dat is vlakbij bij ons en een stuk dichterbij dan weer er persoonlijk even op bezoek gaan:quote:
Geloof me, in whisky zit geen jodium....Ingredienten van whisky zijn heel simpel: water, gerst, gist en hooguit nog een heeeel klein snufje caramel (wordt af en toe gebruikt om de whisky iets bij te kleuren).quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:50 schreef kahlie het volgende:
[..]
Jodium wordt ook toegevoegd aan brood.. dus ik weet het zo net nog niet?
[..]
Moeilijk te zeggen of jij Talisker te peperig vindt of niet. Ikzelf vind het nogal meevallen, en het is naturlijk geen echte peper maar meer het iets tintelende gevoel van peper.quote:12 jaar drink ik wel, maar liever ouder van Glen Fiddich. In any case, Oban gaat ook op het lijstje. Peperig vind ik niet zo'n prettige smaak.. is dat erg peperig of valt dat mee? Peperige balsamico azijn enzo vind ik nog wel te doen, zolang het niet overheerst.
Dan moet die snuiter van de whiskey zaak het volgende keer maar duidelijker benoemenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 14:09 schreef pavv het volgende:
[..]
Geloof me, in whisky zit geen jodium....Ingredienten van whisky zijn heel simpel: water, gerst, gist en hooguit nog een heeeel klein snufje caramel (wordt af en toe gebruikt om de whisky iets bij te kleuren).
Hij doelde dus op een medicinale smaak die er aan zit. Ardbeg heeft dit heel sterk bijvoorbeeld. Ik ben er dol op, maar het is wel een smaak waar je van moet houden..quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:18 schreef kahlie het volgende:
[..]
Dan moet die snuiter van de whiskey zaak het volgende keer maar duidelijker benoemenHij zei: "Dit zijn de jodium-achtige whiskey's", vandaar dat ik er vanuit ging dat er jodium *in* zat.
Ik weet niet waar je woont, maar in Amsterdam heb je bij het Leidseplein cafe L&B waar ze iets van 1200 whiskies hebben. Of ga een dagje naar Alkmaar beetje winkelen en lekker eten bij Wullie van Schots restaurant Hielander + bijbehorende whiskies en hij heeft er ook veelquote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:18 schreef kahlie het volgende:
[..]
Dan moet die snuiter van de whiskey zaak het volgende keer maar duidelijker benoemenHij zei: "Dit zijn de jodium-achtige whiskey's", vandaar dat ik er vanuit ging dat er jodium *in* zat. En aangezien het vaak toegevoegd wordt (jodium arm dieet betekend ook geen normaal brood meer, geen spa blauw meer) is het op zich niet zo gek om te denken dat ik dan moet uitkijken.
Ik ga idd eerst eens een klein flesje halen en genieten en daarna eens beslissen welke fles het wordt![]()
Bedankt voor het meedenken allemaal!
[mierenneukmodus] Talisker komt van Skye en is dus geen Islay whisky [/mierenneukmodus]quote:Op maandag 11 januari 2010 10:26 schreef Yngwie het volgende:
Ben een liefhebber van Islay whiskeys, Talisker is tot nu toe een van mijn favorieten (de gewone, heb de 57 tot op heden nog niet geprobeerd).
quote:Qua prijs kon ik het ECHT niet laten (30 pond, dus zo omgerekend zo'n 33/34 Euro), en dat was voor een 1ltr fles
40 euro voor 0.7 bij de dirckIII (als ze 'm nog hebben). Hij is errug lekker. De mijne is bijna op.quote:Op maandag 11 januari 2010 10:26 schreef Yngwie het volgende:
Ben afgelopen weekend voor het werk met de boot op en neer naar Engeland geweest. Natuurlijk zit daar ook een tax free drankenwinkel op, en na een kijkje kon ik het niet laten om een fles Laphroaig Quarter Cask te kopen. Ben een liefhebber van Islay whiskeys, Talisker is tot nu toe een van mijn favorieten (de gewone, heb de 57 tot op heden nog niet geprobeerd). Laphroaig tot gisteren ook niet maar stond nog wel op mijn verlanglijstje. Qua prijs kon ik het ECHT niet laten (30 pond, dus zo omgerekend zo'n 33/34 Euro), en dat was voor een 1ltr fles
Maar goed, het belangrijkste natuurlijk, de smaak. Eerst zonder water geprobeerd (deze is 48%). Voor een Islay is de turf aanwezig, maar niet zo sterk als bijvoorbeeld in de Talisker. Wel een lichte ziltsmaak, maar gelukkig geen scherpe afdronk. Daarna ook een paar druppels water toegevoegd, hoewel ik dat zelden doe. De reactie hierna... "whoa!!", dan komt deze Laphroaig pas echt tot zijn recht imho. De smaak blijft in principe hetzelfde, maar veel en veel voller. De rooksmaak kwam veel meer tot zijn recht en het werd echt genieten. Voor de Islay liefhebbers kan ik deze dan ook zeker aanraden, maar vergeet niet om een beetje water toe te voegen. Geen idee trouwens wat deze normaal gesproken bij de slijter kost.
[ afbeelding ]
Volgens mij worden Cask Strength en Quarter Cask door elkaar gehaald. Vergelijkingen kloppen niet helemaal in ieder geval. Deze Quarter Cask (dus niet Cask Strength) is bij van Zuylen 36,95, maar dan heb je een literfles!! (Dat is dus goedkoper)quote:Op maandag 11 januari 2010 19:52 schreef gadeweerd het volgende:
http://www.uwtopwhisky.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=179&category_id=166&option=com_virtuemart&Itemid=100485
Bij Zonneveld ¤ 29,95 voor een 0,7 ltr en lage verzendkosten....¤ 6,50 tot 10 kilo; kwestie van veel flessen bestellen.
Vakantie in Schotland en begonnen met een mini proeverij met 5 verschillende soorten single malt. En bij die eerste proeverij kwam ik erachter dat ik Whisky als een van de weinige sterke dranken wel erg lekker vind. En ik viel gek genoeg juist direct voor de wat zwaardere rokerige Whiskys. Talisker was van die serie favoriet. Later die vakantie ontdekte ik ook de Ardbeg en Lagavulinquote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:12 schreef kapiteintje het volgende:
Ik ben benieuwd hoe jullie aan whiskey begonnen zijn en met welke? De eerste whisky die ik dronk was een Red Label (ja ik weet het), gevolgd door een Jameson en af en toe een Famous Grouse (weet niet meer welke) van mijn vader. Heb laatst een Glenlivet 12yr geprobeerd, maar ben denk ik nog niet toe aan de scherpere complexe whiskies.
Zoals de user hierboven ben ik ook tijdens een (werkgerelateerde) reis naar Schotland pas begonnen met whiskey drinken. Als social event was een bezoek aan de Glengoyne distillery geplanned, en daar heb ik een miniature flesje meegenomen (ik kon niet aan de proeverij meedoen omdat ik met de auto was) en dat in het kasteel opgedronken. Normaal gesproken vind ik sterke drank niet lekker, maar dit was een uitzondering. Maar, het was niet genoeg om "echt" te beginnen. Daar was nog een social event voor nodig, ongeveer een jaar later zat ik met een groep whiskeyliefhebbers in een kroeg en daar begonnen we aan de whiskeylijst. Een social event liep dus uit in een whiskey tasting eventquote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:12 schreef kapiteintje het volgende:
Ik ben benieuwd hoe jullie aan whiskey begonnen zijn en met welke? De eerste whisky die ik dronk was een Red Label (ja ik weet het), gevolgd door een Jameson en af en toe een Famous Grouse (weet niet meer welke) van mijn vader. Heb laatst een Glenlivet 12yr geprobeerd, maar ben denk ik nog niet toe aan de scherpere complexe whiskies.
Talisker vrouwelijke Whiskeyquote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:46 schreef SevenWonders het volgende:
Zit nu aan de:
[ afbeelding ]
Heel verrassend, best lekker! Een tikkie vrouwelijke whisky. Denk dat mw SW hem ook lekker zal vinden.
Drambuiequote:Op zondag 17 januari 2010 00:35 schreef Sunnythesun het volgende:
What the hell is vrouwelijke whisky??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |