dit maak jij er weer van dat heb ik niet zo gezegt..quote:Op woensdag 2 december 2009 12:37 schreef justanick het volgende:
[..]
De persoon is onschuldig en moet dus onmiddelijk worden vrijgelaten. Een zak geld en goede begeleiding doen vervolgens de rest. Afgezien daarvan: we moeten dus onschuldige personen executeren omdat ze niet meer vrij kunnen lopen omdat ze in de bak hebben gezeten? Tikke vreemde logica.
[..]
quote:Tja, ik heb jou een soort scenario voorgespiegeld waarin je beul zou kunnen worden met als eis dat je zelf ook aan de galg gaat als er een onschuldige blijkt te zijn geexecuteerd. Uit het feit dat je hier niet op wenste te reageren kan ik afleiden dat je dit risico blijkbaar zelf niet durft te nemen...
dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat je iemand geestelijk zodanig verneukt hebt dat hij of zij niet normaal kan functioneren in de maatschappij en het gevangenisleven gewent isquote:Op woensdag 2 december 2009 12:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dus als iemand na 50 jaar onschuldig blijkt te zijn wil je hem ook nog eens vasthouden omdat het niet veilig zou zijn om hem terug in de maatschappij te sturen?
Op dat soort kortzichtigheid zou de doodstraf moeten staan
Hoe wil jij het onderstaande probleem dan oplossen?quote:Op woensdag 2 december 2009 13:09 schreef Anschluss het volgende:
[..]
dit maak jij er weer van dat heb ik niet zo gezegt..
Daarbij vraag ik mij sterk af in hoeverre dit een argument voor de doodstraf zou moeten zijn. We kunnen een onschuldige niet 20 jaar opsluiten en dan weer vrijlaten, dus maar gewoon de doodstraf hanteren. Ik snap de logica nietquote:maar als jij graag die x jaar wil uitzitten nadat iemand unschuldig tot levenslang is veroordeelt en vervolgens na ik noem maar wat.. 20 + jaar weer terug de maatschappij ingeknalt wil worden![]()
dat is zover ik weet niet op te lossenquote:Hoe wil jij het onderstaande probleem dan oplossen?
Het is geen argument voor de doodstraf maar meer een argument tegen iemand levenslang geven en vervolgens na 20+ jaar weer de maatschappij in te knallen.quote:Daarbij vraag ik mij sterk af in hoeverre dit een argument voor de doodstraf zou moeten zijn. We kunnen een onschuldige niet 20 jaar opsluiten en dan weer vrijlaten, dus maar gewoon de doodstraf hanteren. Ik snap de logica niet![]()
quote:Verder claim je niet terug te krabbelen want 'je wilt geen beul worden'. Laten we het anders formuleren: we voeren de doodstraf in, maar alle voorstanders gaan onmiddelijk aan de galg als er een onschuldige blijkt te zijn geexecuteerd. Ben je dan nog steeds voor? (De logica hierachter is overigens simpel: moord mag niet, op een ernstige moord (de doodstraf) staat de doodstraf, ergo als er een onschuldige is geexecurteerd zijn we allemaal moordenaars en verdienen we dus allemaal de doodstraf). Of durf je dat risico niet aan?
quote:De doodstraf is naar de huidige (binnen de Europese rechtspraak gebruikte) definitie een uitvoering van de naar de maatstaven van de hedendaagse beschaafde maatschappij zwaarst mogelijke, door een rechter opgelegde straf, inhoudende het ter dood brengen van de daartoe veroordeelde, waarbij de voltrekking is vastgelegd en onder controle wordt gehouden. Hierin onderscheidt het zich van het buitengerechtelijk lynchen. Voorafgaand aan de uitvoering van de straf (dit wordt een executie genoemd) wordt de dader (eerst: verdachte) berecht en mits schuldig bevonden veroordeeld. De ter dood veroordeelde wordt doorgaans niet onmiddellijk ter dood gebracht, doch veelal voorgaand aan de executie gevangen gehouden, eventueel in verband met het instellen van een rechtsmiddel (hoger beroep of een verzoek om gratie), teneinde de voltrekking af te wenden. Op de dag van de executie wordt de veroordeelde overgebracht naar de plaats waar het vonnis wordt uitgevoerd. Vervolgens vindt de executie plaats volgens een vastgesteld protocol door een van overheidswege bevoegd persoon (de beul) of personen.
Ja, laten we er gewoon niet omheen draaien. Zolang onze wereld draait om geld moeten we accepteren dat alles, uitgezonderd ademhalen (hoewel ik ze daar ook nog wel belasting op zie heffen in de toekomst) en de zon, een prijskaartje heeft. Dus ook een mensenleven. En sommige kosten wegen gewoon niet op tegen de baten.quote:Op donderdag 26 november 2009 12:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dus: doodmaken vanwege het geld?
V.
Dus onschuldige gevangenen raken zo verpest dat je ze niet meer vrij kan laten en beter geeuthanaseert kunnen worden?quote:Op woensdag 2 december 2009 13:10 schreef Anschluss het volgende:
[..]
dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat je iemand geestelijk zodanig verneukt hebt dat hij of zij niet normaal kan functioneren in de maatschappij en het gevangenisleven gewent is
Dat maak jij er weer vanquote:Op woensdag 2 december 2009 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus onschuldige gevangenen raken zo verpest dat je ze niet meer vrij kan laten en beter geeuthanaseert kunnen worden?
ondanks mijn FOK!naam (welke trouwens niks te maken heeft met mijn politieke visie) heb je een goed puntquote:Op woensdag 2 december 2009 14:58 schreef Fides het volgende:
Ik vraag me tegenstanders van de doodstraf soms wel af hoe zij denken over de executies van landverraders, oorlogmisdadigers, nazi's etc. in Nederland kort na de 2e Wereldoorlog.
Dus heeft het niets te zoeken in een discussie over de doodstrafquote:Op woensdag 2 december 2009 13:39 schreef Anschluss het volgende:
[..]
dat is zover ik weet niet op te lossen
Het is geen argument voor de doodstraf maar meer een argument tegen iemand levenslang geven en vervolgens na 20+ jaar weer de maatschappij in te knallen.
Ik ben sowieso tegen de doodstraf (juist omdat je onschuldigen zult veroordelen; ik heb dan liever de kans om de fout te herstellen). Ik begrijp alleen niet waarom mensen het risico dat je een onschuldige executeert niet serieus nemen. En ik heb je de paradox van de doodstraf voorgelegd. Waarbij de paradox rond de doodstraf zeer serieus is; het is immers finaal.quote:ja in jouw (vreemde) scenario zou ik idd terug krabbelen netzoals jij en ieder ander zou terug krabbelen als jij de bak in moest mocht iemand veroordeelt worden tot x jaar gevangenis straf en vervolgens onschuldig blijkt te zijn
en iemand opsluiten tegen zijn of haar wil mag ook niet.. maar door allerlij leuke wetten en regeltjes kan de staat dat dus wel in bepaalde gevallen, hetzelfde geldt voor de doodstraf mits ingevoerd
Ik ben tegen.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:58 schreef Fides het volgende:
Ik vraag me tegenstanders van de doodstraf soms wel af hoe zij denken over de executies van landverraders, oorlogmisdadigers, nazi's etc. in Nederland kort na de 2e Wereldoorlog.
Onomstotelijke zaken bestaan niet. Mensen kunnen zich vergissen of ronduit frauderen.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:45 schreef Fides het volgende:
Dat een doodstraf finaal is lijkt me duidelijk. Maar wat is daar tegen wanneer (bijvoorbeeld door zelfgeschoten filmmateriaal) vast staat dat de verdachte schuldig is aan (om maar even wat te noemen) meervoudige kindermoord. Je kan gewoon wettelijk vaststellen dat de doodstraf enkel kan worden toegepast in zulke ernstige en onomstotelijke zaken.
Je kan een hoop meer herstellen aan een bejaarde dan aan een lijk.quote:In zekere zin is een lange gevangenisstraf ook finaal. Wanneer men onterecht 10 jaar vastzit (van bijvoorbeeld een levenslange gevangenisstraf) is dit namelijk ook op geen enkele manier te herstellen. Dat wij dit proberen te vergoeden met een geldbedrag bekent natuurlijk niet dat het hersteld is.
Dus kun je het niet doen, want geen enkele zaak is 'onomstotelijk'. Zelfs in de meest sterke bewijsvoering kun je nog gaten schieten (hoe vergezocht ook) en 100% zekerheid is derhalve onmogelijk.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:45 schreef Fides het volgende:
Dat een doodstraf finaal is lijkt me duidelijk. Maar wat is daar tegen wanneer (bijvoorbeeld door zelfgeschoten filmmateriaal) vast staat dat de verdachte schuldig is aan (om maar even wat te noemen) meervoudige kindermoord. Je kan gewoon wettelijk vaststellen dat de doodstraf enkel kan worden toegepast in zulke ernstige en onomstotelijke zaken.
Nee, maar je leeft in ieder geval nog.quote:In zekere zin is een lange gevangenisstraf ook finaal. Wanneer men onterecht 10 jaar vastzit (van bijvoorbeeld een levenslange gevangenisstraf) is dit namelijk ook op geen enkele manier te herstellen. Dat wij dit proberen te vergoeden met een geldbedrag bekent natuurlijk niet dat het hersteld is.
Dat klopt, maar heel eerlijk gezegt vind ik het dat risico wel waard ho cru het ook klinktquote:Op woensdag 2 december 2009 15:21 schreef justanick het volgende:
Ik ben sowieso tegen de doodstraf (juist omdat je onschuldigen zult veroordelen; ik heb dan liever de kans om de fout te herstellen). Ik begrijp alleen niet waarom mensen het risico dat je een onschuldige executeert niet serieus nemen. En ik heb je de paradox van de doodstraf voorgelegd. Waarbij de paradox rond de doodstraf zeer serieus is; het is immers finaal.
Op grond waarvan? Dat er een kind is vermoord (emotie)? Of omdat er DNA is gevonden? DNA-matches zijn nooit 100% en er zijn inmiddels technieken gevonden om DNA-'bewijs' te vervalsen.quote:Op woensdag 2 december 2009 18:17 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Dat klopt, maar heel eerlijk gezegt vind ik het dat risico wel waard ho cru het ook klinkt
Dit is dus waar elke doodstraf ja/nee discussie op eindigt met de vraag of het, het risico wel waard is..
in zaken waar je geen zekerheid hebt maar wel dat het een behoorlijke grote kans is dat de dader iets heeft gedaan deel je natuurlijk geen doodstraf op uit.. maar een zaak waar bijvoorbeeld een kind is verkracht en vermoord, en men vergelijkt het DNA van het aan getroffen sperma met dat van de verdachte en het blijkt te matchen mag je van mij die vent een spuitje geven
in zo'n geval zou ik idd het risico nemen
Totdat je jezelf onschuldig op je executie zit te wachten natuurlijk.quote:Op woensdag 2 december 2009 18:17 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Dat klopt, maar heel eerlijk gezegt vind ik het dat risico wel waard ho cru het ook klinkt
Klopt, zoals ik al eerder zei hetzelfde kun je zeggen over een levenslange gevangenis strafquote:Op woensdag 2 december 2009 18:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Totdat je jezelf onschuldig op je executie zit te wachten natuurlijk.
Dat klopt maar zoals al eerder werd gezegt niks is 100%... laten we maar niemand veroordelen tot wat voor straf dan ook.. want het is natuurlijk niet zeker dat iemand wat gedaan heeft...quote:Op woensdag 2 december 2009 18:22 schreef justanick het volgende:
[..]
Op grond waarvan? Dat er een kind is vermoord (emotie)? Of omdat er DNA is gevonden? DNA-matches zijn nooit 100% en er zijn inmiddels technieken gevonden om DNA-'bewijs' te vervalsen.
En hoe denk jij erover als iemand jouw DNA vervalst en dat gebruikt om een ernstig misdrijf te plegen? Zo moeilijk lijkt het niet te zijn.
Dan kies ik voor de mogelijkheid tot eerherstel en schadevergoeding.quote:Op woensdag 2 december 2009 18:33 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Klopt, zoals ik al eerder zei hetzelfde kun je zeggen over een levenslange gevangenis straf
Jouw mening, daar verrander ik niets aan.. maar ik hou vast aan de mijnequote:Op woensdag 2 december 2009 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan kies ik voor de mogelijkheid tot eerherstel en schadevergoeding.
Zwak argument, je kan deze redenatie ook loslaten op werkstraffen en vrijheidsstraffen:quote:Op woensdag 2 december 2009 17:30 schreef NRP het volgende:
Hoe kan het dat anderen vermoorden strafbaar is, terwijl het executeren van gedetineerden, wat ook moord is, wel toegestaan is?
quote:Hoe kan het dat anderen hun vrijheid beroven strafbaar is, terwijl de vrijheid beroven van veroordeelden, wat ook vrijeheidsberoving is, wel toegestaan is?
Interessant standpunt. En hoe zit dat dan in oorlogstijd?quote:
Tuurlijk is de juridische waarheid niet altijd de werkelijkheid, maar je kan de procedure voor het veroordelen tot de doodstraf zo aanpassen dat er een zo nihil percentage false-positives is.quote:Onomstotelijke zaken bestaan niet. Mensen kunnen zich vergissen of ronduit frauderen.
[..]
Alleen het toegeven dat je fout was kan natuurlijk ook nadat je iemand hebt geexecuteerd. Je kan het alleen niet meer herstellen, daar gaat het om.quote:En vergeet niet het moraliserende effect van het toegeven van fouten.
Je mag van mij zelfmoord plegen in je cel, maar waarom wil je je mening aan anderen opdringen?quote:Op woensdag 2 december 2009 18:37 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Jouw mening, daar verrander ik niets aan.. maar ik hou vast aan de mijne
Dat doe ik niet ik geef alleen mijn mening in het onderwerp Doodstraf ja/neequote:Op woensdag 2 december 2009 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je mag van mij zelfmoord plegen in je cel, maar waarom wil je je mening aan anderen opdringen?
Ben ik ook tegen. Helaas is de werkelijkheid weerbarstig. Onder oorlogsomstandigheden valt rechtvaardigheid als eerst slachtoffer. Maar daar ben ik tegen.quote:Op woensdag 2 december 2009 18:40 schreef Fides het volgende:
Interessant standpunt. En hoe zit dat dan in oorlogstijd?
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |