quote:Baggeraar Boskalis wil Smit overnemen
Baggeraar Boskalis wil maritiem dienstverlener Smit overnemen. Boskalis biedt 60 euro per aandeel Smit. Het bod wordt gesteund door een groep aandeelhouders die samen 44 procent van de aandelen Smit bezitten. Dat heeft Boskalis vandaag bekendgemaakt.
Boskalis en Smit zijn van mening dat de voorgenomen fusie in het belang is van beide bedrijven. Opvallend is dat bestuursvoorzitter Ben Vree van Smit nu ingaat op het aanbod van Boskalis. Vorig jaar reageerde hij nog afhoudend op diverse overnamepogingen door Boskalis.
Smit staakt verzet
Door het samengaan ontstaat volgens beide bedrijven een maritieme dienstverlener van wereldformaat. Alle activiteiten van Smit zullen worden voortgezet in het nieuwe concern en Ben Vree van Smit wordt lid van de raad van bestuur.
Boskalis en Smit willen op korte termijn een fusieovereenkomst tekenen en zo spoedig mogelijk goedkeuring krijgen van toezichthouders en mededingingsautoriteiten. De afronding van de fusie wordt verwacht in de eerste helft van 2010.
Boskalis probeerde vorig jaar tevergeefs eerst de terminaldivisie van Smit over te nemen. Later bracht Boskalis een bod van 1,1 miljard euro uit op Smit als geheel. Alle avances stuitten op verzet van Smits topman Ben Vree, die niets zag in een opsplitsing of overname van zijn bedrijf.
'Kostenbesparingen niet insteek voor fusie'
De reden voor de fusie ligt volgens Boskalis niet in het besparen van kosten, zei bestuursvoorzitter Peter Berdowski van Boskalis in een toelichting. Volgens Berdowski hem is de invulling van de strategie van Boskalis de belangrijkste drijfveer.
Daar waar Boskalis de afgelopen jaren flink investeerde in baggermaterieel, richt het bedrijf zich in toenemende mate op aanpalende gebieden. Daartoe behoren onder meer haven- en terminaldiensten.
Berdowski wijst op het Gorgon-project voor de Australische westkust, waarvoor Boskalis bijna een maand geleden een opdracht van 500 miljoen euro kreeg. Het gaat om de aanleg van een haven voor het gasproject en een aantal logistieke diensten. „Veel van de werkzaamheden passen prima binnen het Smit-palet”, aldus Berdowski.
Boekenonderzoek
Smit zal als de fusie doorgaat volgend jaar bijdragen aan een groei van de winst per aandeel Boskalis. Het kost de baggeraar in totaal 1,35 miljard euro om Smit in te lijven. Daarin zit de waarde van het belang van 25 procent dat Boskalis al heeft in Smit en een over te nemen schuld van 250 miljoen euro die Smit in de boeken heeft.
Berdowski verwacht op korte termijn met het boekenonderzoek bij Smit te beginnen. Dat proces zal vier tot zes weken duren. Begin volgend jaar zal een biedingsdocument worden uitgebracht. Daarvoor heeft Boskalis vanaf vandaag twaalf weken. „Het streven is dat sneller te doen.”
quote:Bedrijfsprofiel Boskalis
Koninklijke Boskalis Westminster houdt zich bezig met de aanleg en het onderhoud van havens en vaarwegen, het creëren van land in water en het beschermen van kusten en oevers. Momenteel krimpt de baggermarkt, maar daardoor wordt het bedrijf uit Papendrecht naar eigen zeggen minder hard geraakt dan concurrenten. Het bedrijf heeft ook veel ander werk, zoals de aanleg van gaspijpleidingen.
Boskalis werd begin vorige eeuw opgericht door een aantal families in Sliedrecht, de „bakermat van de Nederlandse baggerindustrie”. Na de Eerste Wereldoorlog werkte het bedrijf mee aan de aanleg van de Zuiderzeewerken.
Boskalis wordt sinds 2006 geleid door Peter Berdowski (1957). Het concern boekte in de eerste helft van dit jaar een winst van dik 102 miljoen euro, bij een omzet van bijna 989 miljoen euro. Boskalis beschikt wereldwijd over een vloot van meer dan driehonderd schepen.
Prachtig bedrijf gaat dat worden, áls de fusie slaagt want ik vraag mij af waarom men beide bedrijven nu wel denkt te kunnen integreren waar daar al een lange geschiedenis van tegenstand is. Hier zou ik wel bij willen werken.quote:Bedrijfsprofiel Smit
De geschiedenis van Smit Internationale gaat terug tot 1842, toen de 65-jarige Fop Smit begon schepen veilig de haven van Rotterdam in te loodsen. Hij begon met een stoomboot, de Kinderdijk, en bouwde zijn diensten in de loop der jaren uit met een aantal sleepboten.
Bij Smit werken bijna 3600 werknemers. In 2008 werd er een omzet behaald van 704 miljoen euro. In de eerste negen maanden van dit jaar behaalde het concern een winst van ruim 75 miljoen euro.
Smit Internationale richt zich met zijn diensten vooral op de scheepvaart, producenten van vloeibaar gas en olie, verzekeraars en regeringen. Het bedrijf wordt geleid door topman Ben Vree (1954).
Toch zet het de deur wagenwijd over voor een toezichthouder/overheid die in zijn eigen belang of een collectief belang gaat handelen, dáárom vind ik die eigendomsverhoudingen zo belangrijk, je kunt je daarmee beschermen tegen onder meer overheden die een ander belang nastreven dan jouw eigen belang als aandeelhouder.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:32 schreef Perrin het volgende:
Zie het niet als een onteigening van eigendommen, zie het als een gecontroleerd faillisement en doorstart van onderdelen. Als een normaal bedrijf failliet gaat, blijft het toch ook niet in eigendom van de eigenaren voortbestaan?
Zoals we al zeiden: textbook.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens zelden de MFI zo mooi gezien in tegengestelde richting van de S&P500!
[ afbeelding ]
Ik ben hier niet persé tegen zolang de condities waaronder dit kan gebeuren maar eenduidig vastliggen. In feite is het dan niet anders dan een soort van faillisement (met andere regels), en de bank weet precies wat hij moet doen om dit te vermijden.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
[..]
Dit is natuurlijk wel totale bagger, het kan niet zo zijn dat de overheid tot onteigening van eigendommen van anderen over gaat. Het is de basis van het kapitalisme waar het hier om gaat, die moet in stand blijven. Wellink kan gewoon niks anders bedenken dan een anti-kapitalistische overheid die botweg de economie naar zijn hand zet door zonder in achtneming van eigendomsverhoudingen, wat doet die man op die functie?
om met je laatste vraag te beginnen: falen, keer op keer en hard ook.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
[..]
Dit is natuurlijk wel totale bagger, het kan niet zo zijn dat de overheid tot onteigening van eigendommen van anderen over gaat. Het is de basis van het kapitalisme waar het hier om gaat, die moet in stand blijven. Wellink kan gewoon niks anders bedenken dan een anti-kapitalistische overheid die botweg de economie naar zijn hand zet door zonder in achtneming van eigendomsverhoudingen, wat doet die man op die functie?
Het kapitalisme heeft niks te maken met deze crisis, interventies van centrale banken en overheden die in feite hun taak als toezichthouder niet goed hebben uitgevoerd en zich bemoeit hebben met de markt (gratis geld geven, onbeperkt krediet voor iedereen) hebben de problemen veroorzaakt. Ze hebben hiermee ingegrepen in de normale markt (het ware kapitalisme) en hiermee kunstmatigheden in de markt gebracht die vroeg of laat eruit moeten worden gehaald.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:58 schreef RvLaak het volgende:
[..]
om met je laatste vraag te beginnen: falen, keer op keer en hard ook.
Daarbij, het kapitalisme heeft ondertussen al een paar keer bewezen niet een werkbaar systeem te zijn. Dit is de zoveelste crisis die is ontstaat door de hebberigheid van de mensen. Een hebberigheid die enkel wordt aangewakkerd door het kapitalistische systeem.
Het is wellicht tijd om iets anders te proberen.
Jammer. Heb je ook een reden gekregen?quote:Op donderdag 12 november 2009 13:56 schreef Rejected het volgende:
Mijn stage op de dealingroom van de ING gaat niet door. Goede reden voor jullie om short te gaan op ING.
Nog maar 4quote:Op donderdag 12 november 2009 14:16 schreef sitting_elfling het volgende:
15 minuten tot jobless claims!
Alleen zullen we dit keer geen vuurwerk uit het raam zien...quote:Op donderdag 12 november 2009 14:26 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nog maar 4![]()
voelt beetje als oud op nieuw dit
Ik zou aan een nieuwe website werken, maar ze kregen geen goedkeuring voor een nieuwe website ofzo.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:14 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Jammer. Heb je ook een reden gekregen?
Damn, zuigt... Maar goed, aan de andere kant wel te verwachten. ING loopt nou niet heel erg lekkerquote:Op donderdag 12 november 2009 14:35 schreef Rejected het volgende:
[..]
Ik zou aan een nieuwe website werken, maar ze kregen geen goedkeuring voor een nieuwe website ofzo.
Jammer dude, heb je wel gezegd dat je door de voorronde heen bent van de traders trophy?quote:Op donderdag 12 november 2009 14:35 schreef Rejected het volgende:
[..]
Ik zou aan een nieuwe website werken, maar ze kregen geen goedkeuring voor een nieuwe website ofzo.
Kan je nagaan hoe dat elke keer hier is. Dat is ook letterlijk aftellen. Als er nog 1 minuutje is, wordt er ook netjes door iemand afgeteld. 60 second, 30 seconds .. data uit .. en dan is het ''OH FUCK(!)'' .. of .. ''YEAH(!) haha!''quote:Op donderdag 12 november 2009 14:26 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nog maar 4![]()
voelt beetje als oud op nieuw dit
Jep, maar dan liever met wat goedkopere aandelen. Besides van 59 naar 60 is niet zo heel erg hoog.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:22 schreef tony_clifton- het volgende:
Doet iemand van jullie dat eigenlijk? En masse Smit gaan kopen aan 59 en zonder kosten aan 60 verkopen?
Nee, het is nog onderwegquote:Op donderdag 12 november 2009 11:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb je dat boek van Jeremy Siegel al uit wat SeLang aangaf? Damn, toch 1 van de beste beleggingsboeken die ik ken![]()
Intraday doe ik alleen maar olie shorts deze week.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jep, maar dan liever met wat goedkopere aandelen. Besides van 59 naar 60 is niet zo heel erg hoog.
Overigens worden shorters hier nog steeds uitgerookt als of het niks is! Vandaag was het bijna alleen maar rode cijfertjes in de portefeuilles. We zijn te greedy ..
(heb overigens nog weer eens naar vestas gekeken. Die hebben toch wel een erg hoog debt ratio, dacht van 55% ofzoiets, en slechts een profit margin van luttele percenten terwijl alle concurrenten in Azie tussen de 10 - 30% zitten)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |