, en als we deze koe niet kopen kost het ons een hoop punten.
We hadden er nooit aan moeten beginnen. Direct terugtrekken, dat land is me niet 1 Nederlandse militair waard. En het is wel heel naief om te denken dat het in 2012 ineens allemaal beter zal zijn. Als je er daadwerkelijk iets wil veranderen zul je er nog wel 10 - 20 jaar moeten blijven zitten en zover zou ik niet willen gaan.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:12 schreef Strolie75 het volgende:
Ik vind dat we moeten afmaken waar we aan begonnen zijn. Anders zijn al die dode soldaten en het uitgegeven belastinggeld voor niks geweest. Ik zou er overigens niet rauwig om zijn als dit zou leiden tot een kabinetscrisis.
Mwah, dat klinkt ook weer wat cru, ook al heb je feitelijk gezien gelijk. Er zijn daarnaast nog vele andere redenen waarom ik het prima vind als Nederland daar langer blijft. Uiteraard behoudens de middelen die de krijgsmacht kan leveren, maar daar weet ik het fijne niet van.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:36 schreef DrDentz het volgende:
Ik snap ook niet waarom 'het volk' zo graag die militairen daar weg wil hebben. Als we er een wit voetje mee kunnen halen bij de Amerikanen zou ik ze er gewoon laten zitten. Het zijn geen dienstplichtigen ofzo, laat ze maar zandhappen voor hun centen in plaats van in Nederland op de kazerne te biljarten.
Om 'onze jongens' hoef je je niet druk te maken, die doen gewoon hun werk. En de Afghaanse burgers zullen er niet veel beter van worden zou de NAVO nu weer vertrekken. Het land vervalt in chaos, er breekt een burgeroorlog uit die nog minstens 20 jaar duurt en daarna blijven er een paar gekken over die het land terroriseren. Vervolgens worden er weer een paar aanslagen gepleegd en begint het liedje weer van voor af aan.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:49 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik vind het vrij stuitend dat je diplomatieke betrekkingen blijkbaar belangrijker vindt dan het potentiële leed dat Nederland haar militairen en Afghaanse burgers aandoet door de missie te verlengen.
Laten we in de eerste plaats vaststellen dat Amerika (wellicht onder andere presidenten) egoistisch, oppurtunistisch en hypocriet beleid heeft gevoerd waarmee ze de halve wereld tegen zich in het harnas joegen. En als ze dan geterroriseerd worden gaan ze janken als een mocro en moeten hun vriendjes helpen.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nationaal gezien wel. Internationaal gezien is je post op zijn minst simplistisch te noemen. Het gaat hier niet alleen om Amerika. Het gaat hier ook om andere landen die je het vuile werk op laat knappen terwijl wij lekker thuis zitten: GB, Australië, Duitsland om maar even de meest prominente landen te noemen. Daar hoeven wij voorlopig niet meer aan te kloppen als wij eens iets nodig hebben.
Eens, hoewel de helft nog een vrij conservatieve schatting is.quote:Op donderdag 3 december 2009 17:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Laten we in de eerste plaats vaststellen dat Amerika (wellicht onder andere presidenten) egoistisch, oppurtunistisch en hypocriet beleid heft gevoerd waarmee ze de halve wereld tegen zich in het harnas joegen. En als ze dan geterroriseerd worden gaan ze janken als een mocro en moeten hun vriendjes helpen.
Dat was ofwel een naïeve gedachte, ofwel een verkooppraatje. Ik denk het tweede. Natuurlijk kun je in twee jaar geen land (weder)opbouwen. Zoiets duurt minstens tien jaar, misschien wel twintig. Dat was toentertijd niet te verkopen, dus hebben ze er maar twee van gemaakt.quote:We hadden niet naar Afghanistan moeten gaan. Dat deden we wel met als voorwaarde dat de "opbouwmisie" 2 jaar zou duren. We voeren nu a 4 jaar oorlog. Over welke geloofwaardigheid hebben we het hier?
quote:Op donderdag 3 december 2009 16:59 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Om 'onze jongens' hoef je je niet druk te maken, die doen gewoon hun werk. En de Afghaanse burgers zullen er niet veel beter van worden zou de NAVO nu weer vertrekken. Het land vervalt in chaos, er breekt een burgeroorlog uit die nog minstens 20 jaar duurt en daarna blijven er een paar gekken over die het land terroriseren. Vervolgens worden er weer een paar aanslagen gepleegd en begint het liedje weer van voor af aan.
Nu vertrekken doet zowel Afghanistan als het westen meer kwaad dan goed, daar ben ik van overtuigd.
Je kunt helemaal geen land opbouwen, zeker niet als je begint met kapotschieten. Het is niet eens een land in die betekenis. Je kunt wel helpen een land wederopbouwen, maar dat was hier helemaal niet aan de orde.quote:Op donderdag 3 december 2009 17:09 schreef Sloggi het volgende:
Dat was ofwel een naïeve gedachte, ofwel een verkooppraatje. Ik denk het tweede. Natuurlijk kun je in twee jaar geen land (weder)opbouwen. Zoiets duurt minstens tien jaar, misschien wel twintig. Dat was toentertijd niet te verkopen, dus hebben ze er maar twee van gemaakt.
Hoe bedoel je duitsers?quote:Op donderdag 3 december 2009 12:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit zou dus betekenen dat we niet meer aan dit soort missies mee kunnen doen. Kunnen we net als de Duitsers en Japanners laf in een hoekje blijven staan, terwijl andere landen de hete kastanjes uit het vuur halen.
er zijn ook signalen dat wat we doen vrij zinloos is. Ook van ned militairen die er zijn geweest. De gebruikelijke complimentjes en nota's over hoe belangrijk het wel niet is komen boven water. De missie kreeg steun onder een bepaalde voorwaarde..quote:Op donderdag 3 december 2009 17:45 schreef Sander het volgende:
Het zou wel knap zonde zijn van de inspanningen die we hebben geleverd om dat land weer op te bouwen.
Een oorlog wordt er niet minder gruwelijk om als je ervoor betaald krijgt.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:59 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Om 'onze jongens' hoef je je niet druk te maken, die doen gewoon hun werk.
En tegen de tijd dat de Amerikaanse troepen vertrekken in 2011 is Afghanistan een democratische verzorgingsstaat?quote:En de Afghaanse burgers zullen er niet veel beter van worden zou de NAVO nu weer vertrekken.
Ik vraag me af of dat niet hoe dan zonde zou zijn, ook al zouden de Nederlandse militairen langer blijven. Obama wil zelf weg met zijn troepen, hij heeft zelf een datum gesteld dat er begonnen wordt met terugtrekking en dat zou over 1,5 jaar zijn.quote:Op donderdag 3 december 2009 17:45 schreef Sander het volgende:
Het zou wel knap zonde zijn van de inspanningen die we hebben geleverd om dat land weer op te bouwen.
Gezien de eisen hadden we dus niet moeten gaan. Wel gaan en dan klagen dat je niet weg kan is gewoon liegen, bedrog, politiek gekonkel.quote:Op donderdag 3 december 2009 17:09 schreef Sloggi het volgende:
[..]
.
Dat was ofwel een naïeve gedachte, ofwel een verkooppraatje. Ik denk het tweede. Natuurlijk kun je in twee jaar geen land (weder)opbouwen. Zoiets duurt minstens tien jaar, misschien wel twintig. Dat was toentertijd niet te verkopen, dus hebben ze er maar twee van gemaakt.
de definitie van verhagenquote:Op donderdag 3 december 2009 18:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gezien de eisen hadden we dus niet moeten gaan. Wel gaan en dan klagen dat je niet weg kan is gewoon liegen, bedrog, politiek gekonkel.
Waar heb jij gelezen dat de Amerikanen na 2011 zijn vertrokken?quote:Op donderdag 3 december 2009 18:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Een oorlog wordt er niet minder gruwelijk om als je ervoor betaald krijgt.
[..]
En tegen de tijd dat de Amerikaanse troepen vertrekken in 2011 is Afghanistan een democratische verzorgingsstaat?
Obama wil dat uiterlijk 2011 begonnen wordt met terugtrekken. Dat ze dan vertrokken zijn heb ik niet gezegd.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waar heb jij gelezen dat de Amerikanen na 2011 zijn vertrokken?
Eh, mischien moet jij even bijleren? Duitsland is bepaald niet meer een land wat aan zijlijn staat qua troepeninzet en ook Japan heeft troepen overzee.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:44 schreef Lyrebird het volgende:
Dit zou dus betekenen dat we niet meer aan dit soort missies mee kunnen doen. Kunnen we net als de Duitsers en Japanners laf in een hoekje blijven staan, terwijl andere landen de hete kastanjes uit het vuur halen.
Eens.quote:Snap overigens niet dat er geen overweldigende meerderheid te vinden is voor dit plan. Immers, de kersverse winnaar van de Nobelprijs van de Vrede staat te springen om troepen. Dit gaat om vrede!
Ik heb nooit getwijfeld aan de noodzaak om in Afghanistan troepen in te zetten, de halfslachtige manier waarop, met name dankzij idioot Bush die zonodig Irak moest binnenvallen, heb ik wel mijn twijfels aan.quote:Ik heb overigens zo mijn twijfels bij de oorlog in Afghanistan, maar zie wel in dat als je er eenmaal aan begonnen bent, dat je het dan ook af moet maken. Wat voor een signaal geef je af als je vertrekt terwijl de klus nog niet geklaard is? Irak laat zien dat stug doorzetten werkt.
Afghanistan is een symptoom van de politiek van Amerika. Als je de wereldvrede wilt dienen moet je Amerika binnenvallen.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:25 schreef Tijger_m het volgende:
.
Ik heb nooit getwijfeld aan de noodzaak om in Afghanistan troepen in te zetten, de halfslachtige manier waarop, met name dankzij idioot Bush die zonodig Irak moest binnenvallen, heb ik wel mijn twijfels aan.
Nederland moet gewoon blijven deelnemen aan missies in Afghanistan wat mij betreft.
Geen partij gaat het kabinet hierover laten vallen. Dat is electoraal ongunstig.quote:
Je impliceert wel dat er na 2011 niets meer wordt bereikt daar.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Obama wil dat uiterlijk 2011 begonnen wordt met terugtrekken. Dat ze dan vertrokken zijn heb ik niet gezegd.
We moeten onze middelen efficient en effectief inzetten. Dat kan door missies met een hoog geweldsniveau zijn maar het kan ook best dat een humanitaire missie zonder geweld elders veel meer effect heeft voor veel minder geld en met minder slachtoffers..quote:Op donderdag 3 december 2009 12:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je bent duidelijk al lang weg uit Nederland. Dan snap ik wel dat je het niet snapt. Nederland heeft veel meer dan verwacht zou mogen worden z'n bijdrage geleverd in Afghanistan. Het houdt een keer op.quote:Snap overigens niet dat er geen overweldigende meerderheid te vinden is voor dit plan. Immers, de kersverse winnaar van de Nobelprijs van de Vrede staat te springen om troepen. Dit gaat om vrede!
En Afghanistan onder Russische bezetting (voor het gevoel van de gemiddelde Afghaan maakt het niet zo heel veel uit welke buitenlandse troepenmacht "vrede en stabiliteit" komt brengen) liet zien dat dom doorzetten niet werkte.quote:Ik heb overigens zo mijn twijfels bij de oorlog in Afghanistan, maar zie wel in dat als je er eenmaal aan begonnen bent, dat je het dan ook af moet maken. Wat voor een signaal geef je af als je vertrekt terwijl de klus nog niet geklaard is? Irak laat zien dat stug doorzetten werkt.
Als de PvdA daarom inbindt komen ze nooit meer boven de 5 zetels uit.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Geen partij gaat het kabinet hierover laten vallen. Dat is electoraal ongunstig.
Het is meer dat het CDA over dit onderwerp geen crisis zal riskeren. De enige partij die dan wel enige baat bij klappen kan hebben is de PvdA maar die wachten liever tot 2011 omdat ze in maart flink gaan verliezen bij de raadsverkiezingen.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als de PvdA daarom inbindt komen ze nooit meer boven de 5 zetels uit.
Wat mij betreft geldt dat nu al voor het CDA, dat een beslissing van de volksvertegenwoordiging aan zijn laars lapt door zoals gewoonlijk 'niks uit te sluiten'.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als de PvdA daarom inbindt komen ze nooit meer boven de 5 zetels uit.
Zoals uitgelegd, de volksvertegenwoordiging heeft niets te beslissen in dezen.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat mij betreft geldt dat nu al voor het CDA, dat een beslissing van de volksvertegenwoordiging aan zijn laars lapt door zoals gewoonlijk 'niks uit te sluiten'.
Dat geld niet voor het CDA omdat ze 2 vaste groepen stemmers hebben: Christenen en mensen met een eigen huis. Die mensen kijken niet naar de gevolgen van hun stem, ze stemmen puur uit eigenbelang, en Afghanistan krijgen ze er gratis bij.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat mij betreft geldt dat nu al voor het CDA, dat een beslissing van de volksvertegenwoordiging aan zijn laars lapt door zoals gewoonlijk 'niks uit te sluiten'.
Dat is de theorie. In de praktijk zal het kabinet niet verlengen als daar geen draagvlak voor is in de kamer.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zoals uitgelegd, de volksvertegenwoordiging heeft niets te beslissen in dezen.
Want Obama trekt 100 man terug in 2011 om zijn woord te houden en de rest blijft zitten?quote:Op donderdag 3 december 2009 18:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je impliceert wel dat er na 2011 niets meer wordt bereikt daar.
Dat heeft de volksvertegenwoordiging zelden als het gaat om uitvoeren van beleid. Kamer steunt de regering, dat is het uitgangspunt.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zoals uitgelegd, de volksvertegenwoordiging heeft niets te beslissen in dezen.
Stemmen op mensen waarvan we verwachten dat zij de regering op de juiste manier controleren.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:13 schreef Bowlingbal het volgende:
Wat inhoudt dat we stemmen op de mensen waarvan we verwachten dat die ons land op de juiste manier leiden.
Belachelijk, in het belang van iedereen en de wereldvrede moesten we helemaal niet aan Afghanistan beginnen, maar Amerika zo veel mogelijk zijn plaats wijzen.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:13 schreef Bowlingbal het volgende:
Ik zie niet in waarom de regering alleen maar dingen zou moeten doen die populair bij het volk liggen. De regering zou weloverwogen besluiten moeten nemen die uiteindelijk in het belang van ons en, o.a. gezien de globalisatie de wereld zijn. Als dat inhoudt dat we langer in Afghanistan moeten blijven, dan moeten we dat doen.
Het maakt helemaal niet uit wat je stemt.quote:We hebben een representatieve democratie. Wat inhoudt dat we stemmen op de mensen waarvan we verwachten dat die ons land op de juiste manier leiden. Het is helaas de laatste tijd teveel afgegleden naar iets wat lijkt op 'stemmen op de persoon die eenzelfde mening als de jouwe heeft'.
Vooral de oppositie, de Kamer in deze, lijkt de laatste tijd teveel populair te willen doen.
De klus in Afghanistan wordt niet geklaard. Dwz dat er daar geen stabiele democratie zal komen, laat staan één met een liberaal karakter (dwz naar Westerse maatstaven waarin bijv vrouwen en homo's normaal behandeld worden). No way.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:44 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb overigens zo mijn twijfels bij de oorlog in Afghanistan, maar zie wel in dat als je er eenmaal aan begonnen bent, dat je het dan ook af moet maken. Wat voor een signaal geef je af als je vertrekt terwijl de klus nog niet geklaard is? Irak laat zien dat stug doorzetten werkt.
Dat zou zomaar kunnen ja.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:26 schreef du_ke het volgende:
Dus Nederland moet nog minsten 20 jaar in Afghanistan blijven? Want zo lang duurt het echt wel voor daar wat stabiels is opgebouwd....
Nou, en dat is goed gelukt hoorquote:Op vrijdag 4 december 2009 00:01 schreef quo_ het volgende:
We hebben de amerikanen al ruim 60 jaar laten zorgen voor vrede,
Nederland is voor een klein land bijzonder actief. In Afrika, Afhganistan etc. En zeker niet de meest makkelijke missies. Dit is wel een beetje makkelijk mensen bashen. Komt bij dat algemeenheden natuurlijk geen argument zijn voor een enkel geval.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:54 schreef renssj het volgende:
Weer typisch Nederlands om, als het lastig, vervelend of te duur wordt weg te lopen.
Nederland moet gewoon zijn missie volbrengen of een waardige opvolger zoeken.
Aight, die vinden we niet dus moeten we gewoon blijven. Je kookt toch ook geen
spaghetti en kom daarna erachter dat de tomatensaus op is. Laat staan dat je vervolgens gewoon alles laat staan en niks meer gaan eten?
Ten tweede zitten al die militairen dan weer in Nederland en loopt iedereen weer te klagen dat die 'soldaatjes daar alleen maar op de hei' lopen te schieten. Moet het leger weer kleiner worden, tot er wat dan ook gebeurd en krijgt het MinDef weer gezeik dat ze de krijgsmacht te klein heeft gemaakt.
Maarja, Nederland moet wat te zeuren hebben in deze gure dagen he..;)
Misselijke reactie, het uit zijn verband rukken van een deel van een zin.quote:Op vrijdag 4 december 2009 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou, en dat is goed gelukt hoor
Klopt. Ik heb ook een aantal militairen gesproken. Eén zei iig "na één tour zie je het verschil niet, ben je murw, en wil je naar huis. Maar ga je voor de tweede, dan zie je wèl verbeteringen". En daar trek ik me een beetje aan opquote:Op donderdag 3 december 2009 17:54 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
er zijn ook signalen dat wat we doen vrij zinloos is. Ook van ned militairen die er zijn geweest. De gebruikelijke complimentjes en nota's over hoe belangrijk het wel niet is komen boven water. De missie kreeg steun onder een bepaalde voorwaarde..
Mmm, je eerste zin volg ik niet helemaal.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:02 schreef Derfel het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat niet hoe dan zonde zou zijn, ook al zouden de Nederlandse militairen langer blijven. Obama wil zelf weg met zijn troepen, hij heeft zelf een datum gesteld dat er begonnen wordt met terugtrekking en dat zou over 1,5 jaar zijn.
Het hele idee wat ik van zijn toespraak had(en ook van enkele reacties erop, met name bij Nova) was dat hij dit nu nog probeert om er met goed fatsoen weg te komen. Als zijn plan lukt prima, als het niet lukt dan hebben we het geprobeerd. Het lijkt mij nogal stug dat het gaat lukken, de Navo zit er nu ongeveer 8 jaar, maar veel verbeterd is het niet, dus in die 1,5 jaar gaat dat ook niet lukken denk ik. De rol die Nederland hier eventueel in zou spelen is niet groot genoeg om dat te veranderen.
Het kan er ook aan liggen dat de Amerikaanse oorlogsindustrie helemaal niet op vrede zit te wachten.quote:Op vrijdag 4 december 2009 00:27 schreef quo_ het volgende:
[..]
Misselijke reactie, het uit zijn verband rukken van een deel van een zin.
Kan ook liggen aan je beperkte kennis van de nederlandse taal en de daar in gebruikte leestekens.
Het is maar wie je spreekt inderdaad. Maar toch vind ik dat een signaal. Het is niet onverdeeld positief. Een geluid wat je zo tegen de tijd dat de beslissing moet worden genomen, niet hoort.quote:Op vrijdag 4 december 2009 07:31 schreef Sander het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb ook een aantal militairen gesproken. Eén zei iig "na één tour zie je het verschil niet, ben je murw, en wil je naar huis. Maar ga je voor de tweede, dan zie je wèl verbeteringen". En daar trek ik me een beetje aan op
De ontwikkelingshulp (waar het opbouwen onder valt) blijft gewoon doorgaan. Het probleem zal alleen de ondersteuning en beveiliging worden.quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:41 schreef en_door_slecht het volgende:
Wat ik niet snap, is dat de PvdA weg kan komen met dat gedram van ze. Want ook de PvdA was voorstander van deze missie. Dan kun je wel praten over 'afspraak is afspraak', maar feit is dat je de boel niet zomaar achter kunt laten. Dus hoe gaan we de NAVO daar dan ondersteunen? Hoe gaan we het opbouwen, wat veel te weinig maar wel degelijk gebeurt, afmaken?
sorry, moest hoe dan ook zonde zijnquote:Op vrijdag 4 december 2009 07:35 schreef Sander het volgende:
[..]
Mmm, je eerste zin volg ik niet helemaal.
Ik denk dat Nederland alleen idd niet zoveel kan uitrichten. De inspanningen zijn vergroot met de US. Maar ga maar na, er zitten nog steeds SFOR missies in Bosnië.
Die paar miljoen, daar gaan we het niet mee redden. Dat zal beter en meer moeten worden. En dan geeft de PvdA niet thuis.quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De ontwikkelingshulp (waar het opbouwen onder valt) blijft gewoon doorgaan. Het probleem zal alleen de ondersteuning en beveiliging worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |