Dank zij de engel Gabriël Bahira die even van de Lukas-productions overwipt naar de Lawrence-of-arabia set om daar advies te geven aan Mohammed voor zijn script ' The Koran '.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 08:43 schreef wapi het volgende:
[..]
Tja. Allah blijkt met Mohammed te communiceren via Gabriel. Zolang Gabriel niets anders doet dan rechtstreeks communiceren, iets dat per definitie niet door anderen waarneembaar is, dan is dat geen inbreuk op de natuurwetten, en nog steeds geen "mirakel". Zoiets houd je dus eventueel nog vol. Ik ben geen fan van dit soort toestanden, die randje af zijn, maar ja, in de Koran wordt dat allemaal nog goed binnen de perken gehouden.
Iemand met wat gezond verstand neemt deze scenario's ook niet letterlijk. Die zijn ook uit een tijd dat men het volk nog alles kon wijs maken.quote:Als je daarentegen, zoals in het NT, begint te verkondigen dat je op wolken kan drijven, of dat je brood uit het niets kan vermenigvuldigen, of over het water kan zweven, dan is er wel sprake van flagrante inbreuken op de natuurwetten, en dus van leugenachtige tovenarij en volksverlakkerij.
Welke versie ? In mijn verschillende versie komt Matteüs 26 niet voor.quote:Nee, hoor. Lees het NT toch zelf.
En de oorzaak was de opkomst van het fundamentalisme, ook reeds in de middeleeuwen. Een van de sites die nog getuigen van deze cultuur-wetenschappelijke moord kan men zien op deze plaats:quote:Op zaterdag 25 juni 2011 08:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
Toen Islam nog nieuw en jeugdig was zorgde het voor een gevoel van eenwording en harmonie. Mensen uit totaal verschillende streken omhelsden elkaar als broeders, want beiden waren moslim. Wetenschap, medisch inzicht, filosofie en innovatie rezen door de uitwisseling van ideeën tot grote hoogten en de Arabische wereld kwam tot bloei.
Dat is wel positief.
Helaas ging het vervolgens ergens heel erg mis.
Die oorlogen waren gedeeltelijk politiek en gedeeltelijk religieus van aard, als ik het wel heb.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 23:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Afvalligen? Bedoel je niet de Arabische Bedoeïenen die weigerden Zakaat - belasting - te betalen aan Abu Bakr de eerste kalief?
Statenbijbelquote:Welke versie ? In mijn verschillende versie komt Matteüs 26 niet voor.
Je zegt het. Inderdaad, ik kan dat Nieuwe Testament niet serieus nemen, want ik geloof niet dat Jezus in staat was de natuurwetten op te schorten. In het NT beweert hij over toverkunsten te beschikken, maar uiteindelijk, hocus pocus, blijkt hij toch niet levend van dat kruis af te kunnen komen.quote:Iemand met wat gezond verstand neemt deze scenario's ook niet letterlijk. Die zijn ook uit een tijd dat men het volk nog alles kon wijs maken.
Ik lees hier toch niet dat het om Jezus ging hoor. En nog steeds kan je het verschil niet maken tussen de historische versie en de N.T. versie. Dat heb je als je die teksten letterlijk neemt en de mystieke zin ervan niet begrijpt. En hoe zit het met Gabriël ? Moeten we dit ook letterlijk nemen ?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:43 schreef wapi het volgende:
[..]
Statenbijbel
Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels.
King James
Jesus saith unto him, Thou hast said: nevertheless I say unto you, Hereafter shall ye see the Son of man sitting on the right hand of power, and coming in the clouds of heaven.
Biblia Vulgata
dicit illi Iesus tu dixisti verumtamen dico vobis amodo videbitis Filium hominis sedentem a dextris virtutis et venientem in nubibus caeli
Het is toch duidelijk wat Jezus aan de hogepriester zegt? Hij zou van de wolk gebruik maken om ermee te vliegen, zoals met een vliegtuig, want hij was toch de tante van God !?
Als je die teksten niet letterlijk kunt gebruiken, dan dienen die voor niets. Dan kan je beter andere teksten gebruiken, die je wel letterlijk kunt nemen.quote:Dat heb je als je die teksten letterlijk neemt en de mystieke zin ervan niet begrijpt.
De verzen in de Koran over Gabriel zijn niet-falsificeerbare statements. Het is dus onmogelijk om daar een tegenvoorbeeld voor te leveren. Zulke statements houden dus nog stand, want uiteindelijk geloof je het of je gelooft het niet.quote:En hoe zit het met Gabriël ? Moeten we dit ook letterlijk nemen ?
Dit is ook mijn standpunt hoor. Je geeft net de indruk of ik dit letterlijk neem. Nogmaals ( tot het doorsijpeld ), dit is de Paulus-versie van Jezus, wat de evangelisten en co. later hebben overgenomen. Aanvankelijk de bedoeling de gehelleniseerde joden ook een ' eigen mysterie-idool ' te verschaffen. Echt nog niks van mijn postings op de andere topics gelezen ?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:55 schreef wapi het volgende:
[..]
Je zegt het. Inderdaad, ik kan dat Nieuwe Testament niet serieus nemen, want ik geloof niet dat Jezus in staat was de natuurwetten op te schorten. In het NT beweert hij over toverkunsten te beschikken, maar uiteindelijk, hocus pocus, blijkt hij toch niet levend van dat kruis af te kunnen komen.
Moreel gezien is daar niks mis mee. Dat Jezus wangedrag zou goedgekeurd hebben, kan ik toch nergens iets van merken in het N.T. hoor. Hij was wel vergevensgezind ( volgens het N.T.).quote:Daarenboven, vind ik de morele standpunten van Jezus bijzonder twijfelachtig. Als men op je linkerwang mept, bied dan je rechterwang aan. Gevolg: Er beginnen een hele hoop mensen rond te lopen die menen dat het hun goed recht is van op je linkerwang meppen, want dan moet je ook je rechterwang aanbieden. Jezus moedigt trouwens voortdurend allerhande wangedrag aan, want de eersten (prostituees, dieven, tollenaars, ...) zullen de laatsten zijn.
Zoals ?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:06 schreef wapi het volgende:
Als je die teksten niet letterlijk kunt gebruiken, dan dienen die voor niets. Dan kan je beter andere teksten gebruiken, die je wel letterlijk kunt nemen.
Teksten met zulk een vage herkomst heb ik ook niks aan.quote:De verzen in de Koran over Gabriel zijn niet-falsificeerbare statements. Het is dus onmogelijk om daar een tegenvoorbeeld voor te leveren. Zulke statements houden dus nog stand, want uiteindelijk geloof je het of je gelooft het niet.
Is ook nooit geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. Dat is nu net het probleem met die fundamentalisten bij christenen en moslims. Die lezen de tekst wel, maar snappen de bedoeling of de inhoud er niet van. Geestelijke armoede is dit.quote:Als er iemand echter beweert dat hij konijnen in zijn hoed kan vermenigvuldigen, dan liegt hij jou wat voor. Je kan die konijnen immers echt zien. Om ze écht te vermenigvuldigen, moet de persoon in kwestie de natuurwetten overtreden. Dan liegt hij dus, want zelfs God overtreedt zijn eigen wetten niet.
Een engel sturen om wat kopij te dicteren. Even redicuul. En weet je nu al wie Bahira was? ( auteur-pseudoniem : Gabriël )quote:Als je daar niet mee akkoord gaat, geef dan één voorbeeld waarin God zijn eigen natuurwetten overtreedt.
Politiek, met religie als excuse. Een klassieker.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:34 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Die oorlogen waren gedeeltelijk politiek en gedeeltelijk religieus van aard, als ik het wel heb.
Tja. Moeten er dan "vergevingsgezinde" wetten worden ingevoerd die bijvoorbeeld moordenaars vergeven? Zo'n wet is niet vergevingsgezind, maar moedigt simpelweg wangedrag aan.quote:Moreel gezien is daar niks mis mee. Dat Jezus wangedrag zou goedgekeurd hebben, kan ik toch nergens iets van merken in het N.T. hoor. Hij was wel vergevensgezind ( volgens het N.T.).
Dat is een meningquote:
De godsdienstige teksten dienen in de allereerste plaats om uit te leggen welke de wetten van de Schepper zijn, namelijk, wat goed en kwaad is, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden. Godsdienstige teksten worden dus wel geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. De eerste wet (eerste gebod) zegt trouwens dat je geen enkele andere wetgever mag erkennen dan de Schepper. Enkel de godsdienstige teksten mogen definiëren wat goed en kwaad, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden is. Zulke wetteksten vallen dus wel letterlijk te nemen. Als zulke tekst echter nonsensicale tovenarijen bevat, is hij simpelweg niet bruikbaar als definitie voor goed en kwaad.quote:Is ook nooit geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. Dat is nu net het probleem met die fundamentalisten bij christenen en moslims. Die lezen de tekst wel, maar snappen de bedoeling of de inhoud er niet van. Geestelijke armoede is dit.
Tja je zegt zo iets... en dat wordt ook nog goedgepraat.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dat is een meningEr zijn ook morele systemen waarin de juiste reactie is om degene die je slaat te vernietigen; of drie keer zo hard terug te slaan of zijn hand af te hakken.
En dát is nu juist de visie van een fundamentalist. Schitterend.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:26 schreef wapi het volgende:
[..]
De godsdienstige teksten dienen in de allereerste plaats om uit te leggen welke de wetten van de Schepper zijn, namelijk, wat goed en kwaad is, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden. Godsdienstige teksten worden dus wel geschreven met de bedoeling dat letterlijk te nemen. De eerste wet (eerste gebod) zegt trouwens dat je geen enkele andere wetgever mag erkennen dan de Schepper. Enkel de godsdienstige teksten mogen definiëren wat goed en kwaad, moreel en immoreel, en toegelaten of verboden is. Zulke wetteksten vallen dus wel letterlijk te nemen. Als zulke tekst echter nonsensicale tovenarijen bevat, is hij simpelweg niet bruikbaar als definitie voor goed en kwaad.
Kwaad met kwaad vergelden ? Zelfs als je deze religieuze wetten buiten beschouwing laat, is het reeds duidelijk bewezen dat men hierdoor moord niet kan voorkomen. Religie zou net zulke primitieve neigingen moeten voorkomen.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:20 schreef wapi het volgende:
[..]
Tja. Moeten er dan "vergevingsgezinde" wetten worden ingevoerd die bijvoorbeeld moordenaars vergeven? Zo'n wet is niet vergevingsgezind, maar moedigt simpelweg wangedrag aan.
Tsja. Goed en kwaad worden door de maatschappij gedefinieerd. Het zal het universum een rotzorg zijn of Klaasje Pietje slaat.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja je zegt zo iets... en dat wordt ook nog goedgepraat.
Ik snap dit nooit zo goed. Dit vind ik persoonlijk 1 van de mooiere aspecten aan het Christendom: erkennen dat iedereen fouten maakt. En dat, wanneer je oprecht spijt hebt, dit vergeven wordt.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:20 schreef wapi het volgende:
[..]
Tja. Moeten er dan "vergevingsgezinde" wetten worden ingevoerd die bijvoorbeeld moordenaars vergeven? Zo'n wet is niet vergevingsgezind, maar moedigt simpelweg wangedrag aan.
Ben ik volkomen mee eens.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap dit nooit zo goed. Dit vind ik persoonlijk 1 van de mooiere aspecten aan het Christendom: erkennen dat iedereen fouten maakt. En dat, wanneer je oprecht spijt hebt, dit vergeven wordt.
Oprecht spijt, dus. Hoe moeilijk is het wel niet om oprecht berouw te hebben, dit te erkennen naar jezelf en de personen die je kwaad berokkent hebt, en verder te gaan?
Hoe dat wangedrag aanmoedigt is mij een groot raadsel.
Ik neem aan dat hij de eerste fitna bedoelt? Misschien klopt het ook wel, maar ik heb zelf het gevoel dat het onderscheid tussen sunni en shia (aanvankelijk) meer van geopolitieke aard was; over Mohammed, het monotheisme en de Koran zelf was niet zoveel discussie als in het Christendom.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 23:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Afvalligen? Bedoel je niet de Arabische Bedoeïenen die weigerden Zakaat - belasting - te betalen aan Abu Bakr de eerste kalief?
Je kunt er wel weer van zeggen dat het het leven als lijdensweg heeft aangemoedigd, en alle problemen die daarvan komen. Maar dan is het ook nooit goed.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:16 schreef Haushofer het volgende:
Oprecht spijt, dus. Hoe moeilijk is het wel niet om oprecht berouw te hebben, dit te erkennen naar jezelf en de personen die je kwaad berokkent hebt, en verder te gaan?
Binnen de Islamitische gemeenschap zijn er na Mohammeds dood 2 oorlogen gevoerd voor er een splitsing kwam in de Islamitische wereld, één was die van Abu Bakr waar ik het eerder over had, tweede was tussen Ali en Muawiyah op grond van bloedwraak en opvolging... Ik weet niet zeker over welke jij het hebt?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:34 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Die oorlogen waren gedeeltelijk politiek en gedeeltelijk religieus van aard, als ik het wel heb.
Dat zou kunnen inderdaad, maar de eerste fitna was niet vanwege afvalligen - ridda- dacht ik?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hij de eerste fitna bedoelt?
Mee eens..quote:Misschien klopt het ook wel, maar ik heb zelf het gevoel dat het onderscheid tussen sunni en shia (aanvankelijk) meer van geopolitieke aard was; over Mohammed, het monotheisme en de Koran zelf was niet zoveel discussie als in het Christendom.
Ja, en hoeveel goedbedoelende Rooms Katholieken (en zwarte kousen kerkgangers) blijken hierdoor juist met angst te sterven? Omdat men nooit zeker weet of men wel oprecht spijt had. Wat is dat precies, oprecht?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap dit nooit zo goed. Dit vind ik persoonlijk 1 van de mooiere aspecten aan het Christendom: erkennen dat iedereen fouten maakt. En dat, wanneer je oprecht spijt hebt, dit vergeven wordt.
Oprecht spijt, dus. Hoe moeilijk is het wel niet om oprecht berouw te hebben, dit te erkennen naar jezelf en de personen die je kwaad berokkent hebt, en verder te gaan?
Hoe dat wangedrag aanmoedigt is mij een groot raadsel.
Akkoord, maar het slechte karma blijft, hoor; spijt of geen spijt. Trouwens, spijt blijkt uit wat je in de toekomst doet, en niet uit wat je vandaag vertelt. Slecht karma kan je alleen uitwissen met compensatie aan de slachtoffers, en goede daden algemeen, zoniet wordt het slechte karma vereffend via de calamiteiten die zich in je verdere leven voordoen, of in het leven dat erop volgt. De christelijke visie op spijt en vergiffenis, is volgens mij naief en simplistisch. Je kan niet ter elfder ure beslissen dat je spijt hebt, en op die manier de verdiende calamiteiten ontlopen. Met alleen spijt te hebben, verandert er helemaal niets aan de situatie, hoor.quote:Ik snap dit nooit zo goed. Dit vind ik persoonlijk 1 van de mooiere aspecten aan het Christendom: erkennen dat iedereen fouten maakt. En dat, wanneer je oprecht spijt hebt, dit vergeven wordt.
Vind ik ook. "Spijt" is niet falsiceerbaar. Niemand kan weten of je al dan niet spijt hebt. Je zou even goed een komedie kunnen opvoeren. Vandaar dat "spijt" enkel mag blijken uit je daden.quote:Omdat men nooit zeker weet of men wel oprecht spijt had. Wat is dat precies, oprecht?
Vind ik ook. Je kan je straf niet ontlopen door spijt de hebben, maar door daden te stellen die het gedane kwaad rechtstreeks of onrechtstreeks trachten te compenseren.quote:...Want, zoals mensen wel kunnen weten, leerde hij juist karma aan zijn mede gelovigen. Daarom zegt hij ook: "Wat je zaait zul je oogsten". En daarom leerde hij de mede gelovigen om goed gedrag ten toon te spreiden.
Dat kwam goed uit, want dan kon de clerus "vergeving" verkopen aan de machthebbers en de rijken. Die machthebbers konden dan lekker verder doen met hun slechte daden, want ze waren immers "vergeven". Die baronnen, graven, en hertogen konden dan hun ganse leven meppen uitdelen op de linkerwang van hun lijfeigenen -- die dan uiteraard de rechterwang moesten aanbieden -- want op het einde van hun leven, ter elfder uur, werden de baronnen en consoorten toch door de clerus "vergeven". Dat soort van systemen dient niet om rechtvaardigheid te brengen, maar om onrechtvaardigheden te verrechtvaardigen. Zelfs Luther vond dat er aan dat systeem paal en perk moest worden gesteld. Je bent dus helemaal niet "vergeven" omdat je zogezegd "spijt" hebt. Vergeet het maar. De calamiteiten in dit leven en het volgende, zullen evengoed onvermijdelijk volgen.quote:...Christenen hoeven enkel hun handen te vouwen en dan mogen ze doen wat ze willen. Als ze straks maar weer oprecht spijt hebben. En gelijk dat hij had![]()
Dan geloof je in de maatschappij als afgod. Voor de gelovige, worden goed en kwaad worden door de godsdienst gedefinieerd, door middel van de wetten van de Schepper; en zijn eerste wet zegt dat je niemand anders als wetgever mag erkennen.quote:Tsja. Goed en kwaad worden door de maatschappij gedefinieerd.
Ik geloof in het beginsel van karma. Het systeem zal het wangedrag van Klaasje vergelden, in dit leven, of in het volgende.quote:Het zal het universum een rotzorg zijn of Klaasje Pietje slaat.
Sommige geloven zeggen dat. Anderen niet. En sommige geloven hebben niet eens een schepper, of iig geen die aanbeden moet worden.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:43 schreef wapi het volgende:
[..]
Dan geloof je in de maatschappij als afgod. Voor de gelovige, worden goed en kwaad worden door de godsdienst gedefinieerd, door middel van de wetten van de Schepper; en zijn eerste wet zegt dat je niemand anders als wetgever mag erkennen.
Gaat het universum zichzelf ook straffen voor de melkwegstelsels die vergaan omdat ze tegen elkaar botsen ?quote:Ik geloof in het beginsel van karma. Het systeem zal het wangedrag van Klaasje vergelden, in dit leven, of in het volgende.
Of je God nou aanbidt of niet, is uitsluitend een zaak tussen jou en God; en als die zelfs niet bestaat, zoveel te beter. Maar uiteindelijk ben je toch ook geen anarchist. Je erkent dus ook wetten en wetgevers. Als je geen anarchist bent, geloof je dus ook, en ben je dus ook godsdienstig. Als je geen anarchist bent, maar je gelooft niet in de Schepper, dan geloof je onvermijdelijk in een afgod. Er zijn maar drie mogelijkheden, hoor:quote:En sommige geloven hebben niet eens een schepper, of iig geen die aanbeden moet worden.
Upajjhatthana Sutta, AN 5.57. Ik ben zelf de eigenaar van mijn karma. Ik erf mijn karma over. Ik ben geboren wegens mijn karma. Ik leef met steun van mijn karma. Welke karma ik ook creëer, goed of kwaad, dat is wat ik zal erven.quote:Wie zegt dat het universum je straft bij karma?
En daarnet nog beweerde je oog om oog, tand om tand, en dat moordenaars maar de doodstraf moesten krijgen ! Hoe kunnen die de slachtoffers compenseren ?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:02 schreef wapi het volgende:
[..]
Akkoord, maar het slechte karma blijft, hoor; spijt of geen spijt. Trouwens, spijt blijkt uit wat je in de toekomst doet, en niet uit wat je vandaag vertelt. Slecht karma kan je alleen uitwissen met compensatie aan de slachtoffers, en goede daden algemeen, zoniet wordt het slechte karma vereffend via de calamiteiten die zich in je verdere leven voordoen, of in het leven dat erop volgt.
Doodstraf toch ook niet, of worden de vermoorden daardoor opnieuw tot leven gewekt ?quote:De christelijke visie op spijt en vergiffenis, is volgens mij naief en simplistisch. Je kan niet ter elfder ure beslissen dat je spijt hebt, en op die manier de verdiende calamiteiten ontlopen. Met alleen spijt te hebben, verandert er helemaal niets aan de situatie, hoor.
Ik beweer dat zelf niet. Dat staat zo in de Torah.quote:En daarnet nog beweerde je oog om oog, tand om tand ...
Kun je dat quoten uit wat ik gezegd heb? Ik heb helemaal niet gezegd welke straf een moordenaar moet krijgen.quote:...en dat moordenaars maar de doodstraf moesten krijgen! ... Doodstraf toch ook niet, of worden de vermoorden daardoor opnieuw tot leven gewekt ?
Wat als je pragmatisch gelooft dat wetten en regels bestaan omdat ze werken, en niet omdat er een of ander hoger achterliggend principe achter zit ?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:51 schreef wapi het volgende:
[..]
Of je God nou aanbidt of niet, is uitsluitend een zaak tussen jou en God; en als die zelfs niet bestaat, zoveel te beter. Maar uiteindelijk ben je toch ook geen anarchist. Je erkent dus ook wetten en wetgevers. Als je geen anarchist bent, geloof je dus ook, en ben je dus ook godsdienstig. Als je geen anarchist bent, maar je gelooft niet in de Schepper, dan geloof je onvermijdelijk in een afgod. Er zijn maar drie mogelijkheden, hoor:
- geloven in god (God is de wetgever), of
- anarchie (Er bestaat geen wetgever), of
- geloven in een afgod (Iemand anders dan God is de wetgever).
Dat neemt niet weg dat als er wetten zijn, er ook een wetgever is. Wie is de bron van jouw pragmatische wetten? Wie is er dus jouw pragmatische wetgever? En nu komen we terug tot het onvermijdelijke beginpunt: Ofwel ben je een anarchist, ofwel geloof je in God, ofwel geloof je in een afgod.quote:Wat als je pragmatisch gelooft dat wetten en regels bestaan omdat ze werken, en niet omdat er een of ander hoger achterliggend principe achter zit ? Of zoals een jurist ooit tegen mij zei "binnen de rechtspraak gaat het om het recht, niet om rechtvaardigheid". Het systeem werkt, dus houden we het in stand. That's all.
Dat is angst die de kerk heeft ingeboezemd. Dan krijg je weer de aloude discussie hoe instituten aan de haal gaan met spirituele tekstenquote:Op zaterdag 25 juni 2011 13:59 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ja, en hoeveel goedbedoelende Rooms Katholieken (en zwarte kousen kerkgangers) blijken hierdoor juist met angst te sterven? Omdat men nooit zeker weet of men wel oprecht spijt had. Wat is dat precies, oprecht?
Als je keer op keer in het verkeerde gedrag vervalt, dan vraag ik me af in hoeverre je van "oprecht spijt" kunt spreken. Ik vind het wat een simplistische voorstelling.quote:Mijn voormalige baas zei ook weleens: Ik heb wel respect voor Joden en Moslims. Zij moeten tenminste nog eens wat doen om hun god te behagen. Christenen hoeven enkel hun handen te vouwen en dan mogen ze doen wat ze willen. Als ze straks maar weer oprecht spijt hebben.
En gelijk dat hij had
Waarom verhef je ethiek tot een soort natuurwet? Zijn daar aanwijzingen voor?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:43 schreef wapi het volgende:
Ik geloof in het beginsel van karma. Het systeem zal het wangedrag van Klaasje vergelden, in dit leven, of in het volgende.
De wetten worden bepaald door de wetgever. Dat wil echter niet zeggen dat ik geloof dat deze wetten heilig zijn, noch dat er uberhaupt heilige wetten bestaan.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:26 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat als er wetten zijn, er ook een wetgever is. Wie is de bron van jouw pragmatische wetten? Wie is er dus jouw pragmatische wetgever? En nu komen we terug tot het onvermijdelijke beginpunt: Ofwel ben je een anarchist, ofwel geloof je in God, ofwel geloof je in een afgod.
Ik vind mijn vraag van wat is oprechte spijt zeer goed gesteld.quote:Als je keer op keer in het verkeerde gedrag vervalt, dan vraag ik me af in hoeverre je van "oprecht spijt" kunt spreken. Ik vind het wat een simplistische voorstelling.
Ik zei dit enkel omdat jij doet blijken alsof wat jij vindt erg belangrijk is. Continue als ik met iets kom, dan zeg jij: "ik vind dit simplistisch, of ik vind dit" en zo lijkt het alsof ik mijn mening dan maar moet herzien omdat jij iets vind.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 16:11 schreef Haushofer het volgende:
Iemand die meent te moeten etteren door herhaaldelijk plaatjes van apen te moeten posten heeft in elk geval niet oprecht spijt, Berjan.
Dat is een interessante vraag, maar eigenlijk wel de verkeerde vraag. De correcte vraag is, zijn daar tegenvoorbeelden voor? Zoniet, kunnen daar wel tegenvoorbeelden voor bestaan?quote:Waarom verhef je ethiek tot een soort natuurwet? Zijn daar aanwijzingen voor?
Wie is die wetgever dan?quote:De wetten worden bepaald door de wetgever.
Die terminologie ("heilig") is wat geladen.quote:Dat wil echter niet zeggen dat ik geloof dat deze wetten heilig zijn, noch dat er uberhaupt heilige wetten bestaan.
?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 16:18 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik zei dit enkel omdat jij doet blijken alsof wat jij vindt erg belangrijk is. Continue als ik met iets kom, dan zeg jij: "ik vind dit simplistisch, of ik vind dit" en zo lijkt het alsof ik mijn mening dan maar moet herzien omdat jij iets vind.
Neuh, ik denk dat dat wel mee valt, ik neem het leven niet serieus genoeg daarvoor. Voel jij je in het echte leven ook gauw geïntimideerd en aangevallen door andermans meningen, en krijg je dan ook het gevoel dat die persoon van je verlangt dat je je mening moet herzien? En ga je dan vervolgens ook ad hominems toepassen?quote:En het heeft dus niks met etteren te maken (jij vindt waarschijnlijk alles wat tegen jou gericht is etteren), maar gewoon mijn kijk op jou.
Sla je in het echte leven ook altijd met je vuisten op je borstkas?
"oeaaa oeaa oeaaa"
En wat moet ik dan met deze quote van je ?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 15:16 schreef wapi het volgende:
[..]
Ik beweer dat zelf niet. Dat staat zo in de Torah.
[..]
Kun je dat quoten uit wat ik gezegd heb? Ik heb helemaal niet gezegd welke straf een moordenaar moet krijgen.
Geef eens een voorstel voor een wet die wangedrag ontmoedigd ?quote:Tja. Moeten er dan "vergevingsgezinde" wetten worden ingevoerd die bijvoorbeeld moordenaars vergeven? Zo'n wet is niet vergevingsgezind, maar moedigt simpelweg wangedrag aan.
"Als je 200 per uur rijdt op de autosnelweg, dan wordt jouw rijbewijs afgenomen."quote:Geef eens een voorstel voor een wet die wangedrag ontmoedigd ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |