quote:Op maandag 9 november 2009 15:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar als we die ervaringen eens onder de loep gaan nemen zijn we closeminded en jij juist heel openminded als ik het goed begrijp?
Ja, in het echt kom ik die mensen ook tegen, heel irritant. Ze hebben van allerlei onverklaarbare dingen meegemaakt maar owee als je naar details vraagt. Vragen of iemand toevallig erg moe was is al voldoende om close minded te worden genoemd.quote:
De conclusie die ik daaraan verbind is dat die mensen de discussie willen stoppen door het plaatsen van een belediging, simpelweg omdat ze geen enkel argument hebbenquote:Op maandag 9 november 2009 16:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, in het echt kom ik die mensen ook tegen, heel irritant. Ze hebben van allerlei onverklaarbare dingen meegemaakt maar owee als je naar details vraagt. Vragen of iemand toevallig erg moe was is al voldoende om close minded te worden genoemd.
Als rasechte scepticus zou ik het overigens fantastisch vinden als paranormale zaken afdoende werden bewezen. Maar dat zal wel erg close minded van me zijn....
quote:Op maandag 9 november 2009 16:17 schreef _Led_ het volgende:
Ik kan niet wachten tot Boca_Raton mee komt doen met de nieuwe, inhoudelijke discussie
Die zul je niet zo snel meer zien zodra er inhoudelijk gediscussieerd moet worden.quote:Op maandag 9 november 2009 16:35 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Of überhaupt iemand die zo zeker weet dat Randi alleen maar naar en evil is.
Mwah, ik heb hoop.quote:Op maandag 9 november 2009 16:37 schreef Flammie het volgende:
[..]
Die zul je niet zo snel meer zien zodra er inhoudelijk gediscussieerd moet worden.
Het is gewoon zo dat beledigingen gooien makkelijker is dan je harde woorden staven.. daar zijn veel mensen hier nou eenmaal ERG slecht in
Randi is een sukkel!!
Waarom dan?
Randi is een knurft!!
dit soort discussies krijg je dan
en dat bedoel ik nou , je kan ook vragen hoe het dan werkt ipv dingen aandragen waarom het wel niet paranormaal zal zijn , je bewijst helemaal mijn punt en dat je het niet weet is je eigen onrespectvolle houding tegenover deze zaken .quote:Op maandag 9 november 2009 16:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, in het echt kom ik die mensen ook tegen, heel irritant. Ze hebben van allerlei onverklaarbare dingen meegemaakt maar owee als je naar details vraagt. Vragen of iemand toevallig erg moe was is al voldoende om close minded te worden genoemd.
Als rasechte scepticus zou ik het overigens fantastisch vinden als paranormale zaken afdoende werden bewezen. Maar dat zal wel erg close minded van me zijn....
Mijn god, kon je zijn post mogelijk nog meer bevestigen?:quote:Op maandag 9 november 2009 17:16 schreef Summers het volgende:
[..]
en dat bedoel ik nou , je kan ook vragen hoe het dan werkt ipv dingen aandragen waarom het wel niet paranormaal zal zijn , je bewijst helemaal mijn punt en dat je het niet weet is je eigen onrespectvolle houding tegenover deze zaken .
Je komt ze live tegen maar jij weet het wel beter hoor , wees een keer echt open en respectvol
en wacht tot iemand die je LIVE tegenkomt iets kan laten zien ZONDER het bij voorbaat beter te weten of diegene al niet als gelijke te zien op basis van anders zijn .
Noem je " was je toevallig moe " vragen naar details ? heb je iets geleerd ?
Nope .
het is zo kinderachtig .. "was je moe " had je drugs gebruikt enz "dat weten mensen zelf wel net zoals jij dat zou weten of aan zou kunnen wijzen .
quote:Op maandag 9 november 2009 16:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Vragen of iemand toevallig erg moe was is al voldoende om close minded te worden genoemd.
Proestttttquote:Op maandag 9 november 2009 17:33 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Mijn god, kon je zijn post mogelijk nog meer bevestigen?:
[..]
Dit soort vijandige reacties zijn meestal mijn deel idd na een neutrale vraag. Geweldig hoe je mijn ervaringen met dat soort mensen gewoon compleet bevestigt....quote:Op maandag 9 november 2009 17:16 schreef Summers het volgende:
[..]
en dat bedoel ik nou , je kan ook vragen hoe het dan werkt ipv dingen aandragen waarom het wel niet paranormaal zal zijn , je bewijst helemaal mijn punt en dat je het niet weet is je eigen onrespectvolle houding tegenover deze zaken .
Je komt ze live tegen maar jij weet het wel beter hoor , wees een keer echt open en respectvol
en wacht tot iemand die je LIVE tegenkomt iets kan laten zien ZONDER het bij voorbaat beter te weten of diegene al niet als gelijke te zien op basis van anders zijn .
Noem je " was je toevallig moe " vragen naar details ? heb je iets geleerd ?
Nope .
het is zo kinderachtig .. "was je moe " had je drugs gebruikt enz "dat weten mensen zelf wel net zoals jij dat zou weten of aan zou kunnen wijzen .
er zijn zelfs mediums die geweld(verbaal en fysiek) gebruiken indien hun ideologie (lees hun bron van inkomsten) bekritiseerd worden(en de reading niet volgens plan gaat). Hier is vrij veel over geschreven,. Ik weet niet op welke schaal dit nu speelt en kan daar dus geen inschatting van makenquote:Op maandag 9 november 2009 18:47 schreef Flammie het volgende:
Van onderwerp veranderen is inderdaad het beste wat je op zo een moment kunt doen denk ik... Deze mensen zijn heeeel erg snel aangevallen en het is dus beter om ruzie te vermijden voordat ze aggresief worden
Ja, ik heb haar na een paar maanden eindelijk duidelijk kunnen maken dat ik gewoon niet zo geloof in al haar paranormale beweringen (dit was echt maar een topje van de ijsberg). Maar dat ging wel gepaard met ernstige gepikeerdheid en zelfs huilpartijen. En dan heb ik het écht zo voorzichtig mogelijk duidelijk proberen te maken. Het is echt niet dat ik dan ff roep "Luister muts, ik geloof niet in jouw bullshit en je verhaaltjes staan bol van de fouten en vage shit waar je alle kanten mee op kan, pleur op!quote:Op maandag 9 november 2009 18:47 schreef Flammie het volgende:
Van onderwerp veranderen is inderdaad het beste wat je op zo een moment kunt doen denk ik... Deze mensen zijn heeeel erg snel aangevallen en het is dus beter om ruzie te vermijden voordat ze aggresief wordenDit geheel in de strekking van de meeste andere gelovige mensen die elke vraag als een aanval zien en ook een vreselijk kort lontje hebben
Jij schuift alles weg met dat is geen reden, maar alleen al de bekendheid die eraan hangt zou voor mij persoonlijk een reden zijn om het niet te doen als ik wat zou kunnen.quote:Op maandag 9 november 2009 12:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Same for TRU
Wel frappant dat we al in Deel #2 zijn, en nog niemand heeft kunnen aangeven wat er dan zogenaamd mis zou zijn aan de testmethode zoals door Randi bedacht.
Er worden allemaal zijpaden genomen, hypothetische stellingen gedumpt etcetera, maar tegen de kern - de testmethode zoals door Randi bedacht - heeft nog niemand een zinnig bezwaar kunnen maken.
Exact.. dat komt omdat gelovigen wat dat betreft wandelende tijdbommen zijn. Als je iets zegt dat het geloof in stand houd ben je openminded, eerlijk en kun je nadenken... maar als je in diezelfde eerlijkheid ineens een vraag stelt ben je een gemeen kortzichtig mannetjequote:Op maandag 9 november 2009 18:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, ik heb haar na een paar maanden eindelijk duidelijk kunnen maken dat ik gewoon niet zo geloof in al haar paranormale beweringen (dit was echt maar een topje van de ijsberg). Maar dat ging wel gepaard met ernstige gepikeerdheid en zelfs huilpartijen. En dan heb ik het écht zo voorzichtig mogelijk duidelijk proberen te maken. Het is echt niet dat ik dan ff roep "Luister muts, ik geloof niet in jouw bullshit en je verhaaltjes staan bol van de fouten en vage shit waar je alle kanten mee op kan, pleur op!".
Maar blijkbaar is gewoon het feit dat iemand niet heilig in haar paranormale ervaringen/gaven gelooft al genoeg om helemaal van haar stuk gebracht te worden. Ik hoop oprecht dat ze daar wat beter mee om leert gaan voor haar eigen bestwil.
Dan kom je weer bij pesoonlijke ervaringen en dat zijn anekdote's en dat mag nietquote:Op maandag 9 november 2009 13:29 schreef ShiroYasha het volgende:
Ik wil zo graag posten in dit topic, want ik vind Randi een toffe kerel en dit onderwerp heel interessant, maar alles is al gezegd
Zijn er nog mensen die er heilig in geloven, en die willen uitleggen hoe en waarom ze erin zijn gaan geloven?
Wat voor hún de druppel is geweest van; Ok, nu ik dit heb gezien / meegemaakt MOETEN er wel mensen paranormale krachten etc bestaan.
Dan kan ik die mensen mooi bashen
Dan kunnen we daar als volwassenen over discussiëren.
Erodome.. dan maak je toch gewoon een eigen thread en geef je aan in deze thread dat wetenschappelijk gebrabbel niet gewenscht is.. makkelijk kan ik het niet maken hoorquote:Op maandag 9 november 2009 19:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij schuift alles weg met dat is geen reden, maar alleen al de bekendheid die eraan hangt zou voor mij persoonlijk een reden zijn om het niet te doen als ik wat zou kunnen.
Jij kan daar een andere mening over hebben, maar dat is mijn gevoel, ik zou echt niet beroemd willen zijn, op geen enkele manier.
Dat miljoen laat ik daar gerust voor liggen, zo zaligmakend is dat nu ook weer niet, het is niet alsof ik nu op een houtje bijt of dat een miljoen echt genoeg is om al je dromen waar te maken(wat ik nu niet zo, evt op termijn, kan waarmaken is een miljoen niet genoeg voor).
Wat ik vervelend vind hier vaak is dat dat wetenschaps gezeur echt overal bij getrokken wordt, vaak is er gewoon even niets anders dan anekdote's en dergelijke en kan het heel leuk zijn daar een beetje over te filosoferen zonder het gelijk compleet uiteen te moeten trekken.
Er is niets mis met zo nu en dan het stevig tot op de bodem te willen uitzoeken, maar soms is het ook prettig om gewoon even te kunnen praten zonder dat erbij.
Soms vind ik het werkelijk vervelend te noemen, zoals bv bij homeopathie, tot ze dat echt in de juiste omstandigheden hebben onderzocht heb ik niets aan welk onderzoek dan ook.
Dat werkt niet in een dubbel blinde test waarbij er 1 middel gebruikt wordt voor allen naast een placebo, dat werkt alleen in een persoonlijk gerichte behandeling, dat is dan ook de claim die gemaakt wordt.
Een ander beeld op genezing, geen symptoonbestrijding, maar onderliggende oorzaken aanpakken.
Dat zinnetje kom je heel veel tegen in het alternatieve en daar ligt vaak ook de kern van het probleem van de testen vaak.
Als iets getest is moet het echt iets bepaalds doen, terwijl de claim hier vaak juist is dat het het geheel aanpakt en daardoor uiteindelijk ook het bepaalde probleem.
Naar dat geheel wordt niet gekeken, het moet opgedeeld zijn in hapklare brokjes die stuk voor stuk beoordeeld worden, apart van elkaar.
Om weer op homeopathie terug te komen, soms kan het leuk zijn te praten over ervaringen die mensen hebben en wat wel en niet werkt zonder dat het uitgeplozen moet worden en iemand zichzelf tot in den treure moet verdedigen waarom ze toch in godensnaam zoiets stoms doen.
Snap je dat, het is niet dat er gee ruimte is voor een wetenschappelijke blik op zaken, het is alleen dat het vrij veel vervuild op ten duur.
Als iemand wat zegt over een ervaring en dan te horen krijgt dat het wel onzin zou zijn omdat diegene anders allang bij randi had gezeten is vermoeiend en ook niet echt nuttig te noemen.
Het is gewoon heel erg simpel, als het écht allemaal zo fantastisch werkt moet dat met een goed onderzoek te bewijzen zijn. Zo simpel is het ook voor homeopathie. Je kan niet zeggen dat iets heel goed werkt maar dat de werking onmeetbaar is omdat er zoveel vervuilende factoren zijnquote:Op maandag 9 november 2009 19:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij schuift alles weg met dat is geen reden, maar alleen al de bekendheid die eraan hangt zou voor mij persoonlijk een reden zijn om het niet te doen als ik wat zou kunnen.
Jij kan daar een andere mening over hebben, maar dat is mijn gevoel, ik zou echt niet beroemd willen zijn, op geen enkele manier.
Dat miljoen laat ik daar gerust voor liggen, zo zaligmakend is dat nu ook weer niet, het is niet alsof ik nu op een houtje bijt of dat een miljoen echt genoeg is om al je dromen waar te maken(wat ik nu niet zo, evt op termijn, kan waarmaken is een miljoen niet genoeg voor).
Wat ik vervelend vind hier vaak is dat dat wetenschaps gezeur echt overal bij getrokken wordt, vaak is er gewoon even niets anders dan anekdote's en dergelijke en kan het heel leuk zijn daar een beetje over te filosoferen zonder het gelijk compleet uiteen te moeten trekken.
Er is niets mis met zo nu en dan het stevig tot op de bodem te willen uitzoeken, maar soms is het ook prettig om gewoon even te kunnen praten zonder dat erbij.
Soms vind ik het werkelijk vervelend te noemen, zoals bv bij homeopathie, tot ze dat echt in de juiste omstandigheden hebben onderzocht heb ik niets aan welk onderzoek dan ook.
Dat werkt niet in een dubbel blinde test waarbij er 1 middel gebruikt wordt voor allen naast een placebo, dat werkt alleen in een persoonlijk gerichte behandeling, dat is dan ook de claim die gemaakt wordt.
Een ander beeld op genezing, geen symptoonbestrijding, maar onderliggende oorzaken aanpakken.
Dat zinnetje kom je heel veel tegen in het alternatieve en daar ligt vaak ook de kern van het probleem van de testen vaak.
Als iets getest is moet het echt iets bepaalds doen, terwijl de claim hier vaak juist is dat het het geheel aanpakt en daardoor uiteindelijk ook het bepaalde probleem.
Naar dat geheel wordt niet gekeken, het moet opgedeeld zijn in hapklare brokjes die stuk voor stuk beoordeeld worden, apart van elkaar.
Om weer op homeopathie terug te komen, soms kan het leuk zijn te praten over ervaringen die mensen hebben en wat wel en niet werkt zonder dat het uitgeplozen moet worden en iemand zichzelf tot in den treure moet verdedigen waarom ze toch in godensnaam zoiets stoms doen.
Snap je dat, het is niet dat er gee ruimte is voor een wetenschappelijke blik op zaken, het is alleen dat het vrij veel vervuild op ten duur.
Als iemand wat zegt over een ervaring en dan te horen krijgt dat het wel onzin zou zijn omdat diegene anders allang bij randi had gezeten is vermoeiend en ook niet echt nuttig te noemen.
Daar kan ik het helaas alleen maar mee eens zijn. Zoals ik al eerder aangaf, ik zou het fantastisch vinden als er definitief aangetoond zou worden dat sommige paranormale zaken 'echt' zijn. En zelfs als het niet paranormaal is ben ik nog altijd benieuwd wat er dan wél achter schuilt. Maar daar mag ik van Summers niet naar vragen....quote:Op maandag 9 november 2009 19:04 schreef Flammie het volgende:
Daarom zeg ik ook; ze zoeken enkel bevestiging.. niet de waarheid
Dat zie je hier ook.. vragen stellen is hier hetzelfde als geen respect tonen en kortzichtig zijn
Meerdere zwakke punten.quote:Op maandag 9 november 2009 14:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Laat ik dan maar beginnen met de sterke:
- Er moet een meetbaar effect aangetoond worden
- Bij resultaten waar kans een rol speelt moet het resultaat veel beter dan het gemiddelde toevalsresultaat zijn
- Het testprotocol wordt in samenspraak met de applicant bepaald, en beide partijen verklaren vooraf dat ze het ermee eens zijn
- 1.000.000 dollar is een sterke motivatie om mee te doen
Zwakke punten:
- Zwakke effecten, die net boven de random ruis uitkomen, kunnen niet in een kleinschalig experiment gefalsificeerd worden
- ...?
Dat is een eventuele verklaring waarom niet iedereen aan die test mee wil doen. Niet een verklaring waarom iedereen die wel aan de test meedoet keihard faalt.quote:Op maandag 9 november 2009 19:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Fantaseren kan altijd, maar het moet wel duidelijk blijven dat het fantaseren is. Zodra mensen echt gaan geloven in dingen die aantoonbaar onjuist zijn gaat het mis. En dat is dan misschien bij jou niet het geval, maar bij velen velen anderen wel. Kijk maar naar alle doden die er jaarlijks vallen door het inruilen van "reguliere geneeskunde" voor "alternatieve".quote:Wat ik vervelend vind hier vaak is dat dat wetenschaps gezeur echt overal bij getrokken wordt, vaak is er gewoon even niets anders dan anekdote's en dergelijke en kan het heel leuk zijn daar een beetje over te filosoferen zonder het gelijk compleet uiteen te moeten trekken.
Homeopathen beweren vaak dingen te kunnen genezen die ze niet kunnen. Dan wordt het kwakzalverij, en dat is levensgevaarlijk.quote:Soms vind ik het werkelijk vervelend te noemen, zoals bv bij homeopathie, tot ze dat echt in de juiste omstandigheden hebben onderzocht heb ik niets aan welk onderzoek dan ook.
Genoeg onderzoeken naar homeopathie die juist die persoonlijke behandeling als controlegroep nemen, en dan blijkt de homeopathie niets toe te voegen. En als die persoonlijke behandeling het enige is dat gebeurt, en men vooraf duidelijk is over wat men wel en niet kan en geen aantoonbaar onjuiste claims worden gemaakt, heb ik er niet zo veel problemen mee. Het probleem is echter dat in de praktijk homeopathen hun kunnen ver en ver overschatten.quote:Dat werkt niet in een dubbel blinde test waarbij er 1 middel gebruikt wordt voor allen naast een placebo, dat werkt alleen in een persoonlijk gerichte behandeling, dat is dan ook de claim die gemaakt wordt.
Onzin. Het werkt of het werkt niet, dat is simpel in klinische tests aan te tonen. Het mooie van medische onderzoeken is dat we niet precies hoeven te weten hoe iets werkt, om aan te tonen dat iets al dan niet werkt. En "alternatieve" geneeswijzen falen keer op keer in fatsoenlijke tests.quote:Dat zinnetje kom je heel veel tegen in het alternatieve en daar ligt vaak ook de kern van het probleem van de testen vaak.
Een realiteitscheck kan nooit kwaad. Als je alleen meningen wilt horen die overeen komen met je eigen moet je niet op een discussieforum komen. En als je puur wilt fantaseren over dingen, zonder die aan de werkelijkheid te toetsen, moet dat kunnen, maar dan moet je daar wel duidelijk over zijn, en geen concequenties verbinden aan die hersenspinsels.quote:Om weer op homeopathie terug te komen, soms kan het leuk zijn te praten over ervaringen die mensen hebben en wat wel en niet werkt zonder dat het uitgeplozen moet worden en iemand zichzelf tot in den treure moet verdedigen waarom ze toch in godensnaam zoiets stoms doen.
De topic is vooral ontstaan omdat het een beetje irri is dat de randi methode echt overal bijgehaald wordt.quote:Op maandag 9 november 2009 14:32 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik ben feilbaar hoor, zoals ieder ander.
Maar dat wil niet zeggen dat TRU niet vol zit met mensen die bij gebrek aan argumenten maar gaan roepen dat anderen gemeen zijn
Waar gat deze discussie nou om, om het feit dat ik jou per abuis met "hem" heb aangesproken of over Randi's testmethode ?
Pagina zoveel in topic 2 hebben mensen daar nog niks tegen in kunnen brengen.
Wel kunnen roepen dat mensen gemeen zijn, hypothetische onzinstellingen verkondigd etcetera.
Maar inhoudelijk discussieren ? Nope, geen argument gezien.
Beter gezegd, als een argument ervoor zorgt dat de discussie verloren wordt door een van deze mannen, dan worden ze persoonlijk, en weten ze niet meer hoe ze het moeten zoeken.quote:Op maandag 9 november 2009 19:16 schreef erodome het volgende:
Jullie "gelovigen" zijn allemaal hetzelfde, snel op de teentjes getrapt, huilen en doen, al jullie argumenten zijn kul want zijn die argumenten niet dubbel blind te bewijzen door randi dan tellen ze niet!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |