abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74749842
quote:
Belasting voor bewoners provincie

Bij invoering van de kilometerheffing in de periode 2012-2018 worden uiteindelijk de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting (MRB) vervangen door een ingezetenenheffing.

Daarop wordt volgens bronnen in het overleg tussen Rijk en provincies aangestuurd, hoewel een definitief besluit daarover pas door een nieuw kabinet wordt genomen. Den Haag had eigenlijk al toegezegd vóór de zomer van 2008 met voorstellen te komen.

In mei werd in het overleg tussen Rijk en provincies nog eens definitief bezegeld dat de provincies bij het verdwijnen van de opcenten een eigen belasting mogen invoeren. Aan opcenten incasseerden de provincies vorig jaar euro 1,4 mrd.

Zelfde bedrag via andere weg

De provincies rekenen erop dat zij via het nieuwe kanaal eenzelfde bedrag mogen innen. 'We moeten iets vinden dat nominaal dezelfde opbrengst heeft', zegt een woordvoerder van de Provincie Noord-Brabant.

Hoogleraar openbare financiën aan de Universiteit van Twente, Peter Boorsma, is voorstander van de ingezetenenheffing. 'Ik ben er pal voor', zegt hij. 'In 2001 was ik voorzitter van een commissie die de ingezetenenheffing opperde als alternatief voor de opcenten.'

Idee van heffing al uit 2002

Aanleiding voor het advies van Boorsma cum suis in februari 2002 was toen ook al het in de verdere toekomst wegvallen van de motorrijtuigenbelasting, zo zei de Twentse hoogleraar zondag. Als tweede alternatief voor de opcenten op de MRB noemde de commissie destijds een heffing op de onroerendzaakbelasting.

De ingezetenenheffing kan volgens Boorsma gemakkelijk worden gestapeld op die van de waterschappen. En huishoudens die het niet kunnen betalen, kan de provinciale heffing worden kwijtgescholden, zoals nu ook bij de waterschappen kan.

Redelijker systeem

'Ik vind het huidige systeem van opcenten via de MRB veel onredelijker. Ik heb me destijds laten vertellen dat Gerrit Zalm, oud-minister van Financiën, geen auto had, dus geen MRB en dus geen provinciale belasting hoefde te betalen. Dat is dwaas.'

De CDA'er en oud-Eerste Kamerlid Boorsma speelde recentelijk een belangrijke rol bij het afweren door de provincies van een korting van euro 600 mln op de rijksbijdrage. Die korting was voorgesteld door de Raad voor de financiële verhoudingen in mei . Uiteindelijk is in de voorjaarsnota opgenomen dat de provincies voor euro 300 mln worden gekort op de rijksbijdrage.
Bron: http://www.fd.nl/artikel/13626909/belasting-bewoners-provincie

Kilometerheffing Deel #1: Bos en Eurlings oneens over heffing
Kilometerheffing Deel #2: Gevangenisstraf dreigt bij kapot kasje

Eerst kondig je aan dat rekeningrijden voor bijna niemand meer gaat kosten. Dat valt goed. Als mensen weer een beetje in slaap zijn gevallen breng je ideeën voor een extra belasting naar buiten. Die uiteraard het gevolg is van het afschaffen van de wegenbelasting. Epic.

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 17-11-2009 14:13:36 ]
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_74749936
Dus ..
Motorrijtuigenbelasting inkomsten gaan van de provincie naar de staat. En dan simpelweg nieuwe onnuttige belastingen innen die weer voor de provincie zijn.
Hoe kan het ook anders.
pi_74750029
Provincies willen dus 1,4 miljard toucheren. Net zoveel als ze nu ontvangen. Even vlug uit mijn hoofd betekent dit circa 90 euro per capita per jaar. Kleine 300 euro per huishouden per jaar.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_74750272
De belastingdruk in Nederland loopt zo op omdat we weigeren om miljarden euro's te besparen op onnodige zaken die jaarlijks veel geld kosten. Zo vertikken we het om de hypotheekrenteaftrek aan te pakken. Jaarlijks stromen miljarden euro's weg naar rijke mensen in grote, dure huizen. Ook vertikken we het om de AOW nu al te versoberen en babyboomers deels te laten meebetalen. Nee, in plaats daarvan laten we die hele generatie ongemoeid. Er moet nu al 8 miljard bij om de AOW te bekostigen. Straks wordt dat nog veel meer.

Werkenden met een modaal inkomen worden straks driedubbel genaaid, maar ze hebben het zelf nog niet door. Ze betalen veel te veel voor hun huis, vanwege het prijsopdrijvende effect van de HRA, ze betalen de AOW van de babyboomers en mogen doorwerken tot hun 67e EN aangezien ze het meest rijden, gaan ze ook de meeste kilometerheffing betalen.
  maandag 16 november 2009 @ 15:57:09 #5
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_74750418
Kan die nieuwe belasting niet worden opgebracht door alle CDA, PvdA en GU stemmers? Betalen, betalen en nog eens betalen iets anders komt er niet uit bij een politici, stelletje smerige parasieten zijn het.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_74750599
Waarom -Kadesh- ? De VVD wilde ook niks doen aan de AOW en Wilders vindt nog steeds dat de AOW op 65 moet blijven. Wilders is een populist zonder realitieitszin. Misschien nog wel erger dan de bizarre compromissen waar niemand wat aan heeft, die dit kabinet sluit.
  maandag 16 november 2009 @ 16:04:56 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_74750651
Walgelijk weer dit.
De staat pakt geld af van de provincies en vervolgens mag de belastingbetaler weer de portemonnee trekken.
Door dit soort geintjes hebben mensen geen vertrouwen in de politiek.
pi_74750735
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:52 schreef isogram het volgende:
De belastingdruk in Nederland loopt zo op omdat we weigeren om miljarden euro's te besparen op onnodige zaken die jaarlijks veel geld kosten. Zo vertikken we het om de hypotheekrenteaftrek aan te pakken. Jaarlijks stromen miljarden euro's weg naar rijke mensen in grote, dure huizen. Ook vertikken we het om de AOW nu al te versoberen en babyboomers deels te laten meebetalen. Nee, in plaats daarvan laten we die hele generatie ongemoeid. Er moet nu al 8 miljard bij om de AOW te bekostigen. Straks wordt dat nog veel meer.

Werkenden met een modaal inkomen worden straks driedubbel genaaid, maar ze hebben het zelf nog niet door. Ze betalen veel te veel voor hun huis, vanwege het prijsopdrijvende effect van de HRA, ze betalen de AOW van de babyboomers en mogen doorwerken tot hun 67e EN aangezien ze het meest rijden, gaan ze ook de meeste kilometerheffing betalen.
En jouw briljante idee zou zijn om de HRA af te schaffen?
pi_74750777
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:52 schreef isogram het volgende:
Zo vertikken we het om de hypotheekrenteaftrek aan te pakken. Jaarlijks stromen miljarden euro's weg naar rijke mensen in grote, dure huizen.
HRA afschaffen is een van de domste dingen die je kan doen.
Had er in eerste instantie niet hoeven te zijn. Maar afschaffen is helemaal labiel. En verdient zich in grote mate ook wel terug door de btw op de hogere huizenprijzen.
pi_74751251
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En jouw briljante idee zou zijn om de HRA af te schaffen?

Idd. Schaf de HRA in één keer af en Jan Modaal zit aan de grond en heeft geen geld meer consumpatieve uitgaven.

Daaag economie

Ik wil de reacties van huurders en uitkeringstrekkers welleens horen als ze gekort worden omdat er geen geld meer is omdat mensen die hun onderhoud betalen (Jan Modaal) geen geld meer in het laatje brengen.
  maandag 16 november 2009 @ 16:28:34 #11
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_74751401
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:23 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Ik wil de reacties van huurders en uitkeringstrekkers welleens horen als ze gekort worden omdat er geen geld meer is omdat mensen die hun onderhoud betalen (Jan Modaal) geen geld meer in het laatje brengen.
Wat is het verband tussen huurders en uitkeringstrekkers
Don't let my username fool you...
pi_74751414
Maargoed even resumerend, wat brengt de kilometerheffing ons:

- Minimale verdubbeling van de autolasten bij het eind tarief in 2018
- Inleveren van je Privacy
- Stevige inflatie (bedrijven zullen de gestegenprijssijging doorberekenen aan de consument)
- IPV de BPM een slurptax
- IPV de wegenbelasting een vervangende provenciale belasting.
- Even lange files
pi_74751447
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:23 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Idd. Schaf de HRA in één keer af en Jan Modaal zit aan de grond en heeft geen geld meer consumpatieve uitgaven.

Daaag economie

Ik wil de reacties van huurders en uitkeringstrekkers welleens horen als ze gekort worden omdat er geen geld meer is omdat mensen die hun onderhoud betalen (Jan Modaal) geen geld meer in het laatje brengen.
Ja, verberg je maar, want dan is het crimineel!
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  maandag 16 november 2009 @ 16:31:05 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_74751467
Vergeet ook niet dat bijna alle veel-rijders, die ontmoedigd zouden moeten worden door de kilometerheffing, zoveel rijden omdat ze geen alternatieven hebben, het is niet alsof we in Nederland iets hebben wat de naam openbaar vervoer waard is. Deze mensen zullen noodgedwongen net zoveel blijven rijden, een deel hiervan als zakelijke kosten van hun belasting aftrekken (al dan niet via de lease-regeling van de baas), en de rest uiteindelijk bij hun klanten in rekening brengen. De meeste klanten zijn direct of indirect (detachering/uitzend/consultancy) weer betrokken bij consumenten-producten, dus die worden weer duurder.

Het leuke is dat de geitewollen-sokken fietsers die hierover staan te juichen dit ook in hun eigen portemonnee terug gaan zien komen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_74751586
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:31 schreef mvdejong het volgende:
Vergeet ook niet dat bijna alle veel-rijders, die ontmoedigd zouden moeten worden door de kilometerheffing, zoveel rijden omdat ze geen alternatieven hebben, het is niet alsof we in Nederland iets hebben wat de naam openbaar vervoer waard is. Deze mensen zullen noodgedwongen net zoveel blijven rijden, een deel hiervan als zakelijke kosten van hun belasting aftrekken (al dan niet via de lease-regeling van de baas), en de rest uiteindelijk bij hun klanten in rekening brengen. De meeste klanten zijn direct of indirect (detachering/uitzend/consultancy) weer betrokken bij consumenten-producten, dus die worden weer duurder.

Het leuke is dat de geitewollen-sokken fietsers die hierover staan te juichen dit ook in hun eigen portemonnee terug gaan zien komen.

Idd, de veel rijders zijn 9vd10 keer zakelijke rijders die hun kilometers toch niet zelf betalen.
De consument betaald deze kilometers.
  maandag 16 november 2009 @ 16:45:24 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_74751903
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:28 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Wat is het verband tussen huurders en uitkeringstrekkers
wat is het verband tussen huizeneigenaren, grote huizen en rijke mensen?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 16 november 2009 @ 16:51:37 #17
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_74752098
Hoppa, weer een zeteltje voor Geert.
Intelligent, but fucked up.
  maandag 16 november 2009 @ 16:52:50 #18
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_74752136
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:51 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Hoppa, weer een zeteltje voor Geert.
Nou, eerder hoppa, weer 500 emigranten weg.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_74752154
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:28 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Wat is het verband tussen huurders en uitkeringstrekkers
Huurders en uitkeringstrekkers die nu keihard roepen dat de HRA per direct afgeschaft moet worden piepen wel anders als zometeen de economie inzakt.

Huurders en uitkeringstrekkers hebben gemiddeld gezien niet zoveel koopkracht. Jan Modaal in zijn rijtjeshuis / 2 onder een kapper houd de economie draaiende en zorgt dat er geld in het laatje komt voor de uitkeringen / bijstand / zorgtoeslag / huurtoeslag en de overige algemene middelen.
pi_74753782
tvp
  maandag 16 november 2009 @ 18:49:58 #21
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74756116
Dat wordt dokken voor een ritje naar de Efteling, denken ze nu dat meer mensen met het OV zullen gaan
pi_74780508
Gevangenis dreigt bij kapot km-kastje
quote:
Uit een wetsvoorstel van minister Eurlings (verkeer) blijkt dat een defect kilometerregistratie systeem riskeert de automobilist een celstraf, of een boete van duizenden euro's. De overheid ziet de automobilist met een defect systeem dus als een crimineel.

Strafblad
In het wetsvoorstel, dat de minister onlangs indiende, staat dat de werking van het gps-systeem de verantwoordelijkheid is van de automobilist. Als het systeem "ineens" geen signaal meer uitzend, kan de eigenaar worden veroordeeld tot een celstraf van maximaal 6 maanden en/of een boete tot ¤ 18.500,-. Mocht iemand worden veroordeeld tot de geldboete, blijft het hier niet bij. Men zit dan ook nog eens 10 jaar vast aan een strafblad.

Misdrijf
Mocht de automobilist het systeem zelf onklaar hebben gemaakt, worden de straffen nog hoger. De celstraf loopt dan op tot 4 jaar en de geldboete tot ¤ 74.000,-. Dit, aangezien Eurlings het onklaar maken van het systeem als misdrijf betiteld.

Eigen verantwoordelijkheid
Het wetsvoorstel stelt dat de automobilist zelf verantwoordelijk is voor de werking van het gps-systeem. Een defect aan het systeem dient binnen 8 uur gemeld te worden aan de Dienst Wegverkeer. Ook is de automobilist verplicht het defect binnen 3 weken te (laten) repareren.

Fabrikanten
Uit een reactie van potentiële leveranciers blijkt dat zij niet geloven dat de gps-kastjes kuren zullen gaan vertonen. "De kwaliteit is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Die wil nog wel eens uitvallen", zegt Maurice Geraets namens NXP, een van de fabrikanten die in de race zijn om de chip te leveren. "Onze chip moet het altijd doen. Vergelijk het met de kwaliteit van een remsysteem, waarin ook onze chips zitten. Remmen mogen ook niet falen en doen dat ook niet. De overheid komt met een uitgebreide praktijktest om alle kinderziektes eruit te filteren."

ANWB
Bij de ANWB zijn ondertussen al honderden e-mails binnengekomen over dit onderwerp. Ze geven aan de wet nog uitvoerig te gaan bestuderen, alvorens met een reactie te komen: "Die hoge geldboetes zijn ons team ook opgevallen. We gaan nu met de stofkam door de wet en komen later met een oordeel", zegt woordvoerder Ad Vonk.
Gevangenis dreigt bij kapot km-kastje

Wat een kolder ook he. In het kader van "vervuiling" en "fijnstof" en "CO2-uitstoot" proberen de politici ons tot het bot te belasten.

De werkelijke oplossing voor de "vervuiling", "fijnstof" en "CO2-uitstoot" is totale vervanging van de 19e eeuwse op olie gebaseerde verbranding door electromagnetische motoren. Maar daar willen de politici niet aan, die zijn namelijk onder de duim van Shell & de Banken.

.

[ Bericht 33% gewijzigd door sp3c op 17-11-2009 15:20:50 ]
pi_74780559
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 13:47 schreef Salvad0R het volgende:
http://www.onzeprivacy.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=32&cntnt01returnid=56

Wat een kolder ook he. In het kader van "vervuiling" en "fijnstof" en "CO2-uitstoot" proberen de politici ons tot het bot te belasten.

De werkelijke oplossing voor de "vervuiling", "fijnstof" en "CO2-uitstoot" is totale vervanging van de 19e eeuwse op olie gebaseerde verbranding door electromagnetische motoren. Maar daar willen de politici niet aan, die zijn namelijk onder de duim van Shell & de Banken.

.
Betoogde ik ook hier: Obama geeft klimaatplan op

Maar goed ik ben een links DDR rakkertje. Laten we die andere discussie maar vergeten want via internet kan je toch nooit helemaal goed verwoorden wat je werkelijk bedoelt zonder dat de kans er is dat je geheel verkeerd geïnterpreteerd wordt.
pi_74780575
Fail! Kickje naar BNW

Ooh wacht
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_74780596
We kunnen concluderen dat de burger genaaid gaat worden. Zowel financieel als een groot aantal pechvogels die ook nog eens een strafblad hierdoor oplopen waardoor hun leven verknald wordt.

- privacy inleveren
- zware gevangenisstraffen voor willekeurige burgers
- beloofde afschaffing van BPM is een leugen (wordt een CO2-taks)
- beloofde afschaffing van wegenbelasting is een leugen (wordt een ingezetenebelasting)
- systeem kost sowieso al miljarden
- mogelijkheden tot onbeperkte verhoging van tarieven

Met andere woorden: het wordt voor iedereen duurder zelfs voor de mensen die geen auto bezitten en we leveren in principe al onze vrijheid in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')