Nee, m.i. niet, maar hierin verschillen meningen nog wel eens. Ik persoonlijk werk bijvoorbeeld met een God en een Godin, wanneer ik bij een bepaalde eigenschap hulp kan gebruiken, kan ik een Godheid noemen die naar zo'n eigenschap vernoemd is. Aphrodite/Venus voor liefde en passie bijvoorbeeld. Je roept in feite gewoon de eigenschap aan en verbind daar een naam aan. Afhankelijk van hoe en waar je graag mee werkt. Er zijn ook zat Paganisten die niet met Goden werken. Het is een heel breed begrip met daarin heel veel verschillende kanten en keuzes..quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:34 schreef Triggershot het volgende:
Is polytheïsme een essentieel onderdeel van paganisme, dan wel een vereiste?
Maar dan ben jij in praktijk wel een polytheïst, of zie ik het verkeerd? Wanneer je het over een god en godin hebt, kan je daar wat meer over vertellen? Wat voor goden zijn het, Griekse, Egyptische, Abrahamitische? Hebben ze een relatie met jou, heeft de Godin een relatie met God etc etcquote:Op vrijdag 13 november 2009 14:36 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Nee, m.i. niet, maar hierin verschillen meningen nog wel eens. Ik persoonlijk werk bijvoorbeeld met een God en een Godin, wanneer ik bij een bepaalde eigenschap hulp kan gebruiken, kan ik een Godheid noemen die naar zo'n eigenschap vernoemd is. Aphrodite/Venus voor liefde en passie bijvoorbeeld. Je roept in feite gewoon de eigenschap aan en verbind daar een naam aan. Afhankelijk van hoe en waar je graag mee werkt. Er zijn ook zat Paganisten die niet met Goden werken. Het is een heel breed begrip met daarin heel veel verschillende kanten en keuzes..
In de praktijk ben ik polytheïstisch ja ^^.quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar dan ben jij in praktijk wel een polytheïst, of zie ik het verkeerd? Wanneer je het over een god en godin hebt, kan je daar wat meer over vertellen? Wat voor goden zijn het, Griekse, Egyptische, Abrahamitische? Hebben ze een relatie met jou, heeft de Godin een relatie met God etc etc
Waarheden, ja uiteraard,,quote:[).
Vragen:
- Hoe zien jullie stromingen binnen het Paganisme of gewoon het Paganisme zelf? Is het gewoon maar aanstellerij en onzin? Of schuilen hierin waarheden en inzichten die belangrijk zijn in onze ontwikkeling zijnde als mens?
Mensen helen nu toch al, met een energie-praktijk aan huis oid??quote:Zouden Paganisten met hun ideeen en overtuigingen (als in het helpen, adviseren van mensen, helen van kleine kwalen, het reizen tussen de werelden, waarom zij vroeger als wijzen van het dorp werden gezien, vroedvrouwen, kruidenvrouwen etc.) een rol kunnen spelen in problemen als: milieu, welzijn van dier en mens?
Neequote:Hebben bepaalde voorchristelijke stromingen (hekserij, druiderij, sjamanisme etc.) een invloed gehad op het bestaan van vandaag? Of merk jij het zelf in je directe omgeving dat je baadt heb gehad van de hulp van iemand die zich hiermee bezig houdt?
Genezen mensen werkelijk door energie-banen ( oid) te openen?? Of is het enkel dat mensen een praatpaal nodig hebben..?? ( Aandacht)quote:Als er iemand is die zelf ideeën of vragen heeft, stel ze gerustIk zou graag willen weten op een forum als Fok! hoe men hier tegenaan kijkt. Geen gebash.. dat mag in KLB. Gewoon een gezonde discussie omtrent dit onderwerp
.
Trance, alfabewustzijn, de status tussen waken en slapen. Komt op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:32 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Waarheden, ja uiteraard,,
Onzin, ja uiteraard.. dont mention words like trance.. maar houd het op een zenachtige manier op de bodem.
[..]
Mensen helen nu toch al, met een energie-praktijk aan huis oid??
Wetenschappelijk is het allemaal niet, en het is ook niet ''erkent''.. Een kennis van mij zegt wel dat wij planten/milieu etc kunnen genezen, nou daar lijkt mij niks mis mee..
Maar ik huiver voor Jomanda achtige toestanten
[..]
Nee
[..]
Genezen mensen werkelijk door energie-banen ( oid) te openen?? Of is het enkel dat mensen een praatpaal nodig hebben..?? ( Aandacht)
Kan je nog iets meer zeggen over beweze praktijken?? Die dit soort stromingen betrouwbaar kunnen maken?
Oftewel kan jij iets meer vertellen over geneeswijzen e.d.??
En oja die Charmed bitches witches![]()
Dankje voor je reactie!quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:39 schreef Iblardi het volgende:
Ik zie het paganisme als een eigentijdse invulling van een aloude behoefte aan spiritualiteit en het "hogere" en magische die bij sommige mensen nu eenmaal bestaat, in dit geval beïnvloed door de ideeën van Rousseau (voorliefde voor het primitieve en de natuur) en Romantiek (zoeken naar het eigene, terugkeer naar een oer-identiteit), en gebruik makend van een mix van authentieke elementen van historische godsdiensten (godennamen, symbolen) en heel veel fantasie. Ik heb niet het idee dat het paganisme mij persoonlijk iets te bieden heeft.
ik zou de botanische geneeskunde niet gelijkstellen aan homeopathie, dat zet het in een verkeerde hoekquote:Op vrijdag 13 november 2009 16:45 schreef Pluis_Konijn het volgende:
De paganisten met kruidenkennis hebben bijvoorbeeld de Homeopathie. Dánkzij kruidenkennis hebben we de Homeopathie van tegenwoordig.
Hmm ik denk dat het nog best wel meevalt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 17:47 schreef Yorrit het volgende:
[..]
ik zou de botanische geneeskunde niet gelijkstellen aan homeopathie, dat zet het in een verkeerde hoek
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:00 schreef krakkemieke het volgende:
Maar onze spirituele geschiedenis heeft toch ook Germaanse trekjes? Bv Germaanse feesten die christelijk werden?Ja natuurlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik persoonlijk geen spirituele ervaringen heb.
Is ook heel inetressant! En tsja, soms word je gegrepen door de religie van die personen, soms niet.quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:56 schreef Gewas het volgende:
Interessant topic.Ben zelf geinteresseerd in de Germaanse cultuur/mythologie, maar verder dan boeken lezen komt het eigenlijk niet. Maar ik heb niet veel met de spirituele kant ervan, mijn interesse ligt meer in de geschiedenis van onze voorchristelijke cultuur.
Dankje voor je verhelderende woorden!quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:41 schreef krakkemieke het volgende:
Ik denk niet dat de ideeen van Rousseau zo erg kunnen helpen de wereld te verbeteren. De Romantiek was een tijd waarin ontsnapping het thema was. Niet alleen in de natuur en de 'nobele' wilde, maar ook bv in griezelen en het absurde.
Kruidengeneeskunde heeft een heel ander principe dan homeopathie. @ Pluiskonijn: uit de kruidengeneeskunde zijn medicijnen ontwikkeld die nu vaak gebruikt worden, dat klopt. Het gaat dan om 1 werkzaam stofje uit een plant wat nagemaakt wordt.
Homeopathische stoffen worden zovaak verdund, dat er geen werkzaam stofje meer in het flesje zit. Ik vind daarom dat je het niet kunt vergelijken. Ook worden er vaak mineralen, zoals ijzer, gebruikt.
Volgens mij heeft het paganisme aantrekkingskracht op mensen omdat ze mondiger worden. Ze willen geen voorganger die ze vertelt wat ze zouden moeten doen. Ze zoeken het zelf wel uit.
@Vaarsuvius: Volgens mij volgen veel mensen een religie omdat ze een beter mens en dus gelukkiger hopen te worden.
Voor jou misschien,quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:45 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Niet? Dus opgravingen, onderzoek betekenen voor ons helemaal niets?
Nja het Vaticaan bijvoorbeeld was vroeger een "heidense" tempel.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:19 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Voor jou misschien,
wanneer het Christendom er nog dingen van bezit
, dan wel natuurlijk.. immers daar zijn we nog niet
van af, maar bezit het dat??
Leuk weetje over het Vaticaan: alle piemels zijn op een gegeven moment van de beelden daar afgehaald... Die zitten bij elkaar in een kistje, en alleen de paus schijnt te weten waar dat kistje nu precies is...quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:30 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Nja het Vaticaan bijvoorbeeld was vroeger een "heidense" tempel.
Heel veel dingen zijn niet eens vernietigd maar simpelweg overgenomen, omdat het niet uit te roeien was.
Ik zet wel vraagtekens bij bepaalde dingen die nu bepalen wat "waar" is, tenminste de waarheid die je gewoon voor lief meekrijgt.
Echt waar?quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:35 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Leuk weetje over het Vaticaan: alle piemels zijn op een gegeven moment van de beelden daar afgehaald... Die zitten bij elkaar in een kistje, en alleen de paus schijnt te weten waar dat kistje nu precies is...
Maar sex past niet zo goed bij het christendom he..... Vandaar dat kistje.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:45 schreef Gewas het volgende:
[..]
Echt waar?Ik had in boeken gelezen dat vroeger soms Goden werden afgebeeld met een grote fallus, als symbool van de vruchtbaarheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar volgens mij gaat het ergens anders over. Door die appel te eten leerden ze dat je verantwoordelijkheid hebt over wat je doet.Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:19 schreef krakkemieke het volgende:
Pluiskonijn: het moderne paganisme is begonnen met iemand die zogenaamd de overleveringen van iemand opschreef.....
Een religie is volgens mij 1 uitleg van geloof. Elke religie claimt zijn eigen waarheid en wil die veiligstellen. Daarom worden er dingen achter gehouden.
De fallus is in het christelijk geloof eerder een symbool van de verderfelijke menselijke lust, dan een mannelijk symbool.
Vrouwen zijn ondergeschikt omdat ze emotioneler zouden zijn. Wel heel opvallend dat Maria in de katholieke kerk zo bijzonder is he?![]()
Dat Adam en Eva verhaal heb ik altijd dom gevonden. Volgens mij dacht Adam niet na. Hij wist ook wat God gezegd had en hij nam gewoon een hap.Exactly, ze kregen "bewustzijn", ze beseften dat ze naakt waren, dat ze ongehoorzaam en nieuwsgierig waren geweest. De slang zou oorspronkelijk Lillith, de eerste vrouw van Adam, zijn geweest. .. hmm vragen vragen vragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar volgens mij gaat het ergens anders over. Door die appel te eten leerden ze dat je verantwoordelijkheid hebt over wat je doet.
quote:Eva, stomme hoer,
had je soms weer niet ontbeten ?
Had de Satan je bezeten ?
had m dan toch uitgebraakt !
Met zo'n klein beetje dieeten
had jij je van je taak gekweten
en gelijk ook van boulimia
iets heel mooi heiligs gemaakt !!!!
quote:Op vrijdag 13 november 2009 23:32 schreef RvLaak het volgende:
over het hele Adam & Eva gedoe, om Claudia de Breij te quoten:
[..], just kidding natuurlijk...
Ikzelf ben zo'n 12 jaar terug voor het eerst in contact gekomen met Wicca en paganisme. Voor mij was het vooral een bevestiging van die ideeën en overtuigingen die ik al had. Vooral de harmonie tussen de diverse onderdelen van de natuur spreekt mij erg aan.
Een paar jaar ben ik heel actief bezig geweest met het hele gebeuren en moet zeggen dat het voor mij zeker resultaat heeft gehad.
Iets wat mij vooral opviel en opvalt is de enorme diversiteit binnen deze stroming. Sommige zijn polytheïstisch, andere (zoals ik) nemen de verhalen van de god en godin enkel aan als metaforen over hoe de balans van de natuur is.
Serieus, lees je wat in en bezoek vooral een paar wicca/paganisme fora. Je zal zien dat we niet overdrijven. Je moet het dan ook echt niet zien als een georganiseerde religie of levensovertuiging. Paganisme en Wicca zijn, op een paar uitzonderingen na, totaal niet georganiseerd.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:05 schreef hardromacore het volgende:
Man man.. diversiteit, alles 1, het lijkt wel ecologie les..
Ik heel erg de tijd er voor nemen en maar denken dat ik het niet goed verwoord hebquote:Op vrijdag 13 november 2009 23:58 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..], je legt het erg mooi uit vind ik. Hehe en die van Eva is leuk ^^!
Kan er zeer zeker de humor van inzien!
Ikzelf heb altijd minimaal 2, het liefst 5, pentacles op mijn lichaam. 1 aan elke hand (ringen), 1 om mijn nek (ketting) en 2 oorbellen. Helaas kan ik 1 ring en 2 oorbellen niet meer dragen sinds ik in de detachering werk. Te veel mensen die je voor satanist aanzien en ik heb geen zin in dat gezeik.quote:Ik ben .. nu zo'n 8 jaar bezig met hekserij en de laatste 2 jaar veel actiever dat ik het steeds meer toepas op eigenlijk alles wat ik doe.. en het is zo goed als met m'n leven verweven. Inderdaad de diversiteit! Spreekt mij ook heel erg aan en geeft me het gevoel van vrijheid in keuze en beslissing.
Ik heb de "threefold law" erg letterlijk meegemaakt. Helaas de negatieve kant ervan. Ik behandelde een vriendin van mij er respectloos en harteloos. Het gevolg was dat ik ook afscheid moest nemen van 3 andere vrienden.quote:De consequenties van je eigen daden voor je rekening nemen vind ik ook sterk. Je maakt zelf de grenzen tussen goed en kwaad. Je richt alles dus zelf in.. dat is voornamelijk wat me aanspreekt. Elk pad leidt je wel ergens heen en je kunt van alles leren..
Right back at yaquote:Fijn met zulke mensen te mogen communiceren!
De Wiccan Redequote:Op zaterdag 14 november 2009 00:40 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik heel erg de tijd er voor nemen en maar denken dat ik het niet goed verwoord heb
[..]
Ikzelf heb altijd minimaal 2, het liefst 5, pentacles op mijn lichaam. 1 aan elke hand (ringen), 1 om mijn nek (ketting) en 2 oorbellen. Helaas kan ik 1 ring en 2 oorbellen niet meer dragen sinds ik in de detachering werk. Te veel mensen die je voor satanist aanzien en ik heb geen zin in dat gezeik.
Doe jij je heks-zijn openlijk tonen op je werk?
[..]
Right back at ya
hoe zien jullie het geheel dan? Als levensovertuiging, of echt als religie?quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:14 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik heb me als relatieve einzelgänger juist altijd goed in dat individualisme kunnen vinden, alhoewel ik het ook als erg prettig ervoer om de religie samen met mijn partner kunnen beleven.
Dank voor je reactie! Wicca zie ik persoonlijk echt als een moderne religie, wat je zelf ook aangeeft. Hekserij, Druïderij en Sjamanisme al niet meer, omdat daar al eeuwen mee gewerkt worden.quote:Op maandag 16 november 2009 10:35 schreef Girlysprite het volgende:
Hoewel er een aantal zijn die de pagan/wicca stromingen als een oude religie zien (afgestamd van oude Europese volkeren) ben ik meer geneigd als ze juis als een heel nieuwe religie te zien, vooral stammend uit de jaren zestig en zeventig.
De reden hiervoor is dat het redelijk weinig van doen heeft met wat die oude europese religies waren. Ook dat heeft een aantal redenen, de belangrijkste is dat we er bijna niks vanaf weten, de kelten hebben zeer weinig op schrift gesteld. Het meeste wat we er van weten komt van romeinse geschriften (die ook niet neutraal zijn natuurlijk) en gebruiksvoorwerpen.
Een ander punt is dat die oude geloven niet zo lief waren; er werden ook mensen offers gebracht bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat mensen er voldoening uit halen, en zin geving. Ik vind het ook een betere stroming dan het Christendom en de islam, er zit meer gelijkheid en bewustwording in verwerkt. Zelf gebruik ik wel muziek en rekwisieten en zelfs wat rituelen en gebruiken van paganisme. Ik ben eigenlijk een atheistische pagan. Ik geloof niet dat rituelen ed een boven natuurlijke kracht oproepen/channelen, maar ritueeltjes hebben een meditatieve werking die ik prettig vind.
Homeopathie heeft weinig met voor-Christelijke kruidenkennis te maken. Het zijn slechts de belachelijke wanen van Hahnemann.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:45 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Trance, alfabewustzijn, de status tussen waken en slapen. Komt op hetzelfde neer.
Wetenschappelijk. Magie is erkent in de natuurwetenschappen, dus bestaat weldegelijk. Jomanda is m.i. de hele titel paganist niet waardig. Ik vind haar ook een beetje eng
Niet? Dus opgravingen, onderzoek betekenen voor ons helemaal niets?
Ja. Mensen kunnen wel genezen, maar zullen medische of psychische hulp nooit afdoen als "niet nodig". Stel dat iemand dus mogelijk kanker heeft mag medische hulp NOOIT ontzegt worden. Kleine kwalen als hoofdpijn, menstruatie- spier- buikpijn kunnen weldegelijk door bijvoorbeeld reiki of energie sturen 'verminderd' worden. Ik ben niet heel erg thuis in die branche dus misschien dat iemand anders dat beter weet.
De paganisten met kruidenkennis hebben bijvoorbeeld de Homeopathie. Dánkzij kruidenkennis hebben we de Homeopathie van tegenwoordig.
Volgens mij weet je niet echt wat homeopathie is. Homeopathie gaat vooral om oneindig verdunnen, dat is wat het ook zo achterlijk maakt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:07 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Hmm ik denk dat het nog best wel meevalt.
Heel veel homeopatische middelen (concept: genezen met natuurlijke middelen) komen van de kruidenkennis af. Ik denk dat het niet zo gek is om er vanuit te gaan dat genezen dmv kruiden de basis is van de geneeskunst en dat we naarmate wij meer onderzoek deden ook met andere middelen kwalen konden gaan genezen:)
Op wat voor manier zou de magie dan eigenlijk volgens de natuurwetten werken? Ben ik wel benieuwd naar. Ik weet dan ook nog niet zoveel over jouw magie.quote:Op maandag 16 november 2009 10:42 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dank voor je reactie! Wicca zie ik persoonlijk echt als een moderne religie, wat je zelf ook aangeeft. Hekserij, Druïderij en Sjamanisme al niet meer, omdat daar al eeuwen mee gewerkt worden.
Ik zie zelf ook niet zoveel heil in offeren van mensen really, maar denk dat dat bepaalde stromingen waren waar idd niet veel (meer) over bekend is.
Ieder z'n ding hea hehe.
Grappige is dat magie volgens de natuurwetten werk, het niet bestaan zou ik dus niet eens zo zeker van zijn, maar wat je al zegt: die meditatieve werking;. Zo zie ik het vaak ook, + resultaat die voor mij zeker al tig keer bewezen is.
![]()
En toch.. ook ik heb nog mijn twijfels bij dergelijke dingen, vooral sinds ik echt op een zo neutrale wijze die hele materie probeer te begrijpen en de geschiedenis in te duiken... Nog lang niet alles is me duidelijk, maar hoop er wel ooit achter te komen
Het is eigenlijk heel simpel. Hoe je jezelf opstelt bepaalt de mate van hoe de omgeving op je reageert.quote:Op maandag 16 november 2009 10:57 schreef Girlysprite het volgende:
[..]
Op wat voor manier zou de magie dan eigenlijk volgens de natuurwetten werken? Ben ik wel benieuwd naar. Ik weet dan ook nog niet zoveel over jouw magie.
^^^ wat zij zegtquote:Op maandag 16 november 2009 10:57 schreef Girlysprite het volgende:
[..]
Op wat voor manier zou de magie dan eigenlijk volgens de natuurwetten werken? Ben ik wel benieuwd naar. Ik weet dan ook nog niet zoveel over jouw magie.
Ho even; dit klinkt wel leuk, maar zo werkt die natuurwet ook weet niet he mensen?quote:Op maandag 16 november 2009 11:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
^^^ wat zij zegt
In principe is het heel simpel uit te leggen. Volgens een natuurkundige theorie, bestaat alle materie uiteindelijk uit energie. Volgens de wet van behoud van energie, gaat er nooit energie verloren. Met andere woorden; de energie die je in een gebed, ritueel, fysieke actie steekt, zal ergens anders een effect moeten hebben.
Spreuken doen kost energie. Hetzij je eigen, hetzij via een andere bron (kaarsen bijv.). Die energie gaat ergens heen en ik ben er van overtuigd dat dit te sturen is. Tot op zekere hoogte.
vandaar het zinnetje "en ik ben er van overtuigd dat dit te sturen is."quote:Op maandag 16 november 2009 11:34 schreef Girlysprite het volgende:
[..]
Ho even; dit klinkt wel leuk, maar zo werkt die natuurwet ook weet niet he mensen?Als je hardop bidt dan zet je luchtmoleculen in beweging, wordt je hoofd misschien iets warmer door je hersenactiviteit- dat is hoe die natuurwet werkt. Niet op menselijke intenties.
Als je het al zo wilt aanpakken, die het dan via de psychologie. Bidden, rituelen, ze kunnen helpen omdat het intstressed (ritueel handelen doet dat vaak), en het helpt je gericht denken, wat een betere kans geeft op een goed resultaat in hetgeen je wilt bereiken. Dat zijn bekende psychologische principes.
Echter, bidden en kaarsen opsteken voor iets waar jezelf op geen enkele wijze normaal invloed op kunt uitoefenen (vriend is ziek) werkt niet aantoonbaar (ja, is onderzocht). Wat wel weer kan zijn, is dat je vriend het een fijn gevoel vind als hij.zij weet dat er een kaars opgestoken is, omdat het altijd een fijn idee is dat iemand zich om je bekommerd, aan je denkt, en moeite voor je doet. Maar dat zit em dan niet zozeer in de kaars.
Die natuurkundige vergelijkingen leggen je precies uit waar die energie naartoe gaat: oxidatiereacties bij verbranding van de kaars, trilling van luchtmoleculen, en zo voort. Die vergelijkingen hebben geen term voor energie die je naar eigen inzicht kunt aanwenden omvat.quote:Op maandag 16 november 2009 11:27 schreef RvLaak het volgende:
In principe is het heel simpel uit te leggen. Volgens een natuurkundige theorie, bestaat alle materie uiteindelijk uit energie. Volgens de wet van behoud van energie, gaat er nooit energie verloren. Met andere woorden; de energie die je in een gebed, ritueel, fysieke actie steekt, zal ergens anders een effect moeten hebben.
Spreuken doen kost energie. Hetzij je eigen, hetzij via een andere bron (kaarsen bijv.). Die energie gaat ergens heen en ik ben er van overtuigd dat dit te sturen is. Tot op zekere hoogte.
Uhuh ja daar heb je zeker een punt, maar er is ook nog zoveel niet bewezenquote:Op maandag 16 november 2009 11:34 schreef Girlysprite het volgende:
[..]
Ho even; dit klinkt wel leuk, maar zo werkt die natuurwet ook weet niet he mensen?Als je hardop bidt dan zet je luchtmoleculen in beweging, wordt je hoofd misschien iets warmer door je hersenactiviteit- dat is hoe die natuurwet werkt. Niet op menselijke intenties.
Als je het al zo wilt aanpakken, die het dan via de psychologie. Bidden, rituelen, ze kunnen helpen omdat het intstressed (ritueel handelen doet dat vaak), en het helpt je gericht denken, wat een betere kans geeft op een goed resultaat in hetgeen je wilt bereiken. Dat zijn bekende psychologische principes.
Echter, bidden en kaarsen opsteken voor iets waar jezelf op geen enkele wijze normaal invloed op kunt uitoefenen (vriend is ziek) werkt niet aantoonbaar (ja, is onderzocht). Wat wel weer kan zijn, is dat je vriend het een fijn gevoel vind als hij.zij weet dat er een kaars opgestoken is, omdat het altijd een fijn idee is dat iemand zich om je bekommerd, aan je denkt, en moeite voor je doet. Maar dat zit em dan niet zozeer in de kaars.
Geesteskracht is ook wel aangetoond in de wetenschap, namelijk jhet placeno effect. Er wordt wel vaker denigrerend over gedaan, maar het is wel aangetoond dat we, tot een bepaalde mate, ons beter kunnen voelen en kunnen genezen door overtuiging. Als je echt denkt dat iets werkt, dan heeft het effect.quote:Op maandag 16 november 2009 11:39 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Uhuh ja daar heb je zeker een punt, maar er is ook nog zoveel niet bewezen.
Gericht denken is zeker een punt, maar magie bestaat niet alleen maar uit zweven.
Gedachtenkracht is sterker dan de meeste mensen denken, dus denk niet dat dat, wetenschappelijk of niet, onderschat moet worden.
Ik zal vanmiddag even een stuk opzoeken over hoe "magie/gedachtenkracht" precies werkt, het is minder zweverig en spectaculair als doet vermoeden, maar daarom niet minder effectief!
Ge heurt nog van mij!
En inderdaad zit het niet in de kaars, maar wel in jou. Jijzelf stuurt, bent het doorgeefluik zogezegd..
etc.etc.
Ahhh daar haal je overigens iets interessants aan! Placebo effect, want ondanks dat ik voor mijzelf een aantal bewijzen heb dat magie weldegelijk werkt, heb ik toch ook nog steeds mijn twijfels. En das ook wel nodig. Blind vertrouwen op dingen wat eigenlijk nog altijd een beetje mysterie omheen hangt lijkt m.i. niet altijd verstandig.quote:Op maandag 16 november 2009 11:45 schreef Girlysprite het volgende:
[..]
Geesteskracht is ook wel aangetoond in de wetenschap, namelijk jhet placeno effect. Er wordt wel vaker denigrerend over gedaan, maar het is wel aangetoond dat we, tot een bepaalde mate, ons beter kunnen voelen en kunnen genezen door overtuiging. Als je echt denkt dat iets werkt, dan heeft het effect.
Het placebo effect is alleen niet 100% te sturen, aangezien het afhangt van de culturele context, en de persoon zelf. Blauwe placebo pillen werken bijvoorbeeld goed om iemand te kalmeren, maar dan moet die persoon wel enig vertrouwen hebben in medicijnen natuurlijk. En vertrouwen hebben in degene die hem die pillen geeft.
Ik wacht je stuk af, ik denk dat ik dan ook beter zal begrijpen wat je bedoeld.
Nope not really, daarom is driekwart van de wereld zo verneuktquote:Op maandag 16 november 2009 11:51 schreef Girlysprite het volgende:
Is blind vertrouwens uberhaupt ooit verstandig zodra je volwassen bent geworden?
Stimmt, maar wat je ff vergeet (of niet weet), is dat kaarsenmagie veel meer inhoudt dan enkel een kaarsje opsteken. De persoon die hier mee bezig is, steekt er best wat energie in. Deze energie wordt ook niet meegenomen in de vergelijkingen van de kaarsquote:Op maandag 16 november 2009 11:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Die natuurkundige vergelijkingen leggen je precies uit waar die energie naartoe gaat: oxidatiereacties bij verbranding van de kaars, trilling van luchtmoleculen, en zo voort. Die vergelijkingen hebben geen term voor energie die je naar eigen inzicht kunt aanwenden omvat.
Bidden werkt, dat is bewezen. Althans, een correlatie tussen bidden en het gewenste resultaat is enigszins aangetoond.quote:Natuurlijk, je kunt keihard in iemands oor bidden om zo je energie te richten, of de kaarsen onder een rieten kap opstellen, maar verder zie ik niet echt hoe de natuurkunde ruimte biedt om je energie b.v. richting een zieke te sturen die heel veel verderop ligt in een ziekenhuis.
Wat bedoel je met energie hier? Gedachten zijn niet zozeer energie in de gebruikelijke en natuurkundige zin. Om die reden kun je er ook geen natuurkundige principes op loslaten op die manier. Je gedachten kunnen natuurlijk best intensief zijn, maar nog steeds, dat is niet de natuurkundige energie waar we dan over praten.quote:Op maandag 16 november 2009 12:25 schreef RvLaak het volgende:
Stimmt, maar wat je ff vergeet (of niet weet), is dat kaarsenmagie veel meer inhoudt dan enkel een kaarsje opsteken. De persoon die hier mee bezig is, steekt er best wat energie in. Deze energie wordt ook niet meegenomen in de vergelijkingen van de kaars
Ik zou zeggen, placebo effect (wat wel uitgebreid onderzocht is). Als jantje echt gelooft dat bidden helpt om beter te worden, wordt hij ook wat sneller beter. Placebo beperkt zich niet alleen tot nep-pillen hoor. Het komt er botgezegd op neer; als je echt gelooft dat het werkt, werkt het ook (in enige mate). Natuurlijk zit hier ook wel beperkingen aan. Het is geen wonder middel.quote:Bidden werkt, dat is bewezen. Althans, een correlatie tussen bidden en het gewenste resultaat is enigszins aangetoond.
Voorbeeld: Jantje is ziek en bidt om genezing. Jantje geneest (marginaal) sneller dan gemiddeld.
Je kan magie hier ietwat mee vergelijken. Er wordt geconcentreerd op het behalen van een bepaald resultaat.
Dat de natuurkunde hier (nog) geen verklaring voor heeft, weet ik. Maar ik geloof dat alles ooit verklaard kan worden. Ook de magie waar ik (en pluis) mij mee bezig hou. Hou er rekening mee dat de natuurkundigen elke dag nieuwe ontdekkingen doen.
Eens dat gedachten an sich geen energie zijn. Daarentegen heb ik al diverse malen meegemaakt dat het uitvoeren van een spreuk mijzelf veel energie kost. Maw: ik was doodmoe naderhand. Het kostte mij dus energie en die moet ergens heen gegaan zijn.quote:Op maandag 16 november 2009 12:48 schreef Girlysprite het volgende:
[..]
Wat bedoel je met energie hier? Gedachten zijn niet zozeer energie in de gebruikelijke en natuurkundige zin. Om die reden kun je er ook geen natuurkundige principes op loslaten op die manier. Je gedachten kunnen natuurlijk best intensief zijn, maar nog steeds, dat is niet de natuurkundige energie waar we dan over praten.
Het placebo effect is iets waar ik heel erg bekend mee ben. Voor mijn ADHD slik ik zeer regelmatig concerta. Ik weet dat de pillen "pas" na zo'n 45 minuten echt werken. Toch merk ik meteen na het slikken al effect. Placeboquote:[..]
Ik zou zeggen, placebo effect (wat wel uitgebreid onderzocht is). Als jantje echt gelooft dat bidden helpt om beter te worden, wordt hij ook wat sneller beter. Placebo beperkt zich niet alleen tot nep-pillen hoor. Het komt er botgezegd op neer; als je echt gelooft dat het werkt, werkt het ook (in enige mate). Natuurlijk zit hier ook wel beperkingen aan. Het is geen wonder middel.
Er is ook onderzoek gedaan naar het effect van bidden voor andere zieke mensen. En hier is geen effect aangetoond op de gezondheid en ziekteverloop van de mensen (er was ook een controle groep waar niet voor gebeden werd).
Hou er ook rekening mee dat er ook al een hoop ontdekkingen gedaan zijn
Ik sta niet afwijzend tegen alle zaken van dit soort, maar ik merk dat het vaak wat weinig onderbouwd is, of dat een aantal dingen wat door elkaar gehaald worden.
Maar ben je dan niet gewoon fysiek en mentaal heel erg druk bezig waardoor je hersenen en spieren veel verbranden, wat uiteindelijk warmte oplevert?quote:Op maandag 16 november 2009 12:56 schreef RvLaak het volgende:
Eens dat gedachten an sich geen energie zijn. Daarentegen heb ik al diverse malen meegemaakt dat het uitvoeren van een spreuk mijzelf veel energie kost. Maw: ik was doodmoe naderhand. Het kostte mij dus energie en die moet ergens heen gegaan zijn.
Ik zeg niet dat het per sé naar het doel van de spreuk gegaan moet zijn. Ik geloof dat echter wel
Eigenlijk valt dat wel mee. Op het moment dat je een ritueel doet bevind je je tussen slapen en waken, de alfatoestand.. een sfeer die je bereikt met meditatie. Diepe ontspanning zogezegd.quote:Op maandag 16 november 2009 16:08 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar ben je dan niet gewoon fysiek en mentaal heel erg druk bezig waardoor je hersenen en spieren veel verbranden, wat uiteindelijk warmte oplevert?
Wilde ik even delenquote:Als magie niet bovennatuurlijk is en echt, waarom en hoe werkt ze dan? Tot op zekere hoogte zullen we dit, omdat deze nieuwe betekenis van magie zijn basis heeft in het goddelijke, waarschijnlijk nooit ten volle weten. We noemen de hekserij niet voor niets een mysterie(religie). Heksen weten dat magie bedrijven niet tegen de Natuur in gaat, maar in harmonie ermee werkt. Dus als we haar wetten begrijpen, die bestaan uit de wetenschap van de fysica, kunnen we de magie nog veel effectiever maken. Zo eenvoudig is dat.
Ik vind niet dat we de wetenschap nodig hebben om onze spiritualiteit te rechtvaardigen, maar persoonlijk voel ik me meer op m'n gemak bij een religie die de wetenschap niet ontkent. En het verbazingwekkende feit is dat de wetenschap nu bevestigd wat sjamanen en heksen al duizenden jaren weten: er bestaat een verborgen orde of dimensie van de werkelijkheid - het kwantum niveau - en er zijn wetten die deze werkelijkheid ordenen.
Op zijn meest fundamentele of kleinste organisatie niveau is het Universum een continu energieveld waarin alles onderling verbonden is. Alle schijnbaar op zichzelf staande materiële dingen die we waarnemen - je lichaam, de stoel waarop je zit, de hond die aan je voeten ligt - lijken voor ons afzonderlijke dingen. Maar het is een wetenschappelijk feit dat ze op het niveau van subatomaire deeltjes, die de kleinste bouwstenen van de werkelijkheid vormen, allemaal uit energie bestaan. (Zeg maar dag tegen het botweg verwerpen van hekserij, animisme of pantheïsme, nu blijkt dat er weldegelijk energie is in stenen en heuvels, en in water en lucht!)
Op dat subatomaire kwantumniveau worden alle ouder regels over hoe dingen worden 'verondersteld' ter discussie gesteld. Maar het meest fascinerend van al, vooral voor je beoefening van de hekserij, is iets dat "kwantumsuperpositie" wordt genoemd. Volgens die axioma heeft geen enkel deeltje een bijzondere eigenschap zolang je het niet waarneemt. Het draait bijvoorbeeld niet zolang je geen draaiing waarneemt. Sterker nog, het wordt geen deeltje zolang je het niet als deeltje waarneemt! (Zodra je naar het deeltje kijkt, kan het een golf worden en andersom) Wat er lijkt te gebeuren is dat alle eigenschappen van een kwantumdeeltje gelijktijdig bestaan, maar dat op het moment van de waarneming één eigenschap optreedt.
Waarom is dit van belang voor de magie? Het lijkt erop te wijzen dat de werkelijkheid niet zo eenvoudig kan worden verdeeld tussen energie en materie, en dat de werkelijkheid verandert aan de hand van je waarneming, deelneming en verwachting. Het sluit aan op ons magisch principe, dat we ons bewustzijn kunnen veranderen en daarmee ook de werkelijkheid. Het impliceert eveneens dat we over een ingrijpend vermogen beschikken om met materiële dingen te interacteren, dat we hun structuur zelf op het deeltjesniveau kunnen veranderen. Dus wanneer een mens naar een deeltje kijkt, verandert het plotseling in een golf en vervolgens weer in een deeltje.
Er bestaat ook een opvatting in de kwantumfysica die het spirituele principe van de hekserij op het gebied van onderlinge verbondenheid steunt. Deze wordt de Einstein-Podolsky-Roisedan Paradox genoemd, en is niet een echte paradox maar een fascinerende waarheid: namelijk dat dingen die fysiek van elkaar gescheiden zijn, eendrachtig samenwerken. Een zeer krachtig voorbeeld uit de werkelijkheid is wat er gebeurt als je afzonderlijke levende cellen van een hart in een petrischaal legt: ze kloppen volgens hetzelfde patroon. Wat er op het kwantumniveau gebeurd is al eveneens verbijsterend. Splijt een deeltje - bijvoorbeeld een foton - in tweeën, waardoor je twee fotonen krijgt. De kwantumtheorie stelt dat wanneer je dit doet de polariteiten van de twee fotonen tegengesteld moeten zijn: als de ene horizontaal gepolariseerd is, moet de ander verticaal gepolariseerd zijn. Maar vergeet niet dat ze geen van beide een specifieke polarisatie hebben zolang ze niet worden waargenomen. Dus als je de twee fotonen neemt en ze van elkaar scheidt door een miljard lichtjaren en je vervolgens een van de twee als verticaal waarneemt, zal de ander onmiddelijk horizontaal worden, ookal bevindt zich deze een miljard lichtjaren verderop. Hoe is dat mogelijk? Hoe kan de informatie dat het eerste foton plotseling verticaal is, onmiddellijk worden doorgegeven aan het tweede foton, terwijl we aannemen dat niets sneller kan reizen dan met de snelheid van het licht? Het reizen of overbrengen van informatie zou een miljard jaar moeten duren.
De huidige opvatting is dat deze onmiddelijke overbrenging van informatie plaatsvindt omdat de deeltjes altijd met elkaar verbonden zijn in een ander soort dimensie, subruimte of parallel Universum, waardoor je bij waarneming onmiddelijk resultaat krijgt. Hier zien we dus de beloning voor de beoefening van hekserij: deze nieuwe wetten van de fysica die verklaren hoe de werkelijkheid werkt, steunen onze magische en spirituele opvatting dat alle leven onderling verbonden is, omdat dit op kwantumniveau letterlijk zo is. Er zijn verbindingen die onze gebruikelijke voorstellingen van ruimte, tijd en afscheiding overstijgen. En het zijn deze verbindingen waarmee heksen en sjamanen werken als ze goddelijke magie bedrijven.
Deze wet van de fysica steunt eveneens de opvatting dat het bewustzijn in staat is de materiële wereld te beïnvloeden. Verdere ondersteuning hiervan komt van de vele experimenten die aantonen dat subdeeltjes bewegen in de door de uitvoerder van de experimenten verwachte richting. Met andere woorden: de verwachting, het bewustzijn van degene die experimenteert, beïnvloedt de uitkomst van het experiment.
Wat betekent dit alles voor ons en voor het verrichten van magie? Zoals heksen, sjamanen en mystici reeds wisten, laat de wetenschap zien dat de menselijke geest over krachtige eigenschappen beschikt om de uitkomst van gebeurtenissen te beïnvloeden. Zoals we al aangaven, veranderen de technieken die heksen gebruiken - waarvan er vele heel oud en bekend zijn bij de inheemse Aardereligies over de hele wereld - letterlijk je bewustzijn. Met deze technieken kun je van je praktische dagelijkse bewustzijn - kinderen van school halen, de rekeningen betalen, opletten als je de straat oversteekt - overgaan naar een veranderde bewustzijnstoestand waarin je de impliciete orde, de verborgen werkelijkheid, waarneemt die bestaat op het niveau van subatomaire deeltjes.
Jepquote:Op maandag 16 november 2009 21:13 schreef krakkemieke het volgende:
Een iets dagelijkser voorbeeld van afstemmen: Als vrouwen in een groep samenleven, worden ze na een tijd zowat tegelijk ongesteld.
En dat schijnt nou net niet te kloppen... Geen idee meer waar ik dat gehoord/gelezen heb, maar daar schijnt onderzoek naar gedaan te zijn.quote:
de meningen zijn nog verdeeld, er is veel kritiek op het onderzoek waar dit vermeende effect uit is voortgekomenquote:Op dinsdag 17 november 2009 19:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En dat schijnt nou net niet te kloppen... Geen idee meer waar ik dat gehoord/gelezen heb, maar daar schijnt onderzoek naar gedaan te zijn.
Nja sowieso, moeder en moi gewoon tegelijk hoorquote:Op dinsdag 17 november 2009 19:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En dat schijnt nou net niet te kloppen... Geen idee meer waar ik dat gehoord/gelezen heb, maar daar schijnt onderzoek naar gedaan te zijn.
Totdat het in je drank geflikkerd wordt omdat zij je er denkt mee te kunnen betoveren..lijkt me toch niet zo'n lekker idee. Dat het als heel vruchtbaar gezien wordt en dat je het over de aarde uitgiet tot daaraan toe,quote:Op dinsdag 17 november 2009 20:02 schreef krakkemieke het volgende:
Waarom vies? Het is gewoon bloed.
heel vies, maar niet viesquote:Op dinsdag 17 november 2009 20:12 schreef krakkemieke het volgende:
Het betoveren lijkt me geen tof idee, heel vies ja.
Ik geloof ook niet dat afscheidingen bedoeld zijn om in te nemen, maar vies, neuh...
Het is gewoon spul, vind ik.
Het spul op zich niet nee. Maar iets in iemands glas doen om zo iemand te betoveren.....quote:
Dat komt omdat magie ook heel breed is. Als mensen bij magie alleen maar denken aan Harry Potter en Hocus Pocus, think again. Het is niet aan te tonen als tastbaar bewijs, maar liefde is ook niet tastbaar en bestaat ook. Ik geloof niet dat wat wij kunnen zien, horen of voelen altijd maar de werkelijkheid is, ik geloof in wel meer werkelijkheden, misschien pseudowetenschappelijk omdat het gaat op basis van gevoel, maar voor mij niet minder waardevol.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:01 schreef Girlysprite het volgende:
Ik denk dat het woord magie hier wel in een heel brede context gebruikt wordt.
Dat dingen voor je kunnen werken zal ik niet ontkennen, maar ik heb wel andere gedachten over hoe het werkt. Het proberen te grbuiken van ingewikkelde wetenschappelijke theorieen (zoals de kwamtum theorie) om 'magie' uit te leggen lijkt toch meer op pseudowetenschap.
Nee tuurlijk niet, wij rare heksengevallenquote:Op woensdag 18 november 2009 09:43 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik vat het wel serieus op, dat kan dus niet?
The Threefold Law, is een bekend effect in het paganisme en andere religies (het christelijke spreekwoord "Wie goed doet, goed ontmoet" bijvoorbeeld).quote:Op dinsdag 17 november 2009 19:59 schreef krakkemieke het volgende:
Oke, maar iets anders dan.
Ik geef wat ik kan missen. En dan krijg ik het terug. Niet op dezelfde manier als ik geef, maar wel op de manier die ik nodig heb. Dat vind ik ook een soort magie.
Ik heb magie ook niet gezien als 'Harry Potter'. Liefde is wel tastbaar en aantoonbaar- dat is het grappige. Nou worden mensen nooit erg blij als je liefde terug brengt tot psychologische en chemische processen, maar het feit is wel dat verliefdheid te traceren is in een persoon. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat liefde daarmee niks betekend- het is nog steeds iets wat heel waardevol is.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:55 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dat komt omdat magie ook heel breed is. Als mensen bij magie alleen maar denken aan Harry Potter en Hocus Pocus, think again. Het is niet aan te tonen als tastbaar bewijs, maar liefde is ook niet tastbaar en bestaat ook. Ik geloof niet dat wat wij kunnen zien, horen of voelen altijd maar de werkelijkheid is, ik geloof in wel meer werkelijkheden, misschien pseudowetenschappelijk omdat het gaat op basis van gevoel, maar voor mij niet minder waardevol.
Zou wel graag willen weten hoe jouw gedachten hierover zijn ^^.
moest hier aan denken:quote:Op woensdag 18 november 2009 14:39 schreef Alexxxxx het volgende:
Waarom zou magie een extra werkelijkheid zijn, en niet een onderdeel van de werkelijkheid waarvan jij denkt dat het de werkelijkheid is?
Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met het paganisme en wicca, was wicca.com (nu The Celtic Connection) 1 van de sites waar ik heel veel informatie vandaan heb gehaald.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:55 schreef rontvierkand het volgende:
Ik vind het paganisme echt razend interessant. Ik zou er zeker meer over willen weten maar bronnen schieten me te kort. Weet iemand boeken of sites waar ik meer info kan verzamelen?
paganisme.nlquote:Op woensdag 18 november 2009 23:55 schreef rontvierkand het volgende:
Ik vind het paganisme echt razend interessant. Ik zou er zeker meer over willen weten maar bronnen schieten me te kort. Weet iemand boeken of sites waar ik meer info kan verzamelen?
Weinig boeken??? Blijkbaar kom je niet in de juiste winkelsquote:Op donderdag 19 november 2009 12:05 schreef Gewas het volgende:
Ik heb dit topic doorgelezen, en ik denk dat mijn interesse in de Germanen hier niet tussen hoort. Het is mij allemaal te zweverig.
Ik heb vraag. Als er zo weinig boeken over Wicca zijn geschreven, waar halen jullie dan al je kennis vandaan?
Ik moet zeggen dat ik geen verstand heb van boeken over Wicca, maar ik las op de eerste pagina dat er weinig boeken over geschreven waren, vandaar mijn vraag.quote:Op donderdag 19 november 2009 12:24 schreef Alexxxxx het volgende:
Er zijn juist heel veel boeken geschreven... En met de hand overgeschreven.... Iets is niet pas een boek als er een uitgever en een drukkerij aan vast zitten.
Ikzelf heb mijn meeste kennis uit mondelinge overdracht en eigen ervaring
De ken ik nietquote:Op donderdag 19 november 2009 12:27 schreef Alexxxxx het volgende:
Vergeet De Wijze Kater in Utrecht niet!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |