Je ziet mooi de naar voren getrokken vraag dankzij de Obama stimuleringssubsidie voor 'first time buyers' (=mensen die de laatste 3 jaar geen eigen huis hadden).quote:Op woensdag 18 november 2009 14:46 schreef Vandergeld het volgende:
Crisis bij huizenbouwers in ieder geval nog lang niet voorbij, er worden amper nieuwe huizen gebouwd.
Aantal huizenstarts in miljoenen:
[ afbeelding ]
okay, raar, ik dacht dat het een stuk lager lag. Dan ben ik het met je eens dat meer dan marginale groei is ingeprijsd.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:24 schreef SeLang het volgende:
De P/E van de S&P500 met geschatte trailing 1yr earmings per 31/12/2009 en de koers van vandaag (1110) is 24,9 (21,4 op basis van operational earnings). Historisch gemiddelde is 15 ofzo.
Shiller P/E=20,3 (historisch gemiddelde =16,4)
Dit zijn gewoon hele hoge waarden die alleen gerechtvaardigd zijn als je hoge groeicijfers hebt.
Btw: zelfs als ik heel optimistisch ga doen en de forward P/E neem op basis van operational earnings voor 2011 (2 jaar vooruit!) dan nog kom ik op een P/E van 18,2! (cijfers van S&P website).
hangt er vanaf hoe structureel je die lage rente ziet. Als we 10 jaar op near zero interest zitten, trek ik toch liever een percent 4 of 5 dividend. Als de rente stijgt, ben ik het helemaal met je eens. Ik ben er alleen nog iets uit wat er gaat gebeuren op dit vlak, en op welke termijn.quote:De rentediscussie hebben we al eens gevoerd geloof ik. Je kunt wel zeggen dat de earningsyield relatief aantrekkelijk is ten opzichte van de historisch extreem lage (kunstmatige) rente van dit moment, maar het betekent wel dat je je dan vastlegt op een historisch gezien zeer lage earningsyield. De neerwaardse risicos zijn dan enorm als de rente gaat stijgen en je wordt voor dat risico amper beloont. Dat is de flaw die zit in de redenering van "de premie boven de riskfree rate is niet laag, dus is het is een goede belegging".
Inderdaad, rally is niet gebouwd op structurele verbetering. Op dit moment staan we er zelfs slechter voor dan aan het begin van de rally met de enorme werkeloosheid in de US.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je ziet mooi de naar voren getrokken vraag dankzij de Obama stimuleringssubsidie voor 'first time buyers' (=mensen die de laatste 3 jaar geen eigen huis hadden).
Net als de cash for clunkers piekje
[ afbeelding ]
Is de DJ nu echt nog zo belangrijk? Ik heb het idee dat het een tamelijk onbeduidend indexje is. Beperkt aantal fondsen (20 ofzo toch?), geen weging.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:47 schreef Vandergeld het volgende:
Belangrijk vandaag wat de DJ gaat doen rond de 10500, zwaarste weerstandszone sinds maart waarin we ons nu bevinden.
Niet bij de hand, maar die beurzen vergelijken is nogal een appels en peren verhaal omdat de samenstelling erg verschillend is. De Chinese beurs is momenteel bijna 50% financials. Brazilie is sterk commodity/materials gericht. Daar horen natuurlijk andere P/E's bij.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Weet je trouwens ook wat de P/E van bijvoorbeeld de Chinese, Indiaase en Braziliaanse beurs is?
Het probleem is inderdaad dat je dat niet weet. Maar de opportunity cost van wachten op lagere koersen is momenteel relatief laag omdat de earningsyields zo laag zijn. En met een inflatie die bijna nul is en nog steeds bijna 3% rente op de bank... Je 'verliest' de komende paar jaar misschien ~2% per jaar, maar houdt daarmee de mogelijkheid open om daarna tegen 50% korting in te stappen.quote:hangt er vanaf hoe structureel je die lage rente ziet. Als we 10 jaar op near zero interest zitten, trek ik toch liever een percent 4 of 5 dividend. Als de rente stijgt, ben ik het helemaal met je eens. Ik ben er alleen nog iets uit wat er gaat gebeuren op dit vlak, en op welke termijn.
alleen is die 3% over een paar maanden 1%, tenzij de centrale banken aan de slag gaan. In principe is het vreemd dat de spaarrente niet iets boven euribor staat. Zeker gezien de afnemende concurrentie zou ik verwachten dat het daar wel naartoe tendeert.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:05 schreef SeLang het volgende:
Het probleem is inderdaad dat je dat niet weet. Maar de opportunity cost van wachten op lagere koersen is momenteel relatief laag omdat de earningsyields zo laag zijn. En met een inflatie die bijna nul is en nog steeds bijna 3% rente op de bank... Je 'verliest' de komende paar jaar misschien ~2% per jaar, maar houdt daarmee de mogelijkheid open om daarna tegen 50% korting in te stappen.
Ondanks dat piekje van de stimuleringsmaatregelen gaat de VS-huizenmarkt in ieder geval snel door de zure appel heen. In Nederland, met alle krampachtige lapmiddelen tot aan het gaatje zal het véél langer duren voordat de bodem bereikt wordt en we weer kunnen stijgen.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:46 schreef Vandergeld het volgende:
Crisis bij huizenbouwers in ieder geval nog lang niet voorbij, er worden amper nieuwe huizen gebouwd.
Aantal huizenstarts in miljoenen:
[ afbeelding ]
zal ik de kop van het Eindhovens Dagblad van vandaag maar niet oplepelen.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ondanks dat piekje van de stimuleringsmaatregelen gaat de VS-huizenmarkt in ieder geval snel door de zure appel heen. In Nederland, met alle krampachtige lapmiddelen tot aan het gaatje zal het véél langer duren voordat de bodem bereikt wordt en we weer kunnen stijgen.
30 als het goed is.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is de DJ nu echt nog zo belangrijk? Ik heb het idee dat het een tamelijk onbeduidend indexje is. Beperkt aantal fondsen (20 ofzo toch?), geen weging.
Dat verwacht ik eigenlijk ook. Ik begrijp ook niet waarom de bankrente zo lang hoog is gebleven. Evengoed blijft het een afweging van risico/kans en opportunity cost. Ikzelf ben in de huidige situatie wel bereid om een hogere opportunity cost te betalen.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
alleen is die 3% over een paar maanden 1%, tenzij de centrale banken aan de slag gaan. In principe is het vreemd dat de spaarrente niet iets boven euribor staat. Zeker gezien de afnemende concurrentie zou ik verwachten dat het daar wel naartoe tendeert.
Ja maar het holt natuurlijk ook de koopkracht uit van geld dat je (nog) niet uitgeeft. Inflatie zie ik dus gewoon als een kost.quote:Inflatie zegt me ook niet zoveel, want dit tikt alleen aan de kostenkant door, en zoals je weet als je nauwelijks kosten hebt....
Dividend geeft stabiliteit. Maar zoals je weet heeft een hoge dividend yield vaak een reden. Een jaar of 2 geleden zou je op grond van dividend yield bijvoorbeeld de financials hebben gekocht of Wessanen. Uiteindelijk komt het dus toch neer op stockpicking. Als je er vertrouwen in hebt dat je die skills hebt dan is het natuurlijk prima.quote:Met name fondsen die flink wat dividend uitbetalen, en een business en cash flow hebben dat ze dat duurzaam kunnen blijven doen, zie ik niet in de uitverkoop gaan. Buffett kennelijk ook niet.
Lepel maar, want op de digitale versie zie ik niks bijzonders.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zal ik de kop van het Eindhovens Dagblad van vandaag maar niet oplepelen.
euro indices (vs) WS loopt ook lang niet meer 1op1 mee. Lijkt erop alsof euro indices niet meer boven top oktober komen.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:49 schreef Vandergeld het volgende:
Zeer opvallend gisteren en vandaag wat de eur/usd doet. Gisteren flink sterkere dollar met sterkere beurzen, vandaag zwakkere dollar met zwakkere beurzen. Laatste tijd vrijwel nooit gezien.
Klopt hoogstwaarschijnlijk zetten Euro indices ook geen nieuwe top meer. Daarnaast komen de DOW & S&P nog niet boven dalende weerstandslijn gekomen, de dow weet op dit moment nog niet door de zeer zware weerstandszone te komen.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:55 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
euro indices (vs) WS loopt ook lang niet meer 1op1 mee. Lijkt erop alsof euro indices niet meer boven top oktober komen.
quote:Op woensdag 18 november 2009 15:55 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
euro indices (vs) WS loopt ook lang niet meer 1op1 mee. Lijkt erop alsof euro indices niet meer boven top oktober komen.
Ik ga met jullie mee, al had ik het koersverloop van vandaag eigenlijk voor morgen verwacht. Als dit het begin van de daling is, heb ik alweer 4 punten gemist... Morgen wordt interessant!quote:Op woensdag 18 november 2009 15:59 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Klopt hoogstwaarschijnlijk zetten Euro indices ook geen nieuwe top meer. Daarnaast komen de DOW & S&P nog niet boven dalende weerstandslijn gekomen, de dow weet op dit moment nog niet door de zeer zware weerstandszone te komen.
Ze moeten eerst nog maar eens door de 1100quote:
Ik heb geen posities hoorquote:Op woensdag 18 november 2009 16:12 schreef piepeloi55 het volgende:
Hahaha bij elke kleine daling komen ze weer uit hun schulpga zo door en je krijgt ooit gelijk
zal 'm strakjes voor je inscannen.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lepel maar, want op de digitale versie zie ik niks bijzonders.
Ik hoop dat dit uitkomt, gewoon voor de estetische waarde ervanquote:Op woensdag 18 november 2009 16:08 schreef Vandergeld het volgende:
Gisteren was dag 256 van de stijging, vooralsnog is daar de top gezet. Precies op 50% van de tijd van de daling 2007-2009 die 512 dagen was.
welke schulp? Over twee weken staan we nog steeds op 300.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:12 schreef piepeloi55 het volgende:
Hahaha bij elke kleine daling komen ze weer uit hun schulpga zo door en je krijgt ooit gelijk
Ik gooi zo even de 1 jaar / 2 jaar / 5 jaar / 10 jaar S&P500 + Dollar relatie er opquote:Op woensdag 18 november 2009 12:22 schreef dvr het volgende:
[..]
Ben benieuwd of je er iets in ziet. En ja, inderdaad of er parameters te vinden zijn (een bepaalde stijging in de dollar in een bepaalde tijd) die in de meeste gevallen tot een daling van de S&P leiden, of omgekeerd.
Omdat meerdere mensen hier naar winnende modelletjes zoeken, leek dit me wel een goede kandidaat. Met name vanaf juli is de correlatie heel sterk.
oh, en kan jij me vertellen wanneer we voor het laatst 4,5 punten daalden in twee uur tijd? Is niet zo heel gebruikelijk de laatste tijd.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:12 schreef piepeloi55 het volgende:
Kun je dan ook een maken met alleen data vanaf medio april? Sinds rente op 0 staat is die correlatie pas echt goed zichtbaar namelijk.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:21 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik gooi zo even de 1 jaar / 2 jaar / 5 jaar / 10 jaar S&P500 + Dollar relatie er op
Aight! .. ook nog koekje erbij en bakkie leut?quote:Op woensdag 18 november 2009 16:25 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Kun je dan ook een maken met alleen data vanaf medio april? Sinds rente op 0 staat is die correlatie pas echt goed zichtbaar namelijk.
We hebben in deze hele rally wel ergere dagen gehad. Accepteer het feit gewoon eens dat deze hele rally maar niet te stoppen lijkt en ga eens op zoek waarom dat zou komen inplaats lijntje trekken en klakkeloos wat roepen. Als je niet weet wanneer de rally ten einde is zeg gewoon vroeg of laat gaan we (fors) down net als ik doe.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:24 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
oh, en kan jij me vertellen wanneer we voor het laatst 4,5 punten daalden in twee uur tijd? Is niet zo heel gebruikelijk de laatste tijd.
Wel een Nederlands koekje, die Engelse meuk is lang zo lekker nietquote:Op woensdag 18 november 2009 16:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Aight! .. ook nog koekje erbij en bakkie leut?
Ah! Ik wou net even een spreadtrade strategie gaan maken + testen, maar nu wacht ik eerst even op jouw resultaten...quote:Op woensdag 18 november 2009 16:21 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik gooi zo even de 1 jaar / 2 jaar / 5 jaar / 10 jaar S&P500 + Dollar relatie er op
Haha, da's waar. Meestal stegen we 4,5 punt in twee uur.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:24 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
oh, en kan jij me vertellen wanneer we voor het laatst 4,5 punten daalden in twee uur tijd? Is niet zo heel gebruikelijk de laatste tijd.
Omwille van de esthetiek (een onderbelicht aspect in de beurshandel) en ter dekking van de porto heb ik dan ook maar een paar opties AEX P DEC 2009 320,00 aangeschaft.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit uitkomt, gewoon voor de estetische waarde ervan
Ik gooi ook alle P/E(historische) & P/C van de landen die je daar opnoemt hier.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
okay, raar, ik dacht dat het een stuk lager lag. Dan ben ik het met je eens dat meer dan marginale groei is ingeprijsd.
Weet je trouwens ook wat de P/E van bijvoorbeeld de Chinese, Indiaase en Braziliaanse beurs is?
o, da's cool, dank je!quote:Op woensdag 18 november 2009 16:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik gooi ook alle P/E(historische) & P/C van de landen die je daar opnoemt hier.
nu maar 2 punten in 30 minuten.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Haha, da's waar. Meestal stegen we 4,5 punt in twee uur.
Kun je Mexico en Peru dan ook gelijk doen?quote:Op woensdag 18 november 2009 16:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik gooi ook alle P/E(historische) & P/C van de landen die je daar opnoemt hier.
Peru? Hebben die ook een beurs van enige importantie? Ik kan me daar niks bij voorstellen? Peru? Why?quote:Op woensdag 18 november 2009 16:46 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Kun je Mexico en Peru dan ook gelijk doen?
Het zou een enorme groeimarkt zijn, met dus naar alle waarschijnlijkheid voor ons een bubble-achtige beursindex. Op wereldschaal stelt het natuurlijk *nog* niet veel voor.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Peru? Hebben die ook een beurs van enige importantie? Ik kan me daar niks bij voorstellen? Peru? Why?
SE, kun je die grafieken ook op elkaar delen (S&P500/US$)?quote:Op woensdag 18 november 2009 16:51 schreef sitting_elfling het volgende:
Alleen de grafiekjes van de dollar tegen de S&P
Vanaf de laatste 0.5 jaar, laatste jaar, 2 jaar, 5 jaar, 10 jaar, 40 jaar.
whehehe, morgen nog een nieuwe CEO, en jullie staan op winstquote:Op woensdag 18 november 2009 17:06 schreef tony_clifton- het volgende:
Net zitten lachen met mijn ouders; we hebben hier allemaal een heel klein bedrag in Daystar Technologies zitten. Dat bedrijf heeft een beloftevolle technologie voor zonnecellen nagenoeg klaar maar ze krijgen ze maar niet op de markt. Hebben dit jaar al 4 CEOs versleten en in maart verkassen ze naar de pink sheets.
Vandaag +65% -> pa: 'hebben ze een nieuwe CEO ofzo'.
Kijk je bij news, en effectief, ze hebben een nieuwe CEO. +65% dames en heren.
Nog 37% goed te maken.
De daling in de ochtend was lage volume, de terugsprong van nu is zware volumes. Volgens het boekje is het dan toch gewoon een een uptrend?quote:Op woensdag 18 november 2009 16:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nu maar 2 punten in 30 minuten.
Dunne handel = traders heaven geloof ik.
Waar zie je dat?quote:Op woensdag 18 november 2009 17:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De daling in de ochtend was lage volume, de terugsprong van nu is zware volumes. Volgens het boekje is het dan toch gewoon een een uptrend?
Jep, dat gaat alleen via de Excel bloomberg tool en dan kun je via bijv. Eviews het via alle kanten kunnen laten zien op de grafiek. Moet denk ik ook wel via de BB applicatie zelf willen, maar hoe, dat weet ik nog niet.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
SE, kun je die grafieken ook op elkaar delen (S&P500/US$)?
Of de correlatie uitplotten tussen de dagelijkse of maandelijkse of intraday veranderingen?
quote:Op woensdag 18 november 2009 17:30 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Dit lijkt mij typisch het totale volume, en niet het volume per moment
Sorry, zoals je links boven ziet staan bij Measures, hanteert Bloomberg verschillende methodes op Price Earnings uit te rekenen. Nu pak ik de 'normale p/e'quote:Op woensdag 18 november 2009 17:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
geeft Bloomberg toch een aanzienlijk lagere P/E dan Selang. Why?
Het wijkt nog steeds gigantisch af van de cijfers die S&P zelf geeft, zowel kwa schattingen voor volgend jaar als voor dit jaar.quote:Op woensdag 18 november 2009 17:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sorry, zoals je links boven ziet staan bij Measures, hanteert Bloomberg verschillende methodes op Price Earnings uit te rekenen. Nu pak ik de 'normale p/e'
Weer de 3 zelfde markten, maar zie de verschillen maar eens!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je praat poepquote:Op woensdag 18 november 2009 18:16 schreef Falco het volgende:
Unilever grootste daler op AEX mede door ex-dividend gaan. Ik vind het gewoon niet kloppen![]()
. Als beetje doorgewinterd belegger weet je dat een korte periode voor het ex-dividend gaan, je teveel betaalt omdat juist dat dividend eraf gehaald wordt. Waarom zou je dan een te hoge prijs betalen voor dat fonds
. Als ik poep praat, dan hoor ik dat graag.
Oke, helder en logisch. En ik maar denken dat je dividend zeg maar werd gehalveerd als je dat fonds maar voor een half jaar hadquote:Op woensdag 18 november 2009 18:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je praat poep
Je koopt het dividend mee. Een belegger weet dat en daarom daalt de koers bij ex-dividend gaan. De belegger heeft niet teveel betaald, hij krijgt immers het dividend.
Btw: wat een astronomisch hoge P/E's overal!quote:Op woensdag 18 november 2009 17:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sorry, zoals je links boven ziet staan bij Measures, hanteert Bloomberg verschillende methodes op Price Earnings uit te rekenen. Nu pak ik de 'normale p/e'
Weer de 3 zelfde markten, maar zie de verschillen maar eens!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
oe, doe 'ns marketcap / boekwaarde bij die Chinese bankenquote:Op woensdag 18 november 2009 18:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Btw: wat een astronomisch hoge P/E's overal!
Check dan die Chinezen die voor bijna 50% uit financials bestaan. Banken horen kwa P/E in de single digits te zitten.
en vaak herstelt de koers toch weer naar het niveau voor dividendquote:Op woensdag 18 november 2009 18:29 schreef tony_clifton- het volgende:
Persoonlijk vind ik dividend wel leuk. Je houdt iets over aan je aandeel en je hoeft 't niet te verkopen. Voor jullie techies maakt dat niet zo veel uit natuurlijk, maar LT is dat gewoon extra winst bovenop de koers.
price = koers gedeeld door earnings = winstquote:Op woensdag 18 november 2009 18:38 schreef Rejected het volgende:
Wat houdt een P/e ratio precies in? Wat zegt het?
Het wekt vooral vertrouwen dat die Chinese banken op dit moment door de overheid worden gedwongen om leningen te verstrekken. Al die leningen zijn dus riskant/onaantrekkelijk voor de bank, anders hoefde de overheid natuurlijk geen dwang te gebruiken.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
oe, doe 'ns marketcap / boekwaarde bij die Chinese banken
Heb ik een tijdje geleden eens geprobeerd, en toen zag ik sterretjes. Van Chinees vuurwerk, welteverstaan. Als ik het goed herinner een factor 3 of 4 t.a.v. westerse banken. Heel bijzonder.
onderschat ze niet.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het wekt vooral vertrouwen dat die Chinese banken op dit moment door de overheid worden gedwongen om leningen te verstrekken. Al die leningen zijn dus riskant/onaantrekkelijk voor de bank, anders hoefde de overheid natuurlijk geen dwang te gebruiken.
Als je wilde weten waar al dat geld voor lege steden vandaan komt, look no further...
Dit gaat echt zo slecht eindigen allemaal
Die hou je van me tegoedquote:Op woensdag 18 november 2009 18:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat gebruikt BB als Q1,Q2,Q3,Q4 earnings voor 2009? (reported en operational). Het meeste is al bekend dus daar valt niet meer over te discusseren (in tegenstelling tot cijfers voor 2010 en verder).
Ik kan niet ontkennen dat ze de laatste 2 decennia goed hebben geboerd. Maar het blinde vertrouwen dat allerlei westerse überkapitalisten tegenwoordig hebben in een door de staat geleide economie deel ik toch niet.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
onderschat ze niet.
tussen gelijk hebben en geljk krijgen zit een inmens verschil, vooral in China en m.b.t. China
Bizar, zeg. Dus die huizen zijn wel allemaal verkocht, maar niemand woont er, omdat ze puur speculatief gekocht zijn?quote:Op woensdag 18 november 2009 18:44 schreef SeLang het volgende:
[..]Als je wilde weten waar al dat geld voor lege steden vandaan komt, look no further...
Dit gaat echt zo slecht eindigen allemaal
wat is het verschil met wat wij hier doen op de beurs? Er worden toch ook schepen met gekochte olie de hele wereld over gestuurd? Olie die nooit iemand geleverd WIL hebben?quote:Op woensdag 18 november 2009 19:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bizar, zeg. Dus die huizen zijn wel allemaal verkocht, maar niemand woont er, omdat ze puur speculatief gekocht zijn?
En het mooie is nog wel, op tv (Europsport, Travel channel e.d. via schotel) adverteren sommige brokers met CFD's alsof ze perfect geschikt voor particulieren zijn.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Note voor onervaren CFD gebruikers..
Een vriend van me schrok zich vandaag een ongeluk toen hij zag dat er een bedrag van z'n CFD broker was afgeschreven met de woorden.
-dividends paid (bedrag)
Nu dacht hij, wacht eens even, dividend krijg je toch altijd uitbetaald? Maar hij bezat een short positie, en als je short zit, wordt het dividend (aantal aandelen x prijs) van je waarde afgetrokken om je short positie te betalen. Dit kan dus in de duizenden dollars lopen! Een erg onaangename verrassing dus ..
Als ik minister van financien of baas van AFM was geweest had ik CFD's ook verboden voor particulier gebruik. CFD's zijn tot dusver by far de meest risky producten die ik ooit heb gezien voor particulieren.quote:Op woensdag 18 november 2009 21:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En het mooie is nog wel, op tv (Europsport, Travel channel e.d. via schotel) adverteren sommige brokers met CFD's alsof ze perfect geschikt voor particulieren zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |