Blijf natuurlijk de vraag of het bewezen kan worden. Ze hebben geen levende getuigen meer die hem aan kunnen wijzen.quote:Op zondag 29 november 2009 15:25 schreef KoosVogels het volgende:
Zulke figuren verdienen niets minder dan de stoel.
Ik lasd het. Echter, het valt te bewijzen dat hij in Sobibor heeft gediend. Ik weet niet of dat genoeg is voor een gevangenisstraf.quote:Op zondag 29 november 2009 15:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Blijf natuurlijk de vraag of het bewezen kan worden. Ze hebben geen levende getuigen meer die hem aan kunnen wijzen.
Wellicht. Maar volgens deze redenering had er geen enkele nazi kunnen worden veroordeeld. Afgezien van enkele fanatiekelingen.quote:Op zondag 29 november 2009 15:37 schreef Hukkie het volgende:
Kende de man alleen van naam, en volg het ook niet echt. Maar wat ik me dan afvraag is wat je als kampbewaker in die tijd aan dat hele gebeuren zou kunnen doen, het enige lijkt me ontslag nemen (met als gevolg misschien de kogel). Medeplichtigheid lijkt me dan nogal een zware aantijging voor een kampbewaker.
Mwa, als je doelt op de nuerenberg processen dan waren dat toch wel meest kopstukken en sleutelfiguren die daar gedaagd waren.quote:Op zondag 29 november 2009 15:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht. Maar volgens deze redenering had er geen enkele nazi kunnen worden veroordeeld. Afgezien van enkele fanatiekelingen.
Dat is ook uniek aan het Demjanjuk proces: Er is nog nooit iemand zo laag in rang verantwoordelijk gehouden.quote:Op zondag 29 november 2009 15:51 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, als je doelt op de nuerenberg processen dan waren dat toch wel meest kopstukken en sleutelfiguren die daar gedaagd waren.
Maar kopstukken zijn dan ook betrekkelijk eenvoudig te veroordelen. Zat belastende documenten waar hun krabbel onder stond.quote:Op zondag 29 november 2009 15:51 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, als je doelt op de nuerenberg processen dan waren dat toch wel meest kopstukken en sleutelfiguren die daar gedaagd waren.
Iemand laag in rang had vaak 'geen keus' (Befehl ist Befehl), maar Demjanjuk is na zijn krijgsgevangenschap kampbewaker geworden. De vraag is: deed hij dat vrijwillig en uit overtuiging of werd hij -als gevangene- gedwongen? Lijkt me toch wel van enig belang.quote:Op zondag 29 november 2009 15:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is ook uniek aan het Demjanjuk proces: Er is nog nooit iemand zo laag in rang verantwoordelijk gehouden.
Maar Demjanjuk schijnt dus geen kopstuk geweest te zijnquote:Op zondag 29 november 2009 15:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar kopstukken zijn dan ook betrekkelijk eenvoudig te veroordelen. Zat belastende documenten waar hun krabbel onder stond.
Klopt, dat heb ik ook begrepen. Het wordt dus lastiger om hem te veroodelen. Enkel omdat kopstukken eenvoudiger zijn aan te klagen, betekent niet dat de kleintjes minder schuld dragen.quote:Op zondag 29 november 2009 15:59 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar Demjanjuk schijnt dus geen kopstuk geweest te zijn
Dat is ook wel een van de bezwaren tegen dit proces: Waarom juist deze kleine man aanpakken, terwijl de rest gewoon weg mag komen met wat ze allemaal aan misdaden begaan hebben.quote:Op zondag 29 november 2009 20:04 schreef quo_ het volgende:
Aan de ene kant: het is nooit te laat voor gerechtigheid.
Aan de andere kant: na het proces van neurenberg is 40 jaar weinig aandacht in europa besteed aan het opsporen en berechten van oorlogsmisdadigers. In het streven naar vooruitgang en wederopbouw heeft blijkbaar ook verdringing plaatsgevonden. In ALLE landen van europa hebben de "fouten" uit de oorlog weer gewoon mee kunnen doen in de samenleving.
Ik vind het een genante vertonining om een paar half seniele oude mannen alsnog voor de rechter te slepen.
Weet je wat mij nog steeds versteld doet staan? Nederlandse SS'ers mochten na WO II de Duitse nationaliteit dragen waardoor zij niet konden worden uitgeleverd. Op deze wijze is de Beul van Amersfoort bijvoorbeeld ongrijpbaar gebleven. Tenenkrommend vind ik dat.quote:Op zondag 29 november 2009 20:04 schreef quo_ het volgende:
Aan de ene kant: het is nooit te laat voor gerechtigheid.
Aan de andere kant: na het proces van neurenberg is 40 jaar weinig aandacht in europa besteed aan het opsporen en berechten van oorlogsmisdadigers. In het streven naar vooruitgang en wederopbouw heeft blijkbaar ook verdringing plaatsgevonden. In ALLE landen van europa hebben de "fouten" uit de oorlog weer gewoon mee kunnen doen in de samenleving.
Ik vind het een genante vertonining om een paar half seniele oude mannen alsnog voor de rechter te slepen.
quote:Op zondag 29 november 2009 15:21 schreef capricia het volgende:
Bij gebrek aan belangstelling post ik het in NWS.
Geen idee of er al een topic over loopt, maar ik vind het (naar alle waarschijnlijkheid) laatste nazi-proces wat komen gaat, zeer interessant om te volgen. En daarom wil ik er een topic over starten.
Vragen:
- Gaat hij schuldig bevonden worden?
- Vind je dat hij na zoveel jaar nog straf verdient?
------------------------------------------------------------
Demjanjuk
[ afbeelding ]
Aanklacht:
Het proces tegen de 89-jarige Demjanuk, op beschuldiging van medeplichtigheid aan de moord op duizenden mensen in het concentratiekamp Sobibor, gaat op 30 november van start. Demjanjuks advocaat Ulrich Busch had onder andere de hoge leeftijd van zijn cliënt en diens gezondheidstoestand aangevoerd als argument om het proces afgelast te krijgen. Artsen hebben evenwel geconcludeerd dat Demjanjuk terecht kan staan als de zittingen beperkt blijven tot twee keer anderhalf uur per dag.
Achttien Nederlanders zijn mede-aanklager bij dit proces.
Waar:
Het is de bedoeling dat het proces plaatsvindt in een gebouw van justitie in München. Er zijn tot begin mei in totaal 35 procesdagen gepland.
Eis:
Demjanjuk kan op de aanklacht hooguit tot vijftien jaar celstraf worden veroordeeld.
Info:
De door de Verenigde Staten uitgewezen Demjanjuk werd in juli in staat van beschuldiging gesteld wegens medeplichtigheid aan de moord op 27.900 mensen in Sobibor, waar hij in de oorlog kampbewaker zou zijn geweest. De in Oekraïne geboren Demjanjuk houdt staande dat hij in het Russische Rode Leger heeft gediend en als krijgsgevangene in Duitsland is beland. Hij zou nooit iemand kwaad hebben berokkend.
De aanklagers beschikken echter over een SS-identiteitskaart, waarop een jeugdige Demjanjuk te zien is. Ook worden zijn lengte en gewicht vermeld. Op de kaart staat dat hij werkzaam is in Sobibor.
Als de gegevens kloppen, heeft Demjanjuk eerst in een ander kamp – Majdanek – een opleiding tot kampbewaker gekregen en is hij op 26 maart 1943 in Sobibor gedetacheerd.
[ afbeelding ]
Geschiedenis processen Demjanjuk:
In 1987 werd hij uitgeleverd aan Israël. Tijdens een proces werd hij door verschillende overlevenden van Treblinka herkend. In 1988 werd hij ter dood veroordeeld; na Adolf Eichmann het tweede doodvonnis dat door een Israëlische rechtbank werd uitgesproken.
In 1991 doken echter uit de KGB-archieven getuigenverklaringen op, waaruit bleek dat Iwan de Verschrikkelijke de bijnaam was van een zekere Iwan Martsjenko en niet van Iwan Demjanjuk. Op 29 juli 1993 werd Demjanjuk door het Israëlische Hooggerechtshof vrijgesproken van oorlogsmisdaden, omdat ze niet bewezen konden worden. Volgens de Nederlandse geheugendeskundige dr. Willem Wagenaar, die optrad als getuige-deskundige, was de herkenning van Demjanjuk door overlevenden van Treblinka onbetrouwbaar.
(bron http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Demjanjuk)
Uiteindelijk is hij door de VS alsnog uitgezet naar Duitsland waar ze nu dit proces gaan beginnen.
Sobibor
Van het doorgangskamp Westerbork in Drenthe reden van 3 maart tot en met 20 juli 1943 negentien treinen met in totaal 34.313 joden naar Sobibor, schrijft dr. E.A. Cohen in zijn boek 'De negentien treinen naar Sobibor'' (1979). Vrijwel allen werden nog op de dag van aankomst vermoord.
Slechts negentien gedeporteerden, zestien vrouwen en drie mannen, hebben het kamp overleefd. Van hen zijn er zeventien niet verder geweest dan de ingang, zodat slechts twee overlevenden, een Nederlandse en een Duitse jodin, het kamp daadwerkelijk van binnen hebben gezien. Een van de overlevenden is de inmiddels hoogbejaarde Jules Schelvis, schrijver van twee boeken over het kamp.
Sobibor, waar John Demjanjuk bewaker zou zijn geweest, was een van de vernietigingskampen in Polen, die de nazi's speciaal hadden ingericht om zoveel mogelijk joden te vermoorden. In de gaskamers van Sobibor, dicht bij de huidige grens met Rusland, werden in totaal ongeveer 250.000 joden om het leven gebracht. In het begin betrof het vooral Polen, maar daarna werden ook Duitse, Franse, Tsjechische, Slowaakse en Nederlandse joden naar het kamp gedeporteerd.
De reden dat we veel vaker iets over Auschwitz horen is omdat daar meer mensen overleefd hebben dan in Sobibor. Sobibor was een echt vernietigingskamp. Auschwitz deels vernietigings- deels werkkamp.
Links:
http://www.maxpam.nl/2009/05/de-zaak-43-09/
Waarin Max Pam vertelt over zijn verloren familieleden, die waarschijnlijk door de handen van Demjanjuk gegaan zijn.
http://www.depers.nl/binn(...)roces-Demjanjuk.html
Samenvatting van de zaak in Israel:
http://www.nizkor.org/hweb/people/d/demjanjuk-john/israeli-data/
Stichting Sobibor:
http://stichtingsobibor.nl/index.php/inhoud/persmap-nl/
Informatie over Sobibor:
http://stichtingsobibor.n(...)mp-sobibor/#more-367
Euhm.. Hoezo?quote:Op zondag 29 november 2009 15:51 schreef StateOfMind het volgende:
Hij was als krijgsgevangene (hij is van Oekraïnse afkomst) in Duitse handen gekomen en van daaruit al dan niet vrijwillig kampbewaker geworden.
Dat viel mij ook al opquote:Op maandag 30 november 2009 10:29 schreef SicSicSics het volgende:
Wel grappig dat zijn haar nu precies andersom zit als vroeger! [/smakeloos]
Daarnaast is de vraag of hij met zijn gezondheid het einde van het proces wel haalt.quote:Op zondag 29 november 2009 15:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik lasd het. Echter, het valt te bewijzen dat hij in Sobibor heeft gediend. Ik weet niet of dat genoeg is voor een gevangenisstraf.
Kleine man? Als hij heeft gediend in Sobibor, is hij rechtstreeks medeplichtig aan de moord op zeker tienduizenden. Het is maar wat je kleine man noemt.quote:Op zondag 29 november 2009 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is ook wel een van de bezwaren tegen dit proces: Waarom juist deze kleine man aanpakken, terwijl de rest gewoon weg mag komen met wat ze allemaal aan misdaden begaan hebben.
Tegenstanders zeggen dan weer: Dat is geen argument. Als deze man idd misdaden op zijn geweten heeft, dan kun je hem niet vrijpleiten door te zeggen dat anderen nog veel erger waren.
Ik vraag me trouwens ook af wat de juridische grond is waarop hij nu opeens in Duitsland aangeklaagd is. Bedoel, hij is tock Oekrainer van geboorte, en de misdaden vonden plaats op Pools grondgebied.
Het zijn er iets meer, maar dat komt omdat Sobibor als een van de weinige kampen een geslaagde ontsnapping kende (het Sonderkommando, alle anderen werden meteen na aankomst gedood). Van degenen die niet ontsnapt zijn heeft niemand het overleefd (op een paar mensen na die werden doorgestuurd naar andere kampen). Sobibor is minder bekend dan Auschwitz, maar feitelijk nog gruwelijker.quote:Op maandag 30 november 2009 12:19 schreef ShaoliN het volgende:
Slechts 2 overlevenden.Tering, de foutmarge was vrij klein bij de Duitse kampen.
Ja, in de OP staat dat. Van degene die daadwerkelijk voorbij het hek kwamen zijn er twee overlevende. Ongelooflijk.quote:Op maandag 30 november 2009 12:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het zijn er iets meer, maar dat komt omdat Sobibor als een van de weinige kampen een geslaagde ontsnapping kende (het Sonderkommando, alle anderen werden meteen na aankomst gedood). Van degenen die niet ontsnapt zijn heeft niemand het overleefd (op een paar mensen na die werden doorgestuurd naar andere kampen). Sobibor is minder bekend dan Auschwitz, maar feitelijk nog gruwelijker.
De ontsnapping slaagde, maar zijn niet bijna alle ontsnapten later via een klopjacht opgesporrd en gedood. Net als alle Joden die niet waren ontsnapt.quote:Op maandag 30 november 2009 12:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het zijn er iets meer, maar dat komt omdat Sobibor als een van de weinige kampen een geslaagde ontsnapping kende (het Sonderkommando, alle anderen werden meteen na aankomst gedood). Van degenen die niet ontsnapt zijn heeft niemand het overleefd (op een paar mensen na die werden doorgestuurd naar andere kampen). Sobibor is minder bekend dan Auschwitz, maar feitelijk nog gruwelijker.
Ja, als je er bij nadenkt lopen de rillingen over je rug. Dat nooit weer... Daarom moet deze man ook vervolgd worden, ondanks de verstreken tijd en zijn ouderdom. Voor zulke gruwelijkheden geen vergeving.quote:Op maandag 30 november 2009 12:28 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Ja, in de OP staat dat. Van degene die daadwerkelijk voorbij het hek kwamen zijn er twee overlevende. Ongelooflijk.
De film daarover heeft me als kind nog nachtmerries bezorgd. Rilquote:Op maandag 30 november 2009 12:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Eerst moeten er toch harde bewijzen op tafel komen dat hij dus dezelfde persoon is als die 'Iwan de Verschrikkelijke'.quote:Op maandag 30 november 2009 12:39 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ja, als je er bij nadenkt lopen de rillingen over je rug. Dat nooit weer... Daarom moet deze man ook vervolgd worden, ondanks de verstreken tijd en zijn ouderdom. Voor zulke gruwelijkheden geen vergeving.
Niet allemaal, wel veel. Maar zij hadden tenminste een kans...quote:Op maandag 30 november 2009 12:38 schreef Adelante het volgende:
[..]
De ontsnapping slaagde, maar zijn niet bijna alle ontsnapten later via een klopjacht opgesporrd en gedood. Net als alle Joden die niet waren ontsnapt.
Volledig mee eens. Kan die vent wel oud en grijs zijn, maar dat maakt in mijn optiek geen verschil.quote:Op maandag 30 november 2009 12:39 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ja, als je er bij nadenkt lopen de rillingen over je rug. Dat nooit weer... Daarom moet deze man ook vervolgd worden, ondanks de verstreken tijd en zijn ouderdom. Voor zulke gruwelijkheden geen vergeving.
Dat is hij niet. Die Iwan zat in Treblinka.quote:Op maandag 30 november 2009 13:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Eerst moeten er toch harde bewijzen op tafel komen dat hij dus dezelfde persoon is als die 'Iwan de Verschrikkelijke'.
Vrijwillig hoor, niemand werd gedwongen als kampbewaker in de dodenkampen te werk gesteld. Er waren immers meer dan genoeg vrijwilligers (de trawniki, Demjanjuk is er een van).quote:En het is ook wel vrij belangrijk om te weten of die man vrijwillig kampbewaker was of eigenlijk een soort dwangarbeider.
Lees je eens in.quote:Mijn opa's hebben in de oorlog voor de duitsers moeten werken (wel in een fabriek, geen kampbewakers), maar waarom zou het voor oost-europeanen anders zijn geweest? Die werden zelfs als nog minder gezien, zou me niks verbazen dat ie dat baantje wel moest doen omdat ie anders zelf de kogel zou krijgen. Hij was toch eerst een communist? De nazi's zouden die anders met plezier zelf in zo'n kamp gooien.
Voor veel SS'ers was het een strafmaat.quote:Op maandag 30 november 2009 13:18 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat is hij niet. Die Iwan zat in Treblinka.
[..]
Vrijwillig hoor, niemand werd gedwongen als kampbewaker in de dodenkampen te werk gesteld. Er waren immers meer dan genoeg vrijwilligers (de trawniki, Demjanjuk is er een van).
quote:[..]
Lees je eens in.
Ik had even snel een linkje gelezen over kamp Sorbidor en daar sprak men toch over Oost-Europeese dwangarbeiders die kampbewaker waren. Die waren ook gevreesd en bruut, maar of het allemaal vrijwillig was is maar de vraag.quote:Op maandag 30 november 2009 13:18 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat is hij niet. Die Iwan zat in Treblinka.
[..]
Vrijwillig hoor, niemand werd gedwongen als kampbewaker in de dodenkampen te werk gesteld. Er waren immers meer dan genoeg vrijwilligers (de trawniki, Demjanjuk is er een van).
[..]
Lees je eens in.
Ik zeg niet dat Joden geliefd waren in Oost-Europa, maar het zijn toch echt de Duitsers/Nazi's die op het idee zijn gekomen de Joden compleet uit te roeien. En dit ook nog redelijk succesvol gedaan hebben. Als je kijkt wat er uiteindelijk nog levend uit Sorbidor is gekomen, dieptreurig gewoon.quote:Op maandag 30 november 2009 13:21 schreef Keltie het volgende:
Neemt niet weg dat Oostblokkers volgens mij nog een grotere hekel aan de joden hadden dan dat de Duitsers hadden.
[..]
Niet allemaal.quote:Op maandag 30 november 2009 13:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik had even snel een linkje gelezen over kamp Sorbidor en daar sprak men toch over Oost-Europeese dwangarbeiders die kampbewaker waren. Die waren ook gevreesd en bruut, maar of het allemaal vrijwillig was is maar de vraag.
Hoog "mwah" gehalte, maar goed..Er toch maar even op verder borduren: de Duitsers hebben het idee gehad, de Duitsers hebben het uitgevoerd. De Oostblokkers, met name de Oekrainers, hadden er plezier in.quote:Op maandag 30 november 2009 13:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat Joden geliefd waren in Oost-Europa, maar het zijn toch echt de Duitsers/Nazi's die op het idee zijn gekomen de Joden compleet uit te roeien. En dit ook nog redelijk succesvol gedaan hebben. Als je kijkt wat er uiteindelijk nog levend uit Sorbidor is gekomen, dieptreurig gewoon.
quote:http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/4521/Concentratiekamp-Trawniki.htm
Concentratiekamp Trawniki
(Polen - Lublin - Trawniki)
Trawniki ligt ongeveer 40 km ten oosten van Lublin. Het kamp is vooral berucht vanwege haar rol als trainingskamp voor buitenlandse politie-vrijwilligers (Wachmänner). Deze 'Wachmänner' kregen de taak om kampen over heel Polen te bewaken en later om aan massa-executies te participeren. In totaal werden er ongeveer 5,082 'Wachmänner' in Trawniki getraind. Het concentratiekamp Trawniki kent verschillende fases:
1. Juli t/m september 1941:
POW kamp voor Russische krijgsgevangenen.
2. September 1941 t/m juli 1944:
Trainingskamp voor Buitenlandse politie-vrijwilligers.
3. Juni 1942 t/m september 1943:
Werkkamp voor Joodse geïnterneerden.
4. September 1943 t/m mei 1944:
Concentratiekamp en sub-kamp van KZ Majdanek.
In de lente van 1942 kwamen de eerste Joden aan bij het kamp, waar vele later zouden bezwijken aan ziektes en verhongering of doodgeschoten werden in het bos vlakbij. Op 1 mei 1943 bevonden er zich meer dan 5,333 Joden in de Trawniki werkkamp. Dit aantal daalde in november 1943 naar 0 tijdens Aktion Erntefest, dat uitgevoerd werd door 'Wachmänner' van de SS-Totenkopfverbände. Op 3 november 1943 werden ruim 6,000 Joden uit Trawniki en Dorohucza geëxecuteerd, de volgende dag was er geen Jood meer te bekennen in Trawniki. Een obelisk monument vlak naast de voormalige kommandantur gedenkt de Joodse geïnterneerden die Trawniki niet overleefd hebben. 23 juli 1944 was de dag dat het kamp bevrijd werd door het Rode Leger. Of het kamp na de bevrijding door de bevrijder is gebruikt, is niet bekend.
Tegenwoordig is een groot deel van de oorspronkelijke kamp gebouwen in gebruik als gezinswoningen (waaronder de kommandantur en de barakken voor de 'Wachmänner'). Ook het bijhorende trein station en buitenmuur staan nog steeds op dezelfde plek.
Bron
Tekst:Kaj Metz
quote:Demjanjuk: van krijgsgevangene tot kampbewaker
Door: Maarten Muns
Iwan Demjanjuk werd op 3 april 1920 geboren in het Oekraïense dorpje Dubovi Makharintsi. In 1940 werd hij door de Sovjetautoriteiten opgeroepen voor dienst in het Rode Leger. Hij gaf gehoor aan deze oproep uit angst voor vervolging. Weigering van militaire dienst werd in die tijd streng bestraft, niet zelden door middel van executie.
Tijdens de slag om Kerch op de Krim werd hij krijgsgevangen gemaakt door de Duitsers en opgesloten in een gevangenenkamp nabij het plaatsje Rivne. Als aartsvijand van de Duitsers werden Sovjetkrijgsgevangenen over het algemeen slecht behandeld. De meest gebruikte methode om van ze af te komen was uithongering, ‘omdat ze de kogel nog niet waard waren.’ In de winter van 1941-42 alleen vonden al twee miljoen gevangenen op deze manier de dood. Er zijn berichten bekend van kannibalisme onder gevangenen in het kamp bij Rivni, zij het van vóór de tijd dat Demjanjuk er verbleef.
De SS rekruteerde regelmatig in krijgsgevangenenkampen geharde, sterke mannen die dienst konden doen als kampbewaker. Hoe het rekruteren precies in zijn werk ging en waarom juist Demjanjuk werd gerekruteerd is niet duidelijk. De SS-officieren spraken over het algemeen geen Oekraïens en Demjanjuk sprak zeker geen woord Duits in die tijd. Kandidaten voor de dienst in de kampen van de nazi’s waren er genoeg, het was een van de weinige mogelijkheden om aan de hongerdood in de kampen te ontsnappen.
Mogelijk is Demjanjuk, misschien met de hulp van een tolk, gevraagd naar anticommunistische sympathieën. Er zijn hem zeker geen details verteld over het werk dat hij zou moeten gaan doen. Het programma van massamoord op Joden door middel van vergassing moest absoluut geheim blijven.
Na zijn rekrutering werd Demjanjuk als Hilfswillige (Hiwi) naar het opleidingskamp Trawniki gestuurd. Als Hiwi was Demjanjuk geen lid van de SS maar werkte hij als ‘vrijwilliger’ voor de SS. Demjanjuk had formeel de rang van ‘Wachmann’, de laagste rang die er bij de SS bestond. Hij werd gezien als een ondergeschikte collaborateur en zo werd hij ook behandeld. In de administratie was hij een nummer: 1393. Dienstopdrachten werden altijd uitgevoerd in groepsverband onder bevel van een SS-er. Hij mocht dan ook niet gaan en staan waar hij wilde. Hiwi’s werden niet geacht zonder opdracht rond te lopen.
In Trawniki kreeg Demjanjuk een opleiding tot kampbewaker. Deze opleiding bestond gedeeltelijk uit praktijkonderwijs. Naast het hoofdkamp Trawniki lag een gevangenenkamp voor Joden, waar Demjanjuk en zijn collega’s konden ‘oefenen’. Trawniki viel direct onder de supervisie van Globocnik, een hoge SS-officier en een van de favorieten van SS-baas Heinrich Himmler. Trawniki was een bewaarplaats voor voedsel en bagage van op transport gestelde Joden. Hierdoor waren de omstandigheden waaronder Demjanjuk werd opgeleid relatief goed.
Trawniki was ook een reservoir van mankracht om allerlei vuile klussen op te knappen. Zo is er een verhaal bekend van een massa-executie van Joden in het dorpje Lomazy, waarbij 1700 joden eerst werden samengedreven door de reguliere politie. Daarna werd er gewacht op de komst van 50 mannen uit Trawniki, die stomdronken met een wodkafles in de ene hand en een vuurwapen in de andere de Joden uitmoordden.
In januari 1943 werd Demjanjuk in het concentratiekamp Majdanek gedetacheerd. Wat zijn werkzaamheden hier precies waren is niet duidelijk, maar het is waarschijnlijk dat hij op z’n minst op de hoogte was van de vergassingen die gedurende deze periode in Majdanek plaatsvonden. Op 26 maart 1943 wordt Demjanjuk opgehaald uit Majdanek om opnieuw gedetacheerd te worden, dit keer in Sobibor.
Waarschijnlijk heeft Demjanjuk in Sobibor meegeholpen met het ‘verwerken’ van een groot transport uit Nederland, dat daar op 3 april aankwam. Van dit transport overleefde vrijwel niemand. Over de precieze werkzaamheden van Demjanjuk is ook hier geen duidelijkheid. Over het algemeen werkten de mannen uit Trawniki als helpers bij het uitladen en het gedwongen ontkleden en dreven ze daarna de slachtoffers met zwepen en bajonetten naar de gaskamers. Ze hadden zodoende een actieve rol in het vernietigingsproces.
Demjanjuk had zeker geen leidinggevende functie, daarvoor was zijn rang te laag. De reputatie van de Trawniki-mannen in Sobibor was slecht. ‘Naast hardheid werd hen ook, zo zover nodig, geweten- en genadeloosheid bijgebracht. Vaak overtroffen ze hun Duitse leermeesters in wreedheid,’ schrijft historicus Jules Schelvis.
In oktober 1943 verruilde Demjanjuk Sobibor voor concentratiekamp Flossenbürg. Hier werd hij begin 1944 gepromoveerd tot actief lid van de Waffen-SS, bij de divisie ‘Totenkopf Flossenbürg’. De reden hiervoor is waarschijnlijk geweest dat Flossenbürg, met de enorme toestroom van gevangenen uit ontruimde, meer oostelijk gelegen kampen, een groeiend tekort aan mankracht kreeg. In de chaos die in het Duitse kampensysteem ontstond naar mate de geallieerde legers naderden verdween Demjanjuk in december 1944 uit Flossenbürg.
Enige tijd vocht Demjanjuk nog in een divisie van Oekraïners tegen de geallieerden, waarbij hij krijgsgevangen werd gemaakt door de Amerikanen. Hij werd echter snel vrijgelaten. In 1951 deed hij zich voor als voormalig dwangarbeider en slachtoffer van het Derde Rijk en kreeg hij een visum voor de Verenigde Staten, waar hij op 9 februari 1952 als immigrant in New York aankwam.
Door Maarten Muns
Met dank aan Johannes Houwink ten Cate
http://www.historischnieu(...)ikel/25050/Demjanjuk:_van_krijgsgevangene_tot_kampbewaker.html
Ik denk niet dat ze betere keuzes hadden, jij wel? Zouden ze anders zomaar zijn 'vrijgelaten'?quote:Op maandag 30 november 2009 13:54 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Niet allemaal.
De Trawniki echter wel. Die werden gerekruteerd uit Russische (Rode Leger, niet per se Russisch) gevangenen en hebben duidelijk gekozen zich vrijwillig aan te melden voor actieve Duitse dienst.
Tegenwoordig is een groot deel van het kamp bewoond door gezinnen.quote:Op maandag 30 november 2009 13:56 schreef Keltie het volgende:
Even ter uitleg voor de term "Trawniki":
[..]
Nee, ik denk dat er ook wel een redelijk opportunistische overlevingsdrang achter zat.quote:Op maandag 30 november 2009 15:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik denk niet dat ze betere keuzes hadden, jij wel? Zouden ze anders zomaar zijn 'vrijgelaten'?
Wellicht gedwongen door omstandigheden, maar zeker niet op een andere manier. Daarbij waren er héél veel die in dezelfde situatie een andere keuze maakten, de juiste keuze.quote:Op maandag 30 november 2009 13:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik had even snel een linkje gelezen over kamp Sorbidor en daar sprak men toch over Oost-Europeese dwangarbeiders die kampbewaker waren. Die waren ook gevreesd en bruut, maar of het allemaal vrijwillig was is maar de vraag.
Jules Schelvis is de enige nog everlevende Nederlander uit Sobibor. Wereldwijd schijnen er nog maar 7 mensen in leven te zijn. De andere overlevende die ook aanwezig is bij het proces van is Thomas Blatt. Maar gelukkig mogen in Duitsland directe familieleden ook als mede-aanklager functioneren. Vandaar dat er veel Nederlanders aanwezig zijn.quote:"Waarschijnlijk heeft Demjanjuk in Sobibor meegeholpen met het ‘verwerken’ van een groot transport uit Nederland, dat daar op 3 april aankwam. Van dit transport overleefde vrijwel niemand. Over de precieze werkzaamheden van Demjanjuk is ook hier geen duidelijkheid. Over het algemeen werkten de mannen uit Trawniki als helpers bij het uitladen en het gedwongen ontkleden en dreven ze daarna de slachtoffers met zwepen en bajonetten naar de gaskamers. Ze hadden zodoende een actieve rol in het vernietigingsproces.
Demjanjuk had zeker geen leidinggevende functie, daarvoor was zijn rang te laag. De reputatie van de Trawniki-mannen in Sobibor was slecht. ‘Naast hardheid werd hen ook, zo zover nodig, geweten- en genadeloosheid bijgebracht. Vaak overtroffen ze hun Duitse leermeesters in wreedheid,’ schrijft historicus Jules Schelvis. "
Demjanjuk: van krijgsgevangene tot kampbewaarder
quote:Dan houdt Demjanjuks advocaat Ulrich Busch een drie kwartier durende monoloog met als centrale punt de volgens hem „morele en juridische dubbele standaard” die de rechtbank zou hanteren. „Vele Duitse nazi’s zijn niet of nauwelijks veroordeeld en hier wordt een man voor het gerecht gesleept van 5.000 kilometer verderop die het laagste in rang was.” Demjanjuk maakt malende bewegingen met zijn kaak en zijn linkerhand gaat aan zijn borst op en neer. Hij wordt gesouffleerd door een vertaalster die de teksten in het Oekraïens vertaalt.
http://www.nrc.nl/buitenl(...)_chaotisch_van_start
quote:Demjanjuks advocaat Ulrich Busch diende een motie in waarin hij de rechters en de aanklagers ervan beschuldigt harder tegen de uit Oekrane afkomstige Demjanjuk op te treden dan tegen Duitsers die in Sobibor de leiding hadden. Hij citeerde uit rechtszaken waarin Duitsers die in Sobibor werkten werden vrijgesproken. „Hoe kunt u stellen dat degenen die de bevelen gaven onschuldig waren (…) en degenen die de orders ontvingen schuldig?" aldus Busch. „Er is sprake van een morele en juridische dubbele standaard."
http://www.refdag.nl/arti(...)janjuk+begonnen.html
Heerlijk makkelijk oordelen over goed en fout zo vanachter de pcquote:Op maandag 30 november 2009 16:18 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Wellicht gedwongen door omstandigheden, maar zeker niet op een andere manier. Daarbij waren er héél veel die in dezelfde situatie een andere keuze maakten, de juiste keuze.
Nou ja, dat is niet zo moeilijk hoor. Ik denk dat je wel fout bent als je actief meehelpt en medeplichtig bent aan het vermoorden van 28.000 mensen.quote:Op maandag 30 november 2009 19:34 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Heerlijk makkelijk oordelen over goed en fout zo vanachter de pc
Ik bedoel daarmee dat hij de laagste in rang is die ooit van nazi-oorlogsmisdaden wordt beschuldigd.quote:Op maandag 30 november 2009 12:16 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Kleine man? Als hij heeft gediend in Sobibor, is hij rechtstreeks medeplichtig aan de moord op zeker tienduizenden. Het is maar wat je kleine man noemt.
Dat was idd zo bij dat proces in Israel.quote:Op maandag 30 november 2009 02:00 schreef SeLang het volgende:
Ik herinner me deze zaak nog uit de jaren '80.
Het gaat eigenlijk helemaal niet om de schuldvraag maar puur om de identiteit (is dit de juiste vent?)
Dus dan moest je je maar laten doodschieten, om niet medeplichtig te zijn aan 'oorlogsmisdaden'?quote:Op maandag 30 november 2009 19:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou ja, dat is niet zo moeilijk hoor. Ik denk dat je wel fout bent als je actief meehelpt en medeplichtig bent aan het vermoorden van 28.000 mensen.
Het gaat hier natuurlijk wel om een proces wegens oorlogsmisdaden, en niet zo'n beetje ook.
Het moet alleen wel nog even allemaal bewezen worden..![]()
De vrijspraak in Israel ging over een andere zaak. Namelijk over of hij Iwan de Verschikkelijke te Treblinka geweest is. En dat blijkt hij dus niet te zijn. Vandaar vrijspraak. Dit is een andere zaak.quote:Op maandag 30 november 2009 19:53 schreef detulp050 het volgende:
Ik betwijfel of deze man uberhaupt een keuze had om het werk te doen dat hij heeft gedaan. Als hij het al gedaan heeft natuurlijk, want Israel spreekt zo'n iemand ook niet zomaar vrij.
Daarnaast zit er een zielig hoopje mens in die rechtzaal. Wat moet je die man nu nog aandoen? Is het puur symbolisch? Want ik denk dat je een 89-jarige niet eens een straf kunt geven van 18 maanden, dat einde haalt hij niet eens.
Ik weet hiet niet hoor, maar ik heb hier bijzonder gemengde gevoelens bij.
Het gaat er om welke misdaden hij gepleegd heeft. Je kunt normaal bewaker zijn, maar je kunt ook bewaker zijn waarbij je mensen de gaskamers in slaat en schopt. Dat is m.i. nogal een verschil.quote:Op maandag 30 november 2009 19:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dus dan moest je je maar laten doodschieten, om niet medeplichtig te zijn aan 'oorlogsmisdaden'?![]()
Halllooooo, het was WO2. Niet alleen in die kampen, in heel Europa was het een puinzooi, ieder voor zich. Dan kunnen we nu ook de werkjoden op die kampen gaan veroordelen voor wat ze hebben gedaan destijds. Het was ieder voor zich, een gevecht te overleven van dag tot dag.
Dan heb ik het niet over de hoogste bazen en SS-ers, die hadden het goed, en die kun je vind ik ook volledig aanrekenen wat er is gebeurd. Maar ja, die zijn al allemaal dood of veroordeelt.
Blijft natuurlijk de vraag of hij een keuze had om mee te werken of niet. Ik denk dat het vrij lastig is om "Nee" te zeggen als je eigen leven op het spel staat.quote:Op maandag 30 november 2009 19:57 schreef capricia het volgende:
Dat zielig hoopje mens wordt ook wel gezien als een grote poppenkast vanuit Demjanjuk zelf. Natuurlijk hoopt hij op jouw verontwaardiging, en de verantwaardiging van de hele wereld. Maar of hij toen der tijd ook zo'n coulance met ouden van dagen gehad heeft???
Krijg je er je familieleden mee terug? Nee.quote:Op maandag 30 november 2009 19:56 schreef DeParo het volgende:
Blijkbaar moet je letterlijk iemand in een kamp verloren hebben om nog gerechtigheid te willen. Als een kind wordt verkracht dan roepen jullie allemaal, Doodstraf, levenslang en gooi de sleutel weg. Deze man is mede-verantwoordelijk voor 28000 doden in Sobibor, kinderen, vrouwen en mannen. Dat justitie decennia jaren geleden de fout maakte om dit soort personen te laten gaan betekent niet dat ze die fout keer op keer moeten blijven herhalen. Ik heb in Auschwitz veel familieleden verloren. Mensen die ik niet zou hebben gekend al hadden ze de oorlog wel overleefd. Maar dit soort mensen, zoals deze 'bewaker', hebben in zogenaamd alleen in opdracht van andere gehandeld. Andere mensen die al geruime tijd dood zijn. Mensen waarvan de helft ook z'n straf niet heeft ontlopen. De hele tijd verschuilen achter de ideologie van een persoon is laf. Je verschuilen achter dat de wehrmacht het niet geweten had van de massamoord is nog laffer want ze wisten het wel (genoeg bewijs). Maar te zeggen dat je geen keuze had dat is nog wel het lafst van allemaal. Deze man mag de rest van z'n leven slijten in de gevangenis. Al duurt z'n leven nog maar een week.
Die keuze heb je altijd. En vergeet niet dat toen hij later in een ander kamp ging werken een promotie gekregen heeft omdat hij het zo 'goed' deed...quote:Op maandag 30 november 2009 20:01 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Blijft natuurlijk de vraag of hij een keuze had om mee te werken of niet. Ik denk dat het vrij lastig is om "Nee" te zeggen als je eigen leven op het spel staat.
Vind jij trouwens echt dat je je op het 'befehl ist befehl' kunt beroepen?quote:Op maandag 30 november 2009 20:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Krijg je er je familieleden mee terug? Nee.
En als we op die manier beginnen: mijn overgrootvader was Joods (maar een Surinamer dus niet veel meegekregen van de oorlog hier) en de opa van mijn vriend is Joods.
Natuurlijk wist die man wat er gebeurde, maar op deze manier ontliep hij zelf de doodstraf. Veel Joden hebben ook gewerkt op die kampen, lijken in verbrandingsovens geduwd, andere Joden verraden, om hun eigen hachje te redden natuurlijk, maar wat voor keuze heb je anders, de dood?
quote:Op maandag 30 november 2009 19:31 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Klopt. maar dit proces is gewoon een laatste strohalm voor de huidige politieke en rechterlijke macht om te tonen dat men de oorlogsmisdaden en diegenen die het op hun geweten hebben hebben aangepakt en berecht voor het oog van de natie. Zodat er niet over 25 jaar door onze kinderen kan worden gezegd dat er niets aan de oorlogsmisdadigers uit de 2e wereld oorlog is gedaan en dat zij een vredige dood stierven zonder ooit berecht te zijn. Straks kan men zeggen: "Ja we hebben wel degelijk opgetreden tegen de verschrikkingen uit de periode 39-45. Kijk naar Demjanjuk (er van uitgaande dat hij veroordeeld gaat worden)* en bijvoorbeeld de rechtszaak tegen Boere"
Hierbij maar even verzwijgen dat deze misdadigers tot hun 80ste levensjaar vrijuit konden rondlopen.
* - Ik denk zelf dat hij niet veroordeeld gaat worden wegens niet genoeg betrouwbaar bewijs
Ja, als onderdeel van de Sovietunie.quote:
En wat als hij daar wel gezeten heeft, en dat bewezen kan worden dat hij daar allerlei misdaden begaan heeft, vind je het dan ook onterecht dat ie vervolgd wordt?quote:Op maandag 30 november 2009 20:07 schreef RedFever007 het volgende:
Had dit net al in ONZ () gepost
Klopt. maar dit proces is gewoon een laatste strohalm voor de huidige politieke en rechterlijke macht om te tonen dat men de oorlogsmisdaden en diegenen die het op hun geweten hebben hebben aangepakt en berecht voor het oog van de natie. Zodat er niet over 25 jaar door onze kinderen kan worden gezegd dat er niets aan de oorlogsmisdadigers uit de 2e wereld oorlog is gedaan en dat zij een vredige dood stierven zonder ooit berecht te zijn. Straks kan men zeggen: "Ja we hebben wel degelijk opgetreden tegen de verschrikkingen uit de periode 39-45. Kijk naar Demjanjuk (er van uitgaande dat hij veroordeeld gaat worden)* en bijvoorbeeld de rechtszaak tegen Boere"
Hierbij maar even verzwijgen dat deze misdadigers tot hun 80ste levensjaar vrijuit konden rondlopen.
* - Ik denk zelf dat hij niet veroordeeld gaat worden wegens niet genoeg betrouwbaar bewijs
[..]
Nee, natuurlijk niet.quote:Op maandag 30 november 2009 20:09 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat als hij daar wel gezeten heeft, en dat bewezen kan worden dat hij daar allerlei misdaden begaan heeft, vind je het dan ook onterecht dat ie vervolgd wordt?
Het geven van een straf aan iemand is niet alleen bedoelt om diegene te straffen in ons strafrecht. Maar ook om 'genoegdoening' (voor zover mogelijk natuurlijk) te geven aan de slachtoffers (en hun naasten).quote:Op maandag 30 november 2009 20:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet.
Maar de waarde zie ik er niet echt van in, dit is dan meer symbolisch.
Een Jood die lijken moest verbranden lijkt me toch heel iets anders dan een kampbewaker. Dat scheelt toch al snel zo'n 50 kilo. Nee ik krijg ze er niet mee terug. Maar de verantwoordelijken moeten er voor gestraft worden, voor het feit dat ze zo gestorven zijn, voor het feit dat ze verantwoordelijk zijn anders kunnen we elke misdadiger niet straffen.quote:Op maandag 30 november 2009 20:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En als we op die manier beginnen: mijn overgrootvader was Joods (maar een Surinamer dus niet veel meegekregen van de oorlog hier) en de opa van mijn vriend is Joods.
Natuurlijk wist die man wat er gebeurde, maar op deze manier ontliep hij zelf de doodstraf. Veel Joden hebben ook gewerkt op die kampen, lijken in verbrandingsovens geduwd, andere Joden verraden, om hun eigen hachje te redden natuurlijk, maar wat voor keuze heb je anders, de dood?
quote:Op maandag 30 november 2009 20:14 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een Jood die lijken moest verbranden lijkt me toch heel iets anders dan een kampbewaker. Dat scheelt toch al snel zo'n 50 kilo.
ik van mening dat een proces tegen deze man op dit moment meer een showproces is dat dat het een echte waarde heeft. Wat wil men nu echt bereiken hiermeequote:Op maandag 30 november 2009 20:09 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat als hij daar wel gezeten heeft, en dat bewezen kan worden dat hij daar allerlei misdaden begaan heeft, vind je het dan ook onterecht dat ie vervolgd wordt?
Mijn mening: de verantwoordelijken (de grootste) liggen al onder de groene zoden.quote:Op maandag 30 november 2009 20:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zat allemaal zo duivels in elkaar, dat moord-systeem.
Nee, genoegdoening door één persoon terecht te stellen voor de moord op 28000 andere mensen slaat natuurlijk nergens op. Demjanjuk mag dan medeplichtig zijn, hij was niet de enige daar die fout was.quote:Op maandag 30 november 2009 20:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Het geven van een straf aan iemand is niet alleen bedoelt om diegene te straffen in ons strafrecht. Maar ook om 'genoegdoening' (voor zover mogelijk natuurlijk) te geven aan de slachtoffers (en hun naasten).
In die zin heeft dit wel degelijk waarde.
Niet de enige maar waarschijnlijk nog wel een van de weinigen die ook nog daadwerkelijk leeft. Hij had z'n aandeel dus ook hij dient gestraft te worden, de rest heeft geluk, zij en hun familie krijgen later nog wel de rekeningquote:Op maandag 30 november 2009 20:21 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Nee, genoegdoening door één persoon terecht te stellen voor de moord op 28000 andere mensen slaat natuurlijk nergens op. Demjanjuk mag dan medeplichtig zijn, hij was niet de enige daar die fout was.
Sorryquote:Op maandag 30 november 2009 20:24 schreef DeParo het volgende:
[..]
Niet de enige maar waarschijnlijk nog wel een van de weinigen die ook nog daadwerkelijk leeft. Hij had z'n aandeel dus ook hij dient gestraft te worden, de rest heeft geluk, zij en hun familie krijgen later nog wel de rekening
voorgeschoteld.
Het lijkt me ten eerste niet prettig om Mengele te moeten heten.quote:Op maandag 30 november 2009 20:25 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Sorrymaar hoe zie je dat dan gebeuren ?
Wat jij hier schrijft is precies wat de verdediging vandaag heeft aangevoerd: Hij was niet de enige die oorlogsmisdaden begaan zou hebben.quote:Op maandag 30 november 2009 20:21 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Nee, genoegdoening door één persoon terecht te stellen voor de moord op 28000 andere mensen slaat natuurlijk nergens op. Demjanjuk mag dan medeplichtig zijn, hij was niet de enige daar die fout was.
"Service Unavailable"quote:Op maandag 30 november 2009 20:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat jij hier schrijft is precies wat de verdediging vandaag heeft aangevoerd: Hij was niet de enige die oorlogsmisdaden begaan zou hebben.
Maar ontslaat dat hem dan van zijn eigen verantwoording in deze?
Ter info: Er zijn al diverse Sobibor-processen geweest in het verleden.
http://www.deathcamps.org/Sobibor/sobibortrials_nl.html
Het is dus niet zo dat er maar 1 persoon voor terecht staat.
Nog een keer een F5/ enter geven...quote:
http://www.deathcamps.org/Sobibor/sobibortrials_nl.htmlquote:Enkele Oekraïense bewakers die in Sobibor hebben gewerkt, zijn berecht in de Sovjet Unie, zoals B. Bielakow, M. Matwijenko, I. Nikifor, W. Podienko, F. Tichonowski, Emanuel Schultz and J. Zajcew. Zij werden schuldig bevonden en kregen de doodstraf voor hun misdaden.
In April 1963 werden, voor een rechtbank in Kiev waar Sasha Pechersky optrad als kroongetuige, tien voormalige Oekraïense bewakers schuldig verklaard en geëxecuteerd. Eén kreeg een gevangenisstraf van vijftien jaar.
Een derde proces werd in Kiev gehouden in juni 1965. Daarbij werden drie voormalige bewakers van de vernietigingskampen Sobibor en Belzec terechtgesteld voor een vuurpeloton.
thanks!quote:Op maandag 30 november 2009 20:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Nog een keer een F5/ enter geven...
Denk dat iedereen dit proces wel een heel stuk eerder in de tijd had willen hebben. Ik vraag me af of hij het einde wel haalt.quote:Op maandag 30 november 2009 20:44 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
thanks!
Oke, als ik het goed tel zijn er zo'n 20 Oekraïense bewakers geëxecuteerd tussen '45 en '65
Als Demjanjuk inderdaad is wat men beweert en heeft gehandeld zoals men beweert zeg ik niet dat hij de doodstraf niet verdient, integendeel wat mij betreft mag hij bij het lijstje van ter dood veroordeelden worden gevoegd. Waar ik 'moeite' mee heb ik het tijdstip van dit proces en op basis van de bewijzen die aangeleverd worden. Bovendien zie ik niet in wat men nu nog wil bereiken met dit proces
Dat lijkt mij niet. Uit de link die je net gaf citeer ik:quote:Op maandag 30 november 2009 20:50 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me ook af of puur het feit dat je bewaker bent in zo'n kamp, of dat genoeg is voor een veroordeling.
Zou ook het geval bij Demjanjuk kunnen zijnquote:Daarna werd SS-Untersturmführer Johann Klier gearresteerd. Op grond van getuigenverklaringen van overlevenden van Sobibor, dat Klier medelijden toonde met de Joden en hun in het geheim probeerde te helpen, werd hij vrijgelaten.
Ik wist niet dat het enkel om Nederlandse joden gaat.quote:Vier vragen over het proces Demjanjuk
Gepubliceerd: 30 november 2009 08:19
De zaak tegen Demjanjuk, die vandaag begonnen, is een van de laatste grote naziprocessen. Vier vragen en antwoorden over het proces.
Discussie - Doet Duitsland er goed aan de 89-jarige Demjanjuk voor oorlogsmisdaden te vervolgen?
Waarvan wordt Demjanjuk verdacht?
De aanklacht luidt medeplichtigheid aan de moord op 27.900 Nederlandse joden. Hij is oud (89 jaar), maar gezond genoeg om terecht te staan. Wegens zijn leeftijd zal hij per dag waarschijnlijk niet langer dan tweemaal negentig minuten worden verhoord – in de rechtbank van München.
De aanklacht tegen Demjanjuk is even eenvoudig als huiveringwekkend. Hij zou de handlanger van de dood zijn geweest: een knecht van de nazi’s belast met het doodknuppelen en naar de gaskamer jagen van joden in het Duitse vernietigingskamp Sobibor, gelegen in het bezette Polen. Demjanjuk was ‘SS-Wachmann’, kampbewaker. Zijn veronderstelde medeplichtigheid aan moord betreft 27.900 joden die vanuit het Nederlandse concentratiekamp Westerbork naar Sobibor zijn gedeporteerd, in de periode van 26 maart tot 1 oktober 1943.
Wat gebeurde er in Sobibor?
In Sobibor zijn van mei 1942 tot oktober 1943 tussen de 150.000 en 250.000 joden vermoord. Vanuit Nederland zijn 34.313 joden naar het vernietigingskamp overgebracht, van wie er ongeveer 33.000 zijn vergast. Hun namen zijn bekend. Ze staan op transportlijsten die in Westerbork werden opgesteld – en bewaard zijn gebleven. Volgens cijfers van de Stichting Sobibor zijn in de maanden dat Demjanjuk in het vernietigingskamp werkte 27.900 joden uit Nederland vermoord, mogelijk mede door toedoen van de destijds 23-jarige Demjanjuk. Onder hen waren 1.269 kinderen van kindertransporten uit Kamp-Vught.
Wat is een Nebenkläger?
Het Beierse Openbaar Ministerie is niet de enige aanklager. De zaak-Demjanjuk kent minstens 35 medeaanklagers. Nederland is met 22 zogenoemde ‘Nebenkläger’ het sterkst vertegenwoordigd.
Een Nebenkläger is eigenlijk een ‘hulp-officier van justitie’. Volgens artikel 397 van het Duitse wetboek van strafvordering kan „een slachtoffer van een strafbare daad, die geestelijk of lichamelijk verwond is, zich bij de ingediende openbare aanklacht aansluiten als mede-aanklager”. Het wetboek stelt aan zo iemand geen eisen van juridische bekwaamheid. De mede-aanklager heeft niet dezelfde bevoegdheden als de openbare aanklager – hij draagt ook geen toga – maar hij mag naast de aanklager plaatsnemen in de rechtszaal. Hij mag bewijsstukken overleggen, vragen stellen aan getuigen, en getuigen oproepen. De mede- aanklager mag een requisitoir houden en daarin een straf vorderen.
Wie is John Demjanjuk?
Iwan Demjanjuk werd op 3 april 1920 geboren in Dubovi Macharintsi (Oekraïne). Op twintigjarige leeftijd werd de tractorrijder opgeroepen om dienst te doen in het Rode Leger. Twee jaar later werd hij krijgsgevangen genomen door Duitse troepen bij de slag om de Krim.
De omstandigheden waaronder krijgsgevangenen van het Sovjetleger werden vastgehouden, waren verschrikkelijk. Om te overleven kozen sommigen ervoor met de nazi’s samen te werken: als Hilfswillige, ook wel ‘Fremdvölkische’ genoemd. Ze werden in concentratiekampen tewerk gesteld en werden door de nazi’s belast met het smerigste deel van het vuile werk: de feitelijke uitvoering van de volkenmoord.
Demjanjuk kreeg zijn opleiding in het SS-kamp Trawniki in Polen. Daarna zou hij in verschillende concentratie- en vernietigingskampen hebben gewerkt, waaronder Sobibor. Aan het eind van de oorlog nam hij dienst in de zogenoemde Vlassow Armee, een divisie Oekraïners die in SS-verband vochten tegen de oprukkende geallieerden. Hij werd krijgsgevangen gemaakt door de Amerikaanse troepen en deed in 1948 – hij is inmiddels getrouwd – een verzoek om als vluchteling te worden erkend. Deze erkenning was een voorwaarde om in aanmerking te komen voor emigratie naar de Verenigde Staten. In 1952 emigreerde Iwan Demjanjuk naar Amerika, waar hij sindsdien woont en zich John noemt. Hij ging werken voor Ford Motor Company in Cleveland Ohio.
Eind jaren zeventig werd hij ervan beschuldigd ‘Iwan de Verschrikkelijke’ te zijn, de meest sadistische bewaker van het vernietigingskamp Treblinka. Demjanjuk wordt uitgeleverd aan Israël, waar hij terechtstaat en in 1988 ter dood wordt veroordeeld. Maar het vonnis wordt in hoger beroep wegens gebrek aan bewijs ongedaan gemaakt. Hij keerde terug naar de VS, waar enkele jaren later een nieuw proces tegen hem begon. Zijn Amerikaanse staatsburgerschap raakte hij kwijt.
Na een langdurig juridisch steekspel is hij in mei van dit jaar naar Duitsland overgebracht, waar hij nu terecht staat.
http://www.nrc.nl/buitenl(...)het_proces_Demjanjuk
Met die redenatie hoef je nooit meer een moordenaar te straffen.quote:Op maandag 30 november 2009 20:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Mwah, het kan een keuze zijn maar aan de andere kant:quote:Op maandag 30 november 2009 21:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wist niet dat het enkel om Nederlandse joden gaat.
En ook dat vette stukje over de omstandigheden van de krijgsgevangenen, liegt er niet om. Het kan wel goed zijn keuze verklaren om dit beulswerk te doen.
quote:Op maandag 30 november 2009 19:34 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Heerlijk makkelijk oordelen over goed en fout zo vanachter de pc
Dude, dat kun je niet met zo'n stellige zekerheid zeggen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 09:51 schreef Sachertorte het volgende:
![]()
Ik weet heel zeker dat ik in de oorlog niet de keuze zou hebben gemaakt rechtstreeks bij te dragen aan het uitroeien van tienduizenden in vernietigingskampen.
Was er ook geen algeheel moreel verval tijdens WO2? Zeker op het einde, na al die jaren van oorlog, niet alleen in die vernietingingskampen maar ook erbuiten, op het front, tegen burgers enz.quote:Op dinsdag 1 december 2009 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dude, dat kun je niet met zo'n stellige zekerheid zeggen.Hoe nobel het ook klinkt, een mens doet rare dingen om niet te verhongeren/ doodgeschoten te worden.
Ik weet het natuurlijk niet. Er zullen er heus een paar vrijwillig hebben meegewerkt en misschien zelfs wel een ziekelijke lol in hun werk hebben gehad. Ik denk ook dat er een deel was die het minder prettig vond en het deed om te overleven.
Oh, meteen mee eens hoor. Maar tienduizenden over een lange periode de dood in drijven? Nah. En zelfs al zou ik het onverhoopt toch doen, verdient dat geen enkele genade.quote:Op dinsdag 1 december 2009 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dude, dat kun je niet met zo'n stellige zekerheid zeggen.Hoe nobel het ook klinkt, een mens doet rare dingen om niet te verhongeren/ doodgeschoten te worden.
Er zijn uit andere kampen heel wat getuigenissen bekend over de ontstellende wreedheid van de Oekraieners. Dat was echt niet een beetje meehobbelen, dat was actief en met plezier mensen ongehoord schandalig behandelen en regelrecht afslachten.quote:Ik weet het natuurlijk niet. Er zullen er heus een paar vrijwillig hebben meegewerkt en misschien zelfs wel een ziekelijke lol in hun werk hebben gehad. Ik denk ook dat er een deel was die het minder prettig vond en het deed om te overleven.
Nee. Ik denk niet dat je van moreel verval kan spreken op het moment dat de acties tegen volkeren gebeurden die aangeduid werden als "untermensch".quote:Op dinsdag 1 december 2009 10:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Was er ook geen algeheel moreel verval tijdens WO2? Zeker op het einde, na al die jaren van oorlog, niet alleen in die vernietingingskampen maar ook erbuiten, op het front, tegen burgers enz.
Vooral aan die kant van Europa. 'Wij' hebben het hier echt makkelijk gehad vergeleken met het Oosten. Maar je zag het overal ja...quote:Op dinsdag 1 december 2009 10:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
Was er ook geen algeheel moreel verval tijdens WO2? Zeker op het einde, na al die jaren van oorlog, niet alleen in die vernietingingskampen maar ook erbuiten, op het front, tegen burgers enz.
Het verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs inderdaad, maar ik denk dat grenzen behoorlijk kunnen vervagen in zo'n situatie. En als je er al 100 hebt gedaan en je ziet een kameraad van je doodgeschoten worden omdat hij de volgende 100 weigert... Ik weet het niet hoor.quote:Op dinsdag 1 december 2009 10:14 schreef Sachertorte het volgende:
Oh, meteen mee eens hoor. Maar tienduizenden over een lange periode de dood in drijven? Nah. En zelfs al zou ik het onverhoopt toch doen, verdient dat geen enkele genade.
Het geeft ze geen recht, maar ook dat is een redelijk bekend psychologisch fenomeen.quote:Er zijn uit andere kampen heel wat getuigenissen bekend over de ontstellende wreedheid van de Oekraieners. Dat was echt niet een beetje meehobbelen, dat was actief en met plezier mensen ongehoord schandalig behandelen en regelrecht afslachten.
Snap je wel wat ik bedoel?quote:Op dinsdag 1 december 2009 10:19 schreef Keltie het volgende:
[..]
Nee. Ik denk niet dat je van moreel verval kan spreken op het moment dat de acties tegen volkeren gebeurden die aangeduid werden als "untermensch".
De Duitsers zijn toen ze Rusland binnentrokken echt ontzettend tekeer gegaan.quote:Op dinsdag 1 december 2009 10:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Vooral aan die kant van Europa. 'Wij' hebben het hier echt makkelijk gehad vergeleken met het Oosten. Maar je zag het overal ja...
Dat was sowieso wel gebeurd, ook als de Holocaust was voltooid.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ja, niks.
Heel slim van de Duitsers het hele kamp af te branden om zoveel mogelijk sporen te wissen.
Echt, wat waren die lui toch door-en doorslecht. Terwijl ik Duitsers tegenwoordig heel aardige, leuke en beleefde mensen vind en er graag naartoe ga.
Of een kampverwisseling? Beetje raar verhaal he, dat hij eerst Iwan de verschrikkelijke uit Treblinka zou zijn, en dan blijken al die getuigen zich dat ingebeeld te hebben, en dan is het nu ineens Iwan de minder verschrikkelijke uit Sobibor?quote:Op maandag 30 november 2009 19:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was idd zo bij dat proces in Israel.
Nu schijnt zijn identiteit wel degelijk vast te staan, en is er een rechtelijke uitspraak dat hij in Sobibor als bewaker geweest is.
Alhoewel het te verwachten is dat zijn verdediging zal zijn dat er weer sprake van persoonsverwisseling is.
Ben je een beetje op de hoogte van dat proces in Israel toen der tijd?quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of een kampverwisseling? Beetje raar verhaal he, dat hij eerst Iwan de verschrikkelijke uit Treblinka zou zijn, en dan blijken al die getuigen zich dat ingebeeld te hebben, en dan is het nu ineens Iwan de minder verschrikkelijke uit Sobibor?
Moet die man hoe dan ook oorlogsmisdadiger geweest zijn? En hoe komen ze daarbij? Is het niet heel toevallig dat hij eerst als verdachte van Treblinka opduikt, geheel onterecht, en dan werkzaam in Sobibor blijkt te zijn geweest?
Als ik verdacht wordt van een inbraak in Groningen, en dan blijkt het iemand anders te zijn geweest, en ik wordt vervolgens vervolgd voor een inbraak in Nijmegen, dan maakt een advocaat daar toch ook gehakt van? Dan is er toch iets of iemand die al lang besloten heeft dat ik inbreker ben en daar dan een plaats en tijd en dus een inbraak bij zoekt?
Het komt mij over als dat er nog een oorlogsmisdadiger vervolgd moet worden voor ze allemaal dood zijn. Dat is namelijk ook een industrie, daar hebben mensen hun leven aan gewijd en daar hebben mensen belang bij. En dan wordt daar een naam bij gezocht die we toch al kenden. Terwijl de politieke gevoeligheden rechtspleging niet helpen natuurlijk, Duitsland moet eigenlijk wel vervolgen.
Vooral die kampen in de toenamlige Sovietunie zijn met de grond gelijk gemaakt, dan wel door de Duitsers, dan wel door de Russen zelf.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:54 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat was sowieso wel gebeurd, ook als de Holocaust was voltooid.
Sobibor is niet het enige kamp, er zijn meer kampen die compleet van de aardbodem zijn verdwenen.
1, ik meen belzec, is gesloopt, om geploegd en beplant.. Ze hebben er een boerderij op gezet om de historie te verbergen.
Thanx, dat vroeg ik mij ook af.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je een beetje op de hoogte van dat proces in Israel toen der tijd?
Ter verdediging dat hij niet in Treblinka geweest kon zijn, heeft hij zelf indirect aangetoond dat hij in Sobibor was (door middel van zijn dienstkaart).En die kaart schijnt onomstotelijk authentiek te zijn.
Maar natuurlijk zal hij als verdediging wel proberen te zeggen dat hij dat ook niet was.
Ook op zijn visumaanvraag naar de VS heeft hij aangegeven dat hij in Sobibor gewerkt heeft.
De aanklagers beschikken echter over een SS-identiteitskaart, waarop een jeugdige Demjanjuk te zien is. Ook worden zijn lengte en gewicht vermeld. Op de kaart staat dat hij werkzaam is in Sobibor.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of een kampverwisseling? Beetje raar verhaal he, dat hij eerst Iwan de verschrikkelijke uit Treblinka zou zijn, en dan blijken al die getuigen zich dat ingebeeld te hebben, en dan is het nu ineens Iwan de minder verschrikkelijke uit Sobibor?
Moet die man hoe dan ook oorlogsmisdadiger geweest zijn? En hoe komen ze daarbij? Is het niet heel toevallig dat hij eerst als verdachte van Treblinka opduikt, geheel onterecht, en dan werkzaam in Sobibor blijkt te zijn geweest?
Als ik verdacht wordt van een inbraak in Groningen, en dan blijkt het iemand anders te zijn geweest, en ik wordt vervolgens vervolgd voor een inbraak in Nijmegen, dan maakt een advocaat daar toch ook gehakt van? Dan is er toch iets of iemand die al lang besloten heeft dat ik inbreker ben en daar dan een plaats en tijd en dus een inbraak bij zoekt?
Het komt mij over als dat er nog een oorlogsmisdadiger vervolgd moet worden voor ze allemaal dood zijn. Dat is namelijk ook een industrie, daar hebben mensen hun leven aan gewijd en daar hebben mensen belang bij. En dan wordt daar een naam bij gezocht die we toch al kenden. Terwijl de politieke gevoeligheden rechtspleging niet helpen natuurlijk, Duitsland moet eigenlijk wel vervolgen.
Idd. Het gaat over de kaart die in de OP staat. Op die kaart staat dat hij op 27.3.43 Abkommandiert is naar Sobibor. Die kaart is erkend als authentiek. Dus als correct.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:25 schreef johan555 het volgende:
[..]
De aanklagers beschikken echter over een SS-identiteitskaart, waarop een jeugdige Demjanjuk te zien is. Ook worden zijn lengte en gewicht vermeld. Op de kaart staat dat hij werkzaam is in Sobibor.
http://www.volkskrant.nl/(...)_Demjanjuk_gaat_door
Dat klinkt alsof ook de verdediging erkent dat Demjanjuk wel degelijk Demjanjuk is. Toch?quote:„Vele Duitse nazi’s zijn niet of nauwelijks veroordeeld en hier wordt een man voor het gerecht gesleept van 5.000 kilometer verderop die het laagste in rang was.”
Bron NRC
Maar wordt iedereen die in Sobibor gewerkt heeft vervolgd dan? Of is dit een kwestie van we hadden hem als oorlogsmisdadiger aangewezen, dat bleek nonsense, en nu zoeken we een oorlogsmisdaad bij hem?quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je een beetje op de hoogte van dat proces in Israel toen der tijd?
Ter verdediging dat hij niet in Treblinka geweest kon zijn, heeft hij zelf indirect aangetoond dat hij in Sobibor was (door middel van zijn dienstkaart).En die kaart schijnt onomstotelijk authentiek te zijn.
Maar natuurlijk zal hij als verdediging wel proberen te zeggen dat hij dat ook niet was.
Ook op zijn visumaanvraag naar de VS heeft hij aangegeven dat hij in Sobibor gewerkt heeft.
Schelvis schijnt maar heel kort in Sobibor zelf gezeten te hebben, minuten of zo. Hij is direct doorgetransporteerd naar een satelietkamp. Zijn vrouw en familie echter niet, die zijn bij aankomst binnen een uur vergast.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:43 schreef johan555 het volgende:
Jules Schelvis is mede aanklager las ik ergens .
Maar hij heeft ook in Sobibór gezeten en is een van de weinige overlevenden .
Ik vraag me af of hij Demjanjuk daar daadwerkelijk gezien heeft.
Zoals eerder in dit topic al aangedragen en ook gelinkt: Er zijn al meerdere Sobibor-processen geweest in de geschiedenis. Andere Oekrainse kampbeulen uit Sobibor zijn in die processen ter dood veroordeeld en per direct opgehangen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar wordt iedereen die in Sobibor gewerkt heeft vervolgd dan? Of is dit een kwestie van we hadden hem als oorlogsmisdadiger aangewezen, dat bleek nonsense, en nu zoeken we een oorlogsmisdaad bij hem?
De vraag is dus of hij ook vervolgd zou zijn voor wat hij in Sobibor deed, als hij niet al als Iwan de Verschrikkelijk was neergezet. Gaat het om de daad, of was het gewoon wel prettig dat de man toch al gevonden was, en bespaart een geslaagde vervolging velen gezichtsverlies?
Dat geloof ik wel, aangezien de Russische-archieven nog maar kort open zijn. Er zal daar wel heel wat uit naar voren gekomen zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:39 schreef johan555 het volgende:
Kurt Schrimm, Germany's chief Nazi war crimes investigator :
"We have managed to obtain hundred of documents and have also found a number of witnesses who spoke out against Demjanjuk
"For the first time we have even found lists of names of the people who Demjanjuk personally led into the gas chambers. We have no doubt that he is responsible for the death of over 29,000 Jews," Schrimm added.
Demjanjuk, 88, had been a guard at the Sobibor death camp in Poland and had personally led Jews to the gas chambers there in 1943.
link> http://atlasshrugs2000.ty(...)009/04/23/index.html
Ach wat ik heb geleerd als Geschiedenis-student en de kleinzoon van holocaustoverlevers van een Joodse familiekant dat niet een volk slecht is maar de mens. Denk maar aan Nederland. Voor het grootste deel bestond Nederland uit laffe mensen die niks deden en verraders. Dat de Nederlandse economie zo goed ging in de eerste oorlogsjaren had weinig te maken met gedwongen productie. Eerder vrijwillig (ik spreek niet over dwangarbeiders want voor een groot gedeelte werden die wel degelijk gedwongen te gaan werken alhoewel daar ook heel rare mensen tussen zaten). Vichy-Frankrijk en Oostenrijk kende relatief evenveel en somds zelfs meer anti-semieten dan Duitsland. Het zijn mensen die zich zo kunnen gedragen. De hoop op een wereld waarin wij elkaar allemaal maar accepteren om het even is een utopie die in ieder geval de komende 1000 jaar naar mijn mening niet verwezenlijkt zal worden.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ja, niks.
Heel slim van de Duitsers het hele kamp af te branden om zoveel mogelijk sporen te wissen.
Echt, wat waren die lui toch door-en doorslecht. Terwijl ik Duitsers tegenwoordig heel aardige, leuke en beleefde mensen vind en er graag naartoe ga.
http://www.deathcamps.org/Sobibor/sobibortrials_nl.htmlquote:Enkele Oekraïense bewakers die in Sobibor hebben gewerkt, zijn berecht in de Sovjet Unie, zoals B. Bielakow, M. Matwijenko, I. Nikifor, W. Podienko, F. Tichonowski, Emanuel Schultz and J. Zajcew. Zij werden schuldig bevonden en kregen de doodstraf voor hun misdaden.
In April 1963 werden, voor een rechtbank in Kiev waar Sasha Pechersky optrad als kroongetuige, tien voormalige Oekraïense bewakers schuldig verklaard en geëxecuteerd. Eén kreeg een gevangenisstraf van vijftien jaar.
Je vraag is een beetje onduidelijk, zou je dit kunnen verduidelijken?quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:21 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hoe komt het dat het toch meer Joden zijn die vermoord zijn?
Werd in Oost-Europa het precieze aantal dat daar woonde minder goed bijgehouden?
Ik bedoel dat de aantallen die zijn omgekomen dus veel groter zijn, dat ze daar pasgeleden achter zijn gekomen. In Nederland werd al bijgehouden hoeveel Joden er woonden, gebeurde dat niet in die Oost-Europeese landen en Rusland enzo?quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:16 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je vraag is een beetje onduidelijk, zou je dit kunnen verduidelijken?
De registratie daar lag op een ander niveau om het zacht te zeggen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de aantallen die zijn omgekomen dus veel groter zijn, dat ze daar pasgeleden achter zijn gekomen. In Nederland werd al bijgehouden hoeveel Joden er woonden, gebeurde dat niet in die Oost-Europeese landen en Rusland enzo?
Dat en het feit dat in Nederland die transportlijsten keurig werden bijgehouden en bewaard. Hetgeen ze in andere landen nauwelijks deden.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:26 schreef Sachertorte het volgende:
De registratie daar lag op een ander niveau om het zacht te zeggen.
Nee het is heel simpel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind zelf wel degelijk dat mensen op dit 'lage' niveau ook een eigen verantwoordelijk hebben en dus schuldig kunnen zijn. Kampbeulen kunnen net zo goed 'echte misdadigers' zijn zoals jij het noemt.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na datao wel genoeg denk ik.
Voor de echte misdadigers heb ik echter geen medeleven en die mogen worden vervolgdt tot aan hun laatste dagen.
Je hebt misschien wel gelijk , maar ik moet echt zeggen dat ik twijfel of dit de juiste manier is om het capitel 2 Wereld oorlog aftesluiten. Daar gaan ze in Duitsland wel allemaal van uit. "Het laatste grote proces" noemen ze het.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind zelf wel degelijk dat mensen op dit 'lage' niveau ook een eigen verantwoordelijk hebben en dus schuldig kunnen zijn. Kampbeulen kunnen net zo goed 'echte misdadigers' zijn zoals jij het noemt.
Bedenk dat veel Oekrainse kampbewakers uit Sobibor na de oorlog ook terecht gesteld zijn geweest en geexecuteerd! Je zou dus ook kunnen stellen: waarom zij wel en Demjanjuk niet?
Wat mij betreft pakt men die 250 anderen ook aan. Maar zelfs al doet men dat niet, om welke reden dan ook, wil dat niet zeggen dat deze man onschuldig is.
Ja, zo noemen ze het. Het laatste grote proces. Ik ben benieuwd of ze na hem nog achter anderen aangaan.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:58 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je hebt misschien wel gelijk , maar ik moet echt zeggen dat ik twijfel of dit de juiste manier is om het capitel 2 Wereld oorlog aftesluiten. Daar gaan ze in Duitsland wel allemaal van uit. "Het laatste grote proces" noemen ze het.
quote:Dat Demjanjuk in Sobibor was, staat kennelijk voorlopig niet ter discussie. De bewijsvoering daarvoor lijkt waterdicht en is niet zoals wel wordt gesuggereerd gebaseerd op herinneringen die kunnen falen. Morgen zullen de Nebenkläger aan het woord zijn, hoorden we net.
Met reden natuurlijk. Zeker wat betreft Oekraïners, indachtig hoe de Nazi's over de oostelijke volkeren dachten. Nu zie ik hier ook weer allemaal van die teksten 'hij heeft ze hoogstpersoonlijk naar de gaskamers geleid'. Ja, en? Kon hij beslissen dan dat ze niet de gaskamers in hoefden, en het overleven? Degenen die er verantwoordelijk voor waren, waren juist niet degenen die hoogstpersoonlijk mensen de gaskamers inleidden. Die hoogstpersoonlijkheid is eerder een verzachtende omstandigheid dan bewijs van dat het een schurk is.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het is heel simpel.
Hij werd ttt in Israel ter dood veroordeelt omdat men het bewezen achtte dat hij Iwan de verschrikkelijke was.
Hij ging in hoger beroep en zijn geluk was dat toen net de UDSSR was geimplodeert en de russen nu opeens hun archieven ter beschikking stelden. Daaruit bleek , zonder twijfel , dat hij Iwan der veschrikkelijk niet kon zijn geweest omdat..... Demjanjuk in die tijd als bewaker in Sobobor had gewerkt.
Daarom moesten ze hem in Israel vrij spreken.
Ik persoonlijk vind ik het heel lastig. OP de ranghoogte van Demjanjuk lopen er alleen in Duitsland nog zo`n 250 man rond , die nooit zijn aangeklaagd. Men besloot na de oorlog ( een wijs besluit als je hetmij vraagt) mannen op deze rang niet te vervolgen.
Maar het recht is er juist om mensen te beschermen tegen de collectieve waanzin die zomaar kan toeslaan rond ernstige feiten. Als de behoefte om de schuldige te pakken maar groot genoeg is, doet paradoxaal genoeg de schuldvraag er minder toe. Ik geloof best dat die mensen oprecht geloofden dat hij het was. Maar de wil om dat te geloven wordt dan actief gestimuleerd door belanghebbenden, mensen die iemand veroordeeld willen zien, want dan heb je de 'schuldige'.quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:11 schreef CANARIS het volgende:
Natuurlijk gaat hij niet zeggen dat hij niet in Sobibor was , want dat heeft hem ttt zijn vrijspraak in Israel bewerkstellligt.
Overigens heeft dat process ttt mijn geloof aan getuigen voor alle tijden vernietigd.
Ik geloof dat hij door 50 verschillende getuigen zonder twijfel als Iwan de Verschikkelijke werd geidentificeerd. Het bleek dus dat die allemaal het slachtoffer van hun verbeedling waren.
Wagenaar was dat, niet zo'n fraaie geschiedenis. Bedreigd, beschimpt, zwartgemaakt, ook met dingen die niks met zijn vak te maken hadden. Het was natuurlijk een antisemiet, het CIDI op zijn dak, als usual suspect. Want het is ook politiek. Zionisten zouden zionisten niet zijn als ze ook dit soort dingen niet zouden gebruiken in hun heilige oorlog voor een groot (groter) Israel.quote:Het was een bekende Nederlandse wetenschapper die voor de aangeklaagde aangaf dat getuigen na zoveel tijd niets meer waard zijn. Dat was toen nog heel opmerkelijk. Een Nederlander die quasi tegenIsrael optrad. Dat deed toen nog een boel mensen zeer.
Het verschil met die 250 man is dat Demjanjuk in de V.S. woonde denk ik sowieso heeft hij gelogen bij zijn immigratie, de civiele procedures zijn anders. En dat ze natuurlijk al jaren bezig zijn om hem te kunnen berechten.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het is heel simpel.
Hij werd ttt in Israel ter dood veroordeelt omdat men het bewezen achtte dat hij Iwan de verschrikkelijke was.
Hij ging in hoger beroep en zijn geluk was dat toen net de UDSSR was geimplodeert en de russen nu opeens hun archieven ter beschikking stelden. Daaruit bleek , zonder twijfel , dat hij Iwan der veschrikkelijk niet kon zijn geweest omdat..... Demjanjuk in die tijd als bewaker in Sobobor had gewerkt.
Ik persoonlijk vind ik het heel lastig. OP de ranghoogte van Demjanjuk lopen er alleen in Duitsland nog zo`n 250 man rond , die nooit zijn aangeklaagd. Men besloot na de oorlog ( een wijs besluit als je hetmij vraagt) mannen op deze rang niet te vervolgen.
Daarmee is volgens mij ook een soort jurisprudentie gecréerd
Dat nu Demjanjuk wordt aangeklaagd zou moeten betekenen dat vervolgens ook die ander 250 man moeten worden aangeklaagd. Dat zie ik ze niet doen!
Daarnaast heeft Demjanjuk met zijn proces in Israel en zijn ter dood veroordeling al meer boete gedaan als de meeste van zijn collegas.
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren, best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na dato wel genoeg denk ik.
Voor de echte misdadigers heb ik echter geen medeleven en die mogen worden vervolgdt tot aan hun laatste dagen.
Dat laatste is ook zo ongeveer wat Jules Schelvis (overlevende en mede-aanklager) zegt:quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:36 schreef vipergts het volgende:
[..]
Het verschil met die 250 man is dat Demjanjuk in de V.S. woonde denk ik sowieso heeft hij gelogen bij zijn immigratie, de civiele procedures zijn anders. En dat ze natuurlijk al jaren bezig zijn om hem te kunnen berechten.
Het proces vindt ik terecht want je geeft daarmee aan dat mensen die nu oorlogsmisdaden plegen in bijv. bosnie dafur enz. en er op dit moment mee wegkomen. Ze moeten toch de rest van hun leven over hun schouder blijven kijken or er niet opeens iemand opdaagt met een arrestatiebevel.
Wat de veroordeling betreft geef de man net als Priebke huisarrest. Priepke is in 1998 veroordeeld heeft huisarrest gekregen een heeft al een aantal malen meer vrijheden gekregen en is net zo vaak na protesten weer onder huisarrest geplaatst. Priepke is op het moment 96
Ze sterven uit, jammer genoeg.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:58 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je hebt misschien wel gelijk , maar ik moet echt zeggen dat ik twijfel of dit de juiste manier is om het capitel 2 Wereld oorlog aftesluiten. Daar gaan ze in Duitsland wel allemaal van uit. "Het laatste grote proces" noemen ze het.
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren, best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na dato wel genoeg denk ik.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het is heel simpel.
Daarmee is volgens mij ook een soort jurisprudentie gecréerd
Dat nu Demjanjuk wordt aangeklaagd zou moeten betekenen dat vervolgens ook die ander 250 man moeten worden aangeklaagd. Dat zie ik ze niet doen!
Daarnaast heeft Demjanjuk met zijn proces in Israel en zijn ter dood veroordeling al meer boete gedaan als de meeste van zijn collegas.
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren, best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na dato wel genoeg denk ik.
Er stonden dagelijks Amerikaanse militairen in de vernietigingskampen!?!quote:Op woensdag 2 december 2009 11:20 schreef johan555 het volgende:
Hoe kan je zoiets in godsnaam zeggen CANARIS ?
Ook de in rang lagere medewerkers daar wisten heel goed dat ze met iets gruwuwelijks en fouts bezig waren . Ze hebben toch ogen in hun hoofd ?
Hier zie je een foto zoals het daar dagelijks in dat kamp toeging .
Ik denk dat het een praktisch probleem was en daarom 70 jaar na dato nog steeds is.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:20 schreef johan555 het volgende:
[..]
Hoe kan je zoiets in godsnaam zeggen CANARIS ?
Ook de in rang lagere medewerkers daar wisten heel goed dat ze met iets gruwuwelijks en fouts bezig waren . Ze hebben toch ogen in hun hoofd ?
Hier zie je een foto zoals het daar dagelijks in dat kamp toeging .
[ afbeelding ]
Neuh.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:47 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik denk dat het een praktisch probleem was en daarom 70 jaar na dato nog steeds is.
Wanner men alles wat de-jure een misdaad was geweest had vervolgt, had men waarschijnlijk 30% van de wehrmacht en 100% van de WaffenSS moeten vervolgen.
Onrecht? Zulk soort figuren zijn de laatsten die mogen beginnen over onrecht.quote:Een ondoenlijk ding, wat ook weer een soort Versaille-achtige "Slachtoffer-Mythus" in Duitsland zou hebben gecreerd.
Door de koppen te vervolgen heeft men ttt EN verzoening EN Recht geprobeerd te combineren.
Ik denk dat iedereen wel de mening is , dat met name het Recht heeft gelden ,want er zijn duidelijk te weinig mannen en vrouwen vervolgt.
Om nu op het laagste niveua er weer met te beginnen is een onrecht aan Demjanjuk.
Dunkt mij
quote:Het proces tegen John Demjanjuk in
München is tot 21 december stilgelegd.
Demjanjuk,die van oorlogsmisdaden wordt
verdacht,is volgens zijn arts te ziek
om naar de zitting te komen.
De 89-jarige Demjanjuk heeft hoofdpijn
en last van zijn ledematen.Zijn arts
zegt dat er een infectiegevaar is als
de geboren Oekraïner naar de rechtszaal
komt.Overlevenden van de Holocaust
denken dat Demjanjuks gezondheid veel
beter is dan dat die lijkt.
Maar de beste manier om dat vast te stellen blijft toch door een onbevooroordeelde rechter in een proces.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:20 schreef golfer het volgende:
Ik heb gemengde gevoelens over dit proces.
Vrijwel mijn hele familie is in Sobibor vermoord, maar ik ben er niet van overtuigd dat Demjanjuk daar daadwerkelijk als kampbewaker heeft gewerkt.
Sowieso ben ik geneigd te denken dat hij zich als ziek, zwak en misselijk voordoet. En ik zal niet de enige zijn die dit vermoed.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:50 schreef eleusis het volgende:
[..]
Maar de beste manier om dat vast te stellen blijft toch door een onbevooroordeelde rechter in een proces.
Is trouwens het bericht bevestigd dat hij gewoon liep en met zijn advocaten lolletjes aan het maken was, toen hij buiten de rechtszaal was? Ik las daar gisteren iets over.
quote:'Demjanjuk reed jood dood'
ULM/MÜNCHEN - Het Openbaar Ministerie (OM) in de Zuid-Duitse stad Ulm onderzoekt of John Demjanjuk in 1947 met zijn auto met opzet een jood heeft aangereden.
Het slachtoffer kwam daarbij om het leven. Een woordvoerder van het OM bevestigde maandag een bericht daarover in de Duitse krant Bild Zeitung. Hij wilde niet zeggen of het slachtoffer inderdaad een jood was.
Demjanjuk (89) staat op dit moment in München terecht. Als kampbewaker in het nazivernietigingskamp Sobibor in het huidige Polen zou hij betrokken zijn geweest bij de moord op 27.900 joden. Het proces wordt op 21 december voortgezet.
Demjanjuk zou na de Tweede Wereldoorlog als chauffeur voor de geallieerden actief zijn geweest.
27.901 wordt dat dus.quote:
bronquote:Rechter veegt tactiek Demjanjuk van tafel
Het theaterspel van John Demjanjuk en de tenenkrommende argumenten van zijn verdediger hebben de vroegere kampbeul nog niet veel geholpen. Gisteren veegde de Duitse rechter in München alle moties van tafel. De nabestaanden van de 27.900 dode Nederlandse Joden in vernietigingskamp Sobibor zijn blij.
Rechter Ralph Alt maakte duidelijk dat Demjanjuk als SS’er in Sobibor was, dat de Amerikanen hem terecht hebben uitgewezen en dat hij volgens de wettige regels in voorarrest zit. Ook maakt het niet uit dat hij in Israël al ter dood werd veroordeeld. Tevens zou het feit niet ter zake doen dat Polen, en eerder Duitsland, zijn gestopt met vervolging. En de artsen zeggen dat Demjanjuk (89) gezond genoeg is voor een proces. Ook het feit dat andere oorlogsmisdadigers niet veroordeeld zijn zou geen hout snijden.
„Dit is prachtig nieuws. De rechter staat aan onze kant”, zegt Marco de Groot (70), wiens ouders in 1943 in Sobibor om het leven kwamen.
Enkele Nederlanders mochten gisteren hun zegje komen doen in het proces tegen Demjanjuk. „Sobibor is voor mij een pijnlijke en ongeneeslijke wond”, zei een 86-jarige man uit Amsterdam. Zijn ouders, zus en toenmalige vriendin zijn vermoord in het kamp, vertelde de voormalige apotheker met tranen in zijn ogen. Hij slaagde erin te vluchten. „De gebeurtenissen van toen drukken een stempel op alle dagen van mijn leven.”
Robert Cohen (83), die in Amsterdam werd geboren, verloor zijn ouders en broer in Sobibor. Ook hij beschreef zijn ervaringen in het kamp. Een 70-jarige Nederlander vertelde diep geroerd over zijn hoogzwangere moeder die in de gaskamer omkwam. „Daarom ben ik hier ook voor mijn ongeboren broer of zus”, zei hij. De man was nog een kleine jongen toen zijn ouders in 1943 de gaskamers in werden gedreven.
Verlies
Ook andere nabestaanden zetten in de rechtszaal uiteen hoe zeer hun leven is getekend door het verlies van familieleden die in Sobibor aan hun einde kwamen. Zij treden op als civiele partij in het proces.
De advocaat van Demjanjuk plaatste vraagtekens bij de toelating van de civiele partijen. Geen van hen was daadwerkelijk getuige van delicten waarvan Demjanjuk wordt beschuldigd, aldus Ulrich Busch.
De in een rolstoel gezeten Demjanjuk (89) toonde ogenschijnlijk geen enkele emotie bij de verhalen van de nabestaanden. De meeste tijd had hij zijn ogen gesloten. Later mocht hij op een bed liggen nadat hij over rugpijn had geklaagd.
Oftewel er is gewoon niets aan de hand en hij ligt zich weer eens aan te stellen om een proces te voorkomen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 14:20 schreef capricia het volgende:
Demjanjuk is inmiddels aangekomen in Duitsland. Zijn proces gaat woensdag (morgen dus) as verder.
Op dit moment is hij wegens hartproblemen in het ziekenhuis opgenomen.
Naar alle waarschijnlijkheid is hij niet ernstig ziek, maar is het meer uit voorzorg.
Hier het artikel.
Dat was ook zijn inzet in dat proces vorige maand in de States. Dat hij te ziek en te oud was om de reis per vliegtuig te maken naar Duitsland. Helaas voor hem doken er allerlei filmpjes op dat ie zelfstandig in zijn auto stapte en wegreed...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 14:58 schreef DeParo het volgende:
[..]
Oftewel er is gewoon niets aan de hand en hij ligt zich weer eens aan te stellen om een proces te voorkomen.
Tijdens het proces zelf ligt er hij weer half dood bij terwijl hij daarna en daarvoor toch zo makkelijk aanspreekbaar
is.
Hij is niet de enige die dit doet. Ook een Kroatische oorlogsmisdadiger (Tweede Wereldoorlog), van dik in de 90 al bijna tegen de 100, deed alsof hij zo'n beetje op sterven lag. Volgens mij de Oostenrijkse regering gaf hem daarmee gratie. Hij leeft nog steeds en werd bij het afgelopen EK nog behoorlijk actief op de tribunes gezien van een wedstrijd van Kroatie, zijn gezondheid is goed, dat soort mensen zijn het dus.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was ook zijn inzet in dat proces vorige maand in de States. Dat hij te ziek en te oud was om de reis per vliegtuig te maken naar Duitsland. Helaas voor hem doken er allerlei filmpjes op dat ie zelfstandig in zijn auto stapte en wegreed...![]()
Gewoon berechten die kerel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |