quote:Op maandag 9 november 2009 11:36 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wat een baarlijke nonsens.
Als je echt wilt weten of iemand kan wat ie beweert moet je het niet zoeken in subjectieve ervaringen van iemand die misschien helemaal geen kaas heeft gegeten van goed onderzoek, of te weinig kennis heeft om iets op waarde te beoordelen.
Als je echt wilt weten of iemand kan wat ie beweert stel je een wetenschappelijk verantwoorde test op, en ben je niet bang voor een uitslag die misschien niet strookt met jouw hoop.
Zo doen we dat al jaren op elk ander gebied, en dankzij deze methode boeken we vooruitgang en inzicht en doen we betrouwbaar kennis op.
quote:Op maandag 9 november 2009 11:39 schreef _Led_ het volgende:
Het blijft eigenlijk voortdurend hetzelfde punt :
mensen zijn tegen Randi's testmethode, maar kunnen geen enkele reden geven waarom.
Vraag ze wat er mis is met de testmethode en ze moeten het antwoord schuldig blijven.
Maar het punt hier is: als het significante resultaten oplevert (en dat is volgens mij de hele claim hier, toch?) is het falsifieerbaar via de wetenschappelijke methode!quote:Op maandag 9 november 2009 11:30 schreef Summers het volgende:
Het paranormale is niet 1 , 2 , 3 samen te vatten of te begrijpen , dat kost jaren .
Dat komt omdat deze mensen niet willen zien of er uberhaubt iets is maar ze willen iets zien dat hun geloof in stand kan houden... een test hoort hier niet bij maar een "ervaring" van boer piet of poetsvrouw willemien wel.quote:Op maandag 9 november 2009 12:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Jezus, die Summers heeft de bek vol van 'open staan voor' maar staat zelf niet open voor zelfs de meest rudimentaire testen?
Misschien is dat het eigenaardige inderdaad wel. Het zou zo kunnen zijn dat "geloven in paranormale zaken" eenzelfde manier van overtuiging is als een religieuze vorm van geloven, met als cruciale verschil dat hier uitspraken getoetst kunnen worden.quote:Op maandag 9 november 2009 12:06 schreef Flammie het volgende:
[..]
Dat komt omdat deze mensen niet willen zien of er uberhaubt iets is maar ze willen iets zien dat hun geloof in stand kan houden... een test hoort hier niet bij maar een "ervaring" van boer piet of poetsvrouw willemien wel.
Zie het ook vooral als een soort geloof. Als je zegt tegen een moslim dat god niet bestaat worden ze ook woest.
Nee, dat is echt onzin, het is dan toch juist de wetenschap die heeft aangetoond dat iemand een gave bezit ? En die gave wordt dan toch toegevoegd aan de wetenschap ?quote:Op maandag 9 november 2009 12:12 schreef mediaconsument het volgende:
Wat zou er eigenlijk gebeuren als er iemand een gave blijkt te bezitten? Oftewel dat deze test slaagt?
Zouden alle believers, lees pseudo skeptici, ineens daadwerkelijk skeptisch worden tov. de regering en de wetenschap?
Veel mensen geloven nu in mensen als Char en Ogilvie.quote:Wat zou er gebeuren met de persoon zelf? Zou deze het recht hebben om verdere tests te ontlopen? Krijgen we publieke tests om het publiek duidelijk te maken wat de gave inhoud, omdat het volk antwoorden zal willen hebben? Of gaat dit onderzocht worden door de FBI, CIA en dergelijke instanties, oftewel opsluiten en levenslang onderwerpen aan tests, zonder publieke kennisgeving?
De meeste 'believers' (bij gebrek aan beter woord) klagen juist dat overal waar ze komen mensen over Randi's miljoen beginnen.quote:Daarbij is dit de eerste keer dat ik van dat miljoen hoor, waarom brengt randi niet wereldwijd folders rond, of doet hij in ieder geval wat meer aan zijn marketing?
Met het cursieve ben ik het eens.quote:Op maandag 9 november 2009 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We kunnen een sematisch debat gaan voeren, maar je kan strikt genomen natuurlijk nooit bewijzen dat iets niet bestaat, je kan alleen maar vaststellen dat het niet aan te tonen is dat het bestaat wat in principe betekend dat het niet bestaat tot het tegendeel bewezen is
Er zal dan zoveel publiciteit om die persoon of personen zijn, dat simpelweg "ontvoeren" niet mogelijk is. En eerlijk gezegd is het vooral zoeken naar extremen nu.quote:Op maandag 9 november 2009 12:12 schreef mediaconsument het volgende:
Wat zou er eigenlijk gebeuren als er iemand een gave blijkt te bezitten? Oftewel dat deze test slaagt?
Zouden alle believers, lees pseudo skeptici, ineens daadwerkelijk skeptisch worden tov. de regering en de wetenschap?
Wat zou er gebeuren met de persoon zelf? Zou deze het recht hebben om verdere tests te ontlopen? Krijgen we publieke tests om het publiek duidelijk te maken wat de gave inhoud, omdat het volk antwoorden zal willen hebben? Of gaat dit onderzocht worden door de FBI, CIA en dergelijke instanties, oftewel opsluiten en levenslang onderwerpen aan tests, zonder publieke kennisgeving?
Hoog van de boom schreeuwen is 1 ding, het zelf al doorhebben dat er toch niemand komt om dat miljoen op te gaan strijken is het volgende. Het lijkt me dan ook erg eng om deze stap te ondernemen. Daarbij is dit de eerste keer dat ik van dat miljoen hoor, waarom brengt randi niet wereldwijd folders rond, of doet hij in ieder geval wat meer aan zijn marketing?
Ik heb het dan ook over de gewone man, niet over commerciële figuren.
Oh nee ?quote:Op maandag 9 november 2009 12:23 schreef Boca_Raton het volgende:
En ik blijf zeggen: sommige dingen kun je niet op commando meten, of je het nou leuk vindt of niet.
Ogilvie wel hoor.. vergeetachtige dragoriusquote:Op maandag 9 november 2009 12:27 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Er zal dan zoveel publiciteit om die persoon of personen zijn, dat simpelweg "ontvoeren" niet mogelijk is. En eerlijk gezegd is het vooral zoeken naar extremen nu.
Laten we eerst maar eens kijken of gewillige figuren als Char en Ogilvie mee willen doen aan de Randi-methode. Oh nee, wacht, dat willen ze niet. Nietwaar?
F*ck jaquote:Op maandag 9 november 2009 12:28 schreef Flammie het volgende:
[..]
Ogilvie wel hoor.. vergeetachtige dragorius
Het resultaat is echter niet wat vele mensen gehoopt hadden en dus is het gemeen.
Een ander argument hoeven we ECHT NIET op te rekenen
Wat heeft de regering er mee te maken en nee, natuurlijk wordt je dan niet sceptisch tegenover de wetenschap. Waarom zou je?quote:Op maandag 9 november 2009 12:12 schreef mediaconsument het volgende:
Tijdens de koude oorlog is er bij mijn weten al veel onderzoek naar dit soort zaken geweest met het oog op het behalen van militair voordeel. Maar het programma is volgens mij gestaakt wegens gebrek aan resultaat. Ik denk niet dat Char bang hoeft te zijnquote:Wat zou er gebeuren met de persoon zelf? Zou deze het recht hebben om verdere tests te ontlopen? Krijgen we publieke tests om het publiek duidelijk te maken wat de gave inhoud, omdat het volk antwoorden zal willen hebben? Of gaat dit onderzocht worden door de FBI, CIA en dergelijke instanties, oftewel opsluiten en levenslang onderwerpen aan tests, zonder publieke kennisgeving?
Welnee, als zoiets gewoon aantoonbaar is accepteer je dat gewoon en denk je 'tof, dat gaan we eens verder onderzoeken'. Zo werkt wetenschap ongeveerquote:Op maandag 9 november 2009 12:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Led, stel, stél, héél hypothetisch voor jou, dat het ooit aangetoond kan worden dat paranormale gaven bestaan. Wat zou dat voor jou betekenen...?
Wat ik zelf denk: dat er veel voor jou zou veranderen omdat je je krampachtig vasthoudt aan redenaties en ratio en dat doe je niet voor niets. Wat is jouw belang daarbij...?
Wanneer toeval uitgesloten is en oplichterij ook en iemand dus echt iets onverklaarbaars schijnt te hebben dat neem ik dat aan. Dat is dan aan het licht gebracht door diezelfde wetenschap namelijk die ons al vele kennis geboden heeft over de afgelopen 829849894 jarenquote:Op maandag 9 november 2009 12:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Led, stel, stél, héél hypothetisch voor jou, dat het ooit aangetoond kan worden dat paranormale gaven bestaan. Wat zou dat voor jou betekenen...?
Wat ik zelf denk: dat er veel voor jou zou veranderen omdat je je krampachtig vasthoudt aan redenaties en ratio en dat doe je niet voor niets. Wat is jouw belang daarbij...?
Dat zou ik heel gaaf vinden, en dat zou betekenen dat er een hoop nieuwe zaken wetenschappelijk te onderzoeken zijn waarmee we weer een hoop kennis op kunnen doen.quote:Op maandag 9 november 2009 12:30 schreef Boca_Raton het volgende:
Dat zal ik dan nog steeds doen, aangezien ik in NIETS een goede reden kan zien om je hersenen niet te gebruiken.quote:Wat ik zelf denk: dat er veel voor jou zou veranderen omdat je je krampachtig vasthoudt aan redenaties en ratio en dat doe je niet voor niets. Wat is jouw belang daarbij...?
Nerds, nou inderdaad!quote:Op maandag 9 november 2009 12:50 schreef Dragorius het volgende:
De meeste wetenschappers zijn nerds, die durven dat niet eens, iemand opsluiten
Same for TRUquote:Op maandag 9 november 2009 12:56 schreef Bastard het volgende:
Wat is de meerwaarde van dit topic tov andere bashtopics nu weer? Alles is al 100X gezegd door de dezelfde deelnemers denk ik
quote:Op maandag 9 november 2009 12:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Same for TRU
Wel frappant dat we al in Deel #2 zijn, en nog niemand heeft kunnen aangeven wat er dan zogenaamd mis zou zijn aan de testmethode zoals door Randi bedacht.
Er worden allemaal zijpaden genomen, hypothetische stellingen gedumpt etcetera, maar tegen de kern - de testmethode zoals door Randi bedacht - heeft nog niemand een zinnig bezwaar kunnen maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |