abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74565099
Samen met het veelvuldig misbruikte woord "betutteling" is het woord "demonisering" toch wel het meest debiele politieke modewoord van dit decennium.

Ik vind het vooral ook weerzinwekkend om te zien hoe zo'n woord uit de kast wordt getrokken om Wilders in een soort slachtofferrol te plaatsen. Geen enkele politicus, zelfs Fortuyn niet, heeft zich dit decennium groffer uitgelaten over andere mensen dan Geert Wilders. Als Wilders in de kamer roept dat minister Vogelaar "knettergek" is, of dat Pechtold een "teflon buikspreekpop" is en Balkenende een "dhimmi", enzovoort... dan moet dat allemaal gewoon kunnen, maar als iemand kritiek heeft op Wilders, is -ie aan het "demoniseren".

Er wordt met twee maten gemeten. Wilders hamert op het recht van vrije meningsuiting en gebruikt (misbruikt) dat recht graag. Maar als iemand een constatering doet rondom de structuur van de PVV (die vervolgens door de Telegraaf vakkundig uit z'n verband wordt gerukt) is er sprake van "demonisering".

Wilders maakt zich vrijwel dagelijks schuldig aan "demonisering". Wie kaatst, kan de bal verwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2009 10:02:50 ]
pi_74565251
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 09:58 schreef bouillabaisse het volgende:
De vraag was: "Gaan we daar nu ook allemaal topics over openen?"
En nee, dan heb ik het niet alleen over Wilders en zijn kornuiten, maar over al die politici en opiniemakers die de afgelopen jaren met de dood zijn bedreigd. Denk je dat ideale schoonzoon Wouter Bos nooit hatemail in zijn inbox ontvangt?
Ga fijn in de archieven van Fok spitten ofzo. Ik denk dat je menig topic kunt terugvinden over de bedreigingen aan het adres van Wilders. Ik vind bedreigingen aan het adres van politici of andere opiniemakers een zeer slechte zaak. En daarbij boeit het me niet of die politicus nu van de PvdD of de SGP is. Ik vind, net als Herman van Veen, dat je gewoon je mening over een bepaald onderwerp moet kunnen geven zonder dat je mailbox volstroomt met haatmails en doodsbedreigingen.

En ik vind het bovendien zeer kwalijk dat een krant de nogal genuanceerde mening van Van Veen willens en wetens uit zijn verband rukt en daarmee eigenlijk mede-verantwoordelijk is voor wat die man nu overkomt. En voordat ik hierop weer word aangeproken: ja, ook dat geldt voor alle kranten die zich aan dit soort manipulatie schuldig maken. Journalistiek moet zuiver en feitelijk blijven, in plaats van populistisch en bewust verdraaid.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:17:45 #203
104871 remlof
Europees federalist
pi_74565483
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:01 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Zoiets heb ik die linksen nog nooit horen zeggen, over de bedreigingen aan het adres van Wilders of destijds Fortuyn. Men lijkt het stiekem allemaal wel geweldig te vinden, hetgeen ook bleek na de moord op Fortuyn, toen de champagnekurken door het hele land in het rond vlogen.
Ik denk niet dat er ook maar één weldenkende (linkse) politicus was die blij was met de moord op Fortuyn. Het was beter geweest voor hen en ook voor Nederland als hij gewoon de verkiezingen had gewonnen en dan een faalkabinet à la Balkenende I op zijn naam had gezet.
pi_74565520
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:09 schreef isogram het volgende:
Ik vind bedreigingen aan het adres van politici of andere opiniemakers een zeer slechte zaak. En daarbij boeit het me niet of die politicus nu van de PvdD of de SGP is.
Natuurlijk boeit dat je wel. Je selectieve verontwaardiging spat er aan alle kanten vanaf.
quote:
Ik vind, net als Herman van Veen, dat je gewoon je mening over een bepaald onderwerp moet kunnen geven zonder dat je mailbox volstroomt met haatmails en doodsbedreigingen.
Herman van Veen is een publiek figuur, dat is zijn 'ding', en daar verdient hij een hoop geld mee. Publieke figuren moeten in het openbaar gewoon hun bek houden over zaken waar ze geen verstand van hebben, want dat kan tot allerlei ongewenste effecten leiden. Een oude rot als Herman van Veen had dat imho moeten weten.

Overigens, wat Herman van Veen in de privésfeer allemaal roept over Wilders en diens PVV moet hij uiteraard helemaal zelf weten. Wat niet weet wat niet deert, dus daar zal niemand hem ooit op aanspreken.

Enfin, eigen schuld dikke bult dus van Van Veen.
quote:
En ik vind het bovendien zeer kwalijk dat een krant de nogal genuanceerde mening van Van Veen willens en wetens uit zijn verband rukt en daarmee eigenlijk mede-verantwoordelijk is voor wat die man nu overkomt. En voordat ik hierop weer word aangeproken: ja, ook dat geldt voor alle kranten die zich aan dit soort manipulatie schuldig maken. Journalistiek moet zuiver en feitelijk blijven, in plaats van populistisch en bewust verdraaid.
Met dat "uit het verband rukken" valt het reuze mee. Het is een kwestie van interpretatie, zoals bij zoveel van dit soort zaken. Jij interpreteert de uitspraken van Wilders ook op de manier die jou het beste uitkomt. En zolang je die uitspraken niet verdraait, is dat je goed recht.
pi_74565525
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 09:57 schreef bouillabaisse het volgende:
HAHAHA links begint het af te leggen tegen Wilders en dus begint de PVV steeds meer trekjes te vertonen van allerlei extremisten.

Man, jij bent gewoon een slecht verliezer! Links houdt er al sinds jaar en dag precies dezelfde technieken van mediamanipulatie op na. Zelfs tot in onze lagere school was links op een gegeven moment doorgedrongen. En nu is er iemand die het kunstje nog een beetje beter beheerst dan links, en begint links meteen weer te huilen over "extremisme" en meer van die onzin. Zóóóóó doorzichtig.
Het zal je misschien verbazen, maar er zijn ook nog mensen in dit land die over politiek kunnen praten zonder alles meteen langs de nogal zinloze meetlat links-rechts te leggen. Ik observeer het gedrag en de uitlatingen van Wilders en ik geef mijn mening genuanceerd. Zoals trouwens ook Herman van Veen deed. Bijzonder genuanceerd, maar door anderen uit hun verband getrokken. Omdat ze niet kunnen of niet willen nadenken en omdat platte one-liners beter scoren.

Ik ageer tegen de versimpeling, of beter gezegd debielisering van het politieke debat. Ik ageer ook tegen het populisme van tegenwoordig, waarbij hard schreeuwen en dagkoersen belangrijker zijn geworden dan het hebben van een visie en het aandragen van reële oplossingen. Ik ageer bovendien tegen de hypocrisie die ik bij de PVV waarneem. Zelf uiten ze zich op de meest groffe manier (let wel: dat recht hebben ze wat mij betreft en ik sta ook voor dat recht, ik ben tegen de vervolging van Wilders om zijn uitspraken), maar als een ander de bal terugkaatst (hoe genuanceerd dan ook), kruipt de PVV in een zielige slachtofferrol.

En ja, ik zie gewoon overeenkomsten tussen de tactieken van Wilders. Ik zal het woord extremisme er buiten laten, want het is vooral plat populisme wat de klok slaat. Ik zie parallellen in de manier waarop Wilders de media bespeelt (constant in het nieuws), de manier waarop hij shockeert, de manier waarop hij het inhoudelijke debat uit de weg gaat en hoe hij van politiek een soort 'Idols' heeft gemaakt.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:20:13 #206
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74565533
Iemand als Herman van Veen bedreigen... En dan nog zo massaal.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:22:52 #207
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_74565590
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:17 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er ook maar één weldenkende (linkse) politicus was die blij was met de moord op Fortuyn. Het was beter geweest voor hen en ook voor Nederland als hij gewoon de verkiezingen had gewonnen en dan een faalkabinet à la Balkenende I op zijn naam had gezet.
Nee, als het hem met een succesvol en gekwalificeerd team was gelukt om dit land van ongewenste en wezensvreemde elementen te zuiveren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_74565640
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:01 schreef bouillabaisse het volgende:
Zoiets heb ik die linksen nog nooit horen zeggen, over de bedreigingen aan het adres van Wilders of destijds Fortuyn. Men lijkt het stiekem allemaal wel geweldig te vinden, hetgeen ook bleek na de moord op Fortuyn, toen de champagnekurken door het hele land in het rond vlogen.
Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat de bedreigingen aan het adres van Wilders destijds over de volle breedte van het politieke spectrum in Nederland zijn veroordeeld, door alle partijen. Dat jij zulke dingen niet wilt lezen of graag snel weer wilt vergeten, zegt meer over jou dan over de werkelijkheid.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:27:37 #209
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74565717
Herman van Veen staat wat mij betreft juist symbool voor het zachte Nederland... Het lieve Nederland waar iedereen met weemoed aan terugdenkt en waarvan iedereen zegt dat het terug moet komen. Ook al heb je partijen als de PVV - die naar mijn stellige overtuiging - de zaken helemaal verkeerd aan willen pakken... Ook zij verlangen uiteindelijk alleen maar terug naar dat Nederland. Het Nederland van vroeger, het Nederland van Herman van Veen...

Zo'n symbool, zo'n man die er slechts op probeert de wijzen dat de door velen ingeslagen weg wellicht niet de juiste is, op zo'n manier aanvallen... Wat moet je daar nog over zeggen? Zulke mensen zijn verloren. Daar kan geen plaats voor zijn in datzelfde Nederland waar ze naar op zoek zeggen te zijn.
pi_74565718
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 09:46 schreef bouillabaisse het volgende:
Wat een linkse jankbal. Veel politici en opiniemakers worden zo vaak met de dood bedreigd. En Wilders wordt al jarenlang op zeer regelmatige basis met de dood bedreigd en heeft daarvoor zelfs speciale beveiliging die hem ernstig beperkt in zijn bewegingsvrijheid. Gaan we daar nu ook allemaal topics over openen?
Zou er 1 topic zijn waarop dit veroordeeld wordt zonder mitsen en maren?
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:28:55 #211
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_74565745
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:27 schreef Sjaakz het volgende:
Herman van Veen staat wat mij betreft juist symbool voor het zachte Nederland... Het lieve Nederland waar iedereen met weemoed aan terugdenkt en waarvan iedereen zegt dat het terug moet komen. Ook al heb je partijen als de PVV - die naar mijn stellige overtuiging - de zaken helemaal verkeerd aan willen pakken... Ook zij verlangen uiteindelijk alleen maar terug naar dat Nederland. Het Nederland van vroeger, het Nederland van Herman van Veen...

Zo'n symbool, zo'n man die er slechts op probeert de wijzen dat de door velen ingeslagen weg wellicht niet de juiste is, op zo'n manier aanvallen... Wat moet je daar nog over zeggen? Zulke mensen zijn verloren. Daar kan geen plaats voor zijn in datzelfde Nederland waar ze naar op zoek zeggen te zijn.
Mooi gezegd jongen.
pi_74565776
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:28 schreef Frollo het volgende:

[..]

Mooi gezegd jongen.
Zeg dat maar tegen al het straattuig dat omaatjes berooft
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:32:48 #213
15967 Frollo
pi_74565852
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:30 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Daar moet je niks tegen zeggen, die moet je beuken. Zacht en liefdevol in elkaar beuken net zolang tot ze normaal doen.
pi_74565856
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:30 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ach, dat is niet erg. Dat zijn maar omaatjes.
En het zijn er maar een paar die dat doen.
pi_74565871
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:19 schreef bouillabaisse het volgende:
...
Publieke figuren moeten in het openbaar gewoon hun bek houden over zaken waar ze geen verstand van hebben, want dat kan tot allerlei ongewenste effecten leiden.
...
Iedereen heeft het recht om in het openbaar zijn mening te uiten. Ook publieke figuren. Het zou je overigens sieren als je je rug recht houdt en niet meegaat in de vergroffing van het debat.
quote:
Vind jij ook dat het hun eigen schuld is als meisjes die korte rokjes dragen worden verkracht of aangerand?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2009 10:35:59 ]
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:35:44 #216
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_74565919
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:27 schreef Sjaakz het volgende:
Het boterkoekenland waar Herman van Veen zo graag van droomt, is niet per se het mijne.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:36:46 #217
104871 remlof
Europees federalist
pi_74565937
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:22 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee, als het hem met een succesvol en gekwalificeerd team was gelukt om dit land van ongewenste en wezensvreemde elementen te zuiveren.
Ja alleen gekwalificeerde personen zijn meestal moeilijk te vinden voor partijen als de LPF en de PVV... De beste oplossing voor het probleem is echt ze gewoon een paar maandjes regeringsverantwoordelijkheid te geven

Aan de Grondwet kunnen ze toch niet tornen zonder 2/3e meerderheid in de Tweede Kamer en de steun van de Eerste Kamer, gelukkig.
pi_74565968
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:32 schreef Frollo het volgende:

[..]

Daar moet je niks tegen zeggen, die moet je beuken. Zacht en liefdevol in elkaar beuken net zolang tot ze normaal doen.
Daar doet het Herman-van-Veen-Nederland niet aan he, alles mit der mantell der eeuwichen liebe
Mr. Prolapse 2009
pi_74565988
quote:
Natuurlijk boeit dat je wel. Je selectieve verontwaardiging spat er aan alle kanten vanaf.
Ik ben niet selectief verontwaardigd, want zoals gezegd veroordeel ik elke vorm van bedreiging ten opzichte van mensen die hun mening ergens over geven, ongeacht of het nu Herman van Veen is die de partijstructuur van de PVV aan de kaak stelt, of Bouillabaisse die klaagt over de biefstuk van zijn slager.
quote:
Herman van Veen is een publiek figuur, dat is zijn 'ding', en daar verdient hij een hoop geld mee. Publieke figuren moeten in het openbaar gewoon hun bek houden over zaken waar ze geen verstand van hebben, want dat kan tot allerlei ongewenste effecten leiden. Een oude rot als Herman van Veen had dat imho moeten weten.

Overigens, wat Herman van Veen in de privésfeer allemaal roept over Wilders en diens PVV moet hij uiteraard helemaal zelf weten. Wat niet weet wat niet deert, dus daar zal niemand hem ooit op aanspreken.
Zullen we dan Geert Wilders ook maar het zwijgen opleggen over het onderwerp politiek? Aangezien jij zo makkelijk kunt bepalen dat Herman van Veen ergens geen verstand van heeft en z'n bek moet houden, wil ik ook graag datzelfde recht opeisen voor wat betreft Wilders.

Nee, dat meen ik niet serieus. Het zou redelijk bizar zijn om mensen de mond te snoeren. Dat jij dat hier WEL doet, vind ik nogal verbijsterend. Als bij wijze van spreken een voetballer als Klaas Jan Huntelaar morgen iets wil roepen over de Partij van de Dieren, heeft -ie daar het volste recht toe. Het recht op vrije meningsuiting (dat overigens door jouw grote idool ook terecht wordt verdedigd), geldt namelijk voor iedereen. Als we mensen de mond gaan snoeren omdat ze ergens geen verstand van hebben, kunnen we Fok ook wel meteen opdoeken....
quote:
Met dat "uit het verband rukken" valt het reuze mee. Het is een kwestie van interpretatie, zoals bij zoveel van dit soort zaken. Jij interpreteert de uitspraken van Wilders ook op de manier die jou het beste uitkomt. En zolang je die uitspraken niet verdraait, is dat je goed recht.
Hoe je bepaalde uitspraken wilt interpreteren, moet je zelf weten. Als mensen zich niet voldoende in een standpunt kunnen verdiepen en daarom maar de 'versimpelde versie' aannemen voor zoete koek, dan is dat maar zo. Het wordt alleen een ander verhaal als je op basis van die versimpelde versie haat- en dreigmails gaat sturen.

Wat Wilders betreft, observeer ik vooral. Aan interpretatie hoef ik niet veel te doen, want de uitspraken zijn meestal glashelder, omdat het vaak simpele one-liners zijn. Als Wilders weer eens een mede-politicus beledigt, door hem of haar "knettergek" te noemen, hoef ik die uitspraak niet te interpreteren op een bepaalde manier. Het is wel duidelijk wat Wilders, allemaal roept. Gebrek aan duidelijkheid valt hem dan ook niet te verwijten. Zijn woorden zijn meestal niet voor meerdere uitleg vatbaar.

Ik heb tot op een zekere hoogte begrip voor de standpunten van Wilders en de problemen die hij benoemt. In een enkel geval kan ik zelfs zijn oplossingsrichting nog wel volgen. Maar ik stoor me mateloos aan het populisme en de onbeschoftheid waar de man zich van bedient. En de bijna lachwekkende stroom aan suggestieve kamervragen over tal van futiliteiten.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:38:59 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74565999
Dus de PVV is niet vergelijkbaar met de NSB en als je er anders over denkt word je bedreigd. Dat lijkt idd niet op de NSB, maar op de NSDAP
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_74566005
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:28 schreef Frollo het volgende:

[..]

Mooi gezegd jongen.
jUISTEM, ImO EEN VERTEGENWOORDIGER VAN de te softe LINKSE KERK, net zo ergerlijk als de harde Rechtse kerk, the two never meet.
pi_74566026
quote:

Enfin, eigen schuld dikke bult dus van Van Veen.[..]

Meen je dit serieus?

Mensen worden door de PVV gewoon de mond gesnoerd en dat is nogal bedreigend.

Afijn, de niet PVV'ers weten nu in ieder geval alvast wat hun te wachten staat als ze openlijk voor hun mening uitkomen.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:40:55 #223
45206 Pietverdriet
pi_74566050
Het mooie van een democratie is dat je het niet eens hoeft te zijn, en daar bedreig je geen mensen om
pi_74566061
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:40 schreef yyentle het volgende:

[..]

Meen je dit serieus?

Mensen worden door de PVV gewoon de mond gesnoerd en dat is nogal bedreigend.

Afijn, de niet PVV'ers weten nu in ieder geval alvast wat hun te wachten staat als ze openlijk voor hun mening uitkomen.
Ach, de beveiliging voor Wilders is ook voor de show wil je zeggen? Beide kanten zijn geen lieverdjes
Mr. Prolapse 2009
pi_74566091
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Het mooie van een democratie is dat je het niet eens hoeft te zijn, en daar bedreig je geen mensen om
Alleen Geert Wilders mag onbeperkt bedreigd worden.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:43:19 #226
45206 Pietverdriet
pi_74566111
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Alleen Geert Wilders mag onbeperkt bedreigd worden.
nee, ook niet
pi_74566165
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:22 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zuiveren? Als ik het goed herinner wou die nou juist dat dat gezeik over 'zuivering' afgelopen moest zijn .. binnen is binnen, deal with it
pleased to meet you
pi_74566187
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:41 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ach, de beveiliging voor Wilders is ook voor de show wil je zeggen? Beide kanten zijn geen lieverdjes
Zowel de extreme moslims als de extreme PVV zijn verwerpelijk.

Het is overigens ook merkwaardig en verontrustend dat er geen journalisten bij de PVV-bijeenkomsten aanwezig mogen zijn.
pi_74566220
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Iedereen heeft het recht om in het openbaar zijn mening te uiten. Ook publieke figuren. Het zou je overigens sieren als je je rug recht houdt en niet meegaat in de vergroffing van het debat.
[..]

Vind jij ook dat het hun eigen schuld is als meisjes die korte rokjes dragen worden verkracht of aangerand?
Het is niet de schuld van die meisjes - achteraf, maar het is ook naief om te denken dat gekken niet bestaan - vooraf. Die bestaan, en die hebben altijd bestaan. Vandaar dat ik niet 's nachts in mijn eentje uitgebreid op straat hang in een kort rokje. Dat zou wel móeten kunnen, maar niet alles geschied zoals het zou moeten. Ik vind dat dan ook nooit een mooie vergelijking, al wordt die wel continu gemaakt. Zo denk ik er ook over bij bijvoorbeeld van Gogh, als je op die manier je uitdrukt, - los van het feit dat het zou moeten kunnen - kun je wel idioten verwachten, ja. Sommige mensen kunnen het niet met woorden af, dat is niets nieuws.

Dat van Veen schrikt snap ik echter wel. Dit was een vrij genuanceerde uitspraak die helemaal niet ontzettend beledigend is, in dat licht is zijn bedreiging wel enigzins onverwacht, in mijn ogen.
pi_74566231
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:45 schreef yyentle het volgende:

[..]

Zowel de extreme moslims als de extreme PVV zijn verwerpelijk.

Het is overigens ook merkwaardig en verontrustend dat er geen journalisten bij de PVV-bijeenkomsten aanwezig mogen zijn.
Zo heeft elke partij dat wel als ik me niet vergis. En wetende hoe het journaille in NL is.
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:48:45 #231
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74566257
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:47 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Zo heeft elke partij dat wel als ik me niet vergis. En wetende hoe het journaille in NL is.
Je vergist je ja. Bij elke partij zullen er gekken rondlopen, maar niet een paar duizend die jou allemaal dezelfde dag nog weten te vinden als je alleen maar iets zegt wat ze niet willen horen.
pi_74566275
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:33 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Iedereen heeft het recht om in het openbaar zijn mening te uiten.
Je moet dat moeten niet al te letterlijk nemen, want zo was het niet bedoeld. Dit is gewoon weer zo'n voorbeeldje van lezen wat je wil lezen, eigen interpretatie, wat ik je overigens niet kwalijk neem.

Ja dat recht heeft iedereen. En van dat recht heeft Herman van Veen ook gewoon gebruik gemaakt. Maar de daaruit voortvloeiende consequenties zijn ook voor iedereen om zelf te dragen. Dus wees gewoon een vent, in plaats van daarover te gaan zitten klagen en huilen op tv.

Als ik m'n mond opentrek in het openbaar dan zal iedereen z'n schouders ophalen. Als een publiek figuur dat doet, dan springt iedereen er bovenop, zo werkt het nu eenmaal. Als je dat als publiek persoon niet wil, als dat je angst aanjaagt, dan kun je maar beter gewoon je mond houden.
pi_74566353
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:48 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Je vergist je ja. Bij elke partij zullen er gekken rondlopen, maar niet een paar duizend die jou allemaal dezelfde dag nog weten te vinden als je alleen maar iets zegt wat ze niet willen horen.
Ik had het over de besloten bijeenkomsten
Mr. Prolapse 2009
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:53:04 #234
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74566376
quote:
Wilders: bedreiging Van Veen is kwalijk
ANP Geert Wilders (ANP)

DEN HAAG - Geert Wilders verwerpt alle bedreigingen die mogelijk vanuit zijn achterban zijn geuit aan het adres van zanger Herman van Veen. ‘Hij dient absoluut niet te worden bedreigd en als dat wel het geval is, vind ik dat zeer kwalijk’, stelde de PVV-leider dinsdag.

Hij voegt er wel direct aan toe dat hij hoopt dat ‘het demoniseren van de PVV door het maken van domme opmerkingen en kwalijke vergelijkingen stopt’. Van Veen zei maandagavond in het tv-programma Pauw & Witteman dat hij duizenden mails heeft gekregen van onder anderen PVV-aanhangers waarin ‘hele nare, beangstigende dingen’ staan. Aanleiding daarvoor is een bericht in De Telegraaf, waarin stond dat de zanger tijdens een herdenking in Utrecht van de val van de Berlijnse Muur de PVV heeft vergeleken met de NSB.

Nuance
Volgens Van Veen ligt het veel genuanceerder en heeft hij nooit de intentie gehad mensen te kwetsen. In een toespraak waarin de zanger waarschuwde voor het gevaar van totalitaire systemen heeft hij gezegd dat de PVV niet mag worden als de NSB. ‘De PVV is geen politieke partij, maar een vereniging, een beweging waar één man het vooralsnog voor het zeggen heeft. Dat is niet democratisch’, aldus Van Veen. Hij zei ‘echt geweldig van de leg’ te zijn door de vele bedreigende reacties die hij vervolgens via de mail ontving.
Jammer van de toevoeging, maar goed dat hij er gelijk wat over zegt.
  dinsdag 10 november 2009 @ 10:53:30 #235
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74566391
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:52 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ik had het over de besloten bijeenkomsten
My bad.
pi_74566398
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:49 schreef bouillabaisse het volgende:

Maar de daaruit voortvloeiende consequenties zijn ook voor iedereen om zelf te dragen.
Dat er consequenties zitten aan het hebben van een mening over de PVV en/of de mensen die de PVV steunen, was al langer bekend.
pi_74566452
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:53 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

My bad.
Verder is het helaas wel zo dat het extreem veel extreme reacties zijn, maar goed het is ook een misselijke vergelijking, zelfs na die "nuance" nog.

Noem mij maar Devil's Advocate, maar er worden ook doodsbedreigingen naar Wilders geuit, ook nu nog. Dus tsja, nogmaals, het komt weer eens van beide kanten
Mr. Prolapse 2009
pi_74566468
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:40 schreef yyentle het volgende:
Meen je dit serieus? Mensen worden door de PVV gewoon de mond gesnoerd en dat is nogal bedreigend.
Ook dit is weer een versimpeling van de realiteit. En nogal generaliserend. Dat bouillabaisse de dreigementen goedpraat, wil niet zeggen dat hij er actief deel aan nam. Dat bepaalde mensen - voor het gemak gaan we ervan uit dat het PVV-aanhangers zijn - dergelijke haat- en dreigmails sturen, wil ook nog niet zeggen dat de volledige PVV-achterban zich hieraan schuldig maakt.

Ook vind ik het vreemd dat we kiezers moeten opdelen in twee groepen: 100 procent voor de PVV, 100 procent tegen de PVV. De realiteit ligt een stuk genuanceerder. Ik heb feitelijk vrij weinig tegen de PVV, hoewel ik er persoonlijk niet op stem. Het is mijn partij niet en ik stoor me vooral aan het populisme en de onbeschoftheid. Maar dat is nog weer wat anders dan fel tegen zo'n partij zijn. Er zijn best opvattingen waarin ik de PVV wel kan begrijpen of volgen. Zo zal het met meer mensen zijn.

Ik vind het vreemd om het politieke, cq. inhoudelijke debat steeds langs bizarre scheidslijnen te voeren, zoals links-rechts of pro- en contra-PVV.
pi_74566504
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:55 schreef Dragorius het volgende:

Noem mij maar Devil's Advocate, maar er worden ook doodsbedreigingen naar Wilders geuit, ook nu nog. Dus tsja, nogmaals, het komt weer eens van beide kanten
Het betekent natuurlijk wel dat de PVV-aanhangers die dit doen net zulke terroristen zijn als de extreme moslims.
pi_74566532
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:57 schreef yyentle het volgende:

[..]

Het betekent natuurlijk wel dat de PVV-aanhangers die dit doen net zulke terroristen zijn als de extreme moslims.
Klopt. Het zijn beiden "fanatici" en dat is de gevaarlijkste groep, van beide kanten.

Al geloof ik niet dat er enkel dreiging in de mails zal hebben gezeten, dat er ook niet-PVV-stemmers tussen zaten etc.

Maar de dreigmails die ertussen zaten maken uiteraard de meeste indruk.
Mr. Prolapse 2009
pi_74566543
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:53 schreef yyentle het volgende:

[..]

Dat er consequenties zitten aan het hebben van een mening over de PVV en/of de mensen die de PVV steunen, was al langer bekend.
Stel je niet zo aan. Wat zijn voor jou de consequenties dan?

Het uiten van een ongezouten mening over zaken waar men geen verstand van heeft,heeft alleen consequenties voor publieke figuren. Die doen dat in het algemeen dan ook wijselijk niet. Tenzij het politici zijn, dan doen ze het juist wel.
pi_74566579
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:57 schreef yyentle het volgende:

[..]

Wie zegt dat het PVV-aanhangers zijn, die dit doen? Is dat al vast komen te staan dan?

Het zou mij niks verbazen als het linkserds zijn die de PVV op deze manier een hak proberen te zetten.
pi_74566591
Take note van Veen Een uispraak die werd onderschreven door \Theo van Gofh en de zijnen:"oals Voltaire ooit formuleerde: "Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten."
  dinsdag 10 november 2009 @ 11:00:35 #244
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_74566598
quote:

[..]

Verder is het helaas wel zo dat het extreem veel extreme reacties zijn, maar goed het is ook een misselijke vergelijking, zelfs na die "nuance" nog.

En toch... als er iemand iets zegt over marokkanen en hij krijgt dreigmails van marokkanen, dan is het hek van de dam, dat mogen die kutmarokkanen niet doen, land uit blablabla. Nu gebeurt het andersom en ik zie mensen op de FP het gewoon goedpraten... Sorry, maar dan valt mijn mond open van verbazing en zijn er schijnbaar duizenden hypocriete zieligerds bezig geweest die net zo erg zijn als hun ilsmitische bedreigers.

Moslimmarokkaan of Nederlander, aan de hand van uitspraken dreigmails sturen is gewoon zielig.
put
your
clothes
on!
pi_74566626
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:58 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Stel je niet zo aan. Wat zijn voor jou de consequenties dan?

De privepeiler van Wilders probeerde mij op te sporen en dit is ook gedeeltelijk gelukt.
Er werd dan gesproken in termen van "thuis langskomen om uitleg te vragen", "vingers breken" en er werd over "doodskisten" gesproken.

Ook al ben je anoniem en is het maar gedeeltelijk gelukt mij op te sporen, beangstigend is het wel.
  dinsdag 10 november 2009 @ 11:01:48 #246
15967 Frollo
pi_74566636
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:59 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Wie zegt dat het PVV-aanhangers zijn, die dit doen? Is dat al vast komen te staan dan?

Het zou mij niks verbazen als het linkserds zijn die de PVV op deze manier een hak proberen te zetten.
Idd, dat laatste is vele malen plausibeler dan het eerste!
  dinsdag 10 november 2009 @ 11:01:57 #247
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74566639
quote:
Ik vind dat niet echt te vergelijken.

Hoe verwerpelijk de bedreigingen ook zijn, ik snap dat mensen zich bedreigd kunnen voelen door Wilders en handelen uit angst. Hij vertegenwoordigt een beweging en heeft een behoorlijke achterban verworven. Hij heeft dus macht en zit op de plek waar hij die ten gelde kan gaan maken: in Den Haag.

Datzelfde kan ik me niet voorstellen bij Herman van Veen. Hij is "slechts" een zanger, cabaretier, een entertainer. Bedreigingen aan zijn adres vind ik daardoor nog moeilijker te begrijpen... Er is geen andere grond voor dan radeloze woede. Uitvallen naar iemand wiens mening je niet moet. In dit laatste geval is wat mij betreft de vrijheid van meningsuiting dan ook veel meer in het geding. Hij wordt echt slechts aangevallen op wat hij zegt. Niet om wie hij is, wat hij doet of wat hij misschien nog zal doen.
pi_74566663
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:59 schreef bouillabaisse het volgende:

Ja natuurlijk, het is een complot.

Waar heb ik dat toch eerder gehoord.
  dinsdag 10 november 2009 @ 11:02:51 #249
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_74566667
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 11:00 schreef Suko het volgende:
Een uispraak di werd onderschreven door \Theo van Gofh en de zijnen:"oals Voltaire ooit formuleerde: "Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten."
Van Gogh, die zijn "tegenstanders" graag per telefoon de huid vol schold en niet vies was van een scheldbrief meer of minder. Om die man nu met Voltaire te vergelijken.
pi_74566669
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 11:00 schreef Jerruh het volgende:

[..]

En toch... als er iemand iets zegt over marokkanen en hij krijgt dreigmails van marokkanen, dan is het hek van de dam, dat mogen die kutmarokkanen niet doen, land uit blablabla. Nu gebeurt het andersom en ik zie mensen op de FP het gewoon goedpraten... Sorry, maar dan valt mijn mond open van verbazing en zijn er schijnbaar duizenden hypocriete zieligerds bezig geweest die net zo erg zijn als hun ilsmitische bedreigers.

Moslimmarokkaan of Nederlander, aan de hand van uitspraken dreigmails sturen is gewoon zielig.
Klopt, maar goed dat zijn dan ook de mensen die dom genoeg kunnen zijn om dreigmails te sturen Zoals je ongetwijfeld op het forum van marokko.nl users hebt die blij zijn dat van Veen de vergelijking maakte.

Nogmaals > beide kanten
Mr. Prolapse 2009
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')