En dat zijn weer de typisch Iraanse en Chinese argumenten voor de doodstraf. In de westerse wereld zijn we dat niveau gelukkig voorbijquote:Op maandag 30 november 2009 18:02 schreef Anschluss het volgende:
[..]
het gaat hier niet om het geld maar om gerechtigheid naar mijn mening.. als kindermoordenaar hoor je niet thuis in deze wereld
Tot het jouw kind is he?quote:Op maandag 30 november 2009 18:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
En dat zijn weer de typisch Iraanse en Chinese argumenten voor de doodstraf. In de westerse wereld zijn we dat niveau gelukkig voorbij
Dan nog ben ik niet voor de doodstraf. Dat is een barbaarse methode die meer geschikt is voor totalitaire staten. Maar ik snap dat je graag wilt dat Nederland op Iran gaat lijkenquote:
Maar natuurlijk ben jij dat dan nietquote:Op maandag 30 november 2009 18:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan nog ben ik niet voor de doodstraf. Dat is een barbaarse methode die meer geschikt is voor totalitaire staten. Maar ik snap dat je graag wilt dat Nederland op Iran gaat lijken.
quote:Op maandag 30 november 2009 19:04 schreef Hilde76 het volgende:
Waar ik in sommige dingen best links ben, ben ik in deze toch voor de doodstraf MITS er een hele hoop eisen aan vast zitten. En die grenzen moeten dan ook echt bewaakt worden. Ben me nog steeds aan het verdiepen in de hersenscans van seriemoordenaars en zware criminelen. En ik vraag me af of het uberhaupt te fixen valt als je zo'n afwijking hebt. Zijn het gewoon foutjes van de natuur? Of speelt er een balanswet mee? En als het dan foutjes van de natuur blijken te zijn, gaan we dan kids onder de scan leggen om het allemaal voor te zijn?
Maar zoals ik al aangaf, ik ben voor... als het onomstotelijk is vastgesteld. (En voor god spelen, tja ik geloof niet in god, ik zie het meer als zelfbescherming (ook vanuit de moordenaar zelf)).
Daar ligt het hele probleem van de USA ook, die zijn doorgeschoten. Iran en China, hetzelfde.. ze hebben dan wel andere normen en waarden, maar voor mij gaat dat heel veel stappen te ver.
Hoe? Gewoon spuitje, niets geen stoel, beul, enz.. al dat ziekelijke entertainment hoeft van mij niet.
quote:Op donderdag 26 november 2009 15:48 schreef Verbal het volgende:
[..]
Kop houden n00b, tenzij ontopic
V.
Wauw, een pro-doodstraf betoog dat bestaat uit welgeteld één argument en dan ook nog een emotioneel argument.quote:Op maandag 30 november 2009 18:27 schreef Anschluss het volgende:
Heel eerlijk gezegt kan ik het niet geloven dat jij iemand die jouw kind met een mes besluit te knuffelen niet dood zou willen zien.. dit zou namelijk een natuurlijke reactie zijn van een ouder dunkt me
Niet zo zeer uit wraak, maar eerder gerechtigheid, en als jij beter zou lezen, zou je kunnen zien dat ik al meerdere punten heb gegeven waarbij naar mijn mening de doodstraf uitgevoerd zou kunnen worden.quote:Op maandag 30 november 2009 20:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Wauw, een pro-doodstraf betoog dat bestaat uit welgeteld één argument en dan ook nog een emotioneel argument.
Je zou denken dat we inmiddels wat beschaafder zijn dan het van overheidswege doden van mensen puur en alleen uit wraak, maar dat valt telkens weer tegen als deze discussie op tafel komt.
De overheid is hier nooit of te nimmer verantwoordelijk voor, die zijn wel verantwoordelijk voor het mogelijk maken van deze straf. De rechters bepalen het vonnis en staan compleet los van politiek en kerk.quote:Op maandag 30 november 2009 20:41 schreef Argento het volgende:
Mensen die voor de doodstraf zijn, vinden het dus ok dat de overheid zichzelf bevoegd maakt haar burgers te doden. Wat mij betreft zal 'mijn' overheid nooit of te nimmer bevoegd zijn te beslissen over leven en dood. Voor de overheid moet ik geen mens van vlees en bloed zijn, maar een rechtssubject van rechten en plichten. Daar past de doodstraf niet bij, welke voorwaarden je daarbij ook stelt.
Toch is de doodstraf een belangrijke stap in die richting. Naar mijn mening kan je een samenleving voor een belangrijk deel beoordelen naar hoe ze omgaat met haar minst bedeelden en misdadigers. Als je die laat sterven ben je naar mijn mening niet veel beter dan pakweg China of Iran.quote:Op maandag 30 november 2009 18:27 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Maar natuurlijk ben jij dat dan niet![]()
Raar, dit is juist het laatste dat ik wil.. dat Nederland op Iran of China gaat lijken
Welke beschaafde westerse landen gebruiken de doodstraf nog?quote:Maar waar haal jij die wijsheid vandaan dat de doodstraf ''meer geschikt is voor totalitaire staten''?
Met het doden van de dader krijg je je kind niet terug. Dan heb ik liever dat deze levenslang in het gevang zit om z'n daden te overdenken.quote:Heel eerlijk gezegt kan ik het niet geloven dat jij iemand die jouw kind met een mes besluit te knuffelen niet dood zou willen zien.. dit zou namelijk een natuurlijke reactie zijn van een ouder dunkt me
dit terzijde, ik ben alsnog voor de doodstraf in dit soort situaties
Ik vind die landen onvergelijkbaar met hier, omdat je hier altijd recht hebt op een eerlijk strafproces, en dat is daar nooit aan de orde geweest.quote:Op maandag 30 november 2009 21:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is de doodstraf een belangrijke stap in die richting. Naar mijn mening kan je een samenleving voor een belangrijk deel beoordelen naar hoe ze omgaat met haar minst bedeelden en misdadigers. Als je die laat sterven ben je naar mijn mening niet veel beter dan pakweg China of Iran.
Beetje een open deur, maar volgens mij beschouwt de USA zich ook als westerse maatschappij.quote:Welke beschaafde westerse landen gebruiken de doodstraf nog?
Oftewel het slachtoffer zou zijn eigen mening over een straf ook mogen laten horen opdat een rechter dit mee kan nemen in zijn overweging.quote:Met het doden van de dader krijg je je kind niet terug. Dan heb ik liever dat deze levenslang in het gevang zit om z'n daden te overdenken.
Zolang er geen garantie is dat onschuldigen veroordeeld kunnen worden mag je de doostraf niet invoeren. Een overheid moet zijn fouten (kunnen) rechtzetten.quote:Op maandag 30 november 2009 20:56 schreef Anschluss het volgende:
en rot toch is op met dat ''je zou denken dat we inmiddels wat beschaafder zijn'' of dat het ''barbaarse straffen'' zijn.. noem jij een alternatief dat zorgt dat bijvoorbeeld een kindermoordenaar NOOIT weer de kans zou krijgen een ander kind kwaad te doen en dat tegelijkertijd de dader straft naar zijn daden..
Met een stap richting de doodstraf, een totaal onomkeerbare straf ga je wel hard in die richting naar mijn idee.quote:Op maandag 30 november 2009 22:13 schreef Hilde76 het volgende:
[..]
Ik vind die landen onvergelijkbaar met hier, omdat je hier altijd recht hebt op een eerlijk strafproces, en dat is daar nooit aan de orde geweest.
Het is altijd onderdrukking en binnen de lijntjes lopen geweest. Dat je een stap ergens in zet hoeft nog niet te betekenen dat je een stap in die richting zet. Er zijn meerdere kanten dan alleen maar links en rechts.
[..]
Ja, ben niet zo onder de indruk van het strafrecht in de VSquote:Beetje een open deur, maar volgens mij beschouwt de USA zich ook als westerse maatschappij.
Of zie jij dit anders? (Kan prima)
[..]
Nah zie ik niet echt meerwaarde in. Recht moet gaan om feiten niet om emotie.quote:Oftewel het slachtoffer zou zijn eigen mening over een straf ook mogen laten horen opdat een rechter dit mee kan nemen in zijn overweging.
Trekt me niet. Je tast daarmee de lichamelijke integriteit van de mensen aan.quote:Maar wat vind je van mijn optie? Ter beschikking stellen voor de wetenschap? En dan bedoel ik niet Mengele of andere gruwelijkheden, maar scans, gentherapie, enz..
Dan kunnen ze misschien ook wat opleveren voor de samenleving?
Waanzinnig intelligente opmerking.... dus omdat criminelen onschuldige mensen vermoorden, moeten wij dat ook doen? Waarom zijn rechtse rakkers altijd van die zwakzinnigen?quote:Op donderdag 26 november 2009 01:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat doen criminelen ook..... Juist die criminelen moeten van de straat.
Als het op dit type onderwerpen aankomen verliest de ratio het vaak van de emotie.quote:Op maandag 30 november 2009 22:18 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Waanzinnig intelligente opmerking.... dus omdat criminelen onschuldige mensen vermoorden, moeten wij dat ook doen? Waarom zijn rechtse rakkers altijd van die zwakzinnigen?
Ben je niet te lief? Ik denk dat de domheid het wint van de intelligentie ...quote:Op maandag 30 november 2009 22:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als het op dit type onderwerpen aankomen verliest de ratio het vaak van de emotie.
Dat zou ook kunnenquote:Op maandag 30 november 2009 22:21 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Ben je niet te lief? Ik denk dat de domheid het wint van de intelligentie ...
Ik zal niet verder discussieren over de doodstraf zelf, want we hebben allebei daar een standpunt over. Ik heb overigens respect voor het jouwe. Begrijp me niet verkeerd, maar als we doorgaan vervallen we gewoon in herhalingquote:Op maandag 30 november 2009 22:18 schreef du_ke het volgende:
Trekt me niet. Je tast daarmee de lichamelijke integriteit van de mensen aan.
Haha ja dat klopt ben ik bangquote:Op maandag 30 november 2009 22:27 schreef Hilde76 het volgende:
[..]
Ik zal niet verder discussieren over de doodstraf zelf, want we hebben allebei daar een standpunt over. Ik heb overigens respect voor het jouwe. Begrijp me niet verkeerd, maar als we doorgaan vervallen we gewoon in herhalingDas zo zonde van de serverruimte.
Daar kan je als het geen schadelijke experimenten zijn ook vrijwilligers voor vinden. Dat lijkt me nog prettiger werken voor de onderzoekers ook. Daarnaast moeten we naar mijn idee ook zeer terughoudend zijn met het gedwongen behandelen van mensen. Laat de veroordeelde zich maar nuttig maken voor de maatschappij door wasknijpers in elkaar te zetten.quote:Maar leg me eens uit wat je aantast als je mensen onder een scan apparaat legt en testen laat uitvoeren (en dan niet a la clockwork orange, brainwashing etc) maar naar de hersenactiviteit bij bepaalde impulsen. De crimineel is toch niet meer te helpen, maar de toekomstige misschien wel...
Eh ik ben verre van een rechtse rakker en kijk voornamelijk naar het gehele wetenschappelijke plaatje. Daar heb ik mijn uiteindelijke besluit op gebaseerd. Ik ben niet voor doodstraffen alom, zeker niet op de manier waarop het in sommige landen gebeurt. Ik zit vast ergens in het midden...quote:Op maandag 30 november 2009 22:18 schreef BogardeRules het volgende:
Iedereen die de doodstraf wil invoeren moet opgehangen worden.
[..]
Waanzinnig intelligente opmerking.... dus omdat criminelen onschuldige mensen vermoorden, moeten wij dat ook doen? Waarom zijn rechtse rakkers altijd van die zwakzinnigen?
Ik zie een Dutroux zich hiervoor niet vrijwillig aanmelden eerlijk gezegd, mits het een of andere deal wordt, maar dat vind ik helemaal onverantwoord. Er zitten ook echt nog wel gaten in mijn voorstel, zoals hoe garandeer je de veiligheid voor de onderzoekers. Maar dat ontneemt mijn plezier om erover te filosoferen niet. (Schijnt ook een vrouwen probleem te zijn, er moet en zal een oplossing komen, dus het ligt niet aan jouquote:Op maandag 30 november 2009 22:30 schreef du_ke het volgende:
Daar kan je als het geen schadelijke experimenten zijn ook vrijwilligers voor vinden. Dat lijkt me nog prettiger werken voor de onderzoekers ook. Daarnaast moeten we naar mijn idee ook zeer terughoudend zijn met het gedwongen behandelen van mensen. Laat de veroordeelde zich maar nuttig maken voor de maatschappij door wasknijpers in elkaar te zetten.
Dat durf jij nog te beweren!?!?!? Na de Schiedammerparkmoord, waarbij een 11 jarig jongetje werd gemarteld door ONZE "eerlijke" politie tijdens zijn "verhoor" (geluidsopnamen probeerden ze met alle macht te verdonkeremanen)quote:Op maandag 30 november 2009 22:13 schreef Hilde76 het volgende:
[..]
Ik vind die landen onvergelijkbaar met hier, omdat je hier altijd recht hebt op een eerlijk strafproces,
Niet wat betreft de doodstraf. Je leeft of je bent dood, er zijn maar twee kanten.quote:Er zijn meerdere kanten dan alleen maar links en rechts.
Zij kunnen dat wel doen, maar het is gewoon een soort van feodale taliban achtige maatschappij, met hun verafgoding van het grootkapitaal en demonisering van democratisch gekozen instellingen.quote:[..]
Beetje een open deur, maar volgens mij beschouwt de USA zich ook als westerse maatschappij.
Of zie jij dit anders? (Kan prima)
quote:Maar wat vind je van mijn optie? Ter beschikking stellen voor de wetenschap? En dan bedoel ik niet Mengele of andere gruwelijkheden, maar scans, gentherapie, enz..
Dan kunnen ze misschien ook wat opleveren voor de samenleving?
quote:Walgelijk. Jij moet toch echt eens af van die mening dat misdadigers geen mensen zijn.
Dat sommige mensen genetisch defect zouden zijn en dat we dat wetenschappenlijk kunnen aantonen, en er iets tegen doen lijkt me schromelijk "optimistisch".quote:Op maandag 30 november 2009 22:36 schreef Hilde76 het volgende:
Want ieder van die grote namen hadden ook ouders, en ik weet niet wat voor soort ouders dat waren, maar iets zegt me dat het misschien nog wel genetisch aangelegd is ook...
-we dwalen fijn af-
wow hey niet zo op je tenen getrapt zijn, ten eerste ken ik dit hele bericht niet, ten tweede was zoals ik al zei mijn discussie theoretisch, de mens kan niet met de macht van leven of dood omgaan... klaar.quote:Op maandag 30 november 2009 22:55 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Dat durf jij nog te beweren!?!?!? Na de Schiedammerparkmoord, waarbij een 11 jarig jongetje werd gemarteld door ONZE "eerlijke" politie tijdens zijn "verhoor" (geluidsopnamen probeerden ze met alle macht te verdonkeremanen)
Na de zaak waarbij Viets en zijn vriend valselijk werden beschuldigd!?!?!?
Deze twee zaken lijken me het topje van de ijsberg
[..]
Mee eens, maar daar ging de stelling ook niet over, het ging erom welke kant je opging qua regiem, en ik zie geen dingen als zwart of wit hierin.quote:Niet wat betreft de doodstraf. Je leeft of je bent dood, er zijn maar twee kanten.
[..]
Okay dan zijn we het daar ook over eens. Nogmaals ik refereer aan de standaard definities als het gaat om westers, niet naar mijn eigen definiëring hierin.quote:Zij kunnen dat wel doen, maar het is gewoon een soort van feodale taliban achtige maatschappij, met hun verafgoding van het grootkapitaal en demonisering van democratisch gekozen instellingen.
Het westerse aan de VS is slechts een geografisch gegeven. Echt democratisch zijn ze niet.
Nou kijk en daar zit hem nu net het euvel, wanneer is een mens mens en wanneer is het gewoon een beest die zijn ziekelijke instincten uitleeft zonder enige spijt... en ook nooit spijt zal hebben.quote:Walgelijk. Jij moet toch echt eens af van die mening dat misdadigers geen mensen zijn.
Helemaal mee eens, dat was ook mijn eerste commentaar op het scan gebeuren (ergens in een van mijn eerste berichten). Als we weten wat het is, gaan we dan ook kinderen alvast preventief scannen? *ril ik moet er niet aan denken*.quote:Op maandag 30 november 2009 23:00 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Dat sommige mensen genetisch defect zouden zijn en dat we dat wetenschappenlijk kunnen aantonen, en er iets tegen doen lijkt me schromelijk "optimistisch".
Dit soort redenaties doet me altijd denken aan racisme van de haves tegenover de have-nots. Van de witten in Amerika, van de Katholieken in middeleeuws Europa, van de gristenen hier te lande, allemaal groepen die vonden dat ze "genetisch", of in het bloed beter waren dan andere groepen.
Dat is een beetje ziekelijk en een volslagen rechtvaardiging van het zich meer rechten toeeigenen die ze niet toekomen.
Rechters zijn ook maar ambtenaren hoor. Dat is gewoon overheid.quote:Op maandag 30 november 2009 20:57 schreef Hilde76 het volgende:
[..]
De overheid is hier nooit of te nimmer verantwoordelijk voor, die zijn wel verantwoordelijk voor het mogelijk maken van deze straf. De rechters bepalen het vonnis en staan compleet los van politiek en kerk.
Ik zie niet in wat het verbod van zelfdoding te maken heeft met het wel of niet invoeren van de doodstraf.quote:Ik snap je insteek wel, maar dit gebeurt al, zelfmoord mag ook niet van de wet. Terwijl dit juist het uiterste van vrijheid over je eigen ik is. Moord mag ook niet, maar het gebeurt, onder verschillende omstandigheden.
Kan ik niks mee. Volgens de biologische definitie (en waarom zou je een andere verkiezen?) zijn de genoemde heren mensen. 'Beesten zonder een greintje' gevoel is wederom niets meer dan een emotioneel argument. Compleet drijfzand als je er een pro-doodstraf betoog op wilt bouwen. Niet doen dus.quote:Mensen als Dutroux, Fritzl, Manson, enz.. dat zijn toch geen menselijke mensen meer? Dat zijn gewoon beesten zonder enig greintje gevoel.
Heeft er niks mee te maken. Voor mijn part zijn ze ten volle toerekeningsvatbaar en krijgen ze de maximale straf. Dat staat los van de vraag of die maximale straf de doodstraf zou moeten zijn. Ik zeg 'nee'.quote:Dan zou je misschien nog kunnen betwisten dat ze ziek zijn en daarom niet "toerekeningsvatbaar" zijn.
Heeft wederom niks te maken met de vraag of de doodstraf wel of niet moet worden ingevoerd. De rechter mag bepalen wat er met de vrouw gebeurt.quote:Daarom is het ook belangrijk om te nuanceren. Een net bevallen vrouw die in een psychose raakt en haar kind als duivel aanziet en het kind vermoord is een heel ander geval dan de mensen die ik hierboven noemde. Die vrouw heeft hulp nodig (naast dat het me vreselijk lijkt als je weer tot besef komt).
Ok, je hebt dus mensen en wetenschappelijke projecten die er weliswaar uit zien als mensen, maar niettemin slechts projecten zijn die je als overheid kunt aanwenden zoals het je goeddunkt of zelfs kunt doden als het je zo uitkomt. Dat vind ik dan weer een verwerpelijk standpunt, maar goed.quote:Een Dutroux daar kan je beter een wetenschappelijk project van maken, iets met hersentransplantatie ofzo.
Zoals ik al zei, mensen devalueren tot een wetenschappelijk project. Vergeleken met dit standpunt is de roep om de doodstraf nog vrij mild. Ronduit schandalig.quote:Misschien is er naast doodstraf-geen doodstraf nog een derde optie? Ter beschikking gesteld worden aan de wetenschap.. (!let wel ik heb het hier echt over de ECHT zware gevallen)
Ik reageer op de post die ik citeer en daarom kom je toch echt niet verder dan wraak als zaligmakend motief voor een overheid die bevoegd is haar burgers te doden. Dat kun je gerechtigheid noemen, maar dat laat onverlet dat wraak het motief is.quote:Op maandag 30 november 2009 20:56 schreef Anschluss het volgende:
Niet zo zeer uit wraak, maar eerder gerechtigheid, en als jij beter zou lezen, zou je kunnen zien dat ik al meerdere punten heb gegeven waarbij naar mijn mening de doodstraf uitgevoerd zou kunnen worden.
Levenslang.quote:en rot toch is op met dat ''je zou denken dat we inmiddels wat beschaafder zijn'' of dat het ''barbaarse straffen'' zijn.. noem jij een alternatief dat zorgt dat bijvoorbeeld een kindermoordenaar NOOIT weer de kans zou krijgen een ander kind kwaad te doen en dat tegelijkertijd de dader straft naar zijn daden...
Ik denk dat als je dit een dikke zestig jaar eerder had geroepen, er voor jou een mooie carriere zou zijn weggelegd in de medische wetenschap. Bij de Nazi's wel te verstaan.quote:Op maandag 30 november 2009 23:12 schreef Hilde76 het volgende:
Nou kijk en daar zit hem nu net het euvel, wanneer is een mens mens en wanneer is het gewoon een beest die zijn ziekelijke instincten uitleeft zonder enige spijt...
Ik ben er vrij zeker van dat zij allen, zonder uitzondering, tot de biologische soort 'mens' behoren en het lijkt me zinvol om in juridische zin geen andere onverdeling toe te passen, al was het maar om te voorkomen dat het begrip 'Untermensch' geformaliseerd wordt.quote:Dutroux, Manson, Fritzl, Maudsley, enz
Toch leuk dat mensen me in een hoek proberen te drukken waar ik niet in thuis hoor. Misschien dat ik morgen zin heb om verder te discussieren, nu iig niet.quote:Op maandag 30 november 2009 23:45 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik denk dat als je dit een dikke zestig jaar eerder had geroepen, er voor jou een mooie carriere zou zijn weggelegd in de medische wetenschap. Bij de Nazi's wel te verstaan.
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat zij allen, zonder uitzondering, tot de biologische soort 'mens' behoren en het lijkt me zinvol om in juridische zin geen andere onverdeling toe te passen, al was het maar om te voorkomen dat het begrip 'Untermensch' geformaliseerd wordt.
Dan zou je post eigenlijk hier moeten stoppen...quote:Op dinsdag 1 december 2009 00:07 schreef Hilde76 het volgende:
[..]
Toch leuk dat mensen me in een hoek proberen te drukken waar ik niet in thuis hoor. Misschien dat ik morgen zin heb om verder te discussieren, nu iig niet.
En in al je 'goedheid' betoog je dat het misschien wel ns een goed idee zou kunnen zijn om sommige mensen (want dat zijn het, hoe je het ook went of keert) uit de maatschappij te plukken en als wetenschappelijk project ter beschikking te stellen aan de overheid. Ik kan er ook niks aan doen dat de Nazi's dat ook een goed idee vonden en ik maak de vergelijking om de verwerpelijkheid van dit idee een beetje te illustreren.quote:Geloof het of niet, ik vertrouw in het goede van de mens, door mijn collega's word ik uitgemaakt voor geitenwollen sokken hippie omdat ik altijd de kant van de zwakkere zal kiezen als deze geen kans heeft om zichzelf te verdedigen. Daarom ben ik ook een slechte wetenschapper. Ook al vind ik het reuze interessant om het te weten. (Het helpt me ook relativeren, de wereld is een grote chaos, en ja daar lig ik wakker van... ik heb ook een dochter die in deze wereld moet opgroeien, and it scares the crap out of me! (sorry voor het engels gebruik, maar het is mijn moedertaal).)
En nazi wetenschapper?? Fuck hell no!
In al zijn absoluutheid ga ik mee met de stelling dat het doden van mensen fout is. DUS OOK ALS DE OVERHEID DAT DOET.quote:Zal ik nu even vanuit mijn gevoel een beredenering maken? Mensen doden is FOUT! Of je dat nu uit haat, verdriet, of wraak doet... doden zit NIET in mijn systeem..
Het enige waar ik me nog een beetje bij kan inleven is doden uit absolute doodsangst, als je echt echt niet anders kan.
Het idee dat sommige mensen kunnen worden afgedaan als wetenschappelijk project (en daarmee dus als het ware ontmenselijk worden) is inderdaad heel fout. Ik kan werkelijk geen enkele voorwaarde verzinnen waaronder zoiets ook maar enigszins te rechtvaardigen zou zijn. Wat we ook doen, hoe we ook ons gedragen, aan het begin en aan het eind zijn we nog altijd een levend mens en JUIST de overheid dient dat te respecteren.quote:Is dat echt zo fout??
quote:Op maandag 30 november 2009 21:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch is de doodstraf een belangrijke stap in die richting. Naar mijn mening kan je een samenleving voor een belangrijk deel beoordelen naar hoe ze omgaat met haar minst bedeelden en misdadigers. Als je die laat sterven ben je naar mijn mening niet veel beter dan pakweg China of Iran.
[..]
Westerse landen? alleen de VS..quote:Welke beschaafde westerse landen gebruiken de doodstraf nog?
Met het straffen van de dader door hem een gevangenis straf te geven krijg je je kind ook niet terug..quote:Met het doden van de dader krijg je je kind niet terug. Dan heb ik liever dat deze levenslang in het gevang zit om z'n daden te overdenken.
Ah. Zo eentje.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:51 schreef Anschluss het volgende:
of in die luxe resorts dat wij gevangenissen noemen
Verrek ja! Dan kun je ze inderdaad maar beter dood maken. Is ook beter voor henzelf.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:51 schreef Anschluss het volgende:
een feit is dat als jij iemand levenslang geeft op bijvoorbeeld zijn 25e hij na 20 jaar niet meer beter weet als het leven in de gevangenis en het vervolgens na een hele tijd (LEES: behoorlijke tijd) geen straf meer is.. je kent die verhalen wel... van mensen die heel jong de gevangenis in gaan en vrijkomen als ze een jaar of 60-70 zijn ze vervolgens zelfmoord plegen omdat ze de vrijheid niet aankunnen en niks anders gewent zijn dan de routine in de gevangenis...
Als jij een betere oplossing weet hoor ik het graagquote:Op dinsdag 1 december 2009 17:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Verrek ja! Dan kun je ze inderdaad maar beter dood maken. Is ook beter voor henzelf.
Stoerquote:Op woensdag 25 november 2009 22:59 schreef LXIV het volgende:
Dat is geheel afhankelijk hoe je de doodstraf ten uitvoer wil brengen. Ik doe het voor verkrachters, pedofielen, roofovervallers en moordenaars voor 60 cent per stuk, exclusief reiskosten.
Ik blijf mezelf natuurlijk niet herhalen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:40 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Als jij een betere oplossing weet hoor ik het graag
Wat valt er te onderbouwen?quote:
Eensquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:46 schreef Argento het volgende:
[..]
Wat valt er te onderbouwen?
Iemand die meent de Nederlandse gevangenissen als luxe ressort te moeten karakterisieren.
Iemand die het wel OK vindt om misdadigers te doden, enkel en alleen om de slachtoffers wat genoegdoening te schenken.
Iemand die 'is' schrijft, waar toch echt 'eens' moet staan.
Gewoon, dat soort volk. Je weet wel. Mensen die 'ja' aanvinken voor een minarettenverbod.
Levenslang.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:40 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Als jij een betere oplossing weet hoor ik het graag
Ahh typisch iemand aanvallen op zijn schriftelijk nederlands als je de discussie verliestquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:46 schreef Argento het volgende:
[..]
Wat valt er te onderbouwen?
Iemand die meent de Nederlandse gevangenissen als luxe ressort te moeten karakterisieren.
Iemand die het wel OK vindt om misdadigers te doden, enkel en alleen om de slachtoffers wat genoegdoening te schenken.
Iemand die 'is' schrijft, waar toch echt 'eens' moet staan.
Gewoon, dat soort volk. Je weet wel. Mensen die 'ja' aanvinken voor een minarettenverbod.
hetzelfde zou je kunnen zeggen over iemand die 50 jaar in de bak heeft gezeten en vervolgens onschuldig blijkt te zijn denk je dat je zijn leven niet verneukt zou hebben? denk je nou echt dat het veilig is zo iemand terug in de maatschappij te stoppen?quote:Op woensdag 2 december 2009 00:08 schreef justanick het volgende:
[..]
Levenslang.
Je mag wat mij betreft de doodstraf invoeren. Sterker nog, je zou beul kunnen worden, maar op 1 voorwaarde. Als we erachter komen dat je een onschuldige hebt geexecuteerd, ga je zelf ook aan de galg. Deal? Of krabbel je dan plotseling terug?
Het simpele feit is en blijft namelijk dat, hoe hard het bewijs ook is, er altijd (per definitie) een kans bestaat dat de persoon in kwestie onschuldig is, om nog maar niet te spreken over fouten, blunders en pure bewijsvervalsing van de zijde van de politie. Ergo, hoe zorgvuldig je ook bent, er komt een moment dat je een onschuldig persoon ter dood brengt. Het vervelende van een executie is dat 'ie finaal is. Bij de Schiedammer parkmoord, de Puttense moordzaak en de wat minder bekende fouten, kunnen we de onschuldig veroordeelden vrijlaten en ze (met excuses) een zak geld meegeven. Ik weet niet hoe jij over de medische wetenschap denkt, maar volgens mij zijn ze nog niet in staat een lijk op te graven en opnieuw tot leven te brengen. Of vergis ik mij daar in? Waarmee je dus een probleem hebt als je een fout wilt herstellen...
Dit is voor jou waarschijnlijk een ver van je bed show, maar het kan uiteindelijk iedereen overkomen.
Dus omdat je een onschuldig persoon opsluit raakt ie zodanig verknipt dat je hem niet vrij kan laten? En daarom is de doodstraf beter?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:54 schreef Anschluss het volgende:
[..]
hetzelfde zou je kunnen zeggen over iemand die 50 jaar in de bak heeft gezeten en vervolgens onschuldig blijkt te zijn denk je dat je zijn leven niet verneukt zou hebben? denk je nou echt dat het veilig is zo iemand terug in de maatschappij te stoppen?
Want stel je voor! er is altijd 0.1% kans dat iemand onschuldig is!!![]()
quote:Op woensdag 2 december 2009 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus omdat je een onschuldig persoon opsluit raakt ie zodanig verknipt dat je hem niet vrij kan laten? En daarom is de doodstraf beter?
quote:ik vind het idd OK om sommige misdadigers een spuitje te geven, en niet enkel om slachtoffers wat genoegdoening te geven maar ook om de maatschappij te beschermen en de dader te straffen..
Dus als iemand na 50 jaar onschuldig blijkt te zijn wil je hem ook nog eens vasthouden omdat het niet veilig zou zijn om hem terug in de maatschappij te sturen?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:54 schreef Anschluss het volgende:
[..]
hetzelfde zou je kunnen zeggen over iemand die 50 jaar in de bak heeft gezeten en vervolgens onschuldig blijkt te zijn denk je dat je zijn leven niet verneukt zou hebben? denk je nou echt dat het veilig is zo iemand terug in de maatschappij te stoppen?
Want stel je voor! er is altijd 0.1% kans dat iemand onschuldig is!!![]()
De persoon is onschuldig en moet dus onmiddelijk worden vrijgelaten. Een zak geld en goede begeleiding doen vervolgens de rest. Afgezien daarvan: we moeten dus onschuldige personen executeren omdat ze niet meer vrij kunnen lopen omdat ze in de bak hebben gezeten? Tikke vreemde logica.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:54 schreef Anschluss het volgende:
[..]
Tja, ik heb jou een soort scenario voorgespiegeld waarin je beul zou kunnen worden met als eis dat je zelf ook aan de galg gaat als er een onschuldige blijkt te zijn geexecuteerd. Uit het feit dat je hier niet op wenste te reageren kan ik afleiden dat je dit risico blijkbaar zelf niet durft te nemen...quote:Want stel je voor! er is altijd 0.1% kans dat iemand onschuldig is!!![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |