abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 november 2009 @ 10:55:09 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74597826
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:40 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

De bonusverslaafde elite(topmannen) hebben die dwang wel nodig. Waar wij het hier over hebben is het gewone volk, dat jaren moest wachten op hun Trabant. Nogmaals: dat lange wachten op die trabant is geen concreet onderdeel van de ideologie. Ik stel voor dat jij wat dieper moet gaan op de theorie achter het communisme en niet de praktijk. Geschiedenis kun je voorkomen.
Het is een gevolg van de ideologie. Een planeconomie kan niet aan een vraag voldoen op termijn omdat het niet vraaggedreven is. Trabantjes zijn dan nog je minste zorg, wat veel problematischer is, dat het ook in de voedselproductie van toepassing is en je kan slecht 15 jaar wachten op je eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_74597848
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goh, als in ALLE landen waar deze ideologie aan de macht komt het leid tot moord, onderdrukking, uitbuiting, armoede, honger, corruptie dan is er niets mis met de ideologie?
Inderdaad. Het lag volledig aan een stelletje idioten die de macht grepen. Daarnaast zie ik geen enkele manier waarop het kapitalisme de door jou genoemde schandalen zou kunnen voorkomen.
pi_74597865
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:53 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Met zijn variant(grondlegging) van het communisme ben ik het niet eens. Met geen enkele, eigenlijk. Maar in veel eigenschappen van het communisme zie ik wel degelijk potentie.
Ieder zijn meug.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:00:52 #229
45206 Pietverdriet
pi_74598024
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:55 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Inderdaad. Het lag volledig aan een stelletje idioten die de macht grepen. Daarnaast zie ik geen enkele manier waarop het kapitalisme de door jou genoemde schandalen zou kunnen voorkomen.
Dat je veel dingen niet ziet verbaasd me niet.
Maar het niet in staat zijn bestuurlijk onvermogen te corrigeren is net zo goed een eigenschap van communisme als het niet kunnen voldoen aan de vraag in de markt.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:09:40 #230
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_74598308
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
bestuurlijk onvermogen
Communisme bestaat bij de gratie van het ontkennen dat dit bestaat...de staat heeft per definitie gelijk. Dat is ook 1 van de voornaamste redenen waarom het niet werkt. Correctie bestaat niet, en wordt onmogelijk gemaakt.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_74598429
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat je veel dingen niet ziet verbaasd me niet.
Maar het niet in staat zijn bestuurlijk onvermogen te corrigeren is net zo goed een eigenschap van communisme als het niet kunnen voldoen aan de vraag in de markt.
Wat ben jij toch vreselijk kortzichtig. Gevolgen kapitalisme:
-Contrasten tussen rijk en arm, bij puur kapitalisme kan het 'normale' volk niet meer rondkomen en zal dus helaas 15 jaar moeten sparen voor een auto.
-Bonussen voor de topmannetjes
-Geprivatiseerde bedrijven in de publieke sector die door het ontbreken van subsidie niet meer kunnen rondkomen en dus genoodzaakt zijn hun diensten te verslechteren.
-Eventueel ook nog maffia
etcetera. De nadelige gevolgen van het communisme dat we tot nu toe in de praktijk hebben gezien zie je sterk terug in het kapitalisme, maar dan in een ander jasje. Het komt op het zelfde neer.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:17:43 #232
45206 Pietverdriet
pi_74598553
We hadden het over Communisme. Waarom begin je nu over wat anders?
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:13 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

-Contrasten tussen rijk en arm, bij puur kapitalisme kan het 'normale' volk niet meer rondkomen en zal dus helaas 15 jaar moeten sparen voor een auto.
Suuuure, daarom zijn er ook zo weinig autos in Nederland, Duitsland, Frankrijk of UK en al helemaal in de VS.
quote:
Wat is er mis met een bonus?
quote:
-Geprivatiseerde bedrijven in de publieke sector die door het ontbreken van subsidie niet meer kunnen rondkomen en dus genoodzaakt zijn hun diensten te verslechteren.
Telefonie is ook zo slecht in NL
quote:
-Eventueel ook nog maffia
In een vrij land is de maffia illigaal en wordt bestreden, in het communisme wordt het land er door bestuurd.
quote:
etcetera. De nadelige gevolgen van het communisme dat we tot nu toe in de praktijk hebben gezien zie je sterk terug in het kapitalisme, maar dan in een ander jasje. Het komt op het zelfde neer.
Maar zoals ik al zei, wij hadden het over het onvermogen van het communisme, waarom ga je daar niet verder op in maar begin je over wat anders?
  woensdag 11 november 2009 @ 11:20:08 #233
45206 Pietverdriet
pi_74598614
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Communisme bestaat bij de gratie van het ontkennen dat dit bestaat...de staat heeft per definitie gelijk. Dat is ook 1 van de voornaamste redenen waarom het niet werkt. Correctie bestaat niet, en wordt onmogelijk gemaakt.
Helaas zie je het in de burocratie van NL ook, maar gelukkig kennen we een vrije pers die het aan de kaak stelt. Helaas hebben we in NL geen tabloids die er echt smeuig tegen kunnen tekeer gaan, tabloids hebben echt een maatschappelijke functie daarin.
pi_74598854
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:17 schreef Pietverdriet het volgende:
We hadden het over Communisme. Waarom begin je nu over wat anders?
[..]

Suuuure, daarom zijn er ook zo weinig autos in Nederland, Duitsland, Frankrijk of UK en al helemaal in de VS.
Mensen in de lagere klasse hebben vaak geen auto. Al helemaal in VS niet.
quote:
Wat is er mis met een bonus?
quote:
Telefonie is ook zo slecht in NL
En vooral duur. Net zoals de spoorwegen, daar zijn de prijzen en boetes sinds de privatisering belachelijk gestegen. Oorzakelijk verband? Juist ja, vermindering van subsidie.
quote:
In een vrij land is de maffia illigaal en wordt bestreden, in het communisme wordt het land er door bestuurd.
In een vrij land heeft de overheid vaak niet eens door dat er maffia is. Bij de 'kapitalistische maffia' moet je vooral denken aan topmannen die het bedrijfsleven combineren met moord en marteling. Kwam voor én na de oorlog veel in Amerika voor.
quote:
Maar zoals ik al zei, wij hadden het over het onvermogen van het communisme, waarom ga je daar niet verder op in maar begin je over wat anders?
quote:
Dat je veel dingen niet ziet verbaast me niet
Hier reageerde ik op.
Het is zeer zeker wel relevant. Ik vergeleek de nadelen van het communisme in de praktijk met het kapitalisme. Daaruit blijkt dat er veel overeenkomsten zijn. Hier gaat het topic ten slotte toch over?
pi_74598958
Telefoneren duur? Grappenmaker, tegenwoordig kan ej onbeperkt bellen voor 5 of 10 euro per maand
  woensdag 11 november 2009 @ 11:33:02 #236
8369 speknek
Another day another slay
pi_74598995
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:28 schreef IntercityAPT het volgende:
En vooral duur. Net zoals de spoorwegen, daar zijn de prijzen en boetes sinds de privatisering belachelijk gestegen. Oorzakelijk verband? Juist ja, vermindering van subsidie.
En subsidie groeit aan de bomen? De enige reden waarom de treinkaartjes duurder zijn geworden is omdat nu mensen die niet met de trein rijden niet meer mee hoeven te betalen aan de kaartjes.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:37:01 #237
45206 Pietverdriet
pi_74599137
quote:

[..]

Mensen in de lagere klasse hebben vaak geen auto. Al helemaal in VS niet.
[..]
Oh, dus je geeft toe dat er veel autobezit is, ook de lagere klassen kunnen zich een auto permiteren.
quote:

[..]
Dat is geen antwoord.
quote:
[..]
Telefonie is spotgoedkoop, en subsidie op een schaars goed is erg dom. Toen vietnam de rpijs van rijst subsidieerde was er een tekort aan rijst en boeren voerden het aan hun varkens omdat het goedkoper was dan varkensvoer. Vietnam hield op met het subsideeren van rijst en werd van rijstimporteur een rijstexporteur, een van de grootste ter wereld.
quote:
In een vrij land heeft de overheid vaak niet eens door dat er maffia is. Bij de 'kapitalistische maffia' moet je vooral denken aan topmannen die het bedrijfsleven combineren met moord en marteling. Kwam voor én na de oorlog veel in Amerika voor.
Het vermoorden van een vakbondsman hier en daar is erg fout en daar heeft de FBI veel aan gedaan. Het is echter niets vergeleken bij de vervolgingen in het communistische deel van de wereld.
quote:
Het is zeer zeker wel relevant. Ik vergeleek de nadelen van het communisme in de praktijk met het kapitalisme. Daaruit blijkt dat er veel overeenkomsten zijn. Hier gaat het topic ten slotte toch over?
Dit topic ja, maar jij en ik hadden het over het communisme, mijn vernietigende kritiek daarop laat je links liggen en jij begint over wat anders.
pi_74599214
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:33 schreef speknek het volgende:

[..]

En subsidie groeit aan de bomen? De enige reden waarom de treinkaartjes duurder zijn geworden is omdat nu mensen die niet met de trein rijden niet meer mee hoeven te betalen aan de kaartjes.
En dus een gevolg van privatisatie. De spoorwegen hebben een grote maatschappelijke functie en een fatsoenlijke overheid geeft daar ook het belastinggeld aan uit.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:42:33 #239
45206 Pietverdriet
pi_74599331
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:39 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

En dus een gevolg van privatisatie. De spoorwegen hebben een grote maatschappelijke functie en een fatsoenlijke overheid geeft daar ook het belastinggeld aan uit.
Als vervoer kunstmatig goedkoop wordt gehouden wordt er onevenredig veel gebruik van gemaakt waardoor de kosten van de subsidie steeds verder stijgen en het maatschappelijke nut steeds kleiner wordt.
Treinen zitten dan in de spits vol met studenten op weg naar de uni of hogeschool (ipv dat ze daar in de buurt wonen), bejaarden en babyboomers op dagtocht.
Vergelijk de rijstproductie in Vietnam
pi_74599529
quote:
Op woensdag 11 november 2009 09:04 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Maar het kan wel minder. De privatisering van de spoorwegen bijvoorbeeld, die was helemaal nergens voor nodig. Sindsdien zijn de tarieven alleen maar hoger geworden en daarnaast kwam er een significant einde aan het door NS opgestelde toekomstplan 'Rail 21' wanneer de privatisering plaats had gevonden. Prachtig voorbeeld van een oorzakelijk verband.
Privatisering van de spoorwegen heeft meer voordelen dan nadelen opgeleverd. Dit hebben we al in een ander topic aangetoond waar jij ook aanwezig was.

Dit topic: Hoe houden we het spoor te duur.
quote:
Natuurlijk is vrije marktwerking op bepaalde gebieden wel nodig om staatsschuld te voorkomen, maar de publieke sector werkt dit vaak niet. Dan moet je denken aan, zoals ik al zei, (ex)overheidsbedrijven met een grote maatschappelijke functie.
Dat zijn bepaalde sectoren met bijvoorbeeld een infrastructuur ja, maar ook daar is op bepaalde plekken plaats voor marktwerking. Zo kun je de infrastructuren onder overheidstoezicht of in overheidshanden plaatsen maar tegelijkertijd het gebruik daarvan of een andere activiteiten wél privatiseren. De vrije markt is nog altijd onverslagen als we het hebben over het mobilseren van de inspanningen van de mens en het efficiënt gebruiken van productiefactoren. Voor het overgrote deel van de economie moet de vrije markt gewoon de basis zijn waarop we verder borduren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_74599542
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh, dus je geeft toe dat er veel autobezit is, ook de lagere klassen kunnen zich een auto permiteren.
Veel mensen kunnen nog steeds geen auto aanschaffen(veel autogebruik is echter ongewenst, maar dat is een totaal andere discussie). Ik behoor tot de lagere klasse omdat het bedrijf waar ik werkzaam was overgenomen is. Daarom hebben ze mij ontslagen en ben ik nu werkloos. Ik heb ook geen auto. Echt fantastisch, dat kapitalisme.
[..]
quote:
Dat is geen antwoord.
Op zo'n idiote opmerking kun je ook geen antwoord verwachten.
[..]
quote:
Telefonie is spotgoedkoop, en subsidie op een schaars goed is erg dom. Toen vietnam de rpijs van rijst subsidieerde was er een tekort aan rijst en boeren voerden het aan hun varkens omdat het goedkoper was dan varkensvoer. Vietnam hield op met het subsideeren van rijst en werd van rijstimporteur een rijstexporteur, een van de grootste ter wereld.
Dat is iets totaal anders dan de sectoren waar ik het over had. Nogmaals: bij de spoorwegen bijvoorbeeld werkt dit niet.
[..]
quote:
Het vermoorden van een vakbondsman hier en daar is erg fout en daar heeft de FBI veel aan gedaan. Het is echter niets vergeleken bij de vervolgingen in het communistische deel van de wereld.
Dat waren vaak oorlogskwesties. Heeft totaal niets te maken met de ideologie, het lag meer aan Stalin en Mao.
[..]
quote:
Dit topic ja, maar jij en ik hadden het over het communisme, mijn vernietigende kritiek daarop laat je links liggen en jij begint over wat anders.
Jij hebt duidelijk geen korte termijn geheugen. Ik reageerde op een zin waarin jij liet merken dat je potentie zou zien voor het kapitalisme. Daar reageer ik dan op. Iets mis mee? Ik wil graag discussiëren over de nadelen van het communisme en hoe die beperkt zouden moeten worden, maar door andermans rol in een discussie te beperken geef jij een krampachtige en angstige indruk.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:52:50 #242
45206 Pietverdriet
pi_74599715
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:48 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Veel mensen kunnen nog steeds geen auto aanschaffen(veel autogebruik is echter ongewenst, maar dat is een totaal andere discussie). Ik behoor tot de lagere klasse omdat het bedrijf waar ik werkzaam was overgenomen is. Daarom hebben ze mij ontslagen en ben ik nu werkloos. Ik heb ook geen auto. Echt fantastisch, dat kapitalisme.
[..]
[..]
Ah, het gaat dus om jouw persoonlijke situatie.
quote:
Op zo'n idiote opmerking kun je ook geen antwoord verwachten.
Ben je tegen loon naar werken?
quote:
Dat is iets totaal anders dan de sectoren waar ik het over had. Nogmaals: bij de spoorwegen bijvoorbeeld werkt dit niet.
[..]
[..]
Heb boven net uitgelegd waarom dat wel zo is.
quote:
Dat waren vaak oorlogskwesties. Heeft totaal niets te maken met de ideologie, het lag meer aan Stalin en Mao.
Hooguit oorlog tegen hun eigen bevolking. En dat heeft alles te maken met die ideologie, want het kwam in alle communistische landen voor.
quote:
Jij hebt duidelijk geen korte termijn geheugen. Ik reageerde op een zin waarin jij liet merken dat je potentie zou zien voor het kapitalisme. Daar reageer ik dan op. Iets mis mee? Ik wil graag discussiëren over de nadelen van het communisme en hoe die beperkt zouden moeten worden, maar door andermans rol in een discussie te beperken geef jij een krampachtige en angstige indruk.
Ga er dan eens op in?
  woensdag 11 november 2009 @ 11:54:58 #243
8369 speknek
Another day another slay
pi_74599811
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:48 schreef IntercityAPT het volgende:
Lees nog eens mijn parabel en denk dan hoe je dwang uit het communisme kunt halen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_74600223
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:13 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Het vrij besteedbare inkomen van iédereen is de afgelopen eeuw gestegen.

Hoe kan het normale volk niet meer rondkomen? Leeft iedereen tegenwoordig in een kaal huis met enkel een aardappel per dag te eten? 15 jaar? Welke auto?
quote:
Ah, want dat is per definitie een probleem. Topmannen doen namelijk helemaal niks. Ook is dit helemaal aan het kapitalisme te danken en niet aan een overheid die reguleert.
quote:
Genoodzaakt zijn efficiënter te werken ja, zodat er meer productiefactoren overblijven voor de rest van de wereld.

Ook gelijk maar de volgende:
quote:
Jammer. Je beschuldigd anderen van kortzichtigheid en doet nu zelf alsof een 'bonus' voor een 'topman' een soort duivels fenomeen is.
quote:
Je gaat er van uit dat de spoorwegen enkel naar behoren kunnen functioneren middels subsidies. Dit is natuurlijk niet waar. Maar goed, ik verwijs je weer naar dat ene topic.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_74600231
quote:
Op woensdag 11 november 2009 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, het gaat dus om jouw persoonlijke situatie.
Nee hoor, ik ken nog tientallen mensen in mijn omgeving die zo'n zelfde situatie hebben.
quote:
Ben je tegen loon naar werken?
Nee, ik ben tegen bonussen. En een bonus betekent nog altijd een extraatje, geen loon gebaseerd op het bepaald beroep. Heeft ook vaak met vriendjespolitiek te maken.
quote:
Heb boven net uitgelegd waarom dat wel zo is.
Ik snap de door jou gemaakte vergelijking niet. Ik heb het over de publieke sector, niet de handel. Moet ik het nog een keer uitleggen?
quote:
Hooguit oorlog tegen hun eigen bevolking. En dat heeft alles te maken met die ideologie, want het kwam in alle communistische landen voor.
De onderdrukking die het volk zo woedend maakte is en blijft geen concreet onderdeel van de ideologie, hooguit een kenmerk.
quote:
Ga er dan eens op in?
Ik denk dat jij een zeer kortzichtig beeld hebt van het communisme. Jij baseert je opvattingen enkel op gevallen waarin er dictatuur, onderdrukking en armoede aanwezig was. Dat is ook helaas het geval, maar wat jij vergeet is de algemene theorie achter deze ideologie. Dus niet de varianten die massamoordenaars zoals Stalin en Mao gehandhaafd hebben. Ook niet het marxisme.
pi_74600394
  woensdag 11 november 2009 @ 12:13:59 #247
45206 Pietverdriet
pi_74600423
quote:
Op woensdag 11 november 2009 12:06 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Nee hoor, ik ken nog tientallen mensen in mijn omgeving die zo'n zelfde situatie hebben.
[..]
Maar daar had je het niet over, je hebt het over jezelf in eerste instantie, waarmee je bewijst dat communisme niet werken kan, iedereen denkt in de eerste plaats aan zijn eigen situatie en hoe je die kan verbeteren. Ook jij.
quote:
Nee, ik ben tegen bonussen. En een bonus betekent nog altijd een extraatje, geen loon gebaseerd op het bepaald beroep. Heeft ook vaak met vriendjespolitiek te maken.
Onzin, bonussen zijn een normaal beloningssysteem voor mensen die een target hebben in bv sales, Als je meer Value Added genereerd als je target krijg je een bonus. Dit is zeer productief
quote:
Ik snap de door jou gemaakte vergelijking niet. Ik heb het over de publieke sector, niet de handel. Moet ik het nog een keer uitleggen?
[..]
Dat jij bepaalde dingen niet snapt kan ik niets aan doen. Daar heeft publieke sector niets mee te maken.
Zoals ik zei
Als vervoer kunstmatig goedkoop wordt gehouden wordt er onevenredig veel gebruik van gemaakt waardoor de kosten van de subsidie steeds verder stijgen en het maatschappelijke nut steeds kleiner wordt.
Treinen zitten dan in de spits vol met studenten op weg naar de uni of hogeschool (ipv dat ze daar in de buurt wonen), bejaarden en babyboomers op dagtocht.
Vergelijk de rijstproductie in Vietnam

Wat snap je daar niet aan?
quote:
De onderdrukking die het volk zo woedend maakte is en blijft geen concreet onderdeel van de ideologie, hooguit een kenmerk.
[..]

Ik denk dat jij een zeer kortzichtig beeld hebt van het communisme. Jij baseert je opvattingen enkel op gevallen waarin er dictatuur, onderdrukking en armoede aanwezig was. Dat is ook helaas het geval, maar wat jij vergeet is de algemene theorie achter deze ideologie. Dus niet de varianten die massamoordenaars zoals Stalin en Mao gehandhaafd hebben. Ook niet het marxisme.
Nee, jij wilt alleen maar de rozige propagandaverhaaltjes geloven, de sprookjeswereld uit de ficitie. Ik kijk naar de realiteit ervan en zie dat het altijd tot dictatuur, onderdrukking, uitbuiting en honger voert.
Dat heb ik je nog niet zien weerleggen.
  woensdag 11 november 2009 @ 12:21:08 #248
8369 speknek
Another day another slay
pi_74600611
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lol, prima voorbeeld idd
Lees, als je dat nog niet gedaan hebt, ook de rest van het verhaal uit de link. Ik dacht vroeger ook dat het communisme in essentie een nobel idee was dat gewoon moelijk in het echt uit te voeren is. Na het lezen van dat stuk was ik daar helemaal van genezen, het is met afstand de beste debunk van communisme die ik ken. Communisme is slecht en dehumaniserend.
pi_74600780
quote:
Op woensdag 11 november 2009 12:06 schreef waht het volgende:

[..]

Het vrij besteedbare inkomen van iédereen is de afgelopen eeuw gestegen.

Hoe kan het normale volk niet meer rondkomen? Leeft iedereen tegenwoordig in een kaal huis met enkel een aardappel per dag te eten? 15 jaar? Welke auto?
Ik heb het over een pure vorm van kapitalisme, Amerika. Gelukkig hebben wij dat hier niet. Ik raad je eens aan naar de achterbuurten van New York te kijken, Bronx bijvoorbeeld. Daar zie je wat kapitalisme met het volk doet. Ga daarna eens naar Manhattan, dan zie wat kapitalisme met topmannen doet. Iemand van jouw intelligentieniveau zou tot de conclusie moeten komen dat dit asociaal is.
[..]
quote:
Ah, want dat is per definitie een probleem. Topmannen doen namelijk helemaal niks. Ook is dit helemaal aan het kapitalisme te danken en niet aan een overheid die reguleert.
Topmannen doen inderdaad niks. Zitten op hun r**t, in hun prachtige kantoor met jonge ventjes die al het werk voor hun doen. En daar verdienen ze bonussen mee.
quote:
Genoodzaakt zijn efficiënter te werken ja, zodat er meer productiefactoren overblijven voor de rest van de wereld.
In het geval van handel kan dit zo zijn ja.
quote:
Jammer. Je beschuldigd anderen van kortzichtigheid en doet nu zelf alsof een 'bonus' voor een 'topman' een soort duivels fenomeen is.
Om dat de begrijpen heb je geen diploma nodig. Bonussen, schandalig.
[..]
quote:
Je gaat er van uit dat de spoorwegen enkel naar behoren kunnen functioneren middels subsidies. Dit is natuurlijk niet waar.
Leg mij dat eens uit. Geef mij een goed voorbeeld waarin het ontbreken van subsidies de spoorwegen goed hebben gedaan. Engeland?
Bedrijven met een maatschappelijke functie horen voor de klant te werken, niet voor het geld. Dat laatste kunnen topmannetjes het beste, dat eerste kan de overheid het beste. Ik zie geen enkele reden waarom de spoorwegen winstgevend zou moeten zijn.
  woensdag 11 november 2009 @ 12:29:25 #250
45206 Pietverdriet
pi_74600879
quote:
Op woensdag 11 november 2009 12:21 schreef speknek het volgende:

[..]

Lees, als je dat nog niet gedaan hebt, ook de rest van het verhaal uit de link. Ik dacht vroeger ook dat het communisme in essentie een nobel idee was dat gewoon moelijk in het echt uit te voeren is. Na het lezen van dat stuk was ik daar helemaal van genezen, het is met afstand de beste debunk van communisme die ik ken. Communisme is slecht en dehumaniserend.
Het is uitverkocht in het Nederlands, al jaren, maar als je Duits goed genoeg is

Die Revolution entläßt ihre Kinder van Wolfgang Leonhard een autobiografisch werk. Wolfgang Leonhard gaat als kleine jongen met zijn moeder weg uit nazi duitsland (op de vlucht, moeder was spartakist) en komen via Zweden in de SU terecht, de heilstaat van de arbeiders. Een koude kermis is te zacht uitgedrukt, moeder komt in de Goulag en Wolfgang Leonhard in een weeshuis. Hij beschrijft pijnlijk precies hoe de zuiveringen van Stalin plaatsvonden, maar, en dit is zijn grote pré, niet als ooooh wat zijn die russen slecht, maar vanuit het perspectief hoe hij het beleefde. Hij geloofde destijds heilig in het Communisme en probeerde er ten tijde van de zuiveringen zin van te maken. Later wordt hij opgeleid tot partijbons en komt met Ulbricht in Duitsland aan waar hij medeoprichter van de DDR wordt. Hij beschrijft hoe hij steeds meer twijfels krijgt en in 1949 uiteindelijk vlucht. Absolute aanrader voor iedereen die wil weten hoe het Communisme binnenin functioneerde. Het is géén scheldpropaganda maar een integer geschreven persoonlijk verhaal over hoe hij de tijd voor, tijdens en na de oorlog heeft meegemaakt. Het is een prachtig verhaal van een insider, iemand die er in geloofde (ook toen zijn moeder en vrienden werden " gezuiverd") en langzaam de schellen van de ogen vielen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')