abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 november 2009 @ 21:06:57 #61
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75068542
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

dus die afname heb ik zo m'n twijfels bij.

Moet zijn: dus bij die afname heb ik zo mijn twijfels.

Of: dus die afname, daar heb ik zo mijn twijfels bij.

Dus: bij' kan alleen los van 'die afname' als je 'daar' invoegt.
Nee hoor. Waarom? Dan maak je iets dubbel. Je hebt al twijfels bij die afname en ook nog eens daarbij (bij die afname). Dat is dubbelop.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 27 november 2009 @ 21:13:50 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_75068780
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee hoor. Waarom? Dan maak je iets dubbel. Je hebt al twijfels bij die afname en ook nog eens daarbij (bij die afname). Dat is dubbelop.
Punt is, je kunt dat 'bij' alleen achteraan plaatsen als je 'daar' invoegt. Jij zegt: dat is dubbelop. Dat klopt: het is een constructie waarmee je een bepaalde nadruk in de zin legt.
The love you take is equal to the love you make.
  † In Memoriam † vrijdag 27 november 2009 @ 21:19:18 #63
137949 Disana
pi_75068989
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Verdorie, valt m'n hele antwoord weg door een korte storing. Nog maar een keer:

Deze zinsconstructie is wel goed. Je legt het accent op een deel van een geheel terwijl je aangeeft dat je je (in dit geval) wel kunt vinden in de overige delen.

Bijvoorbeeld:

De Mexicaanse griep leidt tot ziekteverzuim, afname van files, en een hogere verkoop van koortsremmers.

Je bent het er bíjna mee eens, alleen die afname, daar heb je je twijfels over.
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:07:03 #64
66444 Lord_Vetinari
pi_75070925
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:19 schreef Disana het volgende:

[..]

Verdorie, valt m'n hele antwoord weg door een korte storing. Nog maar een keer:

Deze zinsconstructie is wel goed. Je legt het accent op een deel van een geheel terwijl je aangeeft dat je je (in dit geval) wel kunt vinden in de overige delen.

Bijvoorbeeld:

De Mexicaanse griep leidt tot ziekteverzuim, afname van files, en een hogere verkoop van koortsremmers.

Je bent het er bíjna mee eens, alleen die afname, daar heb je je twijfels over.
Blijf ik erbij, dat 'daar' in de laatste zin overbodig is. Je gaat namelijk broddelen. Je begint een zin 'alleen die afname', maakt hem niet af en begint vervolgens een nieuwe bijzin met 'daar', terwijl als je de zin gewoon doorlaat lopen, je dat 'daar' helemaal niet nodig hebt. Want wat is er mis met de zin 'alleen, die afname heb ik mijn twijfels over'. Ik weet dat het in spraakgebruik veel voorkomt, maar geschreven vind ik het eerder fout om 'daar' erbij te zetten, dan om 'daar' er af te laten.
  † In Memoriam † vrijdag 27 november 2009 @ 22:44:16 #65
137949 Disana
pi_75072328
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Blijf ik erbij, dat 'daar' in de laatste zin overbodig is. Je gaat namelijk broddelen. Je begint een zin 'alleen die afname', maakt hem niet af en begint vervolgens een nieuwe bijzin met 'daar', terwijl als je de zin gewoon doorlaat lopen, je dat 'daar' helemaal niet nodig hebt. Want wat is er mis met de zin 'alleen, die afname heb ik mijn twijfels over'. Ik weet dat het in spraakgebruik veel voorkomt, maar geschreven vind ik het eerder fout om 'daar' erbij te zetten, dan om 'daar' er af te laten.
Echt wel

'Daar heb ik problemen mee.' Je zult het ermee eens zijn dat dit een goede zin is. Nu wil je ook nog verduidelijken of benadrukken waarméé je problemen hebt. 'Die afname van files, daar heb ik problemen mee.' Maar ik ben het met je eens dat 'Met die afname heb ik problemen' of 'Ik heb problemen met die afname' meer estethisch verantwoord zijn. En het voorbeeld dat ik oorspronkelijk postte blijft natuurlijk gewoon fout.
pi_75073190
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 17:09 schreef Disana het volgende:

[..]
Die vind ik leuk, die hou ik erin.

Geen spel- of taalfout, maar ook wel een leuke van De Speld: Ik ben vegetariër. Niet omdat ik dieren zielig vind, maar omdat ik een hekel aan planten heb.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75073349
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:31 schreef Pien85 het volgende:

[..]

Nou... ik zit aan de cranberrysap...
het sap!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75073429
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:43 schreef anboni het volgende:

(Had eerder vandaag wel 'n slordigheidje op de FP gezien, maar die intussen al gecorrigeerd, dus dan is het niet leuk meer, toch? )
slordigheid die en slordigheidje dat.
pi_75073899
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

het sap!
de cranberrysap mag ook. En wat dan nog... Valt dit volgens jou onder "originele taal- en spelfouten" of is het gewoon mierenneuken?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_75073984
Alleen die afname, daar heb ik mijn twijfels over.
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het is niet zo dat je de zin niet afmaakt: het is helemaal geen zin.
"Alleen die afname is twijfelachtig." is een zin.
"Alleen die afname is twijfelachtig. Ik heb er daar mijn twijfels over." zijn twee zinnen.
Die zijn voor mijn gevoel heel goed samen te vatten.

Ik zou zelf een dubbele punt gebruiken in plaats van een komma: "Alleen die afname: daar heb ik mijn twijfels over." Of: "Alleen over die afname heb ik mijn twijfels." De eerste zin geeft, door de pauze achter afname, daar wat meer nadruk aan.
pi_75074040
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:25 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

de cranberrysap mag ook. En wat dan nog... Valt dit volgens jou onder "originele taal- en spelfouten" of is het gewoon mierenneuken?
Groene Boekje 1990: sap (o)
Mierenneuken. Maar dit is een topic over correct taalgebruik.
pi_75074254
sap het, de; o en m -pen levensvocht in planten en dieren: appelsap, bessensap, sinaasappelsap, vruchtensap

Dit is geen topic over correct taalgebruik. Dit is een topic over originele taal- en spelfouten. Zie ook de OP.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 27 november 2009 @ 23:38:17 #73
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_75074386
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
pi_75074605
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:34 schreef Jordy-B het volgende:
sap het, de; o en m -pen levensvocht in planten en dieren: appelsap, bessensap, sinaasappelsap, vruchtensap

Dit is geen topic over correct taalgebruik. Dit is een topic over originele taal- en spelfouten. Zie ook de OP.
Bron?

OK, het fout gebruiken/toepassen van de woordgeslachten is helaas niet meer origineel. En het verschil tussen m en v is inmiddels al vergeten.
Maar ja, rijgers zijn ook niet origineel, evenmin als lijders of peilers.
pi_75075399
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Bron?
Van Dale Online.
  † In Memoriam † zaterdag 28 november 2009 @ 04:26:07 #76
137949 Disana
pi_75078349
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Die vind ik leuk, die hou ik erin.

Geen spel- of taalfout, maar ook wel een leuke van De Speld: Ik ben vegetariër. Niet omdat ik dieren zielig vind, maar omdat ik een hekel aan planten heb.
Ik vind de 'lapzwams' ook erg leuk
pi_75080130
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 10:23 schreef tennisboy het volgende:

[..]

Ja, zeer knap.
Na langer dan 1 jaar eruit hebben gelegen. Pakt hij gelijk weer de draad goed op. Hij heeft dus een ijzersterkte mentaalbareweerheid.
Hoeveel punten zou je bij Scrabble krijgen voor het woord mentaalbareweerheid
  † In Memoriam † zaterdag 28 november 2009 @ 11:28:46 #78
137949 Disana
pi_75080526
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 11:00 schreef MMUFC het volgende:

[..]

Hoeveel punten zou je bij Scrabble krijgen voor het woord mentaalbareweerheid
Ha. Zo zie je maar weer hoe creatief het brein met onvoldoende informatie kan zijn
  zaterdag 28 november 2009 @ 12:54:18 #79
66444 Lord_Vetinari
pi_75081792
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 00:27 schreef DonaIdDuck het volgende:

Obama buigde eerder voor de Saoedische koning
Buigen, buigde, gebuigd
pi_75083737
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 12:19 schreef justanick het volgende:

[..]

Iedereen ziet natuurlijk direct dat dit bullshit is, aangezien er blijkbaar zeer veel mensen zijn die over die 'gigantische' schade van de corrigerende tik heenkomen. Afgezien daarvan was een pak voor je broer een paar decennia doodnormaal. Je kreeg er gewoon van langs als je wat geflikt had. Zie jij hele generaties aan 'onrendabele' mensen? Ik niet.
Dat vindt mijn broer helemaal niet leuk.

En over dat buigen: ik zag ergens anders: "Wij kunnen buigen op vele jaren ervaring."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')