Nu vind ik SUV-rijders ook suf, maar ik had nog niet uit de berichten opgemaakt dat er al gedifferentieerd ging worden in kilometerprijs per autotype. Ik dacht dat we allemaal begonnen op 3,3 cent en dat dit bedrag vanaf dat moment per jaar ging oplopen. Maar hier lees ik dus dat SUF-rijders al een starttarief hebben van 33,6 cent per kilometer! (exclusief spitstoeslagen etc.). Voor de rijder in het in het artikel genoemde voorbeeld zou dat dan al 100.000 x 33,6 cent = 33.600 euro per jaar aan kilometerheffing alleen betekenen! (Plus alle andere belastingen en accijnzen dan). Dat zijn toch wel vrij forse bedragen, zeker als we de plannen om de heffing in een paar jaar tijd te verdrievoudigen. Dan kom je dus al snel op een ton per jaar, als je alle kosten optelt. Om naar je werk te mogen rijden.quote:SUV-rijder dupe kilometerheffing door Jeroen Jongeneel
AMSTERDAM - Vooral SUV-rijders zullen zwaar de dupe zijn bij de invoering van de kilometerbeprijzing. De procentuele tariefverschillen tussen nieuwe en wat oudere auto's zijn in die categorie veel groter dan in de lagere klassen.
Bovendien is er sprake van een enorme willekeur bij de invoering van de daadwerkelijke beprijzing. Daardoor zullen bezitters van eenzelfde type auto, die precies evenveel kilometers rijden, een aantal jaren totaal verschillend belast worden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor personenauto's een aantal rekenvoorbeelden gemaakt, waarbij van tarieven wordt uitgegaan van nieuwe en (bij de invoering van de heffing) oudere auto's.
Voor een nieuwe middenklasser als een VW Golf zou 3,3 cent per kilometer betaald moeten gaan worden en voor een vier jaar oude Peugeot 307 wordt 4,6 cent voorgerekend. In de SUV-klasse liggen die heffingen voor een nieuwe BMW X5 en een vier jaar oude Range Rover op respectievelijk 12,2 cent en liefst 33,6 cent per kilometer, vanwege de veel hogere CO2-uitstoot.
Wachten
Wie nu derhalve een SUV koopt (die bij invoering vier jaar oud is), gaat waarschijnlijk veel méér kilometerheffing betalen dan iemand die gewoon wacht. Alle bedragen zijn exclusief de 'spitsheffing', waarvan de hoogte nog moet worden vastgesteld.
Verder kan er tussen de eigenaars van twee identieke SUV's een enorme ongelijkheid qua belasting gaan bestaan, omdat de heffing volgens het ministerie "aselect op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken zal worden ingevoerd". Op basis daarvan zal een eerste groep autobezitters het kastje dat de kilometers registreert naar verwachting omstreeks 2013 moeten laten inbouwen.
Uitgangspunt is dat iemand die véél rijdt, meer zal gaan betalen dan zijn huidige tarief voor de motorrijtuigenbelasting. Iemand die weinig rijdt, zal minder gaan betalen. Wanneer twee bezitters van eenzelfde type auto allebei 100.000 kilometer per jaar rijden, zal eentje gewoon zijn mrb-tarief blijven betalen, terwijl de gelukkige die een kastje krijgt uitkomt op de veel hogere heffing qua kilometerbeprijzing.
Ook de RAI, de gezamenlijke organisatie van auto-importeurs, vindt dat er met twee maten wordt gemeten, maar "volgens het ministerie is dit de eerlijkste oplossing", zo zegt woordvoerder Harald Bresser. "Wij zijn bezig om de gevolgen voor de verschillende segmenten in kaart te brengen. Onze leden zullen heel binnenkort precies kunnen doorrekenen hoe iedere auto zal worden belast qua kilometerbeprijzing. Kopers zullen enorm goed moeten opletten wat de gevolgen op termijn van de aanschaf van een bepaalde auto zijn", zo zegt hij.
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzoquote:
dan zou je de bijtelling moeten koppelen aan het aantal prive kilometers,quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:01 schreef vigier het volgende:
Gaan ze onderaan beginnen? MIjn kenteken begint met 87
Overigens: 100.000km op jaarbasis? Er zijn maar ERG weinig mensen die zoveel per jaar rijden hoor...
Wordt dat dan trouwens 1:1 gekoppeld aan de CO2 uitstoot? Dat zou mooi zijn, want dan gaan ook die oude goedkope zwaar vervuilende barrels eens flink betalen!!!! Dan zie ik er tenminste iets van terug dat het bij mij 128g/km is... En als ze dan ook de bijtelling voor leaserijders eens koppelen aan het aantal gereden km's om zo het daadwerkelijke "inkomens"-voordeel voor de berijder te berekeken... wow, dat zou een vooruitgang zijn.
Maar goed: ik heb nu veel moeite gedaan om bovenstaande voordelen eruit te persen. De petitie kilometerheffing-nee heb ik al lang getekend, ik vind het belachelijk namelijk...
Daar kan ook gewoon een trekhaak op hoor!quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:06 schreef BlaZ het volgende:
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzo
quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:38 schreef LXIV het volgende:
maar ik had nog niet uit de berichten opgemaakt dat er al gedifferentieerd ging worden in kilometerprijs per autotype. Ik dacht dat we allemaal begonnen op 3,3 cent en dat dit bedrag vanaf dat moment per jaar ging oplopen.
Ironisch genoeg is de kostprijs hiervan (excl. gemiste accijns dus) aanzienlijk lager dan "gratis" OV...quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:52 schreef kirsten. het volgende:
gaan ze de benzine dan gratis maken?
iddquote:Op vrijdag 20 november 2009 10:18 schreef superworm het volgende:
"CO2" is de nieuwe overheidsterm voor "extra belastingen".
Of marktkooplieden, die hebben een zware auto nodig voor hun werk bijvoorbeeld. Die kunnen wel opdoeken zo!quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:11 schreef -_Tommy_- het volgende:
Leuk voor de mensen die een SUV/jeep gekocht hebben vanwege de hobby zoals paardrijden, zeilen of regelmatig iets anders achter een wagen moeten hangen...
Allemaal SP stemmen krijgen we allemaal een hogere uitkeringquote:Op vrijdag 20 november 2009 10:39 schreef LXIV het volgende:
Prima toch! Iedereen in de steun, iedereen een uitkering, iedereen PVDA stemmen.
A plan that cannot fail.
En het CDA en CU hebben er niets mee te maken zeker?quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:39 schreef LXIV het volgende:
Prima toch! Iedereen in de steun, iedereen een uitkering, iedereen PVDA stemmen.
A plan that cannot fail.
De aanhanger neemt in een dergelijk geval de C1 mee.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzo
Moet je eens voorstellen wat je voor zo'n monster-humvee gaat betalen! Meer dan 70 cent pkm ofzo?quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:49 schreef Jumparound het volgende:
oh trouwens.. het gaat voor 33 cent om deze bakken he...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ga ik zeker doen met mijn 2 meter 5, vriendin, dochter en tegen die tijd waarschijnlijk een tweede kleine.quote:
Wel makkelijker!quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:09 schreef Herkauwer het volgende:
Ga ik zeker doen met mijn 2 meter 5, vriendin, dochter en tegen die tijd waarschijnlijk een tweede kleine.
Die kilometerheffing is echt bagger, je kan niet eens een fatsoenlijke auto meer rijden.... En dan proberen ze een golf al een middenklasser te noemen!
Ze maken het er in ieder geval niet leuker op!
Het gaat niet omdat ik er al niet in kan zitten en als ik mezelf er in prop dan is het spontaan een 3 zits auto omdat er op de achterbank niemand meer past. Achter mij past dan geen maxi cosi, dat is al zo in een Vectra/a4/3 serie, dus waarom zou het in een zeer kleine auto wel passen? Daarnaast welke ruimte is er om een weekendtas plus kinderwagen en buggy mee te nemen? Daarnaast rij ik meerendeel van de kilometers niet alleen maar met zijn allen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:13 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wel makkelijker!
Ik zag laatst 4 niet al te slanke dames in 1 Aigo!Dus dat kan best met kindertjes en vriendin.
![]()
Bovendien rijd je 90% van je km in je eentje (in een C1)! Kun je ook nog een auto huren voor die andere 10%
Beetje creatief!
Nee. Als het principe is dat de vervuiler betaalt, dan moet je de betaler ook laten vervuilen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:38 schreef LXIV het volgende:
Het effect zal natuurlijk niet zijn dat mensen dit werkelijk gaan betalen (op een hele enkele uitzondering na). Het effect zal zijn dat niemand meer in een SUV zal willen rijden. Indirect dus een verbod op SUV's, te ontwijken met het betalen van een extreem hoge boete per jaar. Is het niet minder hypocriet om dan de SUV gewoon te verbieden?
Om mee te beginnen ja. De prijzen worden gestaag opgevoerd per jaar. En exclusief spitsheffing en brandstofaccijnzen. Plus dan nog je normale, niet belastinggebonden kosten van je auto.quote:
Welke totale randmongool rijdt er dan ook in een Humvee in Nederlandquote:Op vrijdag 20 november 2009 10:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moet je eens voorstellen wat je voor zo'n monster-humvee gaat betalen! Meer dan 70 cent pkm ofzo?
Ik heb ook een hekel aan SUV's hoor! Ik zag van de zomer zo'n gepimpte humvee-SUV en dacht bij mezelf: wat een onvoorstelbaar lompe en lelijke bak! Zo e-norm! groot, zo waanzinnig lomp en zwaar uitgevoerd! Niet normaal meer.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee. Als het principe is dat de vervuiler betaalt, dan moet je de betaler ook laten vervuilen.
Als je de vervuiling niet kunt betalen dan moet je ook niet proberen te showen met je centen. Ik vind het altijd zo zielig, die mensen kopen dan een overdadig grote auto met overdadig veel kg's die overdadig veel cilinders heeft met een overdadig slagvolume, overdadig veel pk's, overdadig veel newtonmeters. Pure luxe allemaal, en dan maar zeiken dat luxe geld kost. Je bent een krentenkakker of je bent het niet. Je moet niet koketteren met de uiterlijke schijn van de big spender, en dan ineenschrompelen als er daadwerkelijk gespendeerd moet worden.
Comfort opofferen om geld te besparen... kan je het financieel compleet niet trekken om 1 of 2 autos te hebben, dan is het te begrijpen, maar een of twee autos opofferen omdat je er niet voor wil betalen is voor mij vreemd. Wat wil je met het gespaarde geld gaan doen? Een extra vakantie?quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Om mee te beginnen ja. De prijzen worden gestaag opgevoerd per jaar. En exclusief spitsheffing en brandstofaccijnzen. Plus dan nog je normale, niet belastinggebonden kosten van je auto.
Dan kun je zo rond de euro per kilometer uitkomen. Dan is de taxi een aantrekkelijk alternatief. Die hoeft ook geen km-heffing te betalen, dus dat ook niet door te berekenen.
Ik heb nu 2 auto's (en een OV-abbonement). Ééntje ga ik sowieso verkopen, maar denk er serieus over na om de tweede er dan ook uit te doen. De meeste familie woont in de buurt van een treinstation, met de fiets kunnen wij ook veel bereiken en desnoods kun je een keer een taxi pakken. Dan ben je al snel veel voordeliger uit op die manier.
En jij denkt dat de vermogende Nederlander in een picasso gaat rijdenquote:Op vrijdag 20 november 2009 11:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb ook een hekel aan SUV's hoor! Ik zag van de zomer zo'n gepimpte humvee-SUV en dacht bij mezelf: wat een onvoorstelbaar lompe en lelijke bak! Zo e-norm! groot, zo waanzinnig lomp en zwaar uitgevoerd! Niet normaal meer.
Maar 33 ct/km vind ik ook wel heel veel geld om te heffen. En je zult zien dat als niemand meer een SUV rijdt, ze die hoge tarieven voor de auto's van net een klasse lichter laten gelden. Totdat straks iedereen noodgedwongen in een picasso rijdt.
Ergens voor betalen is al erg genoeg, maar belasting betalen is een gruwel! Iedere burger heeft de morele plicht om zo min mogelijk geld richting de staatskas te laten vloeien!quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:26 schreef Fogel het volgende:
[..]
Comfort opofferen om geld te besparen... kan je het financieel compleet niet trekken om 1 of 2 autos te hebben, dan is het te begrijpen, maar een of twee autos opofferen omdat je er niet voor wil betalen is voor mij vreemd. Wat wil je met het gespaarde geld gaan doen? Een extra vakantie?
quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:49 schreef Jumparound het volgende:
oh trouwens.. het gaat voor 33 cent om deze bakken he...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan neem je toch een mini-cosi! Iedereen moet inleveren!quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:17 schreef Herkauwer het volgende:
Het gaat niet omdat ik er al niet in kan zitten en als ik mezelf er in prop dan is het spontaan een 3 zits auto omdat er op de achterbank niemand meer past. Achter mij past dan geen maxi cosi, dat is al zo in een Vectra/a4/3 serie, dus waarom zou het in een zeer kleine auto wel passen? Daarnaast welke ruimte is er om een weekendtas plus kinderwagen en buggy mee te nemen? Daarnaast rij ik meerendeel van de kilometers niet alleen maar met zijn allen.
En buiten dat zou ik gewoon een fatsoenlijke auto willen en geen kleine stuiterbal.
Nou mocht het allemaal zo ver kopen verpats ik mijn auto ook, niet omdat het financieel niet uit kan maar dit plan slaat echt alles.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:26 schreef Fogel het volgende:
[..]
Comfort opofferen om geld te besparen... kan je het financieel compleet niet trekken om 1 of 2 autos te hebben, dan is het te begrijpen, maar een of twee autos opofferen omdat je er niet voor wil betalen is voor mij vreemd. Wat wil je met het gespaarde geld gaan doen? Een extra vakantie?
quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:39 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Nou mocht het allemaal zo ver kopen verpats ik mijn auto ook, niet omdat het financieel niet uit kan maar dit plan slaat echt alles.
Koop er wel een leuke motor voor terug met alles erop en eraan (er vanuit gaande dat ze deze idd buiten dit krankzinnige plan laten).
Heb een eigen bedrijf met een totaal aantal kilometers van 180k per jaar. Zeg keer 15/20 cent incl spitsheffing. Dit is dus ¤ 36000,- bij 20 cent.
En ze denken echt dat wij dit zelf gaan betalen???
Dit wordt gewoon allemaal doorberekend, is het niet met toeslagen, dan wel in de goederen prijs. Dus
wie betaald -> de consument.
Nee strak plan dit hoor
42,8 cent per kilometerquote:Op vrijdag 20 november 2009 11:31 schreef AchJa het volgende:
Dit was al een tijdje bekend... Kilomterprijs checken.
Overigens is de duurste uit die lijst de Toyota Landcruiser waarmee je maar liefst 42.8 ct/km mag aftikken...
quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Het volk moet in opstand komen. NIEMAND meewerken aan dit criminele systeem. Laat deze kutregering maar in de stront zakken. Bij de volgende verkiezingen moeten de PVV en VVD winnen en dan gaat het hele kilometerheffing plannetje de prullenbak in.
Want het gaat nu zoveel beter natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:49 schreef Posdnous het volgende:
[..]. Ja , helaas gaat het hele land dan tevens de prullenbak in.
Binnenkort hebben we files in de lucht omdat het goedkoper is met een helikopter te gaan.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:47 schreef nikk het volgende:
[..]
42,8 cent per kilometer
Dit land heeft een coup nodig.
Nee, dit land heeft meer Toyota Landcruisers nodig! Dan kan de accijns op drank omlaag, het kwartje van Kok van de benzine af en de zorgtoeslag omhoog!quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:47 schreef nikk het volgende:
42,8 cent per kilometer
Dit land heeft een coup nodig.
Het probleem is niet dat jij zit te fucken, maar de overheid. Als je niet gemiddeld bent, in mijn geval dus mijn lengte, dan moet je altijd veel meer betalen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:39 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dan neem je toch een mini-cosi! Iedereen moet inleveren!In de aanhangwagen is genoeg ruimte om je buggy mee te slepen en als je het merendeel van de kilometers met z'n allen rijdt dan rijd je nooit veel! (In de spits.)
Wat kost het dan? 3 cent p/km? laten we 6 cent nemen...
Wegenbelasting voor een Vectra Diesel is 1200 per jaar? 100 euro per maand? Daar kun je dus 100 / 0,06 = 1.666 km per maand mee rijden! Meer dan genoeg toch?
Ik zit je maar te *cken jongen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |