En waarom dan wel niet?quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:39 schreef Meh7 het volgende:
Wat een onzin, dit slaat echt nergens op.
Dan kunnen ze het ons leren.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:41 schreef Triggershot het volgende:
Wel mee te nemen in de waardering dat vele Nederlanders zelf geen idee hebben hoe Wilhelmus gaat.
Jij zal niet de enige zijn, laat meteen zien hoe onzinnig dit voorstel is.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:42 schreef 2cv het volgende:
Wilhelmus vahan Nahassauwe ben ik van Duiytschen bloedt
mijn vaderlahand getrouwe ben ick tot in den doodt
En meer weet ik er niet van
Omdat het merendeel van de Nederlanders niet meer dan het eerste couplet kent?quote:
Nou nog een motie over taalonderwijs voor raszuivere Nederlanders.quote:Kamer wilt Wilhelmus als onderdeel inburgering
Wat draagt dit nou bij aan inburgeren? Ja, dan leren die mensen het een dag vantevoren en zijn ze het na twee dagen weer vergeten. Doelloos gebeuren is dit.quote:
Uhuh, Nederlanders die het niet kennen, wilden het niet leren van andere Nederlanders, maar van allochtonen moet geen probleem zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:43 schreef Drukwerk het volgende:
[..]
Dan kunnen ze het ons leren.
Toppunt van integratie.
Complete onzin het volkslied als deel van de inburgeringscursus. Net zoals het te pas en te onpas plaatsen van een t achter het woord wil.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:42 schreef Marijkezwolle het volgende:
Wat een nonsens, ik als "Nederlander" heb al weinig met dat volkslied... Ik snap niet zo goed wat de toegevoegde waarde is
En TS, zoals ook de kop van het artikel zegt: het is: "kamer wil Wilhelmus als onderdeel van de inburgering"
Deze is gemakkelijker, en als Meh het er niet mee eens is dan is dat zijn zaak.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:42 schreef 2cv het volgende:
Wilhelmus vahan Nahassauwe ben ik van Duiytschen bloedt
mijn vaderlahand getrouwe ben ick tot in den doodt
En meer weet ik er niet van
Het is ook niet de bedoeling dat ze alle coupletten kennen...quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:43 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Omdat het merendeel van de Nederlanders niet meer dan het eerste couplet kent?
Een beetje algemene kennis is mooi en leuk, maar 15 coupletten uit je hoofd leren lijkt me niet echt relevant voor je ontwikkeling.
Zonder google, zet jij hier maar eens 15 coupletten neerquote:Op dinsdag 1 december 2009 16:45 schreef bijdehand het volgende:
Elke 'nieuwe Nederlander' (tevens:) dient wat mij betreft het volkslied te kennen omdat dit gewoon echt bij Nederland hoort.
Je hebt gelijkquote:Op dinsdag 1 december 2009 16:46 schreef marcodej het volgende:
[..]
Het is ook niet de bedoeling dat ze alle coupletten kennen...
Hoeveel coupletten ken je zelfquote:
Veel Nederlanders zouden ook zakken voor de inburgeringstoets. Aan de andere kant: er is op zich niets verkeerds aan hogere eisen stellen aan nieuwkomers. Dat 5 procent van Nederland werkeloos is en een nog groter gedeelte in de bijstand/ziektewet zit, wil niet zeggen dat nieuwkomers geen baan zouden moeten hebben om een verblijfsvergunning te krijgen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:41 schreef Triggershot het volgende:
Wel mee te nemen in de waardering dat vele Nederlanders zelf geen idee hebben hoe Wilhelmus gaat.
Ne verstikt blijven in het marokaanse volkslied zonder ook maar 1 letter van het Wilhelums te kennen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:44 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Wat draagt dit nou bij aan inburgeren? Ja, dan leren die mensen het een dag vantevoren en zijn ze het na twee dagen weer vergeten. Doelloos gebeuren is dit.
Van vreemde smetten vrij is dan ook vrij racistisch, vind je niet?quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Deze is gemakkelijker, en als Meh het er niet mee eens is dan is dat zijn zaak.
Wien Neêrlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
Wiens hart voor land en koning gloeit
Verheff' de zang als wij:
Hij zett' met ons, vereend van zin
Met onbeklemde borst
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst (2×)
Zo centraal staat het volkslied in Nederland niet en daarom is "geacht te kennen" dikke onzin.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ne verstikt blijven in het marokaanse volkslied zonder ook maar 1 letter van het Wilhelums te kennen.
Ze wonen hier en niet daar dus wordt men geacht deze te kennen.
Dat geld overigens ook voor alle anderen.
Het moet weer terug komen in het onderwijs en niet enkel bij inburgering.
Zit dat racistisch onder een sneltoets bij je?quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:49 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Van vreemde smetten vrij is dan ook vrij racistisch, vind je niet?
Racistisch niet, wel een beetje vreemd gekozen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:49 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Toch ben ik blij dat we het wilhelmus weer terug hebben.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Van vreemde smetten vrij
Met onbeklemde borst
15quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:47 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Zonder google, zet jij hier maar eens 15 coupletten neer
Ik zie het al, ik kan zelf nog niet lezen
[..]
Je hebt gelijk
Daarom moet het ook naast de inburgering terugkomen in het onderwijs.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:52 schreef HeatWave het volgende:
Dit vind ik ook bullshit, de meeste nederlanders kennen het niet eens. Het moet om belangrijke dingen gaan zodat je meekan in de maatschappij.
Als je bloed van een ander "ras" een smet vindt wel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:49 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Op scholen zou het best wel kunnen jaquote:Op dinsdag 1 december 2009 16:54 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Daarom moet het ook naast de inburgering terugkomen in het onderwijs.
Niet de gehele coupletten maar enkel die men speelt met het Wilhelmus in het algemeen.
Die kreeg ik gewoon (4 MAVO nog wel) tijdens de Nederlandse les.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:54 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Daarom moet het ook naast de inburgering terugkomen in het onderwijs.
Niet de gehele coupletten maar enkel die men speelt met het Wilhelmus in het algemeen.
Misschien, anderszijds lijkt mij het logischer dat iedereen zich uitdrukkelijk neerlegt bij de Nederlandse wet. Voor immigranten uit moslimlanden kunnen we het 'onderwerpen aan de Nederlandse wet' noemen aangezien zij toch al ervaring hebben met onderwerpen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze zouden zoiets als de VS moeten doen, in de af te leggen eed komt dit voor:
I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state, or sovereignty of whom or which I have heretofore been a subject or citizen
Er staat in het bericht:quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:52 schreef HeatWave het volgende:
Dit vind ik ook bullshit, de meeste nederlanders kennen het niet eens. Het moet om belangrijke dingen gaan zodat je meekan in de maatschappij.
Dat betekent niet dat het Wilhelmus van buiten moet worden geleerd, maar dat het in de inburgeringscursus als typisch Nederlands wordt geduid.quote:...het Wilhelmus op te nemen in de eindtermen van het inburgeringsexamen.
Hoewel jij te pas en te onpas met het woord smijt vind ik dit inderdaad vrij racistisch. Ook best ironisch om als buitenlander dit te moeten zingenquote:Op dinsdag 1 december 2009 16:49 schreef Meh7 het volgende:
[..]
quote:Wien Neerlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
Ja, door zo'n mannenkoor met alleen maar bassenquote:Op dinsdag 1 december 2009 16:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Zelf heb ik ook liever een ander volkslied.
Niet door Andre, maar een militaire versie gezongen en wel door een mooi koor.
Als dit.
Mijn Nederland. Dat zal velen beter aanspreken.
Beter in koor
Ze hadden nog beter een willekeurig Sinterklaas-liedje uit kunnen kiezen, wat een ongelooflijke rommel!quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:06 schreef remlof het volgende:
Wat een onzin. Laten we dan allemaal "Ode to Joy" leren van Beethoven, het Europese volkslied:
Est Europa nunc unita
et unita maneat;
una in diversitate
pacem mundi augeat.
Semper regnant in Europa
fides et iustitia
et libertas populorum
in maiore patria.
Cives, floreat Europa,
opus magnum vocat vos.
Stellae signa sunt in caelo
aureae, quae iungant nos.
Vrij vertaald in het engels:
Europe is united now
United may it remain;
Our unity in diversity
May it contribute to world peace.
May there forever reign in Europe
Faith and justice
And freedom of the people
In a greater homeland
Citizens, may Europe flourish,
A great task calls on you.
Golden stars in the sky are
The symbols that shall unite us.
Persoonlijk zie ik liever de vervoeging van 'willen' als onderdeel van de inburgering.quote:Kamer wilt Wilhelmus als onderdeel inburgering
Te laat.quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:12 schreef thabit het volgende:
Persoonlijk zie ik liever de vervoeging van 'willen' als onderdeel van de inburgering.
De overheid is echt bezig met belangrijke zaken inderdaad.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Geweldig voorstel.
Kunnen we het verdoen van kostbare tijd in VREDESNAAM strafbaar gaan stellen? Ik sta niet voor mezelf in als dit nog even zo doorgaat hoor.
Ja, AIVD kneus, dat meen ik.
Of toch niet? Whehehe
Graag.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Geweldig voorstel.
Kunnen we het verdoen van kostbare tijd in VREDESNAAM strafbaar gaan stellen? Ik sta niet voor mezelf in als dit nog even zo doorgaat hoor.
Ja, AIVD kneus, dat meen ik.
Of toch niet? Whehehe
Dan jatten ze weer onze banen enzo.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Veel Nederlanders zouden ook zakken voor de inburgeringstoets. Aan de andere kant: er is op zich niets verkeerds aan hogere eisen stellen aan nieuwkomers. Dat 5 procent van Nederland werkeloos is en een nog groter gedeelte in de bijstand/ziektewet zit, wil niet zeggen dat nieuwkomers geen baan zouden moeten hebben om een verblijfsvergunning te krijgen.
En waarom denk je dat ze het hele Wilhelmus uit hun hoofd moeten leren? Staat nergens.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:48 schreef OldJeller het volgende:
Wat een onzin.
Hoe groot is het deel van de autochtone Nederlanders dat het volledige Wilhelmus uit z'n hoofd kent?
Klopt:quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:21 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
En waarom denk je dat ze het hele Wilhelmus uit hun hoofd moeten leren? Staat nergens.
http://www.nd.nl/artikele(...)n-inburgeringscursusquote:DEN HAAG - De SGP in de Tweede Kamer wil dat er in de inburgeringscursussen aandacht komt voor het Wilhelmus.
Kamerlid Kees van der Staaij diende daartoe woensdag een motie in bij de behandeling van de integratiebegroting.
Op vragen van Jeroen Dijsselbloem van de PvdA zei hij dat de nieuwe Nederlanders heus niet alle coupletten uit het hoofd ten gehore hoeven te brengen. ,,Dat zal de meeste autochtonen ook niet lukken.'' De SGP'er wil alleen dat er aandacht aan het volkslied wordt besteed, zodat de cursisten er daarna gewoon iets van weten.
Het volkslied telt vijftien coupletten. Het eerste en het zesde zijn de enige coupletten die veelvuldig worden aangeheven
Het moet niet gekker worden, ik zou als werkgever er geen enkele moeite meer hebben iemand aan te nemen die het Wilhelmus wel of niet kent. Onzinnig om dat als eis te gaan stellen aan de nieuwe Nederlanders. Zolang ze maar kennis hebben van hun vak en als persoon goed zijn dan vind ik het best.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dan jatten ze weer onze banen enzo.
Ik begrijp ook werkelijk niet er te weten valt van een lang lied dat we zelf niet eens meer begrijpen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:27 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Dus de cursisten moeten er iets van weten.
Ik denk dat de SGP daarin gelijk heeft. Het kan verdomme niet zo zijn dat ze niet wat willekeurige lulfeitjes weten over willekeurige lulfolklore.
Goed hoor.
Willen de SGP stemmers onder ons dan nú sterven?
quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:55 schreef nietzman het volgende:
Laten we ze eerst 'willen' leren vervoegen..
Dat zou ik nou ook weer niet zeggen, ik denk dat de meeste Nederlanders nog net wel weten wat de woorden en zinnen inhouden op geschiedkundig gebied toch?quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik begrijp ook werkelijk niet er te weten valt van een lang lied dat we zelf niet eens meer begrijpen.
Harry Mulisch.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:32 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Vraag 984:
Welke beroemde Nederlandse driebandenbiljarter was naast begenadigd fierljepper ook nog een regionaal gerespecteerd kaasmaker en goede vriend van Sinterklaas?
Als je die niet weet sodemieter je wat mij betreft sowieso op.
Nou nee, ik weet het niet meer en het kan me niet schelen ookquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:33 schreef W.Churchill het volgende:
[..]
Dat zou ik nou ook weer niet zeggen, ik denk dat de meeste Nederlanders nog net wel weten wat de woorden en zinnen inhouden op geschiedkundig gebied toch?
Ik vind het een verschrikkelijk oubollig lied, met al die geforceerde elisies om het metrum maar te redden.quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Van vreemde smetten vrij
Met onbeklemde borst
Jij zelf ook, anders.quote:
quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:42 schreef Marijkezwolle het volgende:
En TS, zoals ook de kop van het artikel zegt: het is: "kamer wil Wilhelmus als onderdeel van de inburgering"
quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nou nog een motie over taalonderwijs voor raszuivere Nederlanders.
quote:Op dinsdag 1 december 2009 16:55 schreef nietzman het volgende:
Laten we ze eerst 'willen' leren vervoegen..
Bijvoorbeeld dat het bestaat uit 15 coupletten en dat de eerste letters de naam van Willem van Nassov vormen. Dat meestal alleen het eerste en soms ook het 6de couplet gezongen wordt. Dat het zesde couplet vooral in de 2de wereldoorlog zeer populair was. Dat het pas sinds 1932 ons volkslied is. Dat het vooral dankzij Wilhelmina is dat dit lied ons volkslied is geworden.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik begrijp ook werkelijk niet er te weten valt van een lang lied dat we zelf niet eens meer begrijpen.
Wat weet jij er veel van, er gaat een wereld voor me openquote:Op woensdag 2 december 2009 08:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat het bestaat uit 15 coupletten en dat de eerste letters de naam van Willem van Nassov vormen. Dat meestal alleen het eerste en soms ook het 6de couplet gezongen wordt. Dat het zesde couplet vooral in de 2de wereldoorlog zeer populair was. Dat het pas sinds 1932 ons volkslied is. Dat het vooral dankzij Wilhelmina is dat dit lied ons volkslied is geworden.
Verder vind ik dat inburgeraars toch wel het eerste couplet zouden moeten kennen, of in elk geval mee kunnen zingen bij voetbalwedstrijden, bijvoorbeeld.![]()
Wie weet wil WimLex straks wel een andere....
En die is nog veel mooier ook.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:46 schreef speknek het volgende:
Fuck al die shit, ze moeten ze verplicht het Europese volkslied laten zingen.
Iets wat oud is, is niet per definitie goed of geschikt.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:00 schreef SicSicSics het volgende:
Wat een trots weer, op onze rijke internationale historie en op het oudste volkslied ter wereld!Mijn hart huilt! Verder is het wat onzinnig, helemaal als je er rekenschap mee houdt dat ze eigenlijk het zesde couplet het 'belangrijkst' vinden. Het is dus gewoon weer een sterk staaltje eigen agenda doorduwen!
![]()
quote:Wilhelmus van Nassauwe ben ik van Duitse bloed
den vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood
een Prinse van Oranje ben ik, vrij onverveerd
de Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd
Mijn schild ende betrouwen zijt gij, o God mijn Heer,
Op U zo wil ik bouwen, Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven, uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt.
Klopt. Maar het heeft wel waarde!quote:Op woensdag 2 december 2009 12:23 schreef isogram het volgende:
Iets wat oud is, is niet per definitie goed of geschikt.
Het zesde is inderdaad een draak van een 'spreek voor jezelf -couplet'.quote:Couplet 1 gaat voor driekwart over andere landen. Regel 1 verwijst naar Duitsland, regel 2 verwijst weer naar regel 1 (dus ook naar Duitsland) en regel 4 gaat over Spanje. En met dat zesde couplet heb ik als atheïst (en daar zijn er nogal wat van in Nederland) totaal niks.
Zo'n lied hebben we al:quote:Voeg daar nog bij dat ook de melodie weinig voorstelt en de conclusie is: de tijd is rijp voor een nieuw, beter volkslied. En die mening heeft niks te maken met gebrek aan vaderlandsliefde ofzo. Gewoon met smaak en realiteitsbesef.
quote:Op woensdag 2 december 2009 12:34 schreef sp3c het volgende:
het gaat dan ook over Willem van Oranje
die heeft dan misschien niet zoveel betekend als Pim Fortuyn
Heel goedquote:Op woensdag 2 december 2009 17:36 schreef qwerty_x het volgende:
TS: hoe staat het eigenlijk met jouw inburgering qua volkslied-kennis ??
quote:Op woensdag 2 december 2009 17:45 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heel goed
Ik kan het al uit volle borst meezingen na 7 jaar Brazilië.
En ik weet ik nog het 1ste en 6de couplet van het Wilhelmus
quote:
Nee dank u wel. Ik pas voor dat soort zaken hier in Brazilië en ga ook niet naar de ambassade op koningine dag om haring te eten en een heineken door me mik te slikken.quote:Op woensdag 2 december 2009 18:03 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Over inburgeren gesproken - mocht je je geroepen voelen: zaterdag om 16:00h komt de sint aan in Holambra.
Gratis pepernoten !
mij zul je ook niet zien op die ambassade feestjesquote:Op woensdag 2 december 2009 18:05 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nee dank u wel. Ik pas voor dat soort zaken hier in Brazilië en ga ook niet naar de ambassade op koningine dag om haring te eten en een heineken door me mik te slikken.
Hou het wel bij wat we normaal hier eten met een goede koude fles antarctica erbij.
Ik heb liever dat ze wat meer tijd aan nuttige zaken besteden tijdens de inburgering dan aan een volkslied wat niets toevoegtquote:Op woensdag 2 december 2009 18:11 schreef thingamajig het volgende:
Best prima plan toch? Ja, het is symbolisch en nee, het voegt niet heel veel toe. Maar toch, waarom zou je hiet nou weer op tegen zijn?
Bij mij werd het Wilhelmus er trouwens gewoon ingestampt op de basisschool. Wij hadden elke vrijdag een weekafsluiting waar we ons schoollied en het Wilhelmus zongen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |