abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator dinsdag 22 december 2009 @ 15:55:05 #201
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_75928193
Moeilijk trui maar ook wel fijn dat er niet heel lang gezocht en getwijfeld hoeft te worden voordat duidelijk is wat voor etiketje er op Cato geplakt kan worden.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_75928347
Aan de ene kant fijn, trui, dat er zo snel duidelijkheid is, maar het is nogal wat om ineens zo te verhapstukken.
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
pi_75933674
Trui, dat kan even rauw op je dak komen vallen, maar het lijkt me beter dan nog een half jaar schipperen en onzekerheid. Cato verandert er geen spat van, en het goede nieuws is dat je nu een flink handvat hebt gekregen om het leven makkelijker te maken voor haar.

En ja, dit is een look-at-the-bright-side-post want het kan er best inhakken zo'n observatie...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 22 december 2009 @ 18:12:58 #204
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_75933750
ben 't helemaal met je eens hoor! alleen dat over die school vind ik echt een moeilijke beslissing. maar goed, daar gaan we in het adviesgesprek natuurlijk ook nog uitgebreid op in, en ik zal eens informeren wat de alternatieven zijn.
in de haak.
pi_75934044
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 15:49 schreef Oxymoron het volgende:
Nou dat is snel, trui!
1 tip, bind 'm op je hart!: laat haar geen dag langer dan nodig, op het regulier onderwijs!
Ik ken tal van kinderen met pdd-nos die het in het reguliere onderwijs met een ''rugzakje'' prima doen. Ik vind het bij pdd-nos wel wat anders dan bij kern-autisme.

Ik vind het op zich wel apart dat ze geen aanvullend onderzoek doen bij Cato. Het is dan wel bekend dat ze intelligent is, maar een intelligentietest is meer dan een IQ-score. Een intelligentie-test laat ook zien of er subtaken zijn die ze opvallend beter of slechter beheerst, het laat zien op welke wijze een kind het beste informatie verwerkt en leert etc en hier kun je dan vervolgens o.a. het onderwijs op proberen aan te passen.
Heeft ze bijvoorbeeld extreem veel moeite met het plannen van taken, dan kun je je ''rugzakje'' inzetten om haar te helpen plannen en organiseren. Verwerkt ze visuele informatie beter dan mondelinge informatie, dan kun je met schema's en picto's gaan werken enz.
  dinsdag 22 december 2009 @ 18:59:01 #206
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_75935249
ja, ik zei het misschien ook wat kort door de bocht, maar ze willen dat eventueel nog wel een keer testen, maar dan liever pas als ze 6 is (want dan kan de WISC afgenomen worden en dat geeft een betrouwbaarder beeld). ze is nu bijna 5.
in de haak.
  Jubileum moderator dinsdag 22 december 2009 @ 19:14:05 #207
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_75935886
Dat had ik al begrepen Trui, met nu niet testen ben je er natuurlijk niet. Het wordt vanzelf allemaal duidelijker als ze wat groter is
Qua scholen is er onvoorstelbaar veel mogelijk, van rugzakje tot speciaal onderwijs maar ik denk dat je dat vooral met de hulpverlening en de huidige school moet bespreken.

Hoe doe je dat met de broer van Cato? Weet Willem wat er speelt met zijn zusje? Ga je het hem vertellen?

Ik was vanmiddag even bij de huisarts voor iets voor Eva, voor de dagen rondom oud en nieuw. Ze is zo onvoorstelbaar angstig voor vuurwerk dat we vorig jaar echt besloten hebben hier zoveel mogelijk aan te doen voor haar.
Echt kalmerende middelen zijn er niet voor kindjes, en die er zijn vonden we beide nogal eng omdat het bij speciale kindjes ook nog eens averechts kon werken.
We hebben nu een hoestdrankje gehad, wat ook wat suffig kan maken (eva heeft het al vele malen gehad als ze door het hoesten niet meer sliep, toen ze klein was) en daar mogen we hoge dosis van gaan geven gedurende de dag. Verder oordopjes in en zoveel mogelijk troosten.
Daar kunnen we wel meeleven, mocht dit alles niet voldoende zijn is het uitzingen en volgend jaar verder kijken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_75936039
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:14 schreef Lois het volgende:
...

Ik was vanmiddag even bij de huisarts voor iets voor Eva, voor de dagen rondom oud en nieuw. Ze is zo onvoorstelbaar angstig voor vuurwerk dat we vorig jaar echt besloten hebben hier zoveel mogelijk aan te doen voor haar.
Echt kalmerende middelen zijn er niet voor kindjes, en die er zijn vonden we beide nogal eng omdat het bij speciale kindjes ook nog eens averechts kon werken.
We hebben nu een hoestdrankje gehad, wat ook wat suffig kan maken (eva heeft het al vele malen gehad als ze door het hoesten niet meer sliep, toen ze klein was) en daar mogen we hoge dosis van gaan geven gedurende de dag. Verder oordopjes in en zoveel mogelijk troosten.
Daar kunnen we wel meeleven, mocht dit alles niet voldoende zijn is het uitzingen en volgend jaar verder kijken.
Is het geen optie om ergens in een hutje op de hei te gaan zitten bij wijze van spreken? Ik weet het, het is wéér een verandering van omgeving en routine en alles, maar misschien weegt het op tegen die angst?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator dinsdag 22 december 2009 @ 19:20:27 #209
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_75936133
Dat vroeg de dokter ook al Nee geen optie voor dit jaar in ieder geval, ik moet gewoon werken de 31e en daarnaast verheugd Iris zich wel heel erg op het vuurwerk. Stomme is, Eva kan het heel goed hebben om middernacht, dan vind ze het zelfs fantastisch. Alleen die losse knallen, voor het zover is vind ze dood- en doodeng.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 22 december 2009 @ 19:22:51 #210
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75936211
trui lastig maar wel fijn dat er nu wat duidelijkheid is

lois, zouden misschien van die oorbeschermers in de vorm van een koptelefoon kunnen helpen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_75936287
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:20 schreef Lois het volgende:
Dat vroeg de dokter ook al Nee geen optie voor dit jaar in ieder geval, ik moet gewoon werken de 31e en daarnaast verheugd Iris zich wel heel erg op het vuurwerk. Stomme is, Eva kan het heel goed hebben om middernacht, dan vind ze het zelfs fantastisch. Alleen die losse knallen, voor het zover is vind ze dood- en doodeng.
Ja dat is natuurlijk onverwacht he... Ach gos...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 22 december 2009 @ 22:21:38 #212
11682 Moonah
Jolie femme
pi_75944886
Ik lees hier niet zo vaak.
Ben nu weer wat bijgelezen.

(tevens tvp, wil toch wel graag eea volgen).

Oh, en bij ons (reguliere basisschool) hebben we een aantal kinderen met PPD-NOS en ook met NLD. Het bestaat in zo veel verschillende gradaties en variaties, dat je imo niet zo maar kunt zeggen dat Cato niet in het reguliere onderwijs zou kunnen gedijen. Er is best eea aan te passen hoor.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_75945752
Trui, toch goed ingeschat en aangevoeld dus.
Succes en sterkte met de verdere overdenkingen.

Lois, ik hoop dat de knallen wat gedempter binnenkomen bij Eva dit jaar.
  dinsdag 22 december 2009 @ 22:45:08 #214
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_75946383
Jeetje Trui, kan me voorstellen dat het even slikken is.

Lois, hier valt het tot nu toe heel erg mee met knallen, maar ja, het mag nog steeds heel de dag op de 31e toch?
***
pi_75957999
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 22:21 schreef Moonah het volgende:
Oh, en bij ons (reguliere basisschool) hebben we een aantal kinderen met PPD-NOS en ook met NLD. Het bestaat in zo veel verschillende gradaties en variaties, dat je imo niet zo maar kunt zeggen dat Cato niet in het reguliere onderwijs zou kunnen gedijen. Er is best eea aan te passen hoor.
Dat is bij ons (regulier onderwijs) ook het geval dus ik ben het helemaal met Moonah eens. Het hangt erg af van het individuele kind en de school.
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
  † In Memoriam † woensdag 23 december 2009 @ 15:07:58 #216
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_75971531
Ik kreeg een kijktip via Twitter. Vanavond heel laat op Ned 2 de film over een autistische paardenjongen:
http://www.tvgids.nl/programma/8813242/De_paardenjongen/
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_75984924
Trui, wat heftig dat je een diagnose hebt, maar ook fijn. Geeft toch iets van duidelijkheid. Er zijn zoveel gradaties en soorten en versies die dan ook nog bij elk kind anders zijn.

Misschien kun je je hier op abonneren. Staan vaak handige stukjes en ervaringsverhalen in.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 24 december 2009 @ 11:59:35 #218
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76008572
Trui, altijd weer even slikken als je vermoedens zo bevestigd worden
Wel fijn dat ze zo snel wat duidelijkheid konden geven. En over het speciaal onderwijs, ik weet het allemaal nog niet. Ik had er min of meer vrede mee dat Job eventueel naar het speciaal onderwijs in onze woonplaats zou gaan, maar daar hebben ze ons verteld dat ze geen kinderen met zijn problemen aannemen en dat hij naar het speciaal onderwijs in Utrecht zou moeten in dat geval. En ik heb toch wel heel veel moeite met het idee van een busje elke dag voor onze deur
Als het moet, dan moet het, maar ik ben o zo blij met het feit dat zijn huidige school het toch nog wil proberen met hem.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 24 december 2009 @ 14:02:03 #219
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76013108
Ach ja, ik heb het regulier onderwijs ook overleefd. Overleefd, ja.
En het ging best goed. afgezien van mijn trauma

Maar jullie zullen vast gelijk hebben.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76015539
quote:
Op donderdag 24 december 2009 14:02 schreef Oxymoron het volgende:
Ach ja, ik heb het regulier onderwijs ook overleefd. Overleefd, ja.
En het ging best goed. afgezien van mijn trauma

Maar jullie zullen vast gelijk hebben.
Het gaat niet om gelijk hebben Oxy.
Voor jou was het reguliere onderwijs blijkbaar geen goede plek. Erg jammer dat je het als een trauma hebt ervaren. Mijn ervaring is dat kinderen met een stooornis in het autistisch spectrum in sommige gevallen er wel heel goed kunnen functioneren. Het verschilt zó van persoon tot persoon.
Livelink, hoop voor jullie dat dat bij de school van Job ook goed gaat.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_76019216
Oxy, ik wil ook zeker niet zeggen dat iedereen maar in het regulier onderwijs moet blijven! Voor sommige kinderen kan het echter heel goed werken. Voor anderen, zoals voor jou, is het speciaal onderwijs beter.
Leerkrachten, ouders en andere begeleiders moeten dus heel goed naar het individuele kind kijken wat hij of zij nodig heeft en of de school in kwestie dat kan bieden.
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
pi_76067305
Met F hinken we nu op twee gedachten, hij redt het nog wel met het rugzakje, maar eigenlijk tegen beter weten in. Hij weet zélf namelijk zo goed dat ie anders is...


En dan denk ik , voor wie doen we het nou nog, dat regulier onderwijs? Maar toen ik het laatst opperde aan zijn vader ging die helemaal in de steigers, en qua intellect kan Freek het ook nog wel aan.
Maar ik zie de glans van het kind af gaan, hij moet zo hard vechten.....
  zaterdag 26 december 2009 @ 05:19:58 #223
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_76068824
Wat zeggen de juffen bij 'm op school, Leah? Die hebben hem toch altijd erg goed in de smiezen gehad?
  zaterdag 26 december 2009 @ 09:23:19 #224
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_76069311
he leah, wat moeilijk... wat is nu precies de diagnose bij F eigenlijk?

oxy ik neem je advies in elk geval heel serieus in overweging hoor. maar ik vind 't lastig te overzien nog, wat alle mogelijkheden zijn. en livelink, ik kan me je weerzin tegen zo'n busje goed voorstellen.
in de haak.
pi_76069517
HIer was er ook een weerstand tegen speciaal onderwijs.. inderdaad het busje.. die door ons altijd taxi genoemd worden. Ik kan iedereen een tip geven: ga eens kijken op een speciaal onderwijs school en laat dan je gevoel spreken.
Wij zijn door een ambulant begeleidster mee genomen, want zij wilde laten zien, waar we nee tegen zeiden. Na een uur smolten onze bezwaren, als sneeuw voor de zon.. En dat busje.. het moet maar. Ik kan hem ook niet elke dag weg brengen, hoe graag ik zou willen.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  zaterdag 26 december 2009 @ 13:19:29 #226
24188 Belana
kloon van belana
pi_76074251
ik begrijp nooit zo goed wat mensen tegen speciaal onderwijs hebben? Dat is toch gericht op kinderen met een stoornis, wat voor één dan ook? het lijkt me juist fijn dat je weet dat je kind genoeg gespecialiseerde aandacht krijgt? Wat zijn de bezwaren?
stormy waters...
sailin'
pi_76074817
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 13:19 schreef Belana het volgende:
ik begrijp nooit zo goed wat mensen tegen speciaal onderwijs hebben? Dat is toch gericht op kinderen met een stoornis, wat voor één dan ook? het lijkt me juist fijn dat je weet dat je kind genoeg gespecialiseerde aandacht krijgt? Wat zijn de bezwaren?
Hier speelden een aantal factoren mee: 10 kilometer verder weg, dan de regulier school, geen contact met zijn oude klasgenoten, en weer een stapje terug doen. Inmiddels is gebleken, dat dat stapje terug doen, gelukkig weer een heleboel stappen vooruit zijn, maar... ( ik vind dit even moeilijk om goed te formulieren, naar aanleiding van het verhaal van Oxy) het is toch wel weer behoorlijk met je neus op de feiten gedrukt worden, dat je kind anders is, dan de meeste kinderen van de wijk. Inderdaad het busje verhaal... Ik ben blij, dat de busjes rijden, maar het is ook een stukje zelfstandigheid in leveren, wat heel moeilijk op te bouwen is.

Desondanks heb ik er geen spijt van, zeker omdat het juist hier nu zo goed gaat. We zijn alleen nog op zoek naar een manier hoe het beste huiswerk gemaakt kan worden.. en dan is alles perfect. Als ik nu zie, hoe de vakantie ook gaat. Vroeger was het af tellen, tot de school weer begon. Nu geniet ik elke dag weer van de vakantie. HIj heeft ook een aantal dagopvang, en dat is zo leuk. Het is een boerderij, waar hij zo met overgave mee helpt. Voor de mensen uit het omgeving maassluis is dit een aanrader. Ik wil alleen de link niet op het forum zetten ivm de herkenbaarheid, maar je mag mij gerust er over pm-en. Het is een boerderij voor jongeren, vanaf ongeveer 12 jaar.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  zaterdag 26 december 2009 @ 13:51:17 #228
24188 Belana
kloon van belana
pi_76075453
Ja, het zal wel confronterend zijn ja, dat snap ik wel, misschien ben ik erg nuchter in dat soort dingen
Ik bekijk het vanuit het oogpunt dat je kind daar misschien op de beste plaats is, tussen gelijk gestemden en dat ze zich juist niet zo anders hoeven voelen? Dat ze niet zo op hun tenen hoeven lopen ook.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 26 december 2009 @ 13:55:56 #229
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76075616
Ja, en ook het feit, dat er op het speciaal onderwijs, ook aandacht is voor sociale vaardigheden etc. Op een reguliere school, is dat toch anders (vormgegeven). Ze gaan dan uit, van een basiskennis, die een autist helemaal niet heeft.
En wat heb ik eraan, om als 16-jarige de geschiedenis van Indonesië en de oorlogen te weten (voor het examen), maar geen flauw benul hebben van de wereld waarin je dagelijks leeft? (om maar iets te noemen als ''winkelen'' en ''omgaan met leeftijdsgenoten'')
Ik had, veel liever geleerd over hoe mensen ''werken'' dan over die stomme wiskunde en talen, zoals Frans en dingen als oorlogen enzo.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76076130
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 18:59 schreef trui het volgende:
ja, ik zei het misschien ook wat kort door de bocht, maar ze willen dat eventueel nog wel een keer testen, maar dan liever pas als ze 6 is (want dan kan de WISC afgenomen worden en dat geeft een betrouwbaarder beeld). ze is nu bijna 5.
ik heb je een pb gestuurd, lees dit nu pas. Misschien is het toch goed om bij haar bijv de SON af te nemen, bij een bureau als Comenius oid (bij jullie in de buurt)?
  zondag 27 december 2009 @ 10:58:36 #231
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76096049
Om 8.00 uur liep ik al buiten, met mijn vader. En toen we net binnen waren, was er alweer, vuurwerk buiten .

Zo voelt dat:

Een knal
zo hard dat
het een wereld verplaatst
naar een ander sterrenstelsel

Ik ben even uitgeknald
naar binnen.


De komende dagen ben ik dichtbij Eva. Of, juist zover van Eva als mogelijk is. Mijn eigen sterrenstelsel.
Ik denk aan je, Eva. Ik ben ook 8 geweest. En bang. En ''naar binnen''. Maar een oplossing, is er nog niet.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76096315
Eva en Oxy ik zal aan jullie denken, t liefst duik ik nu ook in mijn holletje ver van de knallen maar ik kan en wil mijn kinderen geen angst aanleren voor vuurwerk...t is zo dubbel
pi_76096486
quote:
Op zondag 27 december 2009 10:58 schreef Oxymoron het volgende:
Om 8.00 uur liep ik al buiten, met mijn vader. En toen we net binnen waren, was er alweer, vuurwerk buiten .

Zo voelt dat:

Een knal
zo hard dat
het een wereld verplaatst
naar een ander sterrenstelsel

Ik ben even uitgeknald
naar binnen.


De komende dagen ben ik dichtbij Eva. Of, juist zover van Eva als mogelijk is. Mijn eigen sterrenstelsel.
Ik denk aan je, Eva. Ik ben ook 8 geweest. En bang. En ''naar binnen''. Maar een oplossing, is er nog niet.
Mooi Oxy, ik denk aan jou, Eva en Stout.... En ik duim dat onze jongens weer net als voorgaande jaren gewoon doorslapen.

@ allen: ik heb wel bijgelezen maar ik sla veel dingen niet op (nog door het ongeluk) dus als ik mensen oversla sorry daar voor en een voor eenieder die dat nodig heeft.

Weet je wat ik me afvraag he. Je hoort zo vaak dat autistische kinderen bang zijn of dat ze gefrustreerd zijn of woede aanvallen hebben. Dat herken ik niet in onze jongens. En toen vroeg ik me af of dat misschien komt doordat een autist eigenlijk altijd 'alleen' is in zijn/haar wereld, dat de buitenwereld ongrijpbaar is en onbegrijpelijk voor hem/haar. Zou het voor onze jongens verschil maken dat ze 'samen alleen' zijn in hun gedeelde wereld doordat ze een eiig zijn? Dat ze vanuit het samen autist zijn het zelfvertrouwen hebben om die grote boze buitenwereld tegemoet te treden? Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_76115149
@nieslief...
vooral mijn oudste heeft woedeaanvallen van frustratie.....
maar hij heeft helemaal niks met zijn broer... (is juist vaak een bron van zijn frustratie). Maar bij een eeneiige tweeling hoor je heel vaak dat ze (ook "gewone") een eigen wereldje hebben, waarin ze elkaar begrijpen

dinsdag komt mevrouw TOG..... ben benieuwd.
uit een aspergernest
pi_76116142
quote:
Op zondag 27 december 2009 11:27 schreef nieslief het volgende:

[..]

Mooi Oxy, ik denk aan jou, Eva en Stout.... En ik duim dat onze jongens weer net als voorgaande jaren gewoon doorslapen.

@ allen: ik heb wel bijgelezen maar ik sla veel dingen niet op (nog door het ongeluk) dus als ik mensen oversla sorry daar voor en een voor eenieder die dat nodig heeft.

Weet je wat ik me afvraag he. Je hoort zo vaak dat autistische kinderen bang zijn of dat ze gefrustreerd zijn of woede aanvallen hebben. Dat herken ik niet in onze jongens. En toen vroeg ik me af of dat misschien komt doordat een autist eigenlijk altijd 'alleen' is in zijn/haar wereld, dat de buitenwereld ongrijpbaar is en onbegrijpelijk voor hem/haar. Zou het voor onze jongens verschil maken dat ze 'samen alleen' zijn in hun gedeelde wereld doordat ze een eiig zijn? Dat ze vanuit het samen autist zijn het zelfvertrouwen hebben om die grote boze buitenwereld tegemoet te treden? Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel.
zusje, soms hebben ze wel aanvallen, maar niet zo erg dat ze alles slopen, maar boos kunnen ze behoorlijk zijn. vooral als je niet begrijpt wat ze bedoelen, wat ook door de taalachterstand komt. maar zo erg dat ze alles slopen, nee dat niet.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  maandag 28 december 2009 @ 10:35:30 #236
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76132592
En als iemand eens een boek, over autisme en onderwijs wil lezen, is Marsmannetje op school wel wat. De schrijfster, is C. Sainsbury, zelf autistisch en in dat boek heeft ze ervaringen van andere autisten met school, gebundeld.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 28 december 2009 @ 10:39:04 #237
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76132666
En over de woedebuien: mijn moeder heeft wel eens gezegd: hád je als kind maar die woedebuien gehad! Dan hadden we, een beetje kunnen weten, wat er in je om ging.
Mijn buien kwamen pas na mijn 18e. Toen kon ik pas, iets van mijn gevoel laten zien aan anderen.
Ik denk dat het voor ouders wel lastig kan zijn, maar wees blij, als je kind tenminste wat ''toont''.
De wereld is voor een autist echt niet makkelijk. Probeer de woede te snappen. En ook als, ze niks laten ''zien''; dan is er (vaak) nog die storm. Vanbinnen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76132817
quote:
Op maandag 28 december 2009 10:39 schreef Oxymoron het volgende:
En over de woedebuien: mijn moeder heeft wel eens gezegd: hád je als kind maar die woedebuien gehad! Dan hadden we, een beetje kunnen weten, wat er in je om ging.
Mijn buien kwamen pas na mijn 18e. Toen kon ik pas, iets van mijn gevoel laten zien aan anderen.
Ik denk dat het voor ouders wel lastig kan zijn, maar wees blij, als je kind tenminste wat ''toont''.
De wereld is voor een autist echt niet makkelijk. Probeer de woede te snappen. En ook als, ze niks laten ''zien''; dan is er (vaak) nog die storm. Vanbinnen.
Dat is nu juist voor veel ouders, in ieder geval voor mij, zo moeilijk. Hij flipt om dingen die ik echt niet snap.... en dan probeer ik het heel erg van zijn kant te zien, maar dat stukje onbedoeld onbegrip voelt hij toch.....
En het doet mij erg veel pijn als ik zie dat hij "pijn" heeft en ik hem niet snap en hem dan ook soms niet kan helpen.
uit een aspergernest
  maandag 28 december 2009 @ 11:07:19 #239
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_76133290
wendytje, maar stel je voor dat ie diezelfde pijn had maar het niet kon laten merken. dat zou dan nóg veel naarder zijn, bedoelt Oxy denk ik. onze Cato zit soms helemaal te grommen van boosheid. ik vind 't soms knap lastig, maar als ik jouw stukje lees, Oxy, dan heb ik dit inderdaad toch liever dan dat ik 't niet zou weten.
in de haak.
  maandag 28 december 2009 @ 11:19:47 #240
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76133607
Ik praat hier maar mee, hoewel het niet duidelijk is of Job ook autistisch is. Voor zijn gedragsproblemen biedt dit topic toch wel veel (h)erkenning. Zijn woede-uitbarstingen jagen mij veel angst aan. Hij is zo ontzettend sterk en nu kan ik hem nog enigszins aan, maar hoe gaat dat als hij groter is? Het moment gaat komen dat ik hem niet meer de baas kan en wat dan? Hoe doen jullie dat met Eva, Lois? En hoe gaat dat met jou, Oxy? Ken je nog grenzen in een woeduitbarsting en hoe kom je er weer uit?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_76136370
quote:
Op zondag 27 december 2009 20:50 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

zusje, soms hebben ze wel aanvallen, maar niet zo erg dat ze alles slopen, maar boos kunnen ze behoorlijk zijn. vooral als je niet begrijpt wat ze bedoelen, wat ook door de taalachterstand komt. maar zo erg dat ze alles slopen, nee dat niet.
quote:
Op maandag 28 december 2009 10:39 schreef Oxymoron het volgende:
En over de woedebuien: mijn moeder heeft wel eens gezegd: hád je als kind maar die woedebuien gehad! Dan hadden we, een beetje kunnen weten, wat er in je om ging.
Mijn buien kwamen pas na mijn 18e. Toen kon ik pas, iets van mijn gevoel laten zien aan anderen.
Ik denk dat het voor ouders wel lastig kan zijn, maar wees blij, als je kind tenminste wat ''toont''.
De wereld is voor een autist echt niet makkelijk. Probeer de woede te snappen. En ook als, ze niks laten ''zien''; dan is er (vaak) nog die storm. Vanbinnen.
Die 'storm' die zien we wel bij hun zoals Gothic-Blackie al zei maar niet die ja hoe zeg ik dat nou zonder te kwetsen 'auti-woede-aanvallen'. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Het is dan net alsof die twee samen wel kunnen communiceren waar ik of mijn man geen toegang heeft. Dus als ik noem er maar een mininiesje K echt boos is moet ik Mininiesje G eropaf sturen en begeleiden om erachter te komen wat er is. En weet je als ik het dan weet is het soms zo ontzettend simpel. Snappen jullie nog wat ik bedoel?

Ach wat ik eigenlijk zeggen wil is dat ze samen sterk zijn binnenin hun eigen wereld. Dat is net als met slapen, ze worden wel wakker en hebben ook wel nachtmerries maar dat lossen ze samen op terwijl ik in bed lig te luisteren, soms is dat zo schattig en andere keren weer te grappig voor woorden.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  maandag 28 december 2009 @ 16:11:18 #242
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76144827
quote:
Op maandag 28 december 2009 11:19 schreef livelink het volgende:
En hoe gaat dat met jou, Oxy? Ken je nog grenzen in een woeduitbarsting en hoe kom je er weer uit?
Bij mij helpt bijna altijd: De 5, zie www.autistisch-spectrum.nl, en tip! het boek van Evelien Bleeker, heb ik vaker genoemd. (Wie, Wat, Hoe, Waar en Wanneer). Gewoon de leiding of ouders die de 5 duidelijk maken, soms zelfs visueel.
Woede is bij mij machteloosheid, en frustratie. Omdat ik de wereld niet snap. De 5 kan dan houvast bieden. Meestal is woede bij mij, een vraag om de 5.

Grenzen in een woedeuitbarsting heb ik wel, altijd haarscherp. Ik zal bijv. nooit iets van een ander, stukmaken. Hoe woedend ik ook ben. En bij mijn ouders heb ik zelden woedebuien. Vanwege, dat ik ze niet wil belasten, en het wordt niet getriggerd. Op de groep, is er meer dynamiek en interactie, en dan komen de buien wel voor. Ook omdat ik dan weet; ik kan me laten gaan, omdat ik niemand kan kwetsen (ze zijn daar voor hun werk). Dat laatste is ook een van de redenen dat ik niet meer bij, mijn ouders woon. Ouders zijn ouders, geen hulpverleners.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 28 december 2009 @ 16:19:44 #243
35189 Troel
scherp en bot
pi_76145112
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 15:49 schreef Oxymoron het volgende:
Nou dat is snel, trui!
1 tip, bind 'm op je hart!: laat haar geen dag langer dan nodig, op het regulier onderwijs!
Sorry, dit vind ik wel heel erg kort door de bocht. Lang niet iedere autist heeft problemen met het regulier onderwijs.

(Hmm, ik zie dat er meer mensen waren die dat dachten. Ik zeg al niets meer, wil niet weer de discussie aanzwengelen )

ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet reageren op je nieuws trui
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 28 december 2009 @ 17:08:22 #244
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_76146889
Wat een vlugge diagnose Trui. Dat lijkt me naast de (h)erkenning ook inderdaad moeilijk te verhapstukken.

Mijn jongste zus (waarvan ik zelf denk dat ze een aan autisme verwante stoornis heeft ) heeft op het speciaal onderwijs gezeten en heeft het daar vreselijk gehad. Sloot qua intelligentieniveau helemaal niet aan, maar qua gedragsproblemen e.d weer wel. Ze heeft het echt heel moeilijk gehad. nu is dit wel15 jaar geleden, maar toch (ze is 27 nu)
Ik wil jullie allemaal sterkte en wijsheid toewensen. En daarnaast nachtrust, begrip en steun
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_76147858
quote:
Op maandag 28 december 2009 16:19 schreef Troel het volgende:

[..]

Sorry, dit vind ik wel heel erg kort door de bocht. Lang niet iedere autist heeft problemen met het regulier onderwijs.

(Hmm, ik zie dat er meer mensen waren die dat dachten. Ik zeg al niets meer, wil niet weer de discussie aanzwengelen )

ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet reageren op je nieuws trui


Als je niets wil aanzwengelen snap ik je post sowieso al niet.
Zeg dan niets zou ik zeggen.

Overigens vind ik het niet kort door de bocht maar een hele waardevolle tip.
Ik denk dat als ik kijk naar mijzelf het een grote hobbel zou zijn een speciale school.
Ik zou daar als ouder denk ik hoe egocentrisch het ook is toch wel mee zitten voor mezelf
Als ik kijk naar oude klasgenootjes van me denk ik weer dat het toch wel iets is wat meer ouders moeten doen. Soms brengt een speciale school zoveel meer dan een normale school kan doen.
Zeker ook voor de rest van de klasgenoten. Als je denkt dat je kind er bij gebaat is zo snel mogelijk naar een speciale school. Hoe lastig die hobbel ook lijkt te zijn.

En ik ken inderdaad ook een autist die het vwo heeft gehaald en ook een vervolgstudie heeft gedaan.
En daar was geen enkele gedachte bij over een speciale school.
Maar dat is ook niet wat oxy wil zeggen. Als die twijfel er wel is kan ze niet alleen in dit topic maar ook in vorige goed verwoorden waarom een speciale school absoluut een geweldige keus kan zijn.

En je kan altijd hebben dat iemand te speciaal is voor een 'normale' school.
En te normaal voor een 'speciale' school.
Dat maakt het als ouder denk ik nog moeilijker want er zijn zoveel bijzaken bij.

Trui.
Wat heftig en wat zwaar maar zeker wel fijn dat er wat meer duidelijkheid is.
Vergeet niet (al denk ik ook echt niet dat jij dat zal doen) ze is en blijft je kleine meisje.
Zelfs met 40 jaar gok ik dat ze dat zal zijn. En als jij gewoon de lieve zorgzame moeder blijft die je bent.
Komt het allemaal goed. Jullie blijven toch jullie met of zonder stempel
Maar de hulp kan denk ik alleen veel goeds brengen en het stempeltje weinig slechts.

En ik vind het moeilijk om het onder woorden te brengen. Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik wil zeggen.
Heel veel sterkte


Dit was de inbreng van spuit 13
  maandag 28 december 2009 @ 17:57:38 #246
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76148457
Spuit 13 is duidelijk!
Dank, dit wilde ik zeggen. Ik zeg niet, dat ELK kind met ASS naar het speciaal onderwijs móét! Ik zeg: niet langer DAN NODIG op het regulier. Dat is heel wat anders.
Ik bedoel, soms moeten ouders denk ik, ook (heel snel) hun schroom overboord gooien. Omdat het kind er anders ''onderdoor'' gaat.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 28 december 2009 @ 18:07:13 #247
35189 Troel
scherp en bot
pi_76148800
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:39 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Als je niets wil aanzwengelen snap ik je post sowieso al niet.
Zeg dan niets zou ik zeggen.

Ik had het eerste gedeelte van de post al gemaakt voordat ik zag dat er nog meer pagina's waren
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 28 december 2009 @ 18:08:23 #248
11682 Moonah
Jolie femme
pi_76148847
Over speciaal onderwijs:
Het is al een aantal jaren zo dat een school maar een beperkt aantal kinderen per jaar (2% staat me bij) mag doorverwijzen naar het SO. Dit in het kader van bezuinigingen WeerSamenNaarSchool (WSNS). Op een gegeven moment is het quotum van een jaar bereikt, en wordt een evt doorverwijzing opgeschort naar het volgende schooljaar.
Daarbij komt dat een kind niet zo maar 'mag' worden doorverwezen en ook niet zo maar wordt 'aangenomen'. Als school moet je een heel dossier opbouwen waarin alle stappen staan die je hebt ondernomen, wat het effect daarvan is geweest, wat je eraan hebt gedaan om een mislukte/gedeeltelijk gelukte interventie te verbeteren etc etc. Voldoet het dossier niet aan de eisen dan wordt het kind niet eens in behandeling genomen door de toelatingscommissie.
Aan de ene kant is het natuurlijk heel goed dat er alles aan gedaan wordt een kind 'binnen' te houden. Het maakt je als leerkracht scherp in je handelen en het zoeken naar oplossingen. Aan de andere kant vind ik het ook frustrerend. Ik ben opgeleid tot een gewone juf. Ik heb wel wat bijscholing, maar voor heel speciale kinderen heb ik geen opleiding. Ik kan hen niet altijd voldoende bieden wat zij nodig hebben. Toch word ik geacht handelingsplannen voor hen te schrijven. Dat doe ik dan ook wel braaf. Maar door de jaren heen heb ik het al zo vaak meegemaakt dat je op voorhand weet dat een kind het niet gaat redden in het reguliere onderwijs. Toch moet je dan eerst door die hele bureaucratische molen (soms enkele jaren...) voordat een kind naar het SO kan. Frustrerend, voor ouders, voor leerkracht, maar bijna altijd vooral voor het kind.
En ja, SO heeft een stempel. De meeste ouders willen liever niet dat hun kind daar naartoe gaat. Maar ik ben altijd zó blij als ze een poosje na de overstap komen vertellen dat hun kind het zó naar zijn/haar zin heeft op de nieuwe school.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 28 december 2009 @ 18:12:35 #249
24188 Belana
kloon van belana
pi_76149026
ken je de edit knop nog troel?

Moonah, wat frustrerend zeg dat beleid! God, wat werkt het hier in Nederland toch ontzettend dom allemaal...
stormy waters...
sailin'
  maandag 28 december 2009 @ 18:16:36 #250
11682 Moonah
Jolie femme
pi_76149202
Even een toevoeging bij mijn post:
Ik praat nu over kinderen die al in het reguliere onderwijs zitten. Hoe het gaat met kinderen die een zwaardere stoornis hebben (druk ik me zo respectvol uit? ) weet ik niet precies. Want bv 'echte' autisten ben ik in al die jaren nog niet tegengekomen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_76149482
@ Moonah: Jeetje zeg wat frustrerend wat ben ik blij dat ik die hele molen niet in hoef als ik dat zo lees. Onze zoons hebben wel op een PSZ gezeten maar gelukkig werd daar al ingegrepen omdat ze het in een kleuterklas absoluut niet zouden gaan redden. Dat was idd wel even slikken voor ons maar vooral voor onze omgeving. Wij als ouders zagen het 'probleem' wel maar in een uurtje bij opa & oma of oom & tante of wie dan ook kwam het 'probleem' niet naar voren. En dan krijg je dus de opmerkingen dat je 'eens wat strenger' moet zijn of 'breng maar een dagje hier dan zal ik hem dat wel leren'. En dat vind ik eigenlijk kwetsender dan dat ze 's morgens zingend de bus in dansen en er ook dansend weer uit komen. Ik zie onze jongens gewoon opbloeien en dat doet me goed.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  maandag 28 december 2009 @ 18:27:32 #252
11682 Moonah
Jolie femme
pi_76149648
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:23 schreef nieslief het volgende:
@ Moonah: Jeetje zeg wat frustrerend wat ben ik blij dat ik die hele molen niet in hoef als ik dat zo lees. Onze zoons hebben wel op een PSZ gezeten maar gelukkig werd daar al ingegrepen omdat ze het in een kleuterklas absoluut niet zouden gaan redden. Dat was idd wel even slikken voor ons maar vooral voor onze omgeving. Wij als ouders zagen het 'probleem' wel maar in een uurtje bij opa & oma of oom & tante of wie dan ook kwam het 'probleem' niet naar voren. En dan krijg je dus de opmerkingen dat je 'eens wat strenger' moet zijn of 'breng maar een dagje hier dan zal ik hem dat wel leren'. En dat vind ik eigenlijk kwetsender dan dat ze 's morgens zingend de bus in dansen en er ook dansend weer uit komen. Ik zie onze jongens gewoon opbloeien en dat doet me goed.
Het lijkt me ook vreselijk als dat soort dingen tegen je worden gezegd.
Maar wat heerlijk voor jullie (allemaal!!) dat jullie zoons het zo goed naar hun zin hebben.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 28 december 2009 @ 18:40:03 #253
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76150183
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:16 schreef Moonah het volgende:
Even een toevoeging bij mijn post:
Ik praat nu over kinderen die al in het reguliere onderwijs zitten. Hoe het gaat met kinderen die een zwaardere stoornis hebben (druk ik me zo respectvol uit? ) weet ik niet precies. Want bv 'echte' autisten ben ik in al die jaren nog niet tegengekomen.
Wat bedoel je met ''echte'' autisten?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76150521
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:40 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Wat bedoel je met ''echte'' autisten?
Ik denk dat ze refereerd aan de zware vorm van autisme waarbij geen enkel contact mogelijk is. Tenminste zo vat ik het op. Als je het zo eruit filtert is het idd wel een beetje tsja euhm kwetsend
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_76150625
meestal kom je op een gewone school wel kinderen met asperger/pdd-nos tegen maar niet met kanner-autisme. (Hoewel ze die namen in 2012 willen afschaffen, dan heb je licht tot zwaar autisme, op een schaal, afhankelijk van de mate waarin het je beperkt; http://www.nytimes.com/2009/11/03/health/03asperger.html?_r=1.)
  maandag 28 december 2009 @ 19:06:27 #256
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76151217
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:49 schreef nieslief het volgende:

[..]

Ik denk dat ze refereerd aan de zware vorm van autisme waarbij geen enkel contact mogelijk is. Tenminste zo vat ik het op. Als je het zo eruit filtert is het idd wel een beetje tsja euhm kwetsend
Meestal zijn dat autisten met een verstandelijke beperking.
''Echt'' autisme, zie je bij normaal begaafden met autisme, omdat dan de autistische handicap, niet overschaduwd wordt door de verstandelijke beperking. (zie ook: Brein Bedriegt, van Peter Vermeulen). Die schrijft, dat een autist, die is wat jullie ''echt'' noemen, bijv veel stereotype bewegingen heeft, en niet (kan) praten. Maar zie je dan het autisme of de verstandelijke beperking?
Het is wat ingewikkeld, wat ik nu wil vertellen, misschien snappen jullie het wel/niet?

En poemojn, ik ken zomaar 3 klassiek autisten die nu op het regulier onderwijs zitten!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 28 december 2009 @ 19:15:41 #257
24188 Belana
kloon van belana
pi_76151648
wat stom weer peomojn, want asperger is gewoon duidelijk anders en niet beter of slechter
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator maandag 28 december 2009 @ 20:05:58 #258
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_76154090
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:16 schreef Moonah het volgende:
Even een toevoeging bij mijn post:
Ik praat nu over kinderen die al in het reguliere onderwijs zitten. Hoe het gaat met kinderen die een zwaardere stoornis hebben (druk ik me zo respectvol uit? ) weet ik niet precies. Want bv 'echte' autisten ben ik in al die jaren nog niet tegengekomen.
Mijn ervaring is dat kinderen die behoren tot de groep kanner-autisten ofwel kernautisten, met daarbij bijv. een laag iq niet eens in aanmerking komen voor regulier onderwijs.
Neemt niet weg dat het een ongelooflijke papieren rompslomp is om wel op het SO te komen, dat mag je nl. niet zelf besluiten maar daar moet een commissie toestemming voor geven. Daarnaast moet je in conclaaf met de leerplichtambtenaar e.d. dus zo even naar het SO, als de stoornis maar ernstig genoeg is is ook niet reeel.
En dat busje? Ook daar mag een commissie zich over buigen en als je binnen zoveel km woont krijg je het niet eens, behalve als je dikke vette mazzel hebt (mag ook weleens een keer )
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_76156481
quote:
Op maandag 28 december 2009 19:06 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Meestal zijn dat autisten met een verstandelijke beperking.
''Echt'' autisme, zie je bij normaal begaafden met autisme, omdat dan de autistische handicap, niet overschaduwd wordt door de verstandelijke beperking. (zie ook: Brein Bedriegt, van Peter Vermeulen). Die schrijft, dat een autist, die is wat jullie ''echt'' noemen, bijv veel stereotype bewegingen heeft, en niet (kan) praten. Maar zie je dan het autisme of de verstandelijke beperking?
Het is wat ingewikkeld, wat ik nu wil vertellen, misschien snappen jullie het wel/niet?

En poemojn, ik ken zomaar 3 klassiek autisten die nu op het regulier onderwijs zitten!
Ja maar dan vraag ik me weer af is het dan wel autisme of is er dan wel een verstandelijke beperking? Ik snap dat het een het ander niet uitsluit maar is het dan niet zo dat autisme dan testen in de weg kan gaan zitten waardoor uit de test komt dat er een verstandelijke beperking is? Of is de verstandelijke beperking zo zwaar dat contact niet mogelijk is en er vanuit gegaan wordt dat het kind (of de volwassene) ook autistisch is?

Ik snap wel wat je wil zeggen trouwens.

Tuurlijk kan het wel een autist op regulier onderwijs maar dan vraag ik me weer af of het kind zelf daar gelukkiger van wordt. Aan de ene kant heb je natuurlijk wel dat het nivo van SO lager ligt en langzamer is maar daar leer je weer sociaal mee te kunnen komen. En bij regulier onderwijs ligt het nivo hoger maar heeft het kind in kwestie hulp nodig bij het sociale aspect. Wat is dan het belangrijkste?
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  maandag 28 december 2009 @ 21:24:33 #260
11682 Moonah
Jolie femme
pi_76157688
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:40 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Wat bedoel je met ''echte'' autisten?
Oh Oxy, sorry dat ik me ongelukkig heb uitgedrukt. En ook anderen als ik die heb gekwetst met mijn manier van uitdrukken. Ik ben te weinig in de materie thuis om de juiste nuances aan te brengen.
Wat ik bedoel, is dat ik in het reguliere onderwijs tot nu toe alleen maar kinderen met PDD-NOS of Asperger ben tegengekomen.

En Lois, tnx voor je uitleg. Erg zeg, dat je zo moet vechten voor een plekje op school. Dat gun je toch ieder kind?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † maandag 28 december 2009 @ 21:57:26 #261
37843 lady-wrb
kortaf
pi_76159362
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:24 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh Oxy, sorry dat ik me ongelukkig heb uitgedrukt. En ook anderen als ik die heb gekwetst met mijn manier van uitdrukken. Ik ben te weinig in de materie thuis om de juiste nuances aan te brengen.
Wat ik bedoel, is dat ik in het reguliere onderwijs tot nu toe alleen maar kinderen met PDD-NOS of Asperger ben tegengekomen.

En Lois, tnx voor je uitleg. Erg zeg, dat je zo moet vechten voor een plekje op school. Dat gun je toch ieder kind?
wat kan jij betekenen voor een kind met pdd-nos? ik bedoel: heb je tips hoe leerstof te benaderen, andere manier van leren en hoe pak jij het aan in de klas?
  maandag 28 december 2009 @ 22:10:26 #262
11682 Moonah
Jolie femme
pi_76159954
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:57 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

wat kan jij betekenen voor een kind met pdd-nos? ik bedoel: heb je tips hoe leerstof te benaderen, andere manier van leren en hoe pak jij het aan in de klas?
Nou, zo heel veel verder dan dagritmekaarten, taken in 'stukjes' opdelen, evt picto's om structuur in taken aan te brengen en veel extra aandacht kom ik ook niet hoor. Zo veel mogelijk voorspelbaar gedrag vertonen, begeleiden in sociale situaties, ehm.... daar stopt mijn hoge hoed wel.
Ik ben leerkracht in de onderbouw, dus ik heb nog niet zo heel veel te maken met echte leerstof.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † maandag 28 december 2009 @ 22:15:33 #263
37843 lady-wrb
kortaf
pi_76160224
mm tja, ik heb 13 januari een gesprek met de leerkracht, de speciale leerkracht (ben de goede omschrijving even kwijt) en de begeleider van het ggz. verwacht er eerlijk gezegd weinig van, dus hoopte op wat inspiratie om het gesprek de goede richting op te kunnen sturen.
ik weet eerlijk gezegd niet wat de mogelijkheden van school zijn en wat ik van een leerkracht mag verwachten op dit vlak.
  maandag 28 december 2009 @ 22:50:18 #264
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_76161981
Wat voor tips wil je lady? Waar loop je tegen aan? Ik ben cluster4leerkracht dus wellicht kan ik je een beetje helpen?
Prrrrr
  maandag 28 december 2009 @ 23:18:48 #265
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_76163382
in welke groep zit luca nu, lady-wrb?

bedankt overigens voor alle reacties, ik vind ze hartverwarmend. ook die van jou hoor troel! en vervelend dat je niet zo goed weet hoe te reageren, maar er is niet maar 1 goede manier ofzo.

ik ben zeker niet per definitie tegen 't speciaal onderwijs, en als er een vorm van onderwijs is waar onze catootje beter zou gedijen dan het reguliere-met-wat-ondersteuning dan ben ik denk ik vrij snel om. vervelend dat dan nog niet zo 1-2-3 geregeld is (daar had ik al wel 't een en ander over gehoord maar me nog niet echt in verdiept). en daarnaast is 't denk ik wel lastig om precies die school te vinden die dan dus echt goed past. juist ook omdat er zo'n diversiteit bestaat binnen dit spectrum. de juffen hebben haar al wel als 'signaalleerling' aangemerkt, en dat zou vervolgens een 'bespreekleerling' kunnen worden, zo is mij verteld. we gaan 't maar stap voor stap bekijken. er zitten wel meer kinderen met PDD-NOS bij hen op school, met een zogeheten 'rugzakje'. maar wat dat rugzakje dan concreet inhoudt weet ik nog niet.
in de haak.
pi_76169790
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:18 schreef trui het volgende:
in welke groep zit luca nu, lady-wrb?

bedankt overigens voor alle reacties, ik vind ze hartverwarmend. ook die van jou hoor troel! en vervelend dat je niet zo goed weet hoe te reageren, maar er is niet maar 1 goede manier ofzo.

ik ben zeker niet per definitie tegen 't speciaal onderwijs, en als er een vorm van onderwijs is waar onze catootje beter zou gedijen dan het reguliere-met-wat-ondersteuning dan ben ik denk ik vrij snel om. vervelend dat dan nog niet zo 1-2-3 geregeld is (daar had ik al wel 't een en ander over gehoord maar me nog niet echt in verdiept). en daarnaast is 't denk ik wel lastig om precies die school te vinden die dan dus echt goed past. juist ook omdat er zo'n diversiteit bestaat binnen dit spectrum. de juffen hebben haar al wel als 'signaalleerling' aangemerkt, en dat zou vervolgens een 'bespreekleerling' kunnen worden, zo is mij verteld. we gaan 't maar stap voor stap bekijken. er zitten wel meer kinderen met PDD-NOS bij hen op school, met een zogeheten 'rugzakje'. maar wat dat rugzakje dan concreet inhoudt weet ik nog niet.
Lastige situatie is dat Trui, sterkte met het vinden van de goede 'weg' voor Catootje.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  † In Memoriam † dinsdag 29 december 2009 @ 09:36:24 #267
37843 lady-wrb
kortaf
pi_76170534
quote:
Op maandag 28 december 2009 22:50 schreef mspoez het volgende:
Wat voor tips wil je lady? Waar loop je tegen aan? Ik ben cluster4leerkracht dus wellicht kan ik je een beetje helpen?
luca kan zich slecht concentreren volgens de meester. wat zou meester kunnen doen om dat te verbeteren?
luca apart zetten? thuis werkt dat bijvoorbeeld helemaal niet. dus wat dan?

hij zit in groep 7
  dinsdag 29 december 2009 @ 11:17:00 #268
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_76172862
Thuis werkt apart werken al niet, dus hoe kan het dan op school werken, daar is nog veel meer te zien en te beleven. Hoe is Luca met iets op zijn hoofd? Auti's in mijn groep wil ik nog wel eens laten werken met hun MP3 op. Instructie wel in de groep (vooraan, tafel zo dicht mogelijk bij de mijne, gezichten naar mij) daarna eventueel extra instructie en dan aan het werk met muziek op hun hoofd zodat andere prikkels worden afgesloten. Wel even checken wat er op die MP3 staat, natuurlijk, deathmetal heeft meestal niet zo'n rustgevend effect
Prrrrr
pi_76254757
quote:
Op maandag 28 december 2009 22:15 schreef lady-wrb het volgende:
mm tja, ik heb 13 januari een gesprek met de leerkracht, de speciale leerkracht (ben de goede omschrijving even kwijt) en de begeleider van het ggz. verwacht er eerlijk gezegd weinig van, dus hoopte op wat inspiratie om het gesprek de goede richting op te kunnen sturen.
ik weet eerlijk gezegd niet wat de mogelijkheden van school zijn en wat ik van een leerkracht mag verwachten op dit vlak.
is die speciale leekracht de intern begeleider?

Is bij jullie een rugzak ter sprake gekomen? Dan krijgt de leerkracht extra begeleiding. Dat zou je aan kunnen kaarten.
Het kind met autisme in mijn klas werkt goed onder druk (vreemd genoeg). Ik geef hem een deeltaak en zeg dat ik na 10 minuten wil zien dat het af is. En dan is het af. Laat ik hem gewoon werken, dan krijgt hij niks voor elkaar. Of een beloning in het vooruitzicht. Als je eerder klaar bent dan >....< mag je >.....< .
Aan mijn instructietafel werken gaat ook vaak goed en hem koppelen aan een doortastend kind (bij bijvoorbeeld zaakvakken moeten ze vaak samenwerken en dat is op vele vlakken al moeilijk, maar als je dan een pittig kind naast hem zet, gaat het goed).
uit een aspergernest
pi_76254877
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:34 schreef wendytje het volgende:
Ik geef hem een deeltaak en zeg dat ik na 10 minuten wil zien dat het af is.
Schiet me nu te binnen, wat ik ook wel eens heb toegepast: Een zandloper (van 1 of 5 of 10 minuten). Binnen die tijd moest er een bepaalde taak af zijn. Werkte idd goed.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_76255807
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Schiet me nu te binnen, wat ik ook wel eens heb toegepast: Een zandloper (van 1 of 5 of 10 minuten). Binnen die tijd moest er een bepaalde taak af zijn. Werkte idd goed.
of een timetimer
uit een aspergernest
  † In Memoriam † donderdag 31 december 2009 @ 17:13:14 #272
37843 lady-wrb
kortaf
pi_76270718
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 11:17 schreef mspoez het volgende:
Thuis werkt apart werken al niet, dus hoe kan het dan op school werken, daar is nog veel meer te zien en te beleven. Hoe is Luca met iets op zijn hoofd? Auti's in mijn groep wil ik nog wel eens laten werken met hun MP3 op. Instructie wel in de groep (vooraan, tafel zo dicht mogelijk bij de mijne, gezichten naar mij) daarna eventueel extra instructie en dan aan het werk met muziek op hun hoofd zodat andere prikkels worden afgesloten. Wel even checken wat er op die MP3 staat, natuurlijk, deathmetal heeft meestal niet zo'n rustgevend effect
als hij hier de kans krijgt, leert hij zijn huiswerk met zowel de tv én de playstation aan.
volgens hem gaat dat prima
  † In Memoriam † donderdag 31 december 2009 @ 17:15:23 #273
37843 lady-wrb
kortaf
pi_76270786
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Schiet me nu te binnen, wat ik ook wel eens heb toegepast: Een zandloper (van 1 of 5 of 10 minuten). Binnen die tijd moest er een bepaalde taak af zijn. Werkte idd goed.
ik heb vroeger wel dingen met een kookwekker geregeld, maar dat was geen huiswerk. toch eens proberen.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 10:38:27 #274
24188 Belana
kloon van belana
pi_76286751
een serieuse vraag: zijn PDD NOS'ers nogal egocentrisch? is dat iets wat daar bij hoort?
stormy waters...
sailin'
pi_76287100
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 10:38 schreef Belana het volgende:
een serieuse vraag: zijn PDD NOS'ers nogal egocentrisch? is dat iets wat daar bij hoort?
Het kán. Je hebt ze in veel smaken he Op een bepaalde manier dan. Ik ken zat PDD-NOS'ers die zich in alle bochten wringen voor een ander, maar vervolgens dan iets heel lomps doen zonder dit dan door te hebben zoals geen aandacht besteden aan een ernstige gebeurtenis in de omgeving van een vriend of kennis, maar wel door blijven zeveren over iets futiels wat hem is overkomen waar hij heftig van onder de indruk is. Een voorbeeld is op een begrafenis van iemands kind maar door blijven gaan over een tandartsbehandeling bij zichzelf.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_76287111
Oh en Lois, heeft Eva het een beetje doorstaan?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 1 januari 2010 @ 11:32:50 #277
24188 Belana
kloon van belana
pi_76287223
ja isso, vele smaken...
ik wil niet te veel schrijven omdat Ian niet bij ons woont en dan vind ik het niet kloppen als ik een heel verhaal ga doen hier, dat is niet netjes vind ik, maar enfin, het egocentrisme had weer topdagen hier zeg maar dus ik vroeg me af of dat erbij hoort.
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 11:33:12 #278
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_76287230
Eva heeft het naar omstandigheden geweldig doorstaan. We hebben haar het drankje steeds gegeven en in combi met de melatonine viel ze rond 9 uur in slaap in de kamer. Dat was al stukken beter dan vorig jaar
om kwart voor 12 kregen we maar 1 iemand niet wakker en dat was Eva
uiteindelijk werd ze wel wakker en heeft ze genoten van de lichtjes. Daarna veilig bij papa geslapen en inmiddels is ze weer haar dwarse zelf
al met al veel beter dan de jaren hiervoor, nog wel erg angstig en zeer schrikkerig maar niet meer zo ontroostbaar en onbereikbaar als vorig jaar
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 1 januari 2010 @ 11:54:46 #279
11682 Moonah
Jolie femme
pi_76287507
Oh, wat fijn Lois!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 12:08:31 #280
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_76287702
Oh Lois, dat maakt het wel een prettiger begin zeg! fijn!
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_76287820
Mooi zo!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 1 januari 2010 @ 12:56:33 #282
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76288615
Fijn Lois dat het zo goed is gegaan. Hier begon het slecht. Job is 's ochtends begonnen met overgeven. Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon ziek was, maar ik vermoed dat het te maken had met alle spanningen van het vuurwerk. Om 19.30 is hij toch even naar buiten gegaan met wat sterretjes en om 21.30 wilde hij weer naar bed. En hij is van het vuurwerk niet meer wakker geworden.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:15:29 #283
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_76289053
Fijn dat Eva het goed doorstaan heeft Lois! Hopelijk hebben jullie daardoor ook een fijne oudejaarsavond gehad!
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_76290171
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 11:32 schreef Belana het volgende:
ja isso, vele smaken...
ik wil niet te veel schrijven omdat Ian niet bij ons woont en dan vind ik het niet kloppen als ik een heel verhaal ga doen hier, dat is niet netjes vind ik, maar enfin, het egocentrisme had weer topdagen hier zeg maar dus ik vroeg me af of dat erbij hoort.
Gaat hij niet richting puber inmiddels? Hij is toch wat ouder dan de meeste kinderen hier?

Fijn dat het zo goed ging, lois! En gelukkig nieuwjaar allemaal
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:45:05 #285
24188 Belana
kloon van belana
pi_76291305
ja dat is ook zo poemojn, maar eigenlijk heeft ie het altijd gehad helaas.
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 1 januari 2010 @ 16:21:32 #286
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76294397
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 12:56 schreef livelink het volgende:
Fijn Lois dat het zo goed is gegaan. Hier begon het slecht. Job is 's ochtends begonnen met overgeven. Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon ziek was, maar ik vermoed dat het te maken had met alle spanningen van het vuurwerk.
Ik heb járen van spanning gebraakt, vooral toen ik nog geen goede begeleiding had, maar wel uit huis woonde. Elke keer was het kotsen en kotsen en kotsen . Voor elk ''wissewasje''.
Omdat er geen woorden uit mijn mond kwamen, gaf ik over, en daarmee, gaf ik aan dat er ''toch iets uit moest''.
Nu heb ik het nog maar heel soms, en het is voor mijn omgeving, dan een teken dat het niet goed gaat, en dat er teveel stress is.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76302091
wat fijn dat het met eva toch best goed is gegaan.. hier een meisje wat netjes om 7uur is gaan slapen maar die ik wakker heb gemaakt om kwart voor 12 omdat we naar huis zouden ( waren bij vrienden en haar broertje wilde niet slapen) en zo kon ze nog even wat van het vuurwerk mee krijgen wel leuk dacht ik:S helaas de kleurtjes waren leuk maar de knappers niet.. ze stond stijf van de spanning met haar handen op haar oren heel dicht tegen mama aan..
pi_76311971
Lois wat fijn dat het goed is gegaan met Eva. Ik vind dat je altijd zo liefdevol en mooi over je 2 dochters praat, zelfs als het op dat moment eigenlijk heel erg zwaar moet zijn

Belana geen ervaring met een kind met autisme, maar wel met een volwassene met PDD NOS. Het grootste probleem is dat hij echt niet aanvoelt wanneer bijvoorbeeld bepaalde dingen echt te veel zijn om op dat moment van anderen te eisen of om iets op een bepaald moment te bespreken. (Tijdens sinterklaasviering ineens uitgebreid beginnen over een heftig probleem dat hij heeft met zijn begeleider omdat dat op dat moment heel hoog bij hem zit en hij dat dan dus niet van zich af kan zetten)
  zaterdag 2 januari 2010 @ 09:28:20 #289
24188 Belana
kloon van belana
pi_76317027
stiemie, het gaat niet om dat soort egocentrisme, het is bijvoorbeeld dat met oud en nieuw, zodra het vuurwerk wat we hadden afgestoken was, hij vroeg hoe laat zijn vader hem naar huis ging brengen. dat klinkt misschien helemaal niet erg in andermans oren, maar hij is altijd alleen maar blij en vrolijk als er dingen gebeuren die hij leuk vind. zodra zoiets voorbij is is ie chagrijnig of wil naar huis. Voor ons enorm moeilijk om mee om te gaan, aangezien hij er natuurlijk ook niet vaak is.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 2 januari 2010 @ 09:35:55 #290
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_76317081
Hee dat klinkt als mijn zoon! Die ligt de hele dag op de bank te vegeteren en kan alleen enthousiast worden als zijn oma voor de deur staat of wanneer de postbode langskomt met de Donald Duck.
Gaan we een dagje uit, vraagt hij op de heenweg al hoe laat we naar huis gaan
I`m not weird. I`m limited edition.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 10:34:47 #291
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76317600
Nou ja, ik vind dat heel logisch!
Hoe laat gaan we naar huis? Hoe laat gaat de visite weg? Hoe laat ga je weer? etc etc
Vragen die ik elke dag stel. En dat is géén egocentrisme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is vragen om Duidelijkheid!

Ik (als autist) kan vele malen meer ergens van genieten wanneer ik weet, hoe laat iets is afgelopen. Juist dán kan ik volop van het moment gebruikmaken.
Wie , Wat, Waar, Wanneer en Hoe!
Zo belangrijk!

En oma die langskomt, of de Donald Duck, is veel voorspelbaarder dan vuurwerk 1x per jaar.
Dit is gewoon logica. En wat jullie hebben niet.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 10:36:24 #292
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_76317625
in de haak.
pi_76317738
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 10:34 schreef Oxymoron het volgende:
Nou ja, ik vind dat heel logisch!
Hoe laat gaan we naar huis? Hoe laat gaat de visite weg? Hoe laat ga je weer? etc etc
Vragen die ik elke dag stel. En dat is géén egocentrisme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is vragen om Duidelijkheid!

Ik (als autist) kan vele malen meer ergens van genieten wanneer ik weet, hoe laat iets is afgelopen. Juist dán kan ik volop van het moment gebruikmaken.
Wie , Wat, Waar, Wanneer en Hoe!
Zo belangrijk!

En oma die langskomt, of de Donald Duck, is veel voorspelbaarder dan vuurwerk 1x per jaar.
Dit is gewoon logica. En wat jullie hebben niet.
En dat heb je heel duidelijk uitgelegd Oxymoron bedankt daarvoor.

Ik probeer altijd de logica van mijn zoon te volgen, en dan van daaruit te denken als ik met hem of tegen hem praat.
Is ook wel leuk dat hij het verschil tussen hem en mij / andere mensen zelf heel goed in de gaten krijgt. Want inderdaad: die logica daar kan ik soms niet tegenop

Ik heb mezelf aangeleerd om heel goed na te denken voordat ik iets zeg. Het moet duidelijk zijn, niet voor 2 uitleggen vatbaar en er moeten goede redenen zijn voor iets (logica dus!).

Pfff 2 januari, we gaan weer gewoon doen
  zaterdag 2 januari 2010 @ 11:50:19 #294
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_76319151
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 10:34 schreef Oxymoron het volgende:
Nou ja, ik vind dat heel logisch!
Hoe laat gaan we naar huis? Hoe laat gaat de visite weg? Hoe laat ga je weer? etc etc
Vragen die ik elke dag stel. En dat is géén egocentrisme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is vragen om Duidelijkheid!

Ik (als autist) kan vele malen meer ergens van genieten wanneer ik weet, hoe laat iets is afgelopen. Juist dán kan ik volop van het moment gebruikmaken.
Wie , Wat, Waar, Wanneer en Hoe!
Zo belangrijk!

En oma die langskomt, of de Donald Duck, is veel voorspelbaarder dan vuurwerk 1x per jaar.
Dit is gewoon logica. En wat jullie hebben niet.
Ik ben heel erg blij dat jij zo duidelijk kunt uitleggen waarom die behoefte er is, want hij kan dat niet.
Het is voor jou, en voor hem, geen egocentrisch gedrag inderdaad, maar voor mensen die weing tot geen ervaring hebben met autisme komt het wat vreemd over.
Wij zijn zelf namelijk toe aan het leven naar het uitje, en als hij dan vraagt hoe laat we weer naar huis gaan klinkt dat alsof hij liever naar huis gaat dan dat hij meegaat op het uitje.
Ik ben er niet boos over naar hem toe, ik snap(te) er gewoon niets van. Maar nu dus wel, dank je wel oxy
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_76321134
Oxy wat kan jij dat toch altijd duidelijk uitleggen! Voor mensen zonder autisme lijkt het er inderdaad op alsof iemand geen zin in het uitje heeft, maar zoals jij het beschrijft blijkt dat dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik lees hier altijd graag mee, niet in de laatste plaats vanwege de stukjes die jij schrijft. Dat maakt zoveel meer duidelijk!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:15:48 #296
273894 De_Logica
Gewoon logisch
pi_76321678
Hallo, ik ben geen ouder maar heb wel asperger, en ik denk dat iemand met eigen ervaring ook prettig kan zijn hier. Laat ik eens met de deur in huis vallen, iets wat de meesten van jullie wel zullen weten, bijna altijd zijn er naast de bekende stoornis ook andere kleine dingetjes.

Zelf heb ik de diagnose gekregen als kind van 10, dat betekent dat je op latere leeftijd niet goed meer kan herinneren wat er in het onderzoek naar voren is gekomen. Maar wat ik dus las in het papier dat ik na jaren weer in mijn handen had, ik had blijkbaar een angststoornis. Niets is er mee gedaan omdat mijn ouders het zo niet ervoeren. Gevolg: altijd bang voor alles en het niet kunnen herkennen als zijnde een onveilig gevoel. Ouders, doe je kinderen een plezier en laat ze het op een latere leeftijd zelf nog eens doorlezen.

En speciale dagen... Tuurlijk was het leuk, geweldig en alles! Totdat je zoveel prikkels binnen krijgt dat je het niet meer kunt bolwerken. Ook de voorpret is een prikkel. En wat er gebeurt met een overprikkelt kind weet de ouder zelf wel denk ik. In elk geval: kind wil weg! Anders wordt hij/zij volledig gek.

Als laatste: Veel mensen verwarren egocentrisme met egoïsme. Het eerste betekent dat je er wel rekening mee wílt houden en het andere betekent dat het je geen reet kan schelen. Vandaar dat veel mensen met autisme wel egocentrisch zijn.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 14:02:30 #297
24188 Belana
kloon van belana
pi_76323188
oxy, dat begrijp ik heel goed en dat is iets waar ik of wij ook prima rekening mee kunnen houden, als het vantevoren gevraagd wordt, vragen om duidelijkheid, maar deze vragen en gedragingen ervaren wij in ieder geval niet zo. Ian is enthousiast zolang er iets (wat dan ook) leuks gebeurt, daarna is iedere vorm van enthousiasme weg. Is dat dan ook vragen om duidelijkheid? dat vraag ik me dus af.
Ik vraag me heel veel dingen af, dat mag toch?
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:52:11 #298
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76326488
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 14:02 schreef Belana het volgende:
Ian is enthousiast zolang er iets (wat dan ook) leuks gebeurt, daarna is iedere vorm van enthousiasme weg. Is dat dan ook vragen om duidelijkheid? dat vraag ik me dus af.
Ik vraag me heel veel dingen af, dat mag toch?
Dat klinkt, als teveel Lege Tijd (als er niks ingepland is). En teveel Lege Tijd = kliergedrag. En kliergedrag is weer een vraag om, duidelijkheid.
En als een kind, teveel Lege Tijd heeft, dan moet je die vullen, met activiteiten. Dat is misschien lastig, omdat een ''gewoon kind'' dat niet nodig heeft, maar een schema/picto's/time timer met de hele dag gevuld, dus óók ''spelen'' invullen (bij sommigen moet elke 10 minuten gevuld worden, ''spelen'' kan je op 1000 manieren doen, en is dan ook te vaag), dat werkt dan vaak, beter.

En je mag je alles afvragen, natuurlijk.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 22:45:00 #299
24188 Belana
kloon van belana
pi_76340988
thanks oxy.
Misschien zijn wij wel te onduidelijk voor hem. Het is voor ons ook lastig omdat hij alleen maar soms een weekend hier is, wij zitten zelf niet in een dergelijk ritme van duidelijkheid geven
Het is moeilijk hoor, van 2 kanten denk ik.
stormy waters...
sailin'
  zondag 3 januari 2010 @ 09:37:38 #300
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_76349755
Ik kom ook even dit topic binnenvallen Heb zelf redelijk wat werkervaring met mensen met autisme.

Naar aanleiding van de discussie rondom 'duidelijkheid vragen' (als ik op huisbezoek ga is de vraag 'wanneer ga je weer weg' binnen 5 minuten gesteld, echt niet asociaal bedoeld zoals Oxymoron al uitlegde) vraag ik me af of Colette de Bruijn bij jullie bekend is? "Geef me de 5" is een boek van haar. Zij probeert je te laten denken als een autist (wat natuurlijk nooit helemaal lukt) en legt o.a. heel duidelijk uit hoe je duidelijkheid moet verschaffen en waarover. Als je dit regelmatig doet, zal je merken dat het inschatten wat de persoon met autisme nodig heeft je een stuk gemakkelijker afgaat!
Oh en excuses trouwens als dit al voorbij is gekomen, ik kwam dit topic toevallig tegen en heb niet alles teruggelezen
Geluk is een richting, geen punt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')