Wij hebben ook geen tophypotheek en hebben beiden ons vorige eigen huis verkocht (met winst) toen we gingen samenwonen. De vergelijking is dus ook niet helemaal eerlijk. Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:44 schreef Allantois het volgende:
[..]
Wij betalen aan huur 550 euro voor een vrij ruime flat vlak bij het centrum van Groningen.
Voor 600 euro bruto per maand (uitgaande van 4% hypotheekrente) krijg je een hypotheek van 180.000 euro, nietwaar? Voor dat geld gaan wij niet vooruit.
Starter meld zich: 1200 bruto, 780 netto. Hypotheek 5.4% 30 jaar vast.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Wij hebben ook geen tophypotheek en hebben beiden ons vorige eigen huis verkocht (met winst) toen we gingen samenwonen. De vergelijking is dus ook niet helemaal eerlijk. Daar heb je gelijk in.
Ik denk dat de hyp.rente voor starters (zeker zonder HRA) wel degelijk een stuk hoger ligt.
Het is heel simpel: Zonder HRA kunnen jullie het wel betalen, maar gewoon geld om lekker uit te geven en om de economie te stimuleren is er dan niet meer...en dat gaat de NL economie echt wel merken hoor!quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Starter meld zich: 1200 bruto, 780 netto.
HRA hebben we niet persee nodig maar maakt het leven wel een stuk aangenamer
Ik heb natuurlijk neit alle bijkomende kosten gemeld, maar wij zijn in totaal 750 euro kwijt inclusief serviceskosten, internet, voorschotten e.d. Daar kan je toch niet een fatsoenlijk rijtjeshuis in een suf wijkje voor krijgen (dat is toch ongeveer het volgende type huis dat wij zouden willen).quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Wij hebben ook geen tophypotheek en hebben beiden ons vorige eigen huis verkocht (met winst) toen we gingen samenwonen. De vergelijking is dus ook niet helemaal eerlijk. Daar heb je gelijk in.
Ik denk dat de hyp.rente voor starters (zeker zonder HRA) wel degelijk een stuk hoger ligt.
Ik heb net voor de grap eens gekeken op Funda naar de huizen tussen de 100.000 en 200.000 euro in 5 kilometer cirkel rond mijn huis. Er zijn alleen maar flats/appartementen of een enkel 2-verdiepingenhuisje met weinig vierkante meters. Voor 200.000 euroquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is heel simpel: Zonder HRA kunnen jullie het wel betalen, maar gewoon geld om lekker uit te geven en om de economie te stimuleren is er dan niet meer...en dat gaat de NL economie echt wel merken hoor!
Zo is het inderdaad. Zonder HRA kan ik in mijn vaste lasten en levensonderhoud voorzien maar echt consumeren (zoals we nu doen) zit er dan niet in. Het is namelijk wel 5000 euro wat je op jaarbasis mist aan inkomsten. Ik vind ook dat je ook per maand gewoon moet kunnen sparen voor onvoorziene gebeurtenissen. Ik wil ten alle tijden minimaal een half jaar tot een jaar zonder werk kunnen zitten zonder in de problemen te komen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is heel simpel: Zonder HRA kunnen jullie het wel betalen, maar gewoon geld om lekker uit te geven en om de economie te stimuleren is er dan niet meer...en dat gaat de NL economie echt wel merken hoor!
Geen servicekosten hier, want geen appartement. Internet wordt betaald door werkgever, maar zou in werkelijkheid 25 euro zijn. Aan voorschot voor electriciteit zijn wij 250 of zo kwijt in de maand. Maar er is hier geen gas. Dus alles is electrisch...stoken, koken etc. Het is hier wel nieuwbouw (Leidsche rijn Utrecht). Het huis is vrij groot, en voor ons tweeen eigenlijk te groot. Veel kamers worden niet gebruikt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:49 schreef Allantois het volgende:
[..]
Ik heb natuurlijk neit alle bijkomende kosten gemeld, maar wij zijn in totaal 750 euro kwijt inclusief serviceskosten, internet, voorschotten e.d. Daar kan je toch niet een fatsoenlijk rijtjeshuis in een suf wijkje voor krijgen (dat is toch ongeveer het volgende type huis dat wij zouden willen).
Hier een hoekhuis, 90m2 op 272m2 grond, woonkamer, keuken, gang, toilet, 3 slaapkamers, douche.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:52 schreef Allantois het volgende:
[..]
Ik heb net voor de grap eens gekeken op Funda naar de huizen tussen de 100.000 en 200.000 euro in 5 kilometer cirkel rond mijn huis. Er zijn alleen maar flats/appartementen of een enkel 2-verdiepingenhuisje met weinig vierkante meters. Voor 200.000 euro. Da's toch te duur als je het feitelijk bekijkt?
quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hier een hoekhuis, 90m2 op 272m2 grond, woonkamer, keuken, gang, toilet, 3 slaapkamers, douche.
115.000 euro vrij op naam.
Woon er nu 8 weken, binnenkort komt er boven nog dubbel glas dus reken dat ik totaal op een hypotheek van 128.000 euro zit.
Dat vinden wij ook. Sterker nog: Mocht een van ons werkloos worden, dan moet het huis normaal betaald kunnen worden uit 1 inkomen. Mochten we beiden werkloos worden, dan moeten we het minimaal een half jaar kunnen uitzingen zonder problemen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Zo is het inderdaad. Zonder HRA kan ik in mijn vaste lasten en levensonderhoud voorzien maar echt consumeren (zoals we nu doen) zit er dan niet in. Het is namelijk wel 5000 euro wat je op jaarbasis mist aan inkomsten. Ik vind ook dat je ook per maand gewoon moet kunnen sparen voor onvoorziene gebeurtenissen. Ik wil ten alle tijden minimaal een half jaar tot een jaar zonder werk kunnen zitten zonder in de problemen te komen.
Dat is ook mijn uiteindelijke doel. Ik wil namelijk ook dat mijn vriendin zometeen gewoon thuis kan blijven als er gezinsuitbreiding komt. Ik pas ervoor om mij kinderen te dumpen bij de kinderopvang. Zoals het er nu naar uit ziet moet dat gaan lukken, hoewel je natuurlijk wel andere dingen daarvoor moet laten maar dat hebben we ervoor overquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vinden wij ook. Sterker nog: Mocht een van ons werkloos worden, dan moet het huis normaal betaald kunnen worden uit 1 inkomen. Mochten we beiden werkloos worden, dan moeten we het minimaal een half jaar kunnen uitzingen zonder problemen.
En ja, dat je dan misschien niet 3X per jaar op wintersport kunt (want daar is mijn vent gek op), dat vind ik geen probleem. Gedwongen verhuizen wel.
Ben ooit eens een topic gestart met de titel "hoeveel spaargeld is genoeg" maar daar kreeg ik niet echt serieuze reacties op.
Volgens een hoop mensen is dat zeker zo als het de PvdA betreft.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:54 schreef Chewie het volgende:
[..]
En een minister voert alleen zijn eigen beleid uit en coalitie afspraken doen er niet zoveel toe
De onzekerheid die ik proef in de woningmarkt is dat de overheid gewoon iedere keer iets onzekers in petto heeft. Je kunt niet van een betrouwbare overheid op aan. Als je een huis koopt, dan ga je een lange-termijn veprlichting aan met je geldverstrekker. Het idee dat de overheid iedere keer zit te morrelen aan de HRA is gewoon niet goed voor de markt. Het maakt mensen onzeker. En dat is het laatste waar we op zitten te wachten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is ook mijn uiteindelijke doel. Ik wil namelijk ook dat mijn vriendin zometeen gewoon thuis kan blijven als er gezinsuitbreiding komt. Ik pas ervoor om mij kinderen te dumpen bij de kinderopvang. Zoals het er nu naar uit ziet moet dat gaan lukken, hoewel je natuurlijk wel andere dingen daarvoor moet laten maar dat hebben we ervoor over![]()
Maargoed we hebben net flink wat geld aan de inrichting ed van onze nieuwbouw woning gestoken dus de spaarpot moet weer even aangevuld worden.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:26 schreef BoeufBourguignon het volgende:
De VVD is gewoon een "ondernemerspartij", oftewel een partij voor en door asociale volgevreten semi-oplichters van het type Harry Mens. Dit zijn de mensen die denoods heel Nederland kapot maken, zolang ze er zelf maar een paar eurootjes beter van worden.
Alleen de PVV. En dat is ook nog maar afwachten. De VVD roept het wel, maar is uiteindelijk alleen maar geïnteresseerd in brallen en bitterballen verorberen met de boys. In een liberaal jasje, maar die lui zijn gewoon eng.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:28 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De VVD en de PVV lijken anders de enigste partijen die nog voor de belangen van Jan Modaal opkomt.
Sad but true
Hey, jij hier?quote:
Vooroordelen en geen feiten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:37 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Alleen de PVV. En dat is ook nog maar afwachten. De VVD roept het wel, maar is uiteindelijk alleen maar geïnteresseerd in brallen en bitterballen verorberen met de boys. In een liberaal jasje, maar die lui zijn gewoon eng.
Ik ken wel een paar VVD'ers. Die zijn dan toevallig "ondernemer". Allemaal hebben ze minimaal de helft van hun geld op een manier verdiend die ethisch en/of juridisch gezien niet helemaal in de haak is (lees: werknemers uitknijpen of oplichten, belasting ontduiken etc.). Maar ze vinden zichzelf helemaal fantastisch.
Ondertussen hebben ze totaal geen oog voor de talenten van anderen. Ze kijken neer op alles en iedereen die niet "onderneemt". Wetenschap, de gezondheidszorg, het onderwijs: van de VVD'er mag het allemaal worden uitgeknepen, want die lui leveren hen toch geen geld op. Walgelijke kereltjes. Met de VVD aan de macht weet je zeker dat Nederland de afgrond induikelt en er nooit meer uitkomt.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:28 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De VVD en de PVV lijken anders de enigste partijen die nog voor de belangen van Jan Modaal opkomt.
Sad but true
Dan vraag ik het je als volgt:quote:Op zaterdag 21 november 2009 00:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
is je kop in het zand steken, geen plannen hebben en met de waan van de kiezer meewaaien tegenwoordig opkomen voor Jan Modaal?![]()
Neuh!quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]in welke uithoek van Nederland woon jij? Lelystad toevallig?
Volgens mij is de huidige vorm van de HRA juist erg ongunstig voor de toekomstige generaties. Starten op de woningmarkt is erg lastig momenteel.quote:Op zaterdag 21 november 2009 00:28 schreef HarryP het volgende:
[..]
Vooroordelen en geen feiten.
Niet alle VVD-ers zijn ondernemers. Daarnaast is de VVD de enige partij die opkomt voor de toekomstige generaties.
Hier toch weer even op reageren; de hyptoheekrente is geen subsidie. Feitelijk is het een belastingkorting. Ze werkt namelijk als aftrek op het belastbare inkomen uit arbeid.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:45 schreef Allantois het volgende: Maar de VVD is toch een partij van vrijheid en marktwerking (NS, KPN, eletriek, gasunie, zorgsysteem)? Nu is de hypotheekrente het toonbeeld van overheidsbemoeienis en marktremming met eigenlijk een verkapte vorm van koopsubsiede.
Waarom zou dat veranderen zonder HRA?quote:Op zaterdag 21 november 2009 22:51 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij is de huidige vorm van de HRA juist erg ongunstig voor de toekomstige generaties. Starten op de woningmarkt is erg lastig momenteel.
Aha, de starter heeft dus geen voordeel maar enkel de overheid heeft een voordeel.quote:Op zondag 22 november 2009 18:29 schreef ethiraseth het volgende:
Een starter schiet er mee op omdat de overheid geen miljarden in de HRA pompt. Dan is er dus geld voor óf andere voorzieningen, óf voor een belastingverlaging. Want blijkbaar maakt het voor de huizenprijzen niet uit of er wel of geen HRA is, dus kan het geld net zo goed in nuttigere dingen worden gestoken.
De aanrechtsubsidie of algemene heffingskorting is ook een belastingkorting... De HRA is gewoon een sturingsinstrument door middel van financiële prikkel..quote:Op zondag 22 november 2009 18:16 schreef Napalm het volgende:
[..]
Hier toch weer even op reageren; de hyptoheekrente is geen subsidie. Feitelijk is het een belastingkorting. Ze werkt namelijk als aftrek op het belastbare inkomen uit arbeid.
Daar de inkomstenbelastingheffing zelf een begrijpelijke maar zeer grote marktverstoring is, is een korting daarop juist bevorderlijk voor de marktwerking.
Er zal wat tijd over heen gaan natuurlijk. Maar bij een woningmarkt waar de prijs niet meer wordt opgedreven door de HRA ontstaan er meer kansen voor starters op de woningmarkt.quote:Op zondag 22 november 2009 18:18 schreef Napalm het volgende:
[..]
Waarom zou dat veranderen zonder HRA?
Stel nu dat de huizenprijzen zouden dalen na afschaf HRA dan nog kan je niet makkelijker instappen omdat je geen renteaftrek meer hebt. Een starter schiet er weinig mee op.
Het kwantitatieve tekort is marginaal. Dus dat kan het primaire probleem toch echt niet zijnquote:Op zondag 22 november 2009 18:57 schreef Napalm het volgende:
Nee. Het primaire probleem is dat huizen belachelijk duur zijn omdat er veel vraag is bij weinig aanbod. Pak je dat aan dan zit je aan de oorzaak van het probleem. Al het andere is symptoombestrijding.
Dat is ook zo en ik denk dat ook op rechts de meesten wel wat zien in een geleidelijke afschaffing (behalve wat onhandige VVD-ideologen die economische principes nog niet echt begrijpen). Het bezwaar blijft dan alleen nog steeds dat de kans groot is dat je er weinig lastenverlichting voor terugkrijgt als huiseigenaar; en dan is er dus nog steeds niets opgelost.quote:Op zondag 22 november 2009 20:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er zal wat tijd over heen gaan natuurlijk. Maar bij een woningmarkt waar de prijs niet meer wordt opgedreven door de HRA ontstaan er meer kansen voor starters op de woningmarkt.
Nu moet je voor een wat leukere woning al een hypotheek op 1,5 of 2 inkomens hebben om de overwaarde van babyboomers te subsidiëren.
De methode zoals hier VVD en hypotheekrenteaftrek aangedragen zie ik wel min of meer zitten. Er zullen altijd groepen op achteruit gaan maar het wordt wel een eerlijker verdeling.quote:Op zondag 22 november 2009 20:22 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat is ook zo en ik denk dat ook op rechts de meesten wel wat zien in een geleidelijke afschaffing (behalve wat onhandige VVD-ideologen die economische principes nog niet echt begrijpen). Het bezwaar blijft dan alleen nog steeds dat de kans groot is dat je er weinig lastenverlichting voor terugkrijgt als huiseigenaar; en dan is er dus nog steeds niets opgelost.
Tuurlijk, dan is de inkomstenbelasting er ook eentje...quote:Op zondag 22 november 2009 20:01 schreef du_ke het volgende:
De aanrechtsubsidie of algemene heffingskorting is ook een belastingkorting... De HRA is gewoon een sturingsinstrument door middel van financiële prikkel..
Nee, bij een tekort aan, wat hier wordt gezien als een essentiële basisbehoefte, zal de prijs hoog zijn. Sterker nog, de hoge prijzen zorgen voor een groter aanbod van huizen dan lage prijzen.quote:Op zondag 22 november 2009 20:03 schreef du_ke het volgende:
Er zal wat tijd over heen gaan natuurlijk. Maar bij een woningmarkt waar de prijs niet meer wordt opgedreven door de HRA ontstaan er meer kansen voor starters op de woningmarkt.
Nu moet je voor een wat leukere woning al een hypotheek op 1,5 of 2 inkomens hebben om de overwaarde van babyboomers te subsidiëren.
Simpel vraag en aanbod grafiekje stelt dat een hoge prijs het gevolg is van een groot tekort. Dus marginaal kan het niet zijn.quote:Op zondag 22 november 2009 20:04 schreef du_ke het volgende:
Het kwantitatieve tekort is marginaal. Dus dat kan het primaire probleem toch echt niet zijn.
En waarom neem je niet de kabinetten daarvoor mee?quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:21 schreef morg78 het volgende:
[..]
Zonder de schuld bij een partij te willen leggen, kijk eens naar het onderstaande (ministers van VROM, EZ en Financiën van de afgelopen decennia, vanaf Lubbers 1 t/m Balkenende 3):
De persoon waar ik op reageerde had het over "decennia lang wanbeleid". Nou leek een periode van 25 jaar (1982 - 2007) mij wel een redelijke weergave van "decennia lang".quote:Op zondag 22 november 2009 20:34 schreef Napalm het volgende:
[..]
En waarom neem je niet de kabinetten daarvoor mee?
Eerlijkquote:Op zondag 22 november 2009 20:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
De methode zoals hier VVD en hypotheekrenteaftrek aangedragen zie ik wel min of meer zitten. Er zullen altijd groepen op achteruit gaan maar het wordt wel een eerlijker verdeling.
Geen enkele oplossing is eerlijk. De huizenmarkt is rot en de prijzen zijn kunstmatig verdubbeld door een overheidssubsidie die grotendeels bij die mensen terecht komt waarvoor deze niet is bedoeld. Ik denk dat je dan alle reden hebt in het gemeenschapsbelang dat je deze subsidie eens goed onder de loep neemt.quote:
Zijn de prijzen wel kunstmatig verdubbeld?quote:Op maandag 23 november 2009 13:36 schreef Allantois het volgende:
[..]
Geen enkele oplossing is eerlijk. De huizenmarkt is rot en de prijzen zijn kunstmatig verdubbeld door een overheidssubsidie die grotendeels bij die mensen terecht komt waarvoor deze niet is bedoeld. Ik denk dat je dan alle reden hebt in het gemeenschapsbelang dat je deze subsidie eens goed onder de loep neemt.
Die beperking is al een jaar of tien bezig hoor, en die zal echt wel doorgaan, ongeacht de discussiequote:Op donderdag 19 november 2009 23:31 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Zoals je zelf al inziet: in één keer afschaffen geeft teveel problemen. Daarentegen vind ik dat een beperking tot bedrag X onzinnig is. Dat blijft marktverstorend werken. Hef gewoon minder belasting en biedt minder aftrekposten. Dat scheelt rompslomp en biedt de huizensector meer economische mogelijkheden.
Daarnaast telt ook het argument dat je nog altijd ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Zeker van mensen die huizen kopen mag je toch wel een beetje volwassenheid verwachten.
uiteraardquote:Op vrijdag 20 november 2009 17:16 schreef raptorix het volgende:
Prima, als men HRA afschaft, maar dan ook de kinderbijslag, zorgtoeslag, huursubsidie, kinderopvang subsidie, en de rest.
Inderdaad, dat er iets mee moet gebeuren op den duur is duidelijk maar op dit moment afschaffen is wel het domste wat je kan doen. Net nu de huizenmarkt weer voorzichtig opkrabbelt ga je even van die bangmaak dingen het leven insmijten zodat de markt weer onderuit gaat.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:48 schreef Juicyhil het volgende:
Sorry dat ik het niet over de VDD heb, maar ik vind het sowieso wel een stom idee om juist nu die hypotheekrenteaftrek af te schaffen. De huizenmarkt staat op instorten. Dit is wel heel dom. En daarbij worden de wachtlijsten langer voor de sociale woningbouw.
Nee, nu draai je het om. Mensen worden bang gemaakt omdat het electoraal succes oplevert. En die angst is dan weer een argument?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 09:47 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad, dat er iets mee moet gebeuren op den duur is duidelijk maar op dit moment afschaffen is wel het domste wat je kan doen. Net nu de huizenmarkt weer voorzichtig opkrabbelt ga je even van die bangmaak dingen het leven insmijten zodat de markt weer onderuit gaat.
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat niet om hoeveel belasting er betaald wordt, het gaat erom dat de grondslag waarop het tarief dat je betaalt helemaal verkeerd is. Het is principieel verkeerd en het heeft alleen maar onwenselijke economische effecten voor iedereen behalve makelaars, banken en notarissen die percentueel aan huizenprijzen verdienen.quote:Bovendien slaat het nergens op dat er zoveel bezuinigd wordt. Als de HRA afgeschaft wordt zal de huizenprijs dalen, daardoor zullen de inkomsten van de overdrachtsbelasting dalen, zal de WOZ opbrengst dalen etc.
Van al die bezuinigingen van de afgelopen jaren heeft de gemiddelde nederlander geloof ik ook nog geen CENT van in de portomonee gezien.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, nu draai je het om. Mensen worden bang gemaakt omdat het electoraal succes oplevert. En die angst is dan weer een argument?
[..]
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat niet om hoeveel belasting er betaald wordt, het gaat erom dat de grondslag waarop het tarief dat je betaalt helemaal verkeerd is. Het is principieel verkeerd en het heeft alleen maar onwenselijke economische effecten voor iedereen behalve makelaars, banken en notarissen die percentueel aan huizenprijzen verdienen.
Maar doen alsof je het belastingvoordeel van de HRA niet op een andere manier zou terugkrijgen is goed voor de angst, en de angst is goed voor de stemmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |