Nee hoor. Waarom? Dan maak je iets dubbel. Je hebt al twijfels bij die afname en ook nog eens daarbij (bij die afname). Dat is dubbelop.quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
dus die afname heb ik zo m'n twijfels bij.
Moet zijn: dus bij die afname heb ik zo mijn twijfels.
Of: dus die afname, daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Dus: bij' kan alleen los van 'die afname' als je 'daar' invoegt.

Punt is, je kunt dat 'bij' alleen achteraan plaatsen als je 'daar' invoegt. Jij zegt: dat is dubbelop. Dat klopt: het is een constructie waarmee je een bepaalde nadruk in de zin legt.quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee hoor. Waarom? Dan maak je iets dubbel. Je hebt al twijfels bij die afname en ook nog eens daarbij (bij die afname). Dat is dubbelop.

Verdorie, valt m'n hele antwoord weg door een korte storing. Nog maar een keer:quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee hoor. Waarom? Dan maak je iets dubbel. Je hebt al twijfels bij die afname en ook nog eens daarbij (bij die afname). Dat is dubbelop.

Blijf ik erbij, dat 'daar' in de laatste zin overbodig is. Je gaat namelijk broddelen. Je begint een zin 'alleen die afname', maakt hem niet af en begint vervolgens een nieuwe bijzin met 'daar', terwijl als je de zin gewoon doorlaat lopen, je dat 'daar' helemaal niet nodig hebt. Want wat is er mis met de zin 'alleen, die afname heb ik mijn twijfels over'. Ik weet dat het in spraakgebruik veel voorkomt, maar geschreven vind ik het eerder fout om 'daar' erbij te zetten, dan om 'daar' er af te laten.quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Verdorie, valt m'n hele antwoord weg door een korte storing. Nog maar een keer:
Deze zinsconstructie is wel goed. Je legt het accent op een deel van een geheel terwijl je aangeeft dat je je (in dit geval) wel kunt vinden in de overige delen.
Bijvoorbeeld:
De Mexicaanse griep leidt tot ziekteverzuim, afname van files, en een hogere verkoop van koortsremmers.
Je bent het er bíjna mee eens, alleen die afname, daar heb je je twijfels over.

Echt welquote:Op vrijdag 27 november 2009 22:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Blijf ik erbij, dat 'daar' in de laatste zin overbodig is. Je gaat namelijk broddelen. Je begint een zin 'alleen die afname', maakt hem niet af en begint vervolgens een nieuwe bijzin met 'daar', terwijl als je de zin gewoon doorlaat lopen, je dat 'daar' helemaal niet nodig hebt. Want wat is er mis met de zin 'alleen, die afname heb ik mijn twijfels over'. Ik weet dat het in spraakgebruik veel voorkomt, maar geschreven vind ik het eerder fout om 'daar' erbij te zetten, dan om 'daar' er af te laten.

Die vind ik leuk, die hou ik erin.quote:

het sap!quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:31 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Nou... ik zit aan de cranberrysap...

slordigheid die en slordigheidje dat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:43 schreef anboni het volgende:
(Had eerder vandaag wel 'n slordigheidje op de FP gezien, maar die intussen al gecorrigeerd, dus dan is het niet leuk meer, toch?)

de cranberrysap mag ook. En wat dan nog... Valt dit volgens jou onder "originele taal- en spelfouten" of is het gewoon mierenneuken?quote:

Het is niet zo dat je de zin niet afmaakt: het is helemaal geen zin.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Blijf ik erbij, dat 'daar' in de laatste zin overbodig is. Je gaat namelijk broddelen. Je begint een zin 'alleen die afname', maakt hem niet af en begint vervolgens een nieuwe bijzin met 'daar', terwijl als je de zin gewoon doorlaat lopen, je dat 'daar' helemaal niet nodig hebt. Want wat is er mis met de zin 'alleen, die afname heb ik mijn twijfels over'. Ik weet dat het in spraakgebruik veel voorkomt, maar geschreven vind ik het eerder fout om 'daar' erbij te zetten, dan om 'daar' er af te laten.

Groene Boekje 1990: sap (o)quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:25 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
de cranberrysap mag ook. En wat dan nog... Valt dit volgens jou onder "originele taal- en spelfouten" of is het gewoon mierenneuken?

Bron?quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:34 schreef Jordy-B het volgende:
sap het, de; o en m -pen levensvocht in planten en dieren: appelsap, bessensap, sinaasappelsap, vruchtensap
Dit is geen topic over correct taalgebruik. Dit is een topic over originele taal- en spelfouten. Zie ook de OP.

Van Dale Online.quote:

Ik vind de 'lapzwams' ook erg leukquote:Op vrijdag 27 november 2009 23:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die vind ik leuk, die hou ik erin.
Geen spel- of taalfout, maar ook wel een leuke van De Speld: Ik ben vegetariër. Niet omdat ik dieren zielig vind, maar omdat ik een hekel aan planten heb.

Hoeveel punten zou je bij Scrabble krijgen voor het woord mentaalbareweerheidquote:Op zaterdag 28 november 2009 10:23 schreef tennisboy het volgende:
[..]
Ja, zeer knap.
Na langer dan 1 jaar eruit hebben gelegen. Pakt hij gelijk weer de draad goed op. Hij heeft dus een ijzersterkte mentaalbareweerheid.

Ha. Zo zie je maar weer hoe creatief het brein met onvoldoende informatie kan zijnquote:Op zaterdag 28 november 2009 11:00 schreef MMUFC het volgende:
[..]
Hoeveel punten zou je bij Scrabble krijgen voor het woord mentaalbareweerheid

Buigen, buigde, gebuigdquote:Op zaterdag 28 november 2009 00:27 schreef DonaIdDuck het volgende:
Obama buigde eerder voor de Saoedische koning

Dat vindt mijn broer helemaal niet leuk.quote:Op zaterdag 28 november 2009 12:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Iedereen ziet natuurlijk direct dat dit bullshit is, aangezien er blijkbaar zeer veel mensen zijn die over die 'gigantische' schade van de corrigerende tik heenkomen. Afgezien daarvan was een pak voor je broer een paar decennia doodnormaal. Je kreeg er gewoon van langs als je wat geflikt had. Zie jij hele generaties aan 'onrendabele' mensen? Ik niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |