Maar sex past niet zo goed bij het christendom he..... Vandaar dat kistje.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:45 schreef Gewas het volgende:
[..]
Echt waar?Ik had in boeken gelezen dat vroeger soms Goden werden afgebeeld met een grote fallus, als symbool van de vruchtbaarheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar volgens mij gaat het ergens anders over. Door die appel te eten leerden ze dat je verantwoordelijkheid hebt over wat je doet.Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:19 schreef krakkemieke het volgende:
Pluiskonijn: het moderne paganisme is begonnen met iemand die zogenaamd de overleveringen van iemand opschreef.....
Een religie is volgens mij 1 uitleg van geloof. Elke religie claimt zijn eigen waarheid en wil die veiligstellen. Daarom worden er dingen achter gehouden.
De fallus is in het christelijk geloof eerder een symbool van de verderfelijke menselijke lust, dan een mannelijk symbool.
Vrouwen zijn ondergeschikt omdat ze emotioneler zouden zijn. Wel heel opvallend dat Maria in de katholieke kerk zo bijzonder is he?![]()
Dat Adam en Eva verhaal heb ik altijd dom gevonden. Volgens mij dacht Adam niet na. Hij wist ook wat God gezegd had en hij nam gewoon een hap.Exactly, ze kregen "bewustzijn", ze beseften dat ze naakt waren, dat ze ongehoorzaam en nieuwsgierig waren geweest. De slang zou oorspronkelijk Lillith, de eerste vrouw van Adam, zijn geweest. .. hmm vragen vragen vragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar volgens mij gaat het ergens anders over. Door die appel te eten leerden ze dat je verantwoordelijkheid hebt over wat je doet.
quote:Eva, stomme hoer,
had je soms weer niet ontbeten ?
Had de Satan je bezeten ?
had m dan toch uitgebraakt !
Met zo'n klein beetje dieeten
had jij je van je taak gekweten
en gelijk ook van boulimia
iets heel mooi heiligs gemaakt !!!!
quote:Op vrijdag 13 november 2009 23:32 schreef RvLaak het volgende:
over het hele Adam & Eva gedoe, om Claudia de Breij te quoten:
[..], just kidding natuurlijk...
Ikzelf ben zo'n 12 jaar terug voor het eerst in contact gekomen met Wicca en paganisme. Voor mij was het vooral een bevestiging van die ideeën en overtuigingen die ik al had. Vooral de harmonie tussen de diverse onderdelen van de natuur spreekt mij erg aan.
Een paar jaar ben ik heel actief bezig geweest met het hele gebeuren en moet zeggen dat het voor mij zeker resultaat heeft gehad.
Iets wat mij vooral opviel en opvalt is de enorme diversiteit binnen deze stroming. Sommige zijn polytheïstisch, andere (zoals ik) nemen de verhalen van de god en godin enkel aan als metaforen over hoe de balans van de natuur is.
Serieus, lees je wat in en bezoek vooral een paar wicca/paganisme fora. Je zal zien dat we niet overdrijven. Je moet het dan ook echt niet zien als een georganiseerde religie of levensovertuiging. Paganisme en Wicca zijn, op een paar uitzonderingen na, totaal niet georganiseerd.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:05 schreef hardromacore het volgende:
Man man.. diversiteit, alles 1, het lijkt wel ecologie les..
Ik heel erg de tijd er voor nemen en maar denken dat ik het niet goed verwoord hebquote:Op vrijdag 13 november 2009 23:58 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..], je legt het erg mooi uit vind ik. Hehe en die van Eva is leuk ^^!
Kan er zeer zeker de humor van inzien!
Ikzelf heb altijd minimaal 2, het liefst 5, pentacles op mijn lichaam. 1 aan elke hand (ringen), 1 om mijn nek (ketting) en 2 oorbellen. Helaas kan ik 1 ring en 2 oorbellen niet meer dragen sinds ik in de detachering werk. Te veel mensen die je voor satanist aanzien en ik heb geen zin in dat gezeik.quote:Ik ben .. nu zo'n 8 jaar bezig met hekserij en de laatste 2 jaar veel actiever dat ik het steeds meer toepas op eigenlijk alles wat ik doe.. en het is zo goed als met m'n leven verweven. Inderdaad de diversiteit! Spreekt mij ook heel erg aan en geeft me het gevoel van vrijheid in keuze en beslissing.
Ik heb de "threefold law" erg letterlijk meegemaakt. Helaas de negatieve kant ervan. Ik behandelde een vriendin van mij er respectloos en harteloos. Het gevolg was dat ik ook afscheid moest nemen van 3 andere vrienden.quote:De consequenties van je eigen daden voor je rekening nemen vind ik ook sterk. Je maakt zelf de grenzen tussen goed en kwaad. Je richt alles dus zelf in.. dat is voornamelijk wat me aanspreekt. Elk pad leidt je wel ergens heen en je kunt van alles leren..
Right back at yaquote:Fijn met zulke mensen te mogen communiceren!
De Wiccan Redequote:Op zaterdag 14 november 2009 00:40 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik heel erg de tijd er voor nemen en maar denken dat ik het niet goed verwoord heb
[..]
Ikzelf heb altijd minimaal 2, het liefst 5, pentacles op mijn lichaam. 1 aan elke hand (ringen), 1 om mijn nek (ketting) en 2 oorbellen. Helaas kan ik 1 ring en 2 oorbellen niet meer dragen sinds ik in de detachering werk. Te veel mensen die je voor satanist aanzien en ik heb geen zin in dat gezeik.
Doe jij je heks-zijn openlijk tonen op je werk?
[..]
Right back at ya
hoe zien jullie het geheel dan? Als levensovertuiging, of echt als religie?quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:14 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik heb me als relatieve einzelgänger juist altijd goed in dat individualisme kunnen vinden, alhoewel ik het ook als erg prettig ervoer om de religie samen met mijn partner kunnen beleven.
Dank voor je reactie! Wicca zie ik persoonlijk echt als een moderne religie, wat je zelf ook aangeeft. Hekserij, Druïderij en Sjamanisme al niet meer, omdat daar al eeuwen mee gewerkt worden.quote:Op maandag 16 november 2009 10:35 schreef Girlysprite het volgende:
Hoewel er een aantal zijn die de pagan/wicca stromingen als een oude religie zien (afgestamd van oude Europese volkeren) ben ik meer geneigd als ze juis als een heel nieuwe religie te zien, vooral stammend uit de jaren zestig en zeventig.
De reden hiervoor is dat het redelijk weinig van doen heeft met wat die oude europese religies waren. Ook dat heeft een aantal redenen, de belangrijkste is dat we er bijna niks vanaf weten, de kelten hebben zeer weinig op schrift gesteld. Het meeste wat we er van weten komt van romeinse geschriften (die ook niet neutraal zijn natuurlijk) en gebruiksvoorwerpen.
Een ander punt is dat die oude geloven niet zo lief waren; er werden ook mensen offers gebracht bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat mensen er voldoening uit halen, en zin geving. Ik vind het ook een betere stroming dan het Christendom en de islam, er zit meer gelijkheid en bewustwording in verwerkt. Zelf gebruik ik wel muziek en rekwisieten en zelfs wat rituelen en gebruiken van paganisme. Ik ben eigenlijk een atheistische pagan. Ik geloof niet dat rituelen ed een boven natuurlijke kracht oproepen/channelen, maar ritueeltjes hebben een meditatieve werking die ik prettig vind.
Homeopathie heeft weinig met voor-Christelijke kruidenkennis te maken. Het zijn slechts de belachelijke wanen van Hahnemann.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:45 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Trance, alfabewustzijn, de status tussen waken en slapen. Komt op hetzelfde neer.
Wetenschappelijk. Magie is erkent in de natuurwetenschappen, dus bestaat weldegelijk. Jomanda is m.i. de hele titel paganist niet waardig. Ik vind haar ook een beetje eng
Niet? Dus opgravingen, onderzoek betekenen voor ons helemaal niets?
Ja. Mensen kunnen wel genezen, maar zullen medische of psychische hulp nooit afdoen als "niet nodig". Stel dat iemand dus mogelijk kanker heeft mag medische hulp NOOIT ontzegt worden. Kleine kwalen als hoofdpijn, menstruatie- spier- buikpijn kunnen weldegelijk door bijvoorbeeld reiki of energie sturen 'verminderd' worden. Ik ben niet heel erg thuis in die branche dus misschien dat iemand anders dat beter weet.
De paganisten met kruidenkennis hebben bijvoorbeeld de Homeopathie. Dánkzij kruidenkennis hebben we de Homeopathie van tegenwoordig.
Volgens mij weet je niet echt wat homeopathie is. Homeopathie gaat vooral om oneindig verdunnen, dat is wat het ook zo achterlijk maakt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:07 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Hmm ik denk dat het nog best wel meevalt.
Heel veel homeopatische middelen (concept: genezen met natuurlijke middelen) komen van de kruidenkennis af. Ik denk dat het niet zo gek is om er vanuit te gaan dat genezen dmv kruiden de basis is van de geneeskunst en dat we naarmate wij meer onderzoek deden ook met andere middelen kwalen konden gaan genezen:)
Op wat voor manier zou de magie dan eigenlijk volgens de natuurwetten werken? Ben ik wel benieuwd naar. Ik weet dan ook nog niet zoveel over jouw magie.quote:Op maandag 16 november 2009 10:42 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dank voor je reactie! Wicca zie ik persoonlijk echt als een moderne religie, wat je zelf ook aangeeft. Hekserij, Druïderij en Sjamanisme al niet meer, omdat daar al eeuwen mee gewerkt worden.
Ik zie zelf ook niet zoveel heil in offeren van mensen really, maar denk dat dat bepaalde stromingen waren waar idd niet veel (meer) over bekend is.
Ieder z'n ding hea hehe.
Grappige is dat magie volgens de natuurwetten werk, het niet bestaan zou ik dus niet eens zo zeker van zijn, maar wat je al zegt: die meditatieve werking;. Zo zie ik het vaak ook, + resultaat die voor mij zeker al tig keer bewezen is.
![]()
En toch.. ook ik heb nog mijn twijfels bij dergelijke dingen, vooral sinds ik echt op een zo neutrale wijze die hele materie probeer te begrijpen en de geschiedenis in te duiken... Nog lang niet alles is me duidelijk, maar hoop er wel ooit achter te komen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |