-edit niet in topics graagquote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
Maar goed... Als we dit topic weer even snel doorspitten staat het weer vol met kritiek op de allochtoon, terwijl er nergens maar een bericht te bekennen is waarin een allochtoon ook maar iets zegt over Sinterklaas en zijn kruis.
Slecht nieuws of een aanleiding is ook eigenlijk helemaal niet meer nodig hè? We lezen de TT, verzinnen er gewoon een lekker fout allochtonenverhaal omheen en maken ze in bekrompen kinderrijmpjes belachelijk.
ook dat haal je vooral uit je eigen fantasie ....quote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef paddy het volgende:
[..]
Weet je, de rest heb ik dus eerder al een antwoord op gegeven, en vind het onzin om die er nu bij te halen. Het ging niet om de kosten van het feest. het ging om bewust het katholieke gedeelte te weren uit het feest,
Waar het uiteindelijk allemaal om draait zijn gewoon wat kamervragen van twee CDA-ers n.a.v. "de onrust" in België.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:15 schreef RM-rf het volgende:
maar nu is het opeens de Kerk of wat christenen die claims leggen op hoe anderen kennelijk die intocht organiseren...
Is wel een mooie actie natuurlijk... een dag voor de verkiezingen waar zo'n 200.000 mensen in het overwegend katholieke Limburg gaan stemmen.quote:Geen verwijdering van kruisteken op mijter en tabberd van Sint Nicolaas
17-11-2009
De CDA Kamerleden Ad Koppejan en Jan Schinkelshoek hebben vandaag vragen gesteld aan de ministers Ter Horst(Binnenlandse Zaken) en Plasterk(Onderwijs Cultuur en Wetenschap) over het bewust weglaten van het kruisteken op de mijter en tabberd van Sinterklaas. Sinterklaas zou een ‘geloofsneutraal’ feest moet zijn (Antwerpen) of vanwege de ‘multi-etnische’ samenstelling van de bevolking (Amsterdam). Beide CDA Kamerleden vinden dat er geen enkele reden is om de christelijke herkomst van Sint Nicolaas te verbergen.
Zij hebben de volgende schriftelijke vragen gesteld:
1
Hebt u kennis genomen van het artikel “Antwerps protest tegen mijter zonder kruis”? 1)
2
Hoe staan de ministers tegenover het bewust weglaten van het kruisteken op de mijter en tabberd van Sint Nicolaas in steden als Amsterdam en Antwerpen omdat kinderen geen religieuze symbolen onder ogen zouden mogen krijgen en Sinterklaas een ‘geloofsneutraal’ feest moet zijn (Antwerpen) of omdat de bevolkingssamenstelling ‘multi-etnisch’is en Sint Nicolaas een ‘universele figuur’ moet zijn (Amsterdam)?
3
Zijn de ministers met ons van mening dat er geen enkele reden is om de christelijke herkomst van Sint Nicolaas en het daaraan gerelateerde feest angstvallig te verbergen en dat de komst van nieuwe etnische groepen met hun eigen culturen, feesten, gebruiken en religies in onze Nederlandse samenleving, niet mag betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochend wordt.
4
In hoeverre zijn de ministers bereid om op te komen voor behoud van een typisch Nederlands feest als Sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen?
Het komt niet van de nieuwe Nederlanders. Echt niet.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:31 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik dacht dat ik in een land woonde waar iedereen respect had (of eigenlijk: gedwongen werd om respect te hebben) voor vreemde culturen, tradities en geloven.
Jammer genoeg is het blijkbaar voor sommige mensen te moeilijk om respect te hebben voor de cultuur, traditie en het geloof dat we hier al hadden voor de instroom van allochtonen. Ik dacht altijd dat deze naast elkaar moeten kunnen bestaan en niet dat wij onze cultuur en tradities maar weg moeten cijferen omdat ze misschien te gevoelig zijn voor de 'nieuwe' Nederlanders.
Dit soort berichten worden gewoon opgelegd aan juffen. Er mag niet eens meer over gesproken worden in scholen waar het sinterklaasfeest vandaan komt mocht een school toch een kruis op de mijter willen hebben?quote:Als scholen toch een kruis toestaan, horen onderwijzers buiten de lessen levensbeschouwing niet te vertellen waar dat naar verwijst, omdat geen religies mogen worden voorgetrokken. De scholen legden zich bij die instructie van de wethouder neer.
Dat is ook het domme eraan. Dit komt van blanke mensen die met "free hugs"-plakkaten om hun nek de schijntolerantie verspreiden. Het gevolg is nu dat simpel Nederland gaat denken dat dit van allochtonen komt en de kloof almaar groter wordt.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:22 schreef paddy het volgende:
[..]
Het komt niet van de nieuwe Nederlanders. Echt niet.
[..]
.
Maar doet nog niets af aan het feit dat het dus toch bewust wordt uitgebannenquote:Op woensdag 18 november 2009 14:20 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Waar het uiteindelijk allemaal om draait zijn gewoon wat kamervragen van twee CDA-ers n.a.v. "de onrust" in België.
[..]
Is wel een mooie actie natuurlijk... een dag voor de verkiezingen waar zo'n 200.000 mensen in het overwegend katholieke Limburg gaan stemmen.
Ik weet dat het niet van de nieuwe Nederlanders komt. Het komt van de mensen die vinden dat iedereen in Nederland alle vreemde culturen en tradities van de nieuwe Nederlanders maar moet omarmen. De (meeste) nieuwe Nederlanders kan het (volgens mij) niet zo heel veel schelen of de Sint een kruis, een halve maan of de voorpagina van de playboy op zijn mijter heeft.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:22 schreef paddy het volgende:
[..]
Het komt niet van de nieuwe Nederlanders. Echt niet.
Inderdaad.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:28 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat is ook het domme eraan. Dit komt van blanke mensen die met "free hugs"-plakkaten om hun nek de schijntolerantie verspreiden. Het gevolg is nu dat simpel Nederland gaat denken dat dit van allochtonen komt en de kloof almaar groter wordt.
Vorig jaar werden wel sinterklaasintochten verstoord door allochtonen, ook een lampionoptocht in Den Haag. Dat is dan weer jammer voor de beeldvorming.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:28 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat is ook het domme eraan. Dit komt van blanke mensen die met "free hugs"-plakkaten om hun nek de schijntolerantie verspreiden. Het gevolg is nu dat simpel Nederland gaat denken dat dit van allochtonen komt en de kloof almaar groter wordt.
Het NK Herdenkingskrans Voetbal(NK HV) vergeten in Amsterdam?quote:Op woensdag 18 november 2009 14:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vorig jaar werden wel sinterklaasintochten verstoord door allochtonen, ook een lampionoptocht in Den Haag. Dat is dan weer jammer voor de beeldvorming.
Ik weet niet wat jij onder bewust uitbannen verstaat, maar als een sinterklaasorganisatie in Amsterdam zelfstandig beslist om een feest anders vorm te geven (al jaren overigens) dan de rest van het land (of de andere 1000 sinterklazen die er vast ook zijn in Amsterdam) maak ik me niet gelijk druk om ons "cultureel erfgoed", en komt de term "uitbannen" in bredere zin zeker niet bij me op.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:30 schreef paddy het volgende:
[..]
Maar doet nog niets af aan het feit dat het dus toch bewust wordt uitgebannen
Gevolg van die kloof. Het is zo dat de schijntolerante antifascisten met hun eigen domheid, Nederland tegen allochtonen opzet. En vice versa ook dus. Mensen krijgen een hekel aan elkaar. Nederlanders krijgen een hekel aan allochtonen omdat deze groep structureel in de watten gelegd moet worden door sommigen, en allochtonen hebben een hekel aan Nederlanders omdat deze zich weer gaan ergeren aan allochtonen. De lachende derde zit in een kraakpand.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vorig jaar werden wel sinterklaasintochten verstoord door allochtonen, ook een lampionoptocht in Den Haag. Dat is dan weer jammer voor de beeldvorming.
Maar ook in dit topic niet van toepassing. Het gaat om besluiten de geschiedenis, de achtergrond van het feest bewust te negeren. En of dit vroeger ook gedaan werd door gereformeerden en of er ongeregeldheden zijn tijdens sinterklaas? Dat kan altijd nog tijdens of vlak na het echte feest.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vorig jaar werden wel sinterklaasintochten verstoord door allochtonen, ook een lampionoptocht in Den Haag. Dat is dan weer jammer voor de beeldvorming.
Dat is inderdaad wel ziek.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:42 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Het NK Herdenkingskrans Voetbal(NK HV) vergeten in Amsterdam?
quote:Op woensdag 18 november 2009 14:50 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Gevolg van die kloof. Het is zo dat de schijntolerante antifascisten met hun eigen domheid, Nederland tegen allochtonen opzet. En vice versa ook dus. Mensen krijgen een hekel aan elkaar. Nederlanders krijgen een hekel aan allochtonen omdat deze groep structureel in de watten gelegd moet worden door sommigen, en allochtonen hebben een hekel aan Nederlanders omdat deze zich weer gaan ergeren aan allochtonen. De lachende derde zit in een kraakpand.
Nou, die mening deel ik dus niet.. Dat die mening er al jaren is vind ik ook vreemd. De voorbeelden die ik aangaf, moeten je toch wel genoeg zeggen.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:45 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij onder bewust uitbannen verstaat, maar als een sinterklaasorganisatie in Amsterdam zelfstandig beslist om een feest anders vorm te geven (al jaren overigens) dan de rest van het land (of de andere 1000 sinterklazen die er vast ook zijn in Amsterdam) maak ik me niet gelijk druk om ons "cultureel erfgoed", en komt de term "uitbannen" in bredere zin zeker niet bij me op.
Niet eens. Ik vind niet dat allochtonen moeten worden voorgetrokken ik woon ook niet in een kraakpand. Ik vind alleen dat je de schuld wel erg makkelijk in de schoenen schuift van de knuffelberen.quote:
T.o.v. de Sinterklaas zoals die door onderwijzer jan Schenkman, die in de 19e eeuw en trend zette en het moderne sinterklaasfeest duidelijk vorm gaf, is er idd niet zoveel veranderd:quote:Op woensdag 18 november 2009 14:57 schreef paddy het volgende:
Is de mijter en de tabbe al veranderd trouwens? Ben niet meer zo van de intochten bekijken nl
http://www.dbnl.org/tekst/sche039stni01_01/index.htmquote:Jan Schenkman
De manier waarop in Nederland het Sinterklaasfeest wordt gevierd is anders dan in de ons omringende landen. Vermoedelijk is dat te danken aan een boekje dat in 1850 verscheen bij uitgever G. Theod. Bom in Amsterdam: Sint Nikolaas en zijn knecht, geschreven door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman (1806-1863). Sinterklaas met zijn staf, mijter en lange mantel, zijn zwarte knecht met roe en zak, het rijden over de daken en het schenken van cadeaus via de schoorsteen werden in dat prentenboek voor het eerst beschreven en afgebeeld. Het boek begint met de welbekende regel: Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weêr aan.
In zestien verzen en evenzoveel handgekleurde prenten worden aankomst en intocht getoond, aankopen bij banketbakker en boekwinkel, bezoeken aan rijke en arme kinderen en het vertrek in een luchtballon.
Of Schenkman in dit vaak herdrukte boek, met steeds weer andere illustraties, een gangbare praktijk weergaf of dat hij de trend zette, is niet duidelijk. Onderzoekers proberen door het bestuderen van teksten en afbeeldingen uit de eerste helft van de 19e eeuw daar uitsluitsel over te geven.
Huhquote:Op woensdag 18 november 2009 17:09 schreef Hamilcar het volgende:
Punt is dat het niet vanwege historische correctheid wordt voorgesteld om het kruis achterwege te laten, dus al die plaatjes zijn leuk en aardig maar niet van toepassing op de discussie en waarom mensen een probleem hebben met deze PvdA'ers.
De Leider wil dat die partij er met de haren wordt bijgesleept.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:31 schreef QBZZ het volgende:
[..]
HuhWat heeft de PvdA ermee te maken?
Dat zijn de volksnaaiers.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:31 schreef QBZZ het volgende:
[..]
HuhWat heeft de PvdA ermee te maken?
Die kunnen nu Turkse staatsmarionet Kozer Kaya uitspelen.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:59 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
De Leider wil dat die partij er met de haren wordt bijgesleept.
Ik mis de aanwezigheid van D'66 in het grote anti-kruiscomplot nog.
Dat heet Christelijkeringquote:Op woensdag 18 november 2009 09:39 schreef ghb-tampon het volgende:
Ieder jaar erger ik mijzelf hier wezenloos over. Dan mogen het weer geen zwarte pietjes zijn, nu mekkeren ze weer over het kruis op de mijter. En wie mekkeren er? De LINKSE grote geitenwollen sokkenfiguren. Dit is een traditioneel NEDERLANDS feest en hier blijven ze vanaf!!!
Ies koeltoer. Dat zou jij moet weten, Mekkerd.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:38 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat heet Christelijkering
er is toch scheiding tussen kerk en staat waarom sinterklaas als pr-stunt maken dan ?
Ik weet, maar waarom zo commercieel maken dan ?quote:Op woensdag 18 november 2009 18:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ies koeltoer. Dat zou jij moet weten, Mekkerd.
Wat een gelul weer zeg.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:31 schreef shouta het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)imijter__.html?p=2,2
Echt belachelijk dit, misschien staat er over 10 jaar op de mijter van Sinterklaas een halve maan met een ster omdat anders bepaalde groepen zich beledigd voelen.
Dat bedoel ikquote:Op woensdag 18 november 2009 12:10 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat is wel zo. Vroeger. geschiedenis etc. in tegenwoordige tijd al jaren niet meer.
http://www.krux.nl/forums/showthread.php?p=32468#post32468quote:Sinterklaas zonder kruis uitgejouwd
Sinterklaas werd zaterdag bij zijn inkomst in Antwerpen door ouders uitgejouwd voor 'valse sint', omdat op zijn tabberd en mijter geen kruis meer staat. Dat melden de Vlaamse kranten.
Het blijft bij roepen, verzekert Marc Bellens, bedenker van de protestactie. ,,Er komt geen greintje geweld aan te pas. We zullen ons ook niet verzetten als we opgepakt worden'', zegt hij in De Standaard . Sinterklaas moet in Antwerpen 'neutrale' kleding dragen, omdat kinderen van het stadsbestuur geen religieuze symbolen onder ogen mogen krijgen.
Bellens hoopt op minstens vijftig actievoerders, maar er zijn meer mensen die sympathiseren met de actie, volgens hem. ,,We zijn een groep van zo'n 250 ouders en grootouders. De meesten van ons zijn gepensioneerd, vijftigplussers. We zijn niet georganiseerd, geen vereniging. We zijn op het idee gekomen toen een kind tegen ons zei: dat is de echte sint niet, want hij heeft geen kruis op zijn mijter.''
Bron: ND
quote:Op woensdag 18 november 2009 18:58 schreef telavivnick het volgende:
ik hoorde dat de kerstman geen baard mag hebben dit jaar .
en de elfjes niet meer mogen dansen in strakke broekjes omdat dat gay is
quote:Op woensdag 18 november 2009 19:12 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
En je mag met de auto alleen nog maar naar rechts, linksch afslaan is verboden.
En hij mag geen hohoho meer roepen omdat dat gansters boos maakt. Die bel maakt koeien boos en het rooie pak maakt de stieren boos. De riem doet ons aan sm denken en die laarzen naar nazi's. De rendieren bevorderen dierenmishandeling.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:58 schreef telavivnick het volgende:
ik hoorde dat de kerstman geen baard mag hebben dit jaar .
en de elfjes niet meer mogen dansen in strakke broekjes omdat dat gay is
Pardon, de PVDA doet helemaal niets. De afbeeldingen die ik aanhaalde van de paus waren zelfs zonder kruis. Daar zou ik toch eerder het CDA aansprakelijk voor stellen dat de paus daar mee wegkomt.quote:Op woensdag 18 november 2009 10:58 schreef paddy het volgende:
[..]
De enige die hier wil schoppen is toch wel de PVDA in dit geval. Ik wil dus eigenlijk nog een post van Iblis aanhalen.
Nog een keer dan. Katholieke bisschoppen dragen helemaal niet standaard zo´n kruis. Post ik plaatjes doe je je ogen dicht.quote:[..]
En dan nog het stukje uit de OP
[..]
En waarom zou het geen universeelfiguur zijn met kruis? Omdat een kruis aan christenen doet denken? Hoelang mag hij zijn traditionele kleding nog aan houden? Die ook maar aanpassen? Is ook aardig op de katholieke bisschop klederdracht gericht.
En welke partij of partijen zouden dat dan zijn. Je hebt de PVDA al onterecht beschuldigd, maar welke duistere krachten bedoel je dan wel?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:29 schreef paddy het volgende:
Ik wil hier echt geen brede discussie van maken. Het gaat hier niet om de allochtonen die perse willen. Het gaat hier om een partij of enkele partijen die perse niet wil dat het kruis er is omdat ze een bepaald geloof niet meer in het straatbeeld willen zien
Willen ze dat? Moeten ze gewoon het hele sinterklaasfeest verbieden.
Al herhaaldelijk uitgelegd.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:26 schreef voyeur het volgende:
[..]
Pardon, de PVDA doet helemaal niets.
Nog maar een keer. Het gaat niet om het kruis, maar om het bewust weren. Ik denk dat je gewoon nog maar een keer mijn posts moet lezen.quote:De afbeeldingen die ik aanhaalde van de paus waren zelfs zonder kruis. Daar zou ik toch eerder het CDA aansprakelijk voor stellen dat de paus daar mee wegkomt.
[..]
Nog een keer dan. Katholieke bisschoppen dragen helemaal niet standaard zo´n kruis. Post ik plaatjes doe je je ogen dicht.
<knip, meer van hetzelfde...>
Zie ook de afbeelding van de Sint uit de zestiende eeuw zonder kruis. Er is gewoon niets bijzonders aan.
Had mijn ogen dus niet dicht, en je was niet de enige die plaatjes postte. Net als de stoomboot en pieten (zoals ik eerder al zei) niet in het geschiedenis verhaal voorkwam. Het gaat mij dus niet om het kruis, maar waarom het kruis weggehaald wordt. En de gevolgen die sommige gemeenten opleggen mocht je toch een kruis op je mijter willen.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:50 schreef paddy het volgende:
[..]
[u]
De rest nog wel van toepassing
Dit topic gaat dus echt om het bewust claimen van een katholiek feest en het door sommige gemeenten verwijderen van achtergrond van het feest door niet te mogen praten over de herkomst van Sinterklaas wanneer je toch besluit om een kruis op een mijter te plaatsen
Het gaat me dus niet om het vervangen van het kruis, maar om de intentie die erachter ligt.
Sorry, ik wil het graag niet te breed trekken, want voor we het weten hebben we het weer over iets heel anders.
Volgens mij is het nergens verboden en zijn er dus geen "gevolgen".quote:Op woensdag 18 november 2009 20:48 schreef paddy het volgende:
En de gevolgen die sommige gemeenten opleggen mocht je toch een kruis op je mijter willen.
In Amsterdam hebben de gemeente en de politiek weinig te maken met de organisatie van de intocht. Er is een Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam, die volgens mij voornamelijk uit ondernemers bestaat. Het CDA concludeert in de schriftelijke vragen nogal PVV-erig dat de multicul achter de beslissing in Amsterdam moet zitten, maar waarop dat gebaseerd is, is niet duidelijk. De organisatie zelf ontkent dit in ieder geval...quote:Op woensdag 18 november 2009 20:48 schreef paddy het volgende:
Het gaat mij dus niet om het kruis, maar waarom het kruis weggehaald wordt. En de gevolgen die sommige gemeenten opleggen mocht je toch een kruis op je mijter willen.
De verschillende foto's in dit topic concluderen overigens dat de baan in plaats van het kruis ook niet echt ongebruikelijk is, zowel als sinterklaasmijter als bisschopsmijter.quote:De organisatie van de intocht in Amsterdam vindt 'dat het kabinet zich beter kan bezighouden met het besturen van het land, dan met dit soort zaken'. ''De andreaskruisen kwamen in 2006 op de nieuwe mijter. Het heeft geen andere achtergrond dan artistieke vrijheid van de maker en Amsterdamse bluf,'' zegt Sandra Boer. ''In 1934 stonden er al andreaskruisen op zijn stola. Kinderen houden zich niet bezig met dit soort zaken. Dit is een discussie voor volwassenen.''
http://www.parool.nl/paro(...)iden-tot-ophef.dhtml
Je blijft geloven in geheimzinnige ´partijen´ en nu voeg je nog zelf verzonnen sancties toe van gemeentes. Toon mij aan wie die partijen zijn en waar bijv. de gemeente Amsterdam iets gezegd heeft over dat vermaledijde kruis en je krijgt een prijs. De gemeente heeft niets met die hele intocht / klaasviering te maken.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:48 schreef paddy het volgende:
[..]
Al herhaaldelijk uitgelegd.
[..]
Nog maar een keer. Het gaat niet om het kruis, maar om het bewust weren. Ik denk dat je gewoon nog maar een keer mijn posts moet lezen.
[..]
Had mijn ogen dus niet dicht, en je was niet de enige die plaatjes postte. Net als de stoomboot en pieten (zoals ik eerder al zei) niet in het geschiedenis verhaal voorkwam. Het gaat mij dus niet om het kruis, maar waarom het kruis weggehaald wordt. En de gevolgen die sommige gemeenten opleggen mocht je toch een kruis op je mijter willen.
quote:Op donderdag 19 november 2009 00:07 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je blijft geloven in geheimzinnige ´partijen´ en nu voeg je nog zelf verzonnen sancties toe van gemeentes. Toon mij aan wie die partijen zijn en waar bijv. de gemeente Amsterdam iets gezegd heeft over dat vermaledijde kruis en je krijgt een prijs. De gemeente heeft niets met die hele intocht / klaasviering te maken.
En dat het plots een christelijk feest is, is voor mij ook nieuw. Kan je een recente verwijzing vinden waar SGP, of een van de andere mannenbroeders zich achter klaas scharen? Heb je anders een voorbeeld waar het CDA (afgezien van deze populistische kamervragen) zich ook klaas toe heeft willen eigenen of verklaard heeft dat het klaasfeest een christelijke traditie is?
Ik durf te wedden dat je dat allemaal niet kan omdat het gewoon niet gebeurd is. Puur onderbuik populisme dit van het CDA en van jou.
Nou je het daar toch over hebt..quote:Op woensdag 18 november 2009 12:37 schreef paddy het volgende:
Waar de discussie nu weer heen gaat![]()
[..]
Zo, die even op zijn Nederlands
[..]
Tweede tekst durf ik niet meer te posten, want daar staat iets over knechten in, en voor we het weten gaan we terug in de oudheid en waar de slavernij vandaan komt
Je bedoelt zijn katholieke achtergrond. De protestanten en gereformeerden verafschuwen het feest en die vormen het meerendeel van de christenen in Nederland.quote:Op donderdag 19 november 2009 00:11 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat jij niet op de hoogte bent van de christelijke achtergrond van Sinterklaas zegt meer over jou. Ga er verder oook geen woorden meer aan vuil maken aan zoveel onbenul.
Moet je maar eens lezen wat er de afgelopen 100 jaar in Israel gebeurd is!quote:Op woensdag 18 november 2009 09:54 schreef LXIV het volgende:
Sinterklaas ís nu eenmaal een bisschop, en die hebben nu eenmaal een kruis op hun mijter. Of de PVDA en de moslims dat nu leuk vinden of niet.
Als repsect voor culturen zo belangrijk voor hen is, waarom geldt dit dan niet voor onze Nederlandse cultuur? Ik geloof toch zeker dat de mensen die hier van oorsprong woonden het recht hebben hun eigen cultuur te behouden. Eigenlijk is al het te idioot voor woorden dat ze überhaubt al met het voorstel komen om dit af te schaffen!
In ieder ander land zou je 0,00% kans hebben wanneer je daar met een grote bevolkingsgroep naartoe zou immigreren, op allerlei gebieden overlast zou veroorzaken en vervolgens zou eisen dat de lokale bevolking aldaar haar gebruiken zou aanpassen omdat ze jou niet aanstaan.
Sterker nog, in ieder ander land (surrender- landen als NL, UK, etc uitgezonderd) zou je waarschijnlijk al bij stap 2 er gewoon uitgeflikkerd worden. Maar goed.
moet je eens lezen wat er de laatste 30 jaar in Afghanistan is gebeurd!quote:Op donderdag 19 november 2009 19:57 schreef O0tje het volgende:
[..]
Moet je maar eens lezen wat er de afgelopen 100 jaar in Israel gebeurd is!
De gereformeerde autoriteiten verafschuwden het feest, maar de gereformeerde bevolking zelf dus niet, die bleef het gewoon vieren. Daarom durfden ze het ook niet met harde hand te verbieden.quote:Op donderdag 19 november 2009 00:38 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je bedoelt zijn katholieke achtergrond. De protestanten en gereformeerden verafschuwen het feest en die vormen het meerendeel van de christenen in Nederland.
Ik zou maar wel woorden vuil maken aan zijn christelijke achtergrond, want die is ronduit zwak te noemen. Ja, het sprookje is gemodelleerd naar een katholieke bisschop, maar het overheersende beeld is dat van een commercieel volksfeest. Zie de opmerkingen aan Paddy.
quote:Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Wodan en de Wilde Jacht
De Wilde Jacht (ook wel Wilde Heir of Heer genoemd) was in oude tijden de benaming van een bovennatuurlijk verschijnsel, waarbij een spookachtige jachtgroep te paard door de nachtelijke lucht raasde. De verschijning werd gezien als voorbode van naderend onweer.
Het verschijnsel openbaarde zich voornamelijk tijdens de joelfeesten: de Germaanse zonnewendefeesten rond de kortste dag van het jaar. Mogelijk waren er ook nog verschijningen later in de winter, tot aan de Germaanse lentefeesten. Sinds christelijke tijden was dit dan ruwweg de periode tussen kerstmis en pasen.
In de Germaanse mythologie was de leider van de jachtgroep vaak Wodan, de woedende, maar andere mythologische of legendarische personen kwamen ook voor.
In Duitsland werd het fenomeen Wuotanes Her, Die Wilde Jagd of Das Wilde Heer genoemd, in het Engelse taalgebied Wild Hunt, in Scandinavië Odens jakt, Odens hundar, Oskorei, Jolareidi of Åsgårdsrei en in Frankrijk Menée Hellequin, Mesnie Hellequin of Chasse-galerie.
De Wilde Jacht was een luidruchtige en razende jachtstoet van overledenen, voorgegaan door de leider van de jacht. Dit was vaak Wodan "de woedende", de oppergod uit de Germaanse mythologie, of zijn Noordse tegenhanger Odin. Hij reed met zijn speer in de hand op zijn achtbenige paard Sleipnir en werd gevolgd door een huilend, jammerend, joelend en schreeuwend dodenleger, vergezeld door jachthonden of andere jachtdieren. Soms was ook muziek te horen.
De deelnemers aan de jacht waren zowel mannen, vrouwen als kinderen, die meestal gewelddadig aan hun eind waren gekomen. Soms werden toeschouwers meegezogen in de jacht en moesten dan vaak jaren meetrekken.
De Wilde Jacht joeg op de wolf Fenrir die de zon verslond waardoor de nacht kwam.
Soms imiteerden de mensen het kabaal van de stoet door onder andere het ossenhoornblazen, om zo hun steun aan de jagers te betuigen en de Wilde Jacht te versterken, maar meestal zocht men beschutting, omdat het zien van de Wilde Jacht ongeluk zou brengen voor de toeschouwer.
Het huilen van honden of wolven wordt in verband gebracht met de Wilde Jacht[1].
Chasse-galerie, Henri Julien (1852–1908), deze Frans-Canadese betoverde kano doet denken aan de vliegende arreslee van de Kerstman
De Oostenrijkse Germanist Otto Höfler heeft met grote zekerheid vastgesteld dat de Wilde Jacht voor een groot deel is terug te voeren op de verering van gestorven voorouders door krijgsmannen die zich in krijgersbonden aan Wodan verbonden hadden.[3] De Nederlandse germanist en volkskundige Jan de Vries meent dat de Wilde Jacht daarnaast ook elementen uit de Noordse mythologie bevat, zoals de Einherjar: gesneuvelde krijgers die door de Walkuren uitverkoren waren om in het Walhalla te verblijven. [4] De Vries verwijst ook naar de Romeinse schrijver Tacitus, die in zijn De origine et situ Germanorum de Germaanse stam der Harii beschrijft: Tacitus noemt de zwartgeverfde Germaanse krijgers feralis exercitus: het dodenleger.[5]. Zie ook berserker.
In de IJslandse folklore heeft de oger Grýla en de Jólasveinar de rol om kinderen te belonen en straffen, ook hier worden slechte kinderen meegenomen in een zak en opgegeten door de Kerstmiskat
Het is aannemelijk dat elementen uit de Wilde Jacht later in de Sinterklaaslegende zijn verwerkt.[6] De zak van Sinterklaas voor de stoute kindertjes heeft veel overeenkomsten met het zogenaamde berispingsrecht van de Germaanse krijgersbonden, die een opvoedende en corrigerende taak in de gemeenschap hadden. Het dodenleger van zwarte krijgers zou model hebben gestaan voor de Zwarte Pieten. Het zou tevens verklaren waarom Sinterklaas over de daken rijdt en pakjes in de schoorsteen gooit, wat in de winter met een loeiend haardvuur toch niet de meest voor de hand liggende plaats is.Offers werden in een vuur gegooid, dit vuur werd later vervangen door een open haard en in de tegenwoordige tijd zetten kinderen hun "offer" zelfs voor de centrale verwarming.
De Kerstman rijdt in zijn vliegende arrenslee, getrokken door rendieren, op kerstavond door de lucht om cadeautjes te brengen. Dit heeft overeenkomsten met de Wilde Jacht.
Dat is jouw keuze. Maar zou je het acceptabel vinden als weldenkend Nederland namens de allochtonen (want de allochtonen zelf hoor je er niet zo over) zou willen gaan verbieden dat Nederlanders de Christelijke symbolen uit deze feesten blijven gebruiken?quote:Op donderdag 19 november 2009 22:17 schreef Bowlingbal het volgende:
Kerstmis, Pasen en Carnaval is voor mij ook een heidens vreet en zuipfestijn. Heeft niets (meer) met Christendom te maken.
Verbieden zal wel niet, maar als de gemeenten zelf beslissen dat de Sint een mijter zonder kruis draagt; prima.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is jouw keuze. Maar zou je het acceptabel vinden als weldenkend Nederland namens de allochtonen (want de allochtonen zelf hoor je er niet zo over) zou willen gaan verbieden dat Nederlanders de Christelijke symbolen uit deze feesten blijven gebruiken?
Hmm... Bij gebrek aan duidelijke bronnen kun je natuurlijk heel ver gaan in het "hineininterpretieren". Volgens mij zijn er ook scholen zijn die de Sinterklaasviering vanuit christelijke tradities verklaren. Het feest met bijbehorende symboliek zou dan in de late middeleeuwen via Noord-Frankrijk zijn weg naar de Nederlanden hebben gevonden. Ik zal eens zien of ik het terug kan vinden.quote:
De overeenkomsten met de belangrijkste elementen zijn zo overduidelijk. Het witte paard, de rode mantel, het rijden door de lucht, de zwarte helper, het meenemen van stoute kinderen, het offeren aan de haard.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:30 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hmm... Bij gebrek aan duidelijke bronnen kun je natuurlijk heel ver gaan in het "hineininterpretieren". Volgens mij zijn er ook scholen zijn die de Sinterklaasviering vanuit christelijke tradities verklaren. Het feest met bijbehorende symboliek zou dan in de late middeleeuwen via Noord-Frankrijk zijn weg naar de Nederlanden hebben gevonden. Ik zal eens zien of ik het terug kan vinden.
Nietes, Sinterklaas is Bram van der Vlugt.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
De overeenkomsten met de belangrijkste elementen zijn zo overduidelijk. Het witte paard, de rode mantel, het rijden door de lucht, de zwarte helper, het meenemen van stoute kinderen, het offeren aan de haard.
Sinterklaas is Wotan. Heus.
Ah ja, hier is er een:quote:Op donderdag 19 november 2009 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
De overeenkomsten met de belangrijkste elementen zijn zo overduidelijk. Het witte paard, de rode mantel, het rijden door de lucht, de zwarte helper, het meenemen van stoute kinderen, het offeren aan de haard.
Sinterklaas is Wotan. Heus.
Nu is culturele antropologie geen exacte wetenschap, en daarnaast vind ik de formulering "meer serieuze auteurs" nogal ongelukkig gekozen, maar dat er een één-op-één relatie bestaat tussen de Sint en Wodan lijkt op zijn minst geen uitgemaakte zaak te zijn, hoewel die indruk vaak wel wordt gewekt.quote:Geschiedenis
Over de geschiedenis van het feest van Sint-Nicolaas tot aan de negentiende eeuw zijn we maar matig geïnformeerd. Er is weinig historisch onderzoek gedaan naar hoe het feest zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Wel hebben onderzoekers zich vanaf de negentiende eeuw beziggehouden met de vraag waarom een rooms-katholiek heiligenfeest als een niet-kerkelijk feest is blijven voortbestaan. Sommigen zochten de verklaring in de mogelijke invloed van oud-Germaanse elementen in het feest zonder dat ze daar aanwijsbare bronnen voor hadden. Andere, meer serieuze auteurs hebben op grond van historisch, literair en kunsthistorisch bronnenmateriaal vooral gewezen op de rol van de verering van de heilige Nicolaas op kloosterscholen bij de verspreiding van het feest (K. Meisen, C. Méchin, W. Mezger, L. Janssen). Weer anderen hebben de ontwikkeling in de opvattingen over de opvoeding (J.L. de Jager) benadrukt.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:40 schreef Hageneezz het volgende:
De mensen die dat kruis willen verbieden mogen ze van mij wegens landverraad standrechterlijk executeren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |