Ontken ik toch niet? Mn de Spanjaarden hebben heel erg huisgehouden in ZA, en heel erg christelijk geinspireerd.quote:Op maandag 16 november 2009 11:19 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Vertel dat eens aan Zuid-Amerikaanse Indianen. Daar zijn trouwens zowiezo een boel culturen verwoest uit naam van het christendom.
Ja, en? Wat heeft dat met deze discussie te maken?quote:[..]
,
Wel eens in Spanje geweest? Daar stikt het van de prachtige islamitische gebouwen.
Egypte idem dito.quote:Op maandag 16 november 2009 11:19 schreef xpompompomx het volgende:
Wel eens in Spanje geweest? Daar stikt het van de prachtige islamitische gebouwen.
u begon over:quote:Op maandag 16 november 2009 11:26 schreef Sachertorte het volgende:
Ja, en? Wat heeft dat met deze discussie te maken?
,quote:al die prachtige architectuur is christelijk
Ik maak daar helemaal geen onderscheid tussen. Ik heb het hier nl over de christelijke cultuur, en dat is wel iets breder dan alleen de Bijbel of wat de paus vindt.quote:Op maandag 16 november 2009 11:14 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Nogmaals ik maak echt onderscheid tussen het Christendom en de kerk, want ik geef dus aan dat ik het Christendom op zichzelf helemaal geen probleem vind (feit is en blijft dat het een door de mensen gemaakte religie is niet veel beter dus.)
Je stelt dat het bar weinig voorstelt, dat is gewoon incorrect. En dat het allemaal op leugens machtsspelletjes etc gebaseerd is, tsja... Dat is wel heel erg door een bepaalde bril bekeken, niet erg objectief.quote:Jep je hebt gelijk, my bad.
Maar dan nog, wat er achter staat kan niet ontkent worden, vind ik een naar erfgoed dan.
Waar zit ik dan niet correct? Ik zeg slechts dat Europa al heel lang heel erg christelijk is, en dat is gewoon een feit.quote:Je zit er zelf ook niet helemaal correct bij hoor, maar goed ik heb geen zin om een discussie op te rakelen, daar zijn andere topics voor. Anders neigt het teveel naar *ahum* mijn boekjes.
Ik dus wel en dat is denk ik waar onze meningen botsen.quote:Op maandag 16 november 2009 11:31 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik maak daar helemaal geen onderscheid tussen. Ik heb het hier nl over de christelijke cultuur, en dat is wel iets breder dan alleen de Bijbel of wat de paus vindt.
[..]
Je stelt dat het bar weinig voorstelt, dat is gewoon incorrect. En dat het allemaal op leugens machtsspelletjes etc gebaseerd is, tsja... Dat is wel heel erg door een bepaalde bril bekeken, niet erg objectief.
[..]
Waar zit ik dan niet correct? Ik zeg slechts dat Europa al heel lang heel erg christelijk is, en dat is gewoon een feit.
Dus jij ziet geen verschil tussen een stad als zeg Keulen, of een stad als Marrakech?quote:Op maandag 16 november 2009 11:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
u begon over:
[..]
,
Dus vandaar, westerse architectuur kan net zo goed islamitisch zijn(Of Grieks of Romeins maar dat gaat iets te ver terug voor deze discussie).
Mwah, stikt het? De Alhambra is mooi ja, en in Istanbul heb je natuurlijk de blauwe moskee. Maar dat heeft allemaal geen enkele pas met Christelijke architectuur. Vooral de Mezquita is bijna genant. En de Hagia Sophia is ook een stuk indrukwekkender (en ouder, en sneller gebouwd) dan de blauwe moskee.quote:Op maandag 16 november 2009 11:19 schreef xpompompomx het volgende:
Je hebt in elk geval geen kennis van geschiedenis. Geeft niks, maar doe dan niet alsof jouw visie de waarheid is, want het is een zeer, zeer beperkte visie gestoeld op cherry-picking van het slechtste wat er gebeurd is.quote:Op maandag 16 november 2009 09:31 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Kijk dit is dus bashen en daar vroeg ik helemaal niet om. Ik zeg nergens namelijk dat die mensen vredelievend waren maar zij waren weldegelijk van belang voor ons bestaan nu. En dat wordt vaak nog ontkend. Gekke wicca's uh uh uh, kan je nu echt niet met iets beters komen dan gelijk te gaan lopen vingerwijzen?
Het ging mij erom dat de kerk alleen datgene wil beschermen wat hun zakken genoeg blijft vullen, ze geven geen reet om het welzijn van de mens, zolang er maar genoeg domme schapen hun regels volgen. Deze hele wereld IS niet eens van ons, hoe kunnen wij nu dingen claimen die we tijdelijk (oftewel zolang wij leven) mogen gebruiken.
Als ik de Aarde was had ik driekwart van de mensen allang persoonlijk omgelegd door middel van een aardbevinkje of een overstrominkje, want je vergeet wel waarop en van WIE je leeft. Dat heeft in ieder geval niemand te danken aan de kerk.
Ach als we het toch over heksen hebben, duizenden onschuldige mensen zijn verbrand door de manie van de kerk, ben jij trots op dat feitelijke erfgoed?Er zijn zo ziek veel bewijzen (archeologie, geschiedenis etc. etc.) waarin de kerk garant staat voor meer destructie dan hoop en liefde waar ze zo vroom over prevelen.
Ik heb geen goed woord over voor die hele kerk, Christendom zelf is niets mis mee. Misschien moet je een paar posts teruglezen waarin ik "brief van God" gequote hebben. Trek dan weer je muil open voor je met verwijten gaat strooien. Bedankt
Ik niet, dus ben ik geen Europeaan? Pure religieuze oorlogsretoriek.quote:Op maandag 16 november 2009 10:45 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Europa is wél christelijk gevormd...
[..]
Objectief bekeken zijn er geen aanwijzingen van een God en zijn christenen de weg kwijt of leugenaars. Mooie "cultuur"quote:Op maandag 16 november 2009 11:31 schreef Sachertorte het volgende:
Je stelt dat het bar weinig voorstelt, dat is gewoon incorrect. En dat het allemaal op leugens machtsspelletjes etc gebaseerd is, tsja... Dat is wel heel erg door een bepaalde bril bekeken, niet erg objectief.
[..]
Dat doe ik ook helemaal niet man, ik praat vanuit mezelf en niet voor iedereen.quote:Op maandag 16 november 2009 11:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je hebt in elk geval geen kennis van geschiedenis. Geeft niks, maar doe dan niet alsof jouw visie de waarheid is, want het is een zeer, zeer beperkte visie gestoeld op cherry-picking van het slechtste wat er gebeurd is.
.. zoals ze allemaal geïnspireerd zijn op tenten, grotten en hunebedden.quote:Op maandag 16 november 2009 11:37 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dus jij ziet geen verschil tussen een stad als zeg Keulen, of een stad als Marrakech?
Ook een leuk weetje: de moslims hebben zich voor hun moskeeën voor een groot deel laten inspireren door Byzantijnse (en dus christelijke) architectuur.
En de eerste christelijke kerken zijn in wezen gebouwd in klassiek Romeinse stijl, zoals ook de Karolingen zich zeer hebben laten inspireren door de Romeinse bouwkunst.
Mee eensquote:Op maandag 16 november 2009 12:11 schreef speknek het volgende:
Je kunt veel zeggen over hoe het Christendom de Grieks-Romeinse wetenschappelijke cultuur in de kiem heeft gesmoord, en ten dele valt daar nog wat voor te zeggen ook, maar als er iets is waar die bijbelneukers tijdens de Middeleeuwen goed in waren, zelfs zo goed dat het z'n weerga niet kende, dan is het wel de architectuur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 16 november 2009 12:10 schreef KoosVogels het volgende:
Ik schaar mij volledig achter Papier.
Hmmm, oke. Mee eens dat je niet hoeft te denken alles beter te weten.quote:Op maandag 16 november 2009 11:55 schreef ethiraseth het volgende:
Je hebt in elk geval geen kennis van geschiedenis. Geeft niks, maar doe dan niet alsof jouw visie de waarheid is,
Lol. Nu doe je het zelf dus wel.quote:... want het is een zeer, zeer beperkte visie gestoeld op cherry-picking van het slechtste wat er gebeurd is.
Zo is het toch?quote:Op maandag 16 november 2009 11:08 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Wat een bizarre stelling. Je kiest specifiek een aantal punten waar (in dit geval) christenen anders over denken dan ongelovigen, en noemt hun pogingen de zaken bij wet zo te regelen als zij denken dat het hoort "DWINGEN". Met hoofdletters zelfs.
Als gelovigen gedwongen worden dingen te doen waar ze religieuze problemen mee hebben, mag je dat zeggen. Als gelovigen geconfronteerd worden met het feit dat niet iedereen hun ideeën en manier van leven wilt delen, nee.quote:Als je het lobbiën door gelovigen om de huidige winkeltijdenwet in stand te houden en de andere zaken die je hier noemt bij wet te verbieden, uit wil leggen als DWINGEN, mag ik alle andere wetgeving die niet religieus geïnspireerd is en waar onze wetboeken mee vol staan vast wel uitleggen als de tirannie der ongelovigen?
Allemaal jatwerk van de Romeinen en Christenen.quote:Op maandag 16 november 2009 12:22 schreef Sjaakz het volgende:
Och, ook de islamitische architecten hebben natuurlijk zat mooie gebouwen neergezet http://tmdtube.com/islam_gallery.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |