abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98638062
Toen Islam nog nieuw en jeugdig was zorgde het voor een gevoel van eenwording en harmonie. Mensen uit totaal verschillende streken omhelsden elkaar als broeders, want beiden waren moslim. Wetenschap, medisch inzicht, filosofie en innovatie rezen door de uitwisseling van ideeën tot grote hoogten en de Arabische wereld kwam tot bloei.

Dat is wel positief.

Helaas ging het vervolgens ergens heel erg mis.
pi_98638205
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 08:43 schreef wapi het volgende:

[..]

Tja. Allah blijkt met Mohammed te communiceren via Gabriel. Zolang Gabriel niets anders doet dan rechtstreeks communiceren, iets dat per definitie niet door anderen waarneembaar is, dan is dat geen inbreuk op de natuurwetten, en nog steeds geen "mirakel". Zoiets houd je dus eventueel nog vol. Ik ben geen fan van dit soort toestanden, die randje af zijn, maar ja, in de Koran wordt dat allemaal nog goed binnen de perken gehouden.
Dank zij de engel Gabriël Bahira die even van de Lukas-productions overwipt naar de Lawrence-of-arabia set om daar advies te geven aan Mohammed voor zijn script ' The Koran '.

quote:
Als je daarentegen, zoals in het NT, begint te verkondigen dat je op wolken kan drijven, of dat je brood uit het niets kan vermenigvuldigen, of over het water kan zweven, dan is er wel sprake van flagrante inbreuken op de natuurwetten, en dus van leugenachtige tovenarij en volksverlakkerij.
Iemand met wat gezond verstand neemt deze scenario's ook niet letterlijk. Die zijn ook uit een tijd dat men het volk nog alles kon wijs maken.
quote:
Nee, hoor. Lees het NT toch zelf.
Welke versie ? In mijn verschillende versie komt Matteüs 26 niet voor.
pi_98638391
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 08:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
Toen Islam nog nieuw en jeugdig was zorgde het voor een gevoel van eenwording en harmonie. Mensen uit totaal verschillende streken omhelsden elkaar als broeders, want beiden waren moslim. Wetenschap, medisch inzicht, filosofie en innovatie rezen door de uitwisseling van ideeën tot grote hoogten en de Arabische wereld kwam tot bloei.

Dat is wel positief.

Helaas ging het vervolgens ergens heel erg mis.
En de oorzaak was de opkomst van het fundamentalisme, ook reeds in de middeleeuwen. Een van de sites die nog getuigen van deze cultuur-wetenschappelijke moord kan men zien op deze plaats:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalifaat_van_C%C3%B3rdoba
( zeker een aanrader deze archeologische plaats ( gratis ) met splinternieuw museum te bezoeken)
Een van de moslim-wetenschappers is hiervan ook het slachtoffer geworden. Gelukkig heeft men nog heel wat van zijn geschriften in veiligheid weten te brengen. Weer eens een bewijs dat religie de klok kan terugdraaien.( er bestaat een speelfilm over het leven en werk van Averroes )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Averroes
  zaterdag 25 juni 2011 @ 10:34:10 #104
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_98639410
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 23:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Afvalligen? Bedoel je niet de Arabische Bedoeïenen die weigerden Zakaat - belasting - te betalen aan Abu Bakr de eerste kalief?
Die oorlogen waren gedeeltelijk politiek en gedeeltelijk religieus van aard, als ik het wel heb.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_98639527
quote:
Welke versie ? In mijn verschillende versie komt Matteüs 26 niet voor.
Statenbijbel
Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels.

King James
Jesus saith unto him, Thou hast said: nevertheless I say unto you, Hereafter shall ye see the Son of man sitting on the right hand of power, and coming in the clouds of heaven.

Biblia Vulgata
dicit illi Iesus tu dixisti verumtamen dico vobis amodo videbitis Filium hominis sedentem a dextris virtutis et venientem in nubibus caeli

Het is toch duidelijk wat Jezus aan de hogepriester zegt? Hij zou van de wolk gebruik maken om ermee te vliegen, zoals met een vliegtuig, want hij was toch de tante van God !?
pi_98639689
quote:
Iemand met wat gezond verstand neemt deze scenario's ook niet letterlijk. Die zijn ook uit een tijd dat men het volk nog alles kon wijs maken.
Je zegt het. Inderdaad, ik kan dat Nieuwe Testament niet serieus nemen, want ik geloof niet dat Jezus in staat was de natuurwetten op te schorten. In het NT beweert hij over toverkunsten te beschikken, maar uiteindelijk, hocus pocus, blijkt hij toch niet levend van dat kruis af te kunnen komen.

Daarenboven, vind ik de morele standpunten van Jezus bijzonder twijfelachtig. Als men op je linkerwang mept, bied dan je rechterwang aan. Gevolg: Er beginnen een hele hoop mensen rond te lopen die menen dat het hun goed recht is van op je linkerwang meppen, want dan moet je ook je rechterwang aanbieden. Jezus moedigt trouwens voortdurend allerhande wangedrag aan, want de eersten (prostituees, dieven, tollenaars, ...) zullen de laatsten zijn.
  zaterdag 25 juni 2011 @ 10:56:48 #107
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_98639704
Het zijn geen gristenen, dat is positief.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_98639772
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 10:43 schreef wapi het volgende:

[..]

Statenbijbel
Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels.

King James
Jesus saith unto him, Thou hast said: nevertheless I say unto you, Hereafter shall ye see the Son of man sitting on the right hand of power, and coming in the clouds of heaven.

Biblia Vulgata
dicit illi Iesus tu dixisti verumtamen dico vobis amodo videbitis Filium hominis sedentem a dextris virtutis et venientem in nubibus caeli

Het is toch duidelijk wat Jezus aan de hogepriester zegt? Hij zou van de wolk gebruik maken om ermee te vliegen, zoals met een vliegtuig, want hij was toch de tante van God !?
Ik lees hier toch niet dat het om Jezus ging hoor. En nog steeds kan je het verschil niet maken tussen de historische versie en de N.T. versie. Dat heb je als je die teksten letterlijk neemt en de mystieke zin ervan niet begrijpt. En hoe zit het met Gabriël ? Moeten we dit ook letterlijk nemen ?
pi_98639877
quote:
Dat heb je als je die teksten letterlijk neemt en de mystieke zin ervan niet begrijpt.
Als je die teksten niet letterlijk kunt gebruiken, dan dienen die voor niets. Dan kan je beter andere teksten gebruiken, die je wel letterlijk kunt nemen.
quote:
En hoe zit het met Gabriël ? Moeten we dit ook letterlijk nemen ?
De verzen in de Koran over Gabriel zijn niet-falsificeerbare statements. Het is dus onmogelijk om daar een tegenvoorbeeld voor te leveren. Zulke statements houden dus nog stand, want uiteindelijk geloof je het of je gelooft het niet.

Als er iemand echter beweert dat hij konijnen in zijn hoed kan vermenigvuldigen, dan liegt hij jou wat voor. Je kan die konijnen immers echt zien. Om ze écht te vermenigvuldigen, moet de persoon in kwestie de natuurwetten overtreden. Dan liegt hij dus, want zelfs God overtreedt zijn eigen wetten niet. Als je daar niet mee akkoord gaat, geef dan één voorbeeld waarin God zijn eigen natuurwetten overtreedt.
pi_98639928
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 10:55 schreef wapi het volgende:

[..]

Je zegt het. Inderdaad, ik kan dat Nieuwe Testament niet serieus nemen, want ik geloof niet dat Jezus in staat was de natuurwetten op te schorten. In het NT beweert hij over toverkunsten te beschikken, maar uiteindelijk, hocus pocus, blijkt hij toch niet levend van dat kruis af te kunnen komen.
Dit is ook mijn standpunt hoor. Je geeft net de indruk of ik dit letterlijk neem. Nogmaals ( tot het doorsijpeld ), dit is de Paulus-versie van Jezus, wat de evangelisten en co. later hebben overgenomen. Aanvankelijk de bedoeling de gehelleniseerde joden ook een ' eigen mysterie-idool ' te verschaffen. Echt nog niks van mijn postings op de andere topics gelezen ?

quote:
Daarenboven, vind ik de morele standpunten van Jezus bijzonder twijfelachtig. Als men op je linkerwang mept, bied dan je rechterwang aan. Gevolg: Er beginnen een hele hoop mensen rond te lopen die menen dat het hun goed recht is van op je linkerwang meppen, want dan moet je ook je rechterwang aanbieden. Jezus moedigt trouwens voortdurend allerhande wangedrag aan, want de eersten (prostituees, dieven, tollenaars, ...) zullen de laatsten zijn.
Moreel gezien is daar niks mis mee. Dat Jezus wangedrag zou goedgekeurd hebben, kan ik toch nergens iets van merken in het N.T. hoor. Hij was wel vergevensgezind ( volgens het N.T.).
Dit zal eerder aan uw vooroordeel te wijten zijn.
pi_98640064
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:06 schreef wapi het volgende:

Als je die teksten niet letterlijk kunt gebruiken, dan dienen die voor niets. Dan kan je beter andere teksten gebruiken, die je wel letterlijk kunt nemen.
Zoals ?
quote:
De verzen in de Koran over Gabriel zijn niet-falsificeerbare statements. Het is dus onmogelijk om daar een tegenvoorbeeld voor te leveren. Zulke statements houden dus nog stand, want uiteindelijk geloof je het of je gelooft het niet.
Teksten met zulk een vage herkomst heb ik ook niks aan.

quote:
Als er iemand echter beweert dat hij konijnen in zijn hoed kan vermenigvuldigen, dan liegt hij jou wat voor. Je kan die konijnen immers echt zien. Om ze écht te vermenigvuldigen, moet de persoon in kwestie de natuurwetten overtreden. Dan liegt hij dus, want zelfs God overtreedt zijn eigen wetten niet.
Is ook nooit geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. Dat is nu net het probleem met die fundamentalisten bij christenen en moslims. Die lezen de tekst wel, maar snappen de bedoeling of de inhoud er niet van. Geestelijke armoede is dit.
quote:
Als je daar niet mee akkoord gaat, geef dan één voorbeeld waarin God zijn eigen natuurwetten overtreedt.
Een engel sturen om wat kopij te dicteren. Even redicuul. En weet je nu al wie Bahira was? ( auteur-pseudoniem : Gabriël )
pi_98640101
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 10:34 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Die oorlogen waren gedeeltelijk politiek en gedeeltelijk religieus van aard, als ik het wel heb.
Politiek, met religie als excuse. Een klassieker.
pi_98640105
quote:
Moreel gezien is daar niks mis mee. Dat Jezus wangedrag zou goedgekeurd hebben, kan ik toch nergens iets van merken in het N.T. hoor. Hij was wel vergevensgezind ( volgens het N.T.).
Tja. Moeten er dan "vergevingsgezinde" wetten worden ingevoerd die bijvoorbeeld moordenaars vergeven? Zo'n wet is niet vergevingsgezind, maar moedigt simpelweg wangedrag aan.
pi_98640183
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:09 schreef ATON het volgende:
Moreel gezien is daar niks mis mee.
Dat is een mening ;) Er zijn ook morele systemen waarin de juiste reactie is om degene die je slaat te vernietigen; of drie keer zo hard terug te slaan of zijn hand af te hakken.
pi_98640223
quote:
Is ook nooit geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. Dat is nu net het probleem met die fundamentalisten bij christenen en moslims. Die lezen de tekst wel, maar snappen de bedoeling of de inhoud er niet van. Geestelijke armoede is dit.
De godsdienstige teksten dienen in de allereerste plaats om uit te leggen welke de wetten van de Schepper zijn, namelijk, wat goed en kwaad is, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden. Godsdienstige teksten worden dus wel geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. De eerste wet (eerste gebod) zegt trouwens dat je geen enkele andere wetgever mag erkennen dan de Schepper. Enkel de godsdienstige teksten mogen definiëren wat goed en kwaad, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden is. Zulke wetteksten vallen dus wel letterlijk te nemen. Als zulke tekst echter nonsensicale tovenarijen bevat, is hij simpelweg niet bruikbaar als definitie voor goed en kwaad.
pi_98640858
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:24 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Dat is een mening ;) Er zijn ook morele systemen waarin de juiste reactie is om degene die je slaat te vernietigen; of drie keer zo hard terug te slaan of zijn hand af te hakken.
Tja je zegt zo iets... en dat wordt ook nog goedgepraat.
pi_98640922
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:26 schreef wapi het volgende:

[..]

De godsdienstige teksten dienen in de allereerste plaats om uit te leggen welke de wetten van de Schepper zijn, namelijk, wat goed en kwaad is, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden. Godsdienstige teksten worden dus wel geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. De eerste wet (eerste gebod) zegt trouwens dat je geen enkele andere wetgever mag erkennen dan de Schepper. Enkel de godsdienstige teksten mogen definiëren wat goed en kwaad, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden is. Zulke wetteksten vallen dus wel letterlijk te nemen. Als zulke tekst echter nonsensicale tovenarijen bevat, is hij simpelweg niet bruikbaar als definitie voor goed en kwaad.
En dát is nu juist de visie van een fundamentalist. Schitterend.
pi_98641086
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:20 schreef wapi het volgende:

[..]

Tja. Moeten er dan "vergevingsgezinde" wetten worden ingevoerd die bijvoorbeeld moordenaars vergeven? Zo'n wet is niet vergevingsgezind, maar moedigt simpelweg wangedrag aan.
Kwaad met kwaad vergelden ? Zelfs als je deze religieuze wetten buiten beschouwing laat, is het reeds duidelijk bewezen dat men hierdoor moord niet kan voorkomen. Religie zou net zulke primitieve neigingen moeten voorkomen.
pi_98641105
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Tja je zegt zo iets... en dat wordt ook nog goedgepraat.
Tsja. Goed en kwaad worden door de maatschappij gedefinieerd. Het zal het universum een rotzorg zijn of Klaasje Pietje slaat.
pi_98641391
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:20 schreef wapi het volgende:

[..]

Ik snap dit nooit zo goed. Dit vind ik persoonlijk 1 van de mooiere aspecten aan het Christendom: erkennen dat iedereen fouten maakt. En dat, wanneer je oprecht spijt hebt, dit vergeven wordt.

Oprecht spijt, dus. Hoe moeilijk is het wel niet om oprecht berouw te hebben, dit te erkennen naar jezelf en de personen die je kwaad berokkent hebt, en verder te gaan?

Hoe dat wangedrag aanmoedigt is mij een groot raadsel.
pi_98641580
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 12:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik snap dit nooit zo goed. Dit vind ik persoonlijk 1 van de mooiere aspecten aan het Christendom: erkennen dat iedereen fouten maakt. En dat, wanneer je oprecht spijt hebt, dit vergeven wordt.

Oprecht spijt, dus. Hoe moeilijk is het wel niet om oprecht berouw te hebben, dit te erkennen naar jezelf en de personen die je kwaad berokkent hebt, en verder te gaan?

Ben ik volkomen mee eens.
  zaterdag 25 juni 2011 @ 13:38:54 #122
8369 speknek
Another day another slay
pi_98643554
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 23:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Afvalligen? Bedoel je niet de Arabische Bedoeïenen die weigerden Zakaat - belasting - te betalen aan Abu Bakr de eerste kalief?
Ik neem aan dat hij de eerste fitna bedoelt? Misschien klopt het ook wel, maar ik heb zelf het gevoel dat het onderscheid tussen sunni en shia (aanvankelijk) meer van geopolitieke aard was; over Mohammed, het monotheisme en de Koran zelf was niet zoveel discussie als in het Christendom.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 25 juni 2011 @ 13:40:09 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_98643583
quote:
Je kunt er wel weer van zeggen dat het het leven als lijdensweg heeft aangemoedigd, en alle problemen die daarvan komen. Maar dan is het ook nooit goed.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_98643705
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 10:34 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Binnen de Islamitische gemeenschap zijn er na Mohammeds dood 2 oorlogen gevoerd voor er een splitsing kwam in de Islamitische wereld, één was die van Abu Bakr waar ik het eerder over had, tweede was tussen Ali en Muawiyah op grond van bloedwraak en opvolging... Ik weet niet zeker over welke jij het hebt?
pi_98643755
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 13:38 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hij de eerste fitna bedoelt?
Dat zou kunnen inderdaad, maar de eerste fitna was niet vanwege afvalligen - ridda- dacht ik?

quote:
Misschien klopt het ook wel, maar ik heb zelf het gevoel dat het onderscheid tussen sunni en shia (aanvankelijk) meer van geopolitieke aard was; over Mohammed, het monotheisme en de Koran zelf was niet zoveel discussie als in het Christendom.
Mee eens..
pi_98644171
quote:

[..]

Ja, en hoeveel goedbedoelende Rooms Katholieken (en zwarte kousen kerkgangers) blijken hierdoor juist met angst te sterven? Omdat men nooit zeker weet of men wel oprecht spijt had. Wat is dat precies, oprecht?

Dat vergeving van zonden zorgt er juist voor dat men afhankelijk werd van anderen (zoals bij de roomse kerk het geval was). Mensen als Paulus hadden het hier ook niet over. Want, zoals mensen wel kunnen weten, leerde hij juist karma aan zijn mede gelovigen. Daarom zegt hij ook: "Wat je zaait zul je oogsten".
En daarom leerde hij de mede gelovigen om goed gedrag ten toon te spreiden.

Ik heb weleens aan mensen van mijn familie gevraagd: Jullie vragen altijd om vergeving, en dan zijn jullie weer blij. Hoe komt dat?
Omdat we nu weten dat God ons vergeven heeft.
En hoe weten jullie dat?
Dan krijgen we een goed gevoel en een blij gevoel. En dan kunnen we opnieuw vechten tegen onze zonde.

Allemaal fingerspitzengefühl dus, gebaseerd op goede gevoelens.

Mijn voormalige baas zei ook weleens: Ik heb wel respect voor Joden en Moslims. Zij moeten tenminste nog eens wat doen om hun god te behagen. Christenen hoeven enkel hun handen te vouwen en dan mogen ze doen wat ze willen. Als ze straks maar weer oprecht spijt hebben.

En gelijk dat hij had ;)
pi_98644276
quote:
Akkoord, maar het slechte karma blijft, hoor; spijt of geen spijt. Trouwens, spijt blijkt uit wat je in de toekomst doet, en niet uit wat je vandaag vertelt. Slecht karma kan je alleen uitwissen met compensatie aan de slachtoffers, en goede daden algemeen, zoniet wordt het slechte karma vereffend via de calamiteiten die zich in je verdere leven voordoen, of in het leven dat erop volgt. De christelijke visie op spijt en vergiffenis, is volgens mij naief en simplistisch. Je kan niet ter elfder ure beslissen dat je spijt hebt, en op die manier de verdiende calamiteiten ontlopen. Met alleen spijt te hebben, verandert er helemaal niets aan de situatie, hoor.
pi_98644340
Dat is ongeveer hetzelfde als je vol vreten met dingen en dan bidden in de hoop dat je geen darmklachten gaat krijgen.

Men vergeet gewoon het belangrijkste en dat is dat elke daad een andere daad (gevolg) op roept.
pi_98644908
quote:
Omdat men nooit zeker weet of men wel oprecht spijt had. Wat is dat precies, oprecht?
Vind ik ook. "Spijt" is niet falsiceerbaar. Niemand kan weten of je al dan niet spijt hebt. Je zou even goed een komedie kunnen opvoeren. Vandaar dat "spijt" enkel mag blijken uit je daden.
quote:
...Want, zoals mensen wel kunnen weten, leerde hij juist karma aan zijn mede gelovigen. Daarom zegt hij ook: "Wat je zaait zul je oogsten". En daarom leerde hij de mede gelovigen om goed gedrag ten toon te spreiden.
Vind ik ook. Je kan je straf niet ontlopen door spijt de hebben, maar door daden te stellen die het gedane kwaad rechtstreeks of onrechtstreeks trachten te compenseren.
quote:
...Christenen hoeven enkel hun handen te vouwen en dan mogen ze doen wat ze willen. Als ze straks maar weer oprecht spijt hebben. En gelijk dat hij had ;)
Dat kwam goed uit, want dan kon de clerus "vergeving" verkopen aan de machthebbers en de rijken. Die machthebbers konden dan lekker verder doen met hun slechte daden, want ze waren immers "vergeven". Die baronnen, graven, en hertogen konden dan hun ganse leven meppen uitdelen op de linkerwang van hun lijfeigenen -- die dan uiteraard de rechterwang moesten aanbieden -- want op het einde van hun leven, ter elfder uur, werden de baronnen en consoorten toch door de clerus "vergeven". Dat soort van systemen dient niet om rechtvaardigheid te brengen, maar om onrechtvaardigheden te verrechtvaardigen. Zelfs Luther vond dat er aan dat systeem paal en perk moest worden gesteld. Je bent dus helemaal niet "vergeven" omdat je zogezegd "spijt" hebt. Vergeet het maar. De calamiteiten in dit leven en het volgende, zullen evengoed onvermijdelijk volgen.
pi_98645572
quote:
Tsja. Goed en kwaad worden door de maatschappij gedefinieerd.
Dan geloof je in de maatschappij als afgod. Voor de gelovige, worden goed en kwaad worden door de godsdienst gedefinieerd, door middel van de wetten van de Schepper; en zijn eerste wet zegt dat je niemand anders als wetgever mag erkennen.
quote:
Het zal het universum een rotzorg zijn of Klaasje Pietje slaat.
Ik geloof in het beginsel van karma. Het systeem zal het wangedrag van Klaasje vergelden, in dit leven, of in het volgende.
pi_98645640
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 14:43 schreef wapi het volgende:

[..]

Dan geloof je in de maatschappij als afgod. Voor de gelovige, worden goed en kwaad worden door de godsdienst gedefinieerd, door middel van de wetten van de Schepper; en zijn eerste wet zegt dat je niemand anders als wetgever mag erkennen.
Sommige geloven zeggen dat. Anderen niet. En sommige geloven hebben niet eens een schepper, of iig geen die aanbeden moet worden.

quote:
Ik geloof in het beginsel van karma. Het systeem zal het wangedrag van Klaasje vergelden, in dit leven, of in het volgende.
Gaat het universum zichzelf ook straffen voor de melkwegstelsels die vergaan omdat ze tegen elkaar botsen ?
pi_98645841
quote:
En sommige geloven hebben niet eens een schepper, of iig geen die aanbeden moet worden.
Of je God nou aanbidt of niet, is uitsluitend een zaak tussen jou en God; en als die zelfs niet bestaat, zoveel te beter. Maar uiteindelijk ben je toch ook geen anarchist. Je erkent dus ook wetten en wetgevers. Als je geen anarchist bent, geloof je dus ook, en ben je dus ook godsdienstig. Als je geen anarchist bent, maar je gelooft niet in de Schepper, dan geloof je onvermijdelijk in een afgod. Er zijn maar drie mogelijkheden, hoor:

- geloven in god (God is de wetgever), of
- anarchie (Er bestaat geen wetgever), of
- geloven in een afgod (Iemand anders dan God is de wetgever).
pi_98645959
Wie zegt dat het universum je straft bij karma? Je straft enkel jezelf, dat is de werking van karma.

En wie zegt dat melkwegstelsels vergaan? Niks vergaat, het verandert enkel van vorm.
pi_98646500
quote:
Wie zegt dat het universum je straft bij karma?
Upajjhatthana Sutta, AN 5.57. Ik ben zelf de eigenaar van mijn karma. Ik erf mijn karma over. Ik ben geboren wegens mijn karma. Ik leef met steun van mijn karma. Welke karma ik ook creëer, goed of kwaad, dat is wat ik zal erven.

Je kan er zelf toch niet voor zorgen van iets mee te nemen naar het volgende leven? Nochtans, neem je je karma mee. Er bestaat dus een systeem dat karma overdraagt van het ene leven naar het volgende.
pi_98646505
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 14:02 schreef wapi het volgende:

[..]

Akkoord, maar het slechte karma blijft, hoor; spijt of geen spijt. Trouwens, spijt blijkt uit wat je in de toekomst doet, en niet uit wat je vandaag vertelt. Slecht karma kan je alleen uitwissen met compensatie aan de slachtoffers, en goede daden algemeen, zoniet wordt het slechte karma vereffend via de calamiteiten die zich in je verdere leven voordoen, of in het leven dat erop volgt.
En daarnet nog beweerde je oog om oog, tand om tand, en dat moordenaars maar de doodstraf moesten krijgen ! Hoe kunnen die de slachtoffers compenseren ?
quote:
De christelijke visie op spijt en vergiffenis, is volgens mij naief en simplistisch. Je kan niet ter elfder ure beslissen dat je spijt hebt, en op die manier de verdiende calamiteiten ontlopen. Met alleen spijt te hebben, verandert er helemaal niets aan de situatie, hoor.
Doodstraf toch ook niet, of worden de vermoorden daardoor opnieuw tot leven gewekt ?
pi_98646671
quote:
En daarnet nog beweerde je oog om oog, tand om tand ...
Ik beweer dat zelf niet. Dat staat zo in de Torah.
quote:
...en dat moordenaars maar de doodstraf moesten krijgen! ... Doodstraf toch ook niet, of worden de vermoorden daardoor opnieuw tot leven gewekt ?
Kun je dat quoten uit wat ik gezegd heb? Ik heb helemaal niet gezegd welke straf een moordenaar moet krijgen.
pi_98646683
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 14:51 schreef wapi het volgende:

[..]

Of je God nou aanbidt of niet, is uitsluitend een zaak tussen jou en God; en als die zelfs niet bestaat, zoveel te beter. Maar uiteindelijk ben je toch ook geen anarchist. Je erkent dus ook wetten en wetgevers. Als je geen anarchist bent, geloof je dus ook, en ben je dus ook godsdienstig. Als je geen anarchist bent, maar je gelooft niet in de Schepper, dan geloof je onvermijdelijk in een afgod. Er zijn maar drie mogelijkheden, hoor:

- geloven in god (God is de wetgever), of
- anarchie (Er bestaat geen wetgever), of
- geloven in een afgod (Iemand anders dan God is de wetgever).
Wat als je pragmatisch gelooft dat wetten en regels bestaan omdat ze werken, en niet omdat er een of ander hoger achterliggend principe achter zit ?

Of zoals een jurist ooit tegen mij zei "binnen de rechtspraak gaat het om het recht, niet om rechtvaardigheid". Het systeem werkt, dus houden we het in stand. That's all.
pi_98646966
quote:
Wat als je pragmatisch gelooft dat wetten en regels bestaan omdat ze werken, en niet omdat er een of ander hoger achterliggend principe achter zit ? Of zoals een jurist ooit tegen mij zei "binnen de rechtspraak gaat het om het recht, niet om rechtvaardigheid". Het systeem werkt, dus houden we het in stand. That's all.
Dat neemt niet weg dat als er wetten zijn, er ook een wetgever is. Wie is de bron van jouw pragmatische wetten? Wie is er dus jouw pragmatische wetgever? En nu komen we terug tot het onvermijdelijke beginpunt: Ofwel ben je een anarchist, ofwel geloof je in God, ofwel geloof je in een afgod.
pi_98647928
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 13:59 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Ja, en hoeveel goedbedoelende Rooms Katholieken (en zwarte kousen kerkgangers) blijken hierdoor juist met angst te sterven? Omdat men nooit zeker weet of men wel oprecht spijt had. Wat is dat precies, oprecht?
Dat is angst die de kerk heeft ingeboezemd. Dan krijg je weer de aloude discussie hoe instituten aan de haal gaan met spirituele teksten :)

quote:
Mijn voormalige baas zei ook weleens: Ik heb wel respect voor Joden en Moslims. Zij moeten tenminste nog eens wat doen om hun god te behagen. Christenen hoeven enkel hun handen te vouwen en dan mogen ze doen wat ze willen. Als ze straks maar weer oprecht spijt hebben.

En gelijk dat hij had ;)
Als je keer op keer in het verkeerde gedrag vervalt, dan vraag ik me af in hoeverre je van "oprecht spijt" kunt spreken. Ik vind het wat een simplistische voorstelling.
pi_98647968
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 14:43 schreef wapi het volgende:
Waarom verhef je ethiek tot een soort natuurwet? Zijn daar aanwijzingen voor?
pi_98648043
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 15:26 schreef wapi het volgende:

[..]

Dat neemt niet weg dat als er wetten zijn, er ook een wetgever is. Wie is de bron van jouw pragmatische wetten? Wie is er dus jouw pragmatische wetgever? En nu komen we terug tot het onvermijdelijke beginpunt: Ofwel ben je een anarchist, ofwel geloof je in God, ofwel geloof je in een afgod.
De wetten worden bepaald door de wetgever. Dat wil echter niet zeggen dat ik geloof dat deze wetten heilig zijn, noch dat er uberhaupt heilige wetten bestaan.

Dus waarom is dat een afgod ?
pi_98648056
quote:
Als je keer op keer in het verkeerde gedrag vervalt, dan vraag ik me af in hoeverre je van "oprecht spijt" kunt spreken. Ik vind het wat een simplistische voorstelling.
Ik vind mijn vraag van wat is oprechte spijt zeer goed gesteld.

En wat nu?

pi_98648317
Iemand die meent te moeten etteren door herhaaldelijk plaatjes van apen te moeten posten heeft in elk geval niet oprecht spijt, Berjan.
pi_98648550
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 16:11 schreef Haushofer het volgende:
Iemand die meent te moeten etteren door herhaaldelijk plaatjes van apen te moeten posten heeft in elk geval niet oprecht spijt, Berjan.
Ik zei dit enkel omdat jij doet blijken alsof wat jij vindt erg belangrijk is. Continue als ik met iets kom, dan zeg jij: "ik vind dit simplistisch, of ik vind dit" en zo lijkt het alsof ik mijn mening dan maar moet herzien omdat jij iets vind.

Wat je vindt moet je bij de politie inleveren.

En het heeft dus niks met etteren te maken (jij vindt waarschijnlijk alles wat tegen jou gericht is etteren), maar gewoon mijn kijk op jou.

Sla je in het echte leven ook altijd met je vuisten op je borstkas?

"oeaaa oeaa oeaaa"
pi_98648573
quote:
Waarom verhef je ethiek tot een soort natuurwet? Zijn daar aanwijzingen voor?
Dat is een interessante vraag, maar eigenlijk wel de verkeerde vraag. De correcte vraag is, zijn daar tegenvoorbeelden voor? Zoniet, kunnen daar wel tegenvoorbeelden voor bestaan?

Het feit dat de ethiek een metafyische karakter heeft, maakt haar nog niet ongeldig. Bijvoorbeeld, de vraag "Wat is wetenschap?" Of "Wat is de wetenschappelijke methode?" is ook metafysisch. De wetenschap kan (en mag) immers niet zelf antwoorden op de vraag wat haar spelregels zijn. Bijgevolg, is het metafysische vraagstuk onvermijdelijk, en moeten we zowiezo metafyische wetten aanvaarden. Daar kom je niet onderuit.
pi_98648743
quote:
De wetten worden bepaald door de wetgever.
Wie is die wetgever dan?
quote:
Dat wil echter niet zeggen dat ik geloof dat deze wetten heilig zijn, noch dat er uberhaupt heilige wetten bestaan.
Die terminologie ("heilig") is wat geladen.

Uiteindelijk aanvaard je deze wetten, of je aanvaardt ze niet. Het aanvaarden van een wet of van een wetgever, is voornamelijk een geloofskwestie, want morele regels zijn zelden juist of fout. Het antwoord hangt dus vooral af, van wat jij gelooft en niet gelooft. Als je in de Schepper gelooft, dan geloof je zijn eerste gebod: Aldus zeide de Schepper: EEN. Gij zult geen enkele andere wetgever dienen dan ik.
pi_98648825
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 16:18 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Ik zei dit enkel omdat jij doet blijken alsof wat jij vindt erg belangrijk is. Continue als ik met iets kom, dan zeg jij: "ik vind dit simplistisch, of ik vind dit" en zo lijkt het alsof ik mijn mening dan maar moet herzien omdat jij iets vind.
?

Je moet niks, ik heb geen idee hoe je daar bij komt. Ik geef slechts mijn mening. Wat je daarmee doet is jouw zaak, maar je hebt al aangegeven dat het je weinig kan schelen wat ik vind :) Je manier van reageren doet me eerlijk gezegd anders geloven.

quote:
En het heeft dus niks met etteren te maken (jij vindt waarschijnlijk alles wat tegen jou gericht is etteren), maar gewoon mijn kijk op jou.
Sla je in het echte leven ook altijd met je vuisten op je borstkas?
"oeaaa oeaa oeaaa"
Neuh, ik denk dat dat wel mee valt, ik neem het leven niet serieus genoeg daarvoor. Voel jij je in het echte leven ook gauw geïntimideerd en aangevallen door andermans meningen, en krijg je dan ook het gevoel dat die persoon van je verlangt dat je je mening moet herzien? En ga je dan vervolgens ook ad hominems toepassen?

Voor iemand die meent "de ware betekenis van het Christendom" te kennen vind ik eerlijk gezegd dat je je hier in F&L nogal es uit als een kortzichtige en onzekere puber, Berjan.
pi_98649539
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 15:16 schreef wapi het volgende:

[..]

Ik beweer dat zelf niet. Dat staat zo in de Torah.

[..]

Kun je dat quoten uit wat ik gezegd heb? Ik heb helemaal niet gezegd welke straf een moordenaar moet krijgen.
En wat moet ik dan met deze quote van je ?
quote:
Geef eens een voorstel voor een wet die wangedrag ontmoedigd ?
  zaterdag 25 juni 2011 @ 16:54:04 #149
313962 alexmeijer
jag pratar inte holländska.
pi_98649578
islam en positief in 1 zin zonder "niet" er tussen? dat kan niet.
Tik jag slå dig mycket hårt att inte ens Google kan hitta
pi_98649717
quote:
"Als je 200 per uur rijdt op de autosnelweg, dan wordt jouw rijbewijs afgenomen."
  zaterdag 25 juni 2011 @ 17:12:48 #151
pi_98650262
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 16:53 schreef ATON het volgende:

Drugsverbod.

Oh, ontmoedigt!

Daar zal ik eens over nadenken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Papierversnipperaar op 25-06-2011 18:00:00 ]
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_98651473
quote:
?

Je moet niks, ik heb geen idee hoe je daar bij komt. Ik geef slechts mijn mening. Wat je daarmee doet is jouw zaak, maar je hebt al aangegeven dat het je weinig kan schelen wat ik vind :) Je manier van reageren doet me eerlijk gezegd anders geloven.
Wat zou jij ervan vinden als jij je mening gaf en een ander zou zeggen: "Dat vind ik niet...."
Ik heb nog nooit op een ander gereageerd van: "Dat vind ik kortzichtig" of "Dat vind ik..."

Alsof iemand die een mening heeft daar op zit te wachten.

quote:
Neuh, ik denk dat dat wel mee valt, ik neem het leven niet serieus genoeg daarvoor. Voel jij je in het echte leven ook gauw geïntimideerd en aangevallen door andermans meningen, en krijg je dan ook het gevoel dat die persoon van je verlangt dat je je mening moet herzien? En ga je dan vervolgens ook ad hominems toepassen?
Waar slaat dit nou weer op? Ik heb verscheidene e-mails en pm's gehad met de opmerkingen: Wat is Haushofer toch een alpha mannetje. die iedere keer denkt dat hij gelijk heeft..

Het kan ook aan jou liggen, maar daar denk je niet eens over na.

En hoezo ben je geïntimideerd als je er wat van zegt? Maak jezelf niet groter dan je bent.
pi_98654615
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 16:57 schreef wapi het volgende:

[..]

"Als je 200 per uur rijdt op de autosnelweg, dan wordt jouw rijbewijs afgenomen."
Staat dat ook in de Koran, of is dit een burgerlijke wet ?
pi_98665601
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 17:48 schreef Berjan1986 het volgende:

Waar slaat dit nou weer op? Ik heb verscheidene e-mails en pm's gehad met de opmerkingen: Wat is Haushofer toch een alpha mannetje. die iedere keer denkt dat hij gelijk heeft..

Het kan ook aan jou liggen, maar daar denk je niet eens over na.
Jawel hoor, daar denk ik prima over na :) Ik zal op m'n tijd best als een betweter overkomen, maar dat doe jij niet veel minder naar mijn idee, en naar mijn idee sta ik ook open voor andermans ideeën. Waarom mensen jou dan zouden PM'en waarin opmerkingen staan over wat ze van mij vinden ontgaat me even; dan kunnen die mensen me ook rechtstreeks PM'en. :)

En ik vraag me af wat jij onder "verscheidene" verstaat.

quote:
En hoezo ben je geïntimideerd als je er wat van zegt? Maak jezelf niet groter dan je bent.
Ik snap anders niet waarom jij zo vreemd lijkt te reageren op mijn posts. Ik vind het enigszins hysterisch, eerlijk gezegd.

quote:
Wat zou jij ervan vinden als jij je mening gaf en een ander zou zeggen: "Dat vind ik niet...."
Ik heb nog nooit op een ander gereageerd van: "Dat vind ik kortzichtig" of "Dat vind ik..."
Als ik iets simplistisch of kortzichtig vind, en ik kan dat fatsoenlijk onderbouwen, dan zeg ik dat. Ik wil het voortaan bij jou wel in een spoiler doen, als je dat fijner vindt.
pi_98668920
quote:
Staat dat ook in de Koran, of is dit een burgerlijke wet ?
Sharia bevat via Fiqh ook burgerlijke wetten. Er bestaat in de Islam ongetwijfeld jima dat te snel rijden haraam is.

Men heeft in de islam uiteraard ook gaandeweg verkeersregels ontwikkeld, met dien verstande dat ze in overeenstemming dienen te zijn met de wetten van de Schepper, er redelijkerwijze van moeten kunnen worden afgeleid, en deze niet mogen wijzigen, opschorten, of origineel uitbreiden (Bidah).

De regeerders, als uitvoerders van de wet, kunnen immers niet verbieden dat wat de Schepper heeft toegelaten, noch de toelating geven voor dat wat de Schepper heeft verboden. Volledig nieuwe en volledig originele wetgeving is dus in de islam verboden. Dit is trouwens de belangrijkste garantie voor de vrijheid van de bevolking. Gehoorzaamheid is enkel vereist aan de wetten van de Schepper, en niet aan zelf-uitgevonden uitvindsels van de regering of haar parlement.
pi_98668934
Ik FIN der ook niks an!
MoT Je?
pi_98670275
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 02:59 schreef wapi het volgende:

[..]

Sharia bevat via Fiqh ook burgerlijke wetten. Er bestaat in de Islam ongetwijfeld jima dat te snel rijden haraam is.
Dan mag ik hieruit besluiten dat de Islam GEEN onderscheid maakt tussen KERK en STAAT ?

quote:
De regeerders, als uitvoerders van de wet, kunnen immers niet verbieden dat wat de Schepper heeft toegelaten, noch de toelating geven voor dat wat de Schepper heeft verboden.
Dat mag je dan wel hardop dromen, maar verder kom je toch niet weg met deze onzin hoor!

quote:
Volledig nieuwe en volledig originele wetgeving is dus in de islam verboden. Dit is trouwens de belangrijkste garantie voor de vrijheid van de bevolking. Gehoorzaamheid is enkel vereist aan de wetten van de Schepper, en niet aan zelf-uitgevonden uitvindsels van de regering of haar parlement.
Dat is ook de reden waarom in een democratisch land UW VISIE op de Islam niet gewenst is. En dat is dan zeer, zéér zacht uitgedrukt.

[ Bericht 37% gewijzigd door ATON op 26-06-2011 07:20:56 ]
pi_98670299
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 02:59 schreef wapi het volgende:

[..]

Men heeft in de islam uiteraard ook gaandeweg verkeersregels ontwikkeld, met dien verstande dat ze in overeenstemming dienen te zijn met de wetten van de Schepper, er redelijkerwijze van moeten kunnen worden afgeleid, en deze niet mogen wijzigen, opschorten, of origineel uitbreiden (Bidah).

De regeerders, als uitvoerders van de wet, kunnen immers niet verbieden dat wat de Schepper heeft toegelaten, noch de toelating geven voor dat wat de Schepper heeft verboden. Volledig nieuwe en volledig originele wetgeving is dus in de islam verboden. Dit is trouwens de belangrijkste garantie voor de vrijheid van de bevolking. Gehoorzaamheid is enkel vereist aan de wetten van de Schepper, en niet aan zelf-uitgevonden uitvindsels van de regering of haar parlement.
Goden zijn raadgevers. Geen meesters die je als een hersenloze slaaf moet volgen.
Ze adviseren. Luisteren kan verstandig zijn. Maar blind gehoorzamen neemt je je menselijkheid af. Maakt je minder.

Wees geen dier.
pi_98670403
quote:
Dan mag ik hieruit besluiten dat de Islam GEEN onderscheid maakt tussen KERK en STAAT ?
De heerser dient zich aan de wetten van de Schepper te houden, en mag geen originele nieuwe wetten maken die niet van de Schepper zijn.
quote:
Dat mag je dan wel hardop dromen, maar verder kom je toch niet weg met deze onzin hoor!
Dat denk ik niet, hoor.
quote:
Dat is ook de reden waarom in een democratisch land UW VISIE op de Islam niet gewenst is. En dat is dan zeer, zéér zacht uitgedrukt.
De democratie dient zich aan de wetten van de Schepper te houden, en dus geen orginele nieuwe wetten maken die niet van de Schepper zijn. Het gaat hier niet over MIJN VISIE over de islam of andere godsdiensten waar het eerste gebod van kracht is. Het eerste gebod komt trouwens al voor in de Torah, hoor: En toen sprak de Schepper. EEN. Eerste gebod: Gij zult geen enkele andere wetgever dienen dan ik.

Jouw standpunt heeft trouwens niets te maken met democratie, maar met afgoderij. Jij zou mij willen bekeren tot jouw afgoderij, en vragen of ik jouw afgod zou willen erkennen als wetgever. Dat MAG NIET volgens het eerste gebod. Dat druist regelrecht in tegen de eerste wet van de Schepper.
pi_98670410
quote:
3s.gif Op zondag 26 juni 2011 07:33 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Goden zijn raadgevers. Geen meesters die je als een hersenloze slaaf moet volgen.
Ze adviseren. Luisteren kan verstandig zijn. Maar blind gehoorzamen neemt je je menselijkheid af. Maakt je minder.

Wees geen dier.
En wil hierbij nog opmerken dat het hier gaat om DENKBEELDIGE raadgevers en meesters. En voor deze hersenspinsels zou men de democratie op de helling zetten? Een beetje gezond verstand maakt het verschil tussen mens en dier.
pi_98670412
quote:
Goden zijn raadgevers.
Goden zijn in de eerste plaats wetgevers. Het zijn de wetten van de Schepper die bepalen wat goed is en kwaad, wat moreel is en immoreel, en wat toegelaten en verboden is. De eerste wet van de Schepper zegt daarenboven: Gij zult geen enkele andere wetgever erkennen dan ik. Eenvoudig, toch?
pi_98670414
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 08:23 schreef wapi het volgende:

[..]

De heerser dient zich aan de wetten van de Schepper te houden, en mag geen originele nieuwe wetten maken die niet van de Schepper zijn.

[..]

Dat denk ik niet, hoor.

[..]

De democratie dient zich aan de wetten van de Schepper te houden, en dus geen orginele nieuwe wetten maken die niet van de Schepper zijn. Het gaat hier niet over MIJN VISIE over de islam of andere godsdiensten waar het eerste gebod van kracht is. Het eerste gebod komt trouwens al voor in de Torah, hoor: En toen sprak de Schepper. EEN. Eerste gebod: Gij zult geen enkele andere wetgever dienen dan ik.

Jouw standpunt heeft trouwens niets te maken met democratie, maar met afgoderij. Jij zou mij willen bekeren tot jouw afgoderij, en vragen of ik jouw afgod zou willen erkennen als wetgever. Dat MAG NIET volgens het eerste gebod. Dat druist regelrecht in tegen de eerste wet van de Schepper.
Ach, gaat dat aan de LIbieërs verkopen. Laten we wel wezen !
pi_98670422
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 08:27 schreef wapi het volgende:

[..]

Goden zijn in de eerste plaats wetgevers. Het zijn de wetten van de Schepper die bepalen wat goed is en kwaad, wat moreel is en immoreel, en wat toegelaten en verboden is. De eerste wet van de Schepper zegt daarenboven: Gij zult geen enkele andere wetgever erkennen dan ik. Eenvoudig, toch?
Voor de simpelen van geest is dit zeker eenvoudig.
pi_98670425
quote:
En wil hierbij nog opmerken dat het hier gaat om DENKBEELDIGE raadgevers en meesters.
Het is best mogelijk dat de Schepper enkel maar DENKBEELDIG zou zijn, maar zijn wetten zijn dat niet, hoor. En zijn eerste wet dient om andere would-be wetgevers de pas af te snijden. Dat komt mij trouwens persoonlijk goed uit, want ik heb een hekel aan die andere wetgevers.
pi_98670432
quote:
Voor de simpelen van geest is dit zeker eenvoudig.
Inderdaad, zelfs voor de simpelen van geest is dit eenvoudig.
pi_98670446
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 08:31 schreef wapi het volgende:

[..]

Inderdaad, zelfs voor de simpelen van geest is dit eenvoudig.
Verkoop de wet van uw denkbeeldige god dan aan die simpelen van geest, of denk je dat hier enkel simpele zielen zitten ?
pi_98670458
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 08:29 schreef wapi het volgende:

[..]

Het is best mogelijk dat de Schepper enkel maar DENKBEELDIG zou zijn, maar zijn wetten zijn dat niet, hoor. En zijn eerste wet dient om andere would-be wetgevers de pas af te snijden. Dat komt mij trouwens persoonlijk goed uit, want ik heb een hekel aan die andere wetgevers.
Enkele reis Libië, is dat niet een prima uitweg ? Ben je van die wetgevers verlost.
pi_98670466
quote:
Verkoop de wet van uw denkbeeldige god dan aan die simpelen van geest, of denk je dat hier enkel simpele zielen zitten ?
Aan de joden en de moslims hoef ik die wet helemaal niet te verkopen. Het is juist andersom: Zij hebben die wet aan mij verkocht!

Wat betreft de christenen, zitten we met een zekere graad van verwarring. Die wet staat ook in hun bijbel, maar ze passen hem niet toe. Dat is natuurlijk spijtig. Ik vind dat de christenen hun eigen wet, namelijk het eerste gebod, eigenlijk ook zouden moeten toepassen.

Wat betreft de afgodendienaars, namelijk, diegenen die andere wetgevers erkennen dan de Schepper, herhaal ik de kostprijs van dat te doen: zij zullen immers branden in de hel! :-)
pi_98670564
quote:
Enkele reis Libië, is dat niet een prima uitweg ? Ben je van die wetgevers verlost.
Toch niet, hoor. Ze zitten daar tegenwoordig ook al. Daarenboven speelt er geen godsdienst mee, in het conflict in Lybië. Of eerder, ze vliegen er over. We moeten het probleem dus eerder bij de wortel aanpakken. Wat mij opvalt, is dat het conflict alsmaar dichter bij huis wordt uitgevochten ... Dat is natuurlijk ook geen toeval.
pi_98670622
quote:
14s.gif Op zondag 26 juni 2011 08:38 schreef wapi het volgende:

[..]

Aan de joden en de moslims hoef ik die wet helemaal niet te verkopen. Het is juist andersom: Zij hebben die wet aan mij verkocht!
Eén troost, je bent niet de enige die bekocht is. Ik kijk wel beter uit.

[quote$Wat betreft de christenen, zitten we met een zekere graad van verwarring. Die wet staat ook in hun bijbel, maar ze passen hem niet toe.[:quote]
Zelfde probleem met de moslims he ? Naar welk moslimland zou jij willen emigreren ?

quote:
Dat is natuurlijk spijtig. Ik vind dat de christenen hun eigen wet, namelijk het eerste gebod, eigenlijk ook zouden moeten toepassen.
Die vrijheid hebben ze nog, dank zij de landen waar kerk en staat gescheiden zijn.

quote:
Wat betreft de afgodendienaars, namelijk, diegenen die andere wetgevers erkennen dan de Schepper, herhaal ik de kostprijs van dat te doen: zij zullen immers branden in de hel! :-)
Ho maar, hier in de geciviliseerde landen zijn de wetgevers geen afgoden hoor, dat zijn gewone stervelingen. En ' Hel ' , nog zo'n neo-christelijk begrip. Heeft Mohammed ook van Bahira. Maken ze nog enkel de kinderen mee bang, en simpele geesten niet vergeten.
pi_98670657
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 08:58 schreef wapi het volgende:

[..]

Toch niet, hoor. Ze zitten daar tegenwoordig ook al. Daarenboven speelt er geen godsdienst mee, in het conflict in Lybië. Of eerder, ze vliegen er over. We moeten het probleem dus eerder bij de wortel aanpakken. Wat mij opvalt, is dat het conflict alsmaar dichter bij huis wordt uitgevochten ... Dat is natuurlijk ook geen toeval.
Tja, de Islam heeft daar dan toch ook geen heil gebracht he ? Noem me eens een moslimland waar er geen problemen zijn ? Gelukkig zijn de slachtoffers van die moslimlanden nog steeds welkom in die 'afgoden'-landen.
pi_98671681
quote:
Naar welk moslimland zou jij willen emigreren ?
Dat is niet nodig, hoor. Nog één of twee generaties en de moslims zijn in Europa in de meerderheid.
Kinderen zijn een geschenk van de Schepper. Vandaar dat de afgodendienaars er geen of weinig krijgen, en dus "vergrijzen". Je weet dus zelf ook al dat jouw weinige afstammelingen er door die van mij zullen worden uitgetrapt :-)
pi_98671827
quote:
Tja, de Islam heeft daar dan toch ook geen heil gebracht he ?
Wat de afgodendienaars te wachten staat, is natuurlijk veel erger.

Exodus 20:5 En je zal niet voor afgoden buigen of hen aanbidden, want ik, de Schepper ben Uw God, en ik ben een jaloerse god, die de kinderen straft voor de zonden van de vaders, tot in de derde en vierde generatie van diegenen die mij haten.

Als afgodendienaar kan je dus best geen kinderen maken, want dat is vergeefse moeite. Het weinige nakomelingschap van de afgodendienaars zal uitsterven of worden uitgemoord, want dat is de wil van de Schepper, terwijl je zelf al lang in de hel brandt.
pi_98671829
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 10:46 schreef wapi het volgende:

[..]

Dat is niet nodig, hoor. Nog één of twee generaties en de moslims zijn in Europa in de meerderheid.
Kinderen zijn een geschenk van de Schepper. Vandaar dat de afgodendienaars er geen of weinig krijgen, en dus "vergrijzen". Je weet dus zelf ook al dat jouw weinige afstammelingen er door die van mij zullen worden uitgetrapt :-)
Dank je voor deze leerzame posting.
pi_98671854
quote:
Dank je voor deze leerzame posting.
Exodus 20:5.
pi_98671859
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 10:54 schreef wapi het volgende:

[..]

Exodus 20:5 En je zal niet voor afgoden buigen of hen aanbidden, want ik, de Schepper ben Uw God, en ik ben een jaloerse god, die de kinderen straft voor de zonden van de vaders, tot in de derde en vierde generatie van diegenen die mij haten.

Als afgodendienaar kan je dus best geen kinderen maken, want dat is vergeefse moeite. Het weinige nakomelingschap van de afgodendienaars zal uitsterven of worden uitgemoord, want dat is de wil van de Schepper, terwijl je zelf al lang in de hel brandt.
Ho kijk, het wordt nog mooier. Schitterend.
pi_98671976
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 10:55 schreef wapi het volgende:

[..]

Exodus 20:5.
Exodus ? Ho maar, dan zullen het de Joden zijn die de wereld zullen veroveren. Nou, in dat geval ga ik even aan de kant toekijken wie de winnaar gaat worden. Leuke goden hebben die jongens wel.
pi_98671991
quote:
Ho kijk, het wordt nog mooier. Schitterend.
Tijd vertegenwoordigt de expansie van de schepping, en is dus een instrument van de Schepper. Tijd speelt dus altijd in het voordeel van de gelovigen en in het nadeel van de afgodendienaars.
pi_98672047
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:01 schreef wapi het volgende:

[..]

Tijd vertegenwoordigt de expansie van de schepping, en is dus een instrument van de Schepper. Tijd speelt dus altijd in het voordeel van de gelovigen en in het nadeel van de afgodendienaars.
En hoe zit het met de atheïsten ? Dat zijn geen afgodendienaars.
pi_98672075
quote:
En hoe zit het met de atheïsten ? Dat zijn geen afgodendienaars.
Het zijn wel afgodendienaars. Zij erkennen ook wetten en een wetgever, maar duidelijk een andere wetgever dan de Schepper. Jij bedoelt: anarchisten.
pi_98672115
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:06 schreef wapi het volgende:

[..]

Het zijn wel afgodendienaars. Zij erkennen ook wetten en een wetgever, maar duidelijk een andere wetgever dan de Schepper. Jij bedoelt: anarchisten.
Ha nee, atheîsten geloven niet in goden. Dat zijn zeker geen anarchisten hoor. Die ijveren eerder voor een verdraagzame en vredige wereld.
pi_98672125
quote:

[..]

Als je een hondje bent dat een meester nodig heeft wel ja.
Voor een mens ligt het toch werkelijk iets genuanceerder ;)
pi_98672168
quote:
Ha nee, atheîsten geloven niet in goden. Dat zijn zeker geen anarchisten hoor.
Diegenen die een wetgever erkennen geloven in goden. Als die wetgever niet de Schepper is, geloven zij dus in een afgod. Een athëist die geen anarchist is, is dus een afgodendienaar.
pi_98672197
quote:
Als je een hondje bent dat een meester nodig heeft wel ja.
Als gelovige erken ik enkel de Schepper als mijn meester, en als die niet bestaat, des te beter.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:12:45 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672199
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:11 schreef wapi het volgende:

[..]

Diegenen die een wetgever erkennen geloven in goden. Als die wetgever niet de Schepper is, geloven zij dus in een afgod. Een athëist die geen anarchist is, is dus een afgodendienaar.
Ik mag toch hopen dat theisten dezelfde afgoden dienen? :) Of wij de staat als wetgever erkennen heeft weinig met (a)theisme te maken lijkt me.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_98672214
quote:
Of wij de staat als wetgever erkennen heeft weinig met (a)theisme te maken lijkt me.
Toch wel. Als je een andere wetgever dan de Schepper erkent, ben je een afgodendienaar.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:14:58 #187
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672233
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:13 schreef wapi het volgende:

[..]

Toch wel. Als je een andere wetgever dan de Schepper erkent, ben je een afgodendienaar.
Hoe heeft dat met (a)theisme te maken? Je zegt het zelf: een andere wetgever. Ander onderwerp dus.

Of bedoel je dat je niet tegelijk beide als wetgever kunt erkennen? (Ik hoop het niet!)
pi_98672276
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:12 schreef wapi het volgende:

[..]

Als gelovige erken ik enkel de Schepper als mijn meester, en als die niet bestaat, des te beter.
En waarom erken je hem niet simpelweg als oudere en wijzere vriend wiens raad zeer waardevol is, in plaats van jezelf te reduceren tot een onderkruipsel ?
Come on - rise up ! Make daddy proud !

Iedere goede vader wil dat zijn kinderen op eigen benen leren staan. Waarom zou de schepper anders zijn ?
  zondag 26 juni 2011 @ 11:17:13 #189
pi_98672282
quote:

[..]

Ik erken die "Schepper" niet. Eenvoudig toch?
pi_98672298
quote:
Of bedoel je dat je niet tegelijk beide als wetgever kunt erkennen?
Helemaal juist. Dat is het eerste gebod: Gij zult geen enkele andere wetgever erkennen dan de Schepper.
pi_98672307
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:11 schreef wapi het volgende:

[..]

Het wordt steeds erger hier, alsof atheïsten de wetgevers zien als goden :D
pi_98672313
quote:

[..]

Wat the fuck?

Binnen twee generaties? Je moet niet zoveel naar Geert Wilders en zijn aanhang luisteren. Momenteel is 2 % Moslim in Nederland en misschien 3% in Europa. Ze moeten neuken als konijn om dan binnen twee generaties een meerderheid te vormen.

En gelukkig is het merendeel van de Moslims niet voor invoering van de sharia maar passen zij zich aan aan het land waar ze wonen.

quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 10:54 schreef wapi het volgende:

[..]

Welke schepper?

Je denkt toch niet dat DE Schepper zich bezighoudt met boekjes schrijven wat de mens wel en niet mag doen?

We hebben JHWH die doet alsof hij de schepper is, en we hebben Allah die dat ook zegt. Die leggen de mensheid regels voor, en dreigen met straf als men die regels overtreedt.

Dat is nog erger dan dat de mens regels oplegt aan de bacterie en dreigt hen te doden als die bacterie niet doet wat de mens wil.

Mozes was het die die regels verzon, aan de hand van wat hij in Egypte gezien had. En ja, als hij dan het predicaat Goddelijk te voorschijn haalt, dan weet hij zeker dat de Joden zullen luisteren.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:19:01 #193
pi_98672321
quote:

[..]

Gelukkig worden ze steeds ongeloviger. Secularisme is besmettelijk. >:)
pi_98672322
quote:
En waarom erken je hem niet simpelweg als oudere en wijzere vriend wiens raad zeer waardevol is, in plaats van jezelf te reduceren tot een onderkruipsel ?
Omdat je dan automatisch onderkruipsel wordt van een afgod. Dan nog liever de Schepper, hoor.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:19:48 #195
pi_98672339
Over 500 jaar zijn we allemaal Atheïst. Evolutie roeit religie uit.
pi_98672344
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik erken die "Schepper" niet. Eenvoudig toch?
Dus je erkent dat je God ontkent.
pi_98672356
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:18 schreef Berjan1986 het volgende:

We hebben JHWH die doet alsof hij de schepper is, en we hebben Allah die dat ook zegt. Die leggen de mensheid regels voor, en dreigen met straf als men die regels overtreedt.
Atum-Ra (die al duizenden jaren aanbeden werd voordat JHWH/Jehova/Allah verzonnen werd) was een stuk relaxter idd. "Pluk de dag, Pijp jezelf".

Heerlijke man ;)
  zondag 26 juni 2011 @ 11:20:47 #198
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672357
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:18 schreef wapi het volgende:

[..]

Helemaal juist. Dat is het eerste gebod: Gij zult geen enkele andere wetgever erkennen dan de Schepper.
Sorry, maar voor dat soort gedachten is in een rechtsstaat zoals Nederland geen plaats. Ik hoop dat je je dat realiseert.

Disclaimer: Voor religie op zich is in Nederland meer dan genoeg ruimte. Maar die vrijheid stopt wel daar waar je de staat als wetgever verwerpt.
pi_98672363
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:19 schreef wapi het volgende:

[..]

Omdat je dan automatisch onderkruipsel wordt van een afgod. Dan nog liever de Schepper, hoor.
De afgod in kwestie ben je dan toch vooral zelf ;)

Nogmaals: maak je schepper eens trots. Ga op eigen benen staan. Je kan niet tot je 80e thuis blijven wonen :P
pi_98672371
quote:
Het wordt steeds erger hier, alsof atheïsten de wetgevers zien als goden :D
Athëisten erkennen hun wetten. Dus zien zij hen dus als wetgevers. "God" en "wetgever" zijn synoniemen voor mekaar. "Wetgever" betekent "God" en "God" betekent "wetgever".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')