sowieso slaat die hele redenering nergens op, een opgeschoten jochie met een golf in een woonwijk kan ook gevaarlijk zijn......... ? Parkeerplaatsen zijn een probleem maar een parkeerplaats is een vaste afmeting, waar binnen de SUV ook valt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
a) Vrachtwagens rijden woonwijken niet binnen.
b) Parkeerplaatsen is altijd een probleem. Ook al heb je een smart. Op de plaats van 1 SUV passen misschien wel 3 smarts;
c) Straks iets meer. Ik zie het probleem niet
Nouja, je kan natuurlijk ook niet zeggen dat je verplicht bent een auto te bezitten. want dat argument zal natuurlijk de eerste zijn vanuit de politiekquote:Op vrijdag 20 november 2009 15:10 schreef D. het volgende:
[..]
Jij bent helemaal niet verplicht een GSM te hebben, en onder dit kastje in je auto kun je niet uitkomen
Kleinzielig komt dit over.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:05 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Meerdere redenen:
a) Extra gevaar. Ik zie het dagelijks bij het ophalen en wegbrengen van kinderen. Een hele grote SUV heeft veel dode hoeken;
b) Neemt teveel parkeerruimte in beslag;
c) Millieu onvriendelijk.
De rest vul je zelf maar in. Vrij land betekent niet dat alles mag.
Ik heb zelf ook een hekel aan SUV's maar dat even terzijde:quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
a) Vrachtwagens rijden woonwijken niet binnen.
b) Parkeerplaatsen is altijd een probleem. Ook al heb je een smart. Op de plaats van 1 SUV passen misschien wel 3 smarts;
c) Straks iets meer. Ik zie het probleem niet
Je mening interesseert me voor geen meter. Smileys nog minder. Maar als jij het nodig hebt.... grote jongen.
Een opgeschoten jochie met een golf in een woonwijk gaat niet zijn kinderen wegbrengen naar school. Voor de rest zal de golf niet 2 parkeerplaatsen in beslag nemen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:17 schreef ASroma het volgende:
sowieso slaat die hele redenering nergens op, een opgeschoten jochie met een golf in een woonwijk kan ook gevaarlijk zijn......... ? Parkeerplaatsen zijn een probleem maar een parkeerplaats is een vaste afmeting, waar binnen de SUV ook valt.
Het gaat niet om iets meer, het gaat om belachelijk meer. Zelfs de meest geitenwollensokken hippy moet dat toch belachelijk en een oneerlijk systeem vinden.
Met SUV's die niet groter zijn heb ik geen enkel probleem. Ik heb het meer over de categorie Hummer.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:24 schreef Metro2005 het volgende:
een SUV is qua afmetingen nauwelijks groter dan een standaard hatchback of sedan. Een smart is geen auto maar een schoen en daar komt bij dat als men in Den haag zó graag wil dat we in een vrij land wonen hoort daar ook de vrijheid van autokeuze bij.
dude wtf?quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:25 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Een opgeschoten jochie met een golf in een woonwijk gaat niet zijn kinderen wegbrengen naar school. Voor de rest zal de golf niet 2 parkeerplaatsen in beslag nemen.
SUV's die op een normale parkeerplaats passen geen enkel probleem. Je ziet ook dat de SUV's aan het krimpen zijn. Je hebt echter nog voldoende SUV's die te groot zijn en dan meerdere parkeerplaatsen inpikken. Daar heb ik het over en die zullen ongetwijfeld het zwaarst belast worden.
Staan hier dagelijks ongeveer 3 formaat hummers die kinderen naar school brengen. Dan zie je vanzelf wat voor gevaarlijke situaties dat geeft. Ik draag dit enkel als voorbeeld. Lijkt me dat dit soort (vracht)wagens veel meer potentiele problemen oplevert.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:28 schreef ASroma het volgende:
dude wtf?nee, alleen als je kinderen hebt rij je langs scholen
![]()
jesus fuckin christ
gelukkig heb je je (nog) niet voortgeplant.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:32 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Staan hier dagelijks ongeveer 3 formaat hummers die kinderen naar school brengen. Dan zie je vanzelf wat voor gevaarlijke situaties dat geeft. Ik draag dit enkel als voorbeeld. Lijkt me dat dit soort (vracht)wagens veel meer potentiele problemen oplevert.
En nee ik heb geen kinderen maar als ik naar mijn werk ga zie ik die taferelen wel.
Voor de rest zijn je smileys top!
Ben ik ook heel blij mee. Zijn we samen blij.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:35 schreef ASroma het volgende:
gelukkig heb je je (nog) niet voortgeplant.
nee die drogredenen van jou zijn legitiemquote:Op vrijdag 20 november 2009 16:36 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ben ik ook heel blij mee. Zijn we samen blij.
Voor de rest kom je met geen enkel legitieme opmerking dus discussie verloren?
Zolang ik geen tegenwoord krijg legitiemer dan jouw zielige opmerkingen hier. Ook door je opmerking indirect ook bevestigd.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:43 schreef ASroma het volgende:
nee die drogredenen van jou zijn legitiem
ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Het is niet de auto die je rijdt, het gaat erom hoe je hem hanteert. Oftewel het hangt af van de bestuurder of het daadwerkelijk gevaarlijker is of niet. Daarom ook mijn typering van de cliche golfrijder die door een wijk heen scheurt. Maar dat wil je niet zien, je focust je liever op hoe aso en vulgair een grote suv wel niet is.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:48 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zolang ik geen tegenwoord krijg legitiemer dan jouw zielige opmerkingen hier. Ook door je opmerking indirect ook bevestigd.
Feit is dat 3 van die SUV's in een 30km gebied problemen oplevert. Behalve dat het niet op in een parkeerplaats past (dus deels op de stoep of op de weg) hebben ze ook veel dooie zone's. Fietsers en voetgangers hebben er hinder van.
Zolang er geen verbod is mogen ze hun auto gebruiken. Wettelijk ook toegestaan. In de toekomst is het verbod er ook niet. Wil je in een hele grote SUV rijden zul je ervoor moeten betalen en anders in een iets kleinere auto. Een Volvo V70 is niet zo heel veel kleiner maar biedt wel beter beeld en ik vermoed ook iets efficienter met de brandstof.
Een auto die TE groot is voor een normale parkeerplaats hoort niet thuis in een woonwijk. Aan de grootte kun je je rijgedrag niet aanpassen. Je kan niet me rijgedrag ervoor zorgen dat je opeens wel op een normale parkeerplaats past. Gaat niet lukken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:59 schreef ASroma het volgende:
ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Het is niet de auto die je rijdt, het gaat erom hoe je hem hanteert. Oftewel het hangt af van de bestuurder of het daadwerkelijk gevaarlijker is of niet. Daarom ook mijn typering van de cliche golfrijder die door een wijk heen scheurt. Maar dat wil je niet zien, je focust je liever op hoe aso en vulgair een grote suv wel niet is.
Hoe je het ook went of keert zullen de hardwerkende jan modalen van deze wereld gaan lijden onder de kilometerheffing. Niet de SUV rijder met dikke bankrekening hoor. Die koopt dan wel een 7 serie, net zo groot, net zo vulgair maar voor de kilometerheffing gunstiger. En dat je voor zo n systeem kan zijn gaat me de pet te boven.
Dat die bij de introductie van de kilometerheffing gaan verdwijnen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:01 schreef Hukkie het volgende:
Wat hebben SUV's in een 30km zone precies met de kilometerheffing te maken?
Die types die je noemt zijn natuurlijk geen auto's, maar koekblikken. Ik rijd zelf in een Peugeotje 106 die best zuinig rijdt en waarmee ik prima uit de voeten kan. Bij de invoering van 3 cent/km ga ik straks al bijna 2x zoveel betalen als nu, exclusief de spitsheffingen en andere belasting die men nog gaat verzinnen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:07 schreef kdijkstra het volgende:
Voor de rest weet ik helemaal niet zeker of jan modalen gaan lijden onder de kilometerheffing. Wanneer je een kleine, millieuvriendelijke auto rijdt ga je waarschijnlijk minder betalen. Dan heb ik het over C1, Aygo, IQ, etc. Die zijn in de aanschaf ook niet zo heel duur en daarbij ook een heel gunstig verbruik. Dat jij er (nu) niet in wilt rijden is een ander verhaal. Persoonlijk denk ik dat auto's zoals de IQ gemeengoed gaat worden en ook de enige mogelijkheid om de groeiende aantal auto's en file's aan te pakken. De 66 eurocent geldt voor auto's waar jan modaal niet in rijdt.
Ik heb ook een geruime tijd neerbuichend gekeken naar die kleine auto's. Van de Toyota IQ hoor ik daarentegen best leuke geluiden. Niet veel groter dan de SMART en wel 5 sterren in de euro NCAP test.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:17 schreef Hukkie het volgende:
Die types die je noemt zijn natuurlijk geen auto's, maar koekblikken. Ik rijd zelf in een Peugeotje 106 die best zuinig rijdt en waarmee ik prima uit de voeten kan. Bij de invoering van 3 cent/km ga ik straks al bijna 2x zoveel betalen als nu, exclusief de spitsheffingen en andere belasting die men nog gaat verzinnen.
Nog mooier wordt het als ik straks een gezin krijg met twee kindjes, dan is een grote auto onontkoombaar. En dan gaat de teller natuurlijk lopen.
SUV's lijken me ook een tikje overdreven, maar reken maar dat Jan Modaal straks het meest gepakt gaat worden. Daar valt immers het meest te halen.
Dat is op basis van puur woon- werkverkeer.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:19 schreef Sloggi het volgende:
Op basis van welke berekening denk jij trouwens dubbel zoveel te gaan betalen?
Ik kijk niet neerbuigend naar kleine auto's, ik rijd er immers zelf ook één.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:23 schreef kdijkstra het volgende:
Ik heb ook een geruime tijd neerbuichend gekeken naar die kleine auto's. Van de Toyota IQ hoor ik daarentegen best leuke geluiden. Niet veel groter dan de SMART en wel 5 sterren in de euro NCAP test.
Hieronder een rijervaring van autozine. Ik ben sowieso van plan eens een testrit te maken. Niet omdat ik er een wil hebben maar meer om te kijken of ik te veroordeeld ben. Ik kan me best voorstellen dat kleine auto's die wat luxer in elkaar zijn gezet een betere rijgedrag hebben en daardoor ook aantrekkelijk voor lange ritten.
http://www.autozine.nl/text/695.html
Hoe wil je de spitstoeslagen gaan innen? Voor de rest krijg je problemen rondom grensstreken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:37 schreef nattezwabber het volgende:
We betalen toch al lang per kilometer? Verhoog gewoon de accijns op brandstoffen, dan heb je hetzelfde effect zonder zo'n idioot kastje.
De grap is dat het niet verhoogd hoeft te worden. Deze maatregel is namelijk kostenneutraal voor de automobilist. Yeah right.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:37 schreef nattezwabber het volgende:
We betalen toch al lang per kilometer? Verhoog gewoon de accijns op brandstoffen, dan heb je hetzelfde effect zonder zo'n idioot kastje.
http://www.dag.nl/binnenland/auto-melkkoe-rijk-127344quote:Bij elkaar opgeteld haalt het Rijk dit jaar 17,2 miljard euro binnen aan verkeersbelastingen.
Daar staat 5,8 miljard aan investeringen in asfalt en spoor tegenover.
Waarom zijn spitstoeslagen nodig (anders dan geld binnenharken)?quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:40 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Hoe wil je de spitstoeslagen gaan innen? Voor de rest krijg je problemen rondom grensstreken.
Knap hoor dat je op basis van huidige gegevens de prijs exact kan uitrekenen. Ik denk dat de 107 een enorme bezineslurper is tegen de tijd dat de km registratie operationeel wordt. Ik zou er nu niet druk om maken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:24 schreef Hukkie het volgende:
Dat is op basis van puur woon- werkverkeer.
Ik rijd 50 km per dag x 3 cent = ¤ 1,50 per dag.
Uitgaande van 21 werkdagen in een maand is dat ¤ 31,50 per maand.
Er zitten 3 maanden in een kwartaal dus dat komt dan op 3 x ¤ 31,50 = ¤ 94,50 per kwartaal.
Daar waar ik nu ¤ 58 aan wegenbelasting betaal. En dat is nog zonder eventuele uitjes en boodschappen, ritjes naar mn ouders enzo.
Mensen die niets te zoeken hebben ontmoedigen om tijdens de spits te rijden?quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:44 schreef Hukkie het volgende:
Waarom zijn spitstoeslagen nodig (anders dan geld binnenharken)?
Niet? Spitstoeslagen is een ronduit belachelijk plan. Mensen kunnen de spits toch niet mijden omdat hun werktijden nou eenmaal van ochtend- tot avondspits zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:40 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Hoe wil je de spitstoeslagen gaan innen? Voor de rest krijg je problemen rondom grensstreken.
Die oneindige files ontmoedigen mij al genoeg om tijdens de spits te rijdenquote:Op vrijdag 20 november 2009 17:45 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Mensen die niets te zoeken hebben ontmoedigen om tijdens de spits te rijden?
Nee, want dan kan je de verzekeringsgegevens, de locatie en belasting van de auto niet bepalen. En daar is het imo om te doen. Met als drogreden natuurlijk het welbekende milieuquote:Op vrijdag 20 november 2009 17:37 schreef nattezwabber het volgende:
We betalen toch al lang per kilometer? Verhoog gewoon de accijns op brandstoffen, dan heb je hetzelfde effect zonder zo'n idioot kastje.
Zijn voldoende mensen die tijdens spits rijden en helemaal niets te zoeken hebben.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:45 schreef nattezwabber het volgende:
Niet? Spitstoeslagen is een ronduit belachelijk plan. Mensen kunnen de spits toch niet mijden omdat hun werktijden nou eenmaal van ochtend- tot avondspits zijn.
Dat je begint te blaten zonder dat je leest, moet je helemaal zelf weten. Maar ik ga niet van alles herhalen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:08 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Voorbeelden graag. Dus verdachtmaking zuiver door in de buurt zijn op de plaats van misdrijf met de GSM aan. Mensen die al als verdachte zijn aangewezen zonder GSM gegevens tellen niet mee.
Gebeurt vanzelf, in de file sta je stil/rijd je langzaam, ergo: relatief veel brandstofverbruik.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:40 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Hoe wil je de spitstoeslagen gaan innen? Voor de rest krijg je problemen rondom grensstreken.
Het "mooiste" vond ik dat jij vakantieverkeer aanhaalde... die staan ook echt in november om zeven uur 's-ochends met hun kipcaravan in de file... Zowat alles wat in de file staat is forenzenverkeer hoor...quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:45 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Mensen die niets te zoeken hebben ontmoedigen om tijdens de spits te rijden?
Ik ben dan meer voor een zgn systeem welke men in São Paulo hanteerd.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:50 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zijn voldoende mensen die tijdens spits rijden en helemaal niets te zoeken hebben.
Verder zullen werkgevers ook anders gaan inplannen. Reizen tijdens spits gaat geld kosten. Zo'n toeslag is niet iets nieuws. In het buitenland is al op verschillende plekken spitstoeslagen geintroduceerd met een merkbaar en blijven resultaat.
Ik heb alles gelezen en je hebt geen enkel voorbeeld aangedragen. Oftewel je zit maar wat uit te kramen zonder onderbouwing.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat je begint te blaten zonder dat je leest, moet je helemaal zelf weten. Maar ik ga niet van alles herhalen.
Ja.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:53 schreef nattezwabber het volgende:
Hoe willen ze dit trouwens gaan doen met internationaal (vracht)verkeer? Iedereen bij de grens een kastje of vignet laten kopen?
Ik ga ook altijd in de spits rijden, vind ik leuk!quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:50 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Zijn voldoende mensen die tijdens spits rijden en helemaal niets te zoeken hebben.
Voorbeelden graag!quote:Verder zullen werkgevers ook anders gaan inplannen. Reizen tijdens spits gaat geld kosten. Zo'n toeslag is niet iets nieuws. In het buitenland is al op verschillende plekken spitstoeslagen geintroduceerd met een merkbaar en blijven resultaat.
Je lult gewoon maar wat he?quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:44 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Knap hoor dat je op basis van huidige gegevens de prijs exact kan uitrekenen. Ik denk dat de 107 een enorme bezineslurper is tegen de tijd dat de km registratie operationeel wordt. Ik zou er nu niet druk om maken.
Precies, mensen gaan voor de lol in de spits rijden, voor de hobby in de file staan en ze hebben ook geld te veel voor brandstof.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:45 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Mensen die niets te zoeken hebben ontmoedigen om tijdens de spits te rijden?
Heb ik gezegd dat ze in November in verkeer staan? Voor de rest heb ik inderdaad vakantieverkeer gezien om 7 uur maar de maand heb ik bij mijn weten niet genoemd. Als jij in de spits rijdt zul je ook wel verkeer zien die er niet echt direct thuis hoort.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:51 schreef Jerruh het volgende:
Het "mooiste" vond ik dat jij vakantieverkeer aanhaalde... die staan ook echt in november om zeven uur 's-ochends met hun kipcaravan in de file... Zowat alles wat in de file staat is forenzenverkeer hoor...
En hoe wordt dat gedaan als je in de file staat omdat er werkzaamheden zijn? Ook extra betalen? Of misschien een centje terug omdat jij door overheidswege beslissingen in de file staat?
Wat klopt er dan niet aan onderstaande tabel? Als je die moet geloven scheelt het vrij weinig.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:24 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dat is op basis van puur woon- werkverkeer.
Ik rijd 50 km per dag x 3 cent = ¤ 1,50 per dag.
Uitgaande van 21 werkdagen in een maand is dat ¤ 31,50 per maand.
Er zitten 3 maanden in een kwartaal dus dat komt dan op 3 x ¤ 31,50 = ¤ 94,50 per kwartaal.
Daar waar ik nu ¤ 58 aan wegenbelasting betaal. En dat is nog zonder eventuele uitjes en boodschappen, ritjes naar mn ouders enzo.
Grappig die beschuldigingen en uittingen. Ik neem aan dat de Britten dan wel met plezier in de file staan? London was een van de eerste steden met een spitstoeslag en het heeft een blijvend afname van filevorming gezorgd. Zo zijn er meer voorbeelden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:56 schreef Dr.Nikita het volgende:
Precies, mensen gaan voor de lol in de spits rijden, voor de hobby in de file staan en ze hebben ook geld te veel voor brandstof.
Onder welke steen lig jij?
En dat zeg jij?quote:Op vrijdag 20 november 2009 17:53 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik heb alles gelezen en je hebt geen enkel voorbeeld aangedragen. Oftewel je zit maar wat uit te kramen zonder onderbouwing.
Mijn auto is 17 jaar oud, dat zou een verschil kunnen zijn. Bovendien begint men in de tabel met 1,4 cent per kilometer, terwijl ik had begrepen dat het minimale basistarief bij invoering 3 cent/km is.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:00 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet aan onderstaande tabel? Als je die moet geloven scheelt het vrij weinig.
http://www.anwb.nl/binari(...)wb_overzicht_aol.pdf
Een binnenstad vergelijken met een heel land waar je zelfs voor een karrenspoor gaat betalen. Rightquote:Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Grappig die beschuldigingen en uittingen. Ik neem aan dat de Britten dan wel met plezier in de file staan? London was een van de eerste steden met een spitstoeslag en het heeft een blijvend afname van filevorming gezorgd. Zo zijn er meer voorbeelden.
Ik wacht met smart op de economishe crisisquote:Maar je zal wel gelijk hebben. Het zal niet helpen. Ik zou zeggen. Wacht tot het wordt ingevoerd en be amazed.
En daar is ook iedereen honderden tot duizenden euro's aan kwijt geweest?quote:Deze wantrouwen is dezelfde soort wantrouwen die is ontstaan voor de introductie van de OV chipkaart wat nu eigenlijk probleemloos is geintroduceerd.
Auto's worden niet zuiniger?quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:00 schreef Sloggi het volgende:
Wat klopt er dan niet aan onderstaande tabel? Als je die moet geloven scheelt het vrij weinig.
http://www.anwb.nl/binari(...)wb_overzicht_aol.pdf
Dit wantrouwen is van hetzelfde soort waardoor ik denk dat de problemen en de privacyschennis van de OV chipkaart nog niet voorbij zijn.. Dat ze erin zijn geslaagd om het gedrocht door de OV reiziger zijn strot te douwen, wil nog niet zeggen dat het ding ethisch is of opeens niet meer fraudegevoelig.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Deze wantrouwen is dezelfde soort wantrouwen die is ontstaan voor de introductie van de OV chipkaart wat nu eigenlijk probleemloos is geintroduceerd.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef kdijkstra het volgende:
Staat trouwens als commentaar bij dat bij de berekening uit is gegaan van maximum bedragen en mogelijk naar beneden wordt bijgesteld.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Voor de rest lijkt de omslagpunt ergens bij de 15000km te liggen. Lijkt me een gemiddeld aantal. Staat trouwens als commentaar bij dat bij de berekening uit is gegaan van maximum bedragen en mogelijk naar beneden wordt bijgesteld.
London vergelijk met een binnenstad?quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:08 schreef Dr.Nikita het volgende:
Een binnenstad vergelijken met een heel land waar je zelfs voor een karrenspoor gaat betalen. Right
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier moest ik wel hardop om lachen![]()
En het wantrouwen is volkomen terecht:quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
Deze wantrouwen is dezelfde soort wantrouwen die is ontstaan voor de introductie van de OV chipkaart wat nu eigenlijk probleemloos is geintroduceerd.
quote:Justitie wilde pasfoto's van ov-chipreizigers
Uitgegeven: 31 augustus 2009 12:38
AMSTERDAM - De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaartreizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig.
© ANP
Dat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Rotterdam. De uitspraak dateert al van juni, maar komt nu pas in de publiciteit. Inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad, want het Openbaar Ministerie vindt dat ze dergelijke gegevens wel moeten mogen opvragen.
Onderzoek
Aanleiding voor de zaak is een onderzoek naar een aanranding in Rotterdam in 2007, waarbij er een vermoeden bestond dat de dader gebruik zou hebben gemaakt van de metro. Daarom vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Onder protest moest het bedrijf de informatie toch leveren, maar stapte direct naar de rechter om te voorkomen dat deze informatie zou worden gebruikt.
Rechtszaak
Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden. Niet alleen wetgeving in Nederland verbiedt dat, maar ook de Europese richtlijn voor privacy. Voor het opvragen van dergelijke informatie zou dan ook toestemming van een rechter-commissaris nodig zijn.
De rechter is het met dat verweer eens. De afbeeldingen moesten aan Trans Link Systems worden teruggeven en mochten niet in het onderzoek worden gebruikt.
Beroep
In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit.
Trans Link Systems zegt in een reactie blij met de uitspraak te zijn en de privacy van klanten belangrijk genoeg te vinden om naar de rechter te stappen. "Wij hebben in onze systemen en organisatie een veelheid aan maatregelen getroffen om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
Zo ook hoe moet worden omgegaan met vorderingen van politie en jusitie.", zegt financieel directeur Gerben Nelemans tegenover NU.nl. "In het weigeren van dit vorderingsverzoek zijn we door de rechter terecht in het gelijk gesteld. We zien de procedure bij de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoet."
Niet noodzakelijk
Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.
Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten.
Oh, dat is het! Omdat auto's zuiniger worden, worden we gestraft met een hogere wegenbelasting.. En ik maar denken dat accijnzen dienen om overmatig gebruik te ontmoedigen..quote:
[Heb er geen problemen mee hoor dat je op taalfouten let. Ik zou er wat zorgvuldiger in moeten zijn. Ik type dit er een beetje tussendoor in en heb als enig excuus dat ik in het verleden in het buitenland heb gewoond.]quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dit wantrouwen is van hetzelfde soort waardoor ik denk dat de problemen en de privacyschennis van de OV chipkaart nog niet voorbij zijn.. Dat ze erin zijn geslaagd om het gedrocht door de OV reiziger zijn strot te douwen, wil nog niet zeggen dat het ding ethisch is of opeens niet meer fraudegevoelig.
(Sorry voor het wijzen op de taalfout. Normaal negeer ik dat soort dingen omdat ze niks met de discussie te maken hebben, maar deze kon ik niet laten gaan..)
Nou nee. Er bestaan sinds de introductie ook anonieme OV chipkaarten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:16 schreef Hukkie het volgende:
En het wantrouwen is volkomen terecht:
Waar het natuurlijk om gaat is dat het OM in een poep en een scheet informatie kan opvragen van mensen die toevallig 'op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren'. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is, en dat zal met de GPS kastjes niet anders zijn. De goeden en de kwaden hebben hier helemaal niets mee te maken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:20 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Nou nee. Er bestaan sinds de introductie ook anonieme OV chipkaarten.
Voor de rest moeten de goeden altijd bloeden voor de kwaden.
Dat is fijn, dat ROVER achter de privacyschending staat.. Als de kaart toch niet gehackt wordt, ondanks dat dat wel schijnt te kunnen, dan is dat meegenomen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:19 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[Heb er geen problemen mee hoor dat je op taalfouten let. Ik zou er wat zorgvuldiger in moeten zijn. Ik type dit er een beetje tussendoor in en heb als enig excuus dat ik in het verleden in het buitenland heb gewoond.]
De OV chipkaart is tussentijd al lang en breed geevalueerd en niet alleen door de overheid. Ook ROVER (die van te voren erg negatief was) geeft nu steeds meer signalen af van waardering. OV chipkaart lijkt goed te werken en al die doem verhalen vooraf blijken gewoon niet uit te komen. Er zullen ongetwijfeld incidenten zijn maar zeker niet in dien aard dat een systeem onbruikbaar is.
Jawel, dat hebben we een paar weken geleden al kunnen zien bij Kassa, daar zat Diederik Samson en die zei: "Ja, we kunnen het autorijden natuurlijk niet grátis maken he?" Met zo'n smerig klein lachje erbijquote:Op vrijdag 20 november 2009 18:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Oh, dat is het! Omdat auto's zuiniger worden, worden we gestraft met een hogere wegenbelasting.. En ik maar denken dat accijnzen dienen om overmatig gebruik te ontmoedigen..
Maar hier komt de aap definitief uit de mouw: Het is uitzuigerij!
Daar heb ik ook al een paar keer aan gedacht tijdens deze discussie idd.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel, dat hebben we een paar weken geleden al kunnen zien bij Kassa, daar zat Diederik Samson en die zei: "Ja, we kunnen het autorijden natuurlijk niet grátis maken he?" Met zo'n smerig klein lachje erbij
Er bestaat niet zoiets wat unhackable is.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat is fijn, dat ROVER achter de privacyschending staat.. Als de kaart toch niet gehackt wordt, ondanks dat dat wel schijnt te kunnen, dan is dat meegenomen.
Ik blijf het griezelig vinden. Ik zie de noodzaak niet, ze kunnen ook de huidige statistieken gebruiken om het treinverkeer op de reizigers af te stemmen.
Helaas wel. Daarom wordt BPM straks afgeschaft om nieuwe auto's goedkoper te maken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh, dat is het! Omdat auto's zuiniger worden, worden we gestraft met een hogere wegenbelasting.. En ik maar denken dat accijnzen dienen om overmatig gebruik te ontmoedigen..
Maar hier komt de aap definitief uit de mouw: Het is uitzuigerij!
Wordt vervangen door een CO2-taks.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:39 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Helaas wel. Daarom wordt BPM straks afgeschaft om nieuwe auto's goedkoper te maken.
Enfin, de ene taks of de andere taks, we gaan nog meer uitgeknepen worden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:42 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wordt vervangen door een CO2-taks.
We zijn geen mensen meer, maar een hulpbron, een exploitatiemiddel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Enfin, de ene taks of de andere taks, we gaan nog meer uitgeknepen worden.
Niet helemaal waar natuurlijk. Al dit geld is nodig om het werkweigeraars mogelijk te maken om thuis op te bank te zitten. Die vinden het allemaal wel best hoor.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We zijn geen mensen meer, maar een hulpbron, een exploitatiemiddel.
Ik vind het geen wonder dat we aan alle kanten gecontroleerd gaan worden. Er zou eens opstand kunnen uitbreken..
Je kan ook ergens overdrijven. Nederland is nog altijd een van de meest welvarende landen in de wereld. Ook na de crisis zal dit zo blijven.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
We zijn geen mensen meer, maar een hulpbron, een exploitatiemiddel.
Ik vind het geen wonder dat we aan alle kanten gecontroleerd gaan worden. Er zou eens opstand kunnen uitbreken..
Welvarend, maar voor wie? Voor mensen in verzorgingshuizen? Voor mensen die in de armoedeval zitten? Voor Jan Modaal die uitgeknepen en bespioneerd gaat worden nadat hij al wordt uitgeknepen door geprivatiseerde nutsinstelingen.. Of voor mensen die miljoenen op jaarbasis verdienen en zichzelf tientallen procententen per jaar extra toeschuiven + een bonus als ze hun werk goed doen (Dat laatste heb ik nooit begrepen trouwens. Je wordt al betaald om je werk goed te doen lijkt me, maar goed..)quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:04 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je kan ook ergens overdrijven. Nederland is nog altijd een van de meest welvarende landen in de wereld. Ook na de crisis zal dit zo blijven.
Er worden geregeld onderzoeken gedaan hoe gelukkig een land is. Kon zo snel enkel van 2007 vinden maar recenter zijn ze ook uitgevoerd met een soortgelijk resultaat.
http://www.dag.nl/binnenl(...)land-gelukkig-136967
Tijd om jan modaal eens te vergelijken met andere landen? Zijn echt weinig landen waar jan modaal de vrijheiden kent zoals Nederland met daarbij ook de welvaart.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Welvarend, maar voor wie? Voor mensen in verzorgingshuizen? Voor mensen die in de armoedeval zitten? Voor Jan Modaal die uitgeknepen en bespioneerd gaat worden nadat hij al wordt uitgeknepen door geprivatiseerde nutsinstelingen.. Of voor mensen die miljoenen op jaarbasis verdienen en zichzelf tientallen procententen per jaar extra toeschuiven + een bonus als ze hun werk goed doen (Dat laatste heb ik nooit begrepen trouwens. Je wordt al betaald om je werk goed te doen lijkt me, maar goed..)
Niet in Nederland iig. HIer was het net andersom.quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:19 schreef Matty___ het volgende:
[..]
was het niet zo dat iemand een te hoge boete kreeg maar met het gps logsystem in zijn auto kon aantonen dat hij zich wel aan de snelheid hield?
De vrijheden van Jan Modaal zijn niet het issue, waarom vergelijken met andere landen?quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:13 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Tijd om jan modaal eens te vergelijken met andere landen? Zijn echt weinig landen waar jan modaal de vrijheiden kent zoals Nederland met daarbij ook de welvaart.
Anders gezegd noem eens 20 landen waar jan modaal het beter heeft.
Voor een vrij land mogen we anders verdomd weinig. Ik heb ik dicaturen gewoond waar de middenklasse wel degelijk meer vrijheid had.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:13 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Tijd om jan modaal eens te vergelijken met andere landen? Zijn echt weinig landen waar jan modaal de vrijheiden kent zoals Nederland met daarbij ook de welvaart.
Anders gezegd noem eens 20 landen waar jan modaal het beter heeft.
Hieronder een leuk linkje van wiki.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Welvarend, maar voor wie? Voor mensen in verzorgingshuizen? Voor mensen die in de armoedeval zitten? Voor Jan Modaal die uitgeknepen en bespioneerd gaat worden nadat hij al wordt uitgeknepen door geprivatiseerde nutsinstelingen.. Of voor mensen die miljoenen op jaarbasis verdienen en zichzelf tientallen procententen per jaar extra toeschuiven + een bonus als ze hun werk goed doen (Dat laatste heb ik nooit begrepen trouwens. Je wordt al betaald om je werk goed te doen lijkt me, maar goed..)
Maar goed, als we toch nog een beetje gelukkig zijn, laten we dat dan in godsnaam zo houden, en ons niet verder laten piepelen..
We houden anders vrij weinig over van het inkomen dat we krijgen. Daarbij is de middenklasse in Nederland vrij arm te noemenquote:Op vrijdag 20 november 2009 19:23 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Hieronder een leuk linkje van wiki.
http://en.wikipedia.org/w(...)%28PPP%29_per_capita
Als die gegevens kloppen staat Nederland op de 9e plaats. Dit zijn gegevens van 2008.
Hou rekening mee dat de VS, Zwitserland en Ierland allemaal slechter doen dan Nederland. Volgens dat zelfde lijstje staat Ijsland op de 10e plaats. Nederland zal denk ik wel wat plaatsen klimmen.
Nederland is een HEEL welvarend land vergeleken met anderen landen. Misschien dat het niet zo ervaren wordt maar het is wel een feit.
- Softdrugs gedoogd;quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:23 schreef Fastmatti het volgende:
Voor een vrij land mogen we anders verdomd weinig. Ik heb ik dicaturen gewoond waar de middenklasse wel degelijk meer vrijheid had.
Dat bedoel ik dus.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:28 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
- Softdrugs gedoogd;
- Erkenning van homo huwelijken;
- Scheiding tussen staat/recht en geloof;
- Geen belemmering in internationale reizen;
- De mogelijkheid om (nagenoeg) alles te kunnen zeggen;
- etc.
Zijn zeer weinig landen die op gelijke voet staan als Nederland. Nederland is voor veel landen het voorbeeld. De VS gebruiken Nederland vaak als voorbeeld hoe het anders kan. Denk aan de ziekenzorg maar ook de wijze waarop de Amerikaanse AFM gaat functioneren. Het gedogen van softdrugs en het erkennen van homohuwelijken begint ook in het buitenland steeds meer erkenning en gekopieerd worden.
Heb je helemaal gelijk in. Mijn excuses.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:26 schreef Hukkie het volgende:
Kdijkstra haalt er allerlei meuk bij die totaal niet relevant is voor de discussie over de kilometerheffing.
Nederland is maar een klein land. In heel London wonen ongeveer even veel mensen als in heel de Randstad. Als je een systeem invoert voor de Randstad dan kun je het ook voor de rest van Nederland invoeren. Overigens zou ik als ik Groninger was het meest gedupeerd voelen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:19 schreef Hukkie het volgende:
De vrijheden van Jan Modaal zijn niet het issue, waarom vergelijken met andere landen?
De kilometerheffing zoals dat in Nederland voor de deur staat is ook ongekend in andere landen. Dus als we het reizen en woon- werkverkeer vergelijken met andere landen dan wordt Jan Modaal in Nederland ZWAAR genaaid.
Wat Hukkie zegt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:28 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
- Softdrugs gedoogd;
- Erkenning van homo huwelijken;
- Scheiding tussen staat/recht en geloof;
- Geen belemmering in internationale reizen;
- De mogelijkheid om (nagenoeg) alles te kunnen zeggen;
- etc.
Zijn zeer weinig landen die op gelijke voet staan als Nederland. Nederland is voor veel landen het voorbeeld. De VS gebruiken Nederland vaak als voorbeeld hoe het anders kan. Denk aan de ziekenzorg maar ook de wijze waarop de Amerikaanse AFM gaat functioneren. Het gedogen van softdrugs en het erkennen van homohuwelijken begint ook in het buitenland steeds meer erkenning en gekopieerd worden.
Als je even gelezen had dan had ik me ge-excuseerd. Dan nogmaals bij deze.quote:
Alleen gunstig voor tuigquote:
Belachelijkquote:- Erkenning van homo huwelijken;
Op zondag mag ik echter geen boodschappen doenquote:- Scheiding tussen staat/recht en geloof;
Geldt voor een hoop landen.quote:- Geen belemmering in internationale reizen;
Behalve dan over Marokannen,quote:- De mogelijkheid om (nagenoeg) alles te kunnen zeggen;
Ik geloof dat het recht om mij vrij te bewegen binnen een land iets hoger staat.quote:- etc.
Maar dan ga je weer voorbij aan het feit dat de manier waarop Nederland het systeem wil invoeren zwaar overdone is, als het puur om kilometerbeprijzing zou gaan. Daar zijn al voldoende middelen voor.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:29 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Mijn excuses.
Overigens begint jij ermee met jan modaal.
[..]
Nederland is maar een klein land. In heel London wonen ongeveer even veel mensen als in heel de Randstad. Als je een systeem invoert voor de Randstad dan kun je het ook voor de rest van Nederland invoeren. Overigens zou ik als ik Groninger was het meest gedupeerd voelen.
Een automatisch systeem die landelijk wordt ingevoerd is nieuw. In veel landen moet je al tol betalen en dat is natuurlijk ook een vorm van kilometer beprijsing. Met name in Frankrijk vind ik het duur.
Het systeem in Nederland is oneindig ingewikkelder en grootschaliger. In Londen wordt niet gedifferentieerd naar plaats, tijd, milieubelasting of gereden afstand. In Londen (en Stockholm ook) gaat het om beprijzing in de (binnen)stad. Beide steden hebben een uitgebreid metronet, dat de reiziger ook zonder kilometerheffing vaak al een sneller en goedkoper alternatief voor de auto biedt. In Nederland gaat het om een landelijk systeem. Wij hebben in dat grote gebied geen alternatief vergelijkbaar met een metro.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
London was een van de eerste steden met een spitstoeslag en het heeft een blijvend afname van filevorming gezorgd. Zo zijn er meer voorbeelden.
Ik vind het systeem ook overdone. Eigenlijk ben ik nog het meest gecharmeerd door het Britse systeem die het makkelijkst (waarschijnlijk ook het goedkoopst) op te zetten is. Alleen is de privacy wel ver te zoeken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:41 schreef Hukkie het volgende:
Maar dan ga je weer voorbij aan het feit dat de manier waarop Nederland het systeem wil invoeren zwaar overdone is, als het puur om kilometerbeprijzing zou gaan. Daar zijn al voldoende middelen voor.
Daarmee heb je een ijzersterk punt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:44 schreef FinancialBubble het volgende:
In Nederland gaat het om een landelijk systeem. Wij hebben in dat grote gebied geen alternatief vergelijkbaar met een metro.
De toon van je posts is aanzienlijk gematigd, positief. Misschien dat er dan nog een normale discussie kan ontstaanquote:Op vrijdag 20 november 2009 20:02 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik vind het systeem ook overdone. Eigenlijk ben ik nog het meest gecharmeerd door het Britse systeem die het makkelijkst (waarschijnlijk ook het goedkoopst) op te zetten is. Alleen is de privacy wel ver te zoeken.
Maar ik ben 100% met je eens dat het overdone is. Denk dat er iets ander achter steekt. Zullen denk ik voornamelijk Nederlandse bedrijven zijn die hiervan gaan profiteren en de kennis die straks wordt opgedaan zal in het buitenland weer verkocht kunnen worden. Zelfde geldt voor de traject controle. In Nederland ooit eens opgezet en in het buitenland verkocht.
Een stapje verder dan...quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:20 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Nou nee. Er bestaan sinds de introductie ook anonieme OV chipkaarten.
Voor de rest moeten de goeden altijd bloeden voor de kwaden.
Hele verhaalquote:Ook dna van buren na moord
DEN HAAG - Buurtbewoners of omstanders moeten na een moord worden verplicht mee te werken aan grootschalige dna-onderzoeken. Het is onverteerbaar dat daders jarenlang uit het zicht van politie en justitie kunnen blijven door 'om principiële redenen' te weigeren dna af te staan.
Gewoon zeggen dat je moslim bent, dan is namelijk alles veroorloofdquote:Op vrijdag 20 november 2009 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een stapje verder dan...
[..]
Hele verhaal
Ik zou principieel weigeren om hier aan mee te werken? Wat willen ze doen je opsluiten???quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een stapje verder dan...
[..]
Hele verhaal
Mijn mening is op geen enkele manier gewijzigd. Jij bent de eerste die weer eens iets zinvols posts.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:08 schreef Hukkie het volgende:
De toon van je posts is aanzienlijk gematigd, positief. Misschien dat er dan nog een normale discussie kan ontstaan
Is een heel andere discussie. En stel dat justitie gebruik mag maken van informatie uit de kastjes dan zal de rechter er goedkeuring aan moeten geven. Justitie kan niet even op eigen houtje informatie gaan doorspitten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een stapje verder dan...
[..]
Hele verhaal
Je bent op de hoogte van de ontwikkeling van Indect? Vast niet anders had je deze onzin niet gepost.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:11 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Is een heel andere discussie. En stel dat justitie gebruik mag maken van informatie uit de kastjes dan zal de rechter er goedkeuring aan moeten geven. Justitie kan niet even op eigen houtje informatie gaan doorspitten.
AIVD is misschien de uitzondering. Maar in eerdere rechtzaken is al gebleken dat onrechtmatig verkregen bewijs (ook van de AIVD) niet rechtsgeldig zijn. Oftewel de AIVD kan wel kijken maar ze kunnen op basis daarvan niemand veroordelen. Verder sterk de vraag of AIVD wel de organisatie is die zich bezig houdt met snelheidsovertredingen van Jan en alleman.
Nope, maar ik denk dat je wel snapt waar het heengaat in de toekomst. Als men nu al begint te ouwehoeren over verplicht DNA afstaan als je in de buurt van een misdrijf bent geweest, kun je op je klompen aanvoelen dat "het in de buurt zijn" heel makkelijk met die kastjes uit te voeren is.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:11 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Is een heel andere discussie. En stel dat justitie gebruik mag maken van informatie uit de kastjes dan zal de rechter er goedkeuring aan moeten geven. Justitie kan niet even op eigen houtje informatie gaan doorspitten.
AIVD is misschien de uitzondering. Maar in eerdere rechtzaken is al gebleken dat onrechtmatig verkregen bewijs (ook van de AIVD) niet rechtsgeldig zijn. Oftewel de AIVD kan wel kijken maar ze kunnen op basis daarvan niemand veroordelen. Verder sterk de vraag of AIVD wel de organisatie is die zich bezig houdt met snelheidsovertredingen van Jan en alleman.
Jij hebt zeker wel in de gaten dat hier sprake is van een onopgeloste zaak die de regio aardig bezig houdt. Een combinatie van verkrachting en moord kan ik me best voorstellen dat er even over de privacy regelgeving heen gestapt kan worden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:23 schreef AchJa het volgende:
Nope, maar ik denk dat je wel snapt waar het heengaat in de toekomst. Als men nu al begint te ouwehoeren over verplicht DNA afstaan als je in de buurt van een misdrijf bent geweest, kun je op je klompen aanvoelen dat "het in de buurt zijn" heel makkelijk met die kastjes uit te voeren is.
We gaan dit topic nog wel eens kicken in 2015 ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |