abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 november 2009 @ 15:36:21 #1
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75022450
quote:
Ook tweede nationaliteit registreren
Uitgegeven: 26 november 2009 15:11
Laatst gewijzigd: 26 november 2009 15:18
AMSTERDAM - Marokkaanse Nederlanders moeten beide nationaliteiten van hun kind laten registreren in het bevolkingsregister, ook als ze voor hun kind liever alleen de Nederlandse nationaliteit zouden willen.
© ANP

Dat heeft staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld (CDA) besloten. Kinderen van Marokkaans-Nederlandse ouders krijgen automatisch twee nationaliteiten.

Hun kinderen krijgen op basis van de Marokkaanse wet automatisch de Marokkaanse nationaliteit. Daar kan nooit afstand van worden gedaan.

De Tweede Kamer wil ouders de mogelijkheid geven voor hun kind alleen de Nederlandse nationaliteit te laten registreren in het bevolkingsregister, oftewel de gemeentelijke basisadministratie (GBA).

Niet compleet

Als mensen kiezen voor Nederland moet dat worden aangemoedigd, vindt de Kamer. Bijleveld begrijpt dat wel, maar voelt er toch niets voor, omdat de gegevens in het bevolkingsregister dan niet meer honderd procent compleet zouden zijn.

Zij wijst erop dat registratie in het GBA voor de feitelijke nationaliteit niet uitmaakt: een kind houdt de Marokkaanse nationaliteit ook als die niet in het bevolkingsregister staat geregistreerd.

Bijleveld gaat wel regelen dat organisaties die gebruikmaken van het GBA, zoals de Belastingdienst en pensioenfondsen, niet meer automatisch alle nationaliteitsgegevens over mensen krijgen. Die gegevens mogen alleen nog worden verstrekt als dat echt nodig is.
Bron: nu.nl
http://www.nu.nl/politiek(...)eit-registreren.html

Belachelijk dit. Een ander land met intolerante wetgeving bepaalt zo wat onze GBA's moeten doen. Wat nu als ik op één of ander oceaaneilandje een nieuwe staat opricht, waar ik bepaal dat alle Nederlanders automatisch ook de Pooliaanse nationaliteit hebben. Gaat mevrouw Bijleveld dat dan ook registreren?

Nee, de gegevens zijn niet compleet, maar het lijkt me juist de bedoeling om die gegevens niet te registreren.

Maak het Marokko maar eens gewoon lekker moeilijk om te herkennen wie hun ongewilde staatsburgers zijn. Dan verandert die opdringerige wetgeving daar misschien eens.
pi_75022578
Staat er een straf op eigenlijk mocht je zoiets verzuimen te melden bij de GBA dan?
pi_75023215
quote:
Op donderdag 26 november 2009 15:36 schreef Pool het volgende:

[..]

Belachelijk dit. Een ander land met intolerante wetgeving bepaalt zo wat onze GBA's moeten doen. Wat nu als ik op één of ander oceaaneilandje een nieuwe staat opricht, waar ik bepaal dat alle Nederlanders automatisch ook de Pooliaanse nationaliteit hebben. Gaat mevrouw Bijleveld dat dan ook registreren?

Nee, de gegevens zijn niet compleet, maar het lijkt me juist de bedoeling om die gegevens niet te registreren.

Maak het Marokko maar eens gewoon lekker moeilijk om te herkennen wie hun ongewilde staatsburgers zijn. Dan verandert die opdringerige wetgeving daar misschien eens.
Je reactie past totaal niet bij het artikel. Het wordt geregistreerd maar niet meer zomaar vrij gegeven zoals in het verleden gedaan werd. Daardoor komt Marocco het niet meer zomaar te weten. Dat wilde je en dat gebeurt nu ook. Tijd voor een slotje
pi_75023311
Ik blijf die Marokkaanse wet sowieso raar vinden. Dat wij daar niks aan kunnen veranderen, soit. Maar wat is voor ons het nadeel dat Marokkaanse ouders hun kinderen niet als Marokkaan willen inschrijven? Dan weten we niet (direct) dat het de facto Marokkanen zijn? Nou en?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75023416
Mooi zo. Dan kunnen we ze over 10 jaar makkelijker terugsturen
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_75023586
Ik begrijp iets niet: als een paar schaatsers met de Nederlandse nationaliteit ook de nationaliteit van Kazachstan willen aannemen, wordt de Nederlandse nationaliteit ze afgepakt. Maar kinderen van Marokkaanse ouders krijgen er 'zomaar' een tweede nationaliteit bij.

Aangezien die ouders de Nederlandse nationaliteit bezitten en hun kind in Nederland wordt geboren, zou je mogen verwachten dat die kinderen dan automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgen. En alleen de Nederlandse nationaliteit. Op het moment dat ze dan toch de Marokkaanse nationaliteit willen, doen ze daarmee in mijn optiek dan automatisch afstand van de Nederlandse, net zoals dat nu ook gebeurt bij die schaatsers.

De situatie is gelijk: het gaat om mensen die bij geboorte de Nederlandse nationaliteit bezitten en een andere nationaliteit (erbij) willen. Ik zeg: gelijke monniken, gelijke kappen.

Aanvulling: Marokkanen die in Nederland wonen en de Nederlandse nationaliteit hebben, zijn niet verplicht om zich aan de Marokkaanse wet te houden. Wanneer ze dat toch wensen te doen, is dat a) hun eigen keuze en b) veelzeggend....

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2009 16:12:56 ]
  donderdag 26 november 2009 @ 16:12:02 #7
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_75023589
Ik begrijp het niet helemaal. Ik ben niet tegen een dubbele nationaliteit (heb er zelf ook 2). maar als je de marokkaanse nationaliteit wilt krijgen als je hier ben geboren dan regel je dat toch mooi zelf ?

Zolang je jezelf niet bekendmaakt bij de marokkaanse autoriteiten heb je ook die nationaliteit niet lijkt me. het is toch onzin dat de GBA dit in marokko kenbaa maakt (deden ze bij mijn britse nationaliteit ook niet)
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_75023853
quote:

[..]

Intolerante wetgeving? Het is gewoon een principe dat door meer landen aangehangen wordt dat je geen afstand kunt doen van je oorspronkelijke nationaliteit. Bijvoorbeeld Grieken kunnen dat ook niet.
Here we are now, entertain us.
  donderdag 26 november 2009 @ 16:27:41 #9
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75024143
quote:
Op donderdag 26 november 2009 15:59 schreef SimonBalk het volgende:

[..]

Je reactie past totaal niet bij het artikel. Het wordt geregistreerd maar niet meer zomaar vrij gegeven zoals in het verleden gedaan werd. Daardoor komt Marocco het niet meer zomaar te weten. Dat wilde je en dat gebeurt nu ook. Tijd voor een slotje
Wat een zielige slotjesroep zeg. Hoezo past de reactie niet? De Tweede Kamer wil dat de registratie in het GBA voortaan stopt voor mensen die zelf niet zitten te wachten op die opgedrongen tweede nationaliteit. Bijleveld weigert daaraan te voldoen en zorgt alleen maar voor iets meer discretie met betrekking tot die gegevens.

Maar waarom dus niet volledig stoppen met die registratie? Die vraag beantwoord je niet en dat is wel degelijk een goede discussievraag die topicwaardig is.
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:19 schreef voyeur het volgende:

[..]

Intolerante wetgeving? Het is gewoon een principe dat door meer landen aangehangen wordt dat je geen afstand kunt doen van je oorspronkelijke nationaliteit. Bijvoorbeeld Grieken kunnen dat ook niet.
Dat andere landen dat ook doen, maakt het toch niet minder intolerant?

En het gaat niet alleen om afstand doen van oorspronkelijke nationaliteit. Het gaat ook om het opdringen van die nationaliteit aan baby's die in een ander land geboren worden en waarvan de ouders willen dat die baby alléén die nationaliteit van het geboorteland zullen krijgen.

Die ouders horen door Nederland gesteund te worden, maar dat worden ze nu dus niet echt.
pi_75024318
Onze GBA moet helemaal geen andere nationaliteiten erkennen danwel registreren, doet de VS ook niet.
pi_75024325
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:19 schreef voyeur het volgende:
En waarom moeten wij onze oren daar naar laten hangen? We zijn toch nog altijd ZELF baas in dit land? Ik snap de slaafse houding van Nederland ten opzichte van Marokko niet.

Dat migranten bij binnenkomst de Nederlandse nationaliteit krijgen en daardoor een dubbele nationaliteit hebben, is prima te volgen. Maar je kunt simpel bij wet vastleggen dat een in Nederland geboren kind van ouders met de Nederlandse nationaliteit automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt en niets anders dan dat. Dat geldt per slot van rekening ook voor kinderen van autochtone Nederlanders.

En als je vindt dat je naast je bestaande nationaliteit ook nog een dubbele nationaliteit kunt aanvragen, leg mij dan eens uit waarom we die schaatsers die voor Kazachstan willen schaaten hun Nederlandse nationaliteit dan WEL afpakken? Dat is dan gewoon discriminatie.
pi_75024499
http://www.consulatdumaroc.ca/natma2007.pdf

Hier trouwens de Marokkaanse Nationaliteit's Code. (PDF kun je oploaden bij translate.google.com voor een vertaling.)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75024646
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:27 schreef Pool het volgende:

[..]

Wat een zielige slotjesroep zeg. Hoezo past de reactie niet? De Tweede Kamer wil dat de registratie in het GBA voortaan stopt voor mensen die zelf niet zitten te wachten op die opgedrongen tweede nationaliteit. Bijleveld weigert daaraan te voldoen en zorgt alleen maar voor iets meer discretie met betrekking tot die gegevens.

Maar waarom dus niet volledig stoppen met die registratie? Die vraag beantwoord je niet en dat is wel degelijk een goede discussievraag die topicwaardig is.
[..]

Dat andere landen dat ook doen, maakt het toch niet minder intolerant?

En het gaat niet alleen om afstand doen van oorspronkelijke nationaliteit. Het gaat ook om het opdringen van die nationaliteit aan baby's die in een ander land geboren worden en waarvan de ouders willen dat die baby alléén die nationaliteit van het geboorteland zullen krijgen.

Die ouders horen door Nederland gesteund te worden, maar dat worden ze nu dus niet echt.
Het is onmogelijk om de wetten van een ander land te veranderen. Marokko, Griekenland en nog een trits landen zien dit nu eenmaal zo. Dat kan Nederland niet veranderen.
pi_75024681
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:32 schreef WammesWaggel het volgende:
Onze GBA moet helemaal geen andere nationaliteiten erkennen danwel registreren, doet de VS ook niet.
De VS heeft geen GBA oid. Er leven naar schatting wel miljoenen mensen met een dubbele nationaliteit.
pi_75024729
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:32 schreef isogram het volgende:

[..]

En waarom moeten wij onze oren daar naar laten hangen? We zijn toch nog altijd ZELF baas in dit land? Ik snap de slaafse houding van Nederland ten opzichte van Marokko niet.

Dat migranten bij binnenkomst de Nederlandse nationaliteit krijgen en daardoor een dubbele nationaliteit hebben, is prima te volgen. Maar je kunt simpel bij wet vastleggen dat een in Nederland geboren kind van ouders met de Nederlandse nationaliteit automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt en niets anders dan dat. Dat geldt per slot van rekening ook voor kinderen van autochtone Nederlanders.

En als je vindt dat je naast je bestaande nationaliteit ook nog een dubbele nationaliteit kunt aanvragen, leg mij dan eens uit waarom we die schaatsers die voor Kazachstan willen schaaten hun Nederlandse nationaliteit dan WEL afpakken? Dat is dan gewoon discriminatie.
Nee, dat zijn verschillende regelgevingen. Wij kunnen per wet van alles aannemen, maar dat bindt Marokko niet.
pi_75025335
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:44 schreef voyeur het volgende:
Nee, dat zijn verschillende regelgevingen. Wij kunnen per wet van alles aannemen, maar dat bindt Marokko niet.
Wat Marokko bindt, boeit me niet. We hebben het hier namelijk over mensen die in Nederland wonen, staan ingeschreven en de Nederlandse nationaliteit bezitten. Wanneer ze hun koffers pakken en vertrekken naar Marokko hebben ze weer te maken met wat de Marokkaanse wet zegt. Tot die tijd hebben ze zich gewoon te houden aan de Nederlandse wet.

Als wij hier bij wet vastleggen dat kinderen van Marokaans-Nederlandse ouders alleen de Nederlandse nationaliteit krijgen en dat ze bij aanvraag van een Marokkaanse nationaliteit automatisch afstand doen van de Nederlandse, betekent het dat die kinderen in Nederland ongewenst vreemdeling zijn. Zo gaan we immers ook om met die schaatsers, die hier geboren én getogen zijn.

Verder heeft een in Nederland geboren kind met alleen de Nederlandse nationaliteit geen enkele verplichting aan Marokko. Hoe ze er in Marokko tegenaan kijken, moeten ze zelf weten.
pi_75025444
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:32 schreef WammesWaggel het volgende:
dat betwijfel ik, voor een overheid is het natuurlijk wel belangrijk te weten welke nationaliteit iemand heeft, dat kan in gevallen ook leiden tot een andere behandeling van personen, als er bepaalde verdragen tussen deze landen bestaan (ook de vraag of iemand een EU-burger is), of bepaalde rechten zoals de toegang tot een consul of extra hulp van een consulaat voor burgers van dat land ...
dus iig is het belangrijk om ook nationaliteit, maar ook meerdere nationaliteiten te _kunnen_ registreren en ook de VS zal dat zeker doen.

sterker nog, een stukje informatie van en amerikaanse rgeringssite over de 'dual citizenship' van amerikanen met marokkaanse achtergrond:
quote:
SPECIAL CIRCUMSTANCES: The government of Morocco considers all persons born to Moroccan fathers to be Moroccan citizens. In addition to being subject to all American laws, U.S. citizens who also possess the nationality of Morocco may be subject to other laws that impose special obligations on citizens of Morocco. Recently, Morocco has begun allowing Moroccan mothers of children born outside of Morocco to petition for their children’s citizenship. For further information on that process, please contact the Moroccan Consulate General in New York or the Embassy of Morocco in Washington DC.
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/cis/cis_975.html

Oftewel, ook amerika heeft er gewoon mee te maken hoe de marokkaanse overheid omgaat met hun burgerschap....
Er zijn bv zelfs amerikaanse politici, hoge zelfs, gouverneurs die een dual citizenship hebben (http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4198633.stm grapig daarbij is dat Oostenrijk eigenlijk een wet heeft die duale nationaliteit verbied, maar een systeem heeft waarin burgers om toestemming voor het bijhouden van hun nationaliteit kunnen verzoeken, "beibehaltungsgenehmigung", welke dhr. Schwarzenegger dus aangevraagd heeft)

Overigens,
hét probleem is imho vooral dat nogal gezochtte 'moeilijk' doen over mensen met een mogelijk andere nationaliteit.... het is juist, behalve wat kleine en weinig hoogstaande verschillen (vooral betreffende eventuele extra 'rechten').
Alhoewel ik me misschien ook best zou kunnen vinden in het idee om er verder geen vorm van registratie meer te doen, maar dan kun je dus helemaal niet meer de nationaliteit van mensen opslaan, hooguit een boolean waarde of ze nederlander zijn of niet...
Zodra je begint om bepaalde nationaliteiten op te slaan, ontkom je er ook niet aan om dit naar de geldende internationale regels te doen en dan moet je ook dit 'kloppend' doen en marrokaanse nationaliteit registreren volgens de regels die daarover gelden en kun je niet zomaar 'intern' gaan besluiten of je een andere nationalitei wel of niet erkend....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_75025567
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:11 schreef isogram het volgende:
Ik begrijp iets niet: als een paar schaatsers met de Nederlandse nationaliteit ook de nationaliteit van Kazachstan willen aannemen, wordt de Nederlandse nationaliteit ze afgepakt. Maar kinderen van Marokkaanse ouders krijgen er 'zomaar' een tweede nationaliteit bij.

Aangezien die ouders de Nederlandse nationaliteit bezitten en hun kind in Nederland wordt geboren, zou je mogen verwachten dat die kinderen dan automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgen. En alleen de Nederlandse nationaliteit. Op het moment dat ze dan toch de Marokkaanse nationaliteit willen, doen ze daarmee in mijn optiek dan automatisch afstand van de Nederlandse, net zoals dat nu ook gebeurt bij die schaatsers.

De situatie is gelijk: het gaat om mensen die bij geboorte de Nederlandse nationaliteit bezitten en een andere nationaliteit (erbij) willen. Ik zeg: gelijke monniken, gelijke kappen.
Lees in het vervolg de OP even voordat je onzin neer gaat pennen. Er is geen sprake van een Marokkaanse nationaliteit "willen". Die krijgen ze automatisch omdat hun ouders Marokkaans zijn, en ze kunnen hem ook niet weigeren.
quote:
Aanvulling: Marokkanen die in Nederland wonen en de Nederlandse nationaliteit hebben, zijn niet verplicht om zich aan de Marokkaanse wet te houden. Wanneer ze dat toch wensen te doen, is dat a) hun eigen keuze en b) veelzeggend....
Het is dus niet hun eigen keuze, niet "veelzeggend....". Het is geen kwestie van zich "aan de Marokkaanse wet houden", ze hebben van Marokko nu eenmaal automatisch een stempeltje 'Marokkaan' gekregen en dat was je er niet af met lokale wetgeving.
pi_75025816
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:06 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Lees in het vervolg de OP even voordat je onzin neer gaat pennen. Er is geen sprake van een Marokkaanse nationaliteit "willen". Die krijgen ze automatisch omdat hun ouders Marokkaans zijn, en ze kunnen hem ook niet weigeren.

Het is dus niet hun eigen keuze, niet "veelzeggend....". Het is geen kwestie van zich "aan de Marokkaanse wet houden", ze hebben van Marokko nu eenmaal automatisch een stempeltje 'Marokkaan' gekregen en dat was je er niet af met lokale wetgeving.
Niemand in Nederland krijgt zomaar een nationaliteit van een ander land: dat zul je altijd moeten registreren. En dat is letterlijk waartoe de staatssecretaris in de OP oproept. Je hoeft me er niet van te betichten dat ik de OP niet lees; het gebeurt me hoogstzelden dat ik een essentieel punt in de OP mis.

Wat hier het probleem is, is jouw manier van denken. Die verschilt wezenlijk van de mijne en daarom praten we langs elkaar heen. Jij presenteert hier namelijk Marokkaanse opvattingen over iemand nationaliteit als zijnde een FEIT in de Nederlandse wet. Ik ageer daartegen, stel dat we in Nederland baas zijn over onze eigen wetten en dat geen enkel kind zomaar de Marokkaanse nationaliteit heeft zonder dat deze expliciteit wordt geregistreerd. Het gaat dus om mensen die hun oren laten hangen naar de Marokkaanse wet, terwijl ze wonen in Nederland. In Nederland geldt ALLEEN de Nederlandse wet.
pi_75025837
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat betwijfel ik, voor een overheid is het natuurlijk wel belangrijk te weten welke nationaliteit iemand heeft, dat kan in gevallen ook leiden tot een andere behandeling van personen, als er bepaalde verdragen tussen deze landen bestaan (ook de vraag of iemand een EU-burger is), of bepaalde rechten zoals de toegang tot een consul of extra hulp van een consulaat voor burgers van dat land ...
dus iig is het belangrijk om ook nationaliteit, maar ook meerdere nationaliteiten te _kunnen_ registreren en ook de VS zal dat zeker doen.

sterker nog, een stukje informatie van en amerikaanse rgeringssite over de 'dual citizenship' van amerikanen met marokkaanse achtergrond:

De VS erkent het feit wel dat er mensen zijn met een duale staatsburgerschap maar erkent het niet in de zin dat ze iemand behandelen als een staatsburger van een ander land als die een Amerikaan is.
Dwz ze werken bv niet mee aan het verwittigen van een consulaat van bv NL als je als NL-Amerikaan opgesloten zit in de VS.
Zoals je op die site kan lezen geven ze slechts een toelichting als advies aan Marokkaanse-Amerikanen om bv geen problemen in Marokko te krijgen en daar zit hem het verschil dus met NL.

Nergens in de VS staat beschreven of je naast je Amerikaanse nog een andere nationaliteit bezit.
pi_75025961
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:14 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

De VS erkent het feit wel dat er mensen zijn met een duale staatsburgerschap maar erkent het niet in de zin dat ze iemand behandelen als een staatsburger van een ander land als die een Amerikaan is.
Dat is volgens mij nu ook niet het geval in Nederland ... Er zijn geen wettelijke verschillen of regels waarbij een eventuele andere andere nationaliteit naast de nederlandse iets uitmaakt.

bij mijn weten is er hooguit nu in Nederland wel een kleine partij actief die dat wil veranderen, maar die hebben nog maar een klein deel van de zetels in de kamer, alhoewel dat natuurlijk kan veranderen, ze scoren iif goed in de peilingen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_75026058
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:14 schreef isogram het volgende:

[..]

Niemand in Nederland krijgt zomaar een nationaliteit van een ander land: dat zul je altijd moeten registreren. En dat is letterlijk waartoe de staatssecretaris in de OP oproept. Je hoeft me er niet van te betichten dat ik de OP niet lees; het gebeurt me hoogstzelden dat ik een essentieel punt in de OP mis.
Je laat nu anders glashelder zien dat je een essentieel punt uit de OP hebt gemist. Je zegt "Niemand in Nederland krijgt zomaar een nationaliteit van een ander land: dat zul je altijd moeten registreren". Terwijl in de OP nu juist staat: "Hun kinderen krijgen op basis van de Marokkaanse wet automatisch de Marokkaanse nationaliteit. Daar kan nooit afstand van worden gedaan. Zij wijst erop dat registratie in het GBA voor de feitelijke nationaliteit niet uitmaakt: een kind houdt de Marokkaanse nationaliteit ook als die niet in het bevolkingsregister staat geregistreerd."
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:00 schreef isogram het volgende:

Als wij hier bij wet vastleggen dat kinderen van Marokaans-Nederlandse ouders alleen de Nederlandse nationaliteit krijgen en dat ze bij aanvraag van een Marokkaanse nationaliteit automatisch afstand doen van de Nederlandse
Nogmaals: Zo. Werkt. Het. Niet. Nederland kan burgers alleen de Nederlandse nationaliteit toekennen. Niet een andere nationaliteit afnemen. Een nationaliteit kan je alleen ontnomen worden door de staat die je hem heeft verstrekt.

Als dit anders zou zijn, lag de weg open voor misbruik. De Amerikaanse staat zou dan bijvoorbeeld een criminele Nederlandse Amerikaan zijn Nederlandse nationaliteit kunnen afnemen, waardoor hij geen bescherming meer geniet van Nederland en zonder pardon op de elektrische stoel kan worden gezet.
pi_75026127
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

Als dit anders zou zijn, lag de weg open voor misbruik. De Amerikaanse staat zou dan bijvoorbeeld een criminele Nederlandse Amerikaan zijn Nederlandse nationaliteit kunnen afnemen, waardoor hij geen bescherming meer geniet van Nederland en zonder pardon op de elektrische stoel kan worden gezet.
Dat doen ze gewoon hoor, ze executeren met regelmaat mensen die ook een bv Europees paspoort hebben.
En terecht.
  donderdag 26 november 2009 @ 17:25:13 #24
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_75026221
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]

Nogmaals: Zo. Werkt. Het. Niet. Nederland kan burgers alleen de Nederlandse nationaliteit toekennen. Niet een andere nationaliteit afnemen. Een nationaliteit kan je alleen ontnomen worden door de staat die je hem heeft verstrekt.
Nou zo moeilijk is het dan toch niet, dan pak je het Nederlandse paspoort af.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_75026313
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Zou Pim het zo gewild hebben?
pi_75026423
quote:

als je als nederlander met een amerikaans paspoort in de gevangenis komt daar, heeft het nederlandse consulaat sowieso geen toegang meer tot je wegens je amerikaanse nationaliteit...
je wordt dan enkel nog gezien als amerikaans burger.

dat is overigens overal zo, zodra iemand erkend is als burger van dat land, kan hij niet meer door diplomaten van een ander land geholpen worden
  donderdag 26 november 2009 @ 17:31:45 #27
256436 Whiskey_Tango
pi_75026437
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:27 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik wel.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_75026500
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:27 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Pim alias de messias
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75026525
quote:
Je laat nu anders glashelder zien dat je een essentieel punt uit de OP hebt gemist. Je zegt "Niemand in Nederland krijgt zomaar een nationaliteit van een ander land: dat zul je altijd moeten registreren". Terwijl in de OP nu juist staat: "Hun kinderen krijgen op basis van de Marokkaanse wet automatisch de Marokkaanse nationaliteit. Daar kan nooit afstand van worden gedaan. Zij wijst erop dat registratie in het GBA voor de feitelijke nationaliteit niet uitmaakt: een kind houdt de Marokkaanse nationaliteit ook als die niet in het bevolkingsregister staat geregistreerd."
Oké: nog een keer dan: in welk land wonen de ouders en hun pasgeboren kind? Hint: de naam van het land begint met de letter N. Nu aan jou een korte, simpele vraag: is de Marokkaanse wet van kracht in Nederland? Naar mijn idee is op die vraag maar één antwoord mogelijk: NEE. Net zo min als dat de Finse, Tsjechische of Somalische wet hier van kracht is.

Hoe Marokko aankijkt tegen de in Nederland geboren kinderen van Marokkaans-Nederlandse ouders, moeten ze fijn zelf weten. Het gaat om de juridische grondslag. Wat Marokko vindt of oplegt, is in Nederland niet automatisch wet. Dat mogen ze misschien in Marokko wel denken, maar dat wil NIET zeggen dat het ook de realiteit is in Nederland.
quote:
Ahhh! Waar was dat kind ook alweer geboren? In welk land ook alweer? Hint: het begint met een N.
Marokko heeft geen enkele zeggenschap over een in Nederland geboren kind dat nog niet is aangemeld in het geboorteregister. De ouders gaan daarheen, leggen vast dat het kind alleen de Nederlandse nationaliteit heeft en daarmee basta. Marokko heeft geen nationaliteit of paspoort aan die baby verstrekt; ook al denken ze er zelf anders over.
quote:
Is een compleet andere discussie, want dit gaat over mensen die feitelijk een dubbele nationaliteit hebben. Deze discussie gaat over een (ongewenste) dubbele nationaliteit die baby's bij de geboorte krijgen vanuit een land dat zijn wet aan Nederland wil opdringen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2009 17:35:23 ]
pi_75026550
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen doen als je de nederlandse wet veranderd, die het nu enkel toestaat de nederlandse nationaliteit af te nemen wegens een aantal laakbare handelen (o.m. hoogverraad)
maar ook bv als het een bruger vereten kan worden dat hij een eventueel andere nationaliteit niet heft opgezegd
http://www.justitie.nl/on(...)naliteit/#paragraph4

in het geval van net geboren kinderen van marokaanse herkomst kun je hen dat sowieso niet verwijten en zelfs als ze ouder zijn, kunnen z wel alles doen om hun marokkaanse nationaliteit op te zeggen, dit wordt echter niet erkend door de marokkaaanse overheid die hen altijd als marokkaanse burgers blijft erkennen..
natuurlijk kun je dat erg dom vinden (ik vind het ook een beetje dom om mensen als burger van een staat te erkennen die dat helemaal niet zouden willen), maar in dat geval is het de marokkanse wet die zou moeten verandereen en daaraan kunnen wij nu juist niks doen.
  donderdag 26 november 2009 @ 17:39:59 #31
256436 Whiskey_Tango
pi_75026662
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:35 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen doen als je de nederlandse wet veranderd, die het nu enkel toestaat de nederlandse nationaliteit af te nemen wegens een aantal laakbare handelen (o.m. hoogverraad)
maar ook bv als het een bruger vereten kan worden dat hij een eventueel andere nationaliteit niet heft opgezegd
http://www.justitie.nl/on(...)naliteit/#paragraph4

in het geval van net geboren kinderen van marokaanse herkomst kun je hen dat sowieso niet verwijten en zelfs als ze ouder zijn, kunnen z wel alles doen om hun marokkaanse nationaliteit op te zeggen, dit wordt echter niet erkend door de marokkaaanse overheid die hen altijd als marokkaanse burgers blijft erkennen..
natuurlijk kun je dat erg dom vinden (ik vind het ook een beetje dom om mensen als burger van een staat te erkennen die dat helemaal niet zouden willen), maar in dat geval is het de marokkanse wet die zou moeten verandereen en daaraan kunnen wij nu juist niks doen.
Dat klopt, maar daar hebben we de wetgevende macht voor. Zo af en toe komt die Trias Politica toch wel handig uit de hoek me dunkt. Als we genoeg steun vergaren in de kamers en de koningin is zo jofel haar krabbeltje te zetten dan is het zo gepiept.

Ik vraag me alleen af of we in deze sociale heilstaat ooit een karakter shift maken van alles tolereren naar ergens een lijn trekken. Voor je het weet staan de Pechtolds en Halsema's op om moord en brand te schreeuwen over racisme en discriminatie.

Helaas, helaas.
- W. Churchill
pi_75026732
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:39 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Dat klopt, maar daar hebben we de wetgevende macht voor. Zo af en toe komt die Trias Politica toch wel handig uit de hoek me dunkt. Als we genoeg steun vergaren in de kamers en de koningin is zo jofel haar krabbeltje te zetten dan is het zo gepiept.

Ik vraag me alleen af of we in deze sociale heilstaat ooit een karakter shift maken van alles tolereren naar ergens een lijn trekken. Voor je het weet staan de Pechtolds en Halsema's op om moord en brand te schreeuwen over racisme en discriminatie.

Helaas, helaas.
interssant ... maar wat zou het helpen?

gewoon direkt een deel van je hier wonende bevolking hun nederlandse nationaliteit opzeggen, enkel omdat de marokkaanse overheid bepaalde idiote wetten heeft waaraan die mensen verder ook niet zoveel kunnen doen?
  donderdag 26 november 2009 @ 17:45:22 #33
256436 Whiskey_Tango
pi_75026797
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]

interssant ... maar wat zou het helpen?

gewoon direkt een deel van je hier wonende bevolking hun nederlandse nationaliteit opzeggen, enkel omdat de marokkaanse overheid bepaalde idiote wetten heeft waaraan die mensen verder ook niet zoveel kunnen doen?
Nee, alleen degenen die zich verschuilen achter de dubbele nationaliteit. Ik ken genoeg mensen met twee paspoorten die er helemaal niet bij stil staan of er geen gebruik van maken. Maar als je misbruik gaat maken van je Nederlandse identiteit door hier de criminaliteit in te gaan en het leven voor de rest zuur te maken dan mag er wat mij betreft wel opgetreden worden door denaturalisatie van deze criminelen.
- W. Churchill
pi_75026949
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:45 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Nee, alleen degenen die zich verschuilen achter de dubbele nationaliteit. Ik ken genoeg mensen met twee paspoorten die er helemaal niet bij stil staan of er geen gebruik van maken. Maar als je misbruik gaat maken van je Nederlandse identiteit door hier de criminaliteit in te gaan en het leven voor de rest zuur te maken dan mag er wat mij betreft wel opgetreden worden door denaturalisatie van deze criminelen.
criminaliteit heeft toch verder niet veel met nationaliteit te maken en moet toch gewoon normaal stevig bestrafd worden?

of vind je het fijner om door iemand zonder nederlans paspoort van je handtasje beroofd te worden ..? en vind je dat die mensen anders bestrafd moeten worden afhankelijk ervan of ze een bepaalde herkomst hebben?
pi_75027067
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:34 schreef isogram het volgende:

[..]

Oké: nog een keer dan: in welk land wonen de ouders en hun pasgeboren kind? Hint: de naam van het land begint met de letter N. Nu aan jou een korte, simpele vraag: is de Marokkaanse wet van kracht in Nederland?
Met jou valt niet te praten. Hoe moeilijk kan het in godsnaam zijn om te begrijpen dat nationaliteitswetten niet aan landen zijn verbonden? Ja, het kind is geboren in Nederland, en hier geldt de Nederlandse wet, maar dat verhindert niet dat een internationaal erkend land als Marokko zijn nationaliteit kan toekennen aan iemand.

Ik sta zelf ook niet te juichen om een nationaliteit die je wordt opgedrongen en waar je bovendien niet vanaf kunt, maar dat doet niets af aan het feit dat Marokko wel degelijk bij machte is om dit beleid te voeren.
  donderdag 26 november 2009 @ 17:57:09 #36
256436 Whiskey_Tango
pi_75027167
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]

criminaliteit heeft toch verder niet veel met nationaliteit te maken en moet toch gewoon normaal stevig bestrafd worden?

of vind je het fijner om door iemand zonder nederlans paspoort van je handtasje beroofd te worden ..? en vind je dat die mensen anders bestrafd moeten worden afhankelijk ervan of ze een bepaalde herkomst hebben?
Zonder paspoort of visa verblijven ze hier "illegaal", dus dan kan je ze uitzetten. Ik heb helemaal geen behoefte om tasjesdieven na 5 keer nog steeds na een week of 3 in het gevang of een taakstrafje weer de straat op te zien gaan om alweer een slachtoffer te zoeken.

Dat soort mensen mogen wat mij betreft uitgezet worden als ze een dubbele nationaliteit hebben. Nederlanders die dit soort crimineel gedrag vertonen mogen wat mij betreft langer in het gevang blijven, straffen mogen wat mij betreft hoger.
- W. Churchill
pi_75027250
quote:

Helaas, helaas.
"We", zegt 'ie met z'n Stars & Stripes-UI. Identiteitscrisis?
  donderdag 26 november 2009 @ 18:00:10 #38
256436 Whiskey_Tango
pi_75027273
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

"We", zegt 'ie met z'n Stars & Stripes-UI. Identiteitscrisis?
Identiteitscrisis, laat me niet lachen. Of voel jij je als een groene vierkant?
- W. Churchill
pi_75027679
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Met jou valt niet te praten. Hoe moeilijk kan het in godsnaam zijn om te begrijpen dat nationaliteitswetten niet aan landen zijn verbonden? Ja, het kind is geboren in Nederland, en hier geldt de Nederlandse wet, maar dat verhindert niet dat een internationaal erkend land als Marokko zijn nationaliteit kan toekennen aan iemand.

Ik sta zelf ook niet te juichen om een nationaliteit die je wordt opgedrongen en waar je bovendien niet vanaf kunt, maar dat doet niets af aan het feit dat Marokko wel degelijk bij machte is om dit beleid te voeren.
Wat is het belang van Marokko om dit zo vast te houden?
pi_75027854
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:

Dat soort mensen mogen wat mij betreft uitgezet worden als ze een dubbele nationaliteit hebben. Nederlanders die dit soort crimineel gedrag vertonen mogen wat mij betreft langer in het gevang blijven, straffen mogen wat mij betreft hoger.
dus je wilt van twee personen die precies hetzelfde delict bestaan, de ene heel lang in de gevangenis sturen en de ander zomaar 'uitzetten'... wat ook niet verder komt dan een uitzetkamp, omdat de andere staat zal weigeren zulk een burger op te nemen en ook wat betreft internationale wetgeving je weinig hebt waarop je je kan beroepen...

klinkt allemaal leuk maar je haalt je vooral een hoop nietsnuttige bureaucratische regeltjes op de hals die vooral de staat veel geld kosten.... als blijkt dat er uiteindelijk efectief maar 5% minder tasjesroven zijn, of zelfs als we het heel positief nemen 10%, denk je werkelijk dat de kosten opwegen tegen de baten?

Ik kan je nu al op een bordje geven dat zoiets niet zo simpel is met enkel te roepen om zwaardere straffen... wat dat betreft is de pakkans verhogen een veel betere methode om criminaliteit te bestrijden.

en al helemaal nutteloos is het om verschillende strafmethodes te gaan hanteren op een basis die eigenlijk helemaal geen flikker uitmaakt voor de vraag welke straf ze verdienen
pi_75028367
quote:

[..]

Helaas, helaas.
Als dit een socialistische heilstaat is dan is de VS dat ook. Daar wordt dubbele nationaliteit ook geaccepteerd, net als in iets van 150 andere landen. Allemaal commies?
pi_75028453
quote:
Op donderdag 26 november 2009 18:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Tsja, het is een rechtsopvatting die historisch ontstaan is. Er zijn erg veel regels over nationaliteit en ze verschillen sterk per land. De basisregel is dat we elkaars opvattingen internationaal respecteren. Alleen schurkenstaten en de toekomstige PVV heilstaat doen dat niet.

We voegen ons dan bij de internationale paria´s, maar ach we gingen toch alle internationale verdragen al opzeggen dus dit kan er ook nog wel bij. Noord-Korea overleeft ook nog steeds, alleen voorzie ik grote problemen voor onze economie. Het is voor een handelsland niet heel slim om je internationaal te isoleren.
pi_75028837
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

Je schrapt vrijwel mijn complete post en zelfs de ene vraag die nog staat in de paar regels die overblijven, beantwoord je niet. Geldt in Nederland de Marokkaanse wet, ja of nee?

Nederland moet zich veel harder opstellen en medewerking aan dit Marokkaanse beleid categorisch weigeren. Laten ouders toch de Marokkaanse nationaliteit van hun kind registeren? Prima, maar dan vervalt de Nederlandse nationaliteit. Zo gaan we immers ook om met die schaatsers. Die verklaren we zelfs tot ongewenst vreemdeling, dus dat doen we dan ook maar met die baby's.

In mijn optiek zijn wetten trouwens WEL aan landen gebonden. Net zoals Marokko een nationaliteitswet heeft, heeft Nederland hiervoor ook wetgeving.
pi_75028878
quote:
Op donderdag 26 november 2009 18:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat vind ik wel een goede vraag, ik zou zo het antwoord niet weten.

Dat Marokko die kinderen automatisch de Marokkaanse nationaliteit geeft, zou opgevat kunnen worden als een waarborg aan die kinderen dat ze het recht hebben behandeld te worden als lid van het volk van hun ouders, en om zich te vestigen in wat letterlijk hun 'vaderland' is. Het ontbreken van een mogelijkheid om die nationaliteit op te geven is echter een stuk dubieuzer. Als het alleen om bescherming van rechten ging, zou je er immers vrijwillig afstand van mogen kunnen doen.

Heeft Marokko er iets bij te winnen om mensen bij haar natie te kunnen rekenen?
  donderdag 26 november 2009 @ 18:59:11 #45
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_75028999
quote:

Precies, we moeten ons niet afhankelijk maken van wetgeving in andere landen. We hebben geen invloed op andere wetgeving, dus is het al feitelijk onmogelijk om alles te registreren, en irrelevant voor de Nederlandse wet.
Géén kloon van tvlxd!
pi_75029030
quote:
Op donderdag 26 november 2009 18:54 schreef isogram het volgende:

[..]

Je schrapt vrijwel mijn complete post
De rest van je post was gebaseerd op je onjuiste opvatting dat Nederland iets te zeggen heeft over wie de Marokkaanse nationaliteit krijgt.
quote:
en zelfs de ene vraag die nog staat in de paar regels die overblijven, beantwoord je niet. Geldt in Nederland de Marokkaanse wet, ja of nee?
De nationaliteitswet wel, ja.
quote:
In mijn optiek zijn wetten trouwens WEL aan landen gebonden. Net zoals Marokko een nationaliteitswet heeft, heeft Nederland hiervoor ook wetgeving.
Wetgeving over aan wie de Nederlandse nationaliteit toekomt, ja.
pi_75029055
quote:
Op donderdag 26 november 2009 18:40 schreef voyeur het volgende:

[..]

Tsja, het is een rechtsopvatting die historisch ontstaan is. Er zijn erg veel regels over nationaliteit en ze verschillen sterk per land. De basisregel is dat we elkaars opvattingen internationaal respecteren. Alleen schurkenstaten en de toekomstige PVV heilstaat doen dat niet.

We voegen ons dan bij de internationale paria´s, maar ach we gingen toch alle internationale verdragen al opzeggen dus dit kan er ook nog wel bij. Noord-Korea overleeft ook nog steeds, alleen voorzie ik grote problemen voor onze economie. Het is voor een handelsland niet heel slim om je internationaal te isoleren.
Maar het is dus alleen uit historisch opzicht, verder niets? Dan kan er misschien gepraat worden met Marokko om dat te veranderen. Dat de mensen zelf kunnen kiezen.
pi_75029208
quote:

[..]

Als jij een zo'n eilandstaatje opricht en alle Nederlanders een Pooliaanse nationaliteit geeft, dan is dat zo en dan hebben alle Nederlanders per definitie een dubbele nationaliteit. Dat staat dan vast, en daar kan Nederland dan zelfs met 100 wetten niks aan doen.

Zelfs als Nederland zou besluiten jouw eilandstaatje (of Marokko) niet langer te erkennen, dan nog blijft de dubbele nationaliteit bestaan, zolang jouw eilandstaatje (of Marokko) de eigen burgers maar erkent.
quote:

Dat vind ik een kop-in-het-zand-voorstel.

(Het lijkt me wel vanzelfsprekend dat je alleen nationaliteiten van erkende landen registreert, maar Marokko niet langer erkennen lijkt me geen optie)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2009 19:08:34 ]
pi_75029370
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
De rest van je post was gebaseerd op je onjuiste opvatting dat Nederland iets te zeggen heeft over wie de Marokkaanse nationaliteit krijgt.
Daar heeft Nederland heel veel over te zeggen, maar we zijn laf en slaafs. Op Nederlandse staatsburgers is de Nederlandse wet van toepassing. Een in Nederland geboren kind van ouders met een Nederlandse nationaliteit krijgt hoe dan ook de Nederlandse nationaliteit. Op tal van manieren kan Nederland de wil van Marokko op dit gebied dwarsbomen. Gewoon een kwestie van onze nationaliteitswetten aanscherpen.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
- Kind inschrijven met Marokkaanse nationaliteit? Vervalt automatisch de Nederlandse en is het kind ongewenst vreemdeling.
- Extremere variant hierop: tevens de ouders uitzetten.
- Strafbaar stellen bezit buitenlands paspoort voor mensen die alleen staan ingeschreven met de Nederlandse nationaliteit.
- Grenzen dicht voor migranten uit landen met een beleid zoals Marokko dat heeft. Reden is simpel: we laten ons geen dubbele nationaliteiten opdringen, het hindert de integratie.

Kern van de zaak is niet dat ik zo veel mogelijk mensen Nederland wil uitjagen, maar dat er flinke druk wordt uitgeoefend op Marokko om zich niet te bemoeien met interne Nederlandse aangelegenheden.

Trouwens: stel dat Nederland morgen roept dat iedere Marokkaan die nu in Marokko woont maar ooit in Nederland verbleef, automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt toegewezen. Wat denk je wat ze daar in Marokko doen? Hint:
pi_75029515
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:05 schreef Igen het volgende:
Als jij een zo'n eilandstaatje opricht en alle Nederlanders een Pooliaanse nationaliteit geeft, dan is dat zo en dan hebben alle Nederlanders per definitie een dubbele nationaliteit. Dat staat dan vast, en daar kan Nederland dan zelfs met 100 wetten niks aan doen.
Ah, vandaar al die Polen in Nederland
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:05 schreef Igen het volgende:
(Het lijkt me wel vanzelfsprekend dat je alleen nationaliteiten van erkende landen registreert, maar Marokko niet langer erkennen lijkt me geen optie)
Mwoa, wat mij betreft sluiten we dat niet uit. We weigeren gewoon elke medewerking aan de wetten die Marokko wil opleggen en als ze in hun standpunten blijven volharden, kunnen we gaan dreigen met het terugsturen van Marokkanen naar het land van herkomst. Het punt is: Marokko moet meer druk ervaren om hun idiote claims te laten varen.
pi_75029541
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:09 schreef isogram het volgende:

[..]

Daar heeft Nederland heel veel over te zeggen, maar we zijn laf en slaafs.
Nee, daar heeft Nederland nou net niks over te zeggen. Marokko is een soeverein land, en dus kunnen ze helemaal zelf beslissen wie ze wel of niet als hun staatsburger beschouwen.
quote:
Op Nederlandse staatsburgers is de Nederlandse wet van toepassing. Een in Nederland geboren kind van ouders met een Nederlandse nationaliteit krijgt hoe dan ook de Nederlandse nationaliteit.
Nederland kan inderdaad kiezen wie de Nederlandse nationaliteit wil. Maar niet meer dan dat.
quote:
Op tal van manieren kan Nederland de wil van Marokko op dit gebied dwarsbomen. Gewoon een kwestie van onze nationaliteitswetten aanscherpen.
Nee dus.
quote:
Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
- Kind inschrijven met Marokkaanse nationaliteit? Vervalt automatisch de Nederlandse en is het kind ongewenst vreemdeling.
- Extremere variant hierop: tevens de ouders uitzetten.
- Strafbaar stellen bezit buitenlands paspoort voor mensen die alleen staan ingeschreven met de Nederlandse nationaliteit.
- Grenzen dicht voor migranten uit landen met een beleid zoals Marokko dat heeft. Reden is simpel: we laten ons geen dubbele nationaliteiten opdringen, het hindert de integratie.
Dat kan. Maar het is uiterst onrechtvaardig omdat je mensen benadeelt voor iets waar ze zelf helemaal niks aan kunnen doen. Ik zou dat daarom onterechte discriminatie noemen.
quote:
Kern van de zaak is niet dat ik zo veel mogelijk mensen Nederland wil uitjagen, maar dat er flinke druk wordt uitgeoefend op Marokko om zich niet te bemoeien met interne Nederlandse aangelegenheden.
De Marokkaanse nationaliteit is geen interne Nederlandse aangelegenheid, maar een interne Marokkaanse aangelegenheid.
quote:
Trouwens: stel dat Nederland morgen roept dat iedere Marokkaan die nu in Marokko woont maar ooit in Nederland verbleef, automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt toegewezen. Wat denk je wat ze daar in Marokko doen? Hint:
De Marokkaanse regering zou er i.i.g. niks aan kunnen doen, want de Nederlandse nationaliteit is een Nederlandse aangelegenheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2009 19:17:42 ]
pi_75029884
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:14 schreef Igen het volgende:
Nee, daar heeft Nederland nou net niks over te zeggen. Marokko is een soeverein land, en dus kunnen ze helemaal zelf beslissen wie ze wel of niet als hun staatsburger beschouwen.
Wat Marokko allemaal vindt en beschouwt, moeten ze zelf weten. Nederland is ook een soeverein land en kan eigen wetten maken. Bijvoorbeeld een wet die dubbele nationaliteit bij geboorte verbiedt. Het is gewoon een kwestie van zware druk uitoefenen, maar daar zijn we te laf voor.
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:14 schreef Igen het volgende:
Dat kan. Maar het is uiterst onrechtvaardig omdat je mensen benadeelt voor iets waar ze zelf helemaal niks aan kunnen doen. Ik zou dat daarom onterechte discriminatie noemen.
Dat is helemaal niet uiterst onrechtvaardig; het is extreem eerlijk. Dit is namelijk onze opvatting in Nederland, een soeverein land. Dus wij mogen zelf beslissen wie we wel en niet als onze staatsburgers beschouwen. En daar vervolgens ook naar handelen. Doen we ook met schaatsers die voor Kazachstan willen uitkomen.
pi_75029967
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:24 schreef isogram het volgende:

[..]

Wat Marokko allemaal vindt en beschouwt, moeten ze zelf weten. Nederland is ook een soeverein land en kan eigen wetten maken. Bijvoorbeeld een wet die dubbele nationaliteit bij geboorte verbiedt. Het is gewoon een kwestie van zware druk uitoefenen, maar daar zijn we te laf voor.
[..]

Dat is helemaal niet uiterst onrechtvaardig; het is extreem eerlijk. Dit is namelijk onze opvatting in Nederland, een soeverein land. Dus wij mogen zelf beslissen wie we wel en niet als onze staatsburgers beschouwen. En daar vervolgens ook naar handelen. Doen we ook met schaatsers die voor Kazachstan willen uitkomen.
Daar ben ik het ook mee eens. Als Marokko deze eisen mag stellen, mag Nederland dat ook.
pi_75030109
Sterker nog Lavenderr: dat DOEN we gewoon al. Heb je de zaak rondom de "Kazachstaanse" schaatsers meegekregen?

Zie bijvoorbeeld deze link:
http://www.rnw.nl/nl/nede(...)en-door-kazachse-pas
(en tal van andere berichten online)
pi_75030112
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:24 schreef isogram het volgende:

[..]

We kunnen dubbele nationaliteiten inderdaad verbieden. Maar als Marokko of Griekenland bijvoorbeeld niet meewerken, dan kunnen we niet de Marokkaanse of de Griekse nationaliteit afpakken, maar alleen de Nederlandse.
quote:
[..]

Nederland hanteert (in tegenstelling tot veel andere landen) ook nu al het principe van één nationaliteit. Iemand die Nederlander wordt, moet zijn andere nationaliteiten opgeven. Alleen als dat niet kan, maken wij een uitzondering, en dat lijkt mij ook wel terecht, want je kan niet iets onmogelijks eisen.
pi_75030364
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:31 schreef Igen het volgende:
We kunnen dubbele nationaliteiten inderdaad verbieden. Maar als Marokko of Griekenland bijvoorbeeld niet meewerken, dan kunnen we niet de Marokkaanse of de Griekse nationaliteit afpakken, maar alleen de Nederlandse.
Duh... dat snap ik ook wel. Logisch gevolg is trouwens dat de persoon in kwestie dan ongewenst vreemdeling is in Nederland en derhalve dus het land moet verlaten. Moet je eens opletten hoe snel Marokko overstag gaat.
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:31 schreef Igen het volgende:
Nederland hanteert (in tegenstelling tot veel andere landen) ook nu al het principe van één nationaliteit. Iemand die Nederlander wordt, moet zijn andere nationaliteiten opgeven. Alleen als dat niet kan, maken wij een uitzondering, en dat lijkt mij ook wel terecht, want je kan niet iets onmogelijks eisen.
Terecht dat we uitzonderingen maken in bepaalde situaties; helemaal mee eens. Maar we bepalen nog altijd ZELF welke situaties we uitzonderlijk vinden. Als we gewoon bepalen dat we stug beleid van een land met de naam Marokko niet uitzonderingswaardig vinden, dan is dat gewoon onze keuze en onze wet, met dus ook de bijbehorende gevolgen.
pi_75030563
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:38 schreef isogram het volgende:

[..]

Terecht dat we uitzonderingen maken in bepaalde situaties; helemaal mee eens. Maar we bepalen nog altijd ZELF welke situaties we uitzonderlijk vinden. Als we gewoon bepalen dat we stug beleid van een land met de naam Marokko niet uitzonderingswaardig vinden, dan is dat gewoon onze keuze en onze wet, met dus ook de bijbehorende gevolgen.
Dat kan inderdaad.

Maar stel nou hè, dat de koning van Marokko hier meeleest en jou persoonlijk maar ongevraagd het Marokkaans staatsburgerschap in de maag splitst. Vind jij dan dat jou de Nederlandse nationaliteit moet worden afgepakt?

Want daar hebben we het hier mede over hè, mensen die ongevraagd een nationaliteit opgedrongen krijgen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2009 19:45:08 ]
pi_75030771
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad.

Maar stel nou hè, dat de koning van Marokko hier meeleest en jou persoonlijk maar ongevraagd het Marokkaans staatsburgerschap in de maag splitst. Vind jij dan dat jou de Nederlandse nationaliteit moet worden afgepakt?

Want daar hebben we het hier mede over hè, mensen die ongevraagd een nationaliteit opgedrongen krijgen.
Zeg nou zelf, bevorderd het de integratie? Nee.
Heeft het nut? Nee.
Zorgt het voor een vergroting van de kloof? Volmondig ja.

Om nog even ontopic te reageren, wat een walgelijk plan. Ik ga mijn 2e nationaliteit zeker niet registreren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 27-11-2009 09:04:07 ]
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 26 november 2009 @ 20:05:01 #59
256436 Whiskey_Tango
pi_75031227
quote:
Op donderdag 26 november 2009 19:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zeg nou zelf, bevorderd het de integratie? Nee.
Waarom niet?
quote:
Heeft het nut? Nee.
Waarom niet, het is handig voor eventuele toekomstige uitzettingen wellicht.
quote:
Zorgt het voor een vergroting van de kloof? Volmondig ja.
Ah boehoe, ik moet aangeven dat ik een Marokkaans paspoort heb, ergo heb ik een hekel aan Nederland?
quote:
Ik ga mijn 2e nationaliteit zeker niet registreren.
Waarom niet?
- W. Churchill
pi_75031465
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:05 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Waarom niet?
Omdat integratieproblemen niets te maken hebben met het papiertje. De problemen hebben veel diepere oorzaken dan een 2e nationaliteit.
[..]
quote:
Waarom niet, het is handig voor eventuele toekomstige uitzettingen wellicht.
Dat kan ook zonder registratie, zeker in het geval van Marokkanen .
quote:
Ah boehoe, ik moet aangeven dat ik een Marokkaans paspoort heb, ergo heb ik een hekel aan Nederland?
Dat lijkt inderdaad de insteek te zijn van deze registratie.
quote:
Waarom niet?
Omdat ik niet zie wat voor nut het heeft. Waarom zou ik in godsnaam mijn 2e nationaliteit registreren. Zeg jij het eens? Geef mij eens een goede reden om dat te doen.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')