Wat een quatsch zeg. Heb je uberhaupt het topic gelezen?quote:Op zondag 15 november 2009 00:30 schreef mrPanerai het volgende:
Typisch weer zo'n migranten excuus, lekker naar hier komen om van de sociale zorgen te genieten, denken dat alles gratis is en als het niet zo blijkt maar weer op taal gooien, maar wel weten hoe je aan tethering doet, duur abo-tje afsluiten met dito toestel om dan oneigenlijk te gebruiken.
...
Bedankt voor je tip(s), wordt zeker meegenomenquote:Op zondag 15 november 2009 00:35 schreef justanick het volgende:
Er spelen hier meerdere dingen.
Allereerst even het gezeur rondom de ingangsdatum. Er staat in het contract (pagina 2, paar regels onder de startdatum van de abokosten) gewoon doodleuk vermeldt dat er gebruikskosten in rekening zullen worden gebracht voor de periode tot de ingangsdatum. Een eventuele klacht gooien op dit punt is dus een klacht indienen die op drijfzand is gebaseerd.
Dan de oplossing:
Stuur een vriendelijke doch duidelijke brief naar Telfort. Ze snappen zelf ook wel dat een factuur van 11.000 euro voor internetverkeer binnen Nederland een beetje overdreven is en dat dit niet de bedoeling zal zijn geweest. Een deel van de andere zaken die in dit topic zijn genoemd kun je aanhalen, maar ik zou mij concentreren op het punt redelijkheid en het ontbreken van een waarschuwing mbt de oplopende kosten (waardoor er redelijkerwijs vanuit mag worden gegaan dat de klant niet op de hoogte was). Info over een laptop zou ik achterwege laten, aangezien dat direct tegen hun AV in gaat.
Het ligt er een beetje aan waarmee ze terugkomen, maar ga er maar vanuit dat ze 'uit coulance' het gros van de rekening zullen crediteren. Misschien gaan ze nog wat roepen over het excessieve gebruik, waardoor ze de kosten denk ik niet terugschroeven naar ±10 euro (normale abokosten) maar er iets boven gaan zitten. Gezien het gebruik en het feit dat de contractant zijn huiswerk slecht heeft gedaan lijkt mij dat alleszinds redelijk, maar ik ben uiteindelijk niet de persoon die daarover moet oordelen. Mocht Telfort overigens op zijn strepen gaan staan heb je de geschillencommissie nog.
De jongen had overigens geen opzegtermijn bij zijn vorige provider. Nog sterker, hij had helemaal geen vorige provider.quote:Er staat in het contract (pagina 2, paar regels onder de startdatum van de abokosten) gewoon doodleuk vermeldt dat er gebruikskosten in rekening zullen worden gebracht voor de periode tot de ingangsdatum.
oh...dus samenvatting...jongen komt over van de antillen...spreekt amper woordje nederlands...hij vindt geen werk (omdat er geen meer is, de taal niet spreekt, ...) en moet het stellen met een uitkering van 800 euro waarop hij telefoonabo afsluit van zo'n 20 euro/maand, vervolgens gaat hij het oneigenlijk misbruiken (tethering), en niet zo'n klein beetje, 25Gb op 14 dagen, dat haal je niet door enkel vacature-websites te doorbladeren...krijgt een rekening van 11.000 euro...schrikt en roept dan maar dat ie het contract niet verstond...quote:Op zondag 15 november 2009 01:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat een quatsch zeg. Heb je uberhaupt het topic gelezen?
Eindelijk een reactie zoals ik hem verwacht had op Fok! Doordacht, intelligent en vooral goed onderbouwd. Hulde!![]()
Servicenummers en premiumsmsjes zitten bijna nooit in je bundel, dus deze theorie kan ook de bak in. Er staat toch duidelijk tot de ingangsdatum??? Je kan je wel van de domme blijven houden, maar een beetje zelf nadenken mag meneer ook wel.quote:Op zondag 15 november 2009 00:41 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dat kan alleen maar betekenen dat er geen abonnementskosten worden berekend en de gebruikskosten die niet onder de bundel vallen wel (maximale korting). Je zal dan moeten denken aan servicenummers en premiumsms etc.
je mag dan wel een advocaat zijn maar dit klinkt wel heel erg makkelijk. Je kan je abbo 4 maanden voor dat die eindigt verlengen. Als je dan een andere bundel neemt gaat hij pas na die 4 maanden in. En dan beweer jij dat alles wat je in die 4 maanden buiten je normale bundel doet niet betaald hoeft te worden. Volgens mij klopt je verhaal voor geen meterquote:Op zaterdag 14 november 2009 20:46 schreef gottegottegott het volgende:
Ik ben zelf advocaat en kan je wel een voorschot geven op hoe je vriend zich hier juridisch waarschijnlijk makkelijk uit kan redden.
Ik heb niet alle stukken doorgelezen maar volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld. Waar het op neer komt is dat de overeenkomst met Telfort pas op 1-10-2009 is ingegaan. Voor de periode daarvoor kan Telfort dus niets in rekening brengen op grond een overeenkomst. Het enige dat Telfort (juridisch) zou kunnen doen is (op grond van ongerechtvaardigde verrijking) een redelijke vergoeding vragen voor het gebruik in de periode tot 1-10-2009. Gezien het feit dat een onbeperkte internetbundel 10 euro per maand kost kunnen ze daarvoor niet veel meer dan dat bedrag in rekening brengen.
Telfort heeft dus geen recht op die 11.000 euro. Je moet ze dan ook direct sommeren om dat bedrag (inclusief rente) terug te betalen en ze aansprakelijk stellen voor de creditrente en overige schade die je hierdoor lijdt. Mocht Telfort niet direct hun fout toegeven dan is het gezien de hoogte van het bedrag wel raadzaam dit even goed aan te pakken en rechtshulp te zoeken via het juridisch loket of rechtstreeks een advocaat in te schakelen. Als je vriend een laag inkomen heeft worden de kosten voor een advocaat (grotendeels) door de overheid betaald.
Wel een beetje kromme vergelijking, toch? In jouw voorbeeld is er al een abonnement.quote:Op zondag 15 november 2009 10:28 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
je mag dan wel een advocaat zijn maar dit klinkt wel heel erg makkelijk. Je kan je abbo 4 maanden voor dat die eindigt verlengen. Als je dan een andere bundel neemt gaat hij pas na die 4 maanden in. En dan beweer jij dat alles wat je in die 4 maanden buiten je normale bundel doet niet betaald hoeft te worden. Volgens mij klopt je verhaal voor geen meter
Kijk in het door jou ingescande contract; direct onder de ingangsdatum (1-10-2009) staan er enkele 'regels' vermeldt. Daarin staat dus ook een verwijzing naar gebruikskosten, plus een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden.quote:Op zondag 15 november 2009 01:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bedankt voor je tip(s), wordt zeker meegenomen![]()
Zou je dit kunnen laten zien? :
[..]
De jongen had overigens geen opzegtermijn bij zijn vorige provider. Nog sterker, hij had helemaal geen vorige provider.
Hieruit blijkt wel dat je het totaal niet begrepen hebt. Probeer nu maar gewoon te helpen ipv. dit soort geblaat uit te kramen. Iets nuttigs heb je nog niet kunnen brengen in dit topic.quote:Op zondag 15 november 2009 09:13 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
oh...dus samenvatting...jongen komt over van de antillen...spreekt amper woordje nederlands...hij vindt geen werk (omdat er geen meer is, de taal niet spreekt, ...) en moet het stellen met een uitkering van 800 euro waarop hij telefoonabo afsluit van zo'n 20 euro/maand, vervolgens gaat hij het oneigenlijk misbruiken (tethering), en niet zo'n klein beetje, 25Gb op 14 dagen, dat haal je niet door enkel vacature-websites te doorbladeren...krijgt een rekening van 11.000 euro...schrikt en roept dan maar dat ie het contract niet verstond...
Ik snap überhaupt niet dat wanneer je maar 800 euro te besteden hebt dat je daarvan nog maar een telefoonabo met internet van 20 euro gaat nemen...maar ja als je het toch krijgt.
Buiten dat gezegd zijnde vind ik het wel een buitensporig bedrag, Telfort heeft trouwens in hun algemene voorwaarde staan dat bij buitensporig gedrag zij de contractant sommeren zijn gebruik aan te passen.
Laat hen maar bewijzen dat ze dat gedaan hebben en hoop maar dat ze het niet gedaan hebben (sms-je bv.)
Waar?quote:Op zondag 15 november 2009 10:24 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Er staat toch duidelijk tot de ingangsdatum???
Van het verlengen van een abo was geen sprake. De jongen heeft uberhaupt nog geen abo gehad. Dit gaat dus niet op.quote:Op zondag 15 november 2009 10:28 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
je mag dan wel een advocaat zijn maar dit klinkt wel heel erg makkelijk. Je kan je abbo 4 maanden voor dat die eindigt verlengen. Als je dan een andere bundel neemt gaat hij pas na die 4 maanden in. En dan beweer jij dat alles wat je in die 4 maanden buiten je normale bundel doet niet betaald hoeft te worden. Volgens mij klopt je verhaal voor geen meter
Hij wilde het abonnement helemaal niet later in laten gaan, hij wilde het per direct kunnen gebruiken. Hij heeft op de lokatie waar hij zit geen internet en had geen telefoon. Waar staat dan exact dat er voor de dagen voor de ingangsdatum gebruik gemaakt kan worden van de simkaart tegen extra kosten?quote:Op zondag 15 november 2009 14:42 schreef justanick het volgende:
[..]
Kijk in het door jou ingescande contract; direct onder de ingangsdatum (1-10-2009) staan er enkele 'regels' vermeldt. Daarin staat dus ook een verwijzing naar gebruikskosten, plus een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden.
Het is mij onduidelijk waarom het contract later pas in is gegaan. Aangezien een contract standaard op de aanvraagdatum zelf gaat lopen, is er specifiek aangegeven dat eea later in moest gaan. Dat is dus door de verkoper ingevuld, die daar toch echt een specifieke reden voor moet hebben gehad (als in: de klant heeft aangegeven dit te willen om wat voor reden dan ook). Misschien moet je eens bij die jongen ('de klant') na gaan vragen waarom hij het contract later in wilde laten gaan...
Laten we het hopen. Ik vind het in ieder geval ook belachelijk.quote:Op zondag 15 november 2009 16:36 schreef Sandoval het volgende:
Bij de internet- en telefonieprovider waar ik voor werkte zat je op een euro of 300 binnen aan maand op high usage, en werd je afgesloten, voor eigen veiligheid. Af en toe kreeg je dan wel eens een boze klant die was afgesloten maar er gewoon veel gebruik van maakte, en daar werd dan gewoon die high usage beveiliging uitgeschakeld als de klant dit schriftelijk aan ons opdroeg. Maar in verhouding waren er veel meer mensen mee geholpen dan door gedupeerd. Ik vind het te belachelijk voor woorden dat er providers zijn die je voor 11.000 euro laten spenderen in korte tijd, en ik neem ook aan dat dit voor een fractie van het bedrag te schikken moet zijn. Dan is het nog wel een vervelend sommetje ophoesten, maar dat zou m.i. nooit meer dan 1000 euro ofzo kunnen zijn, scheelt toch al een heel stuk.
Zijn abonnement ging toch pas 1 Oktober (staat ook duidelijk in het contract) in en niet gelijk? Het is dan toch ook logisch dat vanaf daar pas abonnementskosten worden gemaakt. En met die 4 maanden maximaal, bedoelen ze puur dat die abonnementskosten pas worden berekend zodra je oude abonnement is afgelopen. (4 maanden opzegtermijn) Indirect staat daar dus dat je tot de tijd waarin je abo nog niet is geactiveerd, je belt tegen de normale tarieven van Telfort.quote:Op zondag 15 november 2009 16:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hij wilde het abonnement helemaal niet later in laten gaan, hij wilde het per direct kunnen gebruiken. Hij heeft op de lokatie waar hij zit geen internet en had geen telefoon. Waar staat dan exact dat er voor de dagen voor de ingangsdatum gebruik gemaakt kan worden van de simkaart tegen extra kosten?
Het is mijn vriend niet. Verder zeg ik ook nergens dat hij compleet onschuldig is. Het had alleen wel wat duidelijker mogen zijn en hij heeft geen waarschuwing gehad. Ik vind het wel sneu voor hem en verwacht, gezien de reacties hier, dat is wel wat te regelen valt.quote:Op zondag 15 november 2009 16:53 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Zijn abonnement ging toch pas 1 Oktober (staat ook duidelijk in het contract) in en niet gelijk? Het is dan toch ook logisch dat vanaf daar pas abonnementskosten worden gemaakt. En met die 4 maanden maximaal, bedoelen ze puur dat die abonnementskosten pas worden berekend zodra je oude abonnement is afgelopen. (4 maanden opzegtermijn) Indirect staat daar dus dat je tot de tijd waarin je abo nog niet is geactiveerd, je belt tegen de normale tarieven van Telfort.
- Een dure abo aflsuiten zonder dat je daar verstand van hebt.
- Mobiel als modem gebruiken en met een miezerige telefoonabo voor 25 GB aan materiaal downloaden (respect voor zijn geduld)
- Niet de Algemene Voorwaarden gelezen ( niet dat iemand dat ooit doet , maar ok)
Telfort had best wat duidelijker mogen zijn hoewel we geen idee hebben hoe alles zit, maar ga nou niet net doen of die vriend van je helemaal onschuldig is.
Dude, je hebt een beetje las van je snappertje. Juist de normale kosten die BUITEN de bundel zouden vallen dienen te worden berekend, daarbij moet je denken aan service en premium.quote:Op zondag 15 november 2009 10:24 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Servicenummers en premiumsmsjes zitten bijna nooit in je bundel, dus deze theorie kan ook de bak in. Er staat toch duidelijk tot de ingangsdatum??? Je kan je wel van de domme blijven houden, maar een beetje zelf nadenken mag meneer ook wel.
Je zou normaliter gelijk hebben, ware het niet dat in dit geval uitdrukkelijk tussen Telfort en de klant is afgesproken dat de abokosten per 1-10 ingaan en dat er tot die tijd uitsluitend gebruikskosten in rekening zouden worden gebracht. Staat op pagina 2 van het contract. De dienst is dus vanaf het eerste moment al geleverd, maar de abokosten en de contractstermijn zijn pas op 1-10 gaan lopen.quote:Op zondag 15 november 2009 20:25 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dude, je hebt een beetje las van je snappertje. Juist de normale kosten die BUITEN de bundel zouden vallen dienen te worden berekend, daarbij moet je denken aan service en premium.
Ik ben doorgaans degene die in WGR iedereen wil laten betalen en iedereen maar dom vindt, maar hier sta ik toch echt te kijken van de halstarrigheid van anderen.
Als de dienst pas geleverd zou worden vanaf 01 oktober, dan kunnen ze in theorie ook niet factureren voor die periode. Dat de dienst al geactiveerd is door Telfort en dus (ik herhaal) door de klant gebruikt kan worden, zegt verder niet zo veel, behalve dat de kosten voor het abonnement eerder berekend zouden kunnen worden, wat ook al moeilijk haalbaar is.
Dit ga je nooit en te nimmer voor een rechter winnen als Telfort.
Dat staat er niet.quote:Op zondag 15 november 2009 20:28 schreef justanick het volgende:
[..]
Je zou normaliter gelijk hebben, ware het niet dat in dit geval uitdrukkelijk tussen Telfort en de klant is afgesproken dat de abokosten per 1-10 ingaan en dat er tot die tijd uitsluitend gebruikskosten in rekening zouden worden gebracht. Staat op pagina 2 van het contract. De dienst is dus vanaf het eerste moment al geleverd, maar de abokosten en de contractstermijn zijn pas op 1-10 gaan lopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |