ik betwijfel dat dus, zeker gezien de klimaatvariaties in het verre en recente verleden uitgezet tegen de vastgestelde CO2 concentraties middels ijskernen en morfologie van bepaalde gesteentesquote:Op zaterdag 5 december 2009 08:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Anthropogeen, denk ik; wij bemesten de tuin altijd goed, afgelopen seizoen nog beter dan vorige seizoenen.
Zoveel mensen (incl. KNMI!) beginnen bij een paar warme dagen over "het klimaat" te roepen... Het klimaat zijn lange-termijn-variaties, dit zijn gewoon variaties in het weer!quote:Op zaterdag 5 december 2009 08:48 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
maar is de oorzaak anthropogeen? of is het een gevolg van natuurlijke variatie in het klimaat weer, dat is de vraag ...
Als je een recht evenredig verband tussen CO2 en gemiddelde temperatuur verwacht, snap je erg weinig van de materie.quote:Op zaterdag 5 december 2009 05:15 schreef KritischeMassa het volgende:
Uit paleo-klimatologische gegevens blijkt er alles behalve een recht evenredig verband te zijn:
Dit plaatje is al voorbij gekomen ergens RemcoDelft heeft het ook al gepost geloof ik. Wat hier aan de hand is, is dat men op de homepage van een paleogeograaf een zeer grof temperatuurkaartje heeft aangetroffen dat men gebruikt heeft. Er staat geen referentie bij (misschien dat jij er wel een hebt).quote:Op zaterdag 5 december 2009 05:15 schreef KritischeMassa het volgende:
Uit paleo-klimatologische gegevens blijkt er alles behalve een recht evenredig verband te zijn:
[ afbeelding ]
Dat is twee keer Scotese. Dat is twee keer dezelfde bron in een ander plaatje.quote:
Ik snap niet hoe je dat uit dat stuk haalt. Dat er onder het publiek geen consensus is, dat is al langer bekend, maar dat betekent niet dat deze er onder klimaatwetenschappers wel is.quote:Daarnaast, de "wetenschappelijke concensus" bestaat niet, het is een politieke concensus. Lees ook een artikel in het Wall Street Journal hierover.
Onzin. Er bestaat natuurlijk veel discussie in de klimaatwetenschap, maar dat is niet over de vraag óf er antropogene opwarming is, maar hoe die precies plaats vindt.quote:Die concencus bestaat enkel in de klimaatpolitiek, niet in de klimaatwetenschap. Het publiek wordt echter voorgehouden dat die politiek en wetenschap hetzelfde is, iedereen die verwijst naar "de concensus" verwijst naar de politieke concensus.
Wist je dat het ook aardig zou zijn als je soms eens een bron (d.w.z. wetenschappelijk artikel) zou linken? Die zul je hier niet voor vinden want geen wetenschapper zal zich aan zo’n misrepresentatie van data wagen.quote:Wetenschappelijk gezien is het verband CO2 en klimaat alles behalve zeker, bekijk ook onderstaande grafiek.
[ afbeelding ]
Ah, nog zo’n prachtige grafiek zonder bron. Wat moet je ermee? Gelukkig is dit een ‘bekende’ uit de blogosphere, die verder ook niet echt op wetenschappelijke artikelen gestaafd is en weer verschrikkelijk kort is qua duur, maar hier heb je er een discussie over evenals hier.quote:
Heel interessant, maar hoe is het relevant? Kun je een paper vinden dat zegt: Mars bewijst dat de klimaatverandering op aarde niet antropogeen is? Of zit je nu maar zelf lijntjes te trekken en verbanden te zoeken?quote:ook in ons eigen zonnestelsel (mars) zien we een klimaatverandering
[..]
[ link | afbeelding ]
de ijskap van mars
Oké, wat is de paper van deze afbeelding? Over de medieval warm period heb ik eerder deze thread nog een paper geprint incl. de geografische verdeling ervan.quote:en kijk dit plaatje, het middeleeuwse klimaatoptimum lijkt op de hedendaagse stijging, echter het CO2 gehalte in het optimum was stabiel
[ afbeelding ]
er is ook in dit plaatje geen recht evenredig verband te ontdekken
Ah. Een grafiek die in 2000 stopt. En waarom dan? Omdat zonneactiviteit inderdaad tot die tijd (met enige trucjes overigens al voor de laatste 10-20 jaar die lang niet elke wetenschapper accepteert, maar iig tot 1980 wel) redelijk goed correspondeert. Daarna gaat het sowieso mis. Maar los daarvan is die grafiek een beetje, eh, geholpen. Svensmark is hier hevig op aangevallen. Wikipedia legt dat begrijpelijk uit: Solar variationquote:
En wat zegt dit? Zonneactiviteit wordt namelijk wel meegenomen als factor (is er ook eentje) maar ze voldoet niet, zeker niet de laatste jaren. Bovenstaande grafiek geeft de huidige opvatting aan.quote:[ afbeelding ]
quote:Recent changes in solar outputs and the global mean surface temperature. III. Analysis of contributions to global mean air surface temperature rise
A multivariate fit to the variation in global mean surface air temperature anomaly over the past half century is presented. The fit procedure allows for the effect of response time on the waveform, amplitude and lag of each radiative forcing input, and each is allowed to have its own time constant. It is shown that the contribution of solar variability to the temperature trend since 1987 is small and downward; the best estimate is −1.3% and the 2σ confidence level sets the uncertainty range of −0.7 to −1.9%. The result is the same if one quantifies the solar variation using galactic cosmic ray fluxes (for which the analysis can be extended back to 1953) or the most accurate total solar irradiance data composite.
Bron.
quote:Recent oppositely directed trends in solar climate forcings and the global mean surface air temperature. II. Different reconstructions of the total solar irradiance variation and dependence on response time scale
We have previously placed the solar contribution to recent global warming in context using observations and without recourse to climate models. It was shown that all solar forcings of climate have declined since 1987. The present paper extends that analysis to include the effects of the various time constants with which the Earth's climate system might react to solar forcing. The solar input waveform over the past 100 years is defined using observed and inferred galactic cosmic ray fluxes, valid for either a direct effect of cosmic rays on climate or an effect via their known correlation with total solar irradiance (TSI), or for a combination of the two. The implications, and the relative merits, of the various TSI composite data series are discussed and independent tests reveal that the PMOD composite used in our previous paper is the most realistic. Use of the ACRIM composite, which shows a rise in TSI over recent decades, is shown to be inconsistent with most published evidence for solar influences on pre-industrial climate. The conclusions of our previous paper, that solar forcing has declined over the past 20 years while surface air temperatures have continued to rise, are shown to apply for the full range of potential time constants for the climate response to the variations in the solar forcings.
Bron
quote:Solar influence on climate during the past millennium: Results from transient simulations with the NCAR Climate System Model
[...]
Despite the direct response of the model to solar forcing, even large solar irradiance change combined with realistic volcanic forcing over past centuries could not explain the late 20th century warming without inclusion of greenhouse gas forcing. Although solar and volcanic effects appear to dominate most of the slow climate variations within the past thousand years, the impacts of greenhouse gases have dominated since the second half of the last century.
Bron.
quote:Solar trends and global warming
We use a suite of global climate model simulations for the 20th century to assess the contribution of solar forcing to the past trends in the global mean temperature. In particular, we examine how robust different published methodologies are at detecting and attributing solar-related climate change in the presence of intrinsic climate variability and multiple forcings. We demonstrate that naive application of linear analytical methods such as regression gives nonrobust results. We also demonstrate that the methodologies used by Scafetta and West (2005, 2006a, 2006b, 2007, 2008) are not robust to these same factors and that their error bars are significantly larger than reported. Our analysis shows that the most likely contribution from solar forcing a global warming is 7 ± 1% for the 20th century and is negligible for warming since 1980.
Bron.
quote:The effects of solar variability on the Earth's climate
The absolute value of total solar irradiance is not known to better than ca. 0.3% but measurements from satellite instruments over the past two solar cycles have shown that it varies by ca. 0.1% on this time-scale. Over longer periods its value has been reconstructed using proxy measures of solar activity, and these suggest that during the Maunder minimum in solar activity of the late 17th century it was 3-4 W m-2 lower than at present. Observational data suggest that the Sun has influenced temperatures on decadal, centennial and millennial time-scales, but radiative forcing considerations and the results of energy-balance models and general circulation models suggest that the warming during the latter part of the 20th century cannot be ascribed entirely to solar effects. However, chemical and dynamical processes in the middle atmosphere may act to amplify the solar impact. An analysis of zonal mean temperature data shows that solar effects may be differentiated from those associated with other factors such as volcanic eruptions and the El Niño Southern Oscillation.
Bron.
Let wel: het is dus niet dat de zon geen invloed heeft, dat de invloed als de zon niet als verklaring kan dienen voor een deel van de opwarming (of zelfs alle opwarming in sommige perioden), maar voor de huidige opwarming voldoet ze niet.quote:The sun-climate relationship in recent centuries: a review
There has been confirmation in the last two decades, through instrumental measurements onboard satellites, that the ‘solar constant’ does, as has long been hypothesized, vary over different timescales and with identifiable periodicities. This being the case, it is necessary to explore how these variations play a role in terrestrial climate change. While there is no consensus as to the best method for estimating past variations in solar output, it seems likely that over the last 500 years the sun has played a role in the changing climate. However, there is little evidence to suggest that changes in irradiance are having a large impact on the current warming trend.
Bron.
Klik op ‘Gelukkig heeft iemand dat al voor jou gedaan’. Het punt is niet zozeer dat die grafiek die ik daar geef nu zo zinnig is, het punt is dat a) voor 10 jaar er niet echt iets over te zeggen is, maar dat als je het b) toch wilt doen, er gewoon een opwarmingstrend te vinden is.quote:Op zaterdag 5 december 2009 11:19 schreef Lyrebird het volgende:
Iblis, kun je ook de R2 van die lelijke Excel grafiek van je geven? Als ik dat soort wolken zie, dan wordt ik een beetje huiverig van de curves die men daar doorheen meent te moeten trekken.
Ik heb dat ondertussen gedaan, en het valt me op hoe gemakkelijk de auteur stelt dat de opwarming statistisch significant is. Maar daar staat verder geen uitleg bij.quote:Op zaterdag 5 december 2009 11:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klik op ‘Gelukkig heeft iemand dat al voor jou gedaan’. Het punt is niet zozeer dat die grafiek die ik daar geef nu zo zinnig is, het punt is dat a) voor 10 jaar er niet echt iets over te zeggen is, maar dat als je het b) toch wilt doen, er gewoon een opwarmingstrend te vinden is.
En het wat en hoe staat volgens mij voldoende goed in die blog uitgelegd.
Dat klopt wel, maar het punt is ook niet zozeer of dit nu echt iets bewijst de ene kant op of de andere kant op: 10 jaar is gewoon te weinig. De claim die gedaan werd door Kritischemassa is echter: sinds 1998 koelt het af. En dan met een grafiekje zonder trendanalyse.quote:Op zaterdag 5 december 2009 11:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb dat ondertussen gedaan, en het valt me op hoe gemakkelijk de auteur stelt dat de opwarming statistisch significant is. Maar daar staat verder geen uitleg bij.
quote:
Had je ook nog die mails gevonden waaruit een en ander duidelijk bleek? (Zie hier.)quote:Op zaterdag 5 december 2009 11:29 schreef slackster het volgende:
Eerst zeg je dat het probleem CO2 is, dan geef ik daar een oplossing voor (bio massa)quote:Op zaterdag 5 december 2009 11:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Had je ook nog die mails gevonden waaruit een en ander duidelijk bleek? (Zie hier.)
Je theorie is trouwens niet zo heel helder, maar ik zal toch een kritiekpoging doen: indien biomassa toeneemt kan dat ook zeker tot verstoring van b.v. oceanen leiden, veel algengroei, dode oceanen, wel meer CO2 verwerking.
Ten tweede: het is heel wel mogelijk dat er een evenwicht komt, maar dat dit zich instelt met een hoger gemiddelde CO2 in de atmosfeer, wat natuurlijk nog steeds z’n weerslag op de temperatuur heeft.
Ook dan krijg je problemen die je nu hebt, zoals opwarming van Taiga en Toendra, opwarming van het Tibetaans plateau, verdroging van de bodem in tropische regenwouden, allemaal processen die op hun beurt ook weer voor methaan-uitstoot kunnen zorgen.
Nu neemt de concentratie CO2 namelijk toe, maar het wil niet zeggen dat stabilisatie direct alle problemen oplost.
Maar misschien is het leuk als je een en ander eens met een berekening probeert te ondersteunen?
Wie zegt dat de koolstofopslag in biomassa geen complot is van een wereldwijde ondergrondse sekte van tuincentra en groenteboeren?quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:11 schreef slackster het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat het probleem CO2 is, dan geef ik daar een oplossing voor (bio massa)
maar dan is het weer niet goed?
ja daaag
Je zou je bijna af gaan vragen of Ikea voor groene banen zorgt. Houten meubels...quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:47 schreef nattezwabber het volgende:
[..]
Wie zegt dat de koolstofopslag in biomassa geen complot is van een wereldwijde ondergrondse sekte van tuincentra en groenteboeren?Overigens ben je met CO2 opslag in biomassa beperkt tot een laag volume en vliegt dezelfde koolstof weer vrolijk de lucht in als het composteert. Het is gewoon minder efficiënt als je denkt.
Weer zo'n lutser die het alleen maar heeft over "wat een fraude", "dit is fout", "dit is onzin", "dit kan niet", etc, in plaats van het te staven met gegevens en feiten. Zelfde geldt overigens voor de rest van de FOK!-complotdenkersquote:
Ik zeg dat dat niet het hele verhaal is.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:11 schreef slackster het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat het probleem CO2 is, dan geef ik daar een oplossing voor (bio massa)
maar dan is het weer niet goed?
ja daaag
Exact.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:53 schreef nattezwabber het volgende:
[..]
Weer zo'n lutser die het alleen maar heeft over "wat een fraude", "dit is fout", "dit is onzin", "dit kan niet", etc, in plaats van het te staven met gegevens en feiten. Zelfde geldt overigens voor de rest van de FOK!-complotdenkers
Exactly. Nothing going on, please continue. Het is dan ook niet gek dat slechts 3 van de 8 journalisten die meededen aan de conference call van Mann et al een kritische vraag stelden over Climate Gate.quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:13 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Exact.
Kortom, de hack in de mails heeft geen nut gehad. In de mails staat niets maar dan ook niets wat ook maar in de verste verte lijkt op een wereldwijd complot waar klimaatdata wordt aangepast om 'het volk' iets 'te laten geloven'. Al wil de media voor de intellectueel minder bedeelden; Telegraaf, Elsevier, blogs 'met een mening' etc. dat niet inzien. Deze hack is gewoon crimineel en dient net zo behandeld te worden als de hack in het Pentagon, waar een hacker op zoek was naar bewijs over UFO's.
ClimateGate? Is dat de naam die deze hack nu gekregen heeft? Corruptie van peer-review? Waar dan?quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Exactly. Nothing going on, please continue. Het is dan ook niet gek dat slechts 3 van de 8 journalisten die meededen aan de conference call van Mann et al een kritische vraag stelden over Climate Gate.
Ik weet het niet. In mijn tien jaar oude wetenschappelijke mailbox zul je geen e-mails tegenkomen over het dumpen van redacteuren of het deleten e-mails. Ik werk dan ook niet in een discipline waar je kampen hebt, maar wel in een discipline waar ook minder goede en aggressieve wetenschappers werken. Jones en Mann passen MI in de laatste categorie.quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:23 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
ClimateGate? Is dat de naam die deze hack nu gekregen heeft? Corruptie van peer-review? Waar dan?
Niks 'please continue'. Dat zeg ik ook niet, maar hier is echt niks aan de hand. Alle beweringen die bestaan uit uit verband gerukte quotes uit mails kunnen volledig weerlegd worden en dat gebeurt in dit topic ook. Dat mensen dan alsnog vol blijven houden dat CRU ons voor loopt te liegen vind ik echt belachelijk en op niets gebaseerd.
Dat komt omdat je waarschijnlijk in een discipline werkt waar de gevolgen van je onderzoek niet zulke directe politieke impact hebben als deze discipline. Dat zie je ook in de mails naar voren komen, dat persoonlijke beweringen zonder onderbouwing, zeker in deze discipline, niet gemaakt zouden moeten worden.quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik weet het niet. In mijn tien jaar oude wetenschappelijke mailbox zul je geen e-mails tegenkomen over het dumpen van redacteuren of het deleten e-mails. Ik werk dan ook niet in een discipline waar je kampen hebt, maar wel in een discipline waar ook minder goede en aggressieve wetenschappers werken. Jones en Mann passen MI in de laatste categorie.
Dat, en: "If there are benefits to the e-mail theft, one is to highlight yet again the harassment that denialists inflict on some climate-change researchers, often in the form of endless, time-consuming demands for information under the US and UK Freedom of Information Acts."quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:46 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Dat komt omdat je waarschijnlijk in een discipline werkt waar de gevolgen van je onderzoek niet zulke directe politieke impact hebben als deze discipline. Dat zie je ook in de mails naar voren komen, dat persoonlijke beweringen zonder onderbouwing, zeker in deze discipline, niet gemaakt zouden moeten worden.
omdat ik groenteboeren doorgaans niet bepaald bedreigend vind overkomen?quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:47 schreef nattezwabber het volgende:
[..]
Wie zegt dat de koolstofopslag in biomassa geen complot is van een wereldwijde ondergrondse sekte van tuincentra en groenteboeren?![]()
dat is iets waarover ik je moet tegensprekenquote:Overigens ben je met CO2 opslag in biomassa beperkt tot een laag volume en vliegt dezelfde koolstof weer vrolijk de lucht in als het composteert. Het is gewoon minder efficiënt als je denkt.
Onderzoek was uitgevoerd door http://www.fao.org/quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:59 schreef Monidique het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Die onderzoek waar jij het over hebt, die zijn geboren op YouTube, die hebben helemaal geen onderzoekers nodig.
En de overheid zit niet in het complot?quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:10 schreef slackster het volgende:
[..]
Onderzoek was uitgevoerd door http://www.fao.org/
Dat is dus de food en agriculture organisation of the united states
was het maar waarquote:Op zaterdag 5 december 2009 14:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
En de overheid zit niet in het complot?
Dat inderdaad. Als die vage verdraaide tekstjes werkelijk álles is wat ze selectief in die duizenden mails hebben geshopt, snap ik werkelijk niet waar de overtuiging van de klimaatsceptici vandaan komt.quote:Op zaterdag 5 december 2009 13:13 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Exact.
Kortom, de hack in de mails heeft geen nut gehad. In de mails staat niets maar dan ook niets wat ook maar in de verste verte lijkt op een wereldwijd complot waar klimaatdata wordt aangepast om 'het volk' iets 'te laten geloven'. Al wil de media voor de intellectueel minder bedeelden; Telegraaf, Elsevier, blogs 'met een mening' etc. dat niet inzien. Deze hack is gewoon crimineel en dient net zo behandeld te worden als de hack in het Pentagon, waar een hacker op zoek was naar bewijs over UFO's.
Ernstig.quote:Assessing this ranking, we see that the media is vastly more interested in the Iraq Inquiry – known as the Chilcot Inquiry – than is the general public. This rather fits with our own perception, that the inquiry is largely a media obsession.
By this measure, David Cameron gets far more attention than is warranted by the public interest, as indeed does Gordon Brown. That would accord with a general view that the media is far more interested in politicians than is the public at large.
President Obama, by contrast, is under-represented in the British print media (online), as is Afghanistan. But way out front in the annals of media neglect, romping home in first place with a clear lead is "Climategate".
bron
Lambiekje?quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:58 schreef Monidique het volgende:
[..]
Goed. Toon dan maar aan welke gegevens uit deze gestolen persoonlijke correspondentie plotseling een heel andere kijk op de zaken geeft. Welke informatie en welke wetenschap/publicaties?
Ze zijn geinfiltreerd.quote:Op zaterdag 5 december 2009 14:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
En de overheid zit niet in het complot?
Lambiekje?quote:
http://climateprogress.or(...)h-center/#more-15073quote:It has now been reported that the University of East Anglia Climatic Research Center is not the only victim of such a criminal invasion: burglars and hackers have also attacked the Canadian Centre for Climate Modelling and Analysis at the University of Victoria in British Columbia:
"Andrew Weaver, a University of Victoria scientist and key contributor to the Nobel prize-winning work of the Intergovernmental Panel on Climate Change, says there have been a number of attempted breaches in recent months, including two successful break-ins at his campus office in which a dead computer was stolen and papers were rummaged through."
These attacks go beyond simple burglary. University of Victoria spokeswoman Patty Pitts told the National Post “there have also been attempts to hack into climate scientists’ computers, as well as incidents in which people impersonated network technicians to try to gain access to campus offices and data.”
Ja daar ben ik ook erg benieuwd naar.... Ik gok dat er geen antwoord gaat komen omdat die papers er gewoon niet zijn. Tis weer veel gedoe om niets.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Lambiekje?
Iemand?
Ik bedoel, grote fraude! Klimaathoax! Vervalsingen, misleidingen, dat is nogal wat. Als het zo ernstig is, dan moet het voor iemand, maakt niet uit wie, toch wel mogelijk zijn uit te leggen welke data is aangepast, op welke publicaties of theorieën dat invloed heeft en wat dus nu de echte resultaten blijken?
Lijkt toch wat verder te gaan dan ondeugende pubers met computer skills...quote:Op zaterdag 5 december 2009 19:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://climateprogress.or(...)h-center/#more-15073
Kom maar met bewijzen dat dat zo is. Natuurlijk krijg je nu dit soort berichten, had ze al veel eerder verwacht. Leidt zo lekker af, hé..quote:Op zaterdag 5 december 2009 21:09 schreef Zith het volgende:
[..]
Lijkt toch wat verder te gaan dan ondeugende pubers met computer skills...
Leidt af van wat? Dat er geen enkel bewijs is dat het een hoax zou zijn? Dan moet je bij die BNW'ers zijn, die, zodra je ze vraagt om bewijs, ineens beginnen over biomassa.quote:Op zaterdag 5 december 2009 21:19 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Kom maar met bewijzen dat dat zo is. Natuurlijk krijg je nu dit soort berichten, had ze al veel eerder verwacht. Leidt zo lekker af, hé..
Toch bijzonder dat er zoveel mensen de straat op gaan, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.quote:Veel demonstraties voor klimaatverdrag
In een aantal Europese steden zijn vandaag mensen de straat op gegaan om te demonstreren voor een ambitieus klimaatakkoord. Onder meer in Londen, Berlijn, Parijs en Brussel werden acties gehouden om regeringsleiders te doordringen van de noodzaak van een nieuw akkoord.
Dat akkoord moet tijdens een klimaattop in Kopenhagen bereikt worden. De top begint maandag en eindigt twee weken later. Er moeten onder meer afspraken gemaakt worden over het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en over geld voor arme landen die kampen met de gevolgen van klimaatverandering.
Londen
In de Britse hoofdstad Londen gingen volgens de politie 20.000 mensen de straat op. In het Schotse Glasgow demonstreerden zevenduizend mensen. Een betoging van milieuorganisatie Greenpeace trok in de Franse hoofdstad Parijs 1500 mensen. In Berlijn gingen actievoerders gekleed als regeringsleiders vergaderen in een glazen bak, terwijl daar steeds meer water in gegoten werd.
Beat the heat now
In Brussel demonstreerden 15.000 mensen. Dat gebeurde onder het motto 'Loop storm voor het klimaat'. De mars door de Europese wijk van Brussel was georganiseerd door zo'n zeventig verenigingen, waaronder milieuorganisaties en vakbonden. In Nederland zal op 12 december de grootste manifestatie plaatsvinden. Beat the Heat Now, een evenement in de Jaarbeurs in Utrecht, zal dan vermoedelijk druk worden bezocht.
Wat een trieste reacties op die site weer.quote:Op zaterdag 5 december 2009 21:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toch bijzonder dat er zoveel mensen de straat op gaan, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
quote:zo 06 dec 2009, 05:30
Gore: Kijk om je heen
door Jan-Kees Emmer
SAN FRANCISCO - "Hoeveel bewijs is er nodig?" Milieugoeroe Al Gore doet de onderschepte e-mails, waarin prominente wetenschappers sjoemelen met de cijfers over de opwarming van de aarde, af als totaal niet relevant.
In een exclusief interview met De Telegraaf zegt Gore, die een van de prominentste sprekers is tijdens de klimaattop in Kopenhagen, dat hij de mails niet gelezen heeft. Bovendien: "Wie om zich heen kijkt, ziet dat het klimaat snel verandert."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |