abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74900010
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:44 schreef Allantois het volgende:

[..]

Wij betalen aan huur 550 euro voor een vrij ruime flat vlak bij het centrum van Groningen.
Voor 600 euro bruto per maand (uitgaande van 4% hypotheekrente) krijg je een hypotheek van 180.000 euro, nietwaar? Voor dat geld gaan wij niet vooruit.
Wij hebben ook geen tophypotheek en hebben beiden ons vorige eigen huis verkocht (met winst) toen we gingen samenwonen. De vergelijking is dus ook niet helemaal eerlijk. Daar heb je gelijk in.
Ik denk dat de hyp.rente voor starters (zeker zonder HRA) wel degelijk een stuk hoger ligt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74900048
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Wij hebben ook geen tophypotheek en hebben beiden ons vorige eigen huis verkocht (met winst) toen we gingen samenwonen. De vergelijking is dus ook niet helemaal eerlijk. Daar heb je gelijk in.
Ik denk dat de hyp.rente voor starters (zeker zonder HRA) wel degelijk een stuk hoger ligt.
Starter meld zich: 1200 bruto, 780 netto. Hypotheek 5.4% 30 jaar vast.
HRA hebben we niet persee nodig maar maakt het leven wel een stuk aangenamer
pi_74900144
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Starter meld zich: 1200 bruto, 780 netto.
HRA hebben we niet persee nodig maar maakt het leven wel een stuk aangenamer
Het is heel simpel: Zonder HRA kunnen jullie het wel betalen, maar gewoon geld om lekker uit te geven en om de economie te stimuleren is er dan niet meer...en dat gaat de NL economie echt wel merken hoor!
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:49:47 #84
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_74900154
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb natuurlijk neit alle bijkomende kosten gemeld, maar wij zijn in totaal 750 euro kwijt inclusief serviceskosten, internet, voorschotten e.d. Daar kan je toch niet een fatsoenlijk rijtjeshuis in een suf wijkje voor krijgen (dat is toch ongeveer het volgende type huis dat wij zouden willen).
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:52:28 #85
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_74900249
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Het is heel simpel: Zonder HRA kunnen jullie het wel betalen, maar gewoon geld om lekker uit te geven en om de economie te stimuleren is er dan niet meer...en dat gaat de NL economie echt wel merken hoor!
Ik heb net voor de grap eens gekeken op Funda naar de huizen tussen de 100.000 en 200.000 euro in 5 kilometer cirkel rond mijn huis. Er zijn alleen maar flats/appartementen of een enkel 2-verdiepingenhuisje met weinig vierkante meters. Voor 200.000 euro . Da's toch te duur als je het feitelijk bekijkt?
pi_74900285
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Zo is het inderdaad. Zonder HRA kan ik in mijn vaste lasten en levensonderhoud voorzien maar echt consumeren (zoals we nu doen) zit er dan niet in. Het is namelijk wel 5000 euro wat je op jaarbasis mist aan inkomsten. Ik vind ook dat je ook per maand gewoon moet kunnen sparen voor onvoorziene gebeurtenissen. Ik wil ten alle tijden minimaal een half jaar tot een jaar zonder werk kunnen zitten zonder in de problemen te komen.
pi_74900317
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:49 schreef Allantois het volgende:

[..]

Ik heb natuurlijk neit alle bijkomende kosten gemeld, maar wij zijn in totaal 750 euro kwijt inclusief serviceskosten, internet, voorschotten e.d. Daar kan je toch niet een fatsoenlijk rijtjeshuis in een suf wijkje voor krijgen (dat is toch ongeveer het volgende type huis dat wij zouden willen).
Geen servicekosten hier, want geen appartement. Internet wordt betaald door werkgever, maar zou in werkelijkheid 25 euro zijn. Aan voorschot voor electriciteit zijn wij 250 of zo kwijt in de maand. Maar er is hier geen gas. Dus alles is electrisch...stoken, koken etc. Het is hier wel nieuwbouw (Leidsche rijn Utrecht). Het huis is vrij groot, en voor ons tweeen eigenlijk te groot. Veel kamers worden niet gebruikt.

Maar nogmaals: We hebben natuurlijk wel beiden ons vorige koophuis verkocht. Dus 2 huizen voor de prijs van nu 1. Dan is het wel logisch dat je wat meer overhoudt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74900337
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:52 schreef Allantois het volgende:

[..]

Ik heb net voor de grap eens gekeken op Funda naar de huizen tussen de 100.000 en 200.000 euro in 5 kilometer cirkel rond mijn huis. Er zijn alleen maar flats/appartementen of een enkel 2-verdiepingenhuisje met weinig vierkante meters. Voor 200.000 euro . Da's toch te duur als je het feitelijk bekijkt?
Hier een hoekhuis, 90m2 op 272m2 grond, woonkamer, keuken, gang, toilet, 3 slaapkamers, douche.
115.000 euro vrij op naam.

Woon er nu 8 weken, binnenkort komt er boven nog dubbel glas dus reken dat ik totaal op een hypotheek van 128.000 euro zit.
pi_74900433
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hier een hoekhuis, 90m2 op 272m2 grond, woonkamer, keuken, gang, toilet, 3 slaapkamers, douche.
115.000 euro vrij op naam.

Woon er nu 8 weken, binnenkort komt er boven nog dubbel glas dus reken dat ik totaal op een hypotheek van 128.000 euro zit.
in welke uithoek van Nederland woon jij? Lelystad toevallig?
pi_74900435
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Zo is het inderdaad. Zonder HRA kan ik in mijn vaste lasten en levensonderhoud voorzien maar echt consumeren (zoals we nu doen) zit er dan niet in. Het is namelijk wel 5000 euro wat je op jaarbasis mist aan inkomsten. Ik vind ook dat je ook per maand gewoon moet kunnen sparen voor onvoorziene gebeurtenissen. Ik wil ten alle tijden minimaal een half jaar tot een jaar zonder werk kunnen zitten zonder in de problemen te komen.
Dat vinden wij ook. Sterker nog: Mocht een van ons werkloos worden, dan moet het huis normaal betaald kunnen worden uit 1 inkomen. Mochten we beiden werkloos worden, dan moeten we het minimaal een half jaar kunnen uitzingen zonder problemen.
En ja, dat je dan misschien niet 3X per jaar op wintersport kunt (want daar is mijn vent gek op), dat vind ik geen probleem. Gedwongen verhuizen wel.

Ben ooit eens een topic gestart met de titel "hoeveel spaargeld is genoeg" maar daar kreeg ik niet echt serieuze reacties op.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74900659
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat vinden wij ook. Sterker nog: Mocht een van ons werkloos worden, dan moet het huis normaal betaald kunnen worden uit 1 inkomen. Mochten we beiden werkloos worden, dan moeten we het minimaal een half jaar kunnen uitzingen zonder problemen.
En ja, dat je dan misschien niet 3X per jaar op wintersport kunt (want daar is mijn vent gek op), dat vind ik geen probleem. Gedwongen verhuizen wel.

Ben ooit eens een topic gestart met de titel "hoeveel spaargeld is genoeg" maar daar kreeg ik niet echt serieuze reacties op.
Dat is ook mijn uiteindelijke doel. Ik wil namelijk ook dat mijn vriendin zometeen gewoon thuis kan blijven als er gezinsuitbreiding komt. Ik pas ervoor om mij kinderen te dumpen bij de kinderopvang. Zoals het er nu naar uit ziet moet dat gaan lukken, hoewel je natuurlijk wel andere dingen daarvoor moet laten maar dat hebben we ervoor over

Maargoed we hebben net flink wat geld aan de inrichting ed van onze nieuwbouw woning gestoken dus de spaarpot moet weer even aangevuld worden.
  vrijdag 20 november 2009 @ 23:03:13 #92
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74900680
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:54 schreef Chewie het volgende:

[..]

En een minister voert alleen zijn eigen beleid uit en coalitie afspraken doen er niet zoveel toe
Volgens een hoop mensen is dat zeker zo als het de PvdA betreft.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_74900789
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:02 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat is ook mijn uiteindelijke doel. Ik wil namelijk ook dat mijn vriendin zometeen gewoon thuis kan blijven als er gezinsuitbreiding komt. Ik pas ervoor om mij kinderen te dumpen bij de kinderopvang. Zoals het er nu naar uit ziet moet dat gaan lukken, hoewel je natuurlijk wel andere dingen daarvoor moet laten maar dat hebben we ervoor over

Maargoed we hebben net flink wat geld aan de inrichting ed van onze nieuwbouw woning gestoken dus de spaarpot moet weer even aangevuld worden.
De onzekerheid die ik proef in de woningmarkt is dat de overheid gewoon iedere keer iets onzekers in petto heeft. Je kunt niet van een betrouwbare overheid op aan. Als je een huis koopt, dan ga je een lange-termijn veprlichting aan met je geldverstrekker. Het idee dat de overheid iedere keer zit te morrelen aan de HRA is gewoon niet goed voor de markt. Het maakt mensen onzeker. En dat is het laatste waar we op zitten te wachten.
Zeg, als overheid, gewoon wat je plannen zijn op lange termijn. En ga niet iedere keer allerlei balonnetjes oplaten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74901541
De VVD is gewoon een "ondernemerspartij", oftewel een partij voor en door asociale volgevreten semi-oplichters van het type Harry Mens. Dit zijn de mensen die denoods heel Nederland kapot maken, zolang ze er zelf maar een paar eurootjes beter van worden.
pi_74901615
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:26 schreef BoeufBourguignon het volgende:
De VVD is gewoon een "ondernemerspartij", oftewel een partij voor en door asociale volgevreten semi-oplichters van het type Harry Mens. Dit zijn de mensen die denoods heel Nederland kapot maken, zolang ze er zelf maar een paar eurootjes beter van worden.

De VVD en de PVV lijken anders de enigste partijen die nog voor de belangen van Jan Modaal opkomt.
Sad but true
pi_74901909
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De VVD en de PVV lijken anders de enigste partijen die nog voor de belangen van Jan Modaal opkomt.
Sad but true
Alleen de PVV. En dat is ook nog maar afwachten. De VVD roept het wel, maar is uiteindelijk alleen maar geïnteresseerd in brallen en bitterballen verorberen met de boys. In een liberaal jasje, maar die lui zijn gewoon eng.

Ik ken wel een paar VVD'ers. Die zijn dan toevallig "ondernemer". Allemaal hebben ze minimaal de helft van hun geld op een manier verdiend die ethisch en/of juridisch gezien niet helemaal in de haak is (lees: werknemers uitknijpen of oplichten, belasting ontduiken etc.). Maar ze vinden zichzelf helemaal fantastisch.

Ondertussen hebben ze totaal geen oog voor de talenten van anderen. Ze kijken neer op alles en iedereen die niet "onderneemt". Wetenschap, de gezondheidszorg, het onderwijs: van de VVD'er mag het allemaal worden uitgeknepen, want die lui leveren hen toch geen geld op. Walgelijke kereltjes. Met de VVD aan de macht weet je zeker dat Nederland de afgrond induikelt en er nooit meer uitkomt.
pi_74901985
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:37 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Alleen de PVV.
Hey, jij hier? Welkom!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74903193
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:37 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Alleen de PVV. En dat is ook nog maar afwachten. De VVD roept het wel, maar is uiteindelijk alleen maar geïnteresseerd in brallen en bitterballen verorberen met de boys. In een liberaal jasje, maar die lui zijn gewoon eng.

Ik ken wel een paar VVD'ers. Die zijn dan toevallig "ondernemer". Allemaal hebben ze minimaal de helft van hun geld op een manier verdiend die ethisch en/of juridisch gezien niet helemaal in de haak is (lees: werknemers uitknijpen of oplichten, belasting ontduiken etc.). Maar ze vinden zichzelf helemaal fantastisch.

Ondertussen hebben ze totaal geen oog voor de talenten van anderen. Ze kijken neer op alles en iedereen die niet "onderneemt". Wetenschap, de gezondheidszorg, het onderwijs: van de VVD'er mag het allemaal worden uitgeknepen, want die lui leveren hen toch geen geld op. Walgelijke kereltjes. Met de VVD aan de macht weet je zeker dat Nederland de afgrond induikelt en er nooit meer uitkomt.
Vooroordelen en geen feiten.

Niet alle VVD-ers zijn ondernemers. Daarnaast is de VVD de enige partij die opkomt voor de toekomstige generaties. Waar links het geld van onze kinderen alvast aan het uitgeven is trapt de VVD op de rem en zorgt dat de huidige generaties zelf betaald voor zijn uitgave. De overheid en de subsidie industrie is al groot genoeg.
  zaterdag 21 november 2009 @ 00:32:58 #99
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74903283
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Sad but true

is je kop in het zand steken, geen plannen hebben en met de waan van de kiezer meewaaien tegenwoordig opkomen voor Jan Modaal?
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_74903344
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 00:32 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

is je kop in het zand steken, geen plannen hebben en met de waan van de kiezer meewaaien tegenwoordig opkomen voor Jan Modaal?
Dan vraag ik het je als volgt:
Ik heb geen zin in dat getoorn aan de HRA. Welke partij kan ik dan het beste stemmen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74903483
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:57 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

in welke uithoek van Nederland woon jij? Lelystad toevallig?
Neuh!
Noord-Oost Friesland.

Woont hier perfect en goedkoop.
Je verdient in deze regio misschien iets minder, dat compenseren de huizenprijzen ruimschoots.
Daarnaast rij ik in 21 minuten naar m'n werk, 21km verderop. Geen fileleed

Als ik dan weer eens van Haarlem naar Leiden probeer te komen in de spits, dan weet ik weer waarom ik hier woon...

Supermarkten genoeg. Van Lidl tot AH en van Aldi tot Super de Boer.
Beste snackbar / cafetaria enkele kilometers verderop, in Kollum! De Pruttelpot! Alleen al voor de pindasaus zou je hier komen wonen
pi_74903716
Magnet, je doet het zeker niet verkeerd. Maar ik woon liever dichterbij vrienden en familie. En ik weet dat dat met een prijs komt. Het is hier in de randstad ook gewoon duurder. Daarom moeten mensen die in de randstad willen wonen daar ook niet teveel over zeuren. Als je het te duur vindt, dan ga je toch buiten de randstad wonen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74909567
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 00:28 schreef HarryP het volgende:

[..]

Vooroordelen en geen feiten.

Niet alle VVD-ers zijn ondernemers. Daarnaast is de VVD de enige partij die opkomt voor de toekomstige generaties.
Volgens mij is de huidige vorm van de HRA juist erg ongunstig voor de toekomstige generaties. Starten op de woningmarkt is erg lastig momenteel.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 21 november 2009 @ 22:55:03 #104
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74909679
Ik heb niet het idee dat de VVD voor mij opkomt, en ik val toch echt onder de generatie die net de arbeidsmarkt op is gekomen.
  zondag 22 november 2009 @ 18:16:19 #105
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_74913037
quote:
Op donderdag 19 november 2009 22:45 schreef Allantois het volgende: Maar de VVD is toch een partij van vrijheid en marktwerking (NS, KPN, eletriek, gasunie, zorgsysteem)? Nu is de hypotheekrente het toonbeeld van overheidsbemoeienis en marktremming met eigenlijk een verkapte vorm van koopsubsiede.
Hier toch weer even op reageren; de hyptoheekrente is geen subsidie. Feitelijk is het een belastingkorting. Ze werkt namelijk als aftrek op het belastbare inkomen uit arbeid.

Daar de inkomstenbelastingheffing zelf een begrijpelijke maar zeer grote marktverstoring is, is een korting daarop juist bevorderlijk voor de marktwerking.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 22 november 2009 @ 18:18:13 #106
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_74913085
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 22:51 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij is de huidige vorm van de HRA juist erg ongunstig voor de toekomstige generaties. Starten op de woningmarkt is erg lastig momenteel.
Waarom zou dat veranderen zonder HRA?

Stel nu dat de huizenprijzen zouden dalen na afschaf HRA dan nog kan je niet makkelijker instappen omdat je geen renteaftrek meer hebt. Een starter schiet er weinig mee op.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 22 november 2009 @ 18:29:33 #107
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74913378
Een starter schiet er mee op omdat de overheid geen miljarden in de HRA pompt. Dan is er dus geld voor óf andere voorzieningen, óf voor een belastingverlaging. Want blijkbaar maakt het voor de huizenprijzen niet uit of er wel of geen HRA is, dus kan het geld net zo goed in nuttigere dingen worden gestoken.
  zondag 22 november 2009 @ 18:57:09 #108
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_74914155
quote:
Op zondag 22 november 2009 18:29 schreef ethiraseth het volgende:
Een starter schiet er mee op omdat de overheid geen miljarden in de HRA pompt. Dan is er dus geld voor óf andere voorzieningen, óf voor een belastingverlaging. Want blijkbaar maakt het voor de huizenprijzen niet uit of er wel of geen HRA is, dus kan het geld net zo goed in nuttigere dingen worden gestoken.
Aha, de starter heeft dus geen voordeel maar enkel de overheid heeft een voordeel.

En diezelfde overheid gaat dat geld teruggeven aan de burger zodat die het uit kan geven aan rente. En daar schieten we wat mee op.. Of de overheid gaat er leuke dingen van doen. Lekker, ben je zo dom om hard te werken en moet je dus al 50% betalen, heb je geen HRA en gaan ze er meer raamambtenaren en multicul subsidies van rondstrooien.

Nee. Het primaire probleem is dat huizen belachelijk duur zijn omdat er veel vraag is bij weinig aanbod. Pak je dat aan dan zit je aan de oorzaak van het probleem. Al het andere is symptoombestrijding.
pi_74916358
quote:
Op zondag 22 november 2009 18:16 schreef Napalm het volgende:

[..]

Hier toch weer even op reageren; de hyptoheekrente is geen subsidie. Feitelijk is het een belastingkorting. Ze werkt namelijk als aftrek op het belastbare inkomen uit arbeid.

Daar de inkomstenbelastingheffing zelf een begrijpelijke maar zeer grote marktverstoring is, is een korting daarop juist bevorderlijk voor de marktwerking.
De aanrechtsubsidie of algemene heffingskorting is ook een belastingkorting... De HRA is gewoon een sturingsinstrument door middel van financiële prikkel..
pi_74916427
quote:
Op zondag 22 november 2009 18:18 schreef Napalm het volgende:

[..]

Waarom zou dat veranderen zonder HRA?

Stel nu dat de huizenprijzen zouden dalen na afschaf HRA dan nog kan je niet makkelijker instappen omdat je geen renteaftrek meer hebt. Een starter schiet er weinig mee op.
Er zal wat tijd over heen gaan natuurlijk. Maar bij een woningmarkt waar de prijs niet meer wordt opgedreven door de HRA ontstaan er meer kansen voor starters op de woningmarkt.

Nu moet je voor een wat leukere woning al een hypotheek op 1,5 of 2 inkomens hebben om de overwaarde van babyboomers te subsidiëren.
pi_74916481
quote:
Op zondag 22 november 2009 18:57 schreef Napalm het volgende:

Nee. Het primaire probleem is dat huizen belachelijk duur zijn omdat er veel vraag is bij weinig aanbod. Pak je dat aan dan zit je aan de oorzaak van het probleem. Al het andere is symptoombestrijding.
Het kwantitatieve tekort is marginaal. Dus dat kan het primaire probleem toch echt niet zijn .
pi_74917213
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er zal wat tijd over heen gaan natuurlijk. Maar bij een woningmarkt waar de prijs niet meer wordt opgedreven door de HRA ontstaan er meer kansen voor starters op de woningmarkt.

Nu moet je voor een wat leukere woning al een hypotheek op 1,5 of 2 inkomens hebben om de overwaarde van babyboomers te subsidiëren.
Dat is ook zo en ik denk dat ook op rechts de meesten wel wat zien in een geleidelijke afschaffing (behalve wat onhandige VVD-ideologen die economische principes nog niet echt begrijpen). Het bezwaar blijft dan alleen nog steeds dat de kans groot is dat je er weinig lastenverlichting voor terugkrijgt als huiseigenaar; en dan is er dus nog steeds niets opgelost.
pi_74917434
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:22 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dat is ook zo en ik denk dat ook op rechts de meesten wel wat zien in een geleidelijke afschaffing (behalve wat onhandige VVD-ideologen die economische principes nog niet echt begrijpen). Het bezwaar blijft dan alleen nog steeds dat de kans groot is dat je er weinig lastenverlichting voor terugkrijgt als huiseigenaar; en dan is er dus nog steeds niets opgelost.
De methode zoals hier VVD en hypotheekrenteaftrek aangedragen zie ik wel min of meer zitten. Er zullen altijd groepen op achteruit gaan maar het wordt wel een eerlijker verdeling.
  zondag 22 november 2009 @ 20:32:55 #114
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_74917739
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:01 schreef du_ke het volgende:
De aanrechtsubsidie of algemene heffingskorting is ook een belastingkorting... De HRA is gewoon een sturingsinstrument door middel van financiële prikkel..
Tuurlijk, dan is de inkomstenbelasting er ook eentje...

De HRA stimuleert in elk geval tot maximalisatie van het belastbaar inkomen wat economisch zeer wijs is. Hoe je de aanrechtsubsidie in dezelfde categorie geperst krijgt is mij een raadsel.
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:03 schreef du_ke het volgende:

Nee, bij een tekort aan, wat hier wordt gezien als een essentiële basisbehoefte, zal de prijs hoog zijn. Sterker nog, de hoge prijzen zorgen voor een groter aanbod van huizen dan lage prijzen.
Als er geen HRA is dan nog zullen mensen hun vrije inkomen volledig aan wonen besteden. Dit zal de relatieve prijzen; de verhouding loon/ woonlasten gelijk houden.
Voorbeeld:
Woning EUR250.000. 10% rente, 50% IB met HRA. Nettolast: EUR12.500 (250.000*10%*50%)

Stel afschaffing HRA, woningprijzen dalen met 50%.
Woning EUR125.000. 10% rente, 50% IB zonder HRA. Nettolast EUR12.500 (125.000*10%)

Per saldo schiet de starter daar niets mee op.
Wouter Bos natuurlijk wel want er wordt netto eventjes EUR 12.500 (25K-12,5K) meer belasting betaald. De slachtoffers zijn dan natuurlijk degenen die huizen bezitten en alles en iedereen die geld verdient aan/met het bouwen van nieuwe huizen.
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:04 schreef du_ke het volgende:
Het kwantitatieve tekort is marginaal. Dus dat kan het primaire probleem toch echt niet zijn .
Simpel vraag en aanbod grafiekje stelt dat een hoge prijs het gevolg is van een groot tekort. Dus marginaal kan het niet zijn.
  zondag 22 november 2009 @ 20:34:35 #115
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_74917821
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:21 schreef morg78 het volgende:

[..]

Zonder de schuld bij een partij te willen leggen, kijk eens naar het onderstaande (ministers van VROM, EZ en Financiën van de afgelopen decennia, vanaf Lubbers 1 t/m Balkenende 3):
En waarom neem je niet de kabinetten daarvoor mee?
pi_74935829
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:34 schreef Napalm het volgende:

[..]

En waarom neem je niet de kabinetten daarvoor mee?
De persoon waar ik op reageerde had het over "decennia lang wanbeleid". Nou leek een periode van 25 jaar (1982 - 2007) mij wel een redelijke weergave van "decennia lang".
  † In Memoriam † maandag 23 november 2009 @ 13:22:22 #117
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_74936839
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

De methode zoals hier VVD en hypotheekrenteaftrek aangedragen zie ik wel min of meer zitten. Er zullen altijd groepen op achteruit gaan maar het wordt wel een eerlijker verdeling.
Eerlijk
Carpe Libertatem
  maandag 23 november 2009 @ 13:36:32 #118
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_74937130
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:22 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Eerlijk
Geen enkele oplossing is eerlijk. De huizenmarkt is rot en de prijzen zijn kunstmatig verdubbeld door een overheidssubsidie die grotendeels bij die mensen terecht komt waarvoor deze niet is bedoeld. Ik denk dat je dan alle reden hebt in het gemeenschapsbelang dat je deze subsidie eens goed onder de loep neemt.
pi_74942554
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:36 schreef Allantois het volgende:

[..]

Geen enkele oplossing is eerlijk. De huizenmarkt is rot en de prijzen zijn kunstmatig verdubbeld door een overheidssubsidie die grotendeels bij die mensen terecht komt waarvoor deze niet is bedoeld. Ik denk dat je dan alle reden hebt in het gemeenschapsbelang dat je deze subsidie eens goed onder de loep neemt.
Zijn de prijzen wel kunstmatig verdubbeld?
Is het niet zo dat de inflatie kunstmatig laag wordt gehouden door de prijs van wonen niet mee te nemen in de inflatie berekening?
  maandag 24 mei 2010 @ 11:03:27 #120
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
  maandag 24 mei 2010 @ 17:36:13 #121
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81836442
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:31 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Zoals je zelf al inziet: in één keer afschaffen geeft teveel problemen. Daarentegen vind ik dat een beperking tot bedrag X onzinnig is. Dat blijft marktverstorend werken. Hef gewoon minder belasting en biedt minder aftrekposten. Dat scheelt rompslomp en biedt de huizensector meer economische mogelijkheden.
Daarnaast telt ook het argument dat je nog altijd ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Zeker van mensen die huizen kopen mag je toch wel een beetje volwassenheid verwachten.
Die beperking is al een jaar of tien bezig hoor, en die zal echt wel doorgaan, ongeacht de discussie
er gaat gewoon veel teveel geld in om
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  maandag 24 mei 2010 @ 17:37:34 #122
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81836488
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:16 schreef raptorix het volgende:
Prima, als men HRA afschaft, maar dan ook de kinderbijslag, zorgtoeslag, huursubsidie, kinderopvang subsidie, en de rest.
uiteraard

En jonge mensen die voor jouw moeder moeten zorgen kunnen we importeren uit de Filipijnen en Afrika
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  dinsdag 25 mei 2010 @ 09:47:42 #123
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_81860147
quote:
Op donderdag 19 november 2009 22:48 schreef Juicyhil het volgende:
Sorry dat ik het niet over de VDD heb, maar ik vind het sowieso wel een stom idee om juist nu die hypotheekrenteaftrek af te schaffen. De huizenmarkt staat op instorten. Dit is wel heel dom. En daarbij worden de wachtlijsten langer voor de sociale woningbouw.
Inderdaad, dat er iets mee moet gebeuren op den duur is duidelijk maar op dit moment afschaffen is wel het domste wat je kan doen. Net nu de huizenmarkt weer voorzichtig opkrabbelt ga je even van die bangmaak dingen het leven insmijten zodat de markt weer onderuit gaat.

Bovendien slaat het nergens op dat er zoveel bezuinigd wordt. Als de HRA afgeschaft wordt zal de huizenprijs dalen, daardoor zullen de inkomsten van de overdrachtsbelasting dalen, zal de WOZ opbrengst dalen etc.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 25 mei 2010 @ 09:57:20 #124
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81860433
Niemand heeft het over morgen afschaffen. De huizenmarkt stort echt niet in elkaar als het over een termijn van 30 jaar wordt afgebouwd.
pi_81860984
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 09:47 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Inderdaad, dat er iets mee moet gebeuren op den duur is duidelijk maar op dit moment afschaffen is wel het domste wat je kan doen. Net nu de huizenmarkt weer voorzichtig opkrabbelt ga je even van die bangmaak dingen het leven insmijten zodat de markt weer onderuit gaat.
Nee, nu draai je het om. Mensen worden bang gemaakt omdat het electoraal succes oplevert. En die angst is dan weer een argument?
quote:
Bovendien slaat het nergens op dat er zoveel bezuinigd wordt. Als de HRA afgeschaft wordt zal de huizenprijs dalen, daardoor zullen de inkomsten van de overdrachtsbelasting dalen, zal de WOZ opbrengst dalen etc.
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat niet om hoeveel belasting er betaald wordt, het gaat erom dat de grondslag waarop het tarief dat je betaalt helemaal verkeerd is. Het is principieel verkeerd en het heeft alleen maar onwenselijke economische effecten voor iedereen behalve makelaars, banken en notarissen die percentueel aan huizenprijzen verdienen.

Maar doen alsof je het belastingvoordeel van de HRA niet op een andere manier zou terugkrijgen is goed voor de angst, en de angst is goed voor de stemmen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_81861384
Hoe zouden we precies de HRA terug gaan krijgen dan?
Ik ben zelf een woningeigenaar die nu 2 jaar geleden een huis gekocht heeft. Als de HRA nu afgeschaft gaat worden, hoe ga ik dat terugzien dan? Ik heb een sterk vermoeden dat ik het namelijk nooit terug ga zien.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 11:04:22 #127
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_81862519
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 10:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, nu draai je het om. Mensen worden bang gemaakt omdat het electoraal succes oplevert. En die angst is dan weer een argument?
[..]

Daar gaat het helemaal niet om, het gaat niet om hoeveel belasting er betaald wordt, het gaat erom dat de grondslag waarop het tarief dat je betaalt helemaal verkeerd is. Het is principieel verkeerd en het heeft alleen maar onwenselijke economische effecten voor iedereen behalve makelaars, banken en notarissen die percentueel aan huizenprijzen verdienen.

Maar doen alsof je het belastingvoordeel van de HRA niet op een andere manier zou terugkrijgen is goed voor de angst, en de angst is goed voor de stemmen.
Van al die bezuinigingen van de afgelopen jaren heeft de gemiddelde nederlander geloof ik ook nog geen CENT van in de portomonee gezien.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')