Het lijkt me ook vreselijk als dat soort dingen tegen je worden gezegd.quote:Op maandag 28 december 2009 18:23 schreef nieslief het volgende:
@ Moonah: Jeetje zeg wat frustrerend wat ben ik blij dat ik die hele molen niet in hoef als ik dat zo lees. Onze zoons hebben wel op een PSZ gezeten maar gelukkig werd daar al ingegrepen omdat ze het in een kleuterklas absoluut niet zouden gaan redden. Dat was idd wel even slikken voor ons maar vooral voor onze omgeving. Wij als ouders zagen het 'probleem' wel maar in een uurtje bij opa & oma of oom & tante of wie dan ook kwam het 'probleem' niet naar voren. En dan krijg je dus de opmerkingen dat je 'eens wat strenger' moet zijn of 'breng maar een dagje hier dan zal ik hem dat wel leren'. En dat vind ik eigenlijk kwetsender dan dat ze 's morgens zingend de bus in dansen en er ook dansend weer uit komen. Ik zie onze jongens gewoon opbloeien en dat doet me goed.
Wat bedoel je met ''echte'' autisten?quote:Op maandag 28 december 2009 18:16 schreef Moonah het volgende:
Even een toevoeging bij mijn post:
Ik praat nu over kinderen die al in het reguliere onderwijs zitten. Hoe het gaat met kinderen die een zwaardere stoornis hebben (druk ik me zo respectvol uit?) weet ik niet precies. Want bv 'echte' autisten ben ik in al die jaren nog niet tegengekomen.
Ik denk dat ze refereerd aan de zware vorm van autisme waarbij geen enkel contact mogelijk is. Tenminste zo vat ik het op. Als je het zo eruit filtert is het idd wel een beetje tsja euhm kwetsendquote:Op maandag 28 december 2009 18:40 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Wat bedoel je met ''echte'' autisten?
Meestal zijn dat autisten met een verstandelijke beperking.quote:Op maandag 28 december 2009 18:49 schreef nieslief het volgende:
[..]
Ik denk dat ze refereerd aan de zware vorm van autisme waarbij geen enkel contact mogelijk is. Tenminste zo vat ik het op. Als je het zo eruit filtert is het idd wel een beetje tsja euhm kwetsend
Mijn ervaring is dat kinderen die behoren tot de groep kanner-autisten ofwel kernautisten, met daarbij bijv. een laag iq niet eens in aanmerking komen voor regulier onderwijs.quote:Op maandag 28 december 2009 18:16 schreef Moonah het volgende:
Even een toevoeging bij mijn post:
Ik praat nu over kinderen die al in het reguliere onderwijs zitten. Hoe het gaat met kinderen die een zwaardere stoornis hebben (druk ik me zo respectvol uit?) weet ik niet precies. Want bv 'echte' autisten ben ik in al die jaren nog niet tegengekomen.
Ja maar dan vraag ik me weer af is het dan wel autisme of is er dan wel een verstandelijke beperking? Ik snap dat het een het ander niet uitsluit maar is het dan niet zo dat autisme dan testen in de weg kan gaan zitten waardoor uit de test komt dat er een verstandelijke beperking is? Of is de verstandelijke beperking zo zwaar dat contact niet mogelijk is en er vanuit gegaan wordt dat het kind (of de volwassene) ook autistisch is?quote:Op maandag 28 december 2009 19:06 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Meestal zijn dat autisten met een verstandelijke beperking.
''Echt'' autisme, zie je bij normaal begaafden met autisme, omdat dan de autistische handicap, niet overschaduwd wordt door de verstandelijke beperking. (zie ook: Brein Bedriegt, van Peter Vermeulen). Die schrijft, dat een autist, die is wat jullie ''echt'' noemen, bijv veel stereotype bewegingen heeft, en niet (kan) praten. Maar zie je dan het autisme of de verstandelijke beperking?
Het is wat ingewikkeld, wat ik nu wil vertellen, misschien snappen jullie het wel/niet?
En poemojn, ik ken zomaar 3 klassiek autisten die nu op het regulier onderwijs zitten!
Oh Oxy, sorry dat ik me ongelukkig heb uitgedrukt. En ook anderen als ik die heb gekwetst met mijn manier van uitdrukken. Ik ben te weinig in de materie thuis om de juiste nuances aan te brengen.quote:Op maandag 28 december 2009 18:40 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Wat bedoel je met ''echte'' autisten?
wat kan jij betekenen voor een kind met pdd-nos? ik bedoel: heb je tips hoe leerstof te benaderen, andere manier van leren en hoe pak jij het aan in de klas?quote:Op maandag 28 december 2009 21:24 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh Oxy, sorry dat ik me ongelukkig heb uitgedrukt. En ook anderen als ik die heb gekwetst met mijn manier van uitdrukken. Ik ben te weinig in de materie thuis om de juiste nuances aan te brengen.
Wat ik bedoel, is dat ik in het reguliere onderwijs tot nu toe alleen maar kinderen met PDD-NOS of Asperger ben tegengekomen.
En Lois, tnx voor je uitleg. Erg zeg, dat je zo moet vechten voor een plekje op school. Dat gun je toch ieder kind?
Nou, zo heel veel verder dan dagritmekaarten, taken in 'stukjes' opdelen, evt picto's om structuur in taken aan te brengen en veel extra aandacht kom ik ook niet hoor.quote:Op maandag 28 december 2009 21:57 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat kan jij betekenen voor een kind met pdd-nos? ik bedoel: heb je tips hoe leerstof te benaderen, andere manier van leren en hoe pak jij het aan in de klas?
Lastige situatie is dat Trui, sterkte met het vinden van de goede 'weg' voor Catootje.quote:Op maandag 28 december 2009 23:18 schreef trui het volgende:
in welke groep zit luca nu, lady-wrb?
bedankt overigens voor alle reacties, ik vind ze hartverwarmend. ook die van jou hoor troel!en vervelend dat je niet zo goed weet hoe te reageren, maar er is niet maar 1 goede manier ofzo.
ik ben zeker niet per definitie tegen 't speciaal onderwijs, en als er een vorm van onderwijs is waar onze catootje beter zou gedijen dan het reguliere-met-wat-ondersteuning dan ben ik denk ik vrij snel om. vervelend dat dan nog niet zo 1-2-3 geregeld is (daar had ik al wel 't een en ander over gehoord maar me nog niet echt in verdiept). en daarnaast is 't denk ik wel lastig om precies die school te vinden die dan dus echt goed past. juist ook omdat er zo'n diversiteit bestaat binnen dit spectrum. de juffen hebben haar al wel als 'signaalleerling' aangemerkt, en dat zou vervolgens een 'bespreekleerling' kunnen worden, zo is mij verteld. we gaan 't maar stap voor stap bekijken. er zitten wel meer kinderen met PDD-NOS bij hen op school, met een zogeheten 'rugzakje'. maar wat dat rugzakje dan concreet inhoudt weet ik nog niet.
luca kan zich slecht concentreren volgens de meester. wat zou meester kunnen doen om dat te verbeteren?quote:Op maandag 28 december 2009 22:50 schreef mspoez het volgende:
Wat voor tips wil je lady? Waar loop je tegen aan? Ik ben cluster4leerkracht dus wellicht kan ik je een beetje helpen?
is die speciale leekracht de intern begeleider?quote:Op maandag 28 december 2009 22:15 schreef lady-wrb het volgende:
mm tja, ik heb 13 januari een gesprek met de leerkracht, de speciale leerkracht (ben de goede omschrijving even kwijt) en de begeleider van het ggz. verwacht er eerlijk gezegd weinig van, dus hoopte op wat inspiratie om het gesprek de goede richting op te kunnen sturen.
ik weet eerlijk gezegd niet wat de mogelijkheden van school zijn en wat ik van een leerkracht mag verwachten op dit vlak.
Schiet me nu te binnen, wat ik ook wel eens heb toegepast: Een zandloper (van 1 of 5 of 10 minuten). Binnen die tijd moest er een bepaalde taak af zijn. Werkte idd goed.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:34 schreef wendytje het volgende:
Ik geef hem een deeltaak en zeg dat ik na 10 minuten wil zien dat het af is.
of een timetimerquote:Op donderdag 31 december 2009 10:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Schiet me nu te binnen, wat ik ook wel eens heb toegepast: Een zandloper (van 1 of 5 of 10 minuten). Binnen die tijd moest er een bepaalde taak af zijn. Werkte idd goed.
als hij hier de kans krijgt, leert hij zijn huiswerk met zowel de tv én de playstation aan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:17 schreef mspoez het volgende:
Thuis werkt apart werken al niet, dus hoe kan het dan op school werken, daar is nog veel meer te zien en te beleven. Hoe is Luca met iets op zijn hoofd? Auti's in mijn groep wil ik nog wel eens laten werken met hun MP3 op. Instructie wel in de groep (vooraan, tafel zo dicht mogelijk bij de mijne, gezichten naar mij) daarna eventueel extra instructie en dan aan het werk met muziek op hun hoofd zodat andere prikkels worden afgesloten. Wel even checken wat er op die MP3 staat, natuurlijk, deathmetal heeft meestal niet zo'n rustgevend effect
ik heb vroeger wel dingen met een kookwekker geregeld, maar dat was geen huiswerk. toch eens proberen.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Schiet me nu te binnen, wat ik ook wel eens heb toegepast: Een zandloper (van 1 of 5 of 10 minuten). Binnen die tijd moest er een bepaalde taak af zijn. Werkte idd goed.
Het kán. Je hebt ze in veel smaken hequote:Op vrijdag 1 januari 2010 10:38 schreef Belana het volgende:
een serieuse vraag: zijn PDD NOS'ers nogal egocentrisch? is dat iets wat daar bij hoort?
Gaat hij niet richting puber inmiddels? Hij is toch wat ouder dan de meeste kinderen hier?quote:Op vrijdag 1 januari 2010 11:32 schreef Belana het volgende:
ja isso, vele smaken...
ik wil niet te veel schrijven omdat Ian niet bij ons woont en dan vind ik het niet kloppen als ik een heel verhaal ga doen hier, dat is niet netjes vind ik, maar enfin, het egocentrisme had weer topdagen hier zeg maardus ik vroeg me af of dat erbij hoort.
Ik heb járen van spanning gebraakt, vooral toen ik nog geen goede begeleiding had, maar wel uit huis woonde. Elke keer was het kotsen en kotsen en kotsenquote:Op vrijdag 1 januari 2010 12:56 schreef livelink het volgende:
Fijn Lois dat het zo goed is gegaan. Hier begon het slecht. Job is 's ochtends begonnen met overgeven. Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon ziek was, maar ik vermoed dat het te maken had met alle spanningen van het vuurwerk.
En dat heb je heel duidelijk uitgelegd Oxymoronquote:Op zaterdag 2 januari 2010 10:34 schreef Oxymoron het volgende:
Nou ja, ik vind dat heel logisch!
Hoe laat gaan we naar huis? Hoe laat gaat de visite weg? Hoe laat ga je weer? etc etc
Vragen die ik elke dag stel. En dat is géén egocentrisme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![]()
Dat is vragen om Duidelijkheid!
Ik (als autist) kan vele malen meer ergens van genieten wanneer ik weet, hoe laat iets is afgelopen. Juist dán kan ik volop van het moment gebruikmaken.![]()
Wie , Wat, Waar, Wanneer en Hoe!
Zo belangrijk!
En oma die langskomt, of de Donald Duck, is veel voorspelbaarder dan vuurwerk 1x per jaar.
Dit is gewoon logica. En wat jullie hebben niet.
Ik ben heel erg blij dat jij zo duidelijk kunt uitleggen waarom die behoefte er is, want hij kan dat niet.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 10:34 schreef Oxymoron het volgende:
Nou ja, ik vind dat heel logisch!
Hoe laat gaan we naar huis? Hoe laat gaat de visite weg? Hoe laat ga je weer? etc etc
Vragen die ik elke dag stel. En dat is géén egocentrisme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![]()
Dat is vragen om Duidelijkheid!
Ik (als autist) kan vele malen meer ergens van genieten wanneer ik weet, hoe laat iets is afgelopen. Juist dán kan ik volop van het moment gebruikmaken.![]()
Wie , Wat, Waar, Wanneer en Hoe!
Zo belangrijk!
En oma die langskomt, of de Donald Duck, is veel voorspelbaarder dan vuurwerk 1x per jaar.
Dit is gewoon logica. En wat jullie hebben niet.
Dat klinkt, als teveel Lege Tijd (als er niks ingepland is). En teveel Lege Tijd = kliergedrag. En kliergedrag is weer een vraag om, duidelijkheid.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 14:02 schreef Belana het volgende:
Ian is enthousiast zolang er iets (wat dan ook) leuks gebeurt, daarna is iedere vorm van enthousiasme weg. Is dat dan ook vragen om duidelijkheid? dat vraag ik me dus af.
Ik vraag me heel veel dingen af, dat mag toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |